FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
OnlyTheBest
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 feb 2017, 14:01

Hallo,

Na een tijdje mee te lezen op dit forum heb ik besloten een account aan te maken.
Mijn bedoeling is om zelf een server te bouwen en deze als Plex / FTP server te gebruiken.
Daarom heb ik gisteren een Fritz!Box 7490 besteld, deze zou vandaag of morgen in mijn bezit zijn.
Voor zover ik gelezen heb zou ik deze kunnen instellen via de ingebouwde wizard?

Hoogst waarschijnlijk zal ik wel nog vragen hebben bij de installatie.
Ik probeer de reacties nog in te halen (ben begonnen bij 20 Jun 2014). :-D
Ik zal proberen om alles te lezen zodat ik geen dubbele vragen stel.

Mijn huidig abonnement is Tuttimus van Proximus met 100/15 verbinding.
(zit wel op 70/15 nu omdat ze bij Proximus denken dat mijn vaste lijn nog niet actief is terwijl dit wel zo is, dit spelletje duurt al 2 maand).

Ik heb deze middag eens gebeld om mij Tuttimus Fiber te maken.
Dit was blijkbaar niet mogelijk omdat er nog geen glasvezel ligt.
Dat weten we dan ook weer :-D anders is het onmogelijk om dit te weten te komen.

Alvast wil ik philippe_d en anderen bedanken voor de duidelijke uitleg! :beerchug:


EDIT: hopelijk kan ik zelf ook iets bijdragen aan dit brede kennis forum :wave:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Welkom op het Userbase forum OnlyTheBest :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

OnlyTheBest schreef:Mijn huidig abonnement is Tuttimus van Proximus met 100/15 verbinding.
(zit wel op 70/15 nu omdat ze bij Proximus denken dat mijn vaste lijn nog niet actief is terwijl dit wel zo is, dit spelletje duurt al 2 maand).
Misschien een klein misverstand rechttrekken:
  • Tuttimus garandeert geen 100/15 "verbinding", maar zet een maximum (cap) op je lijn van 100/15.
  • De verbinding (sync) die je krijgt hangt af van de lijnwaarden, niet van de formule of het abonnement. Bij jou is dat dus 70/20
  • Het resultaat van de twee zaken hierboven is dus 70/15 (download gecapt door de sync van 70/20, upload gecapt door het abbo (100/15)
De 70/15 heeft dus niets te maken met wat Proximus "denkt" over jouw vaste lijn (Proximus "denkt" niet :-D ).
Wel kan DLM jouw sync nog verhogen naar 85/20 of 100/20.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
OnlyTheBest
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 feb 2017, 14:01

@philippe_d

Toen de technieker mijn vaste lijn kwam activeren had ik direct 98,7/14,2.
Ik ben al heel lang klant en heb altijd zo goed als altijd de maximum snelheid gehad.
Dus mijn lijnwaarden zijn heel goed denk ik.
Ik ben pas op 70/15 terecht gekomen nadat ik eens had gebeld omdat ik merkte op mijn factuur dat ik nog geen Tuttimus abbonement had.
Hierbij heeft de helpdesk medewerker allerlei dingen aangepast en had ik dus een lagere snelheid.
Ik weet het, dit heeft er niets mee te maken en toch is altijd prijs als je iets laat aanpassen. :D
Zo heb ik zelfs al eens gehad dat ik opeens een helemaal ander abonnement had bij een simpele adres wijziging.

Hoe dat kan blijft een mysterie voor mij. :)
OnlyTheBest
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 feb 2017, 14:01

Ziet er goed uit :-D
Bijlagen
Lijnwaarden.png
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Hey,

Ik heb een fritzbox 7490 die via powerline het iptv signaal doorstuurt.
Ik heb echter gemerkt dat mensen die een wifibridge hebben, dat de tv veel sneller reageert.
Mijn powerline adapter zijn vrij recent devolo 1200mbps.

Weet er iemand als je de wifibridge van proximus kan integreren in mijn netwerk.
Ik vermoed dat dit gaat maar dat ik dan 2 wifibridges moet kopen
Een voor de tv en een bij de router.

