Bbox3 Sagem Tool

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

weet ik, maar zeker zijn we niet, heb hier niemand al iets horen zeggen over de v3+, vandaar men vraag :-)

Soit, ik zal het vanavond weten zeggen of het niet werkt :beerchug:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

broke23 schreef:weet ik, maar zeker zijn we niet, heb hier niemand al iets horen zeggen over de v3+, vandaar men vraag :-)
Tijdje geleden ik had de vraag blijkt dat ik toen een b-box 3 had gekregen van technicolor omdat voip niet aanwezig was op men adres hoorde ik van technieker. Heel vreemd want daarvoor had ik scarlet zonder ntp.

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... em#p721978
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

terminologie dus ... 3v+ gezocht en vind niks, nog altijd niet, bedankt boonpwnz!
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik kan de B-box3v+ zonder probleem uitlezen met het Sagem tool 0.13.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Idd sagemtool werkt met de Bbox 3V+ = een sagemcom
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

beont schreef:Weet er iemand waarom er zoveel verschil zit tussen de max bitrate tussen versie 0.12.6 en 0.12.5 ?
De downstream noise margin en het DSL profiel ( 17a en 8b) lijken mij de oorzaak, maar ik weet niet juist waarom? Welk profiel is nu de correcte?
Het verschil in max bitrate wordt inderdaad veroorzaakt door het DSL profiel. Bij een 17a profiel heb je meer bandbreedte, en is de max snelheid dus hoger.
Welk profiel correct is, is moeilijk te zeggen. De tool kan dit gegeven niet uitlezen van de bbox, dus gebeurt er een berekende gok.
Ik denk dat het 17a profiel wel het correcte is, je attenuation en afstand geven aan dat je in zone 2 zit ( = 17a zone).
broke23 schreef:Weet iemand of de sagemtool compatibel is met de bbox v3+ ?
De hardware versie maakt niet zoveel uit voor de tool, wel de firmware versie. Dus zolang er een Sagemcom firmware op je toestel draait, zal de tool kunnen connecteren.

Welke hardware versie heeft een bbox 3v+? Zal vermoedelijk 2.1 zijn?
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Hardware versie is 1.0 op mijn BB3V+
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

De noise margin van de UPload > moet die zo hoog mogelijk of zo laag mogelijk zijn? Is 15.0 dB upload noise margin beter of slechter dan 9.5? Want ik merk die verandering op mijn lijn.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Hoe hoger de noise margin hoe beter, 15 dB is beter dan 9,5 dB omdat men meestal vanaf 6 a 7 dB disconnects kunnen geven aan je lijn.
Voor de download is dat ook zo.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
benderke
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 maa 2018, 21:38

Hallo,

Ik heb vandaag scarlet in huis gehaald en haal de volgende cijfers:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps
Upstream current bit rate:     29 999 kbps

Downstream max bit rate:       136 570 kbps
Upstream max bit rate:         41 389 kbps

Downstream attenuation:        5,9 dB

Downstream noise margin:       28,9 dB
Upstream noise margin:         13,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            88 m

Proximus profile name:         70/30
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
Geen idee of dit goed of slecht is; ik ben op dit vlak echt een leek... .
Voorlopig lijkt alles in orde te zijn, maar ik heb één probleem: het beeld op mijn TV trilt soms en lijkt niet altijd even scherp.

Op niet HD kanalen valt het heel goed op, maar ook op HD kanalen is er zichtbaar een verschil tussen telenet <> Scarlet (=Proximus).
Gelukkig heb ik nog een TV-kaartje van telenet (CI module) en kan ik makkelijk vergelijken. Mijn madam ziet het verschil ook, dus het zit niet in mijn hoofd.

De technieke heeft al een nieuwe decorder geplaatst + rechtstreeks kabel vanuit modem gebruikt ipv de bekabeling door mijn muur.
HDMI kabel van mezelf gebruikt; alsook de kabel die meegeleverd werd. Ook op de TV allerlei instellingen proberen verzetten, maakt weinig verschil.
Het is ook verschillend van kanaal tot kanaal. bijvoorbeeld KetNet HD heeft er meest last van. De menu is echter altijd haarscherp.

