Fritzbox 7360 / Fritzfon C4 op Proximus

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Ik kocht een tweedehands Fritzbox 7360 en ook een Fritzfon C4.

Bij het opstarten van de Frtizbox kreeg ik de vraag om mijn Proximus paswoord in te vullen.
Dit was niet het MyProximus wachtwoord maar wel het PPPoE wachtwoord, via de helpdesk heb ik dit verkregen.
Hierna start de Fritzbox netjes op en krijg ik de bevestiging dat alles goed werkt.
Vanaf nu heb ik internet via de WLAN, ik heb de SSID aangepast en alles blijft netjes werken.

Mijn TV is momenteel aangesloten via PowerLine adapters, ik kan op mijn TV wel de TV-Gids bekijken maar krijg geen beeld meer.
Nochtans koos ik voor Proximus met TV op de Fritzbox, ik probeerde ook al eens op een andere LAN poort maar geen oplossing.

De analoge Proximus lijn heb ik aangesloten op de Frtizbox, echter komt het lampje niet groen en kan ik ook niet bellen.
Als ik op de DECT knop druk dan rinkelt de C4 wel, deze zou dus zeker goed moeten aangesloten zijn.

Zie ik zaken over het hoofd? Volgens de Fritsbox zit ik alvast op de nieuwste os versie.

Als ik op google zoek naar de doos inhoud dan zie ik wel ook een Y-kabel, die heb ik er niet bij gekregen.
Ik heb een klassieke UTP kabel en een klassieke telefoonkabel, waarschijnlijk heb ik dus de kabel te kort?
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Simon963 schreef:Mijn TV is momenteel aangesloten via PowerLine adapters, ik kan op mijn TV wel de TV-Gids bekijken maar krijg geen beeld meer.
Nochtans koos ik voor Proximus met TV op de Fritzbox, ik probeerde ook al eens op een andere LAN poort maar geen oplossing.
Bij de instelling "Proximus + TV" moet de decoder aangesloten worden op LAN 3 of LAN 4.
Internet krijg je dan op LAN 1 en LAN 2.

Indien je de Firmware 06.52 hebt, dan kan je kiezen voor de instelling "Proximus"
Hier kan je de decoder aansluiten op je lokale netwerk (LAN 1-4).
Simon963 schreef:De analoge Proximus lijn heb ik aangesloten op de Frtizbox, echter komt het lampje niet groen en kan ik ook niet bellen.
Als ik op de DECT knop druk dan rinkelt de C4 wel, deze zou dus zeker goed moeten aangesloten zijn.
Gezien je de juiste kabel niet hebt, kan je onmogelijk de analoge Proximus lijn aansluiten op de Frtizbox, dus normaal dat het niet werkt.
Simon963 schreef:Als ik op google zoek naar de doos inhoud dan zie ik wel ook een Y-kabel, die heb ik er niet bij gekregen.
Ik heb een klassieke UTP kabel en een klassieke telefoonkabel, waarschijnlijk heb ik dus de kabel te kort?
Je ontbreekt inderdaad de goede kabel om het DSL signaal en het (gefilterde) PSTN signaal samen op de DSL/TEL ingang van de fritzBox aan te sluiten.
  • je kan zo'n Y-kabel (met de 2 adapters) proberen aan te schaffen.
  • je kan zo'n kabeltje zelf maken.
  • bij gebrek aan de Y-kabel kan je het volgende doen:
    • neem een normale UTP kabel, en knip er langs één kant de RJ45 stekker af.
    • verbindt het "blauwe paar" (blauw/blauw-wit) met de blauwe connectoren van de NTP (DSL)
    • verbindt het "groene" (groen/groen-wit) met de groene connectoren van de NTP (PSTN)
    • knip de andere 2 paren (bruin, oranje) er gewoon af.
    • sluit deze kabel aan op de "DSL/TEL" poort van de FritzBox.
    • zet de filter (TF2007) terug op de NTP (zonder kabels).
Simon963 schreef:Volgens de Fritsbox zit ik alvast op de nieuwste os versie.
Je zit waarschijnlijk op 06.31
Ik zou toch aanraden om naar 06.52 up te graden: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.749 ... e/english/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Binnen enkele maanden verhuis ik en daarna wil ik mijn analoge lijn opzeggen en vervangen door VOIP van OVH.

Ik zal vanavond eens de versie nakijken en ervoor zorgen dat ik zeker op de juiste versie draai.
Daarna kijk ik na of mijn TV werkt en als die werkt dan kan ik ook gewoon verder zonder de Y-kabel?
Mijn analoge lijn is nu aangesloten op een analoog telefoontoestel, dat zou ik dan gewoon zo laten.
Na mijn verhuis stel ik dan gewoon VOIP in op de Fritzbox en kan ik via die VOIP bellen met mijn Fritzfon?

Philippe, ik merk op dat de AVM link verwijst naar de 7490 versie, lukt dat ook voor mijn 7360?
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sorry, de link voor de 7360 v2 = ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... e/english/
Voor de 7360 v2 v1 bestaat er geen 06.52 (er komen voor deze FB geen updates meer)
Simon963 schreef:Na mijn verhuis stel ik dan gewoon VOIP in op de Fritzbox en kan ik via die VOIP bellen met mijn Fritzfon?
Je hoeft niet te wachten tot je verhuis
Je kan nu al een lijn aanvragen bij OVH, je krijgt een nieuwe (OVH) telefoonnummer in jouw zone
Na je verhuis kan je het Proximus nummer porteren naar OVH, en aan deze lijn linken.

Op die manier heb je de VoIP al een beetje leren kennen, en ben je zeker dat het al werkt.
Laatst gewijzigd door philippe_d 15 maa 2017, 13:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: typfout verbeterd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Kleine update,

Ik zit inderdaad op versie 6.31 maar ik kan niet manueel een file kiezen voor te updaten...
TV decoder staat momenteel op LAN4 en ik krijg geen beeld...
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Simon963 schreef:Ik zit inderdaad op versie 6.31 maar ik kan niet manueel een file kiezen voor te updaten...
* Download de file van de ftp server naar je PC.
* Kies op je FritzBox de "Advanced View", ipv "Standard" View (onderaan rechts op je hoofdmenu).
* Ga naar System > Update > FRITZ!OS file
  • Je moet nu eerst een back-up nemen van je huidige configuratie.
    Dan kan je de Firmware file selecteren die je op de PC hebt bewaard, en de Update starten.
Simon963 schreef:TV decoder staat momenteel op LAN4 en ik krijg geen beeld...
Bekende bug ...
* Ga naar Home Network > network Settings > Guest Access
* vink de optie aan "Guest access enabled for LAN 4" en bevestig (Apply)
* vink daarna de optie terug uit en bevestig

Nu zou LAN 4 zich terug moeten gedragen...

Met de FW 06.52 is dit niet meer nodig, op alle LAN poorten zou je TV moeten hebben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:Voor de 7360 v2 bestaat er geen 06.52 (er komen voor deze FB geen updates meer)
Je bedoelt denk ik de V1, want de V2 krijgt gewoon updates.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad, sorry.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”