FritzBox 7490 vs Splitter

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Op Duitse fora lees ik dat de FritzBox een geïntegreerde splitter heeft.
Als ik de aansluitingen bekijk (DSL/TEL) dan lijkt dat ook logisch te zijn. Tevens zou het aansluiten van analoge toestellen en DECT alleen voor VoIP gelden mocht dat niet het geval zijn.

Heeft iemand (met DSL + Analoge Telefonie) de FritzBox zonder Proximus-splitter aangesloten en daar ervaring mee ?
Voor welk modelnummer 2000 xxxx ?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

FB zonder splitter aansluiten gaat voor zover ik weet enkel indien je internet-only hebt. Heb je internet+vaste lijn dien je de bijgeleverde Y kabel te gebruiken, voor zover ik weet heeft de 7490 geen geïntegreerde DSL filter. Met splitter bedoelen ze waarschijnlijk dat het signaal dat op de Y kabel 'gesplit' kan worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Mijn 7490 is aangesloten zonder splitter, maar ik heb uitsluitend VDSL bij Proximus, dus geen vaste lijn. Mijn vast tel. nr. werd jaren geleden geporteerd naar OVH.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

wquatan schreef:Op Duitse fora lees ik dat de FritzBox een geïntegreerde splitter heeft.
Als ik de aansluitingen bekijk (DSL/TEL) dan lijkt dat ook logisch te zijn. Tevens zou het aansluiten van analoge toestellen en DECT alleen voor VoIP gelden mocht dat niet het geval zijn.
Misschien moet je toch wel nader verklaren wat je bedoelt met een geïntegreerde splitter.

Het feit dat de FritzBox 2 aparte ingangen heeft (gecombineerd in één RJ45 fiche), bewijst toch dat de fritzBox 2 aparte signale verwachten: namelijk
  • - een DSL signaal (pin 4-5)
    - en een telefoniesignaal (pin 4-6 voor PSTN of 1-2-7-8 voor ISDN)
Indien de FritzBox een geïntegreerde splitter zou hebben, dan zou er maar één ingang zijn (2 draadjes), die je direct zou kunnen aansluiten op je inkomende lijn ?
wquatan schreef: Tevens zou het aansluiten van analoge toestellen en DECT alleen voor VoIP gelden mocht dat niet het geval zijn.
Dat moet je eens uitleggen, begrijp niet wat je bedoelt.
wquatan schreef:Heeft iemand (met DSL + Analoge Telefonie) de FritzBox zonder Proximus-splitter aangesloten en daar ervaring mee ?
Wil je eens uitleggen hoe we dit moeten doen?
Of bedoel je gewoon de filter (TF2007) uit de NTP halen, en dan het signaal parallel aan de DSL en TEL ingang van de FritzBox hangen?

Sorry hoor, maar je stelt zoveel vragen, die volgens mij geen relevantie hebben, en ik heb geen idee waar je naartoe wilt?
Waarschijnlijk heb je zelf geen fritzBox, eens je die hebt zal alles wel duidelijk zijn :-D .

EDIT

Hieronder een schema hoe een FritzBox in Duitsland aangesloten wordt

Afbeelding

Links: op een ISDN lijn
rechts: op een analoge lijn

In beide tekeningen zie rechts de "intro" (deze is identiek voor ISDN/PSTN
links daarvan zie de Duitse splitter:
  • - hier wordt het telefoniesignaal (kabel met doe pijltje) afgenomen uit de splitter.
    - in geval van ISDN komt daarbij nog de NT-1 ertussen
    - de witte RJ45 kabel (DSL) gaat ook naar de splitter
Het is toch duidelijk dat ook in Duitsland gebruikt gemaakt wordt van een externe splitter.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:Misschien moet je toch wel nader verklaren wat je bedoelt met een geïntegreerde splitter.

