Vectoring rollout

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Misschien toch eens ticket aanmaken bij edpnet. Dit zijn geen normale waarden.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

yoho schreef:
yoho schreef:hallo,

Sinds vandaag heb ik een 20/6 sync op profiel 17a ipv 50/10 sync (dit had ik gedurende één maand).
Had voorheen proximus maar sinds één maand geleden exact overgeschakeld naar EDPNET via de fritzbox 7360.

Hopelijk komt DLM en/of vectoring langs om dit terug te verhogen.
Een TBF helpt niet. Het rare is ook dat sync niet eventjes wegvalt als ik een tbf aanvraag.
Mijn lijnnummer heb ik eerst via 1924 via een analoog toestel op de ntp aangevraagd en daarna meermaals TBF via 0800...
krijg steeds de melding dat de aanvraag succesvol is maar ik zie niets gebeuren, ook geen disconnect dus.
Zet hem eerst eens op Annex-A in plaats van B.
Doe dan nog eens een lijntest.
Bij de lijntest, zorg ervoor dat je het hele menu afloopt anders wordt de test niet gestart, dus na de bevestiging van het nummer moet je nog menu keuze 2 doen om het te starten, misschien die laatste stap niet gedaan?
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
yoho
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 sep 2005, 13:46
Locatie: Roeselare-Beveren
Bedankt: 1 keer

Geert-Jan schreef:
yoho schreef:
yoho schreef:hallo,

Sinds vandaag heb ik een 20/6 sync op profiel 17a ipv 50/10 sync (dit had ik gedurende één maand).
Had voorheen proximus maar sinds één maand geleden exact overgeschakeld naar EDPNET via de fritzbox 7360.

Hopelijk komt DLM en/of vectoring langs om dit terug te verhogen.
Een TBF helpt niet. Het rare is ook dat sync niet eventjes wegvalt als ik een tbf aanvraag.
Mijn lijnnummer heb ik eerst via 1924 via een analoog toestel op de ntp aangevraagd en daarna meermaals TBF via 0800...
krijg steeds de melding dat de aanvraag succesvol is maar ik zie niets gebeuren, ook geen disconnect dus.
Zet hem eerst eens op Annex-A in plaats van B.
Doe dan nog eens een lijntest.
Bij de lijntest, zorg ervoor dat je het hele menu afloopt anders wordt de test niet gestart, dus na de bevestiging van het nummer moet je nog menu keuze 2 doen om het te starten, misschien die laatste stap niet gedaan?

Heb ik nu net gedaan: Annex-A werkt wel met SNR in download 21 ipv 22 (dus iets slechter) zelfde sync 20/6. TBF gedaan, maar blijft net hetzelfde. Heb de indruk dat de TBF niet gestart wordt, beide nummers geprobeert (nummer via 1924) en voip nummer ook om zeker te zijn. Sync blijft aan (dus wordt die TBF wel gestart ?) Ik toets op het laatste wel 2 om te bevestigen en krijg de melding dat de lijntest wordt uitgevoerd en de lijn wordt daarna verbroken.

Zal terug één maand moeten wachten zeker op verhoging ?
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Doe anders eens een Linetest met de Fritzbox zelf.
Helemaal onderaan, Contents klikken, dan opnieuw onderaan Fritz!Support klikken.
Dan kom je in een apart scherm waar je DSL Line Test ziet staan.
Voer die eens uit, misschien heb je ergens een fout in je bekabeling zitten, dan heb je ook dat lage profiel.
Hij gaat dan aangeven op hoeveel meter er een probleem is, bij benadering.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

yoho schreef:Heb ik nu net gedaan: Annex-A werkt wel met SNR in download 21 ipv 22 (dus iets slechter) zelfde sync 20/6. TBF gedaan, maar blijft net hetzelfde. Heb de indruk dat de TBF niet gestart wordt, beide nummers geprobeert (nummer via 1924) en voip nummer ook om zeker te zijn. Sync blijft aan (dus wordt die TBF wel gestart ?) Ik toets op het laatste wel 2 om te bevestigen en krijg de melding dat de lijntest wordt uitgevoerd en de lijn wordt daarna verbroken.
Mijn advies zou zijn: niets doen.
En zeker niet dat prutsen met Annex A / Annex B en voortdurende lijntesten :-(

