Nieuwe vdsl aansluiting

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Vandaag een omschakeling van adsl naar vdsl gedaan.
De technieker diende niet binnen te zijn daar we kozen voor een diy installatie. Dit omdat er onlangs op de adsl een technieker langsgeweest was die een nieuwe contactdoos geplaatst heeft.
Nu merk ik dat de snelheden trager zijn dan op adsl (12/0.5) namelijk 9/0.5

Gelukkig hebben we een bbox3 van sagem en kon ik de waarden uitlezen. Deze zijn de volgende:

Code: Selecteer alles

Actual Line Rate (Down/Up)
9064 / 572  Kbps
Reachable Line Rate (Down/Up)
25 / 1  Mbps
INP
2
Noise Margin (Down/Up) (+)
31 / 17  db
Loop Attenuation (Down/Up)
7 / 0  db
Estimated Attenuation at 1 MHz (Up)
73
Power
92 / 17
Delay
18 / 0
Nu vermoed ik dat er een probleem is met onze binnenbekabeling (zeer oud) daar de lijntest (belgacom.be/internetsnelheid) aangeeft dat we maximaal 70/6 kunnen halen, wat kan kloppen. De ROP staat op 50 m van de woonst :)

Is mijn vermoeden correct?
Op welke waarden moet ik letten bij het herleggen van de binnenbekabeling?
Welke kabel gebruik ik het best hiervoor?

alvast bedankt voor de hulp!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

sddt schreef:De technieker diende niet binnen te zijn daar we kozen voor een diy installatie. Dit omdat er onlangs op de adsl een technieker langsgeweest was die een nieuwe contactdoos geplaatst heeft.
Het is niet omdat een vorige technieker een nieuwe contactdoos heeft geplaatst voor ADSL, dat jouw installatie nu geschikt is voor VDSL2.
sddt schreef:Nu merk ik dat de snelheden trager zijn dan op adsl (12/0.5) namelijk 9/0.5
Je zit dus heel waarschijnlijk op een (zeer laag) repair profiel
Met een automatisch lijntest (0800 22424) zal je (kortstondig) terugkeren naar het normale provisioning profiel (30/6), maar als je installatie niet conform is, zal je vlug terug op een repair gezet worden.

Je zit waarschijnlijk ca 300m van de ROP, een 30/6 (met verhoging naar 50/6 of meer moet er zeker inzitten).
De ROP kan wel op 50m staan, maar daarom gaat de Belgacom kabel nog niet direct van de ROP naar jouw huis (bij 50m zou je "Loop Attenuation (Down)" minder dan 4dB zijn ..
sddt schreef:Op welke waarden moet ik letten bij het herleggen van de binnenbekabeling? Welke kabel gebruik ik het best hiervoor?
Beschrijf eens exact hoe de kabels nu aangesloten zijn.
Vanaf de Belgacom INTRO (met de NTP) tot aan je modem, welke aftakkingen, heb je ook telefoon, enz ...
Welke kabel maakt niet zoveel uit, als je alles maar CONFORM hebt aangesloten!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sddt
Pro Member
Pro Member

Een lijntest heb ik reeds gedaan zonder resultaat. Dit weekend vervang ik de contactdoos en zal waarschijnlijk alle bekabeling herleggen want die is nu in slechte staat.
Bedankt voor de tips en ik hou jullie op de hoogte.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

De kabel van belgacom die binnenkomt, hierbij moet je de 2 draden van jou die het signaal bevatten
op de zwarte klemmen A en B aansluiten

eventuele verder bekabeling van andere telefoontoestellen diend op de groene klemmen aangesloten te zijn

Afbeelding

Dan dichtmaken, de 6pin fische met DSL erop inpluggen en daar de modem op aansluiten via de meegeleverde blauwe telefoonkabel

Nu is je installate zoals het hoort voor vdsl2
Laatst gewijzigd door Dettie 15 aug 2014, 09:09, in totaal 1 gewijzigd.
sddt
Pro Member
Pro Member

