relay.skynet.be gebruiken om mails via externe smtp server te versturen.

Rubinoske
Starter
Starter

relay.skynet.be gebruiken om mails via externe smtp server te versturen.

Berichtdoor Rubinoske » 07 Sep 2016, 07:28

Ik dacht dat dit kon?
we gebruiken nu al een tijdje skynet relay om mails te sturen.
De mail server en dns staat bij ons en we gebruiken dus geen skynet e-mailadres. (naam@bedrijf.be)
Dit lukt, maar soms aanvaardt de ontvanger de mails niet door hun spam filters...

Dus in dns hebben we volgende records toegoevoegd:
txt record: MS=ms00000000 (waar de nullen een unieke code zijn) => ik denk dat dit nog was van toen we nog office 365 gebruikten (ik weet dit niet, de persoon die dit eerst had ingesteld werkt hier niet meer)
txt record: v=spf1 a mx ip4:[ ip adres van de server waar de website staat ] ip4:195.238.0.1/16 ip4:[ ip adres van de mail server] -all

Die 195.238.0.1/16 is omdat de twee personen die problemen ondervinden, via verschillende ip adressen sturen (195.238.20.140, 195.238.20.133).
ik denk dat die ip adressen van proximus/skynet zijn (?)

We gebruiken onze eigen smtp server (een server die bij ons staat), die werkt als we niet via relay.skynet.be mails versturen.
Maar als je via relay stuurt, dan komen de mails niet toe. En krijgen ze een melding::
5.1.0 - Unknown address error 550-'195.238.20.133 is not allowed to send
mail from bedrijf.be'
Reporting-MTA: dns; mailrelay106.isp.belgacom.be

Kan het zijn dat dit niet lukt zonder soms opgevangen te worden door spam?
Of is er iets dat we nog moeten doen, of anders zouden moeten doen?

Hopelijk kan iemand me verder helpen?

Ik heb dit op het forum van proximus ook al geplaatst: https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... post556781

Ah trouwens ook een test gedaan op http://www.kitterman.com/spf/validate.html?
en daar geeft ie volgend resultaat:

Input accepted, querying now...

Mail sent from this IP address: 195.238.20.133
Mail from (Sender): naam@bedrijf.be
Mail checked using this SPF policy: v=spf1 a mx ip4:195.238.0.1/16 -all
Results - PASS sender SPF authorized

PS: relay.skynet.be is nu veranderd naar relay.proximus.be

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 235 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer

Re: relay.skynet.be gebruiken om mails via externe smtp server te versturen.

Berichtdoor jackho » 07 Sep 2016, 10:05

Her zal wel niet direct je probleem oplossen maar Ik heb ook een formulier gevonden op hun site
om een domeinnaam te linken aan Proximus mail.

vverbeke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor vverbeke » 07 Sep 2016, 10:15

Relay.skynet.be mag alleen gebruikt worden door residentiele klanten met een skynet mailadres om hun mails uit te sturen. Als je een eigen mailserver en fixed IP hebt is het de bedoeling dat je mailserver zelf mails gaat uitsturen zonder gebruik te maken van de Skynet relay. Uw interne cliënts sturen naar de mailserver, de mailserver relayt naar de mailserver van de geadresseerde (en natuurlijk ook zorgen dat uw mailserver enkel relayt voor interne cliënts, als je met een open relay zit sta je binnen de kortste keren op allerhande blacklists). Het spf record voor jullie domein verwijst dan naar het fixed IP adres (adressen) waarlangs uw mailserver naar buiten stuurt, kwestie dat een deftige spamfilter alle mail die niet van jullie mailserver afkomstig is markeert als spam.

Als de Skynet relay merkt dat ze worden gebruikt als relay voor niet-residentiele klanten kan het gebeuren dat je een tijdje op hun blacklist vliegt en dat mails niet meer doorgeraken.
@home: VDSL 100/6 • @work: fiber 50/50 + VDSL 70/10

matthiasdb
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor matthiasdb » 07 Sep 2016, 13:29

Waarom zou je je mail langs nog een extra smtp willen laten passeren?
Je legt je mailverkeer nu in handen van een dienst waar je geen controle over hebt...
Laat je server gewoon rechtstreeks buitensturen, zorg dat al je DNS records ok zijn (MX & PTR) en check zeker je SPF.

ps:
dat txt record met MSxxxxxxx is inderdaad een overblijfsel van je domain check bij microsoft, die heb je niet meer van doen na het aanmaken van je tenant.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 87 keer

Berichtdoor CCatalyst » 07 Sep 2016, 14:32

matthiasdb schreef:Waarom zou je je mail langs nog een extra smtp willen laten passeren?
Je legt je mailverkeer nu in handen van een dienst waar je geen controle over hebt...
Laat je server gewoon rechtstreeks buitensturen, zorg dat al je DNS records ok zijn (MX & PTR) en check zeker je SPF.

Reken er dan maar op dat je mails in de spamfilters terecht gaan komen (vooral in die van hotmail).

Niet alleen SPF, maar ook DKIM en DMARC moeten goed staan. En dan nog zal het in de spam terecht komen. Je moet eerst wat van reputatie opgebouwd hebben met je server alvorens je uit die cirkel raakt. En de dag dat je server een nieuw IP krijgt mag je weer helemaal opnieuw beginnen. En good luck als dat IP eerder nog gebruikt werd door een spamserver...

Dus tenzij je weet wat je doet, best via een relay sturen (met authenticatie uiteraard). Zaken als Amazon SES vind ik persoonlijk wel veel beter en handiger dan iets a la relay.skynet, ook al kost het dan een paar dollarcenten om dat te gebruiken. Maar je moet je tenminste geen zorgen maken over spamfilters. Wel nog steeds SPF, DKIM en DMARC gebruiken!

StarWing
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 48 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor StarWing » 07 Sep 2016, 17:51

Zelf uw mails versturen en aan skynet vragen dat ze hun reverse dns in orde brengen op uw ip. Dan ga je normaal gezien geen problemen hebben.
Afbeelding

Koelreuteria
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Berichtdoor Koelreuteria » 08 Sep 2016, 19:45

Rubinoske schreef:Ik dacht dat dit kon?
we gebruiken nu al een tijdje skynet relay om mails te sturen.
De mail server en dns staat bij ons en we gebruiken dus geen skynet e-mailadres. (naam@bedrijf.be)
Dit lukt, maar soms aanvaardt de ontvanger de mails niet door hun spam filters...

Na het lezen van alle reacties, toch nog dit idee posten: zelf maak ik gebruik van http://www.smtp2go.com
Goede "reputatie" (heb je nodig zoals iemand opmerkte, geen last van uw dynamisch ip, ...) en het kost iets... Maar je hebt er ook geen omkijken naar.
Dus na een kosten/baten analyse bleek het een win-situatie te zijn.
Tot op heden zéér tevreden.

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”