Jij bent pas aangesloten op een nieuwe ROP (G.Vector = full).
Zoals ik eerder schreef kan het nu niet lang meer duren (ca 1 maand) vooraleer Proximus vectoring activeert op jouw lijn (G.INP = on).
Gezien je in zone 2 zit (provisioning profiel 20/6) zal je bij vectoring waarschijnlijk naar 50/6 gaan, waarna DLM je verder zal verhogen (max 85/15).

Het is Proximus die beslist wanneer vectoring geactiveerd wordt, met de FritzBox om te zetten van A naar B of omgekeerd, kan je dat tijdstip echt niet beïnvloeden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

't is meer dan een half jaar geleden dat ik hier gevraagd heb, dus nog eens een poll: Wie heeft er nog geen Vectoring?
Ik ben eens snel door het topic gelopen...
- Daydreamke, Ernie ==> zone 4
- Xming, gunterdw, eotT, redman, dizzy, patje,bertg3,geert-jan ==> ondertussen vectoring
- axs, johan devos ==> vectoring onderweg
- doglover, doktor avalanche,pdrke, kaween ==> geen vectoring
- conexio, jempie, fredo66, cptkango, roadrebel,?
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 05 jan 2017, 08:08, in totaal 6 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

ik & patje hebben beiden vectoring, de rest weet ik niet.

Ik nog niet zo bijster lang (sinds november).
Massive improvement in line stats :beerchug:
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb ondertussen ook vectoring.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Nog geen vectoring maar sinds gisteren wel broadcom kaart!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

al 2 maanden broadcom maar nog geen vectoring :-(, jammer want ik zou graag naar EDPnet overschakelen voor een hogere upload speed.
2017-01-04-FB.PNG
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Heb a.u.b. een beetje geduld, de G.INP gaat vanzelf aan na ongeveer een maand, maar er zitten veel feestdagen in December dus normaal gaat het binnenkort wel aan.
Het is een administratieve handeling die ze moeten invoeren.

MAAR, je kan het zelf ook tegenhouden door in de Fritzbox de line-settings op Max-stabiliteit te hebben staan, die moeten op Max-performance staan.
Zie bijlage, dat is de beste setting, de enige die geen impact heeft is de RFI setting, die mag staan waar je wil.
Settings voor Vectoring.png
Ik heb overigens ook vectoring en mijn lijn is ergens begin November omgezet als ik me niet vergis en het duurde ongeveer 6 weken tot G.INP aan ging.

Wachten duurt lang als je er al heel lang naar uitkeek, had ik ook last van, was elke dag aan het kijken.
axs schreef:Nog geen vectoring maar sinds gisteren wel broadcom kaart!
Dan gaat de G.Vector in een week of 2 aan, vandaar is het dan nog een week of 3 a 4 tot G.INP aangaat.
Wel raad ik Annex-A alsook een lijntest aan, mogelijk gaat die dan meteen al G.Vector = Full aangeven, maar het is G.INP wat de eigenlijke vectoring is.
Laatst gewijzigd door Geert-Jan 04 jan 2017, 17:51, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Mij mag je ook op de lijst met vectoring zetten.
pdrke
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Doktor Avalanche schreef:'t is meer dan een half jaar geleden dat ik hier gevraagd heb, dus nog eens een poll: Wie heeft er nog geen Vectoring?
Ik ben eens snel door het topic gelopen...
- Daydreamke, Ernie ==> zone 4
- Xming, gunterdw, eotT, redman, dizzy, patje ==> ondertussen vectoring
- axs ==> vectoring onderweg
- doglover, doktor avalanche ==> geen vectoring
- conexio, pdrke, jempie, fredo66, cptkango, roadrebel,?
Hier in regio Lovendegem nog altijd geen vectoring.
Bgc TV-Bgc internet- Bgc vaste telefoon- Bgc generation Mtv 15
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Lovendegem is uitgestrekt, waar is dat ongeveer ?
Kant vaart, Lovendegem dorp, kant Evergem of Vinderhoute ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
pdrke
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