Kan iemand dit bevestigen?


Mvg
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Klopt, je hebt er dan 2 nodig. Maar probeer eerst eens uit te sluiten of de powerline wel het probleem is? Hang er eens een laptop aan en doe dan eens een speedtest, pingtest, enz. Of probeer eens een ander stopcontact indien mogelijk, heb al gemerkt dat dat soms een wereld van verschil maakt zelfs al zitten ze op dezelfde kring.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De Proximus WiFi bridge is een 5GHz WLAN Client.
Waarom zou je er dan 2 stuks van nodig hebben?
Net als de B-box3, is de FritzBox 7490 een 5Ghz AP, hierop zou de Proximus WiFi bridge toch probleemloos moeten connecteren?
Of zie ik dat verkeerd?

PS.
Ik ga ervan uit dat een FritzBox (met dynamic bridge, dus vanaf 06.52) ook het IPTV signaal op de WLAN heeft.
Indien je werkt met de bridge mode (TV op LAN 3/4), dan heb je inderdaad 2 stuls nodig (AP + client).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Hij, ik ga in ieder geval een paar zaken proberen.
Powerlan op een andere stopcontact steken om te kijken als de lag verdwijnt.

Daarnaast is mijn fritbox geconfigureerd als met dynamic bridge.
Ik zal eens kijken als ik een proximus wifi bridge van iemand kan lenen om te kijken als het werkt met 1 ipv. 2 boxen.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

philippe_d schreef: Waarom zou je er dan 2 stuks van nodig hebben?
omdat de WiFi bridge (net als de bbox3) een 4x4 radio op 5GHz heeft, en de 7490 "maar" een 3x3? Beamforming met 4 spatial streams zal nog altijd beter gaan dan met 3
philippe_d schreef: Net als de B-box3, is de FritzBox 7490 een 5Ghz AP, hierop zou de Proximus WiFi bridge toch probleemloos moeten connecteren?
Of zie ik dat verkeerd?
nee, dat zie je volledig juist. Of je nu een PC als STA met de FB laat connecteren, of de WiFi bridge, is identiek. Je gaat de WiFi bridge in dat geval wel niet als repeater kunnen gebruiken, wat je dan weer wel zou kunnen als je er ook eentje aan de 7490 als AP hangt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

flupke19 schreef:
philippe_d schreef: Waarom zou je er dan 2 stuks van nodig hebben?
omdat de WiFi bridge (net als de bbox3) een 4x4 radio op 5GHz heeft, en de 7490 "maar" een 3x3? Beamforming met 4 spatial streams zal nog altijd beter gaan dan met 3.
Bedankt voor de professionele uitleg ...

Maar als de snelheid voldoende is voor 1 decoder, zou het toch moeten gaan met één stuk (de client) ?
ik zou zeggen: je kan altijd proberen.
Altijd beter als je de 2de (in AP mode) niet nodig hebt: geen aankoop, geen verbruik, en vooral: geen interferentie met de bestaande WiFi, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

inderdaad, met één stuk gaat dat zeker werken. Dat zou geen probleem mogen zijn. Maar aangezien je vroeg naar een reden waarom je er 2 zou kopen, heb ik er gewoon een gesuggereerd :wink:
En de theoretische throughput van 3x450Mb/s = 1350Mb/s zou idd moeten voldoende zijn om een gigabit ethernet poort aan te sturen. (De WiFi bridge haalt in dit geval zélfs 4x450Mb/s in theorie)

