Vectoring rollout

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Afgaande van zijn huidige profiel is het een zone 4 profiel, welke (nog) geen vectoring profielen hebben.
Alsook ga je geen vectoring krijgen op bundels die rechtstreeks uit een centrale komen.

Dus je hebt dubbel pech eigenlijk.
Als het echt vanuit een centrale is en geen ROP ga je zelfs al zou je een zone 3 upgrade krijgen niet kunnen genieten van vectoring.
Nuja, ik denk niet dat er nog echt veel mensen op LEX'es aangesloten zijn, dus je kan altijd eens een TBF proberen triggeren, en indien dat niet helpt eens bellen naar belgacom met de vraag wanneer je huidige LEX gepland is voor sloop :P.

Best kan je ook altijd eens checken op lijntest.be of op de site van proximus welke waarden je te zien krijg als je je telefoonnr intikt.
yoho
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 sep 2005, 13:46
Locatie: Roeselare-Beveren
Bedankt: 1 keer

hallo,

sinds vier dagen staat G.Vector nu op FULL ipv OFF.
Wanneer mag ik nu verwachten dat G.INP nu ook op ON komt te staan en vectoring ook effectief actief wordt ?
Bijlagen
Capture.JPG
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Bij mij staat ie al 2 jaar zo.
Maar nog altijd geen teken dat G.INP op full komt.

Willy
yoho
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 sep 2005, 13:46
Locatie: Roeselare-Beveren
Bedankt: 1 keer

Ja amai 2jaar?!

Ik hoop dat het hier een beetje vlugger gaat. Had ergens gelezen dat het een beetje afhankelijk is van hoeveel users (connecties) er nog zijn met niet vector compatible modems.

Je hoopt dan al jaren op vectoring en nu het mogelijk wordt, staat het nog niet actief.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

yoho schreef:sinds vier dagen staat G.Vector nu op FULL ipv OFF.
Wanneer mag ik nu verwachten dat G.INP nu ook op ON komt te staan en vectoring ook effectief actief wordt ?
Meestal kan dit tot één maand duren, soms vlugger.
Indien het nog niet actief is binnen een maand, kan je eens proberen met een lijntest, bij sommigen heeft dit de activatie op hun lijn getriggerd.
Maar best is nu nog wat geduld uitoefenen :-) .
Van zodra vectoring actief wordt, kom je op 70/20, daarna komt DLM (85/20, 100/20)..
doglover schreef:Bij mij staat ie al 2 jaar zo.
Maar nog altijd geen teken dat G.INP op full komt.
Als ik jouw vorige posts herlees, zit jij in zone 4
In zone 4 is nog geen vectoring actief, G.INP zal pas op "on" komen als Proximus beslist om ook zone 4 op vectoring te zetten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

En wanneer is dat dan.

Degenen die al een fasoenlijke snelheid hebben krijgen nog meer. Degenen die in het sukkelstraatje zitten moeten maar wachten.
En hopen dat ze ooit eens een paar kruimeltjes krijgen.
Het wordt tijd dat ook de sukkelaars eens bediend worden.

Willy

Trouwens mijn lijn ziet er momenteel zo uit:
Fritz4.jpg
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Na overschakeling op annex B dezelfde waarden, na tbf op annex B hogere att. waarde van 114.000 naar 116.800.
Carrier record naar B43.

De 100Mbit bij de speedtest op de proximus site haal ik niet, heb wel een betere upload, eeg betrouwbaar is dit dus niet.


@iedereen: als g.inp op on staat dan is de periode van dlm op vectoring reeds gepasseerd: als je een tfb start kom je meteen op de dlm op vectoring verhoogde snelheid! Enkele weken wachten op g.inp is dus een goeie zaak!
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Een goede slide in 2017

Sorry, ik kan geen Nederlands spreken, ik heb de bijdrage nit Google vertaald, hoop verzeit me
1 jaar geleden ben ik overgestapt van ADSL 4000/512 naar VDSL
Begin was 16.000 / 2000 na een week van 20.000 / 2.000, die dan dus ongeveer 7 maanden was
De router is een FritzBox 7490 met FW.6.31 sinds 2 weken met de FW. 06.52 vor Test
Als er ooit Vectoring wordt geactiveerd in het leven met welke snelheid waarschijnlijk zou zijn
FritzBox_2.jpg
FritzBox_1.jpg
Erick
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2013, 09:24

