Fritzbox 7390 achter BBOX3

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Tot op heden heb ik de proximus VDSL/TV verbinding steeds gedaan via FritzBox 7390, dit tot volle tevredenheid.
Ik werd in het verleden echter reeds meerdere malen gebeld door technieker Proximus met de melding dat ik geen BBOX3 gebruik en dus mettertijd problemen zou krijgen met mijn verbinding. Ik heb daar steeds ja op geantwoord maar de BBOX3 zit tot op heden nog steeds nieuwe in de doos... Deze week kreeg ik echter een brief dat er volgende week werken in de straat zullen zijn ; ik vermoed dat dit ifv vectoring rollout zal zijn en dus riskeer ik allicht deze keer effectief mijn connectie te verliezen of toch op zijn minst snelheidsverlaging te krijgen aangezien de FB 7390 niet white-listed is.
Er zal dan allicht niet anders op te zitten dan de BBOX3 te gebruiken, ik dacht de FB daar dan achter te zetten en die IP adressen te laten uitdelen en WIFI daarvan te gebruiken. Ik ken de BBOX3 niet, dus vroeg ik me af of ik daar dan DHCP moet uitzetten en of dat mogelijk is? Ik wil op die BBOX3 ook de TV en één netwerktoestel aansluiten, hoe krijgen die dan hun IP? En kan ik het IP van BBOX3 aanpassen naar zelfde range als FB (192.168.178.x ipv 192.168.1.x), zodat toestellen die op BBOX3 en FB zijn aangesloten mekaar kunnen zien?
Heel wat vragen, maar eens ik aan de switch begin (ik moet nog kabeltje bijtrekken want BBOX komt op andere plaats dan FB) wil ik wel zeker zijn dat mijn configuratie lukt, want ik heb nogal wat toestellen te configureren incl port forwardings en ik weet wel iets van netwerken maar soms loop ik toch ook al eens verloren in die terminologie...
Ik vroeg me trouwens af of ik voordeel ga halen mocht vectoring hier effectief uitgerold worden? Ik zit momenteel op 25/4 profiel.

Groet
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krifo schreef:Ik vroeg me trouwens af of ik voordeel ga halen mocht vectoring hier effectief uitgerold worden? Ik zit momenteel op 25/4 profiel.
Om te beginnen met je laatste vraag:
Momenteel zit je op 25/4, dat is een DLM profiel in zone 3:
  • - Van zodra vectoring actief wordt, krijg je 30/5, wat door DLM nog verhoogd kan worden (tot max 60/5).
    - Indien de lijnwaarden het toelaten, kan het zelfs gebeuren dat je in zone 2 terecht komt (minimum 50/10).
krifo schreef:Er zal dan allicht niet anders op te zitten dan de BBOX3 te gebruiken, ik dacht de FB daar dan achter te zetten en die IP adressen te laten uitdelen en WIFI daarvan te gebruiken.
- DHCP van de B-box moet je niet uitzetten om de FritzBox als PPPoE router te laten werken
- DHCP van je b-box3 mag je niet uitzetten, als je een TV decoder hierop wil aansluiten (fully routed).
- Je krijgt dan 2 aparte netwerken: gebruikers op de B-box zullen de gebruikers op de FritzBox niet zien (en omgekeerd).

Gezien je de 7390 niet als modem kan gebruiken, mag je dus de laatste Firmware gebruiken (06.52) die niet door Proximus goedgekeurd is voor vectoring.
Theoretsich zit hier ook de "dynamic bridge" functie ingebouwd bij gebruik van de FritzBox als router ("internet via LAN1"), maar hier heb ik geen details over ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef: - DHCP van de B-box moet je niet uitzetten om de FritzBox als PPPoE router te laten werken
Het is me niet helemaal duidelijk hoe die Fritzbox als PPPoE router in te stellen: ik kan kiezen tussen "Existing connection over LAN" wat de meest eenvoudige is, dus zonder verder opties - ofwel "Other Internet Service Provider", dan krijg ik wel een pak extra opties, zie Afbeelding
Ik vermoed dat dit de manier is om PPPoE in te stellen. Account information dien ik niet in te vullen allicht?
Iemand dit al gedaan met Fritz 7390? Ik zit momenteel nog op Firmware 06.06 omdat ik bij de volgende update problemen had met de WIFI en moeten downgraden heb; hopelijk is dit intussen opgelost met de laatste firmware; en misschien zien die menus er dan weer helemaal anders uit...
philippe_d schreef: - Je krijgt dan 2 aparte netwerken: gebruikers op de B-box zullen de gebruikers op de FritzBox niet zien (en omgekeerd).
Als ik zowel BBOX3 als Fritzbox in zelfde IP range laat werken, kunnen ze dan mekaar ook niet zien?
Op zich is dit voor mij niet echt onoverkomelijk, die BBOX3 netwerkconnectie is enkel voor een box die data moet sturen via het internet naar een andere server, ik moet daar intern niet echt aankunnen.

