Is B-box 3 ondertussen compatibel met ADSL?

Amazor
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Is B-box 3 ondertussen compatibel met ADSL?

Berichtdoor Amazor » 24 Nov 2014, 21:35

Ik heb een tiental dagen geleden Proximus Internet Start zonder vaste lijn besteld en heb in een officieel Proximus Center een nieuwe B-box 2 meegekregen, als ADSL-kit. Toen ik vroeg of ze de B-box 3 niet op stock hebben, werd me verteld dat die niet compatibel is met ADSL. Na even Googlen vond ik volgend topic http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=495913, wat dit bevestigde, al dateert deze info van > 1 jaar geleden. Recente info is hierover niet meer terug te vinden, al zal het natuurlijk wel zo zijn dat van de nieuwe klanten maar een klein percentage nog een ADSL-aansluiting krijgt i.p.v. VDSL2, maar ik ben helaas bij die laatste 10%.

Met ADSL-snelheid zal de meerwaarde van de B-Box 3 natuurlijk beperkter zijn, toekomstgericht denkend was ik wel ietwat teleurgesteld. Naast de snelheid die maar een fractie is van VDSL2, krijg je ook verouderde technologie (wireless G only, geen 5 GHz, geen gigabit-poorten, geen ondersteuning voor vectoring, mocht VDSL2 toch ooit eens beschikbaar komen,...).

Ik heb uiteindelijk vrede genomen met de B-box 2 (mijn lijn is momenteel nog niet actief), maar nadat ik de klantendienst voor iets anders nodig had heb ik dit terloops eens gevraagd zonder duidelijk antwoord te krijgen, maar de medewerker zei duidelijk "wees blij dat u een B-box 2 bezit i.p.v. een 3", met als motivatie dat de B-box 3 zeer veel problemen geeft (o.a. compatibiliteit Apple-producten) en juist voor slechter WiFi-bereik zorgt, maar ik was toch eens benieuwd wat er van aan is, vooral van die ADSL(1)-compatibiliteit ondertussen, zonder nog een een "B-box 2 <--> B-box 3-topic" te willen starten.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Smart Enterprise Lite (Xiaomi Pocophone F1) /// BASE 0

Grigri
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 24 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Re: Is B-box 3 ondertussen compatibel met ADSL?

Berichtdoor Grigri » 24 Nov 2014, 21:56

Bbox-3 is perfect compatibel met ADSL. Heb hier lange tijd ADSL van Edpnet gehad, vorig jaar de oude modem vervangen door een Bbox3 en werkte perfect. We zijn ondertussen wel sinds een maand zonder problemen overgeschakeld naar VDSL2 van Edpnet (met zelfde configuratie, er moest niets in de instellingen veranderd worden), maar dat was eerder om betere snelheden te hebben (met Vectoring ondertussen)... Over instabiliteit met Bbox3 geen klachten gehad, maar er zijn inderdaad wel heel wat problemen geweest. Voor de professionele klanten zetten ze vaak nog omwille van stabiliteit een Vectoring-Friendly Bbox2...

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 254 keer
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer

Berichtdoor jackho » 24 Nov 2014, 21:57

Dit is het eerste dat ik er van hoor dat de bbox3 niet ADSL compatibel is, ik dacht dat die net als de bbox2 ADSL compatibel was

Edit (24/11/14-23:01): de bbox3 is wel degelijk : adsl, adsl2, adsl2+, vdsl2 en vectoring compatibel

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 27 Nov 2014, 21:25

Bedankt voor jullie bevestigingen, al is de b-box 2 ondertussen up and running. Ik zal het zo laten, zolang ik ADSL gebruik, en dat zal wel nog een tijdje zo blijven.

Mijn ervaringen met Proximus zijn tot nu toe niet echt denderend om eerlijk te zijn. Na mijn aanvraag rap een brief in de bus, met 2 bijna identieke pagina's die verschillende installatiedata geven, op de ene brief hoeft geen technicus langs te komen, op de andere wel, verwarrend allemaal.

