Proximus Fiber

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Heb ik ook nooit echt begrepen, maar het is 1 van de mogelijkheden. Inderdaad voorkeur gaat naar fiber tot in elk appartement.
Denk ook niet dat dat echt veel zal voorkomen.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

In oostakker (Gent) zijn ze volop buizen in de grond aan het stekken. Weet er iemand als dit al voor fiber is?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij alle wegenwerken worden er fiber ducts in de grond gestoken. Als Proximus dan binnen 10 of 20 jaar goesting heeft om fiber aan te bieden in Oostakker kunnen dit veel sneller uitrollen met veel minder graafwerken. Dit is puur langetermijnvisie, dit betekent zeker niet dat je de komende jaren van FTTH zal kunnen genieten.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

ljd schreef:In oostakker (Gent) zijn ze volop buizen in de grond aan het stekken. Weet er iemand als dit al voor fiber is?
Gentstraat of Wolfputstraat? Geen idee, het centrum zelf gaan ze ook in de nabije toekomst open smijten, maar ik vrees dat fiber daar (helaas) niet aan de orde zal zijn. Het zou nochtans geen slecht idee zijn bij het opensmijten van straten de uitvoerder te verplichten op zijn minst derde partijen te verwittigen en vragen of ze van de gelegenheid gebruik willen maken. Waarschijnlijk gebeurt dat wel, maar ik betwijfel dat Proximus daar al in wil vliegen (ik denk dat ze eerst de pilootprojecten gaan afwachten en wat ervaring willen opdoen).
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

raf1 schreef:Het zou nochtans geen slecht idee zijn bij het opensmijten van straten de uitvoerder te verplichten op zijn minst derde partijen te verwittigen en vragen of ze van de gelegenheid gebruik willen maken.
Daar bestaat inderdaad reeds een database voor. Onlangs was er een uiteenzetting bij een Data Science Gent meetup over een implementatie die men bij Eandis had gedaan (model gemaakt op basis van big data van wanneer een gas pijpleiding het wel eens zou kunnen begeven om preventief onderhoud/vervanging uit te voeren). Een van die zaken was dat men dit had gekoppeld aan een database van de overheid waarbij nutsbedrijven verplicht zijn te melden als ze iets gaan open gooien. Dit net opdat andere nutsbedrijven daarop kunnen bepalen om eventueel zelf ook werken uit te voeren.
Als ik mij niet vergis bestaat die database zelfs al een hele tijd, dit net opdat er vaak klachten kwamen van mensen waarbij er vlak achter elkaar meerdere keren hun straat opengesmeten werd.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

https://www.synductis.be is het project om de verschillende werken op elkaar af te stemmen.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Pics van een Proximus fiber uitrol in een nabij industriepark
iOS upload za, 20 mei 2017 17_50_19-07.JPG
iOS upload za, 20 mei 2017 17_50_19-05.JPG
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Fallschirmjaeger schreef:https://www.synductis.be is het project om de verschillende werken op elkaar af te stemmen.
Inderdaad,hier bij ons heeft het dorp voll. open geweest(riool werken e.d) er was ook een grote affice aanwezig,waar duidelijk opstond dat de werken werden opgevolgd door Synductis,ook het embleem van Proximus was duidelijk aanwezig daarop.
fiberchick
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2017, 00:17

Hoe enorm dik zijn die dropcables op de gevels? En dat dan met maar 1 of 2 vezels, zonde...
Fallschirmjaeger schreef:https://www.synductis.be is het project om de verschillende werken op elkaar af te stemmen.
--> Niet alle nutsbedrijven doen hieraan mee hoor, slechts enkele maar (Telenet bv. al niet), intussen is er ook GIPOD van de Vlaamse Overheid waar alle nutsbedrijven (en de meeste steden & gemeenten) hun geplande werken op zetten, en zo synergieën aan gaan. Synductis is daarmee eigenlijk een beetje void intussen.