Kan ik eigenlijk op zowel BBOX3 als Fritzbox portforwarding instellen? Krijgen die misschien elk een ander extern IP adres? Ik werk nl ook nog met DDNS (no-ip.com) in de Fritzbox.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krifo schreef: Ik vermoed dat dit de manier is om PPPoE in te stellen. Account information dien ik niet in te vullen allicht?
Dat is de correcte manier
Account information moet je natuurlijk wel invullen: dat is namelijk jouw PPPoE logon (fx123456@SKYNET + DSL paswoord)
krifo schreef: Ik zit momenteel nog op Firmware 06.06 omdat ik bij de volgende update problemen had met de WIFI en moeten downgraden heb; hopelijk is dit intussen opgelost met de laatste firmware; en misschien zien die menus er dan weer helemaal anders uit...
De layout is helemaal nieuw, de menu opties zijn wel bijna dezelfde
krifo schreef: Als ik zowel BBOX3 als Fritzbox in zelfde IP range laat werken, kunnen ze dan mekaar ook niet zien?
Kan ik eigenlijk op zowel BBOX3 als Fritzbox portforwarding instellen? Krijgen die misschien elk een ander extern IP adres? Ik werk nl ook nog met DDNS (no-ip.com) in de Fritzbox.
In deze set-up krijgen de FrotzBox en de B-box inderdaad een eigen publiek IPv4
BBOX3 als Fritzbox in zelfde IP range laten werken zal niet helpen, het blijven 2 aparte netwerken!

Je kan zowel op de B-box3 alsop de FritzBox een DDNS instellen (natuurlijk met 2 verschillende hostnames!)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef: In deze set-up krijgen de FrotzBox en de B-box inderdaad een eigen publiek IPv4
Bedankt, dit verduidelijkt veel.
Eén ding vraag ik me dan nog af met die PPPoE. Aangezien beide boxen dan eigenlijk hun eigen netwerk en connectie maken, gaat dan Proximus niet klagen dat die Fritzbox niet whitelisted is, of zien zij enkel de BBOX3? Maakt de BBOX3 misschien alleen de VDSL connectie zodat de Fritzbox voor Proximus niet zichtbaar is? Zo ja, waarom moet ik dan PPPoE logon (username+pw) ingeven?
Ik probeer het maar te snappen he :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je moet 2 dingen onderscheiden:
  • 1) de VDSL sync (modem gedeelte)
    2) de PPPoE verbinidng (router gedeelte)
Met de VDSL2 sync maak je een dataverbinding tussen jouw modem en Proximus.
Dit geeft je nog geen internet
Gezien de techniciteit van VDSL2 wil Proximus alleen goedgekeurde modems op hun netwerk.

Bovenop die dataverbinding, moet je ook inloggen op het netwerk van de provider
Dit zorgt dan voor internet.

Een FritzBox die een eigen PPPoE verbinding maakt:
  • - staat niet direct op de Proximus telefoonlijn (als modem), dus gaat Proximus niet klagen dat die Fritzbox niet whitelisted is.
    - wordt wel "gezien" door Proximus gedurende de PPPoE handshake (als router), maar dat is zonder probleem
Door het ingeven van jouw user-id en paswoord krijgt de FritzBox een eigen internet verbinding, met een eigen publiek IPv4 adres.

