Wijziging PPP connectietijden Proximus

schneider
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 24 Mei 2011
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor schneider » 13 Nov 2014, 12:35

Heet van de naald.

De duur van de PPP sessies voor FIA verbindingen worden aangepast van 96 uur naar eindeloos verbonden.
Deze wijziging wordt geleidelijk aan toegepast voor alle FIA verbindingen in ons netwerk en zou afgerond moeten zijn tegen eind 2015.

Edit:// tegen eind 2014 afgerond ipv 2015
Laatst gewijzigd door schneider op 18 Nov 2014, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 30 Dec 2009
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 168 keer
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Petervanakelyen » 13 Nov 2014, 12:42

Geen 96u disconnect meer? Dat is goed nieuws :)

VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2294
Lid geworden op: 10 Jan 2006
Locatie: Herent
Bedankt: 207 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor VOiD » 13 Nov 2014, 12:42

Wat is FIA ?
Internet & TV: Belgacom Comfort Pack - Netflix
Telefonie: Weepee - OVH - Rebvoice
GSM: Proximus

schneider
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 24 Mei 2011
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor schneider » 13 Nov 2014, 13:17

FIA = internet account/connectie.

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6385
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 474 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor heist_175 » 13 Nov 2014, 13:26

Dus, tenzij bij stroomuitval of gelijkaardig,heeft iedereen dan een fix IP.
Dat is wel handig :)

Nu nog IPv6

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: 29 Jan 2004
Bedankt: 165 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Tomsworld » 13 Nov 2014, 15:32

Dus semi vast ipv4 / ipv6 nu nog echt vast betaalbaar maken.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1937
Lid geworden op: 19 Mar 2011
Locatie: TIELT
Bedankt: 103 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor laroyj » 13 Nov 2014, 15:45

bij telenet veranderd je ip in principe ook nooit, je mag nog je stekker van je router uit het stopcontact trekken, tenzij je er meerdere uren/dagen tussenlaat..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

dupondje
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 14 Sep 2006
Bedankt: 4 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor dupondje » 13 Nov 2014, 15:48

EINDELIJK ! :)

Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 801
Lid geworden op: 27 Apr 2006
Locatie: 51RUI0
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Roygenz » 13 Nov 2014, 15:53

Bij telenet veranderd je IP pas als je de modem/router een uur zonder stroom zet, voor de rest kan je inderdaad meer dan een jaar hetzelfde ip behouden...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Chromecast & Netflix
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: WeePee (incoming) - Freevoipdeal (outgoing)
- MOBILE: Proximus Intense 8GB

johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2217
Lid geworden op: 23 Mar 2009
Bedankt: 126 keer
Uitgedeelde bedankjes: 579 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor johcla » 13 Nov 2014, 17:00

Zou de samenwerking met Netflix er iets mee te maken hebben?
Vorige week heb ik 's avonds een 96u-disconnect gehad terwijl mijn dochter naar Netflix aan het kijken was. Netflix ging niet vanzelf verder, ik moest de film stoppen en weer starten.

Gebruikersavatar
Zorba
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 08 Nov 2010
Bedankt: 46 keer
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Zorba » 13 Nov 2014, 17:24

Dat denk ik niet
edpnet VDSL XL
Mobile Vikings

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1448
Lid geworden op: 25 Sep 2007
Locatie: Berlare (O-Vl)
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor MarkDM » 13 Nov 2014, 17:33

johcla schreef:Zou de samenwerking met Netflix er iets mee te maken hebben?
Vorige week heb ik 's avonds een 96u-disconnect gehad terwijl mijn dochter naar Netflix aan het kijken was. Netflix ging niet vanzelf verder, ik moest de film stoppen en weer starten.

Ik vermoed dat dat wel eens de reden zou kunnen zijn. Goed gezien.
Voip: Edpnet/Voiptiger/Weepee met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra/Dvb-t op Xtrend met Open-Pli

Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 Feb 2007
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Matthias » 13 Nov 2014, 18:00

Zal dit ook voor OLO's er ook door komen of ligt dit aan de OLO zelf en niet aan Proximus?

