Wifi voorzien in student gebouw

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
SCIFOFLUX
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Hey,

Heb zojuist in dit studenten gebouw ervoor gezorgd dat het internet met de kabel perfect loopt. Voor meer info zie dit topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=42402

Echter heb ik grote mankementen gevonden in de Wi-Fi. In gebouw1 werkt het perfect en moet ik niks veranderen. Daar werken ze nog met linksys e2500 die ingesteld staat als acces point. Gebouw2 daar staan ze nu op de telenet router als wifi. Echter gaat telenet weg genomen worden en dus moet ik acces-point voorzien vermits b-box3 in het andere gebouw staat.

In gebouw3 heb ik nog slechts 1 werkend router(die ingesteld staat als access point) voor 4 verdiepingen. Het betreft dit model: linksys e2500 (http://www.linksys.com/videos/gallery/2 ... 50x425.png). Deze kan dit niet volledig trekken.

Alle routers staan in de studentenkamer en de studenten moeten dit zelf inorde brengen. Wat wilt zeggen iedere jaar problemen. Daarom wil ik voor een oplossing zorgen, waar acces point altijd aan staan en in de gang bevinden zodat niemand er kan aan prutsen.

Je moet er rekening mee houden dat alle banden vol staan evenals 5GHz is goed verzadigd. De gebouwen bevinden zich allemaal in hartje Antwerpen.
Ik wil een oplossing die me niet te veel problemen stelt. Ik dacht aan volgende access points:
engenius EAP600 (http://www.engenius-europe.com/index.ph ... tem/eap600)
engenius EAP900H (http://www.engenius-europe.com/index.ph ... tem/eap600)
engenius ECP600 (http://www.engenius-europe.com/index.ph ... tem/ecb600)
of eentje van unifi.

Voor gebouw 2 zou ik 1 neerzetten centraal en die zou voldoen moeten zijn. (4studenten)
Voor gebouw 3 telt 4 verdiepen waarbij op iedere verdiep 2 kamers zijn. Hoeveel zou ik daar neer zetten?

Alvast bedankt!!!!

P.S. b-box3 bevindt zich in gebouw3 in de kelder dus die sluit ik uit dat die perfect dienst doet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 763 keer
Recent bedankt: 4 keer

5ghz is verzadigd? Je hebt een 23 tal niet-overlappende kanalen op 5ghz. Wow. Laat me stellen dat ik dit nogal verbazend vind dat die al verzadigd is geraakt.

Als je veel studenten hebt, ga je moeten domes steken die meerdere antennes hebben, die elk een eigen zone coveren.

Het probleem is vaak dat men een krachtige wifi dome steekt, die een groot gebied beslaat. Dat lijkt logisch, maar geeft als probleem dat computers in de uiterste delen van dit gebied de dome wel zien, maar mekaar niet meer. Dn gaan ze tegelijk beginnen uitzenden omdat ze denken dat het kanaal vrij is, en dan krijg je collisions en interference.

Een andere klassieker is teveel ap's die met mekaar gaan concurreren en storen.

Wifi steken vraagt enige expertise in de materie. Je kan uiteraard niet zomaar overal APs beginnen plaatsen, dan loopt het gigantisch fout af.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 30 sep 2014, 12:57, in totaal 1 gewijzigd.
SCIFOFLUX
Member
Member

ITnetadmin schreef:5ghz is verzadigdd? Je hebt een 23 tal niet-overlappende kanalen op 5ghz. Wow. Laat me stellen dat ik dit nogal verbazend vind dat die al verzagdigd is geraakt.

Als je veel studenten hebt, ga je moeten domes steken die meerdere antennes hebben, die elk een eigen zone coveren.

Het probleem is vaak dat men een krachtige wifi dome steekt, die een groot gebied beslaat. Dat lijkt logisch, maar geeft als probleem dat computers in de uiterste delen van dit gebied de dome wel zien, maar mekaar niet meer. Dn gaan ze tegelijk beginnen uitzenden omdat ze denken dat het kanaal vrij is, en dan krijg je collisions en interference.

Een andere klassieker is teveel ap's die met mekaar gaan concurreren en storen.

Wifi steken vraagt enige expertise in de materie. Je kan uiteraard niet zomaar overal APs beginnen plaatsen, dan loopt het gigantisch fout af.

Ok, de 5GHz is misschien nog niet helemaal vol maar toch aardig. Verschoot hier zelf van.