Als iemand tips heeft: altijd welkom. Als dit zo blijft vrees ik dat scarlet buitenvliegt...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Welkom op UserBase, benderke :beerchug:

't Is moeilijk om in te schatten wat je met 'een trillend beeld' bedoelt, maar dit kan eventueel aan de beeldverbeteringsinstellingen van je tv liggen. Dit fenomeen zag ik ook toen we onze tv vernieuwden: het was sterker op de SD kanalen of bij oude films. De Engelse term die men hiervoor gebruikt, is 'judder'. Veel HD tv's hebben standaard een vorm van 'motion interpolation' aanstaan waardoor het beeld vloeiender lijkt (het zogenaamde 'soap opera effect') maar dat maakt camerabewegingen ook veel duidelijker en -- gecombineerd met andere beeldverbeteringen die niet altijd even goed werken -- krijg je dan soms een hevig schuddend beeld.

Als je tv verschillende beeldmodes heeft, probeer dan eens een 'Cinema mode' ipv standaard, of kijk eens of de motion interpolation kan afgezet worden (of de judder manueel beter afgesteld kan worden). Bij onze LG tv wordt alle beeldverwerking uitgezet in 'Game mode' maar 'Cinema mode' bleek een betere mix van instellingen te geven.

De mix van HD en SD kanalen noodzaakt sowieso een compromis in de afstelling van scherpte en beeldverbetering, anders versterk je soms de beeldfouten ('artifacts') die optreden bij slecht gecomprimeerde beelden. Bij een 4K scherm is een SD beeld ongeveer de grootte van een postkaart dat opeens uitgerokken wordt naar meer dan een meter breed -- fouten worden dus evenzeer enorm uitvergroot.

Bij onze LG tv was er in het begin ook een probleempje met de automatische aspect ratio instelling die bij sommige kanalen plots een groene lijn bovenaan het scherm gaf (hier ook Scarlet). Misschien dus ook eens proberen om die aspect ratio vast te zetten op 16:9 formaat.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

benderke schreef:Geen idee of dit goed of slecht is; ik ben op dit vlak echt een leek... .
Je lijnwaarden zijn uitstekend, dus daar zal het probleem waarschijnlijk niet liggen.

Proximus of Scarlet TV geeft momenteel een beeld in 720p of 1080i (is instelbaar in menu instellingen). Wat ik zelf al gemerkt heb is dat 1080i een zeer slecht beeld geeft op mijn tv, bij bewegend beeld zijn er altijd strepen te zien. Bij 720p heb ik dit probleem niet.
Desnoods kan je je beeld eens instellen op 720p? Misschien is daarmee het probleem opgelost.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer

Ter info : verschil tussen B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0.test en v0.13.0 bij mij is

Code: Selecteer alles

Modem vectoring compatible:    no

Code: Selecteer alles

Modem vectoring compatible:    yes

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     39 999 kbps

Downstream max bit rate:       107 102 kbps
Upstream max bit rate:         59 266 kbps

Downstream attenuation:        4,0 dB

Downstream noise margin:       0,0 dB
Upstream noise margin:         19,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            88 m

Proximus profile name:         100/40
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0.test
-------------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     39 999 kbps

Downstream max bit rate:       107 102 kbps
Upstream max bit rate:         59 266 kbps

Downstream attenuation:        4,0 dB

Downstream noise margin:       0,0 dB
Upstream noise margin:         19,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      BDCM:0xb1ae

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            88 m

Proximus profile name:         100/40
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
benderke
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 maa 2018, 21:38

cptKangaroo schreef:Welkom op UserBase, benderke :beerchug:

't Is moeilijk om in te schatten wat je met 'een trillend beeld' bedoelt, maar dit kan eventueel aan de beeldverbeteringsinstellingen van je tv liggen. Dit fenomeen zag ik ook toen we onze tv vernieuwden: het was sterker op de SD kanalen of bij oude films. De Engelse term die men hiervoor gebruikt, is 'judder'. Veel HD tv's hebben standaard een vorm van 'motion interpolation' aanstaan waardoor het beeld vloeiender lijkt (het zogenaamde 'soap opera effect') maar dat maakt camerabewegingen ook veel duidelijker en -- gecombineerd met andere beeldverbeteringen die niet altijd even goed werken -- krijg je dan soms een hevig schuddend beeld.

Als je tv verschillende beeldmodes heeft, probeer dan eens een 'Cinema mode' ipv standaard, of kijk eens of de motion interpolation kan afgezet worden (of de judder manueel beter afgesteld kan worden). Bij onze LG tv wordt alle beeldverwerking uitgezet in 'Game mode' maar 'Cinema mode' bleek een betere mix van instellingen te geven.