lacer schreef:Lovendegem is uitgestrekt, waar is dat ongeveer ?
Kant vaart, Lovendegem dorp, kant Evergem of Vinderhoute ?
Buurt van de supra bazar, kant Evergem.
Bgc TV-Bgc internet- Bgc vaste telefoon- Bgc generation Mtv 15
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

De huizen staan daar niet zo dicht bij elkaar. Een idee waar de dichts bijzijnde ROP's staan ?
Hier is een kaartje, waar je op kan inzoomen. Let op, deze is wel niet meer up to date, maar heb je toch een beetje zicht op waar er nog KVD + ROP's zouden kunnen staan.
http://bgcmap.narod.ru/
Hoe meer gebruikers er op de ROP's zijn aangesloten, hoe groter de kans dat dan ook bij jou vectoring wordt uitgerold.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

pdrke schreef:
lacer schreef:Lovendegem is uitgestrekt, waar is dat ongeveer ?
Kant vaart, Lovendegem dorp, kant Evergem of Vinderhoute ?
Buurt van de supra bazar, kant Evergem.
In die wijk waar er deze zomer nog wegenwerken waren?

Voor de poll van hierboven: had reeds lang vectoring in Gent aan de Zuid/Lange Violettestraat. Nu op nieuw adres is Sint-Amandsberg was die ook al aanwezig. Na een weekje sync op 100/20.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Geert-Jan schreef:
axs schreef:Nog geen vectoring maar sinds gisteren wel broadcom kaart!
Dan gaat de G.Vector in een week of 2 aan, vandaar is het dan nog een week of 3 a 4 tot G.INP aangaat.
Wel raad ik Annex-A alsook een lijntest aan, mogelijk gaat die dan meteen al G.Vector = Full aangeven, maar het is G.INP wat de eigenlijke vectoring is.

Annex A gekozen en TBF uitgevoers.
Nu gezakt van 40/10 naar 30/10
Bijlagen
IMG_4893.PNG
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Maar zie je waarden, die zijn 84 om 27k max, zonder vectoring.

Welke provider heb je? Scarlet gaat (dacht ik) niet hoger dan 30/10.

En is je Firmware 06.31?

Je G.Vector staat ook nog af, hoe staan je Line-settings? Op Max-performance?

Even geduld, je boel staat nog niet aan....dan ga je met zekerheid naar fel omhoog.

Ik ging zelf van 70/10 (Ikanos) eerst naar 50/10 (Broadcom G.Vector Full 1 week) en nu naar 85/20 (6 weken later G.INP aan)....de Broadcom is niet onmiddellijk een verbetering als die erin zit, maar eens alles aanstaat wel.

Als ik je cijfers bekijk kan je MET vectoring zomaar 85/20 of misschien zelfs 100/20 halen.....even geduld oefenen, het blijft niet zo laag als je nu ziet.
Zeker van en ja 6 weken is lang, heel lang als je moet wachten.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Doktor Avalanche schreef:'t is meer dan een half jaar geleden dat ik hier gevraagd heb, dus nog eens een poll: Wie heeft er nog geen Vectoring?
?
Ik in Genk, een kleine km van het centrum, niks Broadcom dus ook geen vectoring.
Mijn vader in Houthalen ? Nada.
Schoonmoeder in Helchteren ? Niks.
Collega van mijn vader in Opglabbeek ? Ook niet.
Mijn nicht in Rummen ? Noppes.