Voor ik ADSL had aangevraagd had ik zowel bij de klantendienst als bij het Proximus Center gevraagd of ze mij 4.6 Mbps konden garanderen (o.a. om Netflix er een beetje bekijkbaar te laten uitzien op tv), momenteel moet ik het met 3,3 Mbps doen. Na eens te informeren bij de klantendienst kon een medewerker mij blijkbaar zogezegd op een 5,1 Mbit-profiel zetten. Ik reboot de b-box ... een 512kbps/192kbps profiel. Na heel wat gedoe terug op 3,3 Mbps gezet door een andere medewerker, die er ook op stond op de situatie eens ter plekke te laten onderzoeken zaterdag, omdat volgens hem 4.6 Mbps moet werken als ze dat beloven.
Tot nu toe wel allemaal vriendelijke mensen op een helpdesk, maar kbps/Mbps door elkaar slaan vind ik wel 'not done'.

Als ik de statistieken uit de b-box2 uitlees, voor zover ik er iets van ken, vrees ik dat de technicus weinig gaat kunnen doen, gezien de hoge attenuation en ik blij zal mogen zijn dat 3,3 Mbps stabiel zal blijven.

ADSL line status SHOWTIME
ADSL standard G992_1_A
Upstream rate 384 Kb/s (Fast[LP1] )
Downstream rate 3360 Kb/s (Fast[LP1] )
Attenuation Near End: 46.1 (dB)
Far End: 22.0 (dB)
SNR margin Near End: 14 (dB)
Far End: 26 (dB)
HEC count 328
Firmware 0x1214051b
15 min ES counter 0
CRC errors 633
1 day ES counter 0

Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 166 keer
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer

Berichtdoor Petervanakelyen » 27 Nov 2014, 22:00

Op zich zou je met een attenuation van 46.1dB toch een 4,6Mbit profiel moeten aankunnen. Zelfs 6Mbps over ADSL2+.

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 254 keer
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer

Berichtdoor jackho » 27 Nov 2014, 22:53

Afbeelding

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2239 keer
Recent bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 619 keer

Berichtdoor philippe_d » 28 Nov 2014, 09:42

Petervanakelyen schreef:Op zich zou je met een attenuation van 46.1dB toch een 4,6Mbit profiel moeten aankunnen. Zelfs 6Mbps over ADSL2+.

Er is een groot verschil tussen de theorie en de praktijk :-( .

De praktijk is dat Proximus zeer conservatief is met het toekennen van lijnprofielen, waarbij stabiliteit primeert over snelheid. Deze conservatieve ingesteldheid is nog een overblijfsel van het oude ADSL(1), waarbij het belangrijk was om de gebruiker geen hoger profiel te geven dan wat zijn lijn aankon.
Maar met de komst van de ADSL2+ modems is deze noodzaak er al jaren niet meer:
De modem onderhandelt met de BRAS de best mogelijke sync snelheid, gestuurd door een target SNR (6 dB).

Met andere woorden, in het geval hierboven, waar de lijn heel waarschijnlijk probleemloos 5, 6 of misschien 7 Mbps zou aankunnen, heeft het toch geen zin om dit te beperken met een 3.3 Mbps of 4.6 Mbps lijnprofiel.
Geef die gebruiker gerust een 9 mbps of 12mbps profiel .... zijn modem zal er gewoon voor zorgen dat hij een stabiele (6 dB SNR) sync krijgt van bijvoorbeeld 6.5 Mbps ...

Ook die upload speed beperken tot 512 kbps is zinloos. Ook hier zal de ADSL2+ modem voor de beste upload speed zorgen, met een minimale upload SNR van 6dB. De upload kan dan gemakkelijk naar 1 mbps gaan.

