Nieuwe DLM profielen voor 'lange' lijnen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

philippe_d schreef:PS: Ik heb trouwens vernomen dat er goed nieuws op komst is.
Tegen het einde van het jaar zou:
  • - vectoring download voor zone 3 (en misschien zone 4), met een 30 mpbs basis profiel (zonder DLM).
    - vectoring upload voor zone 1, met een basisprofiel van 20 mbps (upload).
@philippe_d, tegen het einde van het jaar, ik ga dat niet tegenspreken 8)
Zone 3 zal ook die meenemen van boven 1000 > en zone 4 spreken we niet meer van met de tijd.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

silencer schreef:Kan een technieker voor mij controleren of ik effectief op een rop zit (volgens kaartje is 70% v.d. kvd's een rop) ?
Ik zou op minder dan 400m zitten.
KVD_Borne (3) en Rop.jpg
"Normaal" ziet het er zo uit: links een KVD en rechts een ROP !
Is dat overal zo, neen .... de ROP kan soms ergens anders staan ....
Een KVD kan soms dat bovenstuk niet hebben !
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

daydreamke schreef:om nog eens te reageren in dit topic

Ik ben sinds deze nacht overgegaan van een 12/1 naar een 16.5/3 (LP111) profiel. Is al een mooi begin. Kan ik nu 2 HD zenders bekijken?

Mijn Downstream Training Margin is trouwens 24.7 dB. Weet niet als dit goede waarde is?
Deze week ben ik trouwens over gegaan naar 16,5/4 profiel [OK HAND SIGN]


Sent from my iPhone using Tapatalk
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Iets vreemd aan de hand hierzo: tijdje terug zakte mijn SNR waarde van 12 naar 11 en dan weer naar 12, maar nu staat deze op 16 (nog steeds Ikanos 50/10) !
Voorbereiding in de ROP mss (Broadcom wordt mss geplaatst) ?
webside007
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jan 2011, 15:00
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Kan een technieker voor mijn adres eens de afstand bekijken tot LEX of ROP (ik denk dat ik rechtstreeks ben aangesloten op LEX).
En me vertellen wat de mogelijkheden van snelheid (DLM, vectoring, ...) zijn?
En of er plannen zijn om me aan te sluiten op een ROP (kortbij)?

Ik weet dat ik namelijk op een lijn zit van +- 1500m :cry:


Alvast bedankt,
Mvg
Filip
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

MaT schreef:Philippe_d kan wel eens gelijk hebben. Vandaag zat deze brief in de bus en ik zit in zone 4.
Afbeelding
Helaas is het wel meer reclame dan technische informatie, maar ik ga ervan uit dat men hiermee vectoring bedoeld.
Wel nog geen verandering gezien in de fritzbox, het is nog steeds een ikanos kaart.
Wel, de einddatum voor de promo is verstreken en nog steeds geen veranderingen.
Het zal toch een kennisgeving van VDSL2 geweest zijn die met vertraging toegekomen is :?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

ik krijg hier op proximus e services een melding dat vdsl2 sinds kort geactiveerd is op mijn lijn en dat ik gratis mijn bbox 2 mag omruilen voor een bbox 3. Iemand een idee welke snelheid ik kan krijgen? Zit momenteel op het 16/4 profiel en volgens mij in zone 3.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

voorlopig eventueel via DLM tot 30/4 (met vectoring zou dit 30/4)
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Je hebt gelijk. Ik ben vandaag mijn bbox 2 gaan omruilen naar een bbox 3. Met de bbox3 tool eens mijn waarden uitgelezen ... echter is vectoring nog niet actief. Ik dacht nochtans dat dat vdsl2 sowiezo vectoring was :)

Dit zijn mijn waardes:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16 559 kbps
Upstream current bit rate:     4 046 kbps

Downstream max bit rate:       34 358 kbps
Upstream max bit rate:         4 046 kbps

Downstream attenuation:        19,2 dB

Downstream noise margin:       29,1 dB
Upstream noise margin:         13,8 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     no
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          810 m
Zijn deze ok? Alvast bedankt!
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:
xming schreef:Vectoring is nog actief en er zit nog een ikanos kaart in de ROP.
Je bedoelt vectoring is nog niet actief?
Zolang er nog een Ikanos kaart in de ROP zit zal er niets veranderen.
Na de switch op Broadcomm kaarten in de ROP, mag je nog 1-2 maand rekenen voor vectoring volledig actief wordt.