Trouwens in verband met fibers brengen naar de appartementsgebouwen, zouden beter de projectontwikkelaars dit voor hun nemen, in plaats van UTP te leggen. Als er in de toekomst iemand anders wil binnenkomen met fiber (don't laugh, zo'n initiatief komt er zeker), moet er opnieuw naar het appartement fiber getrokken worden, omdat de fiber die er al ligt eigendom is van Proximus.
Lord Utopia schreef:
qless schreef:Industriegebieden hebben vaak per bedrijf dedicated fiber. De consumenten versie krijgen GPON, dus shared.
bedrijven kunnen evengoed GPON krijgen.
--> Klopt, op sommige bedrijventerreinen rolt Proximus GPON uit
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: Gentstraat of Wolfputstraat? Geen idee, het centrum zelf gaan ze ook in de nabije toekomst open smijten, maar ik vrees dat fiber daar (helaas) niet aan de orde zal zijn. Het zou nochtans geen slecht idee zijn bij het opensmijten van straten de uitvoerder te verplichten op zijn minst derde partijen te verwittigen en vragen of ze van de gelegenheid gebruik willen maken. Waarschijnlijk gebeurt dat wel, maar ik betwijfel dat Proximus daar al in wil vliegen (ik denk dat ze eerst de pilootprojecten gaan afwachten en wat ervaring willen opdoen).
In wolfputstraat. Gentstraat zullen ze wel binnen enkele jaren doen :lol:
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

fiberchick schreef:Hoe enorm dik zijn die dropcables op de gevels? En dat dan met maar 1 of 2 vezels, zonde....
Dat kan toch genoeg zijn voor een straat of appartementsgebouw(en) of zelfs een wijk met eengezinswoningen ....
Hangt van de situatie af .... toch ?
Glasvezel - splitter.gif
fiberchick schreef:--> Klopt, op sommige bedrijventerreinen rolt Proximus GPON uit
In veel industrieparken / bedrijventerreinen hebben sommige ook maar een simpele internet verbinding nodig .... maar goed dat er dan GPON is !
Zal wat goedkoper zijn dan een dedicated fiber .... denk ik !
Zitten daar tenslotte ook veel firma's bij met xDSL en Co op dit ogenblik !
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

FlashBlue schreef:Wat ik me wel nog steeds afvraag, en waar ik ook gisteren geen antwoord op heb gekregen (veel kennis aanwezig over het passieve deel, wat zeer handig was, echter niemand die echt mee leek te zijn over de actieve componenten), is hoe de situatie zit na de fiber modem.

2 van de aanwezigen van proximus raakten het er niet over eens of je verplicht bent een bbox te gebruiken, en konden mij ook niet vertellen of je uit de fiber modem een bruikbaar ethernet gebeuren krijgt, of dat de bbox nog steeds een PPOE sessie gaat opbouwen (iets dat mij onlogisch lijkt, maar toch niet zou verbazen).
Gisteren eens geprobeerd. Proximus heeft zelf een BBox3 en GPON ont geïnstalleerd. Ik heb de ethernetkabel uit de BBox3 wan poort getrokken en in de wan poort van een openwrt router gestoken en een PPPoE sessie opgebouwd. Dat werkt, maar vlan10 tagging is wel verplicht. Als ik de openwrt router in het LAN van de BBox3 steek, mag vlan10 tagging uit.

Die BBox3, is die eigendom van Proximus, of mag ik die nu verkopen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

depeje schreef: Ik heb de ethernetkabel uit de BBox3 wan poort getrokken en in de wan poort van een openwrt router gestoken en een PPPoE sessie opgebouwd. Dat werkt, maar vlan10 tagging is wel verplicht.
Goed nieuws voor mensen die een iegen router willen gebruiken.
Dat zal natuurlijk maar werken indien je alleen internet hebt, klanten met telefonie zullen toch de B-box3/v nodig hebben (gezien je geen Voip credentials krijgt)...
depeje schreef:Die BBox3, is die eigendom van Proximus, of mag ik die nu verkopen?
Bbox3 is eigendom van Proximus.
Bij niet inleveren na einde contract, wordt je €50 aangerekend.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat klopt. Ik heb enkel internet. Misschien dat TV ook nog kan werken. Ik kan dat niet testen...

Dan zal ik m'n BBox voor €60 moeten verkopen hé :p .
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hier in Gent, regio Gent-Sint-Pieters kan je je inschrijven voor fiber met gratis installatie.
Ik weet momenteel niet of ik wel op dat aanbod zou ingaan. Het is trouwens een huurappartement, geen idee of verhuurder daar toestemming voor moet geven?
Ben tevreden van de huidige installatie / werking.
Kan je je huidige abonnement behouden op fiber, ik vermoed van niet, en dat je dus dan een veel duurder abonnement aangesmeerd krijgt.