Maar het probleem zou zich kunnen beginnen manifesteren als je naast je videostream op de 2e ethernetpoort van de WiFibridge bvb een PC aansluit, en dan data aan max snelheid probeert over te pompen. Want er bestaat naast QoS queues op IP eveneens QoS queues op een WiFi kanaal (en die zijn - of hoeven - niet 1op1 gemapt te zijn). En als dan je AP geen onderscheid maakt (in prioriteit) tussen een videostream en data kunnen die 2 streams in dezelfde queue terechtkomen, en krijg je de gevreesde blokjes.
Geen idee hoe de FB zijn WiFi queues beheert, maar zowel de WiFi bridge, als de b-box3 herkennen de videostream, en plaatsen die in een hogere prio-queue dan al het andere verkeer (aangezien ze specifiek voor PXM geconfigureerd zijn)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bedankt voor de nuttige info
Ik heb zelfs geen idee of het IPTV signaal op de FB ook beschikbaar is via de WiFi ...
Anders heb je zeker 2 stuks nodig :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Philippe weet jij al iets over de 6.80 firmware die beschikbaar is voor diverse modems?
Want voor de 7360 (enkel Duits) en 7490 (Engels en Duits) is die er ook al, maar gaat die op Repair of werkt die gewoon door?

Er zitten namelijk wel interessante zaken in die versie die me interesseren.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Leer eens de zoek functie te gebruiken!
Er loopt hier al een topic over de 06.80 ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik was die topic al een tijdje aan het volgen, maar wist niet hoe ver het staat met de whitelisting.

Echter als je de zoekfunktie gebruikt:

Informatie

De volgende woorden in je zoekopdracht zijn genegeerd omdat ze te vaak voorkomen: 06 80.
Je moet tenminste één woord specificeren om op te zoeken. Elk woord moet tenminste 3 karakters bevatten en mag niet meer dan 16 karakters bevatten exclusief jokers.
Verder gaat die topic over de 7490 en niet de 7360 die ook 06.80 heeft gekregen in de Duitse versie.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Het topic over de 06.80 firmware zit in het onderdeel VoIP, hoort dat daar te zitten ?
hier werd dit puntje besproken:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 17#p691921
Laatst gewijzigd door lacer 19 feb 2017, 22:01, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geert-Jan schreef:Philippe weet jij al iets over de 6.80 firmware die beschikbaar is voor diverse modems?
Want voor de 7360 (enkel Duits) en 7490 (Engels en Duits) is die er ook al, maar gaat die op Repair of werkt die gewoon door?
Niet approved Firmwares komen per definitie altijd op een fallback (geen repair).
Duitse Firmwares komen dus zeker altijd op een fallback.
Uitzondering zijn de firmwares die getest worden (vb 06.52), die dan tijdelijk op de whitelist komen in afwachting van de goedkeuring.
Geert-Jan schreef:Er zitten namelijk wel interessante zaken in die versie die me interesseren.
Hiervoor verwijs ik graag naar het 06.80 topic
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
furkang5
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 dec 2014, 10:49
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik heb is ooit mijn firmware geupgrade os 6.80 en helaas teruggevallen op fall-back. Ondertussen heb ik 6.52 er al terug opgezet en gevraagd voor mijn lijn te resetten. Ik was eerst op 70/6, maar nu terug op fall-back. Kunnen jullie zien of dat mijn lijnwaarden ok zijn. Alvast bedankt.
Bijlagen
Screenshot_20170221-155219.png
Screenshot_20170221-155236.png
Screenshot_20170221-155251.png
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Een expat collega wil graag Edpnet aanvragen, toevallig heeft hij al een Duitse fritzbox 7490. Echter zijn er precies verschillende 'versies', hij heeft eentje met Artikelnummer 2000 2584.

Is deze versie goed voor Edpnet en vdsl2 vectoring?

Merci voor de info.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

furkang5 schreef:Ik heb is ooit mijn firmware geupgrade os 6.80 en helaas teruggevallen op fall-back. Ondertussen heb ik 6.52 er al terug opgezet en gevraagd voor mijn lijn te resetten. Ik was eerst op 70/6, maar nu terug op fall-back. Kunnen jullie zien of dat mijn lijnwaarden ok zijn. Alvast bedankt.
Aan de lijnwaarden kan je niet veel zien, gezien het fall-back profiel.
En de belangrijkste info toon je niet: de versie van de DSL driver (Internet > DSL Information > View)

Om terug je normaal profiel te krijgen, moet je:
  1. er zeker van zijn dat je de correcte Firmware gebruikt (officieel 06.31, officieus 06.52).
  2. een TBF lanceren.
Dat laatste moet je niet aanvragen, maar kan je zelf doen:
  • - zorg ervoor dat je jouw lijn nummer kent (1924 bellen vanaf een telefoon op jouw lijn).
    - lanceer de test via 0800 22424
Na enkele minuten zal je lijn onderbroken worden, en ja terug naar 70/20.
misterjo schreef:Een expat collega wil graag Edpnet aanvragen, toevallig heeft hij al een Duitse fritzbox 7490. Echter zijn er precies verschillende 'versies', hij heeft eentje met Artikelnummer 2000 2584.
Is deze versie goed voor Edpnet en vdsl2 vectoring?
Neen, een Duitse FritzBox 7490 zal niet werken voor vectoring op VDSL2 in België.

Je kan ook niet "zomaar" een internationale Firmware op een Duitse FritzBox flashen (of omgekeerd).
Voor de "kenners" (of "durvers") bestaat er wel een mogelijkheid:
  • - je moet eerst in het geheugen de environment variabele "firmware_version" wijzigen van "avm" naar "avme"
    - daarna de internationale recovery tool gebruiken
Een uitgebreide handleiding vind je hier
De FritzBox zal nu terug opstarten als een internationale versie, waarna je eerst de Taal (EN, DE, FR, IT, SP, PL) moet kiezen, en het land.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Bedankt Philippe!
Kan je mij ook in de goede richting zetten voor welke firmware nodig is voor Proximus vdsl2?

Wat is trouwens het verschil tussen de Deutse en internationale firmware?

//Edit.
Ik veronderstel V6.31 int is de laatste maar V6.52 int. Werkt ook?
Kan je ook V6.80 int met een oudere vdsl driver gebruiken op vectoring?


Er zijn blijkbaar 3 hardware versies van de 7490, eentje is 2000 2584 en staat op de achterkant van de fritzbox. Is dit een versie die samengaat met de Belgische firmwares en vdsl2?

Kan iemand zijn artikelnummer eens posten?

Gr.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat alle vragen eigenlijk al beantwoord zijn in de vorige post(s). Niet duidelijk?
misterjo schreef:Kan je mij ook in de goede richting zetten voor welke firmware nodig is voor Proximus vdsl2?
* De meest recente goedgekeurde versie is de 113.06.31: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.749 ... e/belgium/
* Firmware 06.52 wordt momenteel getest, staat dus voorlopig op de whitelist (t.b.v. de tests), maar is nog niet goedgekeurd.
* Firmware 06.80 is noch gewhitelisted, noch goedgekeurd. Dus geen enkele garantie dat het zal werken (ook niet met de "oude driver").
misterjo schreef:Wat is trouwens het verschil tussen de Deutsche en internationale firmware?
Duitse Firmware is ééntalig Duits.
Duitse Firmware bevat geen voorgeprogrammeerde instellingen (vb VLAN) voor buitenlandse providers.
Duitse Firmware is Annex B/J (internationale FW is multi-Annex), gezien in Duitsland alléén Annex B gebruikt wordt (ADSL, VDSL).
  • In België is de standard Annex A (ADSL op analoge lijn), Annex B (ADSL op ISDN lijn) en Annex B (VDSL2) ...
    In Nederland is de standard Annex A (ADSL op analoge lijn), Annex B (ADSL op ISDN lijn) en Annex A (VDSL2) ...
    Vandaar dat internationale Boxen "multi-Annex" zijn.
Duitse VDSL driver is waarschijnlijk ook meer aangepast aan het Duitse netwerk (Deutsche Telekom).
misterjo schreef:Er zijn blijkbaar 3 hardware versies van de 7490, eentje is 2000 2584 en staat op de achterkant van de fritzbox. Is dit een versie die samengaat met de Belgische firmwares en vdsl2?
Jouw vriend heeft duidelijk een Duitse Box (2000 2584). Andere serienummers zijn bijvoorbeeld:
  • 2000 2646 International Edition.
    2000 2647 A/CH Edition (Oostenrijk, Zwitserland).
    2000 2706 Belgium Edition.
Deze zijn allemaal geleverd met de internationale Firmware, en werken dus in België.

Voor het omflashen van een Duitse versie naar een internationale versie verwijs ik naar mijn vorig antwoord.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Bedankt voor je volledig antwoord, dat waren precies de missing Blanks voor mij.

Gr.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ik heb deze versie

AVM FRITZ! Box 7490 International Edition ANNEX A B J
AVM Artikelnummer: 20002655 Edition: Post Luxembourg
Firmware veranderd van de 6.52 na 6.80 op de
A-CH (Oostenrijk Zwitserland ) die werke oog mit Annex A/B

Gisteravond veranderde mijn upload oude 3000 nieuwe 4000 :wink:
furkang5
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 dec 2014, 10:49
Bedankt: 1 keer

Ik heb de tests herstart, maar met de sagem. Ik heb eventjes naar edpnet gemaild. Ik ken helaas mijn lijnnummer niet. Het is me ook niet gelukt met een analoge telefoon aangesloten op de ntp (ik hoor niks of doe ik iets verkeerd?) Ondertussen heb ik de fritzbox al terug aangesloten. Momenteel synct die op 30/10.
Bijlagen
Screenshot_20170222-130852.png
Screenshot_20170222-130914.png
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

  • 2000 2646 International Edition.
    2000 2647 A/CH Edition (Oostenrijk, Zwitserland).
    2000 2706 Belgium Edition.
Deze zijn allemaal geleverd met de internationale Firmware, en werken dus in België.
Wat is dan het verschil (en reden van bestaan) tussen een 2000 2706 en de 2000 2646 (behalve de prijs :-) )

Waar kan ik een overzicht vinden van die modelnummers (van alle FritzBox'en) ? Bij AVM kon ik niets vinden
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

furkang5 schreef:Ik heb de tests herstart, maar met de sagem. Ik heb eventjes naar edpnet gemaild. Ik ken helaas mijn lijnnummer niet. Het is me ook niet gelukt met een analoge telefoon aangesloten op de ntp (ik hoor niks of doe ik iets verkeerd?) Ondertussen heb ik de fritzbox al terug aangesloten. Momenteel synct die op 30/10.
Heb je een filter op de NTP ?
Zoniet, trek de modem uit en sluit een analoge telefoon aan en bel 1924.
Normaal moet je het lijn nummer horen. Na inhaken van de lijntest onmiddellijk modem terug insteken ...

Wat betreft de sync. 30/10 is geen gebruikelijke sync op een vectoring lijn.
In zone 2 moet je normaal starten op 50/10, in zone 1 is het 70/20
wquatan schreef: Wat is dan het verschil (en reden van bestaan) tussen een 2000 2706 en de 2000 2646 (behalve de prijs :-) )
Volgens mij is er geen enkel verschil buiten de verpakking en de bijgeleverde adapters.
wquatan schreef:Waar kan ik een overzicht vinden van die modelnummers (van alle FritzBox'en) ? Bij AVM kon ik niets vinden
Dat is toch compleet oninteressant?
Onthou gewoon dat er 2 versies zijn: enerzijds de duitse, en anderzijds alle andere, die de internationale zijn.

Onderdaan de productpagina vind je het artikelnummer:
https://avm.de/produkte/fritzbox/fritzb ... che-daten/
2000 2584 is duidelijk een Duitse versie ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:
wquatan schreef:Waar kan ik een overzicht vinden van die modelnummers (van alle FritzBox'en) ? Bij AVM kon ik niets vinden
Dat is toch compleet oninteressant?
Onthou gewoon dat er 2 versies zijn: enerzijds de duitse, en anderzijds alle andere, die de internationale zijn.
Dat vind ik wel interessant.
Er moet een reden zijn dat ze er aparte modelnummers aan geven.
Van de Duitse kan ik dat ivm de Annex begrijpen, voor de andere is het onduidelijk en alleen een ander modelnummer tbv de adapers/verpakking lijkt mij economisch niet verdedigbaar ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zoals ik zei: de verpakking, de adapters, de PSU
AVM levert misschien aan >100 landen, overal zijn er specifieke noden.
  • - documentatie in lokale talen?
    - verpakking (barcodes)?
    - telefoonadapters (zelfs Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland hebben hun eigen "TAE" fiches, en die zijn onderling verschillend.)
    - de voeding: voor Engeland moet die uitgerust zijn met de typische Britse stekker, voor Australïe met de lokale stekker (anders mag de importeur ze niet op de markt brengen alginder).
Volgens mij is dat wel economisch verdedigbaar:
  1. ze produceren waarschijnlijk eerst de volledige platines (zowel Duitse als internationale zonder onderscheid) voor een bepaald model.
  2. op het ogenblik dat ze een productie klaarmaken voor een bepaald land:
    • flashen ze de betreffende software
    • nemen de juiste modembehuizing (de Duitse heeft een inkeping voor de TAE bus, bij de internationale is deze uitgang bedekt).
    • maken de verpakking klaar (met het juitse Artikel nummer).
    • drukken ze passende modem labels die hierbij hoort (Artikel nummer, maar ook de MAC, en WLAN passwoorden.
Economisch onverdedigbaar zou zijn dat ieder lokale Box een aparte hardware of software heeft. Maar hier spreken we gewoon over een labeltje?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

misterjo schreef:Een expat collega wil graag Edpnet aanvragen, toevallig heeft hij al een Duitse fritzbox 7490. Echter zijn er precies verschillende 'versies', hij heeft eentje met Artikelnummer 2000 2584.

Is deze versie goed voor Edpnet en vdsl2 vectoring?
Deze tool gebruiken, dan heb je hem zo omgezet:

http://rukerneltool.rainerullrich.de/

En ja, de 7490 werkt prima met EDPnet en VDSL2 vectoring, maar je moet wel de Internationale of Belgische firmware gebruiken.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Geert-Jan schreef:maar je moet wel de Internationale of Belgische firmware gebruiken.
Weet je soms wat de verschillen zijn tussen die twee firmwares ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een Belgische firmware bestaat niet.
AVM heeft alleen Duitse en internationale versies.

Tenzij je als definitie neemt: "een internationale firmware die door Proximus goedgekeurd is".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Heb sinds vandaag een 7490. Na wat strubbelingen werkt hij eindelijk toch aan de normale sync op annex a.
Weet iemand trouwens of je de annex kan veranderen ergens in de interface (nergens terug gevonden..) want ik moest iedere keer een factory reset doen..
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Razberry schreef: Weet iemand trouwens of je de annex kan veranderen ergens in de interface (nergens terug gevonden..) want ik moest iedere keer een factory reset doen..
Naar View:Advanced gaan (onderaan main-scherm) en vervolgens DSl-Information / Line Settings
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Thx.. staat blijkbaar toch op annex b
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ter info

FritzBox 7430 is nu ook toegevoegd aan het lijstje van de modems die door Proximus goedgekeurd zijn voor vectoring.
Firmware OS 06.52 op de avm FTP server: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.743 ... e/belgium/

De FritzBox 7430 is een goedkopere versie dan de 7490: geen vaste telefonie, geen ISDN, geen gigabit LAN, geen 5GHZ WLAN.
Voor de rest dezelfde mogelijkheden (VDSL2+vectoring, VOIP centrale, DECT basis, fall-back via 3G/4G stick, ...)
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fr ... -gegevens/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ik zie toch telefonie mogelijkheden staan hoor, of bedoel je daarmee een analoge aansluiting van de provider?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

vreemd, bij de 7430 staat wél al firmware 6.52 in de Belgium map, bij de 7490 nog steeds 6.31.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MaT schreef:Ik zie toch telefonie mogelijkheden staan hoor, of bedoel je daarmee een analoge aansluiting van de provider?
Ja dat bedoel ik.
Deze Box wordt gebruikt op een "All IP" aansluiting, met andere woorden op een "internet zonder vaste lijn".
Er is dus wel telefonie aanwezig, maar alleen VoIP.
Er is één analoge telefonie uitgang voor het aansluiten van één analoog binnentoestel (telefoon of faxtoestel), zoals bij de 7360.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”