PS
Ik heb trouwens vernomen dat er goed nieuws op komst is. Tegen het einde van het jaar zou:
  • - vectoring download voor zone 3 (en misschien zone 4), met een 30 mpbs basis profiel (zonder DLM).
    - vectoring upload voor zone 1, met een basisprofiel van 20 mbps (upload).
Misschien een idee om de tabel op de frontpage even aan te passen voor Zone3 vectored?
Basissnelheid 30/5 <---> DLM 60/10* (of 60/6)
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Vectoring is al actief bij ons, en sinds 8 december had ik geen internet meer. 10 december was het dan in orde maar ik heb nu 40/5, terwijl de snelheidstest aangeeft dat ik tussen 50 en 100Mbit zou moeten halen. TBF biedt helaas geen oplossing.

Zou er nog een storing zijn op mijn lijn, of gaat DLM nog zijn werk doen? Ik zit wel in zone 2.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

daydreamke schreef:Je hebt gelijk. Ik ben vandaag mijn bbox 2 gaan omruilen naar een bbox 3. Met de bbox3 tool eens mijn waarden uitgelezen ... echter is vectoring nog niet actief. Ik dacht nochtans dat dat vdsl2 sowiezo vectoring was :)

Dit zijn mijn waardes:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16 559 kbps
Upstream current bit rate:     4 046 kbps

Downstream max bit rate:       34 358 kbps
Upstream max bit rate:         4 046 kbps

Downstream attenuation:        19,2 dB

Downstream noise margin:       29,1 dB
Upstream noise margin:         13,8 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     no
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          810 m
Zijn deze ok? Alvast bedankt!
Ziet er goed uit, misschien zetten ze je later nog wel op een 20/2 of ander profiel.
Vectoring is inderdaad niet op elke vdsl2 lijn, er moet effectief een technieker iets aanpassen in elke ROP, en Proximus doet dit rustig aan ( zijn ze al een jaar mee bezig ofzo )
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lanadekat schreef:Vectoring is inderdaad niet op elke vdsl2 lijn, er moet effectief een technieker iets aanpassen in elke ROP, en Proximus doet dit rustig aan ( zijn ze al een jaar mee bezig ofzo )
- "iets" aanpassen is wel een understatement, ze moeten een ganse ROP ombouwen, nieuwe kaarten (DSL + PES), nieuwe voedingen, alles doorverbinden naar KVD ...
- "rustig aan" is ook relatief he. Ze zijn er al 2 jaar mee bezig. Als je weet dat er 22.400 of meer ROP's staan, 50 werkweken zijn in een jaar, 5 werkdagen in een week ... Dan gaat dit toch over een 225 ROP's per week (of 45 per dag ...). Dat is een mega project, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

2 maanden na de aankondiging van snelheidsvehoging op de px site, is de ROP nog steeds niet omgebouwd. Ik denk dat vectoring hier niet meer voor dit jaar is :(
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De opgestelde planning voor de uitrol van vectoring die aangekondigd was, zal heel waarschijnlijk niet gehaald worden. Misschien is het massale werk (en de kosten) wat onderschat? Enige logica is ook niet terug te vinden, daar PX zijn planning niet kenbaar maakt. Zelfs de OLO's hebben hier geen inzage in.

Maar geduld is een schoon deugd niet waar?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

De kosten van vectoring wat meer verspreiden dan eerst verwacht was... en kijk aandeelhouders, meer winst dit kwartaal!
Het is toch niet dat er concurrentie is die Proximus het vuur aan de schenen kan leggen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Inderdaad, in de ruime omtrek hier, tot zelfs in antwerpen waar een goede vriend woont heb ik nog geen vectoring ROP's gezien (gechecked op lijntest.be).

Al zag ik wel wat aanpassingen aan de ROP hier in het begin van de straat, maar dat lijkt niet op een vectoring upgrade. (ik hang er niet aan dus veel maakt het voor mij niet uit :p )
Er hangt nu aan de zijkant een dikke fan aan, zal eens een foto nemen als het licht is.
Maar inderdaad, het initiele doel van "tegen eind 2015" is verre van gehaald blijkbaar. Overal waar ik check in de buurt hier (regio zwijndrecht) zie ik nog geen vectoring enabled ROP's :( .
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Hier in de omgeving zijn er vrij veel ROPs uitgerust met vectoring, behalve natuurlijk die waar ik op zit :D
GuntherDW schreef:Inderdaad, in de ruime omtrek hier, tot zelfs in antwerpen waar een goede vriend woont heb ik nog geen vectoring ROP's gezien (gechecked op lijntest.be).