Het feit dat de FritzBox 2 aparte ingangen heeft (gecombineerd in één RJ45 fiche), bewijst toch dat de fritzBox 2 aparte signale verwachten: namelijk
  • - een DSL signaal (pin 4-5)
    - en een telefoniesignaal (pin 4-6 voor PSTN of 1-2-7-8 voor ISDN)
Indien de FritzBox een geïntegreerde splitter zou hebben, dan zou er maar één ingang zijn (2 draadjes), die je direct zou kunnen aansluiten op je inkomende lijn ?
Wat zou "geïntegreerde splitter" kunnen betekenen ?
Over dat laatste ging het ! De uitleg over die pinnetjes zegt alles en dus wat ik wou weten

En sorry hoor,
- al mijn vragen zijn voor mij relevant (anders vroeg ik ze niet)
- alle info die ik zoek is voor mij (om één of andere reden) interessant anders zocht ik ze niet.

Bedankt voor de info.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

wquatan schreef:Wat zou "geïntegreerde splitter" kunnen betekenen ?
Over dat laatste ging het ! De uitleg over die pinnetjes zegt alles en dus wat ik wou weten.
En is hiermee de vraag beantwoord of de FritzBox al dan niet een "geïntegreerde splitter" heeft?
wquatan schreef: En sorry hoor,
- al mijn vragen zijn voor mij relevant (anders vroeg ik ze niet)
- alle info die ik zoek is voor mij (om één of andere reden) interessant anders zocht ik ze niet.
Ook sorry hoor dat ik graag de achtergrond of de reden van een vraag weet :oops:
  • * het geeft me meer persoonlijke voldoening voor al de moeite die ik doe om zo goed mogelijk vragen te beantwoorden.
    * als je de reden van een vraag kent, kan je soms veel beter to-the-point antwoorden.
vandaar mijn opmerking :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:En is hiermee de vraag beantwoord of de FritzBox al dan niet een "geïntegreerde splitter" heeft?
Jazeker, zoals ik al aangaf. Nu weet ik hoe het in mekaar zit.
philippe_d schreef:Ook sorry hoor dat ik graag de achtergrond of de reden van een vraag weet :oops:
  • * het geeft me meer persoonlijke voldoening voor al de moeite die ik doe om zo goed mogelijk vragen te beantwoorden.
    * als je de reden van een vraag kent, kan je soms veel beter to-the-point antwoorden.
vandaar mijn opmerking :-)
Qua voldoening, dat begrijp ik volkomen (want is bij mij niet anders).
Dus nogmaals Philippe, sorry :oops: en bedankt :-D voor alles wat je hier doet :thumbs: :thumbs:
Ik stuurde je een PM
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

volgens mij maakt het niet uit omdat het DSL signaal nooit door de electronica van de splitter gaat, enkel het annaloge signaal word gefilterd.

ook moet er voor proximus een NTP staan ivm het uitlezen van de qualiteit van de lijn
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

petzl schreef:volgens mij maakt het niet uit omdat het DSL signaal nooit door de electronica van de splitter gaat, enkel het annaloge signaal word gefilterd.
Precies, en met behulp van de Annex A/B setting vertel je aan de Fritzbox naar welk signaal hij moet "luisteren".
Die filtert zelf, echter een analoge/ISDN telefoon verwacht enkel zichzelf op de lijn en geeft alles door wat erop de lijn staat.
Haal het filter maar eens weg en steek je telefoon in een xDSL aansluiting, je gaat een berg ruis horen vanwege het xDSL signaal.
Daarboven belast die telefoon de lijn waardoor het xDSL signaal verzwakt en wegvalt.
Het is daarom dat je voor de gewone telefoon het door te laten signaal moet afscheiden en dat doen ze met een low-pass filter die alles boven spraak/ISDN weg-filterd voor de telefoon.

Voor de Fritzbox maakt dit filter op het xDSL signaal niet uit, die "weet" waarnaar die moet luisteren en die krijgt het totale spectrum met of zonder extra filters.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”