Geert-Jan schreef:
Erick schreef: Downstream max bit rate: 44,143 kbps
Upstream max bit rate: 4,168 kbps
Wel met vectoring kan je naar 70/10 gaan schat ik.
Maar op dit moment zal het niet meer dan 30/3 zijn als je een lijntest doet.
Je ROP heeft nog geen vectoring Broadcom printplaat voor zover ik het kan zien.

Doe eens een lijntest, misschien gaan ze omhoog, je hebt er niets aan te verliezen.
of toch wel :(

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16,559 kbps
Upstream current bit rate:     1,044 kbps

Downstream max bit rate:       29,879 kbps
Upstream max bit rate:         2,038 kbps

Downstream attenuation:        24.4 dB

Downstream noise margin:       20.8 dB
Upstream noise margin:         13.1 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            993 m

Proximus profile name:         16,5/1
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

@doglover
@Haribo
@Erick

Jullie zitten waarschijnlijk alle 3 in dezelfde situatie: namelijk "zone 4"
Dit wordt bepaald door de afstand tot de ROP en de verzwakking, veel is daar niet aan te doen.
  • Het startprofiel in zone 4 is 12/1
  • DLM kan jouw lijn verhogen tot max 16.5/4
  • Voor zover bekend heeft Proximus geen plannen om vectoring te activeren voor zone 4, dus welke snelheid je zou kunnen krijgen is pure speculatie (ik gok op max 30/5) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

B-Box 3 Sagen Tool zegt Estimated Distance 580m...te lang?
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

philippe_d schreef: [*]Voor zover bekend heeft Proximus geen plannen om vectoring te activeren voor zone 4, dus welke snelheid je zou kunnen krijgen is pure speculatie (ik gok op max 30/5) ?[/list]
Zoals ik reeds eerder stelde. De sukkelaars krijgen niets. Alles voor degenen die al 70 Mbps hebben.
Foei Proximus.

Willy
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Willy,

Hoge frequenties verzwakken sneller dan lage frequenties.

Als de lijn langer is heb je meer verzwakking.

Op lange afstand heeft vectoring nauwelijks nog effect.

Zo nu weet je dat het pas rapper gaat als er fysiek aanpassingen worden gedaan aan de lijn (lees: de lijn wordt korter of de diameter van het koper moet groter).

Wie woont in het hol van pluto moet ook eens nadenken hoeveel ROI er te verdienen valt. Met 7 huizen ga je niet snel de investering terug hebben. Woon je in dichter bevolkt gebied en heb je de pech om pakweg tussen twee KVD 's te wonen dan is de kans op netwerkaanpassingen en dus hogere snelheid al een pak realistischer.

Dicht bevolkt gebied en je zit binnenkort misschien met een glasvezel in huis. Maar opnieuw... Een alleenstaande woning in een wijkske met een belbus? Of rijhuizen en appartementsblokken. Je snapt hopelijk wel dat de RUP een ramp is in dit land. Lintbebouwing etc.

Niet iedereen op den buiten geeft ook aardgas. Tenzij ze enkele duizenden flappen neerleggen. Tsjaa xDSL heeft ook zo zijn fysische eigenschappen. Wees blij dat je door historische feiten een aansluiting hebt. Er zijn trouwens nog steeds alternatieven.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Kijk eens enkele posts hoger, dan kun je de lijn eigenschappen zien, zoals die door de FritzBox worden gerapporteerd.
Ik zou dan toch een betere sync mogen krijgen dan ik heb.

Trouwens: Alternatief - Telenet zeker. Over mijn lijk dat ik ooit nog een contract met Telenet afsluit. Iets teveel keer in het zak gezet.

Willy
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

niet enkel de mensen die "al" 70Mbit hadden kregen weer lekkers hoor Willy. Als je mijn (en ik ben niet de enige) hun posts volgt zie je dat wij uit zone 2 ook onze soms uitzichtloze lijn eindelijk zagen verbeteren. Ikzelf van 30/8 naar 100/20, Pat van 50/10 naar 100/15.

