Technische vragen omtrent FritzBox / Router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shinro
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2009, 19:23
Locatie: Belgïe
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo iedereen,

Met de recente problemen die zijn opgekomen bij bv. de Destiny 2 beta en de Technicolors van Proximus was ik aan het kijken naar 2 alternatieven voor moesten deze problemen niet opgelost geraken, echter had ik hier een paar vragen bij waar ik hoop dat jullie hier kort bij kunnen assisteren.

1. Router achter B-Box 3 met als PPPOE connectie van router naar B-Box 3
---> B-Box 3 LAN1 naar WAN of LAN in de router?
---> Stel ik de LAN of WAN interface op de router dan in op een totaal ander subnet? (Bv. 192.168.0.x) Of mag deze gewoon bv. 192.168.1.2 staan?
Of moet deze juist het public IP adres verkrijgen?
---> Ik veronderstel dat de router dan DHCP gaat doen, indien zo, is het dan correct om de router als gateway te gebruiken en door de hand van de PPPOE connectie ga je naar buiten via de B-Box 3?

2. B-Box 3 vervangen met een FritzBox
---> Is dit gewoon plug & play bijna? Hier bedoel ik dan gewoon de B-Box vervangen met de FritzBox en de juiste inloggegevens invullen en de settings worden automatisch goed ingesteld of komt hier meer bij kijken?


Alvast bedankt voor jullie feedback, ik heb zelf wat zitten Google'n en aan het kijken hier op het forum maar vond niet zo direct een gepast antwoord op mijn vragen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

bbox3 ondersteunt pppoe passtrough
dus als je de wan van je router aansluit op lan van bbox3 en uw router een pppoe sessie opstart, zal hij net zoals je bbox3 een wan adres krijgen en het lan adres van je router kan je zelf kiezen.
Op de lanpoorten van de bbox3 kan je dan verder je decoders aansluiten als je die hebt.

"Destiny 2 beta en de Technicolors van Proximus"
Gebruikersavatar
Shinro
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2009, 19:23
Locatie: Belgïe
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

jackho schreef:bbox3 ondersteunt pppoe passtrough
dus als je de wan van je router aansluit op lan van bbox3 en uw router een pppoe sessie opstart, zal hij net zoals je bbox3 een wan adres krijgen en het lan adres van je router kan je zelf kiezen.
Op de lanpoorten van de bbox3 kan je dan verder je decoders aansluiten als je die hebt.

"Destiny 2 beta en de Technicolors van Proximus"

Thanks,

Ik ben mij bewust dat Proximus er met bezig is, ben de topic op hun forum aan het volgen, maar just in case het bij release toch niet opgelost is ben ik graag voorbereid op wat ik zelf kan doen om het probleem op te lossen. ;)

https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... beta-40491
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Inderdaad net als de problemen met PS3 en PS4 met de B-box3/T, ik weet zelf niet of die nu al opgelost is ondertussen.
Mijn kozijn heeft toen, dank zij een proximus medewerker die ook een PS4/PS3 kenner was en de problemen kende, een B-box3/S in ruil gekregen en 't was gelukkig opgelost.
Gebruikersavatar
Shinro
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2009, 19:23
Locatie: Belgïe
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

jackho schreef:Inderdaad net als de problemen met PS3 en PS4 met de B-box3/T, ik weet zelf niet of die nu al opgelost is ondertussen.
Mijn kozijn heeft toen, dank zij een proximus medewerker die ook een PS4/PS3 kenner was en de problemen kende, een B-box3/S in ruil gekregen en 't was gelukkig opgelost.

Dat ging toen nog gemakkelijk, nu wordt er niet meer omgeruild via de winkels en de enigste manier is nog om de 0800 nummer te bellen van Proximus en zo wordt er via UPS een omruiling gedaan zonder garantie dat je effectief een Sagemcom in de plek krijgt..

En ik heb ook vernomen van de Proximus support dat zij momenteel geen Technicolors omwisselen voor Sagemcom als je hem wilt ruilen voor reden dat Destiny 2 momenteel niet werkt.

Nu moet ik wel zeggen dat ik sinds ik hier woon en de B-Box 3/T heb (Jan. 2017) al redelijk wat online games heb gespeeld en tot Destiny 2 nog geen enkel probleem gehad, NAT type is op mijn consoles bv. Type 2 wat aanvaardbaar is en geen enkele hinder.

Dusja, daarom dus de reden om deze topic te starten voor moesten er mensen zijn die ook een Technicolor hebben en met Destiny 2 launch niet kunnen spelen, hopelijk heeft deze topic dan toch geholpen met hun probleem. :)
Gebruikersavatar
Shinro
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2009, 19:23
Locatie: Belgïe
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb een router gehangen achter de B-Box 3 en alles is perfect verlopen, de WAN interface van de router heeft zijn publiek IP adres verkregen en de PPPOE sessie van de router is ook actief.
Clients zitten nu in 10.0.0.0 /24 en gateway is de router (10.0.0.1), korte test bij consoles en paar games geven mij al een open NAT dus ik ben al tevreden.

Hoef ik eigenlijk nog de PPPOE uit te schakelen op de B-Box 3?
Ik wil dat de B-Box 3 enkel nog dient als modem en zo min mogelijk nog doet.
Laatst gewijzigd door Shinro 04 sep 2017, 16:50, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Je moet die niet uitschakelen maar je kan het wel doen als je dat wilt, dit geeft geen gevolg voor de aangesloten apparaten op je aangesloten router op de B-box3.
De router krijgt toch zijn WAN IP adres via zijn pppoe eigen sessie.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”