BBOX-3 / DHCP / extra router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
chrisvdk
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo,

Ik wil volgende configuratie bekomen: BBOX-3 verzorgt de VDSL verbinding & is tevens DHCP server. Er is ook een draadloos netwerk "network01".
Via een ethernet kabel verbind ik daar een Cisco LinkSys X3500 ADSL/router mee (de ADSL is uiteraard niet in gebruik). Aan deze router hangen zowel bekabelde als draadloze connecties ("network02").

De BBOX router heeft adres 192.168.1.1, subnet mask = 255.255.255.0. Volgens mij moet ik hierdoor een bereik hebben van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254. Echter als ik dit probeer in te stellen, dan krijg ik volgende melding: "Last Address IP pool is outside the first quarter of Subnet". Wat is de reden hiervoor? Ik heb het bereik nu ingesteld van 192.168.1 tot 63.

De LinkSys router heb ik een vast IP-adres gegeven: 192.168.1.50. In de setup van de router heb ik DHCP-relay aangevinkt met het IP-adres van de BBOX. Dit schijnt te werken. In de BBOX staat dit adres ook geregistreerd als een static IP-adres. Idem voor een versterker die internetradio kan afspelen: deze zit op 192.168.1.51. Wat niet lukt is een ping of tracert commando naar de hostname van deze toestellen. Als ik op IP-adres ping dan komt er wel een antwoord. Mankeer ik nog ergens een DNS setting of zo?

Alvast bedankt voor de reacties,
Chris.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

De LinkSys router moet met een LAN poort aangesloten staan op een LAN poort van je BBox-3. De LinkSys router moet fungeren als switch, dus DHCP moet volledig af staan. Dus ook geen DHCP-relay. Alle DNS/LAN-verkeer moet via BBox-3 gaan.
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

chrisvdk schreef:De BBOX router heeft adres 192.168.1.1, subnet mask = 255.255.255.0. Volgens mij moet ik hierdoor een bereik hebben van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254. Echter als ik dit probeer in te stellen, dan krijg ik volgende melding: "Last Address IP pool is outside the first quarter of Subnet". Wat is de reden hiervoor? Ik heb het bereik nu ingesteld van 192.168.1 tot 63..
Het beriek stond bij uitleveren al ingesteld tot ...63
Reden hiervoor is dat er een tweede pool ingesteld is vanaf .64 voor de STBs
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
chrisvdk
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt voor de reacties.

Als ik het goed snap dan is STB = setup box? Wie heeft in godsnaam nood aan 189 STBs?

Verder heb ik DHCP-relay afgezet op de LinkSys router maar ik heb niet de indruk dat dit veel uitmaakt. Ik kan nog steeds mijn LinkSys router niet pingen op hostname en weet niet wat de reden is. Niet dat dit ergens blokkerend werkt maar ik vind het toch wel raar. Idem voor de versterker die met de LinkSys draadloos verbonden is.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Paar vraagjes:

- Is je BBox ook DNS-server voor je LAN? Controleer even op je pc via "ipconfig /all" in command prompt.
- Je zegt dat je de LinkSys router geregistreerd hebt in de BBox als een static IP-adres. Welke naam heb je daar ingegeven als hostnaam?
- Zelfde vraag als hierboven voor je versterker.
- Indien de BBox DNS-server is, ping dan eens naar de hostnamen die je ingevuld hebt in de BBox. Gaat dat?
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
chrisvdk
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

>Is je BBox ook DNS-server voor je LAN? Controleer even op je pc via "ipconfig /all" in command prompt.
Dat was inderdaad het probleem: op mijn computer stonden de DNS-servers van Google ingesteld. Nu kan ik al pingen naar de hostname van de versterker. De Linksys router geeft echter geen kik: enkel maar te pingen via IP-adres. Als ik het tracert commando uitvoer naar de Linksys dan krijg ik wel antwoord. Normaal gezien zie je dan de hostname staan na "Tracing route to _hostname_ etc.". Ik zie enkel maar het IP-adres.
Nogmaals: dit is niet erg maar ik ben wel verbaasd over dit gedrag.

>Je zegt dat je de LinkSys router geregistreerd hebt in de BBox als een static IP-adres. Welke naam heb je daar ingegeven als hostnaam?
Je kan bij de BBOX3 geen hostname ingeven, enkel maar het MAC-adres :-(
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Dat je de LinkSys router niet kan pingen op zijn hostnaam is niet verwonderlijk. Vermits dit een router is, zal die een eigen een DNS service hebben draaien. Hij zal zich dan ook in de eerste plaats daar registreren en niet op de BBox. Probeer anders eens bij de DNS instellingen in de LinkSys router het ip-adres van de BBox in te geven. Met wat geluk gaat hij zich daar dan wel registreren (maar ik geef daarop echter geen garantie :wink: ).
Spijtig dat je geen hostnaam kan opgeven in je BBox bij de ip-adres reservaties, anders was dat de eenvoudigste oplossing geweest.
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

chrisvdk schreef:Wie heeft in godsnaam nood aan 189 STBs?
Wellicht niemand :lol2:
Wat als je meer dan 63 toestellen wil verbinden?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Dan zal je best uitkijken naar deftige router die zelf PPOE connectie maakt want BBox-3 kan dat zeker niet aan
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”