Eigenlijk is de enige persoon die ik in mijn familie ken die vectoring had op zijn lijn mijn schoonbroer, centrum Diest. En die is inmiddels terug naar Telenet gegaan. :lol: (na verhuis)

Het valt te hopen dat de technieker die me nu .. 2 jaar geleden of zo heeft aangesloten ongelijk krijgt : toen ik hem over vectoring aansprak met een voorzichtige "klaar in 2016" was zijn reaktie "no way dat ze iedereen op vectoring gaan zetten. Als PX niet genoeg klanten heeft binnen een gegeven rop wordt dat niks".

Niet mijn woorden hé. Maar het "klaar in 2017" verhaal, daar geloof ik ook niet meer in.
Tenzij dat die technieker gelijk gaat krijgen en er aardig wat mensen uit de boot gaan vallen, en "klaar" inderdaad niet inhoud dat iedereen op vectoring komt.

Ik weet niet of het verhaal van de brief van PX over "op til staande verbeteringen en daaruitvolgende downtime" nog klopt die werd opgestuurd 6-maanden-of-wat voor de kaartwissel, maar indien dat zo is : ook nog niets van zo'n brief gezien. Dat beloofd. :D
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Geert-Jan schreef:
Welke provider heb je? Scarlet gaat (dacht ik) niet hoger dan 30/10.
.
Hoezo? Hier haal ik effectief 85/15 (met speedtest) bij Scarlet (internet only).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

axs schreef: Annex A gekozen en TBF uitgevoerd.
Nu gezakt van 40/10 naar 30/10
Ik heb het hier al herhaaldelijk gezegd: vectoring kan je niet forceren, Proximus beslist wanneer vectoring geactiveerd wordt, je kan dat tijdstip echt niet beïnvloeden.

Dus: niets doen is mijn advies, en rustig afwachten
  • - nadat de Broadcom kaarten geinstalleerd zijn kan het nog enkele weken duren voor je "G.Vector = full" ziet
    - na een maand of zo zal je "G.INP = on" zien, dan pas heb je vectoring.
Laat dat gefoefel met Annex A/B en lijntesten achterwege, daar is (op dit ogenblik) geen reden voor.
Eens vectoring actief is, kan je nog altijd op Annex A omstellen (alleen nodig indien jouw lijn onstabiel zou zijn wegens marginale upload SNR).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pdrke
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

sirWard schreef:
pdrke schreef:
lacer schreef:Lovendegem is uitgestrekt, waar is dat ongeveer ?
Kant vaart, Lovendegem dorp, kant Evergem of Vinderhoute ?
Buurt van de supra bazar, kant Evergem.
In die wijk waar er deze zomer nog wegenwerken waren?
Neen, een wijk verder, voorbij oostveldkouter (richting eeklo).
Bgc TV-Bgc internet- Bgc vaste telefoon- Bgc generation Mtv 15
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:
axs schreef: Annex A gekozen en TBF uitgevoerd.
Nu gezakt van 40/10 naar 30/10
Ik heb het hier al herhaaldelijk gezegd: vectoring kan je niet forceren, Proximus beslist wanneer vectoring geactiveerd wordt, je kan dat tijdstip echt niet beïnvloeden.

Dus: niets doen is mijn advies, en rustig afwachten
  • - nadat de Broadcom kaarten geinstalleerd zijn kan het nog enkele weken duren voor je "G.Vector = full" ziet
    - na een maand of zo zal je "G.INP = on" zien, dan pas heb je vectoring.
Laat dat gefoefel met Annex A/B en lijntesten achterwege, daar is (op dit ogenblik) geen reden voor.
Eens vectoring actief is, kan je nog altijd op Annex A omstellen (alleen nodig indien jouw lijn onstabiel zou zijn wegens marginale upload SNR).
Klopt, vectoring kan je niet forceren, maar je kan het wel tegenwerken.
Probeer het zelf maar eens Philippe, zet je lijn op Annex-B en dan de lijn-settings verder op Max-stabiliteit.
Je gaat veel errors bekomen, mogelijk zelfs onstabiel maar je vectoring gaat uit en hij wordt Vector-friendly in het beste geval, maar eerder val je terug op service profiel.

Ik heb meerdere lijnen die vectoring doen, de meesten hadden op Annex-B veel fouten en vielen spontaan uit, ja sinds de Broadcom en G.Vector alsook G.INP stonden uit.
Met de Ikanos kaart was geen enkele lijn uitgevallen noch veel fouten te zien, na Broadcom met dezelfde settings wel, allemaal. Toeval?
Vanaf we die allemaal op Annex-A gezet hebben vielen die niet meer uit. (En ja het zijn verschillende Rop's in verschillende gemeenten)
De G.Vector ging bij allemaal aan op een 2 a 5 dagen na een TBF op Annex-A, toeval? 5 stuks? Ik geloof niet in zo'n toeval.

Vergeet niet de G.Vector is enkel een indicatie dat alle partijen Vectoring KUNNEN doen, niet meer en niet minder.
De eigenlijke vector G.INP duur iets meer dan een maand, dat klopt.

Maar ik ben heel zeker dat Annex-B voor de Broadcom de verkeerde setting is en dat je het beste een TBF doet meteen na de omschakeling.
Ja de snelheid kan even omlaag gaan vanwege de nieuwe kaart in de ROP, maar doet die anders ook wel door de vele fouten op Annex-B.

Trouwens de default setting van een Fritzbox is Annex-A en geen B.
Misschien kan iemand met een BBox 2/3 eens testen welke van de twee Scarlet of Proximus instelt na vectoring(-friendly)? Zou wel handig zijn te weten.

Probeer het zelf Philippe, zet je modem op Annex-B en max-Stability, doe een TBF of wacht af, je valt enorm terug, meestal op service profiel.
En tel anders eens het verschil in errors tussen de beiden, zoals ook velen hier al gerapporteerd hebben, Annex-A had veel minder errors.

Dus ja, ik raad iedereen aan Annex-A en max-performance in te stellen met erna een TBF en vanaf dan een paar dagen te wachten, dan zou G.Vector aan moeten gaan.
En de G.INP die de versnelling geeft na een week of 4 tot 6. Waarom zou je het niet doen? Ik heb er een gezien die op Annex-B na meer dan een jaar nog geen vectoring had, na A + TBF wel, ook toeval?
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het kan toch toeval zijn dat je bij annex A geen fouten hebt. Maar bij mij is het net omgekeerd: bij annex B nooit fouten, bij annex A plots veel fouten:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb er op dit moment ook erg veel, en het valt me op dat met het zakken van de temperaturen mijn snelheid afneemt en de fouten toenemen.
Op dit moment is het -3,3C buiten.

En dit is nu de waarde:

Attainable throughput kbit/s 89132 21710
Current throughput kbit/s 84807 19999

Waar mijn Attainable overdag bij +7 graden dik 115000 is.
Ik heb dit al een paar dagen zitten bekijken en telkens als het gaat vriezen daalt die waarde enorm.
Zie bijlage.....en zie mijn doorvoer versus wat mogelijk is, die lopen vrijwel gelijk.
Schermafdruk op 2017-01-06 00-09-52.png
Een paar posts eerder heb ik overdag snelheden gepost en die was downstream veel hoger.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Geert-Jan schreef:
philippe_d schreef: Ik heb het hier al herhaaldelijk gezegd: vectoring kan je niet forceren, Proximus beslist wanneer vectoring geactiveerd wordt, je kan dat tijdstip echt niet beïnvloeden..
Klopt, vectoring kan je niet forceren, maar je kan het wel tegenwerken.
Probeer het zelf maar eens Philippe, zet je lijn op Annex-B en dan de lijn-settings verder op Max-stabiliteit.
Je gaat veel errors bekomen, mogelijk zelfs onstabiel maar je vectoring gaat uit en hij wordt Vector-friendly in het beste geval, maar eerder val je terug op service profiel.
Dat zijn 2 verschillende zaken.
Vanzelfsprekend zal je snelheid zakken als je alles op Max. Stabiliteit zet. Dat is zelfs de bedoeling van deze settings om de stabiliteit te verhogen: in de landen waar ze niet werken met profielen zal de FritzBox syncen aan de maximale snelheid, waardoor je soms onstabiele verbinding hebt. met deze setting kan je - in stapjes - je snelheid verminderen tot je lijn stabiel wordt.
In België heeft deze setting geen zin, gezien je (meestal) een profiel krijgt die onder de maximum snelheid ligt.
Gezien mijn fritzBox zeer stabiel draait (0.0 errors) zal ik niets proberen :-)

