Proximus Fiber

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

q-tec schreef:
raf1 schreef:Beschikbaarheid FTTH op kaartje: http://ict.proximus.be/include/opticalfiber.html
Het lijkt er op dat de FTTH-uitrol aangekondigd in 2017 nog niet operationeel is.
Vooral industriegebieden zo te zien. Hier is nog maar 3j vdsl dus fiber zal voor 2030 zijn.

Telkens ik in Roemenië zit verbaas ik mij dat die allen aan fiber snelheden surfen...voor €5 a 15 per maand. Meestal is de up sneller dan down.
hoe is hun loon en werkomstandigheid?
raf1 schreef:Beschikbaarheid FTTH op kaartje: http://ict.proximus.be/include/opticalfiber.html
Het lijkt er op dat de FTTH-uitrol aangekondigd in 2017 nog niet operationeel is.
De FTTH uitrol aangekondigd, is wel al operationeel. Natuurlijk niet alles, maar geleidelijk aan.
FlashBlue schreef: Tot zover.... Als ik meer te weten kom laat ik het wel weten hier...
Heb iig zelf interesse, op voorwaarde dat er een prijscompetitief abo mogelijk is tov mijn business fibernet 200 @61€/maand
Voor residentieel zijn de prijzen dezelfde als huidig aanbod (€55 voor Duo Pack met Comfort, € 67 voor Familus, enkel Internet is Maxi aan € 56)
Voor prof is het ietsje anders en afhankelijk van wat je wil
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Lord Utopia schreef:De FTTH uitrol aangekondigd, is wel al operationeel.
De eerste aankondigingen in 2017 waren Deurne en Diamantwijk in Antwerpen. Bedoel je dat die gedeeltelijk operationeel zijn?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

ze worden geleidelijk aan geinstalleerd, bedoel ik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Fallschirmjaeger schreef:Greenfield: iedereen kan fiber aanbieden mits overeenkomst met Proximus. In de praktijk wil blijkbaar niemand dit, want ik kan geen Scarlet, Edpnet of Dommel krijgen volgens hun websites. Ze vermelden trouwens ook nergens fiber in hun aanbod, enkel adsl en vdsl.

Brownfield: aangezien er nog koper ligt, kan je perfect de andere providers gebruiken op het kopernetwerk.
Dit is volledig correct
Hoewel Proximus fiber ter beschikking (moet?) stellen van de OLO's, is er geen enkele OLO die het aanbiedt.
Dit werd ons bevestigd door zowel EDPNet als SCARLET.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

philippe_d schreef:Dit werd ons bevestigd door zowel EDPNet als SCARLET.
Gaven ze meer informatie dan enkel die bevestiging?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

FlashBlue schreef: Heb iig zelf interesse, op voorwaarde dat er een prijscompetitief abo mogelijk is tov mijn business fibernet 200 @61€/maand
ik woon bij jou ergens om de hoek

ik ook interesse maar ik vrees dat ik mijn broek aan dat nieuwe abbo zal scheuren
nu zit ik aan 37,50 voor ca 60 down en onbeperkte limiet

geen enkel huidig px abbo gaat onder die prijs
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

1207 schreef:
FlashBlue schreef: Heb iig zelf interesse, op voorwaarde dat er een prijscompetitief abo mogelijk is tov mijn business fibernet 200 @61€/maand
ik woon bij jou ergens om de hoek

ik ook interesse maar ik vrees dat ik mijn broek aan dat nieuwe abbo zal scheuren
nu zit ik aan 37,50 voor ca 60 down en onbeperkte limiet

geen enkel huidig px abbo gaat onder die prijs
Als je een aanvraag doet op het moment dat men bezig is in uw wijk, is de volledige aansluiting op ftth gratis, ook zonder producten. Je bent niet verplicht om ftth producten te nemen en kan zelfs gerust klant blijven bij Telenet, een andere OLO of uw oude Proximus producten behouden. Enkel de ONTP wordt in dit geval geplaatst.

Zijn de werken in uw wijk afgesloten en wens je dan een ftth aansluiting, moet je hier wel voor betalen, zelfs met producten.

Dus sowieso is het altijd interessant om op zijn minst de glasvezel te laten binnen trekken en de ONTP te laten plaatsen.

Zie http://www.proximus.be/glasvezel voor meer info.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:Hoewel Proximus fiber ter beschikking (moet?) stellen van de OLO's, is er geen enkele OLO die het aanbiedt.
Het zit zo. Proximus verkoopt uit vrije wil fiber aan de OLO's, niemand heeft interesse, wellicht zit de prijs daar voor iets tussen.
Het BIPT is tevreden dat Proximus een wholesale-aanbod uit vrije wil op de markt brengt en onderneemt verder niets.

