Bbox3 Sagem Tool

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

- verkeerd paswoord?
- verkeerde B-box3? (tool werkt alleen op B-box3/S, niet op een B-box3/T).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Nieuwere firmwareversies kunnen de tool misschien blokkeren? K'hoop alvast dat het dat niet is.

Kan je eens inloggen via de webinterface (http://192.168.1.1) en checken welke hardware en softwareversie je hebt? Dit kan je vinden via "Mijn Modem" --> "Algemeen".
Huidige versie voor Sagem is 6.28.221A / 6.2.7.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

K'heb zonet de profiellijst aangepast van de tool, profiel LP213 werd toegevoegd. Dit is een 70/10 DLM-profiel in zone 2 met 69.999 / 9.998 als sync-snelheid. Doordat de uploadsnelheid van dit profiel net onder de 10.000 viel, ging het zeer traag voor deze uploadsnelheid te detecteren. De technische uitleg zal ik jullie besparen, t'is vrij specifiek :-)
Als de tool opgestart wordt, zal deze de nieuwe profiellijst downloaden (BBox3Tool.profiles.xml) in de map waar de tool staat.

Dus voor mensen die in zone 2 zitten met een 70/10 profiel zou de tool nu toch een stuk rapper moeten werken.
Ook bedankt aan Steven_09 voor het melden van dit probleem :)
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Mijn internet Is vandaag geactiveerd, maar het gaat niet sneller dan 12Mbps. (United telecom) Op de website van proximus stond dat 100 Mbps mogelijk Is. Afbeelding

Hoe snel zou het internet kunnen worden?
Ik kan met de tool de waarden uit de fritzbox niet uitlezen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

dragonflo schreef:Hoe snel zou het internet kunnen worden?
Gewoon deze tabel raadplegen:

Uit de FritzBox data, kan je aflezen dat je op een ROP zit die vectoring ondersteunt (G.vector = full), maar vectoring nog niet actief staat (G.INP = off):
  • Je bent gestart met 30/10, dit is een zone 1 profiel (zonder vectoring).
  • Van zodra DLM zijn werk doet, zal je verhoogd worden naar max. 70/10
  • Wanneer vectoring actief wordt op je ROP kom je op 70/20
  • Dit kan verder verhoogd worden door DLM tot maximaal 100/20
dragonflo schreef:Mijn internet Is vandaag geactiveerd, maar het gaat niet sneller dan 12Mbps
Met een modem sync van 30/10, zou je nu toch ca 28 mbps download moeten hebben (bekabeld).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
deroby
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2016, 10:54
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Leuk tooltje, bedankt!

Ik heb sinds gisteren een BBOX3 'gekregen', de 10 jaar oude BBOX2 begon kuren te verkopen (internet viel af en toe weg voor enkele minuten, vermoedelijk dropte ie zijn lijn en/of rebootte ie om weet ik veel welke reden). Hopelijk is deze wat stabieler. Wel jammer dat ze de interface zo hebben dichtgetimmerd =(

Anyway, het programma kan dus schijnbaar ook overweg met een spliksplinternieuwe modem:

Code: Selecteer alles

Software Version 6.28.221A
GUI Version 6.2.7
Hardware Version  2.1
(jaja, lag misschien al 3 jaar onderaan in de kast, laat me aub de illusie =)

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16,550 kbps
Upstream current bit rate:     2,063 kbps

Downstream max bit rate:       57,419 kbps
Upstream max bit rate:         9,631 kbps

Downstream attenuation:        13.6 dB

Downstream noise margin:       29.9 dB
Upstream noise margin:         23.2 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            393 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
'k Heb zo het vermoeden dat de centrale nog wat moet wennen aan het nieuwe toestel, maar er zit schijnbaar wel potentie in. Hup-hup DLM!! =) M'n BBOX2 haalde ongeveer 30/5(?) meen ik mij te herinneren, abonnement is "InternetMaxi", dat is euh, 50/5 zeker ? MyProximus vertelt mij dat het zo oud is dat ze het niet meer kunnen tonen, wth ?? =)

Nogmaals dank!

