FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Hier idem. Jammer, want de nieuwe driver haalt 103 attainable, terwijl previous blijft steken op 93.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vraag toch gewoon de whitelist op bij Proximus, eventueel via het BIPT.
Experimenteren is leuk, maar je loopt toch altijd het risico iets langer dan gewenst op het fallback-profiel te blijven zitten.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

petrol242 schreef:Voor zover ik weet kan de certificering enkel door een OLO ingediend worden omdat zij actief zijn op het netwerk. AVM ondersteunt uiteraard het proces, dus ik vermoed dat weeral eens vanuit Edpnet het initiatief genomen is.
Iemand al Edpnet gecontacteerd om te vragen naar de status ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uloga schreef:Ik zal je moeten teleurstellen, na enkele uren toch weer op fallback gevlogen.
Sh**t, dat bedoelde ik dus met "wacht maar ..." :-( .
Experiment mislukt, te vroeg gejubeld :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

http://download.avm.de/fritzbox/fritzbo ... /fritz.os/

Voor de 7360v2 is nu 06.85 uit, ik ga die dadelijk installeren.

Toch wel de moeite gezien de uitbreidingen:

Product : FRITZ!Box Fon WLAN 7360
Version : FRITZ!OS 6.85
Language : English, French, German, Italian, Spanish

Releasedate: 26.10.2018
```



**New features:**
- necessary telephony network changes
- Reservation of data rates
- Extended Smart Home functions and more for MyFRITZ!
- FRITZ!Fon: new start screens und a night service
- Extra security and network adjustments

Below you find a complete list and descriptions of the new functions in the latest FRITZ!OS, along with a list of further improvements in this version.

---
# new and improved in FRITZ!OS 6.85

## Internet:
- Fixed - sporadical changes of external port with port forwardings
- Fixed - adding IPv4 port forwardings for devices with IPv4 and IPv6 failed on non IPv6 internet connections
- Fixed - no automatic "Wake on LAN" from internet
- Fixed - possible unwanted restriction by the child protection

## WIFI:
- Fixed - weakness in WPA2 keymanagement when using a wifi uplink to another router

## Security:
- Improved - additional confirmation when changing settings regarding DNS and factory defaults

## System:
- Improved - stability

Vermoedelijk zullen we old-driver weer moeten aanvinken :lol:

Update: Hij draait prima maar je moet met de hand "use previous driver" weer aanzetten want hij wil na de flast de laatste nieuwe driver gebruiken.
Het updaten duurt wel lang, dus ga de hond uitlaten als je het doet, want ik dacht eerst dat die kapot was zo lang bleef enkel het powerlampje branden en verder niks.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geert-Jan schreef:Toch wel de moeite gezien de uitbreidingen:
Welke uitbreidingen?

De 7360 v2 is EOL, en krijgt geen grote updates meer (geen OS 7, geen mesh ...)
Wat je hier ziet is een "maintenance update", die af en toe zal uitkomen, zolang de 7360 nog support krijgt.
Het enige verschil tussen 06.85 en 06.83 zijn enkele bugfixes.
Geert-Jan schreef:## Internet:
- Fixed - adding IPv4 port forwardings for devices with IPv4 and IPv6 failed on non IPv6 internet connections
Dat is misschien wel de moeite, want voor sommigen is hiermee toch een serieus probleem opgelost (IPv4 portforwarding).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

De 7360v2 is niet EOL want hij staat niet op de lijst van producten die geen support meer krijgen.

Wonderbaarlijk wat jij steeds uit je duim weet te zuigen.

https://avm.de/service/ende-des-produkt ... /fritzbox/

Hij staat er NIET tussen.

Een ander probleem was er met DNS settings veranderen het werkte wel maar niet geweldig.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geert-Jan schreef:Wonderbaarlijk wat jij steeds uit je duim weet te zuigen.
https://avm.de/service/ende-des-produkt ... /fritzbox/
Hij staat er NIET tussen.
Dank voor de vriendelijke commentaar :wink: .