Toch wel een behoorlijk schandalige houding voor een telecomregulator! FTTH greenfield impliceert immers dat er in sommige regio's geen gereguleerd aanbod voor internet meer is terwijl er wettelijk gezien een gereguleerd aanbod voor internet moet zijn wegens de marktpositie van Proximus.
Marktregulering werkt in principe technologieneutraal maar blijkbaar moet je als Belgisch internetmonopolist gewoon je technologie aanpassen om te ontsnappen aan regulering.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Ik zou graag fiber hebben, niet voor de download snelheid maar voor de upload snelheid maar ook de optische scheiding die je verkrijgt :P
Ook blijf ik het dom vinden dat men nog zoveel jaren energie en kosten heeft gestoken in koper. Voorruit denken is in België echt een probleem.

Dat ligt waarschijnlijk aan de politiek.

Nu je hoort mij niet klagen (of misschien een klein beetje :P ) maar het kan veel beter.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
Tomsworld schreef: Maar soit de modem is voorlopig een bbox3 op termijn zullen er wel leuke alternatieven komen zeker.
Bij FTTH is de modem geen b-box3, maar een PX fiber modem, waarachter de b-box3 aangesloten wordt als router (via de WAN poort).
Waarschijnlijk met PPPoE.
Ik zie dus niet in waarom je niet om het even welke router zou kunnen gebruiken ...
Dus wacht. Eerst converteren ze dat naar telefoonkabel, om dan naar UTP te gaan?
Ipv daar gewoon direct een UTP uit te laten komen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

@ITnetadmin: Op de Bbox3 zit een UTP WAN-poort zoals op elke router.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Fallschirmjaeger schreef: Dus sowieso is het altijd interessant om op zijn minst de glasvezel te laten binnen trekken en de ONTP te laten plaatsen.
Zie http://www.proximus.be/glasvezel voor meer info.
maar iets binnen trekken wat ik toch niet zal gebruiken?
ok, het is gratis maar is dat echt een argument?
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

1207 schreef:
Fallschirmjaeger schreef: Dus sowieso is het altijd interessant om op zijn minst de glasvezel te laten binnen trekken en de ONTP te laten plaatsen.
Zie http://www.proximus.be/glasvezel voor meer info.
maar iets binnen trekken wat ik toch niet zal gebruiken?
ok, het is gratis maar is dat echt een argument?
Ja want het is niet dat je het vandaag niet gebruikt dat je het morgen niet zal willen gebruiken. En vandaag zal men het gratis binnensteken met het brownfield project, maar toekoms als alles is uitgerold en je dan plots een aanvraag gaat doen, zal dit mogelijks betalend zijn.
Hangt natuurlijk af van situatie, maar als het maar een klein werk is, waarom niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

denkleine schreef: Hangt natuurlijk af van situatie, maar als het maar een klein werk is, waarom niet.
weer een extra bakje naar al die andere bakjes (geen zicht)
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Dat bakje is 9cm op 8cm (efkes gemeten bij mij) groot. Het gaat hem tenslotte maar om een ONTP en geen ONT (de modem) + b-box 3. Die krijgt ge pas als ge producten hebt.

Waarom glasvezel binnentrekken?

1) het is gratis. Klinkt belachelijk, maar In NL was het bv. ook gratis tijdens de aanleg en kunnen de prijzen nu tot tot €2000 oplopen. https://www.lvcnet.nl/informatie/vragen ... zel-aanleg => 2de vraag, is de aanleg van glasvezel gratis.
2) ge gaat het nu misschien niet gebruiken, maar weet gij wat ge gaat doen tussen dit en pakweg 5 jaar? Idem voor aanbod op ftth, niemand weet hoe het gaat evalueren in de toekomst.
3) In het buitenland is al gebleken, dat de waarde van een woning steeg door gewoon een fiber aansluiting te hebben. Zie https://www.atlantech.net/blog/why-fibe ... l-location, https://www.webafrica.co.za/blog/fibre/ ... use-value/


Bijkomend: hoe lang denkt ge dat het kopernetwerk nog gaat ondersteund worden eens het grondgebied van een stad als Gent of Antwerpen 100% glasvezel compatibel is? Om kosten te besparen zal dat niet lang zijn.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Moest het hier beschikbaar komen zou ik het ook wel sowieso al laten installeren. Al is het maar naar de toekomst toe om de eventuele overstap makkelijker te maken en om kosten te besparen. Naar alle waarschijnlijkheid zal het na de uitrol wel wat geld kosten in de toekomst. Als ze nu ineens een hele hoop installaties kunnen doen en inplannen drukt dat natuurlijk voor hen ook de kosten.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