Nu betalen we, ik dacht 48€ voor internet comfort en tv (7€ klantenvoordeel voor trouwe klant)
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Meestal vermelden ze expliciet dat er geen aankoopverplichting is. VDSL laten ze dacht ik gewoon liggen.

Het lijkt mij dat de verhuurder daar toestemming voor moet geven, maar ik heb geen idee wat die daarop tegen zou kunnen hebben. Het kan enkel de waarde van zijn eigendom verhogen. Zeker als de koperlijnen ook blijven liggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

sky schreef:Kan je je huidige abonnement behouden op fiber, ik vermoed van niet, en dat je dus dan een veel duurder abonnement aangesmeerd krijgt.
Nu betalen we, ik dacht 48€ voor internet comfort en tv (7€ klantenvoordeel voor trouwe klant)
Internet Fiber + TV kost 55€
Snelheid: 110 Mbps download / 10 Mbps upload
Volume: onbeperkt (= 750 GB + gratis 150 GB packs te activeren)
bron: https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... vezel.html

Geen idee of je het klantenvoordeel voor trouwe klant hierbij kan behouden.
Het is dus verkeerd te denken dat je "een veel duurder abonnement aangesmeerd krijgt" :wink:

Je kan natuurlijk wel kiezen voor de duurdere packs, zoals:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik dacht dat je gewoon internet over VDSL kon behouden, en de fiber laten leggen om in de toekomst misschien te gebruiken. Enkel bij nieuwbouw wordt enkel een fiber gelegd en word je dus verplicht een duurder abonnement te nemen dan wat je nodig hebt.
proximus.be/fiber schreef:Fiber in existing houses

Fiber installation is completely free of charge and comes without any obligation to purchase fiber products, whether you’re a customer of ours or not.
All residents of the areas in which we’ll be installing fiber will be contacted personally.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

philippe_d schreef: Het is dus verkeerd te denken dat je "een veel duurder abonnement aangesmeerd krijgt" :wink:
je hebt het verkeerd voor
ik heb nu internet start + unlimited en betaal 37,50 ( down ca 50mbps) via de koper

wil ik glasvezel gebruiken moet ik overstappen op een fiberabbo en dat kost 55.
55-37£ is een prijsstijging van ca 50%

ik noem dat veel duurder

ik ga fiber laten steken en m'n oud abbo'tje behouden.
is perfect mogelijk volgens proximus
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Modbreak:
full quote van vorige post verwijderd
1207 schreef:
philippe_d schreef: Het is dus verkeerd te denken dat je "een veel duurder abonnement aangesmeerd krijgt" :wink:
je hebt het verkeerd voor
ik heb nu internet start + unlimited en betaal 37,50 ( down ca 50mbps) via de koper

wil ik glasvezel gebruiken moet ik overstappen op een fiberabbo en dat kost 55.
55-37£ is een prijsstijging van ca 50%

ik noem dat veel duurder

ik ga fiber laten steken en m'n oud abbo'tje behouden.
is perfect mogelijk volgens proximus
€55 voor internet comfort met digitale tv. Wil je geen tv, dan huur je gewoon geen decoder en betaal je maar €47 per maand. Prijsverschil van maar €9,50 dus.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Kan dat zomaar, want die huur eerste decoder zit gewoon in de prijs van het pack(Int+TV) inbegrepen, dus veronderstel ik dat het geen rol speelt voor de prijs van het pack dien je moet betalen of je al dan niet een TV decoder aansluit?.
Of bedoel je hiermee dat je dan een abonnement Internet alleen, zonder TV, moet nemen?
Laatst gewijzigd door jackho 08 jun 2017, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

sky schreef:geen idee of verhuurder daar toestemming voor moet geven?
Neen, je brengt de verhuurder best wel op de hoogte van deze wijzigingen door Proximus zodat er achteraf geen discussie ontstaat over de plaatsbeschrijving/schade. De verhuurder heeft verder totaal geen recht om jou een bepaald genot te weigeren. Jij betaalt huur en doet je goesting zolang je de woning in originele staat teruggeeft wanneer je zou verhuizen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Fallschirmjaeger schreef: Prijsverschil van maar €9,50 dus.
of een prijsstijging van bijna 30%
ik vind da veel
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ja, misschien da's veel, maar de up- en downloadsnelheden zijn wel dubbel zo hoog;
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