Maar dat heeft niets met de Annex A of B te maken!
Geert-Jan schreef: Trouwens de default setting van een Fritzbox is Annex-A en geen B.
Misschien kan iemand met een BBox 2/3 eens testen welke van de twee Scarlet of Proximus instelt na vectoring(-friendly)? Zou wel handig zijn te weten.?
Jammer kan je dit niet uitlezen uit een B-box, zou inderdaad interessant zijn.

Ik wil hier verder niet over discuteren, we verschillen van mening.
Het staat de users vrij om jouw advies te volgen, we horen het wel of het een success is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef: Dat zijn 2 verschillende zaken.
Vanzelfsprekend zal je snelheid zakken als je alles op Max. Stabiliteit zet. Dat is zelfs de bedoeling van deze settings om de stabiliteit te verhogen: in de landen waar ze niet werken met profielen zal de FritzBox syncen aan de maximale snelheid, waardoor je soms onstabiele verbinding hebt. met deze setting kan je - in stapjes - je snelheid verminderen tot je lijn stabiel wordt.
In België heeft deze setting geen zin, gezien je (meestal) een profiel krijgt die onder de maximum snelheid ligt.
Fout, zet hem maar eens op max-stabiel, binnen 1 TBF of je wacht af dan val je op service profiel.
Dit garandeer ik je, kwam er achter tijdens testen omdat we regelmatig connecties verloren zonder duidelijke reden.
De reden was achteraf duidelijk, problemen met de binnenhuisbekabeling (op 1 systeem), kan gebeuren maar meteen veel bijgeleerd.

Daarna dezelfde settings ook bij anderen getest, zet alles op max-stabiel en je gaat service krijgen, dit heeft verder niks met België of andere landen te maken.

Ook Annex-B gaf veel problemen, maar dit komt doordat Ikanos minder gevoelig is, ik zie vele problemen met Broadcom die ervoor niet waren.
Dat jij niks merkt, wel dat is prachtig, maar ik zie gewoon een enorm verschil tussen de beiden, waar Ikanos gewoon werkte heeft Broadcom ineens problemen.

Ik heb alle modes en settings reeds getest, op goede en slechte lijnen, telkens blijkt de Broadcom meer gevoelig, maar eens je dat oplost krijg je met Annex-A en max-Performance de beste settings.
Heb je mijn SRA als gezien? Die staat ON! En ik hou snelheid, ondanks de lijn-max die omlaag gaat.
Wie heeft er nog SRA on? Hoe ik die aan kreeg weet ik niet, geen enkel idee.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef:
Jammer kan je dit niet uitlezen uit een B-box, zou inderdaad interessant zijn.
Neen, een gewone gebruiker kan dat natuurlijk niet uitlezen, maar als er bij mij of een ander forumlid een Proximus of Scarlet technicus moest langskomen kunnen we wel vragen om het na te zien. Dan is het gewoon een kwestie van tijd alvorens we het zeker weten.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

TanknaT schreef:
philippe_d schreef:
Jammer kan je dit niet uitlezen uit een B-box, zou inderdaad interessant zijn.
Neen, een gewone gebruiker kan dat natuurlijk niet uitlezen, maar als er bij mij of een ander forumlid een Proximus of Scarlet technicus moest langskomen kunnen we wel vragen om het na te zien. Dan is het gewoon een kwestie van tijd alvorens we het zeker weten.
de b-box3 heeft een Annex-M frontend, en connecteert met de Annex-B toneset
Untitled.jpg
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

EotT schreef:Het kan toch toeval zijn dat je bij annex A geen fouten hebt. Maar bij mij is het net omgekeerd: bij annex B nooit fouten, bij annex A plots veel fouten:
Afbeelding
Ik heb ondertussen de kabel vanuit de splitter naar de fritzbox veranderd door een andere, (even lange) betere(?) kabel, en de splitter ertussenuit gehaald (dus rechtstreeks in de NTP2007).
Dit geeft me toch wel wat betere waardes (ook geen errors meer):
Hopelijk is het nu net genoeg om door DLM op 100/20 gezet te worden. Afwachten maar! Ik veronderstel dat het beter is alles zijn gaan te laten gaan, en geen TBF te starten?
Afbeelding

Als ik dit dan vergelijk met de waardes die ik in augustus vorig jaar had kan ik toch wel van een mooie verbetering spreken:
Afbeelding
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Een verhoging naar 100/20 lijkt inderdaad perfect mogelijk. Of wel of niet een TBF starten het beste idee is, echter, dat zou ik niet durven zeggen.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik zou wel een TBF starten, met wat geluk gaat die met een paar dagen dan wel om, naar 85/20 toch al vrijwel meteen, was bij mij ook.
100/20 denk ik niet, want je marge is erg krap voor 100, maar ja, als het op DLM wel gebeurt na een week heb je er enkel bij gewonnen.
Gewoon doen, je ziet wel wat er gebeurd :-D

BTW, ik heb de fouten ook, maar bemerk geen enkel probleem met de verbinding en ook mijn cijfers liggen hoger zonder uitval of vertragingen.
Mijn vermoeden is dat ze komen door ADSL verbindingen op de kabel die nog steeds aanwezig zijn.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Hij heeft 16 dB op 85 Mbps, naar de 100 gaat die niet veel dB meer zakken hoor, mogelijk iets van 4 a 5 dB minder, heeft dan nog 10 dB over.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

In theorie heb je gelijk, technisch is 100 mbps haalbaar.
Uit de ervaring blijkt echter dat je een marge van 20% nodig hebt (attainable > 120 mbps) om DLM te overtuigen :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Hij heeft toch 123.000, dat is dus 23% marge.
Zelf heb ik wel 100 Mbps download met attainable 122962.

Code: Selecteer alles

Receive direction	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	100000	15000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	122962	25978
Current throughput	kbit/s	99998	14998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		43	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	12	12
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	14	15
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		A43	A43
Ik vraag me af of ik met mijn bijna 26.000 attainable upload ooit op 20 Mbps zal geraken.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Code: Selecteer alles

Receive direction 	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	100000	20000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	120088	25677
Current throughput	kbit/s	99998	19999
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		43	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	13	9
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	6	7
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Ik zit er toch op, moet wel zeggen een dikke week geleden een ramp, verbinding veel continu weg, staat nu op Max Stability, maar denk dat het niet aan mij lag.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Toch dan maar een TBF gestart. Resultaat: 85/15 behouden, maar attainable throughput is teruggevallen naar 115/23 ipv 123/28. Vreemd. hopelijk is het straks weer gestegen. En vanaf nu wachten we gewoon rustig af. 8)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jantje81 schreef:Hij heeft toch 123.000, dat is dus 23% marge.
Sorry, naar verkeerde screenshot gekeken (ik dacht 112.000) :-(
jantje81 schreef:Ik vraag me af of ik met mijn bijna 26.000 attainable upload ooit op 20 Mbps zal geraken.
Ja dat zal wel ... :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Hier wil ie ook niet naar 20 (en 85), 10 dagen geleden TBF gedaan, en op 70/15 gebleven (Annex naar A gezet)

Code: Selecteer alles

		Receive direction	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	70000	15000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	103534	26965
Current throughput	kbit/s	70000	14998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		33	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	15	13
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	18	21
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		J43	J43
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”