Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Ik zou graag in de toekomst mijn vaste lijn opzeggen bij Proximus. Ik heb momenteel een pack (Internet - Tv - Vaste lijn - Mobiel).
Het enige wat mij een beetje tegenhoudt is dat ik regelmatig heb gehoord dat is mensen hun vaste lijn opzeggen dat ze dan achteraf op een lagere internetsnelheid en/of syncprofiel terecht komen.
Mijn schoonbroer heeft dit kortelings nog aan de hand gehad. Hij kan eerst surfen tegen ongeveer 3MB (Megabyte) download en na het opzeggen van zijn vaste lijn was dit maar ongeveer 1,5MB.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Kan je hier iets tegen doen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zou mij sterk verwonderen aangezien vaste telefonie en adsl/vdsl twee totaal verschillende signalen zijn. Ik heb internet start, ik heb nooit een vaste lijn gehad bij Proximus en mijn profiel is 100/15.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Gebeurd er dan nergens een aanpassing in een ROP/centrale als je je vaste lijn opzegt? Als je een vaste lijn hebt dan is er toch een telefoon nummer aan je lijn gelinkt en dit nummer veranderd toch achteraf in iets anders niet?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Zou kunnen dat ze iets veranderen in de ROP, maar dan is het gewoon even wachten tot DLM je terug omhoog zet.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier is get gebeurd, ik was mijn snelheid kwijt !
Ik heb hier nog ergens een tread lopen, maar na verloop van tijd krijg je uw snelheid terug.
Je krijgt de basissnelheid en dan moet je wachten.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

brampiec schreef:Het enige wat mij een beetje tegenhoudt is dat ik regelmatig heb gehoord dat is mensen hun vaste lijn opzeggen dat ze dan achteraf op een lagere internetsnelheid en/of syncprofiel terecht komen.
Welke snelheid (sync profiel) heb je nu?
Er is een kans dat je inderdaad tijdelijk wat snelheid verliest (basisprofiel), maar tegenwoordig gaat DLM veel vlugger dan vroeger. Daar moet je het toch niet voor laten (en maandelijks €20 ophoesten voor een telefoonlijn die je niet nodig hebt?

Er is ook een kans dat Proximus het goed doet, en dat er geen ingreep in de ROP moet gebeuren.
Het toekennen van een lijnnummer (in plaats van je telefoonnummer) is eigenlijk maar een administratieve ingreep.
En gezien je de telefoonlijn opzegt (en je nummer dus niet porteert), bestaat de mogelijkheid zelfs dat je lijnnummer behouden blijft?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

Ik vermoed dat er wel een verschil kan zijn als je PSTN-lijn nog verder naar een LEX gaat, dan wel je al op een PSTN-gateway in de ROP bent aangesloten.
In het eerste geval zit er ook een splitter in de ROP (net zoals die thuis) en loading coils die je audio bandbreedte beperken. Die lijn termineert dan vermoedelijk ergens op een System12 en zal dan in stukken en brokken ontmanteld worden? Mogelijks ziet de DSLAM daardoor vreemde dingen op jouw lijn en zet je ondertussen dan maar op een repairprofiel?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

philippe_d schreef:(en maandelijks €20 ophoesten voor een telefoonlijn die je niet nodig hebt?
In een (huidig) pack is het maar €9. Trouwens opletten met oude packs (voor 2012). Als je daar iets aan wijzigt, kan het zijn dat het volledige pack mee wijzigt en dat is niet altijd voordeliger.
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef: Welke snelheid (sync profiel) heb je nu?
de laatste keer dat ik gecontroleerd heb had ik een 50/10 profiel en nu kan ik nog steeds speedtest doen aan 50Mbit.
Jammer genoeg kan ik nog niet direct mijn telefoonlijn opzeggen omdat ik eerst nog aanpassingen moet uitvoeren aan mijn alarmsysteem.
Fallschirmjaeger schreef: In een (huidig) pack is het maar €9. Trouwens opletten met oude packs (voor 2012). Als je daar iets aan wijzigt, kan het zijn dat het volledige pack mee wijzigt en dat is niet altijd voordeliger.
Het is inderdaad iets van een 9 euro dat je kan winnen per maand. Ik heb een pack van na april 2012. Alleen heb ik een gsm abonnement in mijn pack van 15 euro waar je toen 5 euro per maand korting op kreeg. Als ik dan nu iets wijzig aan mijn pack dan ga ik misschien nog maar 2 euro per maand krijgen op mijn mobiel abonnement.