Al zag ik wel wat aanpassingen aan de ROP hier in het begin van de straat, maar dat lijkt niet op een vectoring upgrade. (ik hang er niet aan dus veel maakt het voor mij niet uit :p )
Er hangt nu aan de zijkant een dikke fan aan, zal eens een foto nemen als het licht is.
Maar inderdaad, het initiele doel van "tegen eind 2015" is verre van gehaald blijkbaar. Overal waar ik check in de buurt hier (regio zwijndrecht) zie ik nog geen vectoring enabled ROP's :( .
ROP met fan aan de zijkant? Pics or it didn't happen!
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

Sinds gisteren 80/8 in zone 2. Enkele traantjes gelaten. Was nog maar 20/6 een maand geleden :P
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Petervanakelyen schreef:Hier in de omgeving zijn er vrij veel ROPs uitgerust met vectoring, behalve natuurlijk die waar ik op zit :D
GuntherDW schreef:Inderdaad, in de ruime omtrek hier, tot zelfs in antwerpen waar een goede vriend woont heb ik nog geen vectoring ROP's gezien (gechecked op lijntest.be).

Al zag ik wel wat aanpassingen aan de ROP hier in het begin van de straat, maar dat lijkt niet op een vectoring upgrade. (ik hang er niet aan dus veel maakt het voor mij niet uit :p )
Er hangt nu aan de zijkant een dikke fan aan, zal eens een foto nemen als het licht is.
Maar inderdaad, het initiele doel van "tegen eind 2015" is verre van gehaald blijkbaar. Overal waar ik check in de buurt hier (regio zwijndrecht) zie ik nog geen vectoring enabled ROP's :( .
ROP met fan aan de zijkant? Pics or it didn't happen!
Pls pic met GunterDW aan de zijkant. :lol:

Hier in Wommelgem heb ik ook nog nergens vectoring gespot.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nja ik kan fout zijn, maar daar leek het op als ik voorbij reed, zal zodadelijk eens gaan kijken :D.

EDIT: Het is geen fan, maar wel iets wat er vroeger niet hing, maargoed, ik ben geen belgacom technieker dus weet niet wat ze uitgestoken hebben.

Foto's getrokken met m'n oude smartphone, dus verwacht geen haarscherpe foto's, maar op de eerste kan je de ROP ID lezen, misschien dat een technieker kan zeggen wat er nu aan de zijkant aan hangt :p.
http://wrongplace.be/files/2015-12-12%2013.42.50.jpg
http://wrongplace.be/files/2015-12-12%2013.43.21.jpg
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Lijkt me meer een KVD/ROP in 1 behuizing.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

petrol242 schreef:De opgestelde planning voor de uitrol van vectoring die aangekondigd was, zal heel waarschijnlijk niet gehaald worden. Misschien is het massale werk (en de kosten) wat onderschat? Enige logica is ook niet terug te vinden, daar PX zijn planning niet kenbaar maakt. Zelfs de OLO's hebben hier geen inzage in.

Maar geduld is een schoon deugd niet waar?

laats mety en collega gesproken dat deze migraties doet en die zij dat ze al bezig zijn met hetr werk van 2016 dus zo ver ik deze collega mag geloven lopen ze zelfs voor voor regio 03 waren ze nu eerst alles aan de kant van Oost-Vlaanderen aant doen en daar na ware de laatste netten aan de beurt in antwerpen

GuntherDW schreef:Nja ik kan fout zijn, maar daar leek het op als ik voorbij reed, zal zodadelijk eens gaan kijken :D.

EDIT: Het is geen fan, maar wel iets wat er vroeger niet hing, maargoed, ik ben geen belgacom technieker dus weet niet wat ze uitgestoken hebben.