PS
Je kan de FritzBox ook achter een B-box aansluiten zonder PPPoE. Dan krijgt de FritzBox een intern IP adres van de B-box, maar zal verder blijven werken als router. Nadeel hiervan is:
  • - dubbele NAT (soms vervelend als je een server hebt en poorten moet forwarden).
    - geen IPv6 ondersteuning.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Je kan de FritzBox ook achter een B-box aansluiten zonder PPPoE. Dan krijgt de FritzBox een intern IP adres van de B-box, maar zal verder blijven werken als router. Nadeel hiervan is:

- dubbele NAT (soms vervelend als je een server hebt en poorten moet forwarden).
...
Ik zit in die situatie, wat moet ik me voorstellen bij dubbele NAT (Network Translation) ?
Heel m'n netwerk zit in de 192.168.1.x range en werkt zonder grote problemen behalve ééntje:
Een Raspberry met Kodi die na het opstarten of heropstarten soms niet connecteerd via LAN op de FB en heb deze dan maar rechtstreeks aangesloten op de B-box3 en verwisseld met de SMA zonnepanelen omvormer, die laatste is nu op de FB aangesloten. Werkt nu probleemloos.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

lacer schreef: Een Raspberry met Kodi die na het opstarten of heropstarten soms niet connecteerd via LAN op de FB en heb deze dan maar rechtstreeks aangesloten op de B-box3 en verwisseld met de SMA zonnepanelen omvormer, die laatste is nu op de FB aangesloten. Werkt nu probleemloos.
Wie doet dan de DHCP: de BBOX3 of Fritzbox? Ik vermoed de BBOX3, maar hoe zit het dan met de WIFI op de Fritzbox, die moet toch ook IP adressen uitdelen?

Toeval of niet: op mijn BBOX3 zou ik eveneens een SMA omvormer box willen aansluiten, die moet intern niet echt toegankelijk zijn, ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik daar nog op ingelogd ben
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

De Wifi op de FB had ik een tijdje gebruikt, maar dan toch afgezet. Nu begin ik te twijfelen om deze toch maar aan te zetten voor bezoekers. De Wifi op de FB krijgt z'n IP adressen ook via de B-box3 (zie screenshot hieronder).
De Bbox doet aan DHCP, maar de meeste van m'n IP adressen zitten daarin vast ingesteld en dat is geen probleem voor de FB erachter.
De Sma bij mij doet aan logging via Sunny Portal.
FB.png
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lacer schreef: Ik zit in die situatie, wat moet ik me voorstellen bij dubbele NAT (Network Translation) ?
Heel m'n netwerk zit in de 192.168.1.x range en werkt zonder grote problemen behalve ééntje.
Jouw situatie is nog anders.
Jouw fritzBox draait als "IP Client", je gebruikt die dus niet als router, maar alleen als switch + AP.
B-box3 en FritzBox zitten in hetzelfde netwerk, je hebt dus géén dubbele NAT.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Dit weekend de omschakeling gedaan naar BBOX3 met Fritzbox er achter via PPPoE passthrough.
BBOX3 is kwartuurtje bezig geweest om zichzelf te initialiseren, nadien de FB aangesloten, geherconfigureerd en geupdatet, ingelogd en klaar. Zelfs de WIFI en portforwarding werkten nog zonder dat ik er iets moest voor wijzigen. Ik heb meer werk gehad om een extra kabel bij te trekken dan effectief alles omschakelen... :roll:
Bedankt allen voor de verduidelijking.
Dit is het resultaat van de meting op mijn lijn:
Afbeelding
Geen idee of dit goede waarden zijn, ik zou het niet erg vinden mocht het nog wat sneller kunnen. Zou vectoring iets helpen, of zit ik daarvoor te ver van de ROP?
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Mmm, ik dacht eindelijk mijn Fritz 7390 nog eens te kunnen gebruiken toen ik dit las.
Snel even aangesloten, geupgrade en de settings ingegeven zoals in krifo's screenshot eerder.

Ik blijf echter "PPP negotiation failed" krijgen. De pppoe logon is toch nog altijd in formaat "ab123456@SKYNET" he?
Moet ik op de BBOX3 iets aanpassen? Ik zie nergens iets wat ik kan aanpassen op dat ding maar wie weet?
JA dus. goed verborgen maar bij netwerksettings (ofzo) kan je in het midden van de pagina het venster verder openklappen waarna je PPPOE van de bbox3 zelf kan disabelen.

Of zou het mijn vast ip adres zijn dat hier roet in't eten gooit?
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

poohbeer schreef: Ik blijf echter "PPP negotiation failed" krijgen. De pppoe logon is toch nog altijd in formaat "ab123456@SKYNET" he?
Zo is de loginnaam inderdaad, en staat het ook bij mij ingevuld.