PS: Straks eens naar de source kijken, meer uit nieuwsgierigheid dan wat anders hoor... spreek wel mondje c# maar ga niet beweren dat ik het beter kan =) Als ik al iets zou toevoegen dan is het een refresh-button (F5) en/of een back-button =)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

deroby schreef:'k Heb zo het vermoeden dat de centrale nog wat moet wennen aan het nieuwe toestel, maar er zit schijnbaar wel potentie in. Hup-hup DLM!! =) M'n BBOX2 haalde ongeveer 30/5(?) meen ik mij te herinneren ...
De interpretatie van de cijfers uit de Bobox3 tool:
  • Je zit in zone 3, op een niet-vectoring profiel (16,5/2).
  • Jouw oude b-box2 kan onmogelijk 30/5 gehaald hebben, gezien dit een vectoring profiel is, en de b-box2 geen vectoring ondersteund. Het maximum in zone 3 is dus voorlopig 30/4
  • Jouw ROP doet nog geen vectoring, van zodra DLM zijn werk doet, zal je tot 30/4 gaan.
  • Van zodra vectoring actief wordt op jouw ROP krijg je 30/5, wat DLM nog kan verhogen tot 60/5
zie tabel
deroby schreef: ...abonnement is "InternetMaxi", dat is euh, 50/5 zeker ? MyProximus vertelt mij dat het zo oud is dat ze het niet meer kunnen tonen, wth ?? =)
Dit heeft niets met je abonnement te maken. Profielen hangen alleen af van de kwaliteit van jouw lijn (afstand, verzwakking)
Internet maxi is tegenwoordig 100/15 (beperkt door de sync van de modem).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
deroby
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2016, 10:54
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

philippe_d schreef:
deroby schreef:'k Heb zo het vermoeden dat de centrale nog wat moet wennen aan het nieuwe toestel, maar er zit schijnbaar wel potentie in. Hup-hup DLM!! =) M'n BBOX2 haalde ongeveer 30/5(?) meen ik mij te herinneren ...
De interpretatie van de cijfers uit de Bobox3 tool:
  • Je zit in zone 3, op een niet-vectoring profiel (16,5/2).
  • Jouw oude b-box2 kan onmogelijk 30/5 gehaald hebben, gezien dit een vectoring profiel is, en de b-box2 geen vectoring ondersteund. Het maximum in zone 3 is dus voorlopig 30/4
Dan zal het idd 30/4 geweest zijn, meen mij alleszins ca 2.8MBps downloads te herinneren en 450k-ish uploads, maar dat laatste zal dan misschien wel wat rooskleurige herinnering zijn =)
philippe_d schreef: [*]Jouw ROP doet nog geen vectoring, van zodra DLM zijn werk doet, zal je tot 30/4 gaan.
[*]Van zodra vectoring actief wordt op jouw ROP krijg je 30/5, wat DLM nog kan verhogen tot 60/5[/list]
zie tabel
Met 30/4 ben ik best blij. die 16 down is nog mee te leven, maar cloud opslag aan de huidige snelheid is wel vervelend lang wachten eer de files geupload zijn.
philippe_d schreef:
deroby schreef: ...abonnement is "InternetMaxi", dat is euh, 50/5 zeker ? MyProximus vertelt mij dat het zo oud is dat ze het niet meer kunnen tonen, wth ?? =)
Dit heeft niets met je abonnement te maken. Profielen hangen alleen af van de kwaliteit van jouw lijn (afstand, verzwakking)
Internet maxi is tegenwoordig 100/15 (beperkt door de sync van de modem).
Dat besef ik, maar als het abbo 15/1 zegt maakt het waarschijnlijk niet uit of je modem 100/100 aankan ja of nee, veel meer dan 15/1 zal ie dan niet doen. Aangezien ik het niet (meer) kan opzoeken had ik geen idee wat InternetMaxi als 'functionele' limiet zou opleggen. Blij te horen dat het ruim boven de grenzen van de hardware zit en niet omgekeerd.

