Proximus verhuis perikelen

cerbb
Starter
Starter

Proximus verhuis perikelen

Berichtdoor cerbb » 28 Aug 2017, 10:42

Dag allemaal,

Anderhalve maand geleden hebben wij de verhuis aangevraagd van ons Proximus Internet en TV abonnement. Het gaat om een verhuis van het Vlaams naar Waals gewest (naar een nieuwbouwwoning).

Om een lang verhaal kort te maken, het heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Bij het binnenleiden van de nieuwe lijn (ongeveer 6 maanden geleden) in de nieuwbouwwoning had men toevallig ook direct de verhuisprocedure in werking gezet, terwijl dat niet de bedoeling was. Dat is toen met een 'spoedprocedure' op een halve dag (professionele klant, weliswaar met Privé Internet Comfort + TV abbo) teruggezet naar het oude adres. We hebben toen ook een nieuw lijnnummer gekregen.

Proximus is er op enkele weken tijd niet in geslaagd om het huidige abonnement te verhuizen, omwille van de bovenstaande interventie die blijkbaar nog hangende was in het systeem. Daardoor hebben we zelfs enkele keren automatisch een afspraak ingepland gekregen (bericht via mail en sms) gedurende enkele weken op ons oud adres. De eerste twee keer heb ik telkens de klantendienst gebeld om de afspraak te laten annuleren, nadien niet meer. De laatste twee weken heb ik echter dagelijks gebeld met de vraag om een statusupdate te geven. De achterliggende dienst belde immers nooit terug terwijl dat altijd beloofd werd.

Uiteindelijk zou Proximus een technieker sturen voor de verhuis afgelopen donderdagnamiddag. Helaas is deze opnieuw naar het oude adres gekomen en kon de verhuis niet doorgaan. Ik was immers aan het wachten op ons nieuw adres, en dat is een andere zone. De klantendienst heeft toen als oplossing een nieuwe lijn geactiveerd (daarvoor heb ik opnieuw +/- 2 uur gebeld met hen).

Nu heb ik volgende vragen:

- Blijkbaar kan ik geen compensatie vragen voor dit hele gedoe. We hebben immers tijdig een werkende aansluiting gekregen (klopt) maar men vergeet de ettelijke uren die ik overdag aan de lijn gehangen heb met de klantendienst (niet aangenaam voor een zelfstandige). Wat denken jullie daarvan?
- Men heeft dus een nieuw Internet Comfort abonnement geactiveerd. Blijkbaar worden deze vanaf nu gecapt op een 50/6 profiel, terwijl ik vroeger de maximale snelheid genoot. Op de website staat vermeld dat de Internet Comfort abonnementen een maximale theoretische snelheid genieten van 100 mbit in download, maar volgens de klantendienst moet dit nog aangepast worden (?!). Dat was bij de oude abonnementen het geval, maar nu blijkbaar niet meer. Klopt dat? Ik heb nu uiteindelijk een duurder Familus abonnement moeten nemen, om een 'internet Maxi' abonnement te kunnen hebben. Dat zou morgen geactiveerd moeten zijn. Duurder, en inclusief een vaste lijn die ik niet nodig heb. Ik vind dit maar een vreemd verhaal... Het zou ook kunnen dat ik geen hogere lijnwaarden kan verkrijgen, en dat dat de reden is. De lijntest is echter goed. Ik herinner met dat de technieker indertijd zei dat ik in zone 1, op 312 meter van de straatkast zit. De ROP is gevectoriseerd.

Dit is de huidige lijntest via de website:

Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 96,7 Mbps download - 19,2 Mbps upload
Min.: 47,1 Mbps download - 1,7 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 96,7 Mbps download - 19,2 Mbps upload
Min.: 47,1 Mbps download - 1,7 Mbps upload

De BBOX3 tool geeft aan dat ik op een 17A profiel zit. De verzwakking kon ik niet uitlezen.
Wat denken jullie?

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer

Re: Proximus verhuis perikelen

Berichtdoor cadsite » 28 Aug 2017, 10:52

cerbb schreef:- Blijkbaar kan ik geen compensatie vragen voor dit hele gedoe. We hebben immers tijdig een werkende aansluiting gekregen (klopt) maar men vergeet de ettelijke uren die ik overdag aan de lijn gehangen heb met de klantendienst (niet aangenaam voor een zelfstandige). Wat denken jullie daarvan?

Nog een geluk dat werknemers wel een potje met extra uren hebben om uit te grabbelen. :roll:

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2070 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 580 keer

Berichtdoor philippe_d » 28 Aug 2017, 11:11

- Men heeft dus een nieuw Internet Comfort abonnement geactiveerd. Blijkbaar worden deze vanaf nu gecapt op een 50/6 profiel, terwijl ik vroeger de maximale snelheid genoot. Op de website staat vermeld dat de Internet Comfort abonnementen een maximale theoretische snelheid genieten van 100 mbit in down

- Internet Comfort is en blijft 100/6, zowel oude als nieuwe formule.
- Internet Comfort als "stand alone" bestaat niet meer sedert 17/10/2016. Ze hebben bij jou dus waarschijnlijk een Internet Start geactiveerd (50/4 stand alone of 60/4 in een 3-P)?
- Internet Comfort bestaat wel nog in een 2-P combinatie met TV (55€). Het was dus geen noodzaak om je hiervoor een Familus te laten aansmeren.
- Als je toch Maxi wilt (zonder telefoon), kon je Maxi + TV apart nemen, maar wellicht niet veel goedkoper dan een Familus L?

Een overzichtje staat hier: viewtopic.php?f=24&t=48580
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

cerbb
Starter
Starter

Berichtdoor cerbb » 28 Aug 2017, 11:37

Philippe_d,

Ik heb het in tussentijd even doorgenomen.

Sorry, het gaat effectief over Internet + TV in een pack. Volgens My Proximus heb ik toch een Internet Comfort abonnement. De klantendienst beweerde echter dat de nieuwe comfort abonnementen gecapt worden op 50 mbit (zoals Internet Start) en heeft me daarvoor op Familus gezet (activatie morgen).

Ik begin echter te twijfelen. Zou ik dan toch in zone 2 terecht gekomen zijn? 50/6 profiel met vectoring en zonder DLM dan. Ik volg je tabel op: viewtopic.php?t=46577. De afstand is ok, rond de 300 meter (dus < 400 meter voor zone 1) maar de verzwakking kan ik niet uitlezen in de BBOX3 tool. Ik zal anders vanavond nog een nieuwe test doen.

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2070 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 580 keer

Berichtdoor philippe_d » 28 Aug 2017, 12:11

Het 2-P pack Internet+TV is inderdaad Comfort, waarbij afaik de download niet gecapt wordt.
Als je hierbij de gewenste snelheid niet behaalt, is dit omdat de lijn het niet aankan OF dat DLM de snelheid nog niet heeft verhoogd (provisioning zone 1 = 70 mbps).

Je Familus laten aansmeren om die reden zal dus niet helpen :-( . Het verschil met Internet Maxi zit alleen in de upload (en volume).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

cerbb
Starter
Starter

Berichtdoor cerbb » 28 Aug 2017, 22:57

Ik heb de waarden nog eens uitgelezen.
Bijlagen
Untitled.png

redman
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 71 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor redman » 28 Aug 2017, 23:06

Duidelijk dus, je zit in zone 2 en zit op 50Mb.

Je lijn kan sneller gaan maar heb wat geduld, binnen een paar weken zul je op een 85Mb of 100Mb profiel komen.

Laat DLM zijn werk doen.
Afbeelding

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”