1207 schreef:
denkleine schreef: Hangt natuurlijk af van situatie, maar als het maar een klein werk is, waarom niet.
weer een extra bakje naar al die andere bakjes (geen zicht)
als het zo ver is, plaats ik wel mijn eigen modem+router in een doos: http://www.technicolor.com/en/solutions ... /tg1700dac :beerchug:
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

flupke19 schreef: als het zo ver is, plaats ik wel mijn eigen modem+router in een doos: http://www.technicolor.com/en/solutions ... /tg1700dac :beerchug:
ONTP ga je steeds blijven hebben. Deze kan je eigenlijk gewoon vergelijken met de NTP voor het koper.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

ONTP ga je steeds blijven hebben.
en de ONT ook
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

Lord Utopia schreef:
ONTP ga je steeds blijven hebben.
en de ONT ook
geen idee waarom: de ONT zit in de router ingebouwd, dus die sluit ik wel aan op de fiber van de ONTP. We hebben hier met z'n allen om ter hardst staan roepen dat we onze eigen NT op een xDSL lijn willen aansluiten; wel dan ook op een fiber lijn. Vrij gebruik van eigen apparatuur, weetuwel :wink:
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Ben deze middag langs geweest bij de glasvezel infosessie in Gent. Enkele weetjes voor zij die geïnteresseerd zijn :)

De uitrol begint in Gent al vanaf juli 2017, de eerste buurt is de stationsbuurt. Zie deze map:
https://www.google.be/maps/@51.0415655,3.7035405,16.08z
Alles binnen de cirkel Koningin Fabiolalaan / Patijntjestraat is eerst aan de beurt, de uitrol in deze buurt zou eind dit jaar afgerond moeten zijn. Andere buurten volgen in 2018 en de jaren daarop.

Het glasvezelnetwerk is een volledig nieuw netwerk dat door bestaande ondergrondse buizen geblazen wordt waar mogelijk, elders bevestigd men de nieuwe bekabeling tegen de muur (en sommige mensen waren hierover al ferm aan het klagen). Volgens de technieker die ik sprak krijgt iedere woning zijn eigen dedicated fiber tot aan de centrale.
Het is de bedoeling dat het kopernetwerk zou verdwijnen waar men fiber uitrolt. Nu is er geen verplichting tot aansluiting, maar over enkele jaren zou men bewoners die nog niet aangesloten zijn wel pushen om de aansluiting te maken.

Ook zou men al 'gemakkelijk' tot 1 gbps kunnen aanbieden, maar men stemt het commercieel aanbod af op Telenet.

Zij die in buurten wonen waar men fiber zal uitrollen worden minstens 2 maand op voorhand verwittigd via allerlei manieren, brieven, flyers, uitnodigingen voor infosessies, enz. Je zal het als bewoner dus onmogelijk missen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik kijk uit naar de sessies, als ze hier ooit georganiseerd wordt.
2 industriegebieden op 1km en op 6km van mijn deur...

Maar net zoals met het vectoring gedoe zal het nogal wel een tijdje "happy few" worden/blijven
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

pyro85 schreef:de stationsbuurt
Gent heeft er twee, dus GSP dé stationsbuurt noemen is niet eerlijk, ocharme dampoort. ;-)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ook zo bij ons enkel de 2 industriegebieden..... hebben wij weinig aan natuurlijk...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Industriegebieden hebben vaak per bedrijf dedicated fiber. De consumenten versie krijgen GPON, dus shared.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

pyro85 schreef:Het glasvezelnetwerk is een volledig nieuw netwerk dat ................
Doet mij plezier dat er toch ene heeft geluisterd, inderdaad een "nieuw" netwerk, daarmee bedoelen ze dat op dit ogenblik er nog niets is voorzien voor de gewone klanten, men start vanaf 0,0.
Ik heb het al laten opmerken, het is niet omdat er al een glasvezel in de geburen passeert dat die zo maar kan gebruikt worden.