Ik weet dat ik expertise nodig heb. Daarom ook mijn vraag in dit forum. Kwestie dat ik geen stomme zakens doe. :wink:
Mijn idee is om een AP neer te zetten in de gang op de gelijksvloers. Deze moet dan gelijksvloer en eerste verdiep coveren. Dan ga ik over naar het derde verdiep en plaats ik terug een AP en deze covert bovenste verdiep en tweede verdiep. Of ik zou deze op tweede verdiep plaatsen en deze dan derde verdiep bedienen.
Is geen wildgroei van AP en overzichtelijk denk ik. Ik zou ze op 100mW zetten. Is maximum dat toegelaten is. Heb al wat research gedaan en de consumenten AP zenden uit op 50mW.

Iemand die ervaringen heeft met engenius en zo ja in positieve zin of raaden jullie meer unifi aan?

Alvast bedankt :)
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Eén ding dat ontbreekt is gegevens over de gebouwen. Hoe is de constructie?

- Beton met veel staal en smalle gangen? -> AP niet in de gang.
- Baksteen?
- Planken vloeren? -> geen probleem om meerdere verdiepen te bereiken
- Betonnen vloeren? -> AP per verdiep voorzien

Persoonlijk ben ik voor studenten omgevingen gek van waterdichte AP's van bv. UBNT. Daar kunnen ze niet aan als je die buiten hangt en 't vereenvoudigt soms ook de bekabeling (POE + alle UTP langs buiten), maar soms kan dat niet.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ga voor één router (bvb mikrotik, maar iets anders kan dat evengoed) waar je alle AP's en je BBOX op aansluit. Voor alle AP's : neem UBNT Unifi.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SCIFOFLUX
Member
Member

[/quote][*[*]
krisken schreef:Ga voor één router (bvb mikrotik, maar iets anders kan dat evengoed) waar je alle AP's en je BBOX op aansluit. Voor alle AP's : neem UBNT Unifi.
Momenteel is er een routerboard die iedereen een bepaalde snelheid geeft. Dus hoe zou het zijn:

B-box3 -> routerboard (doet PPOE en routing) -> gebruikers / AP

Het is een oud gebouw van vroeger dus zo goed geissoleerd zal het niet zijn. Smalle gangen niet direct. er kunnen fietsen perfect erdoor en in de gang is ook de gemeenschappelijke keuken en badkamers. Dus er is wel wat ruimte. Deze gemeenschappelijk delen ze per twee en is op iedere verdiep.
Er is geen betonnen vloer maar tegels/parket.
Muren tussen de kamer zijn niet zo dik.
Ben geen voorstander om de AP buiten te zetten. Deze zou ik liever in de gang op het plafond hangen.

Nog iets vergeten mee te delen. Ze hebben lange tijd gebruik gemaakt van linksys routers die dienst deden als acces point. Namelijk de E2500. Echter hebben deze nu de geest gegeven. Er waren in het begin wat problemen, maar laatste tijd is het erger en erger. Daarom dat ik meer de professionele/ degelijk AP wil neer zetten.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Zet gewoon in elke kamer een Wifi AP. Een linksys of tenda AP kost maar een 15 euro per.... Die zet je in bridge en noem je "kot 1" met overal een key in de zin van "kot1key"

Ga je altijd 100% ontvangst hebben ook al zitten je banden vol. Als je 10 koten hebt kost je dit gewoon 150 euro, cheap!

Geen zorgen, geen problemen. Uiteraard moet je dit gewoon in de waarborg door de kotbaas laten mee nemen, maar wat is 15 Euro....
krisken
userbase crew
userbase crew

Zoals ik zei:
- UBNT Unifi (https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... 8_182.html)
- Mikrotik cAP (https://www.interprojekt.com.pl/cap-p-1666.html)

Met deze laatste wel geen ervaring

Telefonie = EDPnet + OVH
SCIFOFLUX
Member
Member

krisken schreef:Zoals ik zei:
- UBNT Unifi (https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... 8_182.html)
- Mikrotik cAP (https://www.interprojekt.com.pl/cap-p-1666.html)

Met deze laatste wel geen ervaring
Wat raden jullie aan.
In iedere kot AP zetten?
Per verdiep AP zetten?
Per 2 verdiepen AP zetten?

Ik opteer per verdiep maar dan niet direct duurste nemen.
Of ik zou twee zo'n kopen en kijken of ik genoeg dek.
Indien niet dan zet ik per verdiep.