Intussen is bij mij nu ook vectoring actief en ben ik naar 50/5 gestegen (komende van 25/4)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

poohbeer schreef:Moet ik op de BBOX3 iets aanpassen? Ik zie nergens iets wat ik kan aanpassen op dat ding maar wie weet?
JA dus. goed verborgen maar bij netwerksettings (ofzo) kan je in het midden van de pagina het venster verder openklappen waarna je PPPOE van de bbox3 zelf kan disabelen.

Of zou het mijn vast ip adres zijn dat hier roet in't eten gooit?
Je hebt 2 problemen hier:
  1. Dat je met de FritzBox geen PPPoE verbinding krijgt zal wel aan een instelling te wijten zijn. Een router achter de B-box3 kan altijd een PPPoE verbinding maken (zelfs een PC achter een B-box3 maakt probleemloos een eigen PPPoE verbinding).
    Mijn vermoeden is een paswoord probleem.
    En je kan nooit 100% zeker zijn van het juiste paswoord, tenzij je dit (recent) zelf hebt aangepast in My Proximus!
    Een B-box3 heeft dat probleem niet, omdat zowel de login als het (correcte) paswoord gepushet worden door Proximus.
    Enige remedie: zelf een nieuwe paswoord aanmaken in "My proximus"
  2. Tweede probleem is je vast IP.
    Normaal zal je B-box3 het toegekend vast IP krijgen, maar een 2de PPPoE sessie zou normaal een dynamisch IP moeten krijgen.
    Indien je het vast IP op je eigen router wilt, zal je inderdaad de eigen PPPoE sessie van de B-box moeten disabelen (en af en toe controleren of dit disabeled blijft, want bij een B-box3 reset wordt PPPoE terug op "ON" gezet.
Last but not least: download de laatste Firmware versie (84.06.53).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet dat dit een oudere thread is, desalniettemin zou ik graag wat meer info krijgen van de kenners.

Ik heb de info gevolgd op
https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... reren.html
http://www.techguyfrombelgium.com/en/ho ... idge-mode/

Mijn fritzbox 7590 zit op de LAN1 poort aangesloten op de BBOX3 (op lan 1)
Alle lichtjes branden, behalve Wifi flikkert constant. :eek:
lichtjes_bbox3.jpg
juiste login + pw. Al verschillende malen gerebooted, stroom afgezet. Ik krijg geen connectie. Dus ook geen internet via de fritzbox. Helaas kan ik niet nog een screenshot van instelling op fritzbox tonen.
netwerkverbinding verbroken.jpg
xdsl_uptime.jpg
internet_bbox3_login.jpg
fritzbox_7590_instelling.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

satsurfer schreef:Ik weet dat dit een oudere thread is, desalniettemin zou ik graag wat meer info krijgen van de kenners.
Vertel eerst exact wat je wilt doen. Er zijn namelijk 3 manieren waarop je een router (vb FritzBox) achter een bestaande modem (vb B-box) kan aansluiten.
  1. de FritzBox gewoon als router gebruiken achter de B-box3: B-box maakt de internetverbinding (= dubbele NAT).
  2. de FritzBox als IP Client gebruiken achter de B-box3: B-box maakt de internetverbinding, FritzBox wordt gebruikt als AP/switch/ATA.
  3. de FritzBox als router met een eigen PPPoE sessie: de FritzBox maakt de internetverbinding, B-box als "modem-only" ingesteld.
Ik neem aan dat je gekozen hebt voor optie 3

Maar uit de screenshots stel ik vast dat:
  1. de B-box3 géén internetverbinding maakt (PPP = UIT).
  2. de fritzBox ook géén internetverbinding maakt (IP Client mode).
Je hebt dus de B-box3 ingesteld zoals in optie 3 (PPPoE uit), en de FritzBox zoals in optie 2 (IP Client). Natuurlijk heb je dan geen internet.
satsurfer schreef:juiste login + pw
Jouw login + pw op de B-box3 hebben géén effect, gezien je niet inlogt (PPP = uit) :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wederom oprechte dank Philippe. :-D

Idd. zoals optie 3. Ik wil zeker geen dubbele NAT.
Eigenlijk een beetje zoals bij Orange MAC passthrough.

Met PPP= AAN te zetten, heb ik internet. :-D (volgde gewoon edpnet manual)

Dus ik maak nu rechtstreeks verbinding met het internet? en de BBOX3 fungeert enkel als VDSL modem.