1 - er moet een LEX komen waar alle glasvezels vertrekken, noem het van mijn part een Glasvezel-Lex.
2 - daar komen dan meerdere OLT's in, op zo één OLT zijn optische poorten ....
elke poort bediend 64 klanten of 1:64 op dit ogenblik (later misschien 128 ?).
Van die poort gaat het naar de Glasvezel verdeler, daar word deze vezel in twee gesplist dan heb je 2 x 32 klanten of 2 x 1:32
3 - van dan gaat die glasvezel samen met andere glasvezel in een tube straat op.
4 - ergens haalt men dan zo één glasvezel uit (in de grond/kast/gevel), en kan men via het principe van splitsen 32 klanten bedienen op die ene glasvezel. Via het splitsen gaat men verder = 1:16 naar 1:8 naar 1:4 en zo als laatste 1:1 en dan zit je in je appartement met je eigen glasvezel.

PS: over die glasvezel gebruikt men tijdsloten via het WDM principe (ook AES versleuteling).
PS: signaal komt op je glasvezelmodem .... en wat niet voor u is word gedropt.

Dit is zeer korte samenvatting, het is iets complexer en zal nog veel tijd in beslag nemen, tenslotte heeft het aanleggen van het kopernetwerk, tot in elke uithoek zoals het nu is, ook langer geduurd dan een halve eeuw !!
En in plaats van 1 paar/2 koperdraden per klant word het met der tijd één glasvezel per klant !
pyro85 schreef:.... elders bevestigd men de nieuwe bekabeling tegen de muur (en sommige mensen waren hierover al ferm aan het klagen).

Awel, ik sta daar weer niet stom van !
qless schreef:....De consumenten versie krijgen GPON, dus shared.
Inderdaad !
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

qless schreef:Industriegebieden hebben vaak per bedrijf dedicated fiber. De consumenten versie krijgen GPON, dus shared.
bedrijven kunnen evengoed GPON krijgen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Wat ik me wel nog steeds afvraag, en waar ik ook gisteren geen antwoord op heb gekregen (veel kennis aanwezig over het passieve deel, wat zeer handig was, echter niemand die echt mee leek te zijn over de actieve componenten), is hoe de situatie zit na de fiber modem.

2 van de aanwezigen van proximus raakten het er niet over eens of je verplicht bent een bbox te gebruiken, en konden mij ook niet vertellen of je uit de fiber modem een bruikbaar ethernet gebeuren krijgt, of dat de bbox nog steeds een PPOE sessie gaat opbouwen (iets dat mij onlogisch lijkt, maar toch niet zou verbazen).
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

De set-up is
passief:
ONTP
actief:
ONT (glasvezelmodem met de vier poortjes op)
B-box 3v of Technicolor die via WAN wordt verbonden
volgens mij bouwt de B-box de sessie op
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Idd, met het ontp en fibermodem verhaal was ik mee, maar thx voor de bevestiging.

Qua bbox was mijn vermoeden/vrees idd dat die de sessie zal opbouwen, omdat ze wellicht nog altijd ppoe gaan gebruiken voor authentication en trafiek accounting.
Al zou het natuurlijk ideaal zijn als we mis zijn, en er netjes puur ethernet/ip uit de fibermodem komt en je er eender wat kan aanhangen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik zie niet direct een tegenstelling tussen PPPoE en de mogelijkheid om er "eender wat aanhangen"
Bijna alle routers, PC's enz hebben toch de mogelijkheid voor PPPoE?

Indien PPPoE login beschikbaar blijft, zou je in principe met je eigen router moeten kunnen werken.
Probleem zal wel zijn voor klanten met telefonie, die niet aan hun VoIP gegevens geraken (en dus de B-box 3v zullen moeten gebruiken voor telefonie)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

PPOE is in principe niet nodig, en voegt gewoon weer een extra laag toe.
Dus ik zie het liever niet opduiken in een ftth omgeving...
Laatst gewijzigd door FlashBlue 18 mei 2017, 11:59, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

PPPoE is in principe ook niet nodig voor VDSL2 :wink:

Meer nog, ik heb zelfs "gehoord" dat er testen bezig zijn om het PPPoE protocol bij VDSL2 op termijn niet meer te gebruiken. Dit zal echter wel niet voor de nabije toekomst zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Hoe ze dan OLO's gaan herkennen is mij een raadsel. Ik dacht dat net die PPPoE ervoor zorgde dat er voldoende identificatie was.
Wat met meerdere PPPoE-sessies?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op basis van het ID van de poort waarop je bent aangesloten je in een bepaald vlan stoppen... Kan nu ook al op de DSLAM.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

flupke19 schreef: geen idee waarom: de ONT zit in de router ingebouwd, dus die sluit ik wel aan op de fiber van de ONTP. We hebben hier met z'n allen om ter hardst staan roepen dat we onze eigen NT op een xDSL lijn willen aansluiten; wel dan ook op een fiber lijn. Vrij gebruik van eigen apparatuur, weetuwel :wink:

In theorie heb je gelijk, echter in praktijk zijn er enkele uitzonderingen, vooral appartementen.
Men kan op de 4 poorten van de ONT 4 verschillende klanten programmeren. Dus het zou kunnen gebeuren dat je als je per verdiep 2 appartmenten hebt een fiber tot op het verdiep loopt daar ONT en met UTP naar de appartementen.