In het buitenland zie ik dat deze lijnprofielen al lang afgeschaft zijn, en de sync snelheden overgelaten worden aan de modems.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 28 Nov 2014, 20:15

Mijn excuses voor het off-topic gaan in m'n eigen thread, maar dit is te interessant voor mij en misschien hebben anderen hier ook nog iets aan. :-)

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ben weer wat wijzer geworden en ik sta wat sterker in mijn schoenen als de technicus langskomt. Ik zit dichter van de centrale dan oorspronkelijk gedacht. Ik wil niet arrogant overkomen, maar als ik de theoretische mogelijkheden zie bij deze attenuation mag ik mij niet laten afwimpelen met een 3,3 Mbit lijntje, tenzij er andere factoren tegenvallen. Een calculator zegt dat ik idd tegen de 6 Mbps zou kunnen halen op ADSL1 en zeker 6,5 Mbps op ADSL2+, zoals hier gezegd.
Ik betwijfel wel of ze ADSL2+ bij mij kunnen/willen gebruiken. Volgens de Proximus-website is Proximus TV (bijna 10 jaar na de release) hier nog steeds niet beschikbaar, maar met 6,5 Mbit zou je toch al deftig een SD-signaal kunnen ontvangen en nog wat overhouden om te surfen. Al blijft het roeien met de riemen die je hebt natuurlijk. Ik wil zeggen commercieel zou het hen wat kunnen opbrengen mochten ze hier tv kunnen (durven) leveren, maar dit doen ze niet en blijven idd wellicht hun strakke ADSL(1)-regels gelden.

Wordt vervolgd...

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 29 Nov 2014, 17:52

Voor de geïnteresseerden: geen vooruitgang mogelijk, ondanks die attenuation van 46 dB zit ik blijkbaar op 4,4 km van de centrale en is de lijn niet geheel foutloos, waardoor 4,6 Mbps te gevaarlijk wordt. Eerst was hij positiever en vond hij het voorstel van een 12/1 ADSL2+-profiel een goed idee, en zou ik zogezegd +/- 5,5 Mbit halen, maar zijn enthousiasme verminderde met de minuut, waarschijnlijk heeft ie 'verzwegen' storingen gevonden in het Proximus-netwerk in mijn straat.

Toeval, maar de man vroeg spontaan of die b-box 2 nieuw was, hij vond het vreemd dat ik geen 3 gekregen had.

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 04 Jul 2015, 10:31

Mochten er technici meelezen, had ik graag eens jullie mening over het volgende:

Topic kort samengevat, ik heb sinds november een ADSL-aansluiting, met een attenuation van +/- 46 dB en een stabiele SNR-margin van 15 dB kon men mij zogezegd max. een 3,3 Mbit-profiel geven. Ik zit op 4,4 km van de centrale. Wel had ik 'last' van CRC-HEC-errors, maar heb eigenlijk nooit uitval gehad.

Ik heb enkele dagen geleden gebeld naar de klantendienst om es zicht te krijgen op de verdere uitrol van VDSL2. Tijdens het gesprek ook es vermeld dat de lijntest meldt dat er fouten op de lijn zijn, waar na onderzoek bij de helpdesk de medewerker er op stond om een technicus te laten langskomen, ook met de hoop om mij op een 4,6 Mbps profiel (of nog beter, op ADSL2+ te zetten).

Vanmorgen vòòr zijn bezoek viel mijn verbinding uit, doordat hij ermee bezig was, kort nadien was mijn SNR-margin nog 7 dB (i.p.v. 15 dB)
10 minuten later is hij bij mij langs geweest, zei dat mijn wandcontactdoos niet in orde was (een NTP2007, rechtstreeks geplaatst aan de dropkabel door een Px-technicus bij de vooraanleg) en heeft deze vervangen en zei dat de lijn zelf nu in orde was.

Het resultaat is nu dat 3,3 niet meer toelaatbaar is (7 dB, en de errors rijzen de pan uit) en werd ik op een 2 Mbps-profiel geplaatst, met een SNR-waarde die nog altijd slechter is dan de afgelopen 9 maanden. Ik weet het, er zijn zoveel factoren die de stabiliteit bepalen, maar is dit niet nogal slecht voor een attenuation van 46 dB?

ADSL line status SHOWTIME
ADSL standard G992_1_A
Upstream rate 384 Kb/s (Intlv[LP0])
Downstream rate 2240 Kb/s (Intlv[LP0])
Attenuation Near End: 45.9 (dB)
Far End: 22.0 (dB)
SNR margin Near End: 13 (dB)
Far End: 20 (dB)
HEC count 0
Firmware 0x1214051b
15 min ES counter 0
CRC errors 1
1 day ES counter 0

Mocht ik onlangs geen VoIP-toestel gekocht hebben, hadden ze maandag een opzegtelefoontje. Via Telenet WiFree kan ik immers indoor aan 5 Mbps surfen.

Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 166 keer
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer

Berichtdoor Petervanakelyen » 04 Jul 2015, 11:52

Dat hebben ze mooi gedaan bij Proximus :) Ik denk dat je beter in 't café een pint kan gaan pakken want op internet moet je niet teveel meer rekenenen :beerchug:

Even serieus, is een overstap naar Telenet geen optie? Ze zijn nog steeds vrij strict met hun downloadlimieten, maar ze kunnen wellicht wel fatsoenlijke snelheden aanbieden. VoIP zou ook geen enkel probleem mogen zijn.

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 04 Jul 2015, 12:13

Petervanakelyen schreef:Even serieus, is een overstap naar Telenet geen optie?

Ik zit in (langdurige) bouwwerkzaamheden, ben Telenet-klant op m'n vorige adres, Proximus staat op m'n nieuwe adres, waar ik hoe langer, hoe frequenter verblijf.
Ik heb voor verschillende reden -voorlopig- voor Proximus gekozen op m'n nieuwe adres, tot de verhuis definitief is, maar eigenlijk doet dat allemaal niet ter zake.

Mijn voorlopige eisen waren niet zo hoog, bij de bestelling van mijn lijn had ik zowel op de helpdesk als in het Proximus-center gevraagd of ze mij 4,6 Mbps konden garanderen (omdat ik weet dat hoger al helemaal niet meer kan), en beiden konden dat beloven, onterecht dus...

Afgelopen weken zag ik mijn attenuation verder stijgen, en de lijn werd slechter, zonder echt last te hebben, nu ben ik dus beloond met een 2de downgrade, na gewoon es te informeren naar VDSL2. En neen, ik woon niet in het midden van een bos... :-)

Ernie
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer

Berichtdoor Ernie » 04 Jul 2015, 12:26

kl*$@ situatie als je niet de juiste mensen te pakken krijgt en die dan ook nog maar wat uit hun botten slaan - zoals dat bbox3 niet ADSL compatibel gezever.
Dat ze dan zeggen dat ze het niet weten!

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 08 Jul 2015, 16:05

Voor de geïnteresseerden het verdere verloop van m'n ADSL-dagboek:

Zaterdag 4 juli nog een nieuwe downgrade gekregen, nog amper 1 Mbps down en een SN Ratio van 15 dB. Mijn lijn heeft dus nu even slechte waarden op een 1,1 Mbps profiel dan de afgelopen maanden op een 3,3 Mbps-profiel.
Gebeld naar de klantendienst om te zeggen dat ik niet goed weet of ik de dienst storingen of de dienst opzeggingen nodig had. Bij de vraag of die technicus nog es moest langskomen heb ik duidelijk gezegd dat dat geen zin meer heeft. De man van de RTT was te lui om naar de centrale te rijden, hij heeft het zelfs letterlijk gezegd. De vrouw op de helpdesk heeft dan besloten om mijn lijn telefonisch een 'update' (ahum) te doen en mijn lijn 24 uur te laten monitoren (op 1 Mbps).

Zondag telefoon zonder verdere uitleg dat ze een technicus zullen sturen dinsdag.

Dinsdag: om 15.30u telefoon: We hebben een fout in ons systeem, we kunnen niet meer langskomen vandaag.

Vandaag: Halleluja, eindelijk een echte technicus over de vloer die het zelfs ziet zitten om naar de centrale te rijden!
Nee, geen redenen om cynisch te zijn, die persoon heeft niet gekeken op een kwartiertje meer of minder en heeft (bijna) alles gedaan wat hij kon doen.