Ik kan wel niet op de Fritz inloggen als ik fritz.box intik in de adresbalk of 192.168.178.1 (als ik via de Wifi op de fritzbox zit)
'Deze Site is niet bereikbaar'
'Het IP-adres van de server van fritz.box kan niet worden gevonden.'

Kan wel zonder probleem op de bbox inloggen (zitten op de Fritzbox Wifi)
http://192.168.1.1/

Nu kijken of de DLM niet gaat flippen. :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

satsurfer schreef: Dus ik maak nu rechtstreeks verbinding met het internet? en de BBOX3 fungeert enkel als VDSL modem.
Neen, je begrijpt het nog altijd niet, denk ik :-( .

Nu heb je gekozen voor "optie 2":
  • PPPoE is "aan" op de B-box3.
  • De FritzBox staat nog altijd als IP Client.
- Jouw B-box maakt nu een verbinding met het Internet, jouw B-box is dus geen "modem-only" maar een router.
- De FritzBox doet niets, deze is gewoon een IP Client, staat dus "parallel" met je andere netwerk toestellen.
- Je kan de FritzBox natuurlijk niet meer bereiken op "fritz.box", noch op 192.168.178.1, gezien deze nu een IP adres gekregen heeft van de B-box, net zoals al jouw andere netwerk toestellen (192.168.1.X).
- Je hebt nu één intern netwerk (het B-box3 netwerk), alle toestellen die je verbindt met de FritzBox krijgen een IP adres van de B-box3.

Er is niets verkeerd met deze opstelling, je gebruikt gewoon de router mogelijkheden niet van de FritzBox.

Als je voor "optie 3" wilt gaan moet je:
  • PPP op "UIT" zetten in de B-box3.
  • De FritzBox instellen als router (en niet als IP Client).
Stappenplan
  1. Ga naar de B-box3, en zet PPP terug op "UIT".
  2. Zoek dan het IP adres op dat je FritzBox nu heeft gekregen (kijk in de lijst van toestellen op de B-box3, of probeer de adressen 192.168.1.2, 3, 4, enz. tot je de FritzBox hebt, of gebruik een IP scanner op je netwerk).
  3. Indien je het IP adres niet vindt, kan je gebruik maken van het emergency IP adres 169.254.1.1 of jouw FritzBox resetten.
  4. Open nu de FritzBox interface, en kies voor de optie "Internetverbinding zelf tot stand brengen"
  5. In het volgende veld bevestig je dat je toegangsgegevens nodig hebt, en geef je jouw EDPNet PPPoE logon + pw
  6. Bij Verbindingsinstellingen de optie uitvinken dat je dagelijks een PPPoE reconnect wil
Vanaf zodra je bevestigt:
  1. Is je FritzBox terug te bereiken op 192.168.178.1
  2. Is de FritzBox ingesteld als router, en krijgt de FritzBox rechstreeks een extern IP adres.
  3. Is jouw B-box fungeert enkel als VDSL2 modem (volgens EDPNet manual).
Hopelijk is het nu duidelijk :wink: .

[EDIT]
Ik zie dat je nu een 7590 gebruikt.
Deze staat (nog) niet op de whitelist, maar van zodra EDPNet deze aanbiedt ter goedkeuring komt die waarschijnlijk "voorlopig" op de whitelist (dus niet officiëel) voor de testen. Misschien het proberen waard (of wachten op Fritz!OS 7)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

3 jaar later een topic bumpen, vergeef het mij aub, het past evenwel geheel in voorgaande..

oude situatie: edpnet: fritz 7530 als modem/router + fritz 3000 als accesspoint, fritz 2400 en 1200 als repeaters: netwerk werkte goed en overzichtelijk

nieuwe situatie: Proximus (vdsl) bbox3v+ en decoder v7. Ik dacht gewoon die decoder op de oude setup aan te sluiten samen met een aangepaste login. Gaat dus niet. Die decoder doet niets als deze niet vanuit de bbox3 komt.

Na allerlei kunstgrepen heb ik het praktisch wel aan de praat gekregen, maar het netwerk lijkt een boeltje. De verbindingen worden visueel niet correct weergegeven. Daartegenover door het huis lopen (=mesh omschakeling?) lijkt wel opnieuw te werken.

Op myproximus valt er ook niet veel in te stellen of op te volgen (buiten foutmeldingen).