Ook in een gewoon huis/bedrijf bestaan er uitzonderingen, 1 fiber aansluiting, maar 2 verschillende abo's. zullen er 2 uitgangen op de ONT geprogrameerd worden.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

denkleine schreef: .... vooral appartementen.
Men kan op de 4 poorten van de ONT 4 verschillende klanten programmeren. Dus het zou kunnen gebeuren dat je als je per verdiep 2 appartmenten hebt een fiber tot op het verdiep loopt daar ONT en met UTP naar de appartementen.
Inderdaad.
Probleem is dat er 220V moet zijn ergens op dat verdiep of op die verdiepingen !
Men kan ook een kast zetten ergens in het gebouw (vb: kelder) met meerdere "Shared" ONT's in en zo doorverbinden via UTP !
Dit behoord bij de speciale gevallen de bestaande .... appartementsgebouwen, hallo syndicus 8)
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Als je een snif doet op de wan poort van een bbox3 zie je padi (PPPoE Active Discovery Initiation) requests voorbijkomen. Dat kan aangeven dan met misschien toch pppoe gaat toepassen. Daarnaast zijn er ook dhcp requests te zien met de vraag naar 2 specifieke ip reservations, is mij nog niet duidelijk waarvoor dit is.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Bssoft schreef:
denkleine schreef: .... vooral appartementen.
Men kan op de 4 poorten van de ONT 4 verschillende klanten programmeren. Dus het zou kunnen gebeuren dat je als je per verdiep 2 appartmenten hebt een fiber tot op het verdiep loopt daar ONT en met UTP naar de appartementen.
Inderdaad.
Probleem is dat er 220V moet zijn ergens op dat verdiep of op die verdiepingen !
Men kan ook een kast zetten ergens in het gebouw (vb: kelder) met meerdere "Shared" ONT's in en zo doorverbinden via UTP !
Dit behoord bij de speciale gevallen de bestaande .... appartementsgebouwen, hallo syndicus 8)
De voorkeur gaat -althans zo vertelde men mij- uit naar een aparte fiber per appartement, uitgaande dat de technische ruimte en stijgleidingen of evt gevelmontage, het toelaten.
En gelukkig/logisch maar, ik denk dat niemand (inc belgacom) zit te wachten op shared ONT's, tenzij het technisch echt de enige mogelijke oplossing is, toch?

Nu, men heeft men daar ook een aantal verschillende type's fiber laten zien voor de aftakkingen, met de uitleg erbij dat het afhangt van situatie tot situatie welke men moet gebruiken, en dat het zeker mogelijk is om bv bestaande pstn bekabeling van technische ruimte naar appartement te vervangen door fiber indien het een dedicated buis is etc etc...

Dat geeft mij toch echt het gevoel dat men er degelijk over nagedacht heeft en er degelijke testen gedaan zijn, en men echt niet over 1 nacht ijs wil gaan. Het is tenslotte de toekomst van hun netwerk he...
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

FlashBlue schreef:............... fiber indien het een dedicated buis is etc etc......
Neem nu de skyline van de kust, van Knokke tot de Panne, zijn appartementsgebouwen aan de lopende kilometer.
De meeste gebouwen zijn van voor 2000, kan je bijna met zekerheid zeggen dat daar niet veel "dedicated buizen" zijn ....
Spreek ook niet van de vele appartementsgebouwen waar de buis van appartement naar appartement gaat, was mode in de jaren 1950/1960/1970.
En dan spreek ik nog maar van de kustlijn ....

PS: Dat van die ONT op verdieping, versta ik ook niet zo goed, als men met glasvezel naar de verdiepingen geraakt .... kunnen ze evengoed toch in de appartementen een glasvezel binnentrekken in plaats van daar een UTP te trekken per appartement naar een ONT op dat verdiep ?
Kan alleen maar denken dat het dan is om:
1 = glasvezels te besparen.
ofwel
2 = het staat klaar en wie een aanvraag doet .... trekt men van in zijn appartement een UTP naar die ONT.
ofwel
3 = alle bestaande appartementen kunnen dan kiezen .... in dienst op oude systeem blijven of overgaan op nieuw systeem wanneer zij willen !
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”