Al is het inderdaad spijtig dat je in zone 4 amper nog voordelen van vectoring gaat krijgen. Het enige dat voor jullie nog gaat helpen is ROP's of "booster boxes" bijplaatsen.
Bij zoiets moet je echter ook de berekening maken zoals hierboven gezegd. Als er tussen elk huis 100m ligt is het niet echt rendabel voor proximus om daar een extra ROP neer te zetten.
Al denk ik dat als je met geld over tafel komt ze wel snel zouden willen werken misschien. Val echter niet achterover als je de prijzen van zo'n ROP inclusief elec, glasvezel en DSLAM kaarten leest.

Dus jah, er zijn maar weinig alternatieven dat nog overblijven. Je wist (IMO) waar je aan begon als je op de boerenbuiten ging wonen. Zo heb je in Nederland ook geen 1Gbit FTTH in een boerengat. Daar mag je blij zijn als je al 20 a 30Mbit haalt (al heb ik wel de indruk dat ze daar iets minder voorzichtig zijn met profielen, en je modem gewoon op z'n max laten sync'en).
Bonding zou ook helpen op zulke afstanden, maar daarvoor moet je ook 2 paren binnen krijgen. Niet dat de BBox3 dat ondersteunt echter.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik ben het er toch niet mee eens hoor, want vectoring gaat op elke afstand effect hebben.
Want doordat de overspraak in paren vermindert gaat de signaal-ruis verhouding duidelijk omhoog.
Waarom Proximus op de Broadcom-ROP niet elke lijn op vectoring zet is me een raadsel.
Want het is juist een verbetering voor lange lijnen eerder dan op heel korte afstand, want door een grotere lengte neemt de overspraak toe en vectoring gaat dat tegen.

Lees anders even mee uit de wiki over VDSL waar ze dit ook zeggen:
VDSL2 Vectoring

Vectoring is a transmission method that employs the coordination of line signals for reduction of crosstalk levels and improvement of performance.
It is based on the concept of noise cancellation, much like noise-cancelling headphones.
The ITU-T G.993.5 standard, "Self-FEXT cancellation (vectoring) for use with VDSL2 transceivers" (2010), also known as G.vector, describes vectoring for VDSL2.
The scope of Recommendation ITU-T G.993.5 is specifically limited to the self-FEXT (far-end crosstalk) cancellation in the downstream and upstream directions.
The far end crosstalk (FEXT) generated by a group of near-end transceivers and interfering with the far-end transceivers of that same group is cancelled. This cancellation takes place between VDSL2 transceivers, not necessarily of the same profile.[10][11]
https://en.wikipedia.org/wiki/Very-high ... riber_line
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

GuntherDW schreef:Je wist (IMO) waar je aan begon als je op de boerenbuiten ging wonen.
Ik woon niet op de boerenbuiten. Ik woon wel in een zijstraatje waar er slechts 6 huizen staan. Maar de hoofdstraat ligt slechts 100 m verder, en deze is goed dichtgebouwd, met vele zijstraten die ook goed van huizen voorzien zijn.
En trouwens ik woon hier al van 1982. Moet ik dan verhuizen voor een betere internet verbinding?
Ik ben het er toch niet mee eens hoor, want vectoring gaat op elke afstand effect hebben.
Juist. En ik verwacht ook geen mirakels. Maar als je naar de lijnwaarden kijkt van mijn lijn (zie enkele posts hoger) dan moet er toch iets beter uit de bus kunnen komen, vooral op de download. (De upload zal wel niet beter gaan).
Een verbetering tot 30/4 moet m.i. mogelijk zijn. Dat is op de upload een verbetering met 100% en dit zelfs zonder vectoring.
Hiermee kom ik een beetje bij de mensen.
Heb hierover al meermaals bij proximus aangeklopt (in het verleden), maar gezien de antwoorden die ik kreeg ben ik maar gestopt.