Bestaat er een mogelijkheid om:

* de fritzbox enkel in te zetten voor gehele wifi (met behoudt van de mesh-functionaliteiten)?
of de fritzbox alles te laten doen excl. decoder die alsnog vanuit de bbox3 moet starten?
bbox fritz v7.docx
(235.46 KiB) 38 keer gedownload
Jammer die bbox3, veelal bazaar zonder meerwaarde.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dfrog schreef:nieuwe situatie: Proximus (vdsl) bbox3v+ en decoder v7. Ik dacht gewoon die decoder op de oude setup aan te sluiten samen met een aangepaste login. Gaat dus niet. Die decoder doet niets als deze niet vanuit de bbox3 komt.
Dat werkt inderdaad niet. De Fritz!Box ondersteunt geen IPTV "routed mode", wat je wel nodig hebt voor de v7
Dfrog schreef:Na allerlei kunstgrepen heb ik het praktisch wel aan de praat gekregen, maar het netwerk lijkt een boeltje. De verbindingen worden visueel niet correct weergegeven. Daartegenover door het huis lopen (=mesh omschakeling?) lijkt wel opnieuw te werken.
Waarom kunstgrepen?
  • Het eenvoudigste is om je huidige opstelling te laten (kwa aansluitingen, IP adressen, ...) met uitzondering van de Provider sectie (internet toegangsgegevens).
    - Hier kies je voor "aansluiting op externe modem of router" dan bedrijsmodus "Internetverbinding zelf tot stand brengnen" en "toegangsgegevens zijn vereist"
    - En vul je de PPPoE login aan, en je paswoord
  • De Decoder sluit je rechtsrteeks aan op de B-box
Dfrog schreef:Bestaat er een mogelijkheid om:
  • * de fritzbox enkel in te zetten voor gehele wifi (met behoudt van de mesh-functionaliteiten)?
    of de fritzbox alles te laten doen excl. decoder die alsnog vanuit de bbox3 moet starten
Ik zou inderdaad voor de 2de optie gaan (alles via FritzBox, uitzondering decoder).
Dfrog schreef: bbox fritz v7.docx
In principe moet je voor mesh optimaal te gebruiken (band steering, crossband,etc ...) beide WiFi's dezelfde naam geven. De mesh master zorgt dan voor de optimale verbinding (of dat is tenminste de theorie :wink: ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Philippe

Dank voor uw feedback, altijd geapprecieerd! :beerchug:
De configuratie is heden, bbox= dsl, 1 lan naar decoder, 1 lan naar fritz (en van de fritz verder lan + 2 switches hieraan).

* Aansluiting op externe modem leek beter dan 'kabelaansluiting'
* Toegangsgegevens vereist: wanneer ik daar de PPPoE gegevens invul, dan geraak ik niet meer in de bbox (http://192.168.1.1/ ). Deze op nee zetten, geeft terug toegang.
* WPS opnieuw uitgevoerd op de repeaters en uiteindelijk, zie daar het 'Mesh-symbooltje' staat terug overal. Mission accomplished :banana:
In bijlage de configuratie (misschien heeft er iemand iets aan -tussen nu en drie jaar- :lol: )

nu, next level :twisted: .. het blijft een beetje jammer dat je geen zicht meer is op de lijnwaarden vanuit de fritz. Zou er daarom geen configuratie mogelijk zijn dat de fritz vóór de bbox komt ipv er achter? Of is dit dan de dsl in de fritz(met toegangsgegevens wel ingevuld), pppoe bbox-uit, en de utp van de fritz naar de wan van de bbox?