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: 29 Jan 2004
Bedankt: 165 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Tomsworld » 13 Nov 2014, 18:17

schneider enig idee waarom dat zo lang duurt ?

Dat is toch eigenlijk alleen een paramter aanpassen op radius niveau.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 Mar 2010
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Studenteninternet » 13 Nov 2014, 21:07

2 redenen:

1) belasting BRAS is lager en netwerk +modems stabieler
2) IPv6 heeft problemen met continue disconnects

Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 801
Lid geworden op: 27 Apr 2006
Locatie: 51RUI0
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Roygenz » 13 Nov 2014, 21:23

Matthias schreef:Zal dit ook voor OLO's er ook door komen of ligt dit aan de OLO zelf en niet aan Proximus?


In principe gebruiken de echte olo's (dus niet scarlet) hun eigen BRAS, die bepaald de duurtijd van de connectie (zoals EDPnet nu reeds geen disconnect meer doet)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Chromecast & Netflix
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: WeePee (incoming) - Freevoipdeal (outgoing)
- MOBILE: Proximus Intense 8GB

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14010
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2324 keer
Recent bedankt: 71 keer
Uitgedeelde bedankjes: 633 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor philippe_d » 13 Nov 2014, 23:18

schneider schreef:Deze wijziging wordt geleidelijk aan toegepast voor alle FIA verbindingen in ons netwerk en zou afgerond moeten zijn tegen eind 2015.

Dat begrijp ik ook niet waarom het zo lang (15 maanden) moet duren. De wijziging van 36u naar 96u werd (enkele jaren terug) in enkele dagen over het ganse grondgebied doorgevoerd.

Hoewel ik daar persoonlijk niet zo veel hinder door had, juich ik de afschaffing van deze totaal overbodige disconnect toe.
Deze disconnect is historisch gegroeid (er was een technische noodzaak in de beginjaren van ADSL), en er veel te lang gebleven, ook na het verdwijnen van de technische reden.

Op het einde wist waarschijnlijk niemand meer waarom die disconnect nodig was, maar het afschaffen ervan was blijkbaar toch een tijdrovende beslissing :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4003
Lid geworden op: 05 Jun 2011
Bedankt: 258 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor jackho » 13 Nov 2014, 23:26

Maar als ik het goed begrijp, blijft het toch nog altijd zo dat wanneer je uw modem afzet,
dat je een nieuw IP-adres zal krijgen na het terug opzetten,
of wordt dit ergens aan je pppoe login gekoppeld zodat het IP-adres dezelfde kan blijven ?

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14010
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2324 keer
Recent bedankt: 71 keer
Uitgedeelde bedankjes: 633 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor philippe_d » 13 Nov 2014, 23:38

Op dit ogenblik is het zo dat een disconnect meestal een nieuw IP tot gevolg heeft (uitzonderlijk krijg je hetzelfde IP terug). Maar dat moet niet, het kan ook gelinkt zijn aan het MAC adres van je modem (je PC krijgt toch in principe ook hetzelfde IP terug van je router, zelfs als je iedere avond de PC uitschakelt).

Voor sommigen is dat zelfs niet gewenst: als je - wat de reden ook is - een ander IP wilt, kan je dat nu verkrijgen door een PPPoE reconnect (op mijn modem is dat gewoon één knopje "Reconnect").

Met het afschaffing van de forced disconnects zal je wel heel lang hetzelfde IP behouden, maar het is nog altijd een dynamsich IP dat kan veranderen.
Gebruikers voor wie een vast IP een noodzaak is worden hierbij niet geholpen (er bestaan daar formules voor).
Het grootse voordeel van de afschaffing is het verdwijnen van het ongemak van de onderbreking (VoIP, Videostreaming, Ipv6, ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

patrix
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 Mar 2008
Locatie: Zuid Luxemburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor patrix » 14 Nov 2014, 09:35

Zou dit te maken hebben met de inzet van CGN bij Proximus ?
http://www.ipv6council.be/IMG/pdf/20140 ... lgacom.pdf (slide 4)

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1355
Lid geworden op: 23 Nov 2008
Bedankt: 109 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor fvhbrugge » 14 Nov 2014, 13:17

:banana:
Vooral blij dat die onverwachte onderbrekingen nu eindelijk van de baan zijn.