De mix van HD en SD kanalen noodzaakt sowieso een compromis in de afstelling van scherpte en beeldverbetering, anders versterk je soms de beeldfouten ('artifacts') die optreden bij slecht gecomprimeerde beelden. Bij een 4K scherm is een SD beeld ongeveer de grootte van een postkaart dat opeens uitgerokken wordt naar meer dan een meter breed -- fouten worden dus evenzeer enorm uitvergroot.

Bij onze LG tv was er in het begin ook een probleempje met de automatische aspect ratio instelling die bij sommige kanalen plots een groene lijn bovenaan het scherm gaf (hier ook Scarlet). Misschien dus ook eens proberen om die aspect ratio vast te zetten op 16:9 formaat.
Bedankt voor de feedback. op de HD kanalen is het inderdaad wel oké. Ik vermoed ook dat het iets met instellingen op mijn TV te maken heeft (Samsung 4K 55inch) ; ik heb echter alles op men TV eens uitgezet van 'optimalisaties' en ook de decoder op 720p gezet... Leek allemaal niet te helpen.

Ik zal het binennkort nog eens allemaal opnieuw proberen; en het resultaat terugkoppelen ;)
roadkill
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2018, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo allen,

Ik ben geheel nieuw op dit forum en heb me al wat proberen inlezen, echter is nog niet alles helemaal duidelijk.

Situatie: jaar geleden woning gekocht in wijk uit de jaren '50 in Kessel-Lo (Leuven) en sinds juni Proximus Familus. Herinner me dat de installateur zei dat ik een "eindje" van de kast woonde. Op één van de vorige pagina's vond ik een andere gebruiker die ook 70-tal meter minder ver van de kast woonde en opmerkelijk snellere waardes kon uitlezen, is dat normaal? Mijn buurman heeft Telenet, echter is hij een totale leek (hij gebruikt zijn pc voor bankzaken en foto's van de kleine), hem vragen even zijn lijn te testen via Ookla is onbegonnen werk, anders kon ik vergelijken.

Ik heb zojuist even de mooie tool van Pyro85 geinstalleerd en ik kom uit op volgende waarden.

Afbeelding

Wat wordt er juist bedoeld met "ROP compatible = no"? Als ik goed heb gelezen is vectoring een techiek die ruis onderdrukt op de koperlijnen waardoor de internetsnelheden kunnen verdubbelen, maar daarvoor moet men eerst nieuwe hardware in de ROP/lijnkast steken, juist? Is er een manier om een hogere bitrate 'down' te verkrijgen of zit ik hieraan vast? Enkele avonden geleden Call of Duty via Steam update gedaan en haalde max. 1,8MB/s (om 20u 's avonds).

Via Telenet https://shop.telenet.be/shop/nl/speed kan je 'berekenen' hoeveel je max. kan halen op je adres, echter lijken die waarden me zeeeer algemeen en dus weinig betrouwbaar. (abbo 'internet fiber 200' geselecteerd).. Als ik morgen zou weten dat ik via Telenet 50.000 kbps of meer kan halen, zou ik zo overstappen.

Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

kijk ook eens op Proximus internetsnelheid wat je daar krijgt als resultaat
roadkill
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2018, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

jackho schreef:kijk ook eens op Proximus internetsnelheid wat je daar krijgt als resultaat
Die link geeft de volgende informatie=

Geadverteerde snelheid: tot 100 Mbps download - tot 15 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 54.3% van de lijnen met uw configuratie
36,4 Mbps download - 9,5 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
19,3 Mbps download - 1,8 Mbps upload

Als ik zo lees, ga ik nooit veel meer dan 19,3 Mbps halen, tenzij nu en dan 36,4 Mbps? Of komen Proximus en Telenet in een andere kast toe en zou ik via Telenet hogere snelheden kunnen behalen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