lacer schreef:Ja, misschien da's veel, maar de up- en downloadsnelheden zijn wel dubbel zo hoog;
praktisch gezien speelt dat voor mij totaal geen rol
met de 50-60 die ik heb kan ik doen wat ik wil en met zoveel mensen als ik wil

zo'n beetje gelijk
nu heb ik 10 000 sms'en en met 30% meer afdokken heb ik recht op 20 000 sms'en
als ge weet dat ik maximaal 100 sms'jes per maand verstuur ...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Misschien zal Proimus ooit fiber aanbieden met 60/4 aan huidige prijs : 27,5€
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

lacer schreef:Ja, misschien da's veel, maar de up- en downloadsnelheden zijn wel dubbel zo hoog;
Tot nu toe heeft dit voor Proximus niks uitgemaakt of je nu op een trage adsl, lage of hoge vdsl snelheid zit, dan kost een zelfde abonnement/pack altijd even veel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

1207 schreef:
philippe_d schreef: Het is dus verkeerd te denken dat je "een veel duurder abonnement aangesmeerd krijgt" :wink:
je hebt het verkeerd voor
ik heb nu internet start + unlimited en betaal 37,50 ( down ca 50mbps) via de koper
wil ik glasvezel gebruiken moet ik overstappen op een fiberabbo en dat kost 55.
Mijn reply was voor depeje, die Internet (Comfort) + TV had
Fiber Internet + TV is dezelfde prijs.

Maar je hebt gelijk als je nu Start hebt, want Start wordt niet geleverd op Fiber.
depeje schreef:Ik dacht dat je gewoon internet over VDSL kon behouden, en de fiber laten leggen om in de toekomst misschien te gebruiken. Enkel bij nieuwbouw wordt enkel een fiber gelegd en word je dus verplicht een duurder abonnement te nemen dan wat je nodig hebt.
Bij nieuwbouw (in bestaande verkavelingen) kan je nog altijd kiezen voor koper.
Alleen bij nieuwe verkavelingen, waar er alleen fiber gelegd wordt, kan je niet meer voor VDSL2 kiezen.
1207 schreef:ik ga fiber laten steken en m'n oud abbo'tje behouden.
is perfect mogelijk volgens proximus
Inderdaad, als je in een straat woont waar fiber uitgerold wordt, kan je gratis een fiber aansluiting krijgen (tijdens de uitrol), zonder verplichting om bij PX een fiber abbo te nemen.
Als je later kiest voor fiber, zal je (buiten promoties) €59 aansluitkosten betalen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Het gaat gestaag vooruit.

Nadat de afgelopen weken de subco's en proximus kereltjes al op kortrijksesteenweg en verschillende zijstraten aant werk zijn geweest, zijn er nu in een aantal omliggende straten ook brieven verspreid met de mededeling dat men binnenkort de fibers gaat plaatsen aan de gevels.
proximus_fiber_brief.pdf
(447.79 KiB) 223 keer gedownload
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat aan de gevels gedoe blijf ik toch maar zo zo vinden. Steken ze eindelijk overal de kabels de grond in, gaan ze ze nu weer in de lucht hangen.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Dacht dat het een overblijfsel was van het kabeldecreet , toen het (iet meer terecht dan nu) als openbaar nut werd aanzien.
Dat proximus het nu ook doet (en mag) is waarschijnlijk omdat het goedkoper is dan graven. Of mensen graag nog extra kabels hebben aan hun gevel.... bij mij zit de kabel van telenet ingewerkt in de gevel door de vorige eigenaar..als daar ooit iets aan miskomt zal er miserie van komen vrees ik... en dat terwijl ik geen scarlet klant ben en die kabel niet nodig heb
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Iemand hier die al FTTH heeft en speedtest/pingtest kan doen :???: Wat geeft dat? Bijvoorbeeld een pingtest naar belnet.be ? En een speedtest van speedtest.net ?

