FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het "goede" nieuws is natuurlijk dat er nu officieel alternatieve modems toegelaten zijn.
Dat op zich is al een mijlpaal voor België in de discussie over "vrije keuze van hardware".

Het "slechte" nieuws is inderdaad, dat toekomstige Firmware updates aan ons zullen voorbij gaan. Dat is heel jammer, maar het gevolg van de approval policy van Belgacom. Voor EDPNet is er geen enkel incentive om de goedkeuringsprocedures te herhalen voor nieuwe Firmwares ...

Nieuwe Firmwares zullen dan ook niet aangeboden worden als land op "België" staat ...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dan hoop ik dat er niet te veel bugs in de "approved" f/w zitten... Maar lijkt me toch een optie voor AVM om voor situaties zoals BE de modem firmware dezelfde te houden en de rest van de firmware wel te updaten?
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Hoe word zo'n firmware versie gecontroleerd?
Zou het niet mogelijk zijn een update te doen, versie nummer manueel via telnet "ergens" op 06.06 te zetten?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

De modem stuurt duidelijk tijdens de handshake met de rop versiespecifieke info door. Of dit aan te passen valt... Met standaard firmware hoogst waarschijnlijk niet. Maar zoals het project freetz bestaat kan de firmware wel gemodificeerd worden. Misschien op die manier. Maar hoe ver moet je dan al niet gaan?

Ik ga min bbox3 terug installeren, zo simpel is het. De fritz wordt de modemfunctie ontnomen, Belgacom is gewonnen, een extra verbruiker onder hun controle in mijn huis :(

(Nu nog hopen dat we snel weten hoe we nu effectief admin kunnen worden op de bbox3, maar dat is een ander forumtopic;) )

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Diffs zoeken tussen firmware versies en uitpluizen.

Waarom opgeven op de fritz? Is de bbox dan zo goed voorzien van features vergeleken bij de 7490?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Euhm ik geef mijn Fritz niet op... Heb ik toch niet gezegd? Maar ik ga niet wachten met upgraden van mijn Fritz tot bgc beslist om de nieuwe f/w goed te keuren. Dus hun lieveling cpe krijgen ze terug...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Ik ga min bbox3 terug installeren, zo simpel is het. De fritz wordt de modemfunctie ontnomen, Belgacom is gewonnen, een extra verbruiker onder hun controle in mijn huis
Had ik verkeerd begrepen dan. Dus je gaat een bbox hangen enkel om de fw updates van de fritz te behouden?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

ik zou de bbox3 puur en enkel als goedgekeurd - managed by bgc - CPE gebruiken. De fritz voor al de rest. Tuurlijk had ik het liever zoals nu, alles-in-één... maar ik ga ook niet zitten f/w hacken om toch maar mijn fritz te kunnen gebruiken als modem. Want ik vind het inderdaad belangrijk om de f/w ontwikkelingen van AVM te volgen. Dat is juist één van hun sterke punten: features/verbeteringen toevoegen. De Fritz!box is ook duur genoeg om - als er iets niet werkt - op hun support te rekenen. Als je dan een gemodde box hebt ga je daar ook geen beroep meer op moeten doen.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

De huidige firmware lijkt me toch redelijk compleet? Ook geen last van bugs.
Het enige wat ze voor mij nog mogen (terug) toevoegen is PPPoE passthrough.

Maar zou de goedkeuring tellen voor de hele firmware of enkel het DSL gedeelte? Ik kan me moeilijk voorstellen dat indien er nu een kritiek veiligheidslek naar boven komt of een bug die bepaalde zaken onwerkbaar maakt, de gepatchte firmware opnieuw door het maandenlange goedkeuringsproces moet.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

volgens mij gaat het enkel om het modem-firmware gedeelte...
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dus bugs kunnen gepatched worden en features nog steeds toegevoegd als dat zo is.
Ik hoop het ten zeerste want dit is de enige firmware waarmee ik niet op een repair profiel terecht kom (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p554104), maar ik zou graag zien dat ze ooit PPPoE passthrough terug toevoegen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb het al in verschillende topics herhaald:
Dit is de enige Firmware die door Belgacom goedgekeurd is, en je zal dus geen updates meer mogen binnenhalen, anders heb je het risico dat je terug op een fall-back profiel staat.

Vandaar dat de modems die ingesteld staan op land "België", en de FW 06.06 binnengehaald hebben, geen nieuwe updates meer zullen krijgen.

Je kan hierover eindeloos discuteren, en veronderstellen (hopen) dat het alleen om het modem-firmware gedeelte gaat, maar dat is alles wishful thinking :-( .

Tenzij AVM Belgacom kan overtuigen dat updates geen invloed hebben op het goedgekeurde modem gedeelte ???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als de volledige firmware gekeurd moet worden wil dat zeggen dat wanneer er een lek bekend word zoals het VoIP lek, de gebruikers kunnen kiezen tussen een onveilige firmware of geen vectoring meer + op repair profielen terecht komen. Dit zolang het duurd om een nieuwe firmware te laten goedkeuren ALS ze dat ooit al gaan doen :?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat is inderdaad een "worst case scenario", maar jammer genoeg de huidige stand van zaken.
Als het zover zou komen, dan zal EDPNet het nodige moeten doen om de nieuwe FW op de whitelist te krijgen.
Maar dat zijn natuurlijk uitzonderlijke situaties.

Voor normale Firmware updates (nieuwe features), moet je daar niet op rekenen, zolang de huidige Firmware voldoet aan de behoeftes van EDPNet is er geen reden voor hen om zo'n extra kost op zich te nemen, toch?

Belgacom heeft eigenlijk hetzelfde probleem met hun b-box3. Iedere firmware upgrade, zowel van de Technicolor als de Sagem modem, moet ook op hun whitelist ... Ze zullen dus ook moeten beslissen in hoeverre nieuwe Firmwares getest moeten worden ...

Ik vind het al een hele stap vooruit dat er nu eindelijk alternatieve modems toegelaten worden, de nadelen zullen we er voorlopig moeten bijnemen :wink:

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dan ga ik nog wel eventjes wachten voor ik 200+ euro ga betalen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is inderdaad een enorme vooruitgang, je vraagt je alleen af waarom zoiets zo lang moet duren en veel moet kosten.

De apparatuur van Belgacom is niet uniek in de wereld, dus zal er sowieso een test voorhanden zijn en een standaard waar de modems aan voldoen. Dan volstaat het toch om de toeters en de bellen te testen die specifiek zijn ?


But perhaps I oversimplify the problem... (Alf)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Ik geloof er wel in. edpnet kan het niet maken om zijn klanten met een lek te laten zitten.
Feature updates is wat we zullen moeten missen.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 maa 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

Ik kan begrijpen dat BGC een beperkt aantal devices/firmwares toelaat
want anders wordt support onmogelijk. Zelfs het download/upload
profiel downgraden van niet toegelaten device/firmware klinkt
redelijk, want, moet BGC voor elk dergelijke device/firmware uitvissen
of die de infrastructuur al dan niet stoort (zoals vectoring)?.

Het is dan ook sympathiek van BGC dat ze devices/firmwares toelaat
die enkel als modem werken. Zet dus je geliefde router achter zo'n
modem.

Iets minder sympathiek is dat BGC niet toelaat technische gegevens te
lezen op sommige devices/firmwares (zoals b-box3 technicolor).
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Volgens mij zie je af van support als je eigen hardware gebruikt. Het is niet dat bgc last heeft van jouw/mijn probleem in dat geval ;)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 maa 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

Als de eigen HW/FW waarmee je DSL connecteert -niet- vector friendly is, hebben anderen dan potentieel geen last?

Ik weet niet voldoende over vector technologie ... is het (niet) zo dat de HW/FW moet vector friendly zijn en meewerken om deze technologie te doen werken?

Groeten
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

De wonderen zijn de wereld nog niet uit want vandaag staat vectoring aan op mijn 7390...

Ik zit wel niet meer op 70/6 gesynct, maar 50/6. Misschien tijdelijk ter evaluatie (lijnreset en DLM terug opnieuw geactiveerd?) Evenwel zit ik niet op het fallback profiel waar de geblackliste modems zouden op terecht komen?
Bijlagen
Screen Shot 2014-07-13 at 15.53.52.png
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Fallback gebeurt alleen als je modem niet vector-friendly is.
Wellicht is dit dus een vector-friendly profiel en is de aanduiding "G.Vector on" enigszins misleidend.

Zijn de dB-waarden signal-to-noise en line attenuation ook fel verbeterd, want dat is de enige betrouwbare indicatie waaruit je kan concluderen of G.Vector effectief werkzaam is.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Euhm dit gaat over een fritzbox 7390 (0S6.06), niet goedgekeurd door BGC. Ik kijk af en toe naar die G.vector parameter en sinds de (geforceerde) reset deze nacht omstreeks 4u staat deze dus op "on" (samen met de de profieldaling van 70/6 naar 50/6).

Ivm de db waarden denk ik niet dat spectaculair veel gewijzigd is. Maar gezien ik op een amper 200m van de ROP zit, denk ik niet dat ik veel betere waarden moet verwachten, zelfs met vectoring? Vectoring had toch vooral een invloed op de signaalwaarden bij de grotere afstanden (>400 m) ? Of ben ik daar mis?

Ik wil maar zeggen, normaal had mijn modem geforceerd moeten worden naar dat fallback profiel en blijkbaar is dit toch niet gebeurd.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het vectoring provisioning-profiel van 70/6 is exclusief voorbehouden voor whitelisted vector capable modems. Zo'n modem heb je niet en zo'n profiel heb je duidelijk ook niet.
Aangezien je nu 50/6 hebt, zit je zeer waarschijnlijk op een 30/6 provisioning-profiel waarbij DLM onmiddellijk beslist heeft om 50/6 te geven.

Je bent trouwens niet op het povere fallback-profiel terechtkomen aangezien jouw modem minstens vector-friendly is. Het zou dus kunnen dat de "G.vector on"-aanduiding in de fritzbox geen onderscheid maakt tussen vector-friendly en vector-capable.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Raf1, dit is een zeer aannemelijke uitleg, en dus ook verassend goed nieuws.

Vroeger werd er altijd beweert, dat een modem die niet white-listed is, op een fallback profiel gezet zou worden, ook al is die modem vectoring-friendly (of zelfs full vector capable)

Maar als nu blijkt dat alle vectoring-friendly modems (ook deze die niet white-listed zijn) hun huidig profiel behouden, is dit toch wel zeer goed nieuws, toch?

Waarschijnlijk is de "G.vector on"-aanduiding in de fritzbox gewoon een indicatie dat vectoring op de lijn actief is (wat niet wil zeggen dat je een vectoring provisioning profiel van 70/6 krijgt, dat inderdaad is voorbehouden voor de whitelisted CPE's)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

En daar kom je nu mee af, nu dat die 7490 in de garage hangt te blinken. :bang:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

philippe_d schreef:Maar als nu blijkt dat alle vectoring-friendly modems (ook deze die niet white-listed zijn) hun huidig profiel behouden
Dus hoe kun je weten of je VDSL modem "vectoring-friendly" is (nu dat geen "fallback profiel" zal krijgen)?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Bart Brugge
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 mei 2014, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Negotiated connection properties
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 20064 2064
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 640
Attainable data rate kbit/s 45481 5648
Current throughput kbit/s 20064 2045
Seamless rate adaptation off off

Latency 8 ms 5 ms
Impulse Noise Protection 3 2
G.inp off off

Signal-to-noise ratio dB 18 18
Bitswap off off
Line attenuation dB 3 127

Profile 8b
G.Vector off off

Carrier record V43 V43

Dit zijn mijn waarden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jos123 schreef: Dus hoe kun je weten of je VDSL modem "vectoring-friendly" is (nu dat geen "fallback profiel" zal krijgen)?
Staat in de specificaties van je modem (of je Firmware).

Als je vraag over de FritzBox gaat, is het antwoord:
- alle FritzBoxen die VDSL2 ondersteunen, en met een recente Firmware, zijn vectoring (full support), dus ook vectoring friendly.
- hiervan zijn alleen de 7490 en de 7360v1 & v2, met FW xx.06.06 whitelisted.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bart Brugge
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 mei 2014, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Ik zit op ongeveer 500m van een kast.
Is er kans dat mijn downloadsnelheid omhoog gaat met mijn waarden.
Hoe zit het met vectoring ik zie dat deze op off staat bij mij.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

25/2 en 30/2 zou de DLM je nog wel kunnen toekennen.
Vectoring wordt in eerste fase uitgewerkt voor lijnen <400m
flyerken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 maa 2006, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Even opnieuw de vraag stellen daar deze nu een paar pagina's terug staat en ik graag een antwoord heb voordat ik 100+ € uitgeef aan zo'n fritzbox.
Heeft de fritzbox ook een fully routed optie zoals de BBOX2 / 3 heeft. Mijn thuissetup is nl als volgt:

Code: Selecteer alles

    Modem-------Switch-------Powerline---------Powerline--------Switch---------------Belgacomdecoder
                |                                                  |
                |                                                  |
             PC's                                                 mediacenter
En ik wil graag zowel men mediacenter als men Decoder van netwerk voorzien. Ik heb reeds geprobeert met Vlan's te werken over het powerlan gedeelte maar dan heb ik problemen dat de Belgacomdecoder niet meer goed werkt. (hij begint met spelen maar na een seconde krijg ik de melding dat de verbinding verbroken is)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

flyerken schreef:Heeft de fritzbox ook een fully routed optie zoals de BBOX2 / 3 heeft.
Neen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Mijn 7360 heeft nog niet die firmware.. hoe kom ik er achter welke versie ik heb? Ik vermoed v1
Ik heb 70/6 en G vector staat off. De Dslam is een ikanos.
Ik vermoed dat vectoring dus niet actief staat in onze kast?
Beter pas updaten als ik werkelijk op een lager profiel kom te staan?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

Fluppeke schreef:Mijn 7360 heeft nog niet die firmware.. hoe kom ik er achter welke versie ik heb? Ik vermoed v1
Het antwoord staat op pagina 2 van dit topic.

Edit: Een betere uitleg (ook door philippe_d) staat hier Fritzbox 7360 met FRITZ!OS 06.04 hoe herken je V1 of V2 ?
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb een FB 7390 en sinds kort zit ik op 70/6 sync :banana:
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-07-20 om 13.10.45.png
Schermafbeelding 2014-07-20 om 13.10.25.png
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

@ikhlasje . Mijn Fritz heeft 70/6 en geen vectoring. Even een off topic vraagje aangezien jij ook scarlet trio bent .. is uw max snelheid 50mbits? Bij mij is er een cap op 50 maar zelfs 2 tv's in HD maken geen verschil dus de synch van 70 is wel degelijk een voordeel.

@ on topic: Heeft het nut om die firmware te installeren indien vectoring nog niet actief?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

- Zolang vectoring niet actief is, maakt het geen verschil. Je synct nu aan 70/6, met of zonder vectoring.

- Eens vectoring actief staat zou je - volgens de vroegere berichten over vectoring - op een fallback profiel vallen, gezien de gebruikte firmware niet withe-listed is.
Maar gebaseerd op recentere berichten, zal je de 70/6 behouden, gezien jouw modem wel vectoring-friendly is.
In dit geval maakt het dus ook niets uit.

- Maar als Belgacom in een later fase de snelheden verder verhoogt (voorbeeld naar 100 mbps), zal jouw modem wel uit de boot vallen indien niet white-listed.

Als je dus "future-proof" wil zijn, kan je best upgraden, maar je kan gerust wachten tot de vectoring actief is op jouw ROP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Fluppeke schreef:@ikhlasje . Mijn Fritz heeft 70/6 en geen vectoring. Even een off topic vraagje aangezien jij ook scarlet trio bent .. is uw max snelheid 50mbits? Bij mij is er een cap op 50 maar zelfs 2 tv's in HD maken geen verschil dus de synch van 70 is wel degelijk een voordeel.
*IkhlasKe :D

Ik haal idd maar max 50 mbit/s, dus zoals je zegt 20mbit meer voor tv te kijken is goed! :)
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

als je maar 1 HD decoder hebt en de max bezetting in rekening houdt,
dus HD kijken en HD opnemen op HDD,
dan heb je nog ongeveer 37 Mbit/s over om te surfen (downloaden) van je 50 Mbit/s
en twee tv's met ook de volledige bezetting nog 27,5 Mbit/s over
volle bezetting is dan drie HD plus één SD stream
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”