Internet wordt tegenwoordig op alle momenten van de dag gebruikt door meerdere gezinsleden en het is vervelend als je telkens moet uitzoeken "hééé waarom heb ik géén internet" en dan moeten zeggen "dat is normaal", wat het niet is uiteraard want eerder onbegrijpelijk dan normaal....

Wellicht krijgt men bij de helpdesk ook wel vaak dergelijke vragen: "mijn internet valt regelmatig uit en bij telenet had ik dat nooit, ik ga terug naar telenet" enzovoort...

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14010
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2324 keer
Recent bedankt: 71 keer
Uitgedeelde bedankjes: 633 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor philippe_d » 14 Nov 2014, 13:35

patrix schreef:Zou dit te maken hebben met de inzet van CGN bij Proximus ?
http://www.ipv6council.be/IMG/pdf/20140 ... lgacom.pdf (slide 4)

U bedoelt dat de geleidelijke toepassing (over een tijdspanne van 15 maanden) misschien gepaard gaat met de geleidelijke invoering van CGNAT?

Ik zie niet zo goed de link: de PPPoE re-connects hebben toch niet zo'n grote invloed op de hoeveelheid / beschikbaarheid van gebruikte IPv4 adressen?

fvhbrugge schreef:Vooral blij dat die onverwachte onderbrekingen nu eindelijk van de baan zijn.

Ik deel jouw enthousiasme, maar:
    a) dit is nog niet officiëel bevestigd door Proximus
    b) het wordt geleidelijk ingevoerd (tot eind 2015), dus blijkbaar nog niet voor direct?
PS - Blijkbaar toch al van toepassing op bepaalde msr's.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2217
Lid geworden op: 23 Mar 2009
Bedankt: 126 keer
Uitgedeelde bedankjes: 579 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor johcla » 14 Nov 2014, 13:43

wat is een msr?

Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 Okt 2005
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor xming » 14 Nov 2014, 13:50

grrr CGNAT, no thanks.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14010
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2324 keer
Recent bedankt: 71 keer
Uitgedeelde bedankjes: 633 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor philippe_d » 14 Nov 2014, 19:20

johcla schreef:wat is een msr?

msr is volgens mij de Belgacom terminologie voor een BAS (Broadband access server).
De Bas is het toestel dat jouw modem het IP geeft (via de PPPoE handshake), en zodoende toegang tot het internet.

In de FritzBox log zie je bijvoorbeeld:
Internet connection established successfully. IP address: xxxx, DNS server: 195.238.2.21 and 195.238.2.22, Gateway: 87.64.240.1, Broadband PoP: MSR91GEN5-H101L1711L00PA
Server domein naam is bijvoorbeeld lg-10-200.msr91gen5.isp.belgacom.be, afgkort msr91gen5
Er bestaat ook een msr91gkk5.

De beslissing hoe lang een PPPoE sessie geldig blijft wordt per msr (BAS) beslist. Op msr41lge6 staat de PPPoE sessie blijkbaar al op oneindig ...

De cijfers (msr91, msr41 slaan op de telefoonzone (091 = Gent, 041 = Luik)
De letter combinatie (gen5, gkk5, lge6) slaan op de locatie (reps Gent, Gent Keizer Karel waarschijnlijk, Liège).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: 29 Jan 2004
Bedankt: 165 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Tomsworld » 14 Nov 2014, 20:18

Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik ;-)

GKK = Gent Kleindokkaai

BAS = Broadband Access Server
MSR = Multi Service Router

Bas waren vroeger misschien nu nog Redback ? MSR Alcatel ?