Vorig jaar in Letland met mijn laptop op wifi haalde ik bij servers onder de 50km een ping van 2ms of lager :-)
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

MClaeys schreef:Dat aan de gevels gedoe blijf ik toch maar zo zo vinden. Steken ze eindelijk overal de kabels de grond in, gaan ze ze nu weer in de lucht hangen.
Hangt van regio tot regio af. Gemeentes willen ook niet overal hun straten laten opendoen. En kost zal er ook wel met tz maken hebben
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Just thinking... In principe kan je nu geen internet-only nemen op fiber, minstens internet+tv. Maar als je nu fiber laat aansluiten in brownfield (waar dus nog VDSL) ligt, en je neemt eerst een Familus. Een paar maanden daarna wil je enkel nog Basic internet, gaan ze je dan serieus terug op VDSL aansluiten? :lol: Lijkt me logisch dat je dan je fiber kan behouden :???:

Systeem is in principe identiek, ook een bbox3 enzo
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat ze dan gewoon niet gaan toelaten dat je naar basic verhuist, iirc zijn basic internet abbos niet beschikbaar op de fiber connecties? (ik meen dat hier ns gelezen te hebben)
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:Ik denk dat ze dan gewoon niet gaan toelaten dat je naar basic verhuist, iirc zijn basic internet abbos niet beschikbaar op de fiber connecties? (ik meen dat hier ns gelezen te hebben)
Idd, zou kunnen(had ik ook gehoord althans), maar lijkt me toch sterk dat als ik dreig om naar Telenet basic over te stappen dat ze me niet zouden proberen te houden :wink: Ik woon niet in fibergebied, is maar een idee.

Gisteren heb ik naar de fiber-hotline gebeld en men wist mij wel te vertellen VDSL te willen uitfaseren "na verloop van tijd" in FTTH gebied (kan pas als de OLO's toegang krijgen uiteraard).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

fibrbuzz1 schreef:
ITnetadmin schreef:Ik denk dat ze dan gewoon niet gaan toelaten dat je naar basic verhuist, iirc zijn basic internet abbos niet beschikbaar op de fiber connecties? (ik meen dat hier ns gelezen te hebben)
Idd, zou kunnen(had ik ook gehoord althans), maar lijkt me toch sterk dat als ik dreig om naar Telenet basic over te stappen dat ze me niet zouden proberen te houden :wink: Ik woon niet in fibergebied, is maar een idee.
Je mag nog zoveel "dreigen" als je wilt, de arme stakker van de Klantendienst zal je niet kunnen helpen, gezien er in hun systeem geen commerciëel aanbod bestaat voor "Internet Start" over FTTH.
Hij zal jouw verzoek, met de beste wil van de wereld, niet kunnen inleiden :-( .

PS. "Basic internet" bestaat niet bij proximus, het heet daar "Internet Start" :wink:
fibrbuzz1 schreef:Gisteren heb ik naar de fiber-hotline gebeld en men wist mij wel te vertellen VDSL te willen uitfaseren "na verloop van tijd" in FTTH gebied (kan pas als de OLO's toegang krijgen uiteraard).
OLO's hebben officiëel toegang tot FTTH, maar aan de (ridicule) condities die Proximus hiervoor geeft, is er geen enkele interesse bij de OLO's :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:OLO's hebben officiëel toegang tot FTTH, maar aan de (ridicule) condities die Proximus hiervoor geeft, is er geen enkele interesse bij de OLO's :-( .
Iemand het bericht gelezen dat telecom zorgt voor een ontsporende inflatie en dus indexatie in België?
De voorbije regeringen (al minstens sinds 2007) zijn keihard bezig om de indexatie uit te hollen, met allerlei truken van de foor. Dit om zowel de vakbonden en werknemers gunstig te stemmen (wie gaat er staken over een productwissel in de inflatiekorf :)) als om de werkgeversbonden en de werkgevers gunstig te stemmen (lage indexatie).

Ik verwacht voor Kerstmis een aanval van de federale regering op telecom. Het is grappig dat net nu zowel Prox als Tnet van hun oren maken over investeringen die mogelijk te weinig opbrengen (en dus het dreigement dat die investering niet of trager gaan gebeuren) als de overheid (BIPT) hen een bepaald sharing model oplegt. Ik verwacht dat de regering (BIPT) dat wél gaat doen, om de inflatie (en dus de indexatie) in bedwang te houden, ook op gebied van telecom.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

Proximus Pro + met speedboost FTTH
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik hoor van een collega dat ze in Sint-Niklaas aan het werk zijn om nieuwe kabels te trekken. Hijzelf heeft ook Px. Iemand een idee of dat ook fiber is dat ze daar aan het aanleggen zijn? Het betreft (oude) woonwijken.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”