Anyway, bedankt voor de info!
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

deroby schreef: Anyway, het programma kan dus schijnbaar ook overweg met een spliksplinternieuwe modem:

Code: Selecteer alles

Software Version 6.28.221A
GUI Version 6.2.7
Hardware Version  2.1
Het hangt vooral af van de firmware, zolang ze die niet dichttimmeren zal de tool blijven werken :). Vreemd eigenlijk, ze moeten ondertussen al 2 jaar afweten van het 'achterpoortje', maar ze hebben er nog steeds niets aan gedaan. De firmware is zelfs al bijna een jaar niet geüpdatet, ze zijn precies in slaap gevallen bij Px/Sagem.
deroby schreef:PS: Straks eens naar de source kijken, meer uit nieuwsgierigheid dan wat anders hoor... spreek wel mondje c# maar ga niet beweren dat ik het beter kan =) Als ik al iets zou toevoegen dan is het een refresh-button (F5) en/of een back-button =)
De source kan eigenlijk veel beter, k'zou de tool eens moeten herschrijven in wpf en mvvm.
Niet de mooiste code momenteel, but it gets the job done :)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Je zegt dichttimmeren, in Proximus shop gehoord dat ze alleen nog zouden verder gaan met B-box van Technicolor, dat zou dan wel op het zelfde neerkomen :!:
Edit:
Lees nu juist dat er nog zijn die dit vernomen hebben, hier.
sman
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 apr 2015, 12:52
Bedankt: 1 keer

Dit vind ik schandalig. Alleen in Belgie kan dit.

Ik zat langer dan een jaar op 30/4, een maand of zo geleden opeens of 20/4

Ik gebruik de tool waardoor ik zie dat de lijnwaardes sterker zijn geworden nadat proximus in de straat prutste.

Ik bel Proximus op en die zeggen "nee meneer u kan niet meer als 20/4 krijgen".

Tja - 33% minder snelheid maar geen 33% korting zeker.
Bijlagen
July vs December 2016.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat is de bedoeling van deze post?
  • - Wil je hulp of advies ?
    - Of wil je alleen je beklag doen?
Indien dit laatste, dan ben je erin geslaagd, maar moet je geen verdere reacties verwachten :oops: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sman
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 apr 2015, 12:52
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Wat is de bedoeling van deze post?
  • - Wil je hulp of advies ?
    - Of wil je alleen je beklag doen?
Indien dit laatste, dan ben je erin geslaagd, maar moet je geen verdere reacties verwachten :oops: .

Sorry - bedoeling was om te vragen: Hoe groot is de foutmarge van de tool inzake "distance" want 38 meter vond ik wel veel.

Maar die beklag deed wel deugd :wink:
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 19 keer

Hey,
Eerst en vooral: Mooie tool!
Mijn lukt het niet om de Tool te downloaden via de belgacomcloud link vanuit de openingspost. Download start gewoon niet.
Ik heb verschillende browsers getest, maar helaas. Heeft iemand toevallig een alternatieve link?

Alvast bedankt!
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

De webinterface van Proximus cloud is de voorbije dagen veranderd, de oude downloadlink werkt inderdaad niet meer.
Via deze link zou het opnieuw moeten werken: https://www.proximuscloud.be/web/app/sh ... dK9cSdiqch :-)
R86
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2015, 03:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

hallo. gebruik dat tooltje nu al een hele tijd. doet netjes zijn ding. tot voor kort.
sinds kort wilt het niet meer werken bij mij. krijg telkens een fout:
bbox3toolerror.jpg
ik heb recent mijn pc geupgrade van 32 naar 64 bit maar het rare is dat het hetzelfde doet op mn laptop. het heeft altijd perfect gewerkt en zover ik kan zien is er niks veranderd aan de bbox3:
Software Version 6.28.221A
GUI Version 6.2.7
Hardware Version 2.0


zijn er nog mensen bij wie het niet meer werkt? grtz
Afbeelding
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Deze fout komt voor als je lijnwaarden hebt die afwijken van bestaande profielen. Ik heb al een tijdje hetzelfde voor met mijn lijn, sinds een maand of zo heb ik blijkbaar een profiel van 100.404/20.179 :?

