FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad. Ze zijn een beetje de pedalen kwijt bij AVM. Misschien zijn ze écht hun bestanden kwijt...
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

update 31 voor 7360 v2 staat er btw op
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

V1 voor de 7360 blijkbaar ook.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Amaai, dat werd tijd :roll:
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 609
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wegens upgrade naar 6.30 vanwege de upload-sync-bug en de config-tweak van de dynamic-bridge voor PX-tv ga ik opnieuw wat vaker naar mijn DSL-stats kijken. Ik was benieuwd wat DLM me zou geven vermits ik behoorlijk dicht bij de ROP ben aangesloten.(altijd een snelle en stabiele verbinding gehad)
Mijn verbazing was redelijk groot toen ik onlangs merkte dat DLM mijn upload op 17,5Mbps had gezet. (20 zit er nét niet in)
Wisten jullie van dit DLM-profiel?
Capture.JPG
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dit is geen nieuw DLM profiel.
Jouw profiel (dat is de snelheid die Proximus jou wil leveren) is nog altijd 100/20
Dat zie je bij "Max. DSLAM troughput"

Jouw lijn kan echter geen 20 mbps aan (net niet), en jouw FritzBox heeft dus beslist om te syncen aan 17.5 mbps, met een SNR van 8dB.
Het verwondert mij een beetje, want een FritzBox zal normaal syncen met een target SNR van 6dB, tenzij je zelf een hogere upload SNR hebt ingesteld:
Internet > DSL > Line Settings > Send direction > Intended signal-to-noise ratio
Hier kan je verschillende standen kiezen tussen max performance (lagere SNR) en max. stability (hogere SNR).

Theoretisch zou DLM jou op 15 mbps moeten zetten, maar gezien de snelheid van 17.5 mbps een stabiele sync geeft, met een SNR van 8 dB, zal DLM je misschien met rust laten :wink: .

Dit bewijst nog eens dat het hele profiel en DLM gebeuren bij Proximus volgens mij eigenlijk overbodig is. Een goede modem zal gewoon aan het maximum syncen dat je lijn aankan, zonder daarom in het onstabiele gebied terecht te komen.
Dus als Proximus iedereen op 100/20 zou zetten, zouden de modems gewoon de snelheid zelf kiezen (met een target SNR) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Phuncz schreef:
joriz schreef:M'n 7490 heeft zich de laatste 2 dagen al 2 x gereboot zonder reden, allé dat denk ik toch.
Enkel de recentste entries in de eventlog zijn dan nog aanwezig, de history is weg. (ik check via de web gui).0
Spontane reboots heb ik en nog een paar anderen last van gehad nadat we Prioritization hadden ingesteld op een apparaat met "all" voor poorten, de oplossing is door er een range aan te geven ipv. alle verkeer van een device een prioriteit te geven.

Als dat niet het geval is, dan vrees ik dat ik je ook niet kan helpen en dan zou je met AVM contact op moeten nemen. Als hij spontaan reboot zoals ik het meemaakte, staat er niets van in de logs die AVM opvraagt en is er nergens van het probleem een melding te vinden. Bovenstaande oorzaak heb ik uiteindelijk gevonden door trial & error.
Oorzaak van de reboots is gevonden. Om één of andere reden stond de update functie in mijn fritzbox ingesteld op "Notify me about new versions of FRITZ!OS and install new versions automatically". Of ik dit zelf gedaan heb of dit de default settings is kan ik niet zeggen.
Omdat versie 6.31 nog niet op hun FTP site beschikbaar was terwijl FritzOS wel aangaf dat er een nieuwe versie beschikbaar was, heeft die waarschijnlijk at random de installatie van 6.31 proberen uitvoeren. En natuurlijk lukt dat niet en doet de modem een reboot.

:oops:
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

MaT schreef:V1 voor de 7360 blijkbaar ook.
Tijd voor nieuw freetz :wink:
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

85/20 sinds gisteren :beerchug:
Bijlagen
_20160304_152909.JPG
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Een nieuwe mogelijke bug die ik tegen ben gekomen: sinds deze week als ik naar Netflix ga (via browser op PC of via app op TV), verbreekt de verbinding na ongeveer 10 minuten.
Dit op een 3490 met firmware 6.30. Zou dit iets van EDPnet kunnen zijn ?

EDIT: blijkbaar lag er een stuk papier op de Fritzbox die de ventilatieopeningen afdichtte. Ik test verder.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ikanos vervangen door een Broadcom :
nu.png



Nu nog wachten op activatie van vectoring zelf , de vorige waarden : https://userbase.be/forum/download/file ... &mode=view
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Mooi, goed te zien dat bij jou enkel de upload ermee verbeterd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
marc_1956
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 feb 2015, 14:33

Hebben deze FritzBox'en goede wireless signalen? Ik overweeg omdat signaal van mijn BBOX3 in sommige kamers echt slecht is .
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De wifi op de Fritzboxen is uitstekend, maar of die beter is dan op de bbox3 kan ik niet bevestigen. Een slecht wifi signaal is niet altijd alleen afhankelijk van de kwaliteit van de draadloze router, maar ook van de constructie van de ruimte waar die het signaal moet doorgeven en uiteraard de afstand, om maar enkele oorzaken te noemen. Hou er ook rekening mee dat de Fritzbox 7360 geen 5GHz wifi ondersteunt, geen IEEE 802.11ac dus. De 3490/7490 wel.

Misschien dat je het probleem kan oplossen door het plaatsen van repeaters of acces points. Dat kan een goedkopere oplossing zijn dan de aanschaf van een fritzbox.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn 3490 VS Bbox 3 is pakken beter qua signaal. Komt sterker en een pak verder door! Fritzbox 4 the win
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik had niet anders verwacht, maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, omdat ik altijd Fritzboxen heb gehad, op een korte periode met een manke Sagem na. Dus was ik voorzichtig in mijn stelling 8)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik gebruik zelf ook enkel FritzBox, maar als je reviews leest, is de wifi toch niet echt een uitblinker.
Ik heb zowel een AVM powerline-combinatie met ingebouwde wifi en een AVM wifi-repeater in gebruik om de wifi-ontvangst te verbeteren. Voordeel van AVM-produkten hiervoor te gebruiken is dat de gasten-wifi dan ook meegestuurd wordt door de repeaters.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

petrol242 schreef:De wifi op de Fritzboxen is uitstekend, maar of die beter is dan op de bbox3 kan ik niet bevestigen. Een slecht wifi signaal is niet altijd alleen afhankelijk van de kwaliteit van de draadloze router, maar ook van de constructie van de ruimte waar die het signaal moet doorgeven en uiteraard de afstand, om maar enkele oorzaken te noemen. Hou er ook rekening mee dat de Fritzbox 7360 geen 5GHz wifi ondersteunt, geen IEEE 802.11ac dus. De 3490/7490 wel.

Misschien dat je het probleem kan oplossen door het plaatsen van repeaters of acces points. Dat kan een goedkopere oplossing zijn dan de aanschaf van een fritzbox.
De 5 Ghz band is er ook voor Wifi-N: zelf vind ik de wifi van de fritzbox tegenvallen (en het is geen dual band), bereik is er wel, maar snelheid valt tegen.
Unify AC LR Besteld, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

802.11n werkt inderdaad ook op 5 GHz, laat het me dan zo stellen : op de 7360 enkel compatibel tot 802.11n en enkel op 2,4 GHz.

Als je de reviews erop naleest, spreekt de ene de andere tegen. Teveel factoren zijn zo bindend in de opzet van een "goede" wifi. Mijn Fritzbox 7360 scoort hierbij uitstekend voor het occasioneel gebruik van de wireless voor die ene tablet, chromecast en smartphone, zowel in bereik als in snelheid. Maar zoals aangegeven gebruik ik de wifi niet zo intens. Het meest van mijn netwerk is bekabeld, inclusief aansluitingen voor de laptop(s). Maar dat zijn dus mijn ervaringen.
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 8 keer

De 7390 kon ik op zijn knieën krijgen met een file transfer over Wifi.
Nu heb ik een 7490, en zelfs met een 8011.ac file transfer blijft die overeind, en de snelheid is allesbehalve slecht.
Range vindt ik niet schitterend, maar dan is er nog een fallback van 5GHz naar 2.4GHz.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

beste philippe_d,

je hebt zo te zien een goede kennis van zaken. Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet op een 100/20 profiel zit. Zou het kunnen te maken hebben met een oude modem versie? ik zou denken dat ik gemakkelijk op een 100/20 profiel zou kunnen zitten.

zie dit zijn mijn DSL waardes en spectrum

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nexus1980 schreef:je hebt zo te zien een goede kennis van zaken. Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet op een 100/20 profiel zit. Zou het kunnen te maken hebben met een oude modem versie? ik zou denken dat ik gemakkelijk op een 100/20 profiel zou kunnen zitten.
Theoretisch zou jouw lijn 100 mbps kunnen halen, indien Proximus, zoals de meeste VDSL2 aanbieders in andere landen, de sync snelheden niet zou beperken aan de hand van profielen.

Het DLM proces dat Proximus hanteert is echter wat voorzichtiger. Indien jouw lijn verhoogd zou worden van 85 mbps tot 100 mbps zou je SNR zakken van 13dB naar 9-10 dB, en dat vindt DLM borderline. Daarom zit je nog niet op een 100/20 profiel.

Jouw lijnwaarden zijn OK, maar je zit waarschijnlijk in "zone 2". Klanten in zone 1, die wel 100/20 krijgen, hebben meestal nog betere waarden (attainable troughput 125-130 mbps, line attenuation < 5dB enz). Ik zou dus niet teveel rekenen op 100 mbps, en je zal tevreden moeten zijn met wat je nu krijgt :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

petrol242 schreef:De wifi op de Fritzboxen is uitstekend.
Vroeger had ik een 7140 met zo'n echt richtbaar kleine antenne. Nu al een tijdje een 7360 waar zo'n 2 niet draaibare vleugeltjes opstaan.
Het viel me direct op dat toch een minder sterk signaal doorgaf. Wijzigen naar manual channel etc verhielp dat allemaal niet.
Nieuwer is blijkbaar niet altijd beter ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

En vectoring staat aan :

Afbeelding

Upload naar 20Mbps, max is nu wel iets kleiner dan vorige keer, zie de vorige posting een bladzijde terug.

Download max is wel nog iets verder opgetrokken.

Nu wachten op DLM veronderstel ik.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Ziet er een goede lijn uit.
De SNR waarde voor de receive direction zal nog wat zakken als je op 100Mbit komt te staan.
Jou line attenuation waarden zijn exact dezelfde als die van mij. Alleen is bij mij de SNR voor de send direction kantje boordje waardoor de upload throughput wegzakt van 19999 naar 19129 :-) Ben er nog niet achter waar dit aan kan liggen.

Post je waardes nog eens van zodra je op 100/20 staat? Ben benieuwd.
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Deze stap heeft iets meer dan een maand geduurd :)

Ik kan eigenlijk weinig meer dan de NTP rechtstreeks op de binnenkomende koperdraad aansluiten, nu is dat een meter of 5 verlengd omdat die slechts 30cm boven de grond uitsteekt op een plaats waar ik nog niks kan hangen.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Vannacht is er een resync geweest, sindsdien sta ik op 85/20 sync, voorheen 100/20.
Wel vreemd dat de downstream van 100 naar 85 gegaan is (15db downstream SNR), terwijl het juist de upstream welke onstabiel is (6 a 7db upstream SNR). Is dit een actie van DLM ? Een reboot van de Fritzbox heeft niet geholpen om terug op 100/20 te komen staan.

Iemand wat tips om die upstream SNR wat hoger te krijgen? Aangezien de downstream SNR goed is lijkt mij de bekabeling in orde, of is dit te kort door de bocht?
Kan ik aan de hand van het spectrum scherm in de fritzbox te weten komen in welke range de storing zich voordoet?
2.JPG
1.JPG
3.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

joriz schreef:Vannacht is er een resync geweest, sindsdien sta ik op 85/20 sync, voorheen 100/20.
Wel vreemd dat de downstream van 100 naar 85 gegaan is (15db downstream SNR), terwijl het juist de upstream welke onstabiel is (6 a 7db upstream SNR). Is dit een actie van DLM ? Een reboot van de Fritzbox heeft niet geholpen om terug op 100/20 te komen staan.
Inderdaad vreemd, gezien de goede en stabiele lijnwaarden, en ook jammer, gezien je internet snelheid hierdoor verminderd wordt.
De wegen van DLM zijn ondoogrondelijk :-(
joriz schreef:Iemand wat tips om die upstream SNR wat hoger te krijgen? Aangezien de downstream SNR goed is lijkt mij de bekabeling in orde, of is dit te kort door de bocht?
Kan ik aan de hand van het spectrum scherm in de fritzbox te weten komen in welke range de storing zich voordoet?
Ik denk niet dat er zich een "storing" voordoet.
Zowel up- en downstream SNR hangen af van de kwaliteit van jouw lijn, en veel kan je daar niet aan doen.
Ook "ruis" (crosstalk) van naburige lijnen hebben een grote invloed, maar dat wordt grotendeels gecompenseerd door vectoring.

Je kan bijvoorbeeld jouw modem eens direct aan de intro hangen, en kijken of er een verbetering is. Indien niet, dan kan je binnenbekabeling volledig als oorzaak uitsluiten.

Maar gezien de upload sync jouw internet snelheid niet beïnvloedt (gezien de cap op upload), zou ik mij daar geen zorgen in maken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
marc_1956
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 feb 2015, 14:33

Nog eens over die FritzBox zelf, Kan die overweg met die Wifi bridges van Proximus? Iemand daar ervaring mee?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zag deze middag dat de fritzbox een nieuwe connectie had sinds iets na middernacht terwijl ik op mijn werk zat :

Afbeelding

En dus nu op 100/20
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Mooi :-)
Hier is de lijn nog altijd niet stabiel. Gisteren namiddag was de sync zelfs helemaal foetsie gedurende de ganse namiddag :-) Vandaag kan ik sporadisch eens online. Dus de sagem eens terug bovengehaald en zo kort mogelijk bij de NTP aangesloten maar zonder resultaat. Als er sync aanwezig is, is dat op 30/10 met G.INP op OFF, waarschijnlijk omdat ik de sagem aangesloten heb om te testen...

Scarlet gebeld, men stuurt morgen een technieker. Ik ga ook het probleem met de lage snr upstream voorleggen, zullen zien in hoeverre men bereid is dit op te lossen en niet als een luxe probleem beschouwt :-)
De snr upstream staat momenteel op 12 maar dat komt door de lage sync...
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Weet er iemand of hier iets aan verbeterd kan worden?
Ik heb een 20/6-lijn, maar een betere sync.
2016-05-05 20_35_55-FRITZ!Box.png
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Weet je in welke zone je zit?
Of weet je wat je basisprofiel is? Is 20/6 je basisprofiel?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik dacht dat ik in zone 2 zit.
Vroeger had ik een 30/2, een Userbaser heeft me paar jaar geleden fixed op 30/6 gezet.
Maar dat is paar maanden naar 20/6 gezet.

De lijntest van Px zegt voor mijn adres:
Max: 46,5 Mbps download - 9,0 Mbps upload
Min.: 18,6 Mbps download - 1,8 Mbps upload
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Het basisprofiel voor zone 2 is 20/6, dat is wat je nu hebt.
Het maximum profiel voor zone 2 zonder vectoring via DLM is 50/10. Dit komt overeen met je waarden van proximus.

Als je al vrij lang op 20/6 zit zou ik een lijntest uitvoeren door naar 0800 24 224 te bellen. Mogelijks is DLM niet actief door die ingreep in het verleden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Tabel met een goed overzicht hier
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Bedankt voor de info, ik heb zonet een lijntest aangevraagd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

marc_1956 schreef:Nog eens over die FritzBox zelf, Kan die overweg met die Wifi bridges van Proximus? Iemand daar ervaring mee?
De Wifi bridge van Proximus zal perfect connecteren met de FritzBox (5 Ghz) per WPS.

Maar ... gezien de FritzBox (zonder tweak) in bridged mode werkt voor TV, zendt het WiFi signaal geen TV uit, alleen internet.
Je zal dus op jouw Proximus WiFi bridge alleen internet hebben.

Tenzij je de configuratie wijzigt naar "dynamic bridge" (zoals hier beschreven). Dan zou je normaal internet + TV moeten krijgen op de WiFi bridge.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Vandaag is een technieker langs geweest om het sync probleem te bekijken. NTP en splitter werd vervangen, upstream snr zat daarna nog steeds op 6dB. Ook geen probleem met de binnenbekabeling. Hij heeft nu de sync fixed op 70/15 gezet. Hierdoor komt de upstream snr in de Fritzbox op 8dB te staan ipv 6dB. Of de lijn nu nog zal overschakelen naar 100/15 dmv DLM kon hij niet met zekerheid bevestigen. Als dat niet zo is heeft vectoring op mijn lijn amper nut, zonder vectoring was de 70/10 sync stabiel.

Jammer voor een lijn van amper 78 meter.
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

joriz schreef:Hij heeft nu de sync fixed op 70/15 gezet. Hierdoor komt de upstream snr in de Fritzbox op 8dB te staan ipv 6dB. Of de lijn nu nog zal overschakelen naar 100/15 dmv DLM kon hij niet met zekerheid bevestigen.
Als de sync vastgezet is ("locked"), dan zal DLM niet meer tussenkomen, denk ik :(.

De upload SNR had je in de FritzBox kunnen verhogen, door de "Send direction" slider naar links te schuiven.
Het gevolg hiervan is dat de FritzBox iets lager zou syncen dan 20 mbps (vb 18 mbps), maar de SNR iets zou stijgen (vb van 6dB naar 8dB). Maar je had het 100/20 (of 85/20) profiel behouden.

Afbeelding
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”