Foto's getrokken met m'n oude smartphone, dus verwacht geen haarscherpe foto's, maar op de eerste kan je de ROP ID lezen, misschien dat een technieker kan zeggen wat er nu aan de zijkant aan hangt :p.
http://wrongplace.be/files/2015-12-12%2013.42.50.jpg
http://wrongplace.be/files/2015-12-12%2013.43.21.jpg

is en combi kast wordt voor al in area 2 gebeukt (antwerpen hasselt)
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

sirWard schreef:Lijkt me meer een KVD/ROP in 1 behuizing.
Inderdaad.
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85.000 kbps
Upstream current bit rate:     9.998 kbps

Downstream max bit rate:       101.315 kbps
Upstream max bit rate:         27.133 kbps

Downstream attenuation:        17,7 dB

Downstream noise margin:       12,8 dB
Upstream noise margin:         17,8 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              LP146
DLM:                           yes
Repair:                        no
Distance (estimated):          477 m

Ik heb deze waardes nu in zone2

Grtz
kloon
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 sep 2005, 18:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Kan er mij iemand even verder helpen.
Ik stond al een paar maanden op een 50/10 profiel.
Nooit problemen mee gehad en vandaag ontdek ik dat ik op een 20/6 profiel sta ( repair profiel??).
Ik heb verder niets verandert of aangepast.
Iemand tips

VDSL line status SHOWTIME Wireless Enabled Serial Num LK11355DP150180
Downstream line rate 20064 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.13IK105012 Time Nov 18 2014, 20:09:20
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 20.4 dB
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Met mijn bbox-2 had ik dat plots ook van 40/6 naar 20/2 repair ... na wat pruttelen op FB heel snel een ticket gekregen voor omruiling bbox-2 => bbox-3 .. vrijwel direct teryg naar 50/6 en nu na een paar maanden naar 85/15 met een tussenstop bij 70/10
FWIW a HTH ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

kloon schreef:Ik stond al een paar maanden op een 50/10 profiel.
Nooit problemen mee gehad en vandaag ontdek ik dat ik op een 20/6 profiel sta ( repair profiel??).
Ik heb verder niets verandert of aangepast.
Iemand tips
Je bent gewoon van een DLM profiel (50/10) terug gevallen naar het basisprofiel (20/6) van zone 2 (dus geen repair).
zie tabelletje op https://userbase.be/nieuws/isp/1034-vas ... n-proximus

Waarschijnlijk moet je gewoon afwachten tot DLM terug langskomt.
Of het risico nemen om het 0800 nummer te bellen die terug een nieuwe TBF lanceert (veel risico is er eigenlijk niet gezien je nu toch op het basisprofiel bent).

Misschien zijn de vectoring (Broadcomm) kaarten onlangs geïnstalleerd in jouw ROP, waardoor je terug op het basisprofiel kwam.
In dit geval kan ik alleen het advies van de vorige poster herhalen: haal een b-box3 in huis!
Basisprofiel wordt dan 50/6, met mogelijke verhoging tot maximaal 100/10 (vecoring + DLM).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 19 keer

Evolutie lijn: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 96#p602496
Hier nog eens een update na meer dan 1.5 jaar.
Vandaag gemerkt dat downloaden iets sneller ging, Dus van 12/1 > 16/4 naar 20/4(?) gegaan.
Volgende waarden heb ik nu (de Max bit rate up stond ook al tussen de 9000 en 10000):
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bedankt voor de feedback.
Verschillende gebruikers hebben al gerapporteerd dat ze van 16 mbps naar 20 mbps gegaan zijn (DLM, zone 4)

Wat mij opvalt:

Code: Selecteer alles

                               Vroegere waarden    Nieuwe waarden

Downstream current bit rate:   16.559 kbps         20.064 kbps
Upstream current bit rate:      4.046 kbps          4.062 kbps        

Downstream max bit rate:       20.990 kbps         37.766 kbps
Upstream max bit rate:          7.344 kbps          4.062 kbps

Downstream attenuation:        20,5 dB             23,0 dB
Upstream attenuation:          n/a                 n/a

Downstream noise margin:       11,3 dB             17.3 dB
Upstream noise margin:         13,3 dB             15.8 dB
Normaal gaat de SNR naar beneden als de snelheid verhoogt.
In dit geval is de SNR (heel sterk) verbeterd, en de attainable rate ook spectaculair verhoogd (verdubbeld)!