Ik hoop inderdaad dat ze nergens een fysische wijziging aanbrengen zodat ik toch al zeker de 50Mbit die ik nu heb blijf behouden. Beter mag natuurlijk ook altijd. Ik zal nog eens vragen aan mijn schoonbroer of zijn snelheid ondertussen al verbeterd is, hij heeft zijn vaste lijn een 2-tal maanden geleden opgezegd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

philippe_d schreef: Er is ook een kans dat Proximus het goed doet, en dat er geen ingreep in de ROP moet gebeuren.
dus moest er toch een technieker moeten langskomen, heeft Proximus het slecht gedaan? Da's niet noodzakelijk zo. In geval van upgrade naar VDSL2 bij omschakeling met/zonder vaste lijn naar de andere situatie, is er altijd een technieker nodig.
philippe_d schreef:Het toekennen van een lijnnummer (in plaats van je telefoonnummer) is eigenlijk maar een administratieve ingreep.
Het deactiveren van iets is niet louter administratief...
philippe_d schreef:En gezien je de telefoonlijn opzegt (en je nummer dus niet porteert), bestaat de mogelijkheid zelfs dat je lijnnummer behouden blijft?
het lijnnummer verantdert altijd bij wijziging van met/zonder vaste lijn naar andere situatie.
brampiec schreef: Het is inderdaad iets van een 9 euro dat je kan winnen per maand. Ik heb een pack van na april 2012. Alleen heb ik een gsm abonnement in mijn pack van 15 euro waar je toen 5 euro per maand korting op kreeg. Als ik dan nu iets wijzig aan mijn pack dan ga ik misschien nog maar 2 euro per maand krijgen op mijn mobiel abonnement.
Zolang ze niets wijzigen aan jouw Smart+ 15, blijft de korting behouden. De korting hangt namelijk niet af van het Pack, maar is verbonden aan het abonnement zelf.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Lord Utopia schreef:
philippe_d schreef:Het toekennen van een lijnnummer (in plaats van je telefoonnummer) is eigenlijk maar een administratieve ingreep.
Het deactiveren van iets is niet louter administratief...
philippe_d schreef:En gezien je de telefoonlijn opzegt (en je nummer dus niet porteert), bestaat de mogelijkheid zelfs dat je lijnnummer behouden blijft?
het lijnnummer verantdert altijd bij wijziging van met/zonder vaste lijn naar andere situatie.
Je lijnnummer + je lijn faciliteiten worden eerst volledig gedeprogrammeerd op een uitgaande poort van een LEX.
De lijnspanning kan ook worden weggenomen indien nodig op die poort.
Als je op dat ogenblik zou bellen hoor je: "het nummer dat u gevormd hebt is buiten gebruik".

Al naar gelang kan je dan vragen om op "het oude lijnnummer" een antwoordapparaat te laten zetten in de zin van:
"de correspondent is niet meer te bereiken op dit nummer en vraagt om te bellen naar het volgende telefoonnummer xxxxxxxxx".

Daarna worden de nieuwe parameters geprogrammeerd, al dan niet op een nieuwe technische situatie (in de LEX/LDC of ROP) ....
Op je lijn komt er enkel nog je lijnspanning over maar zonder tonaliteit !

Voor het systeem is het een volledige nieuwe lijn en die lijn moet terug heel het systeem doorkruisen.
Eerst vast profiel al dan niet met Vectoring (TBF doorlopen), indien ook nog DLM = terug doorlopen.
En als er daar ergens iets mis loopt .... kan je een lager profiel hebben dan ervoor !

Het systeem kan niet teruggrijpen of kijken naar je vroegere gegevens vermits die niet meer bestaan bij wijze van spreken !

PS: met lijn faciliteiten bedoel ik de bijkomende diensten, vb: doorschakelen / weergave oproeper / voice-box, enz.
PS: straks moet iedereen over een ROP gaan .... ik zie niet in dat dan je snelheid zou dalen met of zonder vaste lijn ?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

brampiec schreef:Het is inderdaad iets van een 9 euro dat je kan winnen per maand. Ik heb een pack van na april 2012. Alleen heb ik een gsm abonnement in mijn pack van 15 euro waar je toen 5 euro per maand korting op kreeg. Als ik dan nu iets wijzig aan mijn pack dan ga ik misschien nog maar 2 euro per maand krijgen op mijn mobiel abonnement.
Denk eraan dat je nu met je vaste lijn gratis kan bellen; met een gsm-abonnement van 15 euro zal dat niet gaan. Als je dan ook nog eens 3 euro korting minder krijgt, dan scheelt het uiteindelijk nog maar 6 euro per maand, dus is het dan nog wel de moeite om die vaste lijn weg te doen en dus niet meer gratis te kunnen bellen en risico op snelheidsverlaging?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Lord Utopia schreef:
philippe_d schreef: Er is ook een kans dat Proximus het goed doet, en dat er geen ingreep in de ROP moet gebeuren.
dus moest er toch een technieker moeten langskomen, heeft Proximus het slecht gedaan? Da's niet noodzakelijk zo. In geval van upgrade naar VDSL2 bij omschakeling met/zonder vaste lijn naar de andere situatie, is er altijd een technieker nodig.
philippe_d schreef:Het toekennen van een lijnnummer (in plaats van je telefoonnummer) is eigenlijk maar een administratieve ingreep.
Het deactiveren van iets is niet louter administratief...
philippe_d schreef:En gezien je de telefoonlijn opzegt (en je nummer dus niet porteert), bestaat de mogelijkheid zelfs dat je lijnnummer behouden blijft?
het lijnnummer verantdert altijd bij wijziging van met/zonder vaste lijn naar andere situatie.
@Lord
Bedankt voor de uitleg en de correcties