De pppoe wordt nog steeds getermineerd op de bassen dacht ik ? Of zijn de bassen nu geintegreerd in de MSR's zou kunnen in theorie ?
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14010
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2324 keer
Recent bedankt: 71 keer
Uitgedeelde bedankjes: 633 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor philippe_d » 14 Nov 2014, 22:31

Tomsworld schreef:Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik ;-)

Doe gerust moeilijk, bedankt voor de verduidelijking !!

I stand corrected :-( , ik dacht dat de BAS en MSR eigenlijk hetzelfde waren, niet dus ?
Wat is dan juist het verschil tussen beide?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

dupondje
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 14 Sep 2006
Bedankt: 4 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor dupondje » 14 Nov 2014, 23:37

Hoe kan je bij een BBOX3 bv zien welke MSR je zit? Of op een eigen router?

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4921
Lid geworden op: 16 Feb 2011
Bedankt: 281 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor MClaeys » 15 Nov 2014, 00:06

johcla schreef:Zou de samenwerking met Netflix er iets mee te maken hebben?
Vorige week heb ik 's avonds een 96u-disconnect gehad terwijl mijn dochter naar Netflix aan het kijken was. Netflix ging niet vanzelf verder, ik moest de film stoppen en weer starten.

Hier speelt het netjes verder, gelukkig want bij Scarlet is het voor zover ik weet nog om de 36 uur. Ik kijk wel vooral in de Windows 8 app, Windows Phone app en de Xbox One app. Geen idee of het misschien gewoon voorzien is in die apps.
Xbox Live: MClaeys

schneider
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 24 Mei 2011
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor schneider » 18 Nov 2014, 12:15

Eerste post aangepast.
Het is dus afgerond eind 2014 (bevestigd)

pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 Jul 2010
Bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor pufpufpuf » 18 Nov 2014, 12:37

Is er nieuws als scarlet volgt?
(die zitten nog op 36 uur, op zich geen probleem mijn dd-wrt router verbreekt telkens om 4u30 's nachts de verbinding, maar het maakt alles toch wat eenvoudiger)

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14010
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2324 keer
Recent bedankt: 71 keer
Uitgedeelde bedankjes: 633 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor philippe_d » 21 Nov 2014, 09:34

We hebben van Proximus officiëel bevestiging gekregen dat de PPPoE 96-u reconnect afgeschaft wordt.

Het is inderdaad de bedoeling om de sessies niet meer te verbreken na 96 uur.
Op dit moment is dit al het geval voor ongeveer 20% van onze residentiële klanten.
De rest zal volledig afgewerkt zijn tegen midden december van dit jaar (en niet eind 2015).

Dit werd inderdaad al lang gevraagd door een klein deel van onze klanten (typisch de intensieve computerfreaks). Voor de gemiddelde klant is dit echter compleet onzichtbaar.

Voor alle duidelijkheid: dit betekent niet dat deze klanten nu een vast IP adres krijgen. Van zodra de modem uitgeschakeld wordt, of bij een update van onze netwerkapparatuur wordt de sessie heropgestart met een ander IP adres. Een echt vast ip adres is beschikbaar met het professionele internet-productgamma.

Hiermee verdwijnt definitief één van de nadelen van Proximus t.o.v. Telenet :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: 29 Jan 2004
Bedankt: 165 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Tomsworld » 21 Nov 2014, 10:23

Nu hoop ik nog dat de optie i office fixed ip goedkoper zal worden, liefst 5 a 10 euro max.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1587
Lid geworden op: 14 Dec 2005
Locatie: 03BOO0
Bedankt: 87 keer
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor fryelectro » 21 Nov 2014, 11:23

philippe_d schreef:Hiermee verdwijnt definitief één van de nadelen van Proximus t.o.v. Telenet :-D


Echt wel grappig dat Telenet tegelijkertijd hun poorten <1024 openzet.
Proximus Office&Go Maxi - 100/20 profile (70/10 vectoring + DLM) - Fritz!Box 7390 via Fritz!Box 7360v2 (PPPoE bridge)
Proximus SmartXL 10 + SmartXL 20 Team
Hosted Asterisk + FreePBX + weepee trunk + FreeVoipDeal

