Wijziging PPP connectietijden Proximus

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

verbindingsduur.jpg
idem,

Mechanisch schakelklokje schakelt om +/- 4 h ( s' morgens ), en ik zie nu nog een change om 12.00 s'nachts
Afwachten dus
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Daarom dat ik een backup van het internet heb, om die paar seconden te kunnen overbruggen! :-D
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

Ik heb al een paar mensen zien posten dat ze hun modem op een tijdklokje hebben hangen. Haal je hiermee DLM niet overhoop? Dat deze begint te denken dat de lijn niet stabiel is en je profiel verlaagt?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Neen, stroomonderbrekingen hebben geen invloed op DLM. Het zou bijvoorbeeld nogal stom zijn dat een kortsluiting in een wafelijzer je terug op lagere snelheid zou zetten.

Reboots en reconnects via de modemfirmware daarentegen, daar zou ik toch heel erg mee opletten.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Bij het uitschakelen is het de inwendige voedingscapaciteit, die de spanning lang genoeg kan aanhouden,
zodat de bbox het kan melden " niets aan de hand ik wordt uitgeschakeld "
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

Goed om te weten. Maar ik denk dat ik mijn UPS toch ga laten zitten. :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Sedert 26 november om de 24 uur een nieuwe PPPoE sessie.
Altijd op hetzelfde uur blijkbaar (wel 's nachts).
En nee, ik heb geen schakelklokje zitten.
Ik heb wel nog een Bbox2.
Misschien is het daarmee?
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

De enige manier om problemen van jou kant uit te sluiten is om een andere modem te proberen. Je kan altijd naar de Proximus helpdesk bellen en proberen een bbox3 vast te krijgen. Maar ik weet niet of ze zomaar gratis jouw modem willen omruilen. Misschien dat andere forumleden hier ervaring mee hebben?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Hier ook vanaf 1 december om de 24 uur is er een nieuwe PPPoE sessie, ik heb ook de BBOX2.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

De verbindingstijden op proximus geven 24u, maar mijn router zegt 1 dag & 7uur connected.
Dus lijkt me niet te kloppen met de realiteit.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ik denk dat ik wat te snel geweest ben. :oops:
Via "MyProximus" zie ik blokken van exact 24 uur als "verbindingsduur".
Vroeger kwam de "verbindingsduur" overeen met een nieuwe PPPoE sessie (en dus een nieuw IP adres).

Indien ik nu in mijn logfiles ga kijken, heb ik geen nieuw IP adres gekregen over de afgelopen dagen.
Dus ga ik ervan uit dat Proximus in "MyProximus" nu (minstens) om de 24 uur gaat weergeven wat de datatrafiek geweest is.
Maar dat dit niet noodzakelijk een nieuwe PPPoE sessie is!!
Wel indien men tussen de "24 uur rapportering" zelf een nieuwe PPPoE sessie initieert (bijvoorbeeld reboot, reset, ....) en dan zal dit allicht resulteren in een extra lijntje bij de "verbindingstijden" in "MyProximus".

Met andere woorden: de weergegeven "verbindingstijden" in MyProximus dekken de lading van het begrip niet meer...

Edit:
Even remote ingelogd op mijn Bbox2.
En jawel, de laatste vermelding van "PPPOE: session established" op de Bbox2 dateert van 28 november jongstleden.
De voorlaatste vermelding (exact 96 uur daarvoor) dateert van 24 november jongstleden.
De per 24 uur wederkerende "verbindingstijden" op MyProximus zijn dus een rapportering van het verbruikte volume over de vermelde tijdsspanne.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

zou inderdaad straf geweest zijn nu ze beloofd hadden dat er geen reconnects meer gingen gebeuren
tegen het einde van het jaar, dus dat de 96u re-connecties gingen afgeschaft worden.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Hier ook 24u weergave op MyProximus maar geen nieuw IP :)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik kan het ook bevestigen net gekeken op een lijn waar de ppp 7 dagen up is en sinds 1 december als tijd altijd 24 uur staat. Waarschijnlijk kiest Proximus om de volume info eens per 24u te updaten, is een mooi alternatief, het is misschien een klein beetje verwarrend.
ElCid
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:13

Ik bekijk mijn IP-cameras in real time via een browser (recentste Firefox) op een Nexus tablet. De cameras hebben een vast IP, jarenlang geen enkel probleem, maar sinds Proximus de PPP connectietijd op 24 uur heeft ingesteld verlies ik elke dag 1x het beeld. Dan moet ik handmatig de browser reloaden, niet echt een probleem maar ik zou wel graag begijpen waarom dit nu nodig is. Iemand ideeën?
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

Ik ben deze thread nu al een tijdje aan het volgen en begin inmiddels te zuchten als iemand weer post dat Proximus dit met opzet doet. Als dit een nieuwe policy was zou IEDEREEN dit probleem hebben en dat is niet het geval. Ja, je zit met een probleem. Eerst eigen apparatuur uit sluiten als oorzaak, dan de helpdesk contacteren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

De Belgacom VDSL2-verbinding van mijn werk (gewone Maxi) is nu al 9 dagen geconnecteerd. Geen disconnects meer dus om de 96u.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

krisken schreef:Gent Kleindokkaai? 91GKK staat voor Gent Keizer Karel(straat) hoor :)
Ondertussen even gezocht en het volledige lijst opnieuw tegengekomen (komt uit publieke doc's).
Screen Shot 2014-12-15 at 01.17.46.png
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

hier ook al meer dan 6 dagen PPOE connected ..

Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nu twijfel ik... ik had de tijdsklok zo ingesteld dat hij 's nachts een uur of 4-5 uit gaat, vooreerst om te reconnecten maar ook om wat elektriciteit te sparen. Nu is dit niet echt meer nodig voor de reconnect, maar wat zou dat kunnen sparen van elektriciteit?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Ook bij olo's? Of bij Scarlet bvb?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Goztow schreef:Nu twijfel ik... ik had de tijdsklok zo ingesteld dat hij 's nachts een uur of 4-5 uit gaat, vooreerst om te reconnecten maar ook om wat elektriciteit te sparen. Nu is dit niet echt meer nodig voor de reconnect, maar wat zou dat kunnen sparen van elektriciteit?
bbox2 doet 12-13 watt dus ruwweg 25 euro per jaar in elektriciteit. 5u =1/5 van een dag dus het spaart je 5 euro uit.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Hier nog steeds 36uren reconnects (Scarlet) maar nog niet op gelet of het IP gelijk blijft.
sddt
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 sep 2012, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 18 keer

Hier ook nog 36 uren disconnect bij Scarlet en het ip blijft niet gelijk!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dit zal net als die 96 uur interval niet van toepassing zijn op Scarlet.
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb daarover al gemailed naar Scarlet en ze zullen dit niet toepassen op hun netwerk.
Middeleeuwen :bang:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tja, het zijn allemaal voordelen die iemand van Scarlet naar Proximus kunnen trekken. Was dus te verwachten.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Nu twijfel ik... ik had de tijdsklok zo ingesteld dat hij 's nachts een uur of 4-5 uit gaat, vooreerst om te reconnecten maar ook om wat elektriciteit te sparen. Nu is dit niet echt meer nodig voor de reconnect, maar wat zou dat kunnen sparen van elektriciteit?
5 x 365 x 0.015 = 27.4Kwh (afgerond) op jaarbasis. (verondersteld dat deze 15 Watt is.)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

MClaeys schreef:Tja, het zijn allemaal voordelen die iemand van Scarlet naar Proximus kunnen trekken. Was dus te verwachten.
Bij dommel is het ook nog altijd net zo.
Heb voor nieuwjaar nog een mailtje gestuurd naar hun, maar ze zeiden "als BGC het doet, ziende dat wij hun hardware huren, zal het bij ons ook wel gebeuren...".

Nu net ongeveer 6 a 7u geleden is de connectie alsnog gewoon zoals altijd echter op 36u gedropped.
Ik heb echter wel een static IP bij dommel dus zoveel last heb ik er niet van, maar geen rare drops van een paar seconden elke 36u zou wel mooi meegenomen zijn.

Bij EDPnet was het echter wel meegenomen (de 96h connectietijd toch, geen idee of de unlimited er nu ook is)

(Wel heb ik echter sinds een week of 2 een BBox3 aangeschaft, vooral om klaar te zijn voor vectoring, maar dat doet niets aan de connectietijden. Al doe ik wel zelf m'n PPP sessie opstellen nog)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Ik probeer er nu wat op te letten en nu zie ik hetzelfde IP na een 36uren reconnect.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Hier nog steeds om de 24h een reconnect :-( PPP wordt wel door eigen router opgezet.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Als ik ga kijken in "MyProximus/Mijn factuur & Verbruik/Verbindingstijden raadplegen" dan zie ik ook inderdaad dat het om de 24u gebeurt, maar IPadres niet.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Wat er in myProximus staat is niet meer de verbindingstijd maar het verbruik per dag (24 uur).
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

je kan toch beide opvragen !
Enfin ik kan dat toch er staat ook trouwens duidelijk "Verbindingstijden raadplegen" vermeld waar je nog kunt kiezen uit alles, alleen internet, fon .....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat er staat maakt niet uit, ze hebben gewoon de titel nog niet veranderd.
Maar het zijn geen echte "verbindingstijden" meer, alleen wordt om de 24uur wordt een verbruikspunt gemaakt.
Tenzij je zelf de sessie onderbreekt, dat zie je ook (dan is de "verbindingstijd" kleiner dan 24 uur).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

inderdaad ik ben er ingetrapt omdat er tijden tussen staan die korter zijn dan 24u , ik zet mijn bbox regelmatig af en op en het zijn alleen deze waar hij blijft opstaan dat er 24u te voorschijn komt.
Dan kan je dat niet meer zien zoals vroeger die echte reconnecties, als je de modem lang genoeg laat opstaan wel te verstaan,
vroeger kwam dit overeen met de log in de bbox, was al lang geleden dat ik dit nog gecontroleerd had via e-services (nu MyProximus)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Al méér dan 1 maand (sedert 24-12-14) hetzelfde IP :banana:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Zou er een nieuwe wijziging zijn, ik heb een pppoe sessie die meer dan 96 uur op is, wel degelijk dezelfde sessie geen reconnect met hetzelfde ip.
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Hier bij scarlet krijg ik ongeveer 4 sessies hetzelfde ip adres om daarna een nieuw ip adres te krijgen.
Dus niet iedere ppp disconnect heeft een nieuw ip.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomsworld schreef:Zou er een nieuwe wijziging zijn, ik heb een pppoe sessie die meer dan 96 uur op is, wel degelijk dezelfde sessie geen reconnect met hetzelfde ip.
Een nieuwe wijziging?
De 96 uur is toch al lang afgeschaft (daar gaat deze topic juist over), toch bij Proximus!
Over welke provider heb je het?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”