Willy
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Geert-Jan schreef:Ik ben het er toch niet mee eens hoor, want vectoring gaat op elke afstand effect hebben.
Want doordat de overspraak in paren vermindert gaat de signaal-ruis verhouding duidelijk omhoog.
Waarom Proximus op de Broadcom-ROP niet elke lijn op vectoring zet is me een raadsel.
Want het is juist een verbetering voor lange lijnen eerder dan op heel korte afstand, want door een grotere lengte neemt de overspraak toe en vectoring gaat dat tegen.
Maar praktisch gezien werd er toch vastgesteld dat voor grotere afstanden de verbetering door VDSL minder en minder tot verwaarloosbaar wordt of heb ik dit verkeerd begrepen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Geert-Jan schreef:Want het is juist een verbetering voor lange lijnen eerder dan op heel korte afstand, want door een grotere lengte neemt de overspraak toe en vectoring gaat dat tegen.
Tot daar de "Theorie van Geert-Jan" die de regels van de physica terug uitgevonden heeft.
Volgens deze theorie zou Proximus dus vectoring moeten invoeren op een ADSL2 lijntje (van 2-3 km), want hoe langer de lijn, hoe meer overspraak?

Een korte rechtzetting ....
Crosstalk neemt toe met de frequentie. En korte lijnen zijn beter voor hogere frequenties, of anders gezegd: hoe langer de lijnen, hoe lager het VDSL2 frequentiespectrum. Vanaf een bepaalde afstand wordt er zelfs geen 17MHz profiel meer gebruikt, maar een 8MHz profiel. Op héél korte lijnen kan je een 30 MHz profiel gebruiken.

Het is dus net het omgekeerde: vectoring heeft een veel groter effect op kortere lijnen (zoals dit grafiekje aantoont)
Jouw Wikipedia links zegt trouwens niets over afstanden ...

Afbeelding

Niettegenstaande dit, zou ik er ook voorstander van zijn dat Proximus vectoring activeert op alle lijnen, want voor iemand die op 16.5/2 zit, is een vectoring profiel van 30/5 al een grote verbetering :-) .
jackho schreef:Maar praktisch gezien werd er toch vastgesteld dat voor grotere afstanden de verbetering door VDSL minder en minder tot verwaarloosbaar wordt of heb ik dit verkeerd begrepen.
Nee, dat heb je goed begrepen :wink: .
doglover schreef:En ik verwacht ook geen mirakels. Maar als je naar de lijnwaarden kijkt van mijn lijn (zie enkele posts hoger) dan moet er toch iets beter uit de bus kunnen komen, vooral op de download. (De upload zal wel niet beter gaan).
Een verbetering tot 30/4 moet m.i. mogelijk zijn. Dat is op de upload een verbetering met 100% en dit zelfs zonder vectoring.
Daar heb je 100% gelijk in, en dit heeft niets met vectoring te maken, maar met de "conservatieve" (dwonload) profielen die Proximus sedert de invoering van VDSL2 hanteert.
Op jouw lijntje zou Proximus probleemloos - en zonder vectoring - een profiel van 30/3 (of zelfs 40/3) kunnen geven.
Maar dat is een andere discussie (die we hier al hadden) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Haribo schreef:1 jaar geleden ben ik overgestapt van ADSL 4000/512 naar VDSL
Begin was 16.000 / 2000 na een week van 20.000 / 2.000, die dan dus ongeveer 7 maanden was
De router is een FritzBox 7490 met FW.6.31 sinds 2 weken met de FW. 06.52 vor Test
Als er ooit Vectoring wordt geactiveerd in het leven met welke snelheid waarschijnlijk zou zijn
Jij zit dus niet in zone 4, maar in zone 3 :-) .
  • - In zone 3 start je inderdaad met 16.5/2
    - DLM kan jou verder verhogen (zonder vectoring) tot max 30/4
    - Van zodra vectoring actief wordt op jouw lijn, zal je starten met 30/5
    - DLM kan jou verder verhogen (met vectoring) tot max 60/5 (meestal is dit 50/5)
Zie tabel in deze post
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Dag Philippe,

Ik ga het nog een keer proberen, want ook jouw grafiek geeft precies aan wat ik schrijf.
Voor mij is deze materie simpel omdat het een heel oud probleem is, mensen uit de radio-wereld doen dit al bijna 100 jaar en het is niets nieuws.
Het enige wat nieuw is, is de manier waarop ze het doen op een telefoonlijn.