Conclusie
  • Ik denk dat Proximus het DSL profiel 17a ingeschakeld heeft voor zone 4 (was vroeger altijd maar 8d).
  • Waarschijnlijk een voorbode van vectoring zone 4 die op komst is [speculatie :-D] ?
Misschien kan een FritzBox zone 4 gebruiker eens zijn waarden posten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

philippe_d schreef:
  • Ik denk dat Proximus het DSL profiel 17a ingeschakeld heeft voor zone 4 (was vroeger altijd maar 8d).
Dat is goed nieuws, dit bekent dat zone 3 ook naar 17a gaat?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Misschien ben ik te enthoesiast geweest met mijn conclusie ...
Maar het is toch merkwaardig dat dezelfde lijn plots een dubbele snelheid aankan ?
Heeft iemand een verklaring?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

ik zit zelf in zone 3 (8d) met

Code: Selecteer alles

Attainable throughput	kbit/s	68418	9963
Signal-to-noise ratio dB		15		7
Line attenuation dB			12		12
toch duidt de site van px/lijntest aan dat de max snelheid 100/10 is, migratie naar 17a zou de verklaring kunnen zijn.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

philippe_d schreef:Misschien ben ik te enthoesiast geweest met mijn conclusie ...
Maar het is toch merkwaardig dat dezelfde lijn plots een dubbele snelheid aankan ?
Heeft iemand een verklaring?
Philippe, misschien kunnen deze posts een verklaring geven:
post A: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p683085
post B: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p683178

Doglover heeft iets gelijkaardigs opgemerkt op zijn lijn, hij heeft daarbij screenshots genomen van de spectrumwaarden.
Zo zie je dat in post A de volledige 8Mhz gebruikt wordt, in post B wordt het ongeveer afgekapt op 5Mhz. Het verschil is dat er een 2de downloadblok is bijgekomen, wat de hogere haalbare lijnwaarden verklaart.

Geen 17a profiel dus, maar een optimalisatie van 8d :) Ik kan uit de lijnwaarden nu wel niet uitmaken of hij in zone 3 of 4 zit...
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:Misschien ben ik te enthoesiast geweest met mijn conclusie ...
Maar het is toch merkwaardig dat dezelfde lijn plots een dubbele snelheid aankan ?
Heeft iemand een verklaring?
Volgens mij neemt de storing op de lijn domweg af waardoor de signaal-ruis-verhouding deftig toeneemt.
Immers vectoring doet de storing actief teniet en dat over alle aderparen, daardoor kan je een beter signaal gaan hebben over langere afstand.

Ik denk niet dat er andere instellingen gedaan zijn, de lijn heeft gewoon minder storing/overspraak en dus wordt volgens mij het signaal beter.

Volgens mij zijn er namelijk geen zones van afstand maar 'Line attenuation' (hoe lager die waarde hoe hoger de snelheid) waarden die bepalen wat de DLM wel en niet gaat toekennen.

Een heel interessant artikel van iemand met veel te veel vrije tijd is deze meneer, ik ben zelf gaan spelen met mijn 'sliders' op basis van zijn uitleg en de uitkomst is meer dan verrassend te noemen.

http://www.geekzone.co.nz/forums.asp?fo ... cid=105744

Zo heb ik mijn 'vrieskou' daling van de lijn kunnen stabiliseren, waardoor ik niet meer extreem zak als de kabel het koud krijgt, en ook de fouten (errors) zijn herleid tot een paar per dag ipv honderden. :lol:
Zie bijlage, met die settings (Annex A of B moet je proberen, volgens AVM is België A en B), heb ik een stabiel en goed signaal, paar dagen schuiven en je merkt wat het beste is.
De G.inp slider raad ik af van te gebruiken, want dan verlies je vectoring als je pech hebt en kan je weer lang wachten.
Huidige settings.png


en de waarden die nu stabiel als een huis zijn, DLM moet nog langskomen dus zal nog stijgen.
DSL-waarden.png
Veel leesplezier :beerchug:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

pyro85 schreef: ]Philippe, misschien kunnen deze posts een verklaring geven:
post A: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p683085
post B: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p683178

Doglover heeft iets gelijkaardigs opgemerkt op zijn lijn, hij heeft daarbij screenshots genomen van de spectrumwaarden.
Zo zie je dat in post A de volledige 8Mhz gebruikt wordt, in post B wordt het ongeveer afgekapt op 5Mhz. Het verschil is dat er een 2de downloadblok is bijgekomen, wat de hogere haalbare lijnwaarden verklaart.

Geen 17a profiel dus, maar een optimalisatie van 8d :) Ik kan uit de lijnwaarden nu wel niet uitmaken of hij in zone 3 of 4 zit...
Bedankt, deze discussie heb ik blijkbaar gemist
In ieder geval is de snelheid in zone 4 dus verhoogd van 16/4 naar 20/4 (tabel aangepast)

Ik heb eens nagevraagd
  • Er zijn inderdaad testen bezig met vectoring zone 4 en zone 5, maar de snelheidswinst is - gezien de lengte van de lijnen - bedroevend laag, en vectoring zone 4/5 zal dus in de nabije toekomst nog niet landelijk uitgerold worden.
  • In afwachting worden nog andere zaken gedaan (geen details gekregen), om de snelheid te verbeteren.
Dat laatste is waarschijnlijk wat we zien: wat experimenteren met verschillende bandplannen / frequenties ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Na 1,5 jaar op 16.5/4, heb ik nu ook 20/4!