Kan je even inloggen op je bbox, en kijken wanneer je lijn het laatst gesynchroniseerd heeft? Staat bij netwerkverbinding --> DSL uptime.
Kan het zijn dat de fout sinds dan is beginnen voorkomen?

Ik heb al een versie met een quick fix gemaakt voor mezelf, waarin dit opgelost is.
tool.png
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

pyro85 schreef:Deze fout komt voor als je lijnwaarden hebt die afwijken van bestaande profielen. Ik heb al een tijdje hetzelfde voor met mijn lijn, sinds een maand of zo heb ik blijkbaar een profiel van 100.404/20.179 :?

Kan je even inloggen op je bbox, en kijken wanneer je lijn het laatst gesynchroniseerd heeft? Staat bij netwerkverbinding --> DSL uptime.
Kan het zijn dat de fout sinds dan is beginnen voorkomen?

Ik heb al een versie met een quick fix gemaakt voor mezelf, waarin dit opgelost is.
tool.png
Er zijn wijzigingen gebeurd door proximus ivm de profielen. Het is een technisch verhaal maar het gaat om een aantal verschillende systemen.

Je hebt statische profielen voor non vectored rop's en dynamische voor op een vectored rop.

http://www.proximuswholesale.be/dam/cdn ... houtTC.zip

Je download die en daar zit het document :

WBA_VDSL2_Annex_2_Technical_Specifications_V14_withoutTC.pdf

Vanaf pagina 21

The Line Profiles highlighted in grey in this table will become effective as from 21/11/2016 with the
introduction of DLM on repair.

Het feit is nu in dit document en andere is dat er DLM zit als repair process zowel als up / download en dat je zonder een TBF na een repair terug op een normaler profiel kan komen.

Zitten ondertussen nu aan 10 blz profielen. Je zou kunnen checken of de rop vectored is dan val je op een categorie en dan tsja.
R86
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2015, 03:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

kijken naar de uptime zal niet meer lukken aangezien ik gisteren een maintenance'je gedaan heb(ge re-boot)
moet zeggen dat ze een maand of 2 terug gewerkt hebben aan het kastje en ik nu een veel betere speed heb etc.
die fout is echt recent. ik keek gereld is met het tooltje gewoon uit curieusitijd en recent krijg ik die fout.
maar blij te horen dat je al een fixje hebt. next update van de tool zal het wel werken dan. grtz :wink:
Afbeelding
Zalm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2015, 11:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     20 000 kbps

Downstream max bit rate:       140 929 kbps
Upstream max bit rate:         33 957 kbps

Downstream attenuation:        8,2 dB

Downstream noise margin:       19,1 dB
Upstream noise margin:         13,7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            140 m

Proximus profile name:         100/20
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Afbeelding

DL heeft altijd rond de 90mbps gezeten, na nieuwjaar merk ik wel een kleine stijging op
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

De speedtest wijst op een 120/10 profiel, wat wel mogelijk zou zijn met jouw lijnwaarden, maar de lijnwaarden zelf geven een 100/20 profiel aan? Is mogelijks een fout in de tool, die zoekt momenteel niet naar lijnwaarden boven 100.000.

Een 120/20 profiel lijkt op zich wel nog mogelijk voor een hele hoop lijnen (afstand < 200m ofzo?).
Misschien is Proximus testen aan het doen op jouw lijn?
Zalm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2015, 11:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Kan mogelijk zijn, als ik mijn speedtest historie bekijk zijn alle testen voor nieuwjaar rond de 90mbps maar wel met een iets hogere upload. Misschien er ook bij vermelden dat ik nog een office & go pack heb
sman
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 apr 2015, 12:52
Bedankt: 1 keer

pyro85 schreef:Deze fout komt voor als je lijnwaarden hebt die afwijken van bestaande profielen. Ik heb al een tijdje hetzelfde voor met mijn lijn, sinds een maand of zo heb ik blijkbaar een profiel van 100.404/20.179 :?

Kan je even inloggen op je bbox, en kijken wanneer je lijn het laatst gesynchroniseerd heeft? Staat bij netwerkverbinding --> DSL uptime.
Kan het zijn dat de fout sinds dan is beginnen voorkomen?

Ik heb al een versie met een quick fix gemaakt voor mezelf, waarin dit opgelost is.
tool.png

Word die update publiek gemaakt ? AUB! :) Ik heb hetzelfde probleem
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Die quick fix was specifiek gemaakt voor mijn afwijkend profiel, en lost het probleem niet helemaal op. Deze kan ik dus niet releasen :-(
Ik hoop van binnenkort terug wat verder te kunnen werken aan de tool, k'zou er de laatste bugs nog uit willen hebben.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb een aangepaste versie klaar van de tool, deze kan hier gedownload worden:
https://www.proximuscloud.be/web/app/sh ... qYZTwlCNrc

In deze versie zouden de eerder gemelde bugs opgelost moeten zijn. Als men nu een onbekend of afwijkend profiel heeft, zal de tool geen fouten meer geven.
Er is ook nog één klein nieuwigheidje, bij de DSL standaard wordt nu ook Annex A/B vermeld. Zie hieronder een voorbeeld van mijn lijn:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.2
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     20 000 kbps

Downstream max bit rate:       117 254 kbps
Upstream max bit rate:         28 642 kbps

Downstream attenuation:        11,5 dB

Downstream noise margin:       11,8 dB
Upstream noise margin:         11,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            240 m

Proximus profile name:         100/20
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Volgens mij zit er nog ergens een foutje in. Tool geeft aan dat vectoring niet actief is, terwijl dat wel het geval is.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.2
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   60 000 kbps
Upstream current bit rate:     9 998 kbps

Downstream max bit rate:       73 013 kbps
Upstream max bit rate:         17 461 kbps

Downstream attenuation:        19,8 dB

Downstream noise margin:       10,4 dB
Upstream noise margin:         10,8 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            535 m

Proximus profile name:         60/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb nog een gewone BBOX 2 en met volgende lijnwaarden.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 2

Downstream current bit rate:   50 200 kbps
Upstream current bit rate:     10 064 kbps

Downstream max bit rate:       74 532 kbps

Downstream attenuation:        13,0 dB

Downstream noise margin:       14,1 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Distance                       252 m

Proximus profile name:         50/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Maar ik snap niet hoe ik met deze waarden naar volgende tabel moet kijken: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577
Ik denk dan attenuation maar volgens de tabel zou ik maar 16.5/1 moeten halen?

Ik zie in die tool staan dat mijn ROP vectoring ondersteund, welke snelheid zou ik dan kunnen verwachten als ik een modem aanschaf die dat wel ondersteund? Ik zit bij Scarlet.

Thanks,
Thomas
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Asskicker schreef:Maar ik snap niet hoe ik met deze waarden naar volgende tabel moet kijken: viewtopic.php?f=24&t=46577
Ik denk dan attenuation maar volgens de tabel zou ik maar 16.5/1 moeten halen?
Er is geen direct verband tussen jouw (B-box2) lijnwaarden en de vectoring tabel.
  • op basis van de "afstand tot de ROP" (252 m) zou je normaal in zone 1 moeten zitten. Maar ik vermoed dat deze (berekende) waarde niet klopt, gezien een att. van 13dB.
  • op basis van uw huidig DLM profiel (zonder vectoring) van 50/10, vermoed ik dat je in zone 2 zit.
Met een vectoring approved modem zal je:
  • - starten met een 50/10 basisprofiel
    - DLM zal je dan verhogen, tot vermoedelijk 85/15 - theoretisch kan dat zelfs 100/15 of 100/20 zijn, maar dat zien we zelden in zone 2.
Realistisch kan je dus 85/15 verwachten :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe, je zegt dat je "zelden" 100/20 ziet in zone 2, maar genoeg mensen hier hebben in zone 2 (ik inclusief) gewoon 100/20.
Dat terwijl ik mensen zie in zone 1 die maar 15 up halen door een slecht koperpaar.

