Help! Internet in afgelegen gebied?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
WillemVM
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2017, 17:08

Beste,

Mijn vriendin en ikzelf wonen ontzettend afgelegen. Momenteel hebben we internet via MiFi. Echter heb ik nu de kans gekregen om thuis te werken via mijn werkgever en dan kom ik uiteraard niet meer toe met 30 GB datalimiet.

Als ik op lijntest.be check, krijg ik de volgende resultaten:

Afbeelding

Is het de moeite waard om ADSL te proberen op basis van deze schattingen, of is het gewoon te riskant? Het zou jammer zijn om voor een half jaar vast te zitten aan een onbruikbaar traag abonnement.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

WillemVM schreef:Het zou jammer zijn om voor een half jaar vast te zitten aan een onbruikbaar traag abonnement.
Da's niet nodig. Bij Proximus is er geen verbrekingsvergoeding de eerste zes maanden.
Kies je bijvoorbeeld Familus zonder tv-bundel, dan betaal je 42 euro de eerste maand en is de installatie volledig gratis.
Wanneer je de eerste factuur van 42 euro hebt betaald kan je gerust je product wijzigen naar Proximus Internet Start voor 27,50 euro/maand.
Als je na een aantal maanden niet tevreden bent kan je alles opzeggen. Uiteindelijk heeft dit grapje je dan 70 euro en wat administratief werk gekost.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb lang regelmatig gewerkt op een locatie met een 2Mbps ADSL, en ik verzeker je dat dit geen pleziertje was.
Het minste dat je een kleine youtube video opent trek je je verbinding half plat.

4Mbps is naar mijn mening niet meer van deze tijd. Ik zou daar dus de moeite niet voor doen.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Volgens de screenshot heeft hij 9,5mbps.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

In jouw geval zou ik toch voor VDSL gaan, met 12mb kan je al vlot surfen en hd videos bekijken. De trage ADSL snelheden zijn inderdaad niet meer van deze tijd. De 640kbps upload is wel heel beperkt. Sommige zaken zoals file upload, videogesprekken en remote desktop zullen moeizaam gaan :(

Aangezien je lijn beperkt is, hoef je al zeker niet op zoek te gaan naar het duurste abonnement. Enkele opties:
Proximus internet start (27.50€ per maand)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/pa ... lsrc=aw.ds

Scarlet Poco / Loco (23 of 35€ per maand)
https://www.scarlet.be/nl/internet/

EDPnet VDSL of ADSL (24,95 of 34,95€ per maand)
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html

Als je nog twijfelt of de snelheid voldoende is, zou ik eerder kiezen voor Proximus of Scarlet, aangezien je daar een bbox 3 gratis krijgt. Bij EDPnet moet je zelf een modem kopen.

Risico heb je in principe niet. Als je echt ontevreden bent kan je steeds beroep doen op je herroepingsrecht (binnen de 14 dagen na opening abonnement). Dit betekend dat je je abonnement volledig kosteloos kan opzeggen, je betaalt enkel de periode dat je klant was.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Over welk gebied gaat het juist ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk ook dat 9.5 Mbps nog wel goed te doen is. Ik zit momenteel immers over mijn Telenet volume waardoor ik in de namiddag ook maar 10 Mbps heb. Ik merk er echter niets van tijdens het thuiswerken. En 's avonds kan mijn vrouw probleemloos Netflixen. Het is natuurlijk wel als je meerdere bandbreedte-vretende zaken tegelijk gaat beginnen doen dat je het wel zal merken.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

internet@home van proximus 15 giga voor 15 euro en voor iets extra de dubbel boost en je kan ook nog altijd bijkopen, 10 giga per keer voor 10 euro dacht ik....niet goedkoop maar wanneer je het enkel werkgerelateerd houdrt en voor mailtjes en gewoon surfen doenbaar...

een ander alternatief is internet via sateliet .....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
WillemVM
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2017, 17:08

Dag allen,

Bedankt voor jullie feedback! De woning is in Grobbendonk.

In dit geval lijkt het mij het beste om Proximus uit te proberen, en indien dat niet lukt, van het herroepingsrecht gebruik te maken? Ik hoop gewoon dat het niet dramatisch afloopt. Je leest meer dan genoeg horrorverhalen over providers.

Bij Scarlet is er een minimumtermijn van 6 maanden dus dat is geen optie volgens mij? Of kan ik ook daar gebruik maken van het herroepingsrecht?

Ik heb op mijn werk computer in de afgelopen 30 dagen 200 GB verbruikt (vooral vanwege de back-up naar de cloud). Dus met een MiFi verbinding ga ik echt niet toekomen..
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

En waarom geen Telenet? Of ligt er geen kabel?
WillemVM
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2017, 17:08

Er ligt idd geen kabel.

edit: ik heb met Proximus gebeld en die vinden het de moeite om het eens te proberen. Ze verwachten dat ik met een snelheid gelijkaardig aan een 3G netwerk zal surfen. Wat denken jullie?
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

Heb je al eens contact genomen met Telenet voor de mogelijkheid tot aanleg kabel? Woon ook in deze regio en zelfs de meest afgelegen percelen die ik ken, hebben allemaal kabel. En dan heb je direct de mogelijkheid tot +200Mbps. Als je daarentegen gaat vergelijken met DSL dat zeer ver van de centrale ligt, dat gaat echt huilen met de pet op zijn.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Een mogelijke oplossing is misschien een wifi bridge met een huis van de buren die hun internetverbinding willen delen, zolang je line of sight hebt gaat dat makkelijk enkele kilometers. Maar elke boom of obstakel is een probleem :(
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Ik zou gewoon Proximus bestellen, als 9.5Mbit vdsl2 werkt dan kan je daar heus wel mee van thuis werken.

Als je online bestelt kan je geloof ik binnen 14 dagen nog altijd opzeggen indien het niet lukt.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

je zou ook 2 vdsl lijnen kunnen bundelen (billi.be kan dat)
Afbeelding
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Valt dat te vergelijken met de bonding zoals ze die in nederland kennen of is dat effectief 2 aparte lijnen zoals je ze bij ISDN had?
Bij het eerste ga je waarschijnlijk problemen krijgen omdat je daarvoor 2 paren actief binnen moet hebben, wat niet meer zo vaak voorkomt als je een recent installatie hebt.
Nuja, je kan altijd eens horen wat er mogelijk is inderdaad.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

GuntherDW schreef:Valt dat te vergelijken met de bonding zoals ze die in nederland kennen of is dat effectief 2 aparte lijnen zoals je ze bij ISDN had?
Bij het eerste ga je waarschijnlijk problemen krijgen omdat je daarvoor 2 paren actief binnen moet hebben, wat niet meer zo vaak voorkomt als je een recent installatie hebt.
Nuja, je kan altijd eens horen wat er mogelijk is inderdaad.
er worden dan effectief 2 modems en 2 lijnen gebruikt. als ook een aanpassing in de centrale zodat beide 1 ip gebruiken.
Afbeelding
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ah, dus niet zoals ze in nederland kennen. Daar heb je dan ook wel 2 aansluitingen doordat je beide paren van de kabel gebruikt, maar dat is dan met 1 modem, niet 2.
WillemVM
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2017, 17:08

Bedankt voor de feedback iedereen. Ik zal het er eens op wagen bij Proximus. Zelf zijn ze (en Scarlet ook) heel sceptisch over de snelheid. Verder zal ik ook eens verhaal halen bij Telenet, maar volgens mij zijn er voor kabel echt wegenwerken etc nodig. (maar ik ken er zelf helemaal niets van).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”