Binnenshuis werd voor de zoveelste keer de ideale situatie qua bekabeling waargenomen, geen fouten of kortsluitingen op de lijn, 46 dB attenuation, 4460 m van de centrale, en een theoretische max van 3,9 Mbps. Na zijn bezoekje aan de centrale heeft hij mij op een andere kaart gezet, bekabeling vernieuwd en in de historiek gezien dat ik zeker tussen 5 en 7 Mbps kon ontvangen (over ADSL1!), maar dat er sinds vrijdag een 'redelijke val' qua signaal gebeurd is. Die is tot op heden niet verholpen, maar het lijkt hem wel te lukken om terug 3,3 Mbps te geven, weliswaar met een pak minder reserve.
Momenteel heb ik een SN Ratio van 15 dB op 1,1 Mbps, 12 dB op 2,2 Mbps, en 8 dB op 3,3 Mbps. De voorbije maanden altijd 15 dB gehad op een 3,3-profiel, eigenlijk konden ze mij indertijd zonder pardon op een 4,6 Mbps-profiel gezet hebben, jammer dat ze hiervoor standaard niet eventjes tijd voor nemen...

Ik heb wel schrik gekregen om op lange termijn het koperpaar te gebruiken als primaire bron voor internet/tv/telefoon, hoe en wanneer zal die grote terugval in signaalkwaliteit verholpen zijn...

Sinister
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 39 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Berichtdoor Sinister » 08 Jul 2015, 16:36

Jawadde, wat een verhaal.
Veel onbekwamen bij de onderaannemers bij Proximus helaas.
Die val in signaal moet toch op te lossen zijn, echt droevig dat ze het niet vinden.
Volgens mij zit je sowieso wel met fouten of problemen op je lijn binnenshuis, door de verbouwingen of weet ik veel wat.
Helaas kunnen de techniekers door onkunde ze niet vinden allicht :)

Steven7
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor Steven7 » 08 Jul 2015, 17:52

Beste,

misschien eens uw intropunt controleren.
Bij mij viel een maand of 2 geleden VDSL van EDPnet weg. Alles gecontroleerd en uiteindelijk maar technicus van proximus laten komen in opdracht van EDPnet. Ineens hebben ze mijn verouderd intropunt vervangen door een TF2007, maar het werkte nog niet.
Bleek dat de boer thuis naast de Proximuskabel had meegeploegd. 2 dagen later was alles hersteld, maar mijn verbinding was heel instabiel. Na 3 weken uiteindelijk zelf dat intropunt nog eens opengevezen. Bleek dat de kabels op het intropunt door de proximustechnieker niet goed waren bevestigd en er hing een kabeltje half los. Ook had hij een doorverbinding gemaakt door kabels ineen te draaien in plaats van scotch-locks te gebruiken.
Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat het toch niet aan dat nieuw intropunt kon liggen. Blijkbaar wel dus.

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 338 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer

Berichtdoor Splitter » 08 Jul 2015, 19:11

Sinister schreef:Veel onbekwamen bij de onderaannemers bij Proximus helaas.
Die val in signaal moet toch op te lossen zijn, echt droevig dat ze het niet vinden.

mogelijks is er geen deftig koperpaar meer op voeding of verspreiding en krijg je daardoor problemen...
en dat is iets waarvoor er zelden een interventie zal gemaakt worden, omdat laswerken enkel gebeuren aan "duidelijk" slechte kabel, helaas.
heeft meer met regels te maken dan met onkunde (al kan dat natuurlijk ook altijd)

dat de laatste interventie je een nog slechtere noise opgeleverd heeft, zal te maken hebben met dat die tech een andere voeding of verspreiding genomen heeft, in de hoop het op te lossen.
hij had echter wel moeten merken dat die nog slechter was en terug de vorige moeten aansluiten.
ooit zal hier iets nuttigs staan

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 08 Jul 2015, 19:58

Sinister schreef:Volgens mij zit je sowieso wel met fouten of problemen op je lijn binnenshuis, door de verbouwingen of weet ik veel wat.

Technicus zaterdag sprak van een slechte NTP2007 en de lijn was terug ok na het plaatsen van een nieuwe volgens hem, al probeerde die me vanalles wijs te maken.
De technicus van vandaag sprak over een voorbeeldige lijn en eigenlijk leek die persoon wel oprecht, al is m'n vertrouwen in Proximus echt niet meer hoog.
Mijn verbouwingen zullen normaal gezien geen impact hebben. Mijn kabel die binnenkomt is slechts 1 meter lang (smarttube) en wordt meteen aan de NTP2007 aangesloten.

Steven7 schreef:misschien eens uw intropunt controleren

Bedankt voor de input, maar de SNR-waarden zijn identiek na het vervangen van de NTP als ervoor.
Het probleem is dat ik zelf niet goed weet wanneer mijn SNR-margin zo gezakt is. Vrijdagavond was mijn attenuation gestegen naar 46.6 en was SNR nog 13 dB, zaterdagmorgenvroeg nog online geweest, iets na 8 uur totaal geen sync meer, om 9 uur telefoon van technicus dat em onderweg was. Op dat moment was er nog altijd geen ADSL-synchronisatie en heb ik de modem gereboot. Toen stond de attenuation terug op 45.9 (oorspronkelijke waarde), maar was mijn SNR nog 7 dB.
Ik mocht zeggen zoveel ik wou dat SNR sinds heel kort van 15 naar 7 dB was gezakt, ik sprak tegen mijn muur.

Mijn signaal is niet meer verslechterd na de interventie van de laatste technicus vandaag, alleen is de oorzaak niet gevonden en zullen ze er wellicht ook niet achter zoeken.

Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Splitter » 08 Jul 2015, 20:59

in de situatie waar je inzit (adsl2 en vdsl2 niet opleverbaar naar de kvd), en met een cascade... zit die kans er idd dik in.
tegenwoordig staan techniekers onder redelijk wat tijdsdruk en krijgen ze amper nog uitleg/opleiding over adsl, wegens "niet meer courant".

ik stuur je dadelijk nog een PM :)

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 09 Jul 2015, 18:09

Fouten opsporen die kunnen voorkomen op een lengte van > 4 km is idd geen cadeau, vooral als je weet dat het eindresultaat misschien hetzelfde blijft.
Nog es hier bedankt voor de uitgebreide pm, zo'n info had de laatste technicus wellicht beter gekregen alvorens zijn interventie te kunnen uitvoeren, maar in de toekomst zal deze nog zeker van pas komen.

Ik weet het, nogal veel gedoe om de lijn te stabiliseren, of om een extra Megabitje erbij te persen, maar ééntje meer of minder betekent al direct 25% snelheidswinst/verlies in deze situatie, en dat verschil merk je nog altijd tijdens het browsen, in tegenstelling tot bij personen die je hier soms ongeduldig ziet wachten achter hun DLM-verhoging ofzo... :wink:

Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Splitter » 09 Jul 2015, 19:24

ach, ik heb jaaaaren geleden eens een adsl lijn moeten stabiel krijgen op -geloof het of niet- een koperpaar van 10! km (nou, 9,8)
ik zou de beste man aangeraden hebben iets anders te nemen, alleen.... geen coax, geen gsm ontvangst, noppes nada.
dus die moet het doen, uiteindelijk, met 512kbps down, hoger kreeg ik die lijn echt niet op die afstand (uberhaupt een wonder dat het werkte imho, langste lijn dat ik ben tegengekomen in al die jaren)

je ziet dus, het kan altijd erger ;)

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 20 Jul 2015, 17:57

Ondertussen (vrijdag 17/07) technieker 1 nogmaals over de vloer gekregen, die nogal verontwaardigd en radeloos was, nadat ik (terecht, denk ik) verdere stappen heb ondernomen na het zakken naar 2,2 en 1,1 Mbps profiel omdat ik zogezegd plots véél te ver van de centrale zat.

Qua bekabeling, bundels, kaarten naar de centrale toe, werd blijkbaar alles gedaan wat kon, maar mijn lijn bleef verslechteren. Als laatste poging tot oplossing heb ik uiteindelijk een B-box 3 v2 gekregen, zonder veel verwachtingen van de technicus, maar wat blijkt: de downstream noise margin is terug naar mijn oorspronkelijke waarde, zelfs nog iets beter, van 8 dB naar 16.1 dB! Ik vind het eigenlijk nogal vreemd dat er 3 interventies nodig zijn om de enige echte oorzaak te vinden, maar bon, momenteel is alles terug bij het oude.

M'n lijn werd de afgelopen dagen gemonitord, alles is een pak verbeterd en er komt terug 6 Mbps binnen, wat technicus 2 mij een tijdje terug ook vertelde. Ondanks die attainable bitrate nu terug fors gestegen is, wilt de technicus mij echter niet op 4,6 Mbps plaatsen, omdat de attainable bitrate volgens hem in elkaar zal zakken. Enkele huizen verder krijgen ze blijkbaar wel 4,6 Mbps met attainable van 5,8 Mbps.

Ik heb geen moeite gedaan om er verder over de discussiëren, ik ben al lang blij dat het terug een beetje stabiel werkt, al is iedere extra Mbps natuurlijk welkom bij zo'n verbinding.

Ik begrijp ook dat ik geen droomklant ben in deze situatie en het voor beide kanten vervelend is, maar zeker na de recente prijsstijging wil ik toch ook een klein beetje waar voor mijn geld...
En besluit: B-box 3 is PERFECT compatibel met ADSL. :wink:

Code: Selecteer alles

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   3 360 kbps
Upstream current bit rate:     384 kbps

Downstream max bit rate:       6 144 kbps
Upstream max bit rate:         1 124 kbps

Downstream attenuation:        46,5 dB
Upstream attenuation:          24,0 dB

Downstream noise margin:       16,1 dB
Upstream noise margin:         26,0 dB

DSL standard:                  ADSL
Distance (experimental):       unknown
[/code]

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2239 keer
Recent bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 619 keer

Berichtdoor philippe_d » 20 Jul 2015, 20:37

Met deze waarden kan jouw lijn kan perfect een 4.6 mbit profiel aan, en zelfs (borderline) een 6 mbit profiel.
Ik zou de SNR regelmatig controleren, en als je ziet dat deze constant blijft, en je dus een stabiele lijn hebt, dan terugbellen naar de technische dienst, en aandringen op een profielverhoging naar 4.6 mbit.

Eigenlijk zijn die ADSL2+ profielen overdreven conservatief.
Zelfs als ze jouw lijn volledig openzetten (12 mbit, 16 mbit) zal de B-box3 gewoon syncen aan de "attainable bit rate" (voorbeeld 5.8 mbit), met een target SNR van 6dB. Deze snelheid wordt gewoon "onderhandeld" tussen de modem en de DSLAM gedurende de training handshake.
De automatische intraining aan de hoogst mogelijke snelheid is gewoon deel van de ADSL2+ standaard.

In de tijd dat ik nog ADSL had, heb ik na lang aandringen kunnen verkrijgen dat ze mijn lijn op 12 mbit zetten, hoewel de lijn dat "zogezegd" niet aankon (ik kreeg maar 9 mbit). Gevolg: mijn FritzBox syncte stabiel aan 11.8 mbps (het max dat de lijn aankon).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 20 Jul 2015, 21:09

Het probleem is dat dit geen ADSL2+-verbinding is, maar ouderwetse ADSL(1).

ADSL2(+) komt niet toe in mijn kvd. Als ik maar begin te vragen naar iets hoger dan 3,3 Mbps met een attenuation van 46 dB, krijg ik meteen als antwoord dat ik 4,4 km van de centrale zit. Mijn technicus bleef initieel zelfs volhouden dat ik véél te ver zat voor 3,3 Mbps, wat natuurlijk onzin is.

Ik weet ook dat 4,6 Mbps perfect mogelijk moet zijn, de laatste weken was mijn modem gewoon aan het begeven, maar mijn signaal was altijd tot op de komma stabiel, nu ook terug.

Ik krijg gewoon geen technicus te pakken die de uitdaging (als het er al een is) aan wilt gaan. De vorige technicus gaf ook toe dat 4,6 Mbps mogelijk WAS, maar kon dit natuurlijk niet meer doen, omdat ik op dat moment (door de onwetend defecte modem) een attainable bitrate had van minder dan 4 Mbps, en dit bleef zelfs nog zakken, tot bij de modem-swap. Dit had eigenlijk veel eerder moeten getest worden...

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 25 Jul 2015, 14:20

Mijn signaal is terug om zeep. Ik ben er eerlijk gezegd klaar mee.
Mijn downstream noise margin is terug gezakt van 16,1 dB naar 6,8 dB, dus b-box 2 was toch nog in orde.

Die signaalval werd dan blijkbaar toch ontstaan na de eerste interventie van de technieker. Achteraf heeft hij mij gezegd dat ik op een slechte voeding zat in een cascade, misschien zit ik nu pas op een écht slechte voeding.

Als ik nu terug ga bellen, ga ik opnieuw de ambetanterik zijn, waarvoor ze niets meer kunnen en willen doen, terwijl mijn signaalwaarden bewijzen dat 3,3 én 4,6 Mbps mogelijk zou kunnen zijn, mits dat probleem opgelost raakt.

Ik ben zowel op de klantendienst als bij de techniekers altijd vriendelijk en rustig gebleven, maar het leidt tot niets.
M'n vertrouwen is helaas weg om nu en in de toekomst mijn telefoonlijn te blijven gebruiken.

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------

Downstream current bit rate:   3 360 kbps
Upstream current bit rate:     384 kbps

Downstream max bit rate:       3 616 kbps
Upstream max bit rate:         932 kbps

Downstream attenuation:        46,5 dB
Upstream attenuation:          24,0 dB

Downstream noise margin:       6,8 dB
Upstream noise margin:         20,0 dB

DSL standard:                  ADSL
Distance (experimental):       unknown

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 163 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor Tomsworld » 25 Jul 2015, 14:28

Kan vocht zijn in een kvd heb ooit zo'n situatie gehad zelfs met een adsl pro, was opgelost altijd een tijdje tot het wat begon hevig te regenen en dan bleek er uiteindelijk vocht ergens in een kabel te komen. Maar vooral de kvd was meer een zwembad dan iets anders, vol corrosie, de technieker zette daar dan een gasverwarming op voor er aan te werken en voila. Is uiteindelijk maar opgelost na jaren toen men heel die kvd aangepast heeft.

Succes, misschien toch kabel of iets ander overwegen, er zijn altijd mensen die spijtig genoeg uit de boot vallen.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 10 Feb 2018, 14:43

Excuses voor het bumpen van een topic dat nog weinig nut heeft, maar vandaag iets verrassends gezien op de ADSL-lijn die nu ongeveer 2 jaar buiten dienst is, dat ik toch eens wou delen.

Na een soap dat meer dan een jaar geduurd heeft om tevergeefs een beetje een fatsoenlijk signaal te krijgen volgens de mogelijkheden dat de lijn had heb ik vandaag nog eens de b-box van onder het stof gehaald en een lijntest gedaan met de Sagem-tool. Hoewel er geen abonnement actief is, zit er nog steeds een ADSL-signaal op de telefoonlijn.

Kort samengevat: Oorspronkelijk had ik een downstream noise margin van 14 tot 16 dB op een 3,3 Mbps-profiel. Met deze waarden leek een 4,6 Mbps-profiel mogelijk en daarvoor had ik de klantendienst gecontacteerd. Na een interventie van een technicus was de downstream noise margin nog 6 à 7 dB bij 3,3 Mbps en dit werd nooit meer opgelost geraakt. Ik was zelfs met momenten op een 1,1 en 2,2 Mbps-profiel geplaatst, omdat ik volgens Proximus ook voor een 3,3 Mbps-profiel te ver zat (na die mislukte interventie).

Vandaag zie ik dat de b-box synchroniseert aan 4,6 Mbps, met een attenuation en afstand tot de centrale als vanouds. Wat vroeger onmogelijk was, lukt nu plots wel, zonder klant te zijn. De lijn toont nog altijd mooie waarden op 4,6 Mbps.
Het lijkt er op dat ik al die tijd gewoon afgewimpeld werd, in plaats van het probleem echt op te lossen?

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------

Downstream current bit rate:   4.640 kbps
Upstream current bit rate:     512 kbps

Downstream max bit rate:       6.432 kbps
Upstream max bit rate:         1.148 kbps

Downstream attenuation:        45,5 dB
Upstream attenuation:          23,0 dB

Downstream noise margin:       12,5 dB
Upstream noise margin:         22,0 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  ADSL Annex A

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”