Vectoring heeft niets met de hoogte van de frequentie te maken, dat is de eerste fout die je maakt.
De hoogte van de frequentie heeft enkel te maken met de doorvoersnelheid die haalbaar is verder niets.

Ruis en overspraak heb je op alle frequenties of je nu op 220Khz zit of op 30Mhz, het maakt geen verschil.
Wat wel verschil maakt is de hoeveelheid overspraak (=rotzooi) je op een lijn hebt en ja die neemt toe met de lengte dit omdat de hoeveelheid bruikbaar signaal verdwijnt in de rommel.

Maar wat is er precies aan de hand? Door de troep op de kabel verdwijnen de hogere signalen in de ruis, ze zijn er dus wel maar je kan ze niet meer "zien" omdat ze onder de rommelgrens zitten.
Wat ze dus doen is dezelfde rommel nogmaals meesturen maar in omgekeerde fase, door deze fase-draaing komt de rommel-grens een pak lager te liggen waardoor het VDSL signaal langer boven die grens blijft.
Dit houd in dat het decodeerbare signaal beter wordt en DUS ook de hogere frequenties op langere afstand bruikbaar, je tilt het signaal uit de ruis door de ruis te verlagen.
Dit is een betere signaal-ruis-verhouding, maar dan wel omgekeerd door de ruis te verlagen, het signaal blijft feitelijk hetzelfde.

Dit is wat vectoring doet. En juist op midden en grote afstand kan dit het signaal verdubbelen waardoor je mensen van 60mbit naar 100 ziet gaan, maar ook mensen op 16mbit naar 30mbit.
Het probleem zit erin dat je in het begin van de kabel niet zomaar het vermogen kan verhogen want dan neemt de overspraak (=crosstalk) toe op lange afstanden, ergo je laat het rommel-niveau toenemen waardoor de waarden aan het begin beter zijn maar de afstand neemt af.
Dit wil je ook niet. Je ziet dan ook aan het eind van je grafiek de marge tussen crosstalk en signaal op elkaar komen, er is quasi geen signaal meer over maar enkel nog rommel.
De blauwe en groene lijn zie je er door vectoring ook heel duidelijk boven getild worden.

Het probleem is dat de "antennekabel" genaamd telefoonkabel ongeschikt is voor hoge frequenties en last heeft van overspraak alsook enorme demping kent en aan hoge frequentie mag je gerust al aan 2Mhz denken.
Meer vermogen is geen optie want dan verlies je afstand door. De ruis/rommel verlagen wel, en dat is precies wat ze doen.

BTW je grafiek is niet correct, ze kunnen allang 300mbit down door de telefoonkabel pompen :-D

Ik hoop dat ik het nu beter uitgelegd heb?

Edit: Hier heb je een versie gebruikt door radio-amateurs uit 2006: http://www.pa0sim.nl/Phaser%2080%20-%2010%20meters.htm
Precies hetzelfde princiepe.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Geert-Jan schreef: De hoogte van de frequentie heeft enkel te maken met de doorvoersnelheid die haalbaar is verder niets.
Hoe hoger de frequentie, hoe meer carriers er mogelijk zijn, wat zich dus inderdaad in een hogere doorvoersnelheid vertaald. Maar hogere frequenties zijn veel gevoeliger voor demping én ruis. Bij hogere frequenties heb je een hogere elektromagnetische koppeling met meer overspraak tot gevolg in de bundels. We zijn hier in koperlijnen bezig en niet in de ether ;)
Vandaar dus de lagere frequentieprofielen op langere lijnen zoals Philippe juist aangeeft.
En juist op midden en grote afstand kan dit het signaal verdubbelen waardoor je mensen van 60mbit naar 100 ziet gaan, maar ook mensen op 16mbit naar 30mbit
Tot zo'n 500 meter heb je nog een verdubbeling. Daarna is het toch wel wat minder. Demping is de grootste oorzaak van signaalverlies op langere lijnen. Daar zal vectoring uiteraard niet veel aan veranderen en minder effect hebben. