FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Daarnet de mail gehad dat 06.52 klaarstaat om m'n 7490 te updaten.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

De 06.52 staat onder de map Belgium voor de 7360 :)
De duitsche versie zit al veeel verder.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Klopt. Sinds gisteren staat die op de whitelist van PX wist Edpnet te melden.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb net de 06.83 op mijn 7360v2 geïnstalleerd en hij blijft netjes op 85/20mbit staan draaien.
Natuurlijk even een backup gemaakt zodat ik terug kan naar 06.52

Draai gewoon met de nieuwe drivers, die overigens betere waarden lijken te hebben dan die van 06.52

We zullen het over een paar dagen wel weten of die op snelheid blijft of niet.
Huidige waarden:

Code: Selecteer alles

 		Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	85000	20000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	124043	21811
Current throughput	kbit/s	84999	19999
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		41	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	17	7
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	8	9
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Edit: Wel dat was 1 uurtje blijdschap en die verdomde Proximuis heeft het op service profiel gezet :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geert-Jan schreef:Ik heb net de 06.83 op mijn 7360v2 geïnstalleerd en hij blijft netjes op 85/20mbit staan draaien.
Natuurlijk even een backup gemaakt zodat ik terug kan naar 06.52

Draai gewoon met de nieuwe drivers, die overigens betere waarden lijken te hebben dan die van 06.52

We zullen het over een paar dagen wel weten of die op snelheid blijft of niet.
Huidige waarden:

Code: Selecteer alles

 		Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	85000	20000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	124043	21811
Current throughput	kbit/s	84999	19999
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		41	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	17	7
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	8	9
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Edit: Wel dat was 1 uurtje blijdschap en die verdomde Proximuis heeft het op service profiel gezet :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Eindelijk 06.83 in Engels beschikbaar.
Bedankt voor de stille hint ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Je wist dat het ging gebeuren en toch deed je het.
Dan moet je niet afkomen dat ze je op dat provisioning profiel terug zetten :P.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

silencer schreef:De 06.52 staat onder de map Belgium voor de 7360 :)
De duitsche versie zit al veeel verder.
Ook voor 7360 v1 :-D ? of is dat enkel voor v2 :-( ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

fredo66 schreef:
silencer schreef:De 06.52 staat onder de map Belgium voor de 7360 :)
De duitsche versie zit al veeel verder.
Ook voor 7360 v1 :-D ? of is dat enkel voor v2 :-( ?
De V1 krijgt geen updates meer, die blijft op 06.31 steken, komt doordat de flash te klein is voor nieuwe zaken.
Het past er gewoon domweg niet meer in.

Maar niet getreurd, de v1 staat op de laatste stand van zaken en kan nog wel eventjes mee.
En anders kijk je op tweedehands.nl en koop je een v2 voor een paar tientjes, meestal heb je ze al voor 50 euro of minder.
Je kan de V1 dan nog altijd gebruiken als Wifi-repeater en draadloze-lan-bridge, doe ik hier ook met een aantal van die boxen.
GuntherDW schreef:Je wist dat het ging gebeuren en toch deed je het.
Dan moet je niet afkomen dat ze je op dat provisioning profiel terug zetten :P.
Neen dat klopt niet, want Proximuis geeft geen enkele informatie, de 06.52 heb ik maanden gedraaid zonder problemen terwijl ze die niet gemeld hadden als wel toegelaten.
Daarom heb ik het met de 06.83 geprobeerd.
Echter het blijft belachelijk dat België het enige land ter wereld is met een whitelist ipv een blacklist, is gewoon pure monopolie misbruik. :bang:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@Geert-Jan : Die discussie is al vele malen gevoerd in dit topic en andere.
Geert-Jan schreef: Neen dat klopt niet, want Proximuis geeft geen enkele informatie, de 06.52 heb ik maanden gedraaid zonder problemen terwijl ze die niet gemeld hadden als wel toegelaten.
Daarom heb ik het met de 06.83 geprobeerd.
Echter het blijft belachelijk dat België het enige land ter wereld is met een whitelist ipv een blacklist, is gewoon pure monopolie misbruik. :bang:
Proximus moet helemaal geen informatie geven want ze ondersteunen de Fritzbox niet. Ze laten hem enkel beperkt toe op hun xDSL netwerk, met ja, die belachelijke whitelist.

Elke firmwareupdate moet goedgekeurd worden en wordt voor elke intrede op de whitelist een tijdje toegelaten om testen mogelijk te maken, zoals dus gebeurd was met 06.52. Om nu al met de 06.83 te gaan spelen is een beetje voorbarig. Ik had het gelezen dat je ermee bezig was en zat geduldig te wachten tot je in de problemen kwam. Terug naar 06.52 dus en DLM terug zijn werk laten doen? :roll:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

petrol242 schreef:Ze laten hem enkel beperkt toe op hun xDSL netwerk, met ja, die belachelijke whitelist.
Dus zou het wel leuk zijn om te weten wat nu wel en niet gewhitelist is of niet?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik had alles netjes in backup en zit nu terug op 70/20mbit, die verhoging naar 85/20 door DLM is nu niet zo extreem om dit niet te proberen.
Maar Proximuis maakt wel degelijk misbruik van hun monopolie, want ze hebben er alle belang bij hun eigen modems te pushen en anderen te blokkeren.
Ze kopen die dingen voor 2x niks en kunnen door eigen software de klanten aan henzelf verankeren door vooral niets vrij te geven.
Bij Scarlet is dit ook al zo, maar ja, dat is ook Proximuis.

Het alternatief is de BBox3 en zit je met de opgedrongen firmware van hen, waar je niks mee kan.
06.83 heeft een heel aantal zaken waar ik al lang op zit te wachten, zo als het toelaten van uPNP per IP in plaats van enkel open of dicht, om maar iets te noemen.
Ook de Voip zaken zijn behoorlijk verbeterd indien je Asterisk achter een NAT zit waardoor een STUN overbodig is.
Ik heb die zaken nodig en enkel de Fritzbox kan dit indien ze die firmware whitelisten, misschien 2 Fritzboxen gaan gebruiken....1 als modem en de ander als router.
Werkelijk te zot dat je zulke dingen moet gaan bedenken enkel omdat er een een monopolie heeft op modems :bang:
MaT schreef:
petrol242 schreef:Ze laten hem enkel beperkt toe op hun xDSL netwerk, met ja, die belachelijke whitelist.
Dus zou het wel leuk zijn om te weten wat nu wel en niet gewhitelist is of niet?
Neen, die whitelist zou niet mogen bestaan, het is pure monopolie bescherming.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

MaT schreef:
petrol242 schreef:Ze laten hem enkel beperkt toe op hun xDSL netwerk, met ja, die belachelijke whitelist.
Dus zou het wel leuk zijn om te weten wat nu wel en niet gewhitelist is of niet?
Gewoon dit forum volgen :banana:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dit forum is geen officieel informatiekanaal van proximus he.
Het zou niet moeten, voor geen enkel product, dat je een forum met vrijwilligers moet volgen om informatie te krijgen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Geert-Jan schreef:06.83 heeft een heel aantal zaken waar ik al lang op zit te wachten, zo als het toelaten van uPNP per IP in plaats van enkel open of dicht, om maar iets te noemen.
Probeer dan 06.83 te flashen, en selecteer 'Use previous DSL version'. Ikzelf heb zo versie 06.80, en 06.83 is ook al door philippe_d bevestigd dat het werkt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MaT schreef:Dit forum is geen officieel informatiekanaal van proximus he.
Het zou niet moeten, voor geen enkel product, dat je een forum met vrijwilligers moet volgen om informatie te krijgen.
Ook Proximus hoeft dit ook niet te doen.
Het laten whitelisten van FritzBoxen is een initiatief van EDPNet. Het is dus EDPnet die zijn klanten op de hoogte moet brengen van nieuwe goedgekeurde Firmwares (nadat zij de info van Proximus gekregen hebben) - wat ze ook keurig doen:
  1. door het te melden op hun web pagina.
  2. door het (automatisch) aanbieden van goedgekeurde Firmwares via de FritzBox interface

Dat niet-EDPnet klanten met een FritzBox hier mee van profiteren is mooi meegenomen, maar Proximus doet die goedkeuring niet voor ons, maar voor EDPnet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

EotT schreef:
Geert-Jan schreef:06.83 heeft een heel aantal zaken waar ik al lang op zit te wachten, zo als het toelaten van uPNP per IP in plaats van enkel open of dicht, om maar iets te noemen.
Probeer dan 06.83 te flashen, en selecteer 'Use previous DSL version'. Ikzelf heb zo versie 06.80, en 06.83 is ook al door philippe_d bevestigd dat het werkt.
Geert-Jan
eigen schild dikke bult, zou ik zeggen.
Soms zit je hier dagenlang het Forum vol te schrijven, en dan blijf je wekenlang weg.
Het truukje met "use previous VDSL driver" is hier al weken bekend, je had het dus kunnen weten dat je op een fall-back zou vallen.

Trouwens, Proximus keurt geen Firmwares goed, maar de DSL drivers!
En het lijstje met "whitelisted" DSL drivers is hier ook al gepubliceerd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef: Ook Proximus hoeft dit ook niet te doen.
Het laten whitelisten van FritzBoxen is een initiatief van EDPNet. Het is dus EDPnet die zijn klanten op de hoogte moet brengen van nieuwe goedgekeurde Firmwares (nadat zij de info van Proximus gekregen hebben) - wat ze ook keurig doen:
  1. door het te melden op hun web pagina.
  2. door het (automatisch) aanbieden van goedgekeurde Firmwares via de FritzBox interface

Dat niet-EDPnet klanten met een FritzBox hier mee van profiteren is mooi meegenomen, maar Proximus doet die goedkeuring niet voor ons, maar voor EDPnet ...
Als Edpnet klant krijg ik inderdaad die info op tijd doorgespeeld. Niet via de FritzBox interface, want ik gebruik niet de automatische service van mijn provider. Ik heb de lijn manueel ingesteld.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Verwar de update die door de provider gepusht wordt niet met een automatische update.
Er zijn verschillende manieren om een Firmware update uit te voeren:
  • - manueel, via een Firmware image bestand die je vanaf de FTP site hebt gedonwloaded
    - volledig automatisch, indien dit zo ingesteld staat
    - de "one touch" update: update wordt gestart door de gebruiker via de web interface
    - gepushte update door de provider via TR-069
Zelfs indien je het zo ingesteld hebt dat er geen automatische updates komen, kan de provider een update pushen via TR-069. Dit is een ander proces.

Omgekeerd, als de automatische service van de provider niet gebruikt wordt, kan de FritzBox je nog altijd verwittigen van een nieuwe Firmware ...

Je kan in de FritzBox ook de e-mail push service activeren, die je zal verwittigen van zodra een nieuwe Fritz OS op de server staat.
Als de FB ingesteld staat op Belgium, krijg je deze mail alleen als er een nieuwe goedgekeurde versie in de map belgium komt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja, dat onderscheid ken ik.
TR-069 is niet actief bij mij, want de DSL accountinstellingen heb ik manueel ingevoerd. Ik maak dus geen gebruik van het keuzemenu om de provider op te geven, die automatisch de accountinstellingen pushed.
De firmware updates kwamen wel automatisch na white listening door omdat die aan de AVM ftp server waren gelinked. In de fritz settings had ik namelijk België ingegeven. Ik spreek in de verleden tijd, want ik heb versie 1 van de 7360.
De gepushte e-mail service gaf inderdaad ook elke keer een updatemelding.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:
EotT schreef:
Geert-Jan schreef:06.83 heeft een heel aantal zaken waar ik al lang op zit te wachten, zo als het toelaten van uPNP per IP in plaats van enkel open of dicht, om maar iets te noemen.
Probeer dan 06.83 te flashen, en selecteer 'Use previous DSL version'. Ikzelf heb zo versie 06.80, en 06.83 is ook al door philippe_d bevestigd dat het werkt.
Het truukje met "use previous VDSL driver" is hier al weken bekend, je had het dus kunnen weten dat je op een fall-back zou vallen.

Trouwens, Proximus keurt geen Firmwares goed, maar de DSL drivers!
En het lijstje met "whitelisted" DSL drivers is hier ook al gepubliceerd.
Ik zit graag vooraan als er nieuwe firmware en drivers zijn.
Wat de oude drivers doen weet ik, maar ik wou weten wat de nieuwe doen, en ik zal al meteen een behoorlijke verbetering.
philippe_d schreef:Verwar de update die door de provider gepusht wordt niet met een automatische update.
Er zijn verschillende manieren om een Firmware update uit te voeren:
  • - manueel, via een Firmware image bestand die je vanaf de FTP site hebt gedonwloaded
    - volledig automatisch, indien dit zo ingesteld staat
    - de "one touch" update: update wordt gestart door de gebruiker via de web interface
    - gepushte update door de provider via TR-069
Zelfs indien je het zo ingesteld hebt dat er geen automatische updates komen, kan de provider een update pushen via TR-069. Dit is een ander proces.
Je vergeet de meest mooie en beste manier: ruKernelTool want daarmee kan je nog steeds de interne config-files wijzigen om bv Voip van 5060 naar 5070 te verzetten om de 5060 blokkade van Dommel te omzeilen :banana:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je hebt toch geen ruKernelTool nodig om een config file te wijzigen?
met een goede word processor (vb Wordpad) en een tooltje om de checksum up te daten, kan je dat toch ook ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een config bestandje wijzigen heeft inderdaad geen flash nodig en zeker geen "kanon" zoals ruKernelTool.
Sinds de implementatie van vectoring op mijn lijn ben ik gestopt met het freetzen van mijn box. Met het flashen van images zal ik dus iets voorzichtiger zijn.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Sinds ik mijn fritzbox 7490 geupgrade heb naar 06.52 heb ik al 2 keer sync issues gehad. Heeft iemand anders dit ook al ondervonden?
Lijnwaarden zijn inorde en er komen geen enkele errors voor.

In de log zie ik het volgende staan:

21.04.17 19:06:27 PPPoE error: Timeout. [2 messages since 21.04.17 19:06:14]
21.04.17 19:06:07 DSL is available (DSL synchronization exists with 99998/19999 kbit/s).
21.04.17 19:04:34 Timeout during PPP negotiation.
21.04.17 19:04:34 Internet connection cleared.
21.04.17 19:04:30 DSL not responding (no DSL synchronization).

Max. DSLAM throughput kbit/s 100000 20000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable throughput kbit/s 130961 23662
Current throughput kbit/s 99998 19999
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 43 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 14 8
Bitswap off on
Line attenuation dB 5 3
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record A43 A43
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Gisteren de upgrade gedaan van 06.80 naar 06.83 op de FritzBox 7490
Ik had de optie "previous driver" niet aangevinkt, gezien ik met de 06.80 ook op de nieuwe driver zat (1.100.135.14), met het hoogste profiel (100/20)

Deze morgen (toevallig) vastgesteld dat ik op een fall-back profiel gezet werd, 2 uur na de upgrade :-( .
  • - FritzBox terug opgestart met de "previous driver" (1.100.133.44), nog altijd fallback.
    - Lijntest nummer gebeld (0800 22424), nu terug op het provisioning profiel (70/20).
    - Nu terug wachten op DLM, die mij hopelijk weer op 100/20 zet :-) .
Het rare is dat ik met de vorige Firmware (06.80) en de nieuwe driver (1.100.135.14) wel een normaal profiel had, en na de upgrade - met dezelfde driver - op fallback kwam. Blijkbaar is het toch niet de driver alleen die bepalend is, tenzij er verschillende versies bestaan van een driver (1.100.135.14a en 1.100.135.14b ???)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Persoonlijk vind ik naar de transparantie toe dat het Bipt of Proximus dat zou moeten publiceren, misschien geen lijst van modems maar een lijst van DSL drivers.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:Gisteren de upgrade gedaan van 06.80 naar 06.83 op de FritzBox 7490
Ik had de optie "previous driver" niet aangevinkt, gezien ik met de 06.80 ook op de nieuwe driver zat (1.100.135.14), met het hoogste profiel (100/20)

Deze morgen (toevallig) vastgesteld dat ik op een fall-back profiel gezet werd, 2 uur na de upgrade :-( .
  • - FritzBox terug opgestart met de "previous driver" (1.100.133.44), nog altijd fallback.
    - Lijntest nummer gebeld (0800 22424), nu terug op het provisioning profiel (70/20).
    - Nu terug wachten op DLM, die mij hopelijk weer op 100/20 zet :-) .
Het rare is dat ik met de vorige Firmware (06.80) en de nieuwe driver (1.100.135.14) wel een normaal profiel had, en na de upgrade - met dezelfde driver - op fallback kwam. Blijkbaar is het toch niet de driver alleen die bepalend is, tenzij er verschillende versies bestaan van een driver (1.100.135.14a en 1.100.135.14b ???)
Euh...... :roll: :roll: :roll: :roll: :lol: :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Fritz firmware 6.80 heeft een security probleem, update it to 6.83
daBigRay
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2017, 12:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

JFYI:

I was updating my 7490 from 06.52 directly to 06.83 in "Use previous DSL version" mode ... without any problems.

FRITZ!OS: 06.83

Proximus ↓ 100,0 Mbit/s↑ 20,0 Mbit/s

DSL Version.: 1.100.133.44

DSL aktiv seit:
11 Tagen, 18 Stunden, 19 Minuten
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Het rare is dat ik met de vorige Firmware (06.80) en de nieuwe driver (1.100.135.14) wel een normaal profiel had, en na de upgrade - met dezelfde driver - op fallback kwam. Blijkbaar is het toch niet de driver alleen die bepalend is, tenzij er verschillende versies bestaan van een driver (1.100.135.14a en 1.100.135.14b ???)
Mysterie opgelost:
  • OS 06.80: DSL driver = 1.100.135.11, previous driver = 1.100.133.44
    OS 06.83: DSL driver = 1.100.135.14, previous driver = 1.100.133.44
Dus toch een verschil tussen 06.80 en 06.83 (met 1.100.135.14 kom ik op fallback)
daBigRay schreef:I was updating my 7490 from 06.52 directly to 06.83 in "Use previous DSL version" mode ... without any problems.
  • FRITZ!OS: 06.83
    Proximus ↓ 100,0 Mbit/s↑ 20,0 Mbit/s
    DSL Version.: 1.100.133.44
Very strange
With OS 06.83 and DSL driver 1.100.133.44 my line became very instable (falling SNR and resyncs during downloads), with a profile reduction to 50/15 as a result :-( .

Now back on 06.80 (with 1.100.135.11).
Line is stable, no errors, now waiting for DLM to bring me back on 100/20. Fingers crossed :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

philippe_d schreef:Now back on 06.80 (with 1.100.135.11).
phillipe, die versie is toch niet veilig?
Dus 1.100.135.11 staat dus ook op de lijst met goedgekeurde versie?
Ik had met 06.83 (1.100.135.14) een SNR die een 4tal db hoger was dan met 1.100.133.44. Maar die kon ik natuurlijk niet blijven gebruiken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat is veilig?
Ik lig daar niet zo wakker van, en het betreft waarschijnlijk alleen de Duitse versies van 06.80 voor 3 boxen (7390, 7490 en 7580)

Update, 11:04: Een woordvoerder van Xs4all, dat gebruikmaakt van FritzBox-apparaten, laat aan Tweakers weten dat de Nederlandse versie van de firmware de kwetsbaarheid niet bevat. Dit heeft AVM aan de provider laten weten.
bron: https://tweakers.net/nieuws/123781/avm- ... aakte.html

Een Nederlandse versie bestaat niet, Xs4all gebruikt de internationale versie. Ik voel me dus gerust :)

Ik beweer niet dat 1.100.135.11 goedgekeurd is, maar ik kan het in ieder geval gebruiken zonder op fall-back te vallen (wat met de 1.100.135.14 niet het geval was).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik heb ook eens een testje gedaan met FB firmware 6.80 en de nieuwe driver en ben vlug terug overgeschakeld naar de oude want met de nieuwe is mijn Attainable throughput meer dan gehalveerd ten opzichte van de oude drivers :-(

Nieuwe Driver:
20170424_180550000_iOS_resize.png
20170424_180609000_iOS_resize.png
Oude Driver:
20170424_181440000_iOS_resize.png

Na de overschakeling naar EDPnet hebben ze een lijntest gedaan en het resultaat kan ik zien in hun ticketsysteem :thumbs:

Daarin vind ik oa:

vectoring information
Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
maar nergens de FB firmware versie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

johan.devos schreef:Ik heb ook eens een testje gedaan met FB firmware 6.80 en de nieuwe driver en ben vlug terug overgeschakeld naar de oude want met de nieuwe is mijn Attainable throughput meer dan gehalveerd ten opzichte van de oude drivers :-(
Abslouut niets van aantrekken ...
Dat is zeker een verkeerde waarde (calculatiefout), zolang je SNR goed en stabiel blijft.
Bij mij is dit inderdaad ook zo (attainable 50.396 :-) )
screenshot_250.png
Het belangrijkste is de screenshot hieronder:
  • - geen errors
    - geen resyncs
    - absoluut staibele SNR
screenshot_251.png
Laat het eens 24 draaien, en bekijk het resultaat ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er is inderdaad iets "vreemds" met de max. attainable aanduiding in deze FW.
Mijn profiel is gisteren gestegen van 50/15 naar 100/20 :-D
De max. attainable is mee gestegen van 50.396 naar 100.178 kbps :???:
DSL4.png
Maar dat is geen enkele reden tot ongerustheid, zolang je een stabiele SNR hebt.
Zoals je hieronder ziet: SNR is gedaald 29dB naar 15dB (wat normaal is bij een hogere snelheid).
Maar de lijn blijft 100% stabiel: stabiele SNR, geen resyncs, geen fouten.
Statistiek4.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Vanaf wanneer moet je je zorgen beginnen maken over SNR en errors? Ik heb regelmatig errors, maar nu ook niet om te zeggen dat het constant is.
Schermafbeelding 2017-04-26 om 09.19.37.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

- Zolang de SNR niet onder de 9dB valt (theoretisch tot 6 dB), zou ik mij geen zorgen maken. Een beetje schommelen is geen probleem.
- Zolang de fouten binnen de perken blijven (geen honderden, maar af en toe een 10-tal zoals bij jou), zou ik mij ook geen zorgen maken.
- Kijk eens of de fouten toenemen bij grote belasting (grote download). Want dat is natuurlijk het moment waarop je geen re-syncs wenst :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Bad karma precies, sta al weken stabiel op 85/15 en vannacht opeens enkele re-syncs en naar 70/15 gegaan :-(
jayjay
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

joriz schreef:Sinds ik mijn fritzbox 7490 geupgrade heb naar 06.52 heb ik al 2 keer sync issues gehad. Heeft iemand anders dit ook al ondervonden?
Lijnwaarden zijn inorde en er komen geen enkele errors voor.

In de log zie ik het volgende staan:

21.04.17 19:06:27 PPPoE error: Timeout. [2 messages since 21.04.17 19:06:14]
21.04.17 19:06:07 DSL is available (DSL synchronization exists with 99998/19999 kbit/s).
21.04.17 19:04:34 Timeout during PPP negotiation.
21.04.17 19:04:34 Internet connection cleared.
21.04.17 19:04:30 DSL not responding (no DSL synchronization).
Idem hier. 3 dagen geleden de update gedaan, en al 3 keer sync issues gehad :-(
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb de 06.52 overgeslagen, kan dus geen ervaring meegeven met de DSL driver van de 06.52 (1.100.133.44)

Ik heb wel heel slechte ervaringen met de 06.80 en de "previous driver" instelling, met andere woorden, dezelfde driver als in de 06.52
Heel onstabiel, vele resyncs.

Oplossing bij mij was om de 06.80 te gebruiken, maar zonder de "previous driver" aan te vinken (1.100.135.11)
De 06.83 was een brug te ver: fall-back :-(

Overzichtje:

Code: Selecteer alles

FRITZ!Box  FRITZOS!                   DSL Driver     sync 
7490       06.52                      1.100.133.44   skipped (onstabiel ?) 
7490       06.80                      1.100.135.11   zeer stabiel 100/20 
7490       06.80 Previous DSL Driver  1.100.133.44   onstabiel
7490       06.83                      1.100.135.14   fall-back (7/.5) :( 
7490       06.83 Previous DSL Driver  1.100.133.44   onstabiel
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij mij sinds de "officiële" 6.52 (1.100.133.44) release voor BE nul komma nul errros of sync issues....
Lijkt me dus eerder een issue voorbij de FRitz dsl modem (binnenbekabeling, kabel in de straat, DSLAM,...)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”