Met een louter "administratieve ingreep" bedoelde ik niet het inleiden van de bestelling en gerelateerde administratieve processen. Maar tegenwoordig kan heel veel "remote" gedaan worden, zonder dat er een technieker ter plaatse moet komen. Ik bedoelde hier dus een "technische ingreep", maar door iemand achter een PC in plaats van ter plaatste :wink: .
Bssoft schreef:Je lijnnummer + je lijn faciliteiten worden eerst volledig gedeprogrammeerd op een uitgaande poort van een LEX.
De lijnspanning kan ook worden weggenomen indien nodig op die poort.
Als je op dat ogenblik zou bellen hoor je: "het nummer dat u gevormd hebt is buiten gebruik".
@bssoft
Jij beschrijft hier de situatie zoals die vroeger bestond, als alle telefoonlijnen vanuit de LEX kwamen.
Ik ga ervan uit dat inmiddels de meeste PSTN abonnees hun signaal vanuit de ROP krijgen (PES). Dit is in ieder geval zo voor alle nieuwe ROPs (in mijn geval zit ik al meer dan 2 jaar op een PES kaart, nog lang voor mijn ROP werd omgebouwd met Broadcomm kaarten).

In de (toekomstige) nieuwe Proximus wereld, waar er geen LEXen meer zijn, en alle PSTN lijnen gekoppeld zijn aan een PES kaart, denk ik niet dat er nog een technieker aan te pas moet komen om lijnen te gaan wisselen en te jumpen.
Het opzeggen van een vaste lijn, zou dan in principe gewoon remote kunnen gedaan worden, door de PSTN op de PES kaart te deactiveren.

Ook een internetlijn zonder vaste telefoon krijgt namelijk zijn spanning vanuit de PES kaart, toch?

Het wijzigen van telefoonnummer, activeren van bijkomende diensten, enz enz is toch maar een kwestie van programmatie? (dat bedoelde ik met "administratief" :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Damn, heb ook juist gebeld om mijn vast nummer op te zeggen maar als ik dit hier lees, zal ik dus terug vallen op een lagere snelheid :cry:

Of niet als ik rechtsreeks op een rop zit ?
the animator
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 nov 2003, 13:38
Bedankt: 1 keer

Bij mij hebben ze hier eergisteren Internet Maxi + Vaste lijn komen installeren, en ik heb ook nog een Smart15+ (vaste lijn genomen, zodat Bebox 3 + installatie gratis was, en ik kon de lijn direct weer opzeggen). Volgens de technieker is er geen verschil in snelheid met of zonder vaste lijn voor mij. Ik zit voorlopig op 60-70Mbit volgens Speedtest, en dit zou naar rond de 90 Mbit uiteindelijk gaan.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Bij wijziging van je abo val je terug op je provisioned profiel (dus de snelheid die je krijgt voor enige DLM etc).
Na deze aanpassing zal je snelheid dus automatisch terug omhoog gaan na een tijdje.

Gewoon geduld uitoefenen en je krijgt terug hetzelfde als voorheen.
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb dit een paar jaar terug voor gehad bij het opzeggen van TV. Ik heb hier daar ooit nog een topic over gemaakt
Ik zat op een 17a 30mbits lijn, ik zeg TV op en plots vloog ik terug op 8d met een 16mbits basisprofiel. Bij navraag bij Belgacom (toen) beweerden ze plots dat ik nooit 30mbits had gehad en dat ook niet kon krijgen. Een hele tijd later heb ik dan via dlm terug naar 25mbits gegaan om dan onlangs terug op 30mbits (17a) gezet te zijn.
En zo hebben ze een mens liggen hé, je bent dan tevreden om plots terug een snelheid te kunnen halen die je 2-3 jaar terug eigenlijk al had. :lol:
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Ze belden me net op om te zeggen dat ze de lijn zouden afsluiten en ik zei ok.
Belden ze 10 min later terug om te zeggen dat we dan onze epp korting zouden kwijt zijn als we ons lijnnummer opzeggen. Klopt dit ?

Ik heb dan maar gezegd om het zo te laten want 10% korting vind ik toch de moeite. Wel heb ik happy time xl laten opzeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”