Laag profiel, wat te doen?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ZZD
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2015, 17:46
Bedankt: 2 keer

Inderdaad, nog een thread van iemand die een laag profiel heeft en zich afvraag wat er mee aan te vangen :). Na jaren hier anoniem rond te neuzen heb ik mij dan toch eens geregistreerd om een oplossing te vinden voor volgend probleem.

Hier hebben we een Internet Overal Maxi abonnement (VDSL2) met een BBOX2 modem. Maar de snelheid die daarmee gehaald wordt is bedroevend laag, namelijk 10Mbit/s down en iets van een 0.5Mbit/s up. Nu had ik dit al een jaar geleden opgemerkt, maar wegens tijdgebrek niet toe gekomen om het ook echt te onderzoeken. Recent hebben we echter af en toe last van een nog lagere snelheid, zodat we die 10Mbit/s zelfs niet meer halen. Voor de BBOX2 wordt er niks gesplitst, enkel de filter(?) voor het VDSL signaal die de technieker geïnstalleerd heeft zit er tussen.

Nu heb ik het volgende al gedaan:

1) lijntest.be

Via tel. nummer of adres (zelfde resultaat)

Afbeelding

2) Proximus internet speedtest (business omdat ik die voor particulieren niet meer vond?)

Via tel. nummer of adres (zelfde resultaat)

Afbeelding

3) Test mijn lijn onder Proximus eServices

Afbeelding

4) Proximus TV test

Afbeelding

5) Resultaten via VDSL2Tool

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  10072 kbps        552 kbps
Modem max:             12440 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        10213 kbps         2139 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           664 m Estimated!
Training margin:       9.8 dB
Attenuation:           16.3 dB
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nu is mijn vraag, wat kan ik nog meer checken om ofwel mijn probleem op te lossen ofwel de juiste acties te ondernemen om het op te lossen. Bv. wat kan ik nog meten of checken aan de kabel die van het huis tot aan de straat loopt (en hoe?)? Dit om uit te sluiten dat er een eventuele technieker voor niks komt opdagen :)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Je hebt een repair profiel, meestal duidt dat op een probleem met de binnenbekabeling.
Probeer de bbox is direct achter de NTP te zetten en te kijken naar de verzwakking op de lijn.
ZZD
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2015, 17:46
Bedankt: 2 keer

Voor zover ik het begrepen heb is dit nu al het geval, zie volgende foto. De blauwe kabel gaat naar de BBOX2, de zwarte naar de telefoon. Of bedoel je de blauwe kabel inpluggen waar de zwarte nu zit?

Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Er zal waarschijnlijk iets fout zijn met de bekabeling achter dat bakje tot aan de straat. Aftakkingen voor meerdere telefoons die er ergens nog aan hangen?
ZZD
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2015, 17:46
Bedankt: 2 keer

Hmm, nee, we hebben nooit meer dan 1 telefoon gehad. Voor zover ik weet loopt die kabel gewoon rechtstreeks naar de straatkant toe.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Volgende test kan je doen:
- alle telefoons afkoppelen, alleen de splitter met bbox2 aansluiten.
- bellen met gsm naar de automatische lijntest en het vast telefoonnummer doorgeven: http://bgctv.skynetblogs.be/#automatischelijntest
- even wachten en opnieuw een copy-paste doen hier met VDSL2Tool 2.3

Als de lijnwaarden sterk verbeteren ligt het dus aan je telefoontoestellen, als de lijnwaarden even slecht blijven,dan moet je zoeken waar de kabel van de Belgacom-aansluitdoos naartoe gaat. Aangezien ik mooi behangpapier zie, denk ik niet dat dit de binnenkomende kabel is die rechtstreeks naar de straat gaat. Is dit de muur aan de straatzijde? Is het mogelijk dat er toch een aftakking is vanuit de kelder of plaats waar de elektricteitsteller staat?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Anders gewoon eens de automatisch lijntest proberen door te bellen naar 0800 22 424
En zien of je een 30/6 provisioning profiel krijgt en behoudt, anders toch eens kijken of je geen koperoxidatie ziet als je de ntp open vijst
of doen wat RAF voorstelt.
ZZD
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2015, 17:46
Bedankt: 2 keer

Net even jullie suggestie geprobeerd, resultaten na de lijntest zonder telefoon aangesloten:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  9544 kbps        688 kbps
Modem max:             12440 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        10213 kbps         2139 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           665 m Estimated!
Training margin:       10.5 dB
Attenuation:           16.2 dB
En het is weldegelijk de muur aan de straatzijde, er loopt nergens anders in huis een kabel naar binnen die dan verder verspreid wordt ofzo naar dit punt.

Wat ik mij ook afvroeg, kan ik niet het andere paar (wit/grijs) gebruiken om te testen of is zal dat aderpaar niet actief zijn?