De 7360 staat niet in deze lijst omdat deze nog altijd maintenance en support krijgt.
Wat ik bedoelde met "EOL" is:
  • - De FritzBox 7360 is niet meer verkrijgbaar.
    - Er komen geen updates meer, met nieuwe functies (blijft 06.xx).
Het enige wat nog gedaan wordt zijn "patches" (zoals de recente 06.85). Dat bedoelen ze met "maintenance".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Maar goed ook, EOL wil niet zeggen "afgeschreven".
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:
Geert-Jan schreef:Wonderbaarlijk wat jij steeds uit je duim weet te zuigen.
https://avm.de/service/ende-des-produkt ... /fritzbox/
Hij staat er NIET tussen.
Dank voor de vriendelijke commentaar :wink: .
De 7360 staat niet in deze lijst omdat deze nog altijd maintenance en support krijgt.
Wat ik bedoelde met "EOL" is:
  • - De FritzBox 7360 is niet meer verkrijgbaar.
    - Er komen geen updates meer, met nieuwe functies (blijft 06.xx).
Het enige wat nog gedaan wordt zijn "patches" (zoals de recente 06.85). Dat bedoelen ze met "maintenance".
Weeral niet waar.

https://en.avm.de/service/fritzbox/frit ... port-mesh/

Lees even mee helemaal onderaan:
Outlook

In the medium term, Mesh will be incorporated in FRITZ!OS updates for all current FRITZ!Box models.
Dit betekend zoveel als de 7360v2 gaat ook OS 07.xx krijgen, daar was het namelijk om te doen omdat de v1 te weinig flash geheugen had.
Dat ze er geen prioriteit aan geven is begrijpelijk.
Een ander probleem is dat de powerplugs en repeaters ook nog niet allemaal Mesh ondersteunen (voor zover ik kan nagaan), de beta software is nog maar juist uit.

Iets anders waar ik achter kwam, de 7530 is zo goedkoop omdat de Wlan maar 50% vermogen heeft van de 7590, wel iets om rekening mee te houden.
Of, zoals ik al voorbereid ben, ik heb volop powerplugs, die prima vanaf de 7360v2 bestuurbaar zijn al sinds de 06.84

Natuurlijk doen ze eerst alle top modellen die nu verkocht worden, maar de 7360v2 krijg ook de update, domweg omdat het kan en de ruimte in de flash is meer dan groot genoeg. Sterker nog, de meeste functies zitten er al heel lang in maar zien er nog niet flitsend uit.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

De 7360v2 valt volgens mij niet onder de noemer “current”
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Thomaz schreef:De 7360v2 valt volgens mij niet onder de noemer “current”
Toch wel, want het is de versie met voldoende geheugen om OS 7.xx te kunnen bevatten.
Wat ook toegezegd is door AVM, dat die niet meer verkocht wordt is normaal omdat de CPU alsook de xDSL chip de laatste nieuwe V35 niet kan verwerken.
Het grote probleem is het monopolie van Proximuis die modems whitelist, wat een pure misbruik van hun infrastructuur is.
De regering had nooit mogen toelaten dat het telefoonnet in handen bleef van 1 speler met politieke belangen.
Daardoor kunnen ze andere spelers tegenwerken wat ze steeds doen alsook zichzelf voordeel verschaffen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Uloga
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 12:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Abusimbal schreef:
petrol242 schreef:Voor zover ik weet kan de certificering enkel door een OLO ingediend worden omdat zij actief zijn op het netwerk. AVM ondersteunt uiteraard het proces, dus ik vermoed dat weeral eens vanuit Edpnet het initiatief genomen is.
Iemand al Edpnet gecontacteerd om te vragen naar de status ?
Ik zit bij EDPnet maar die hebben inderdaad nog geen zicht op nieuwe whitelist
:banana:
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Geert-Jan schreef:
Thomaz schreef:De 7360v2 valt volgens mij niet onder de noemer “current”
Toch wel, want het is de versie met voldoende geheugen om OS 7.xx te kunnen bevatten.