roadkill schreef:Via Telenet https://shop.telenet.be/shop/nl/speed kan je 'berekenen' hoeveel je max. kan halen op je adres, echter lijken die waarden me zeeeer algemeen en dus weinig betrouwbaar. (abbo 'internet fiber 200' geselecteerd). Als ik morgen zou weten dat ik via Telenet 50.000 kbps of meer kan halen, zou ik zo overstappen.
Je moet niet wachten tot morgen om te weten dat je via Telenet 50.000 kbps of meer kan halen, dat weten we nu al :-) .
Zelfs met het goedkoopste Telenet abonnement (Basic) haal je 50 mbps down (50/5).
roadkill schreef:Wat wordt er juist bedoeld met "ROP compatible = no"
Hiermee word bedoeld dat jouw DSLAM geen vectoring ondersteunt.
Dat zou kunnen betekenen dat jij internet krijgt vanuit de centrale (LEX) en niet vanuit de straatkast (ROP). In principe zijn alle ROPs intussen gemigreerd naar Broadcom (= vectoring).
roadkill schreef:Als ik zo lees, ga ik nooit veel meer dan 19,3 Mbps halen, tenzij nu en dan 36,4 Mbps? Of komen Proximus en Telenet in een andere kast toe en zou ik via Telenet hogere snelheden kunnen behalen?
De resultaten laten inderdaad vermoeden dat jouw snelheid beperkt zal blijven als bij Proximus (of gelijk welke andere VDSL2 provider) blijft.

Telenet komt niet uit "een andere kast" maar levert internet via het coax netwerk. Als je echt voor snelheid wil kiezen, heb je geen andere keuze dan over te stappen naar Telenet (of Orange, die ook de Telenet coax gebruikt als "last mile").
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
roadkill
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2018, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor je uitgebreide reactie Philippe, het is me al een pak duidelijker :P Met het oog op de aankoop van een nieuwe televisie - die tegenwoordig allemaal 4K ondersteunen - en mits upgrade van m'n Netflix abbo naar 4K resolutie lijkt het me nogal dom om bij Proximus te blijven. Had ergens gelezen dat de minimum bitrate voor 4K Netflix 25Mbps is, wat nogal krap gaat worden als de lijn max. 25 Mbps aankan (gemeten met televisie uit) deze ochtend. Moest ik bijvoorbeeld 10MB/s of meer kunnen halen zou dat al heel prettig zijn. Bij het updaten van Call of Duty vorige week via pc, (9GB), duurde dit aan 1,8MB/s zo'n anderhalf uur.
philippe_d schreef:
roadkill schreef:Via Telenet https://shop.telenet.be/shop/nl/speed kan je 'berekenen' hoeveel je max. kan halen op je adres, echter lijken die waarden me zeeeer algemeen en dus weinig betrouwbaar. (abbo 'internet fiber 200' geselecteerd). Als ik morgen zou weten dat ik via Telenet 50.000 kbps of meer kan halen, zou ik zo overstappen.
Je moet niet wachten tot morgen om te weten dat je via Telenet 50.000 kbps of meer kan halen, dat weten we nu al :-) .
Zelfs met het goedkoopste Telenet abonnement (Basic) haal je 50 mbps down (50/5).
roadkill schreef:Wat wordt er juist bedoeld met "ROP compatible = no"
Hiermee word bedoeld dat jouw DSLAM geen vectoring ondersteunt.
Dat zou kunnen betekenen dat jij internet krijgt vanuit de centrale (LEX) en niet vanuit de straatkast (ROP). In principe zijn alle ROPs intussen gemigreerd naar Broadcom (= vectoring).
roadkill schreef:Als ik zo lees, ga ik nooit veel meer dan 19,3 Mbps halen, tenzij nu en dan 36,4 Mbps? Of komen Proximus en Telenet in een andere kast toe en zou ik via Telenet hogere snelheden kunnen behalen?
De resultaten laten inderdaad vermoeden dat jouw snelheid beperkt zal blijven als bij Proximus (of gelijk welke andere VDSL2 provider) blijft.

Telenet komt niet uit "een andere kast" maar levert internet via het coax netwerk. Als je echt voor snelheid wil kiezen, heb je geen andere keuze dan over te stappen naar Telenet (of Orange, die ook de Telenet coax gebruikt als "last mile").
Ik ga morgen even langs de Telenet winkel in Leuven om te informeren ivm een overstap naar hun dienste :-D De man die het huis huurde voor ik het kocht had ook Telenet. De zwarte modem heb ik er bij de renovatie uit gehaald maar ligt hier nog ergens. Neem aan dat een installateur (laat dat liefst doen) er weinig werk mee gaat hebben buiten de coax kabel aan te sluiten aan de nieuwe modem. Hierbij een foto van de oude Telenet installatie (kastje hangt er nog steeds)

Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

roadkill schreef:.....
Met het oog op de aankoop van een nieuwe televisie - die tegenwoordig allemaal 4K ondersteunen - en mits upgrade van m'n Netflix abbo naar 4K resolutie lijkt het me nogal dom om bij Proximus te blijven.
....
Offtopic:
Wie heeft je wijsgemaakt dat alle nieuwe televisies allemaal 4K ondersteunen :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
harryhase
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:41

I have edpnet VDSL2 with bbox3. My Bbox3 tool Version is 0.13.0. My modem firmware is Version 10.A.0.I.FS, Hardware Version E.