De attainable rate is eveneens gestegen van 24 Mbps naar 34 Mbps, en de SNR van 10 dB naar 17.8 dB! Er is dus terug wat rek op, Proximus blijft natuurlijk weer conservatief.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier is het vannacht ook 30/4 geworden, ik heb zo'n groot vermoeden dat ik in zone 3 zit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik heb hier onlangs iets opgemerkt in de proximus wholesale documententatie (versie 14) :

WBA_VDSL2_Annex_2_Technical_Specifications_V14_withoutTC.pdf

Pagina 32 of 58
Remarks:
- Whilst Legacy profiles are defined with a Minimum speed and a Maximum speed,Vectoring profiles are defined with 3 speeds (E.g. Line Profile LP860 has a Maximum Net Data Rate of 70 Mbps, a Maximum Expected Throughput Rate of 50 Mbps and a Minimum Expected Throughput Rate of 14,5 Mbps).
- The Line Profiles highlighted in grey in this table will become effective as from 21/11/2016 with the
introduction of DLM on repair.6
Er staan nu al 10 blz profielen in : pagina 22 tem pagina 32


En in het globale document zitten ook wat nieuwigheden :
76. DLM(DynamicLineManagement)isaprocessallowingpartoftheVDSL2linestobenefitfrom higher bit rates for downstream than expected according to the provisioning rules based on loop length and attenuation, without increasing significantly the risk for transmissions errors or instabilities. When a VDSL2 line degrades, DLM can also activate an appropriate lower speed DLM profile. To implement this technique, Proximus developed tools and processes which carry automatically and periodically several series of measures (e.g. : measure of spectrum of the lines) on installed VDSL2 lines and determine, line per line and based on algorithms, if they can be upgraded towards higher downstream profiles. With this process, certain lines with high possibilities can be boosted to a VDSL2 downstream Line Profile with higher downstream bandwidth (
). DLM on upstream has been implemented differently: DLM can decrease the upstream speed provisioned (e.g. 6 Mbps in legacy zone 2) if
needed towards a lower upstream speeds (e.g. 6 Mbps in legacy zone 1) or a higher upstream speed (e.g. 10 Mbps in legacy zone 1).

79. TheDLMprocessalsoactsasarepairtoolbyauthorisingthelatterwithouthavingtolauncha
TBF:
o to perform proactive repair actions by changing the current line profile configuration to an
appropriate DLM repair line profile when the line quality degraded too much,
o to change the line configuration from a repair line profile back to the provisioning line profile, a
DLM profile or a better DLM repair line profile when the line quality improved again.

80. The “DLM on repair” functionality has the following benefits on End-User lines:
a. a line that has a repair line profile remains in the DLM process without triggering a new TBF
and shall “automatically” therefore benefit from higher bit rates as soon as the line quality,
stability and performance have improved again,
b. a repair action on a specific circuit can, from time to time, improve the situation for other lines
in the same copper bundle that had also been set on a repair line profile. Lines whose quality
improved, e.g. as a side effect of changes on other VDSL2-lines in the copper bundle, can
also get rid of their repair line profile automatically.

The text highlighted in grey in this section will become effective as from 21/11/2016 (Proximus might postpone this date in order
to guarantee the quality of the deliverables).
Blijkbaar zijn er 21/11/2016 heel wat veranderingen geweest.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomsworld schreef:Er staan nu al 10 blz profielen in : pagina 22 tem pagina 32.
Eigenlijk te gek voor woorden, ze zullen door de bomen het bos niet meer zien :-( .
Afschaffen die profielen, een goede modem doet zijn werk, en zal ervoor zorgen dat hij stabiele blijft :-) .
Tomsworld schreef:Blijkbaar zijn er 21/11/2016 heel wat veranderingen geweest.
De enige noemenswaardige wijziging is "DLM on repair"
Hierbij is het niet meer nodig om een TBF te doen om uit een repair profiel te geraken.
Indien de oorzaak van de storing weggenomen is, zal DLM - bij zijn volgende evaluatie - proberen om de lijn terug te verhogen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”