Het zal waarschijnlijk wel op goed geluk en kwaliteit van koperpaar afhangen maar toch... :P. Als hij nu al 50 haalt (en afgaande van z'n noise margin op 50 down) is de kans groot dat hij 100 haalt (IMO).
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

Super. Bedankt voor de reacties! :) Ik wil er wel nogmaals bij vermelden dat ik bij Scarlet zit, ik weet niet of zij ook die snelheden bieden?

Welke modem zou ik dan het best aanschaffen? Er staan op 2dehands genoeg bbox 3 voor een degelijke prijs.
https://www.2dehands.be/computer-game-c ... 11651.html
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Er zijn al verschillende varianten van de BBox3 in omloop. Let er vooral op dat je geen exemplaar koopt die eigenlijk terug naar Proximus moet bij einde contract!
Ik heb zelf zowel een BBox3/T (Technicolor) als een BBox3/S (Sagem) waarbij de /T als backup dient voor mocht de /S onverwachts uitvallen. Enkel de /S kan je uitlezen met die BBox3 Sagem Tool (daarom ook Sagem Tool genoemd). Het verschil tussen een BBox3/T en een BBox3/S wordt uitgelegd in de Sagem BBOX3-draad.

Helaas lijkt http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox3modemspecificaties momenteel (?) onbereikbaar. Dat was voor mij de referentiepagina wat Proximus-spul aangaat. De Google Cache voor die pagina lijkt het wel nog te doen. Je kan dan doorscrollen naar # BBOX3 Versies #.
Computer(k)nul
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Bij scarlet hangt het ervan af welk abbo je hebt. Bij trio is het voor zover ik weet nog capped op 50/4, bij die loco is het 100/something.
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb een Trio abonnement. Op de website zie ik toch staan dat het bij alle 2 capped is op 50, maar de scarlet subfora laten hier wel wat anders blijken.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

tomw schreef:Volgens mij zit er nog ergens een foutje in. Tool geeft aan dat vectoring niet actief is, terwijl dat wel het geval is.
Dit wordt bepaald door de g.inp waarde, maar dit is niet 100% betrouwbaar, heb dit ook al eens gemerkt op mijn eigen lijn.
philippe_d schreef:op basis van de "afstand tot de ROP" (252 m) zou je normaal in zone 1 moeten zitten. Maar ik vermoed dat deze (berekende) waarde niet klopt, gezien een att. van 13dB.
Hier moet ik je toch corrigeren, bij een bbox 2 worden er geen berekende waarden getoond, alle waarden komen van de bbox zelf. De afstand wordt uitgelezen in ft, en omgezet naar meter. Bij een bbox 3 wordt de afstand inderdaad berekend.

Deze gebruiker lijkt me in zone 1 te zitten, dus met een bbox 3 zou 100/20 wel haalbaar moeten zijn :)
Een lijntest zou uitsluitsel moeten geven over de zone: https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... eid#/input
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

pyro85 schreef:
philippe_d schreef:op basis van de "afstand tot de ROP" (252 m) zou je normaal in zone 1 moeten zitten. Maar ik vermoed dat deze (berekende) waarde niet klopt, gezien een att. van 13dB.
Hier moet ik je toch corrigeren, bij een bbox 2 worden er geen berekende waarden getoond, alle waarden komen van de bbox zelf. De afstand wordt uitgelezen in ft, en omgezet naar meter. Bij een bbox 3 wordt de afstand inderdaad berekend.

Deze gebruiker lijkt me in zone 1 te zitten, dus met een bbox 3 zou 100/20 wel haalbaar moeten zijn :)
Een lijntest zou uitsluitsel moeten geven over de zone: https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... eid#/input
Volgens de gekende lijntesten zou ik 100 / 10 moeten kunnen halen.