I got a connection failure: cound not connect to device, Username: User and password is correct. Any hints for me?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

This tool doesn't work for a bbox of Technicolor only for a model of Sagemcom.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   100.404 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       117.882 kbps
Upstream max bit rate:         41.002 kbps

Downstream attenuation:        13,6 dB

Downstream noise margin:       11,9 dB
Upstream noise margin:         9,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            305 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Euh, ik heb niks aan mijn lijn gedaan... Absoluut niks en ik krijg ineens hogere waarden :banana:
Normaal 85/35...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Toevallig geen minuut (of twee) offline geweest? Ik heb een paar keer geswitched tussen rap en nog rapper, telkens in fases van een paar weken en telkens gebeurde de omwisseling na een dropout van 1 of 2 minuten, meestal 's nachts.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat zou wel eens kunnen. Ik heb 2x de bewakingscamera gehoord, enkele weken geleden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
neof33t
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2019, 22:35

Dag allemaal,

Eerst zou ik graag pyro85 gefiliciteert voor de zeer good werk op dat tool.

Ik probeer om een anderen tool te maken and ik denk/hoop dat u kan help.

De idee : Ik zou graag een script (js of shell om te gebruiken met domotic) om de bbox3 wifi te de/activeren. (het was mogelijk met de bbox2)

Ik denk dat het mogelijk en niet moeilijk moet zijn :

1. bbox inloggen
2. json queries om wifi te de/activeren (een voor 2.4ghz en een voor 5ghz)

Ik heb gevonden dat json :

{"request":{"id":269,"session-id":NNNNNNN,"priority":false,"actions":[{"id":0,"method":"setValue","xpath":"Device/WiFi/AccessPoints/AccessPoint[@uid='5']/Enable","parameters":{"value":"true"}},{"id":1,"method":"setValue","xpath":"Device/Services/BGCButton/GuiEnable_5G","parameters":{"value":true}},{"id":2,"method":"setValue","xpath":"Device/WiFi/SSIDs/SSID[Alias='WL_VIDEO_5G']/Enable","parameters":{"value":true}}],"cnonce":YYYYYYYYYY,"auth-key":"XXXXXXXXXXXXXX"}}

Als ik verzend dat json (met session-id, cnonce, auth-key def) in een javascript XHR op http://192.168.1.1/cgi/json-req heb ik 400 code.

Ik denk dat ik nieuw val voor session-id, cnonce and auth-key moet genereren. Maar weet ik niet hoe.

Kunt u helpen darmee?

P.S. Sorry voor mijn slecht nederland.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Verse installatie 22/08 14u30

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29,998 kbps
Upstream current bit rate:     10,000 kbps

Downstream max bit rate:       47,818 kbps
Upstream max bit rate:         10,742 kbps

Downstream attenuation:        15.8 dB

Downstream noise margin:       25.8 dB
Upstream noise margin:         11.3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            454 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Drie dagen later

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   39,999 kbps
Upstream current bit rate:     10,000 kbps

Downstream max bit rate:       52,959 kbps
Upstream max bit rate:         10,742 kbps

Downstream attenuation:        15.8 dB

Downstream noise margin:       20.4 dB
Upstream noise margin:         11.3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            454 m

Proximus profile name:         40/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

warpozio2 schreef:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream max bit rate:       52,959 kbps
Downstream attenuation:        15.8 dB
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            454 m
Proximus profile name:         40/10
De downstream attenuation (15.8 dB) en de geschatte afstand (454m) passen niet zo goed bij elkaar ..

Met een downstream attenuation van 16dB zit je normaal op ca 350m (zone 1).
Hierbij krijg je een 17a profiel, met een max. downstream van ca 125 Mbps.

Ik denk dat je jouw bekabeling nog eens goed moet nazien, of bij de provider een TBF aanvragen.
Je zou tenminste op een 17a profiel moeten terecht komen, dan gaan jouw snelheden spectaculair stijgen (van 40/10 naar 100/30) :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

@philippe_d

Zou je nog eens je licht hier op willen werpen aub.
De eerste is 1 dag na aansluiting bij Proximus, de 2 de een dag later.
Zit er nog verbetering in, of zal het dit worden?
voor
voor
na
na
En bijkomende vraag/bedenking:
Wanneer ik binnen enkele weken/maanden overga naar EDPnet, gaat het wisselen naar een Fritzbox 7530 verschil geven (minder goed) of mag ik aannemen dat het hetzelfde zal blijven ?