ps: ik heb bewust 2 verschillende SSID's omdat uit eigen testen blijkt dat de Samsung smartphones veel te lang op 2.4 blijven hangen. Zodoende gebruiken we enkel de 5.0 die continu sneller is (er zijn genoeg AP's voor nabije 5.0 aan te houden). Exl. enkele 'dommere 2.4'-toestellen die de 2.4 gebruiken.
Bijlagen
Doc3 - kopie.docx
(169.59 KiB) 35 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dfrog schreef:* Toegangsgegevens vereist: wanneer ik daar de PPPoE gegevens invul, dan geraak ik niet meer in de bbox (http://192.168.1.1/ ). Deze op nee zetten, geeft terug toegang.
Ja dat is normaal, maar eens alles draait, waarom zou je dan nog op de B-box moeten zijn?
Nu heb je dubbele NAT, en jouw FritzBox krijgt geen extern IPv4 adres.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb intussen mijn Fritz 7390 vervangen door een 7590 met een aantal Mesh repeaters, dit werkt echt subliem. De Fritz staat nog steeds netjes achter de BBOX3 en connecteert via zijn eigen PPPoE en dit werkt dus prima.
De TV is aangesloten op BBOX, dit heeft zelfs het voordeel dat mocht ik de Fritz willen herstarten de TV hier niet door beïnvloed wordt. En als je toch de BBOX3 waarden wil uitlezen, dan hang je toch gewoon even een laptop (bedraad of via WIFI) aan je BBOX en log je daar op in. Niet dat ik dit de laatste 2 jaar nog gedaan heb...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
satsurfer schreef: Nu heb je gekozen voor "optie 2":
  • PPPoE is "aan" op de B-box3.
  • De FritzBox staat nog altijd als IP Client.
- Jouw B-box maakt nu een verbinding met het Internet, jouw B-box is dus geen "modem-only" maar een router.
- De FritzBox doet niets, deze is gewoon een IP Client, staat dus "parallel" met je andere netwerk toestellen.
- Je kan de FritzBox natuurlijk niet meer bereiken op "fritz.box", noch op 192.168.178.1, gezien deze nu een IP adres gekregen heeft van de B-box, net zoals al jouw andere netwerk toestellen (192.168.1.X).
- Je hebt nu één intern netwerk (het B-box3 netwerk), alle toestellen die je verbindt met de FritzBox krijgen een IP adres van de B-box3.

Er is niets verkeerd met deze opstelling, je gebruikt gewoon de router mogelijkheden niet van de FritzBox.

Als je voor "optie 3" wilt gaan moet je:
  • PPP op "UIT" zetten in de B-box3.
  • De FritzBox instellen als router (en niet als IP Client).
Stappenplan
  1. Ga naar de B-box3, en zet PPP terug op "UIT".
  2. Zoek dan het IP adres op dat je FritzBox nu heeft gekregen (kijk in de lijst van toestellen op de B-box3, of probeer de adressen 192.168.1.2, 3, 4, enz. tot je de FritzBox hebt, of gebruik een IP scanner op je netwerk).
  3. Indien je het IP adres niet vindt, kan je gebruik maken van het emergency IP adres 169.254.1.1 of jouw FritzBox resetten.
  4. Open nu de FritzBox interface, en kies voor de optie "Internetverbinding zelf tot stand brengen"
  5. In het volgende veld bevestig je dat je toegangsgegevens nodig hebt, en geef je jouw EDPNet PPPoE logon + pw
  6. Bij Verbindingsinstellingen de optie uitvinken dat je dagelijks een PPPoE reconnect wil
Vanaf zodra je bevestigt:
  1. Is je FritzBox terug te bereiken op 192.168.178.1
  2. Is de FritzBox ingesteld als router, en krijgt de FritzBox rechstreeks een extern IP adres.
  3. Is jouw B-box fungeert enkel als VDSL2 modem (volgens EDPNet manual).
Hopelijk is het nu duidelijk :wink: .

[EDIT]
Ik zie dat je nu een 7590 gebruikt.
Deze staat (nog) niet op de whitelist, maar van zodra EDPNet deze aanbiedt ter goedkeuring komt die waarschijnlijk "voorlopig" op de whitelist (dus niet officiëel) voor de testen. Misschien het proberen waard (of wachten op Fritz!OS 7)?
Start TBF nu automatisch op (Edp lijn)? fritzbox 7490 achter de bbox3v+?
Mijn bbox 3v+ gaf bij mij 5 Mbps hoger lijnprofiel dan fritzbox. Na verhoging lijnprofiel, gewoon fb aansluiten, lijnprofiel blijft.
DSL gegevens in fritzbox. Ook al heb ik gn. fall-back profiel.
Anders vraag ik Edp manueel TBF te starten.
En niet beginnen aub: 'in godsnaam, waarom' :-D
Screenshot_20211203-165339.jpg
(371.18 KiB) Nog niet gedownload
Screenshot_20211203-165412__01.jpg
(177.56 KiB) Nog niet gedownload
Screenshot_20211203-165441.jpg
(287.45 KiB) Nog niet gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”