Acces point die ik per 2 verdiepen zou gebruiken zijn deze: EAP600 (http://www.ip-camera-beveiliging.com/engenius-eap-600)
Ubiquiti :: UniFi UAP-Pro 2.4/5GHz (https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... -1267.html)
Tim.Bracquez schreef:Zet gewoon in elke kamer een Wifi AP. Een linksys of tenda AP kost maar een 15 euro per.... Die zet je in bridge en noem je "kot 1" met overal een key in de zin van "kot1key"

Ga je altijd 100% ontvangst hebben ook al zitten je banden vol. Als je 10 koten hebt kost je dit gewoon 150 euro, cheap!

Geen zorgen, geen problemen. Uiteraard moet je dit gewoon in de waarborg door de kotbaas laten mee nemen, maar wat is 15 Euro....
Hadden ze nu. Heb waar ik weekend werk doe ook hun advies gevraagd. Zij hadden dit gedaan voor 100 studenten. Wat bleek meer miserie mee dan wat anders. Ze hebben daar gebruik gemaakt van engenius AP of de iets duurdere reeks en daar hadden ze geen enkele problemen. Ook rekening houden dat sommige studenten stomme zakens doen. Ben al eens naar Antwerpen gegaan voor iemand die kabel in de access point heeft gestoken en niet nodig vond om hem in de poort in de muur te steken. Mijn "klant" verspeeld geld voor zoeits.

In andere gebouwen waar meerdere mensen verbleven hadden ze TP-link en consoorten neergezet en ze moesten om de week deze in en uit trekken. Vervangen door iets duurdere en geen probleem meer.

Je moet rekening houden dat meeste studenten geen enkel IT inzicht hebben. Er zijn ook vrouwelijke studenten die willen dat alles van de eerste slag werkt. En ook als ik 8 accesspoint gebruik op zo'n klein ruimte dan ga ik enorm veel storingen crëeren op de kanalen. Dus daarom heb ik bang.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik kan er niet van op aangaan hoeveel AP's je nodig gaat hebben zonder dat ik het gebouw heb gezien. Maar met één AP kan je meestal wel een 8-tal koten bereiken zonder al te veel problemen.

Heb je geen plattegrond oid?

Telefonie = EDPnet + OVH
SCIFOFLUX
Member
Member

krisken schreef:Ik kan er niet van op aangaan hoeveel AP's je nodig gaat hebben zonder dat ik het gebouw heb gezien. Maar met één AP kan je meestal wel een 8-tal koten bereiken zonder al te veel problemen.

Heb je geen plattegrond oid?
Heb net mijn paint skills boven gehaald.
Zo is een plattegrond van het gebouw.
Rekening houden dat het een oud gebouw is.

Zicht buiten. Het betreft het gebouw net naast het reclame bord geubels. Heb je idee van oudheid.
https://www.google.be/maps/@51.2066915, ... e0!6m1!1e1
Bijlagen
1ste, 2de, 3de verdieping
1ste, 2de, 3de verdieping
Gelijksvloer
Gelijksvloer
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@SCIFOFLUX: Ik raad je aan om per kot een device te zetten. Hebben ze gelijk extra netwerk poortjes ook!

https://www.interprojekt.com.pl/tendaw3 ... -1273.html Dit kost je 9,15 excl btw per device, je zet de DHCP uit, wifi per kot met eigen key + SSID die je er op plakt. Stopt netwerk kabel in de LAN en dan heb je nog 3 netwerk poortjes extra over. Wifi gewoon super, nooit klachten.

Kostprijs gebouw 2: 4x 9,15 Euro = 36.6 Euro
Kostprijs gebouw 3: 8x 9,15 Euro = 73.2 Euro

Totaalprijs inclusief korting! 108,53 Euro en voor 17.17 EUR heb je dit thuis geleverd.

Koop er enkele extra (dan heb je 50% korting op shipment deze maand) en als kotbaas ziet dat die device weg is, dan rekend die aan de student 25 euro (van de waarborg)... Lees: nieuwe bestellen + zendkosten voor 1 device etc

Voor die prijs koop je geen andere oplossingen. De devices zelf zijn niet zo goed voor verre ontvangst, maar tussen 4 muren werkt dit perfect.
Je Mikrotik Router doet toch al het beheer.

Ga je meer voor iets fancy kan je zelfs in het stopcontact adapters kopen: https://www.interprojekt.com.pl/tenda-1 ... -1495.html
Nadeel, dan verlies je jouw UTP kabel.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 30 sep 2014, 22:35, in totaal 2 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Met een centrale unit wil hij denk ik een "poten af van de internet infrastructuur" beveiliging creeeren, anders kan hij blijven support bieden omdat de studentjes iets verkeerd gedaan hebben aan de units.