Thanks !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ygeffens schreef:De eerste is 1 dag na aansluiting bij Proximus, de 2 de een dag later.
Zit er nog verbetering in, of zal het dit worden?
Jammer heb ik geen glazen bol.
Ik begrijp ook niet zo goed de verhouding geschatte afstand/attenuation uit de modem tool.
Met een attenuation van 17dB zou ik eerder de afstand schatten op ca 370m (zone 2)

Het lijkt erop dat Proximus jou een "zone 3" profiel heeft gegeven:
  • - je bent gestart op 30/10 (provisioning profiel zone 3, 8d)
    - DLM heeft jou op 50/10 gebracht
    - het maximum in zone 3 is theoretisch 60/15, maar jouw lijnwaarden zullen dat niet toelaten :-( .
Indien Proximus jou een 17a VDSL2 profiel zou geven, dan zou je wellicht gemakkelijk op 100/30 komen?

Een TBF, of een behulpzame Proximus medewerker, zou hier misschien meer info kunnen geven.
ygeffens schreef:En bijkomende vraag/bedenking:
Wanneer ik binnen enkele weken/maanden overga naar EDPnet, gaat het wisselen naar een Fritzbox 7530 verschil geven (minder goed) of mag ik aannemen dat het hetzelfde zal blijven ?
Zou geen verschil mogen geven:
  • - je zal wellicht terug starten met het provisioning profiel.
    - daarna zal DLM je verhogen, tot wat de lijn aankan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Je buikgevoel is voldoende :-)

Maar de afstand tot de ROP is effectief 700 m, de tool geeft 623 aan. Dus dat zou moeten kunnen kloppen.
Dus zone 3 zal wel juist zijn.

Alleen jammer dat ze op hun site het dan niet correcter aangeven. Want daar was de verwachting tot ik 70/15 zou kunnen halen.
Want die afstand is niet veranderd, voor of na de aanvraag.

Soit, zoon zit hier nu op zijn PS4 en komt toch niet klagen, dus voor mij is 't in orde.

Bedankt !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Ik kan altijd de wfm eens opstarten als ik en tel nummertje heb :p
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Zie PM
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

sbghannibal schreef:Ik kan altijd de wfm eens opstarten als ik en tel nummertje heb :p
is dit hetzelfde als een TBF ?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Ik denk dat 'wfm' de laptop van een proximus technieker is.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

klopt :p
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ondertussen de Fritzbox van EDPnet ontvangen (nog wel verbonden met Proximus - wachtend op de nieuwe login).

Waar haalt de Fritzbox dat mijn maximale kabelcapaciteit 70/12 is ?
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-09-10 om 12.52.22.png
Schermafbeelding 2019-09-10 om 12.52.58.png
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jouw FritzBox krijgt dezelfde syncro als deze die jouw B-box had, namelijk 50/10
Zoals ik toen had vermoed (en nu bewezen door de FritzBox lijnwaarden) heb je een zone 3 (8D) profiel gekregen.
De meeste lijnwaarden die de FritzBox geeft zijn relatief gelijk met die uit de B-box:
  • - geschatte afstand: 603 m vs 623 m
    - attenuation: 20dB (vs 19.4 dB)
Alleen de maximale capaciteit wordt door de FritzBox hoger geschat:
  • - max bit rate: 70/12 vs 60/11
ygeffens schreef:Waar haalt de Fritzbox dat mijn maximale kabelcapaciteit 70/12 is ?
Dat is een "schatting" door de FritzBox aan de hand van de lijnwaarden.
Dat is de snelheid die je zou krijgen bij een SNR van 6dB.
De B-box is iets conservatiever (waarschijnlijk target 9dB).
Het maximum dat DLM geeft in zone 3 is 60/15, met jouw lijnwaarden zou een 60/10 moeten kunnen...
philippe_d schreef:Indien Proximus jou een 17a VDSL2 profiel zou geven, dan zou je wellicht gemakkelijk op 100/30 komen?
Een TBF, of een behulpzame Proximus medewerker, zou hier misschien meer info kunnen geven.
Mijn conclusie van de vorige keer blijft onveranderd :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Dus ik zou, eens dat ik bij EDPnet zit, hen misschien kunnen vragen om te proberen mij op een 17a-profiel te zetten?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”