Afbeelding

En even tussendoor, waarvoor dienen die microswitchen op die VDSL splitter? :P

Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik vrees dat er echt iets mis is, misschien toch een Proximus laten tussenkomen.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

De microswitchkes in de splitter dienen om de telefoonlijn om te lussen naar de binneninstallatie in plaats van naar de buitengaande lijn. Er zitten ook twee gelijkaardige switchkes in het stopcontact zelf maar daar mag je niks aan veranderen (zie Trojan's post in de gelinkte topic).
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

als je wil moet je eens je lijn nummer pmen, ik kan dan de carriar data eens bekijken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomsworld schreef:Ik vrees dat er echt iets mis is, misschien toch een Proximus laten tussenkomen.
Volledig mee eens.
Dit is een repair profiel (10/0.5) die theoretisch overeenkomt met een 12/1 basis profiel (>1000m)
Dit komt dan niet overeen met de (geschatte) afstand van 600m en de attenuation van 16.3 dB
Er is dus zeker iets mis met deze lijn :-( .

Op de foto te zien zit er direct een Belgacom kabel op de intro van de NTP.
Toch eens checken of die kabel niet vanuit de kelder komt, en er daar een verbinding of een (oude) aftakking bestaat?

Om een probleem met de splitter uit te sluiten:
de blauwe kabel inpluggen waar de zwarte kabel nu zit (voorlopig telefoon afkoppelen).

Administratief
Je hebt nu waarschijnlijk een Pack "Internet Maxi + telefoon), maandelijkse prijs: €65.95
Met deze lijn geraak je absoluut niet aan de snelheden, je kan dus downgraden zonder snelheid in te boeten:
  • - Pack "Internet Confort + telefoon), maandelijkse prijs: €53.95 (besparing: €12 pm)
    - Pack "Internet Start + telefoon), maandelijkse prijs: €45.95 (besparing: €20 pm)
Een downgrade kost niets, de besparing begint onmiddelijk te lopen, en je kan altijd terug upgraden indien nodig, nadat de lijn hogere snelheden aankan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Philip je heb inderdaad gelijk dat die nu op en 12/1 provisioning staat maar dit zou en 30/6-10 moeten zijn
ZZD
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2015, 17:46
Bedankt: 2 keer

Een verandering van abonnement zaten we inderdaad al naar te kijken aangezien we die max. snelheden toch niet zullen halen :P

Ik zal de tips van sbghannibal opvolgen vooralleer ik Proximus contacteer.

Wat de eventuele aftakkingen betreft, die zijn er niet, we hebben namelijk geen kelder of ander punt waar die kabel binnen komt :) Het is echt van de straatkant rechtstreeks naar die muur.

Ik heb de blauwe kabel ook al op de plaats van die zwarte gestoken, maar dat maakte precies ook niks uit. Een dezer dagen zal ik eens bij Proximus informeren en dan eventueel een afspraak maken om iemand te laten komen kijken ernaar :)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Het probleem zit niet altijd aan de kant (binnebekabeling, aansluiting) van de klant, heb dit probleem ook in het begin gehad, toen ik overgestapt ben van TN naar BGC, uiteindelijk zat het in een slechte poort op de lijnkaart, na omswitchen naar ander poort was het opgelost.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Het is in elk geval een pet kabel, dat zijn kabels die van buiten naar binnen worden gebracht !
De kabel van straat direct op de NTP, heb dat nog gezien ....

Veel reserve hebben ze niet gelaten op hun kabel .... in den tijd zouden ze onder hun voeten hebben gekregen 8)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dat is overal wel een beetje zo, als ik zie hoe er tegenwoordig gewerkt wordt dan denk ik dikwijls, amai dat moesten ze vroeger eens geprobeerde hebben!
Ik denk dat dit komt omdat de tijden serieus veranderd zijn :lol:
ZZD
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2015, 17:46
Bedankt: 2 keer

Nog een post hier van mijn kant om het verhaal mooi af te sluiten :P Gisteren is er dus een technieker moeten komen en er kloptte inderdaad iets niet met onze lijn. Voor zover ik het begrepen heb was het voornaamste probleem dat we aangesloten zaten op een kast op +-700m terwijl er ook een (nieuwe) kast staat binnen de 300m (ene kast staat in cascade met de andere ofzo?). De goede man heeft dan de nieuwe link gelegd en hop, we zitten nu op een veel beter profiel. Het is nu wel nog afwachten of alle problemen opgelost zijn omdat hij het nog niet helemaal vertrouwde, normaalgezien hadden we ook iets van een 20Mbps profiel moeten kunnen halen op die andere kast. Dus de kans zit er nog in dat er toch nog iets niet pluis is. Maar voorlopig ben ik tevreden, chapeau voor Proximus en de geweldige technieker! :-D

Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Das 30/10?
Met DLM zal dat nog wel omhoog gaan, langs de download kant :) (17a details)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”