Belgacom oude kabels nog steeds niet vervangen bij straatwerken

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
geertdeprins
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2017, 15:52

Blijkbaar is Belgacom er nog altijd van overtuigd dat een stuk oud roest een prima hogesnelheidsverbinding is. Mijn straat, de Oudestraat te Boortmeerbeek wordt volledig heraangelegd maar de Belgacom kabels worden niet vervangen. Alle andere leidingen, kabels en riolen wel. Zie foto's in bijlage. Klein detail, sinds de graafwerken valt mijn Internetverbinding ook voortdurend uit maar dat is niet echt een verassing met zo'n kabels. Technieker is reeds langsgekomen maar die zegt dat er een lasser moet komen. Ik denkt dat ze de komende jaren best een lasser laten kamperen in de straat met zo'n kabels. Dat zal uiteindelijk meer kosten dan vandaag een nieuwe leiding leggen nu de straat toch open ligt. Proximus fiber, hahahaha

Afbeelding

Afbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Proficiat met het aanmaken van een account helemaal speciaal om ons dat te melden.

Die werken worden overigens gecoordineerd door Aquafin en Infrax. Ik neem aan dat jij netjes op 2 Maart 2016 naar de infoavond bent geweest, en daar de pertinente vragen hebt gesteld, bezorgde burger zijnde?

Zoals daar zijn:
-"Hoe kan u de bereikbaarheid van onze woningen garanderen"
-"Wat zijn de mogelijke bijkomende kosten voor ons als inwoners die samengaan met de opsplitsing van ons rioleringsstelsel"
-"Heeft u de nodige contacten gelegd met de andere nutsmaatschappijen om werken te coordineren, en is deze werf aangemeld bij synductis"

En indien u op dat laatste een negatief antwoord kreeg, heeft u dan ter plekke aangekaart dat men dat beter wèl deed?
Of als het antwoord positief was, heeft u dan de vervolgvraag gesteld welke andere nutsmaatschappijen mee instapten in de werf en ook hun infrastructuur zouden vernieuwen? En als Proximus daar niet bij was, heeft u dan zelf pro-actief contact gezocht met hen om dit na te vragen?

Als bezorgde burger zijnde...
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

FlashBlue schreef: -"Heeft u de nodige contacten gelegd met de andere nutsmaatschappijen om werken te coordineren, en is deze werf aangemeld bij synductis"
Anno 2017 verwacht je dat dit allemaal automatisch gebeurt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Tijdens de voorafgaande contact avonden dit aankaarten, dan kan misschien Proximus nog in gang schieten met het aanleggen van fiber, maar eenmaal de werken gestart zijn, vergeet het maar...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wees gerust, alle kabels zijn op één werkdag door één aannemer vervangen: sleuf gegraven, groene, rode en zelfs twee oranje Proximus-kabels afgerold in de sleuf, sleuf terug dichtgemaakt.

De oude kabels blijven voorlopig werken met af en toe een onderbreking als iemand van DCA een kabel raakt. Proximus komt de nieuwe kabel pas aansluiten een week voor de voetpaden aangelegd worden.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Zal ook wel een spelleke gespeeld worden,.... als PX onmiddelijk zegt wij vervangen de kabels, dan moeten ze mogelijks ook deels opdraaien voor de graaf kosten.

nu kunnen ze zeggen dat de kabels beschadig zijn door de werken en misschien er geld voor krijgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

@petzl de prijzen voor een herstelling liggen vast met conventies tussen de verzekeringsmaatschappijen. Bij betwisting komen alle partijen samen met een extern bemiddelaar/expert. En reken er maar op dat zo'n verzekeringsmaatschappij geen nieuwe kabel zal betalen als die kosten niet 100% voortvloeien uit een schadegeval!

En zeggen dat ik liever zo een ouwe sleur van een kabel zou willen hebben in mijn straat... Een loden mantel om elektromagnetische vuiligheid eruit te houden, papier als isolatie die beter scoort dan plastiek, al eens wat dikkere aders waardoor de verzwakking lager ligt,...

Maar ja storingsgevoeliger bij manipulatie of waterinsijpeling, zeker als ze er weer eens met de kraan aan hangen en niets laten weten aan de betrokken dienst met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

FlashBlue schreef:Proficiat met het aanmaken van een account helemaal speciaal om ons dat te melden.Bla, bla,bla, bla
Bl...
U werkt op het ministerie zeker ? Daar krijg je ook altijd zo'n antwoorden :angel:
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Twitter: ReleaseUrSelf
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb een vraagje ivm een proximus aansluiting die nog moet komen.

De kabel komt binnen in de kelder (in koper gehuld). Ik schat rond de 40jaar oud.

Ik heb een paar jaar geleden bij Edpnet gezeten en daar had ik ook altijd last van een instabiele noise margin. Altijd rond 6 of 5 ongeveer.

Kan ik proximus vrijblijvend laten langskomen om te kijken of ze deze aansluiting kunnen vernieuwen en verleggen via de straat naar een droge inkomhal boven de kelder en daar ineens het aansluitpunt maken?

Ik heb schrik als ik al klant ben, ze er niets aan willen doen wegens te duur of niet nodig...
"ONEup -> 1000/40"
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Ik denk dat jij zelf een kabel of wacht buis moet installeren tot op straat.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Converted schreef:Kan ik proximus vrijblijvend laten langskomen om te kijken of ze deze aansluiting kunnen vernieuwen en verleggen via de straat naar een droge inkomhal boven de kelder en daar ineens het aansluitpunt maken?
Neen, Proximus komt niet vrijblijvend langs om eens te "kijken".

Twee mogelijkheden:
1) Je bestelt een internetabonnement en tijdens de installatie stelt de installateur vast dat het signaal te slecht is. Er komt dan een tweede afspraak om de aansluitkabel volledig te vervangen. Als jij een wachtbuis voorziet tussen de kelder en de inkomhal, dan kan de nieuwe aansluiting in de inkomhal gemaakt worden.

2) Je doet een aanvraag voor een vooraanleg via https://www.proximus.be/bouwen Je doet op privé-domein de nodige voorbereidingswerken zoals aangegeven in de brochure.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”