Ok bedankt , ik kijk het zeker na!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

sddt schreef:Een lijntest heb ik reeds gedaan zonder resultaat. Dit weekend vervang ik de contactdoos en zal waarschijnlijk alle bekabeling herleggen want die is nu in slechte staat.
Contactdoos en bekabeling "herleggen" zal normaal de situatie niet veranderen, indien deze niet conform is aangesloten (zoals niet toelaatbare vertakkingen).
Vandaar onze vraag om de situatie te beschrijven, zodat we jou adequaat kunnen helpen (hulp krijgen was toch de bedoeling van jou eerste post neem ik aan?)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
sddt
Pro Member
Pro Member

Het probleem lijkt opgelost te zijn. Heb de contactdoos vervangen en alle aftakkingen losgekoppeld.
Concreet kwam de lijn binnen in de garage. Een rood en groen draadje die op een contactdoos (zonder iets op aangesloten) aangesloten waren en een wit en geel draadje die doorliepen naar een andere contactdoos waar de modem staat.
Nu onderweg was de draad die verlengd was gesplits met suikertjes naar enerzijds de contactdoos van de modem en anderzijds een oude witte telefoonstekker.

Ik heb de contactdoos met rood/groene draden losgedaan. Ik veronderstel dat dat het retourpaar is. Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat de aftakking weg was naar de oude witte stekker. Gebeld naar 0800 en ik had volgend profiel:

Internet Connectivity

General InfoWANVLAN10VLAN20VLAN30
xDSL

DSL Line Status
Connected
DSL Mode
G_992_1_ANNEX_A
30063 / 6048  Kbps
89 / 6  Mbps
INP
2
Noise Margin (Down/Up) (-)
26 / 13  db
Noise Margin U0
-
Noise Margin D1
26.3 dB
Noise Margin U1
13.9 dB
Noise Margin D2
26.2 dB
Noise Margin U2
13.9 dB
Noise Margin D3
26.3 dB
Hopelijk blijft het zo en ik veronderstel dat hij nu wel conform is :)
Wat doe ik het best met dat retourpaar. Momenteel hangt die gewoon los. Maak ik die best terug vast aan de contactdoos of mag die loshangen?
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Gewoon laten hangen, kan geen kwaad. Check eventueel of de isolatie nog een beetje in orde is (is meestal oude stoffen isolatie), dat ze geen contact maken met het andere paar.
sddt
Pro Member
Pro Member

Was inderdaad stoffen isolatie met een soort papiertje er rond in een loden kabel. Zeer oud allemaal en ze kwamen niet tegen elkaar :-)
Het eerste moment had ik de draadjes opnieuw gestript, maar die gaven geen contact. Tot ik op het internet lat dat ze blijkbaar vernist waren. Met een schuurpapiertje een beetje erover geweest en ze gaven terug contact. Misschien een tip voor diegene die hier op het forum komen :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

sddt schreef:Ik heb de contactdoos met rood/groene draden losgedaan. Ik veronderstel dat dat het retourpaar is. Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat de aftakking weg was naar de oude witte stekker.
Dat laatste (aftakking) zorgde dus voor jouw repair profiel. Met het wegnemen van die aftakking is jouw binnenbekabeling nu conform.
Met een beetje geluk zit je straks op 50/6, daarna zelfs op 70/6.
sddt
Pro Member
Pro Member

Laat ons hopen Philippe :-)
sddt
Pro Member
Pro Member

Even een kleine update:

Ondertussen reeds een IPv6 adres gekregen en heeft DLM ook al eens komen kijken en ons op 50/6 komen zetten! Volgens de Belgacom internetsnelheid test moet 70/6 mogelijk zijn, waarschijnlijk binnen enkele dagen zoals hier reeds meerdere malen aangegeven :)

50200 / 6048  Kbps
91 / 14  Mbps
INP
2
Noise Margin (Down/Up) (+)
19 / 13  db
Loop Attenuation (Down/Up)
12 / 0  db
Estimated Attenuation at 1 MHz (Up)