Nu, als je een plannetje kleeft ergens op het kot, met de juiste unit aansluiting erop, fotootjes en pijltjes inclusief, moet dat ook kunnen werken.

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@ITnetadmin: Klopt, maar je kan er niets aan fout doen toch? Enige wat je moet doen is een sticker over de WAN poort plakken, want die gaat niet werken, je moet gewoon de LAN gebruiken, in welke poort maakt niet uit. Stelen ze het , dan verdient de kotbaas er nog een klein centje aan. Is het stuk, zet je een andere. In begin gewoon enkele reserve configureren.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Niks fout doen, pas daar maar mee. Er was dacht ik een anekdote hierboven ivm een kabel maar aan 1 kant insteken :-)
Maar ik volg je wel. Tis goedkoop, en je kan ze makkelijk een waarborg doen betalen. Daarbij hebben ze de optie om bekabeld te werken indien gewenst (leuk voor de net iets meer technisch aangelegde user).

qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maar wel geen roaming in het hele gebouw met die losse devices, en meer wifi vervuiling

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Die roaming kan je nog voorzien, als je alle units dezelfde ssid en pwd geeft.
Vervuiling ga je idd wel hebben met units per kot.

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

qless schreef:Maar wel geen roaming in het hele gebouw met die losse devices, en meer wifi vervuiling

Voorwat is dat nodig? Zoveel luxe tegenwoordig in een studentenkot met pingpongtafels enoz? :-)
SCIFOFLUX
Member
Member

Gisteravond langs geweest bij de eigenaar de verschillende opties gezegd en getoond met prijs.
Hij opteert voor het systeem dat centraal staat in de gang en niet iedereen individueel. Dat was het systeem dat hij vroegere gebruikte.

Ik heb EAP600 besteld van engenius via internet met een garantie erbij indien het niet correct werkt dat ik het terug stuur en geld terug krijg.
Dus heb me zelf ingedekt.

Hij wilt een systeem dat de kans dat er iemand aan pruts klein is.
Ik en al voor verschillende reden naar Antwerpen gereden voor de kleinste zaken. Om een voorbeeld te geven ze hebben geen kabel-tv iedereen. Dus je rijdt tot Antwerpen komt daar toe en komt tot de vaststelling dat iemand de hoofdkabel van telenet heeft uitgetrokken. Je plugt die in en iedereen terug gelukkig. Jij bent wel een uur kwijt en benzine.

Met dit systeem laat ik roaming toe en zet blad papier voor wifi dat wachtwoord en die SSID. Ik ga de studenten dan nog aanraden om gebruik te maken van de kabel indien ze aan de bureau zitten.

Ik heb wel een rol kabel besteld cat6 die shielded is. Reden: Ik ga met de AP gebruik maken van POE. Deze gaan dan ook nog eens lopen via eletriciteitkabels en brand dectetie systeem. Dus er kan interferentie opkomen denk ik zo. Goede keuze of niet?

Deze kabel ga ik ook gebruiken in nieuwbouw woning van hun, cat6 is voor toekomst gericht perfect en shielded vermijd ik interferentie op kabels.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

je bedoelt je gaat stroom zetten op die utp6....
pas maar op dat die student die kabel niet in zijn laptop steekt of je fikt zijn gigabit poort kapot...

accesspoints & switches met officiele "poe" is niet zo goedkoop
de meeste werken met "passieve" injectors"...

dus als zo'n student per ongeluk zo'n kabel in zijn laptop steekt...vraag ik me af of jouw verzekering niet mag inspringen...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als je active PoE (802.11af of 802.11at) gebruikt, is dat geen probleem.
Als je passive PoE (dus twee/vier aders gebruiken voor stroomvoorziening) gebruikt, dan zijn de rapen gaar...
SCIFOFLUX
Member
Member

Ik ga gebruik maken van passieve POE injector.
De studenten kunnen er in theorie er niet aan. Want de kabels gaan langs het plafond lopen en de AP gaat ook aan het plafond hangen. Dus als ze de kabels gaan gebruiken moeten ze een ladder nemen en dan de laptop in de hand. Zal ze ten alle tijden waarschuwen dat ze er niet aan mogen komen.

Het hangt aan het plafond dus ze kunnen er niet aan.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”