Time will tell
Geert-Jan schreef: De regering had nooit mogen toelaten dat het telefoonnet in handen bleef van 1 speler met politieke belangen.
Daardoor kunnen ze andere spelers tegenwerken wat ze steeds doen alsook zichzelf voordeel verschaffen.
Een politieker zal nooit zijn geldezel vermoorden...
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Mijn 7490 heeft zich vannacht automatisch geupadate naar 7.01, maar op de AVM ftp staat die er nog niet tussen. In de notificatie van mijn FB staat:

Code: Selecteer alles

The update was started on 08.11.2018" at 01:08 by your Internet provider.
Dus update gepushed door edpnet? Wil dat dan zeggen dat hij whitelisted is? Zit nu reeds een dikke 10u op de nieuwe driver, voorlopig nog geen fallback profile.
Uloga
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 12:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

DSL driver?
:banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

gm123 schreef:Dus update gepushed door edpnet? Wil dat dan zeggen dat hij whitelisted is? Zit nu reeds een dikke 10u op de nieuwe driver, voorlopig nog geen fallback profile.
Dat wil zeggen:
  • a) dat de testen voor de goedkeuring van OS 7.01 (en de nieuwe DSL drivers) begonnen zijn :-D .
    b) dat jij één van de "uitverkoreren" bent die aan de field trials mogen deelnemen.
Waarschijnlijk moet EDPnet resultaten van field trials rapporteren, en moeten ze dus een aantal klanten (enkele honderden?) op de nieuwe Firmware omzetten. Daarom wordt de nieuwe Firmware gepusht naar een geslecteerd aantal klanten.

Het goede nieuws: Proximus moet de nieuwe driver (voorlopig) op de whitelist zetten ten behoeve van deze testen.
We kunnen dus in principe - zonder risico van een fall-back profiel - upgraden naar 7.01 :-)

EDIT
Ik heb zopas 2 FritzBoxen 7490 waar ik remote access op heb (VPN) omgezet naar de nieuwe driver.
Ik zal morgen vroeg rapporteren of ze al dan niet op fallback terechtgekomen zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Wat gebeurt er eigenlijk indien de goedkeuring afgebroken wordt? Zal de fritzbox van gm123 dan door edpnet automatisch gedowngrade worden? (bij het downgraden verlies je toch al de instellingen?)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een downgrade is niet nodig. Enkel de optie "use previous DSL driver" aanvinken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Mijn 7490 staat al 13 uur probleemloos op de nieuwe driver.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Even dit topic in de gaten houden. Ik heb ook een 7490 met de meest recente FW maar wel nog met de previous DSL driver aangevinkt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Ik heb zopas 2 FritzBoxen 7490 waar ik remote access op heb (VPN) omgezet naar de nieuwe driver.
Ik zal morgen vroeg rapporteren of ze al dan niet op fallback terechtgekomen zijn.
Beide Boxen hebben de nacht overleefd, resp profiel 100/30 en 100/35 (afstand tot de ROP: ca 200m).
In de Statistics kon je zien dat het enkele uren duurde (en enkele re-syncs) voor de SNR op een goede waarde kwam (18 dB).
Beide boxen lopen stabiel, geen errors

PS.
Ik stel wel vast dat de "attainable" download iets gestegen is (van 137 mbps naar 142 mbps), dit ten koste van de "attainable" download (35.5 mps naar 34.5 mbps). Voor de Box die op 100/35 synct komt hierdoor de upload SNR in de kritieke zone terecht (6dB).
Dus voor mij toch liever de "previous" driver, de extra download marge is nutteloos (gezien de profielen van Proximus toch max 100/40 zijn), maar de vermindering van de upload marge is wel kritisch.
screenshot_12.png
screenshot_9.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hmm, dan ga ik dit weekend misschien toch eens upgraden naar Versie 7 met de nieuwe driver. Ik heb de laatste tijd wel gemerkt dat ik van +- 90Mbps naar 70 gezakt ben op mijn profiel, nochtans een nieuwe lijn dus zou me verbazen moest er iets mis mee zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geert-Jan schreef:Dit betekent zoveel als de 7360v2 gaat ook OS 07.xx krijgen, daar was het namelijk om te doen omdat de v1 te weinig flash geheugen had.

Natuurlijk doen ze eerst alle top modellen die nu verkocht worden, maar de 7360v2 krijg ook de update, domweg omdat het kan en de ruimte in de flash is meer dan groot genoeg. Sterker nog, de meeste functies zitten er al heel lang in maar zien er nog niet flitsend uit.
Keep on dreaming, er komt géén OS 7 voor de 7360 V2.
Geert-Jan schreef:Iets anders waar ik achter kwam, de 7530 is zo goedkoop omdat de Wlan maar 50% vermogen heeft van de 7590, wel iets om rekening mee te houden.
De 7530 is een "instapmodel", die ze zo goedkoop mogelijk hebben gehouden.
Het is dus een "afgespekte" versie van de 7590 (zelfde DSL driver, supervectoring 35b), maar bespaard op:
  • - WLAN 802.11n: 400 Mbit/s i.p.v. 800 Mbit/s
    - WLAN 802.11ac: 866 Mbit/s i.p.v. 1733 Mbit/s
    - één USB 3.0 poort i.p.v. twee
    - één analoge telefoonpoort (RJ11) i.p.v. twee
    - geen ISDN So poort
    - enz
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:Hmm, dan ga ik dit weekend misschien toch eens upgraden naar Versie 7 met de nieuwe driver. Ik heb de laatste tijd wel gemerkt dat ik van +- 90Mbps naar 70 gezakt ben op mijn profiel, nochtans een nieuwe lijn dus zou me verbazen moest er iets mis mee zijn.
Je kan hier niets mis mee doen, en eens de "previous driver" en de nieuwe driver vergelijken wat betreft att. upload en download (en dan kiezen voor wat het beste resultaat geeft op jouw lijn).
Daarna een nieuwe TBF, je hebt ook niet veel te verliezen (zal starten op 70/20, maar DLM wordt terug geactiveerd, en met een beetje geluk kom je toch weer hoger :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Is die 7530 ook bruikbaar op een VDSL lijn in Belgie ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voorlopig nog niet.

De Fritz!Box 7590 en 7530 zijn aangeboden aan Proximus om te testen.
In tegenstelling tot de 7490 en 7430 gaat het hier om totaal nieuwe modems, die de hele procedure moeten ondergaan :(.

Bij de 7490/7430 gaat het om een upgrade, waarvoor het goedkeuringsproces iets eenvoudiger is (field trials).

Eens de 7590/7530 goedgekeurd zijn (kan nog wel een tijdje duren :-( ), kunnen we ervan uitgaan dat ook de Fritz!Box 6890 LTE zal werken op een VDSL2 lijn. De 6890 LTE heeft namelijk dezelfde chipset en DSL driver als de 7590 :-D .

Deze ondersteunt internet via VDSL2, internet via WAN (LAN1) en internet via LTE; er zal ook een seamless fall-back mogelijk zijn tussen DSL/WAN en LTE ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Heb met toch ook maar aan de nieuwe dsl versie gewaagd, en voorlopig draait alles stabiel. Bovendien zijn zowel download als upload attainable met een goede 20% gestegen.
dsl.png
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ondertussen 35u verbonden met 7.01 en de nieuwe driver, nog steeds geen fallback profiel. Whitelist lijkt me dus bevestigd..

Ikzelf merk niet veel verschil in de getalletjes. Attainable upload rate lijkt me iets gestegen, maar zit wel op een vreemd 'tussen' profiel van 100/17.5. Mijn FB rapporteert een attainable rate van 136/43Mbps, maar current throughput staat op 100/17.5. Geen idee waarom de upload op zo'n rare waarde staat, want de upload SNR is 18dB, dus een upload van 20Mbps moet zeker mogelijk zijn. Net na de upgrade was de attainable upload maar iets van een 20Mbps met een SNR van 6dB, maar nu dus plots veel hoger. Vreemd.. of is daar een verklaring voor?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Wat is het versienummer van de nieuwe driver?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

DSL version
1.100.136.15
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Bedankt :)
Nu, ik ga toch nog even wachten om te testen tot we echt zeker zijn dat men niet op fallback beland.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

gm123 schreef:Ondertussen 35u verbonden met 7.01 en de nieuwe driver, nog steeds geen fallback profiel. Whitelist lijkt me dus bevestigd..
Wacht tot maandag want mij valt het altijd weer op dat DLM langskomt op Zondag avond en dan eventueel profielen aanpast.
Is me dikwijls gebeurd en altijd op zondag tegen 24 uur of iets erna.
Heb je maandag nog steeds je volle snelheid dan zou die driver er wel eens op kunnen staan.

Ik heb overigens een verstopte functie gevonden in de nieuwere firmwares, als je naar de support-pagina in je modem gaat, kan je vinden via contents in advanced mode. Dan staat er onderaan "packet accelaration" ik heb die eens uitgezet, ineens werd mijn modem een stuk sneller.
Ik heb nogal veel in/out verbindingen lopen vanwege websdr en merkte dat de Fritz er problemen mee had, ook in Duitsland klagen ze over die functie dat die bv RTP (VOIP etc) zou verknoeien door packets gewoon weg te gooien.
Ook zou die functie Wlan problemen geven op bepaalde Android toestellen wat ik hier in huis al heb kunnen vaststellen.
Wat die precies doet heb ik niet kunnen achterhalen want niemand weet het en een lange zoektocht met Google bracht ook niet veel op buiten dat het diverse problemen kan oplossen door het uit te zetten.

Zou zomaar kunnen dat ik daarom met de 7490 en repeaters last had met verbindingen en loop-backs (wat niet zou mogen) zou hebben.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Geert-Jan schreef:Wacht tot maandag want mij valt het altijd weer op dat DLM langskomt op Zondag avond en dan eventueel profielen aanpast.
Is me dikwijls gebeurd en altijd op zondag tegen 24 uur of iets erna.
Da's het eerste dat ik hier lees dat DLM op bepaalde dagen in de week zou lopen, ik denk niet dat dat zo is. Terugschakelen op een fallback profiel heeft ook niets te maken met een passage van DLM, volgens alle ervaringen die hier tot nu toe gepasseerd zijn gebeurt dat typisch binnen enkele uren en ten laatste binnen een dag. Ik heb hier voordien nog niemand weten vertellen dat hij langer dan 12u op een onbevestigde driver heeft kunnen verbinden. Zou kunnen dat de controle van de driver mee in de DLM software zit, maar het proces dat instaat voor het toekennen van de DLM profielen is duidelijk iets anders dan het toekennen van een fallback profiel. Dat laatste gebeurt véél sneller.

Het zou me zeer sterk lijken dat edpnet de nieuwe firmware gaat pushen naar mij, om dan terug te vallen op een fallback profiel. De vraag is wel of de driver nu whitelisted is voor iedereen, of enkel voor mij en andere "testers". Toch al een aantal mensen hier in het topic die ook al een dag verbonden zijn zonder problemen, dus het ziet er wel naar uit dat hij, al dan niet provisioneel, op de whitelist staat.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb zelf al 3 dagen op max profiel gezeten met een "verkeerde" driver, en toen kwam zondag......
DLM komt niet willekeurig, kan misschien verschillen per telefoon-zone, dat kan.
Bij mij komt die altijd zondag aan het eind van de dag, en dat is al jaren zo, ongeacht de provider.

Ik heb de waarheid niet in pacht, ik zeg enkel wat ik zie.
Van Proximuis moet je geen info verwachten, die geven toch niks, ook op eigen forum niet.

Zet de push software functie AF!!! EDP pushed enkel oude software omdat ze weten dat er geen problemen zijn, kan je nog lang wachten op nieuwe functies.
Dat is geen fout van EDP maar wel van Proximuis.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

gm123 schreef:Terugschakelen op een fallback profiel heeft ook niets te maken met een passage van DLM, volgens alle ervaringen die hier tot nu toe gepasseerd zijn gebeurt dat typisch binnen enkele uren en ten laatste binnen een dag. Ik heb hier voordien nog niemand weten vertellen dat hij langer dan 12u op een onbevestigde driver heeft kunnen verbinden
Dat is helemaal correct. Een fall-back profiel (niet te verwarren met een repair profiel) krijg je binnen de 2 uur nadat je een niet goedgekeurde driver gebruikt, en heeft niets met DLM te maken.
Een fall-back profiel gaat ook niet meer vanzelf weg, hiervoor is een "TBF" nodig (lijntest).
Geert-Jan schreef:Bij mij komt die altijd zondag aan het eind van de dag, en dat is al jaren zo, ongeacht de provider.
Voor jouw heeft Proximus een speciaal process ontwikkeld, de "BAS-DLM" procedure, die alleen op zondag actief is.
Geert-Jan schreef:Zet de push software functie AF!!! EDP pushed enkel oude software omdat ze weten dat er geen problemen zijn, kan je nog lang wachten op nieuwe functies.
Hou toch op met zeveren, man.
EDPNet pusht altijd de meest recente - door Proximus goedgekeurde - Firmware (voor de 7490 is dit 06.53).
Gisteren heeft EDPNet bij een honderdtal klanten de OS 07.01 gepusht (field trial). Deze lijnen worden nu door Proximus geanalyseerd in het kader van de goedkeuring van de nieuwe driver.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

philippe_d schreef:
MClaeys schreef:Hmm, dan ga ik dit weekend misschien toch eens upgraden naar Versie 7 met de nieuwe driver. Ik heb de laatste tijd wel gemerkt dat ik van +- 90Mbps naar 70 gezakt ben op mijn profiel, nochtans een nieuwe lijn dus zou me verbazen moest er iets mis mee zijn.
Je kan hier niets mis mee doen, en eens de "previous driver" en de nieuwe driver vergelijken wat betreft att. upload en download (en dan kiezen voor wat het beste resultaat geeft op jouw lijn) .
Te zien, ik heb nu de image uit de Other folder gedownload voor de 7490 (want voor België is een oudere dan die dat ik nu al gebruik), maar kan deze overweg met BelgacomTV? Kwestie van zeker te zijn en niet te moeten downgraden weer :)

Edit: voila, waarden van voordien weet ik wel niet meer
Bijlagen
Screenshot_2018-11-10-00-00-03-054.jpeg
Screenshot_2018-11-09-23-59-17-061.jpeg
Screenshot_2018-11-09-23-59-44-224.jpeg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jouw 70/25 profiel valt dik tegen, vooral gezien jouw afstand (77 meter) en je goede attainables (149/39)
Ik zou een TBF uitvoeren, je gaat tijdelijk naar 70/20 gaan, maar DLM zal terug in gang schieten.
Met deze waarden moet je 100/35 krijgen
MClaeys schreef:maar kan deze overweg met BelgacomTV? Kwestie van zeker te zijn en niet te moeten downgraden weer :)
Aan de "Proximus dynamic bridge" is er niets gewijzigd. Proximus TV zal dus blijven werken (onder voorbehoud, gezien Proximus de bridge mode aan het afbouwen is, zoals we reeds zien met de V6 en sommige V5 minis :-( ).
gm123 schreef: De vraag is wel of de driver nu whitelisted is voor iedereen, of enkel voor mij en andere "testers". Toch al een aantal mensen hier in het topic die ook al een dag verbonden zijn zonder problemen, dus het ziet er wel naar uit dat hij, al dan niet provisioneel, op de whitelist staat.
Zoals je zegt: hij staat erop voor iedereen, maar dat is provisioneel tijdens de testen (en definitief na afloop van een sucessvolle test).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik ga de lijntest inderdaad uitvoeren. Ik heb op 100/35 gestaan, het is alleen om een of andere reden achteruit gegaan toen en nooit meer omhoog.
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

I've been told the old Ikanos DSLAMs don't really care about all that. Is that true? Can I just run the newest DSL firmware in 7.01?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”