Code: Selecteer alles

Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max.: 93,6 Mbps download - 7,93 Mbps upload

Min.: 45,4 Mbps download - 1,7 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :

Max.: 93,6 Mbps download - 7,93 Mbps upload

Min.: 45,4 Mbps download - 1,7 Mbps upload 
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Code: Selecteer alles

Min.: 45,4 Mbps download - 1,7 Mbps upload 
Dit wijst op zone 2, dus philippe_d zijn inschatting was volledig correct :)
Je hebt alleszins uitstekende lijnwaarden voor zone 2, misschien zit 100/20 er toch nog in ;)
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

pyro85 schreef:

Code: Selecteer alles

Min.: 45,4 Mbps download - 1,7 Mbps upload 
Dit wijst op zone 2, dus philippe_d zijn inschatting was volledig correct :)
Je hebt alleszins uitstekende lijnwaarden voor zone 2, misschien zit 100/20 er toch nog in ;)
Volgens de gebruikers van scarlet is het dan helaas niet mogelijk. :(
GuntherDW schreef:Bij scarlet hangt het ervan af welk abbo je hebt. Bij trio is het voor zover ik weet nog capped op 50/4, bij die loco is het 100/something.
Jammer, er zijn namelijk geen goede alternatieven voor trio zonder dat je veel moet bijbetalen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

pyro85 schreef:Hier moet ik je toch corrigeren, bij een bbox 2 worden er geen berekende waarden getoond, alle waarden komen van de bbox zelf. De afstand wordt uitgelezen in ft, en omgezet naar meter. Bij een bbox 3 wordt de afstand inderdaad berekend.
Of het nu de tool is die berekent (b-box3), of de modem (b-box2), in beide gevallen is dit een benaderende waarde, berekend met een bepaald algoritme?
GuntherDW schreef:philippe, je zegt dat je "zelden" 100/20 ziet in zone 2, maar genoeg mensen hier hebben in zone 2 (ik inclusief) gewoon 100/20.
Dat terwijl ik mensen zie in zone 1 die maar 15 up halen door een slecht koperpaar.
Ik ben altijd voorzichtig met voorspellingen, om ontgoochelingen te vermijden :wink:
In zone 2 beloof ik de gebruikers 85/15, alles wat ze meer krijgen (zowel up- als download) is een bonus :-D .
Asskicker schreef:Jammer, er zijn namelijk geen goede alternatieven voor trio zonder dat je veel moet bijbetalen.
Het prijsverschil moet toch ergens van komen?
Voor die prijs heb je een goed alternatief, en voor de meesten valt toch goed te leven met een 50/4 cap?
Hoeveel zijn er niet die dit zelfs niet halen (en meer betalen)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
Asskicker schreef:Jammer, er zijn namelijk geen goede alternatieven voor trio zonder dat je veel moet bijbetalen.
Het prijsverschil moet toch ergens van komen?
Voor die prijs heb je een goed alternatief, en voor de meesten valt toch goed te leven met een 50/4 cap?
Hoeveel zijn er niet die dit zelfs niet halen (en meer betalen)?
Klopt. Ik kan er ook met leven hoor, het is enkel jammer dat het sneller kan maar gewoon toegenepen wordt (en bij het andere, internt only, abbo wel kan). :)

Voor de rest ben ik zeer tevreden van Scarlet, behalve het feit dat ik elke dag een reconnect krijg rond hetzelfde uur. Maar dat is iets anders natuurlijk.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik krijg ook regelmatig een disconnect voor de kiezen, maar niet geregeld, ttz. niet elke 36u. Ik verwacht weer een (digitale) tijdklok te zullen steken zodat de disconnect 's nachts geforceerd wordt ipv. om 11u30 (zoals nu het geval is).
Kan iemand bevestigen dat Scarlet inderdaad nog geforceerde disconnects doorvoert?
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”