BBOX 3 USB harde schijf snelheid

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Thmz
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2009, 19:20

Iemand een idee van de snelheid van een USB hardeschijf op de BBOX 3? Heb een hoop gegoogled maar behalve "verwacht er niet te veel van" is er niet zo veel te vinden :)
Heb (nog) geen BBOX 3, maar ben aan het twijfelen tussen investeren in een NAS of een hardeschijf aan de BBOX. 10 à 15 MB/s zou voldoende snel moeten zijn, maar ik heb dus geen idee of dit te behalen valt met de BBOX?

Ik hoop ook dat de stroom voldoende zou zijn om een externe 2.5" hardeschijf (Seagate Backup Plus Slim om precies te zijn) via de USB te voeden?
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Doe maar een NAS, ooit eens getest en snelheid dropt na enkele seconden tot ver onder de 1MB/s.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bij mij hier hangt al 2 jaar aan de Bbox3 een usb WD elements 2.5" schijf aan van 1TB.
Gemiddeld upload snelheid is zo'n 8 à 9MB/s en voldoende voor mij om nog niet te investeren in een Nas.
De laptops in huis hebben tenslotte ook nog slechts een 100 Mbit/s netwerkpoort.
Vanuit die usb schijf stream ik naar een Raspberry-Pi met Kodi en Android box met Kodi probleemloos 1080p want TV is "maar" 40" groot, geen 4K nodig.
Na een poosje gaat de WD schijf in een soort van slaapstand en draait ze dus niet meer wat extra zuinig is.
Wakker wordt ze binnen de 5 seconden.
De Bbox3 levert alvast voldoende stroom voor een 2.5" hardeschijf.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

de Technicolor b-box 3 kan een maximale stroom op de USB poort leveren van 1,5A, die over de 2 poorten verdeeld wordt. Dus als de ene poort niks nodig heeft, kan de andere 1,5A leveren, wat voldoende moet zijn om de motor van een hard disk in gang te trekken.
De Sagemcom heeft aparte spanningsregulatoren per poort en kan dit dus niet.
Als je DLNA niet nodig hebt, kan je die best afzetten, om de bbox niet de hele tijd bezig te houden met indexeren van de directories
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik heb het nog niet gemeten, maar een externe 2.5" HDD trekt max. iets van 0,5 A, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik heb nu geen BBox3 bij de hand om de exacte doorvoersnelheid te testen, maar het stelt inderdaad niet zo veel voor.
Waarvoor moet het dienen? 10-15 zou misschien nog net lukken maar ik vermoed ook eerder richting 7-8 MB/s afhankelijk van hoeveel apparaten er nog aangesloten zijn en hoe hard je netwerk belast wordt.

Ik zou het in ieder geval niet echt aanraden. De Bbox3 is in de eerste plaats een modem, router en wireless access point en moet ook prioriteit geven aan die taken. De resources die hij ter beschikking heeft zijn nu ook niet zo fantastisch om dan ook nog constant verkeer naar een USB disk te trekken en te verwerken. Hangt er dus nogal van af waarvoor het moet dienen..
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”