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: 29 Jan 2004
Bedankt: 165 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Tomsworld » 21 Nov 2014, 15:42

Idd nu heb je bij telenet fixed quasi fixed ip bij belgacom onbeperkt tot reconnect, daarentegen is dat van telenet iets vaster, want mijn ervaring is dat een modem reboot etc geen ip change tot gevolgd heeft en bij Belgacom wel.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 Feb 2006
Bedankt: 1 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor VTOLfreak » 21 Nov 2014, 19:23

Voor de gemiddelde klant is dit echter compleet onzichtbaar
Tot de gemiddelde klant Netflix begint te kennen. Leg maar eens uit aan de gemiddelde klant dat het normaal is dat de TV af en toe stopt met spelen. En ik hoor ook dat IPv6 problemen heeft met de regelmatige disconnects...

Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 Feb 2007
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Matthias » 21 Nov 2014, 20:38

Ik denk dat menig klant hier wel last van ondervond. Speel eens een online spel en je opeens uit het spel gevlogen wordt omdat de 36u om zijn. Gelukkig lan je met de BBox2 een manuele disconnect schedulen.

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 533
Lid geworden op: 11 Dec 2012
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Bssoft » 02 Dec 2014, 18:25

Tomsworld schreef:Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik ;-)
GKK = Gent Kleindokkaai

91GKK zonenummer + de locatie (is wel degelijk) Gent Keizer Karel (Keizer Karelstraat)
91GEN zonenummer + de locatie, Gent Centrum (Sint-Niklaasstraat)
dat is feitelijk de verkorte benaming van een LEX (moedercentrale), niet meer of minder.
Het bestaat altijd uit 2 cijfers en 3 letters voor heel Belgie ....
vb: 41CEN, 71GIL, 03BKC, 02STR , 02CEN, 02LIN, enz... je kan er niet altijd uit afleiden over welke verdeler het gaat.
Het getal daarachter, 0 = dat was vroeger de moedercentrale vb: 02AND0, andere getallen LDC of ROP's denk ik ?
Een LDC/ROP heeft de naam van de LEX (moedercentrale) waar hij is aan gekoppeld.

Een programmeerder van een LEX die heeft die verkorte naam nodig .... waar of adres van die LEX dat trekt hij zich niet aan.

Bijkomende info: taken van de BAS:
toewijzen van een IP adres
controleren van de Login
toewijzen van rechten of beperkingen
aggregeren van verkeer naar ISP's

Vroeger konden de techniekers een BAS test doen, spijtig genoeg bestaat het niet meer.
Je kon een test doen tot de BAS met beperkt paswoord, indien gelukt kreeg je dan een pagina te zien.

Bas test.jpg

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18199
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 884 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1741 keer
Contact:

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor krisken » 02 Dec 2014, 18:43

Gent Kleindokkaai? 91GKK staat voor Gent Keizer Karel(straat) hoor :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

Waterboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 Apr 2007
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus

Berichtdoor Waterboy » 07 Dec 2014, 09:38

Bij mij wordt om de 24 uur de verbinding verbroken,dit is sedert begin deze maand,voordien was dit om de 96 uur.

01/12/2014 01:26:25 24h 0m 3s 24 854 Kb 175 206 Kb ADSL
02/12/2014 01:26:28 14h 34m 17s 7 805 Kb 69 513 Kb ADSL
02/12/2014 16:00:51 8h 0m 0s 6 663 Kb 17 893 Kb ADSL
03/12/2014 00:00:51 0h 0m 0s 0 Kb 0 Kb ADSL
03/12/2014 02:22:15 24h 0m 3s 11 054 Kb 126 841 Kb ADSL
04/12/2014 02:22:18 24h 0m 2s 16 732 Kb 79 749 Kb ADSL
05/12/2014 02:22:20 24h 0m 1s 15 590 Kb 156 249 Kb ADSL
06/12/2014 02:22:21 24h 0m 1s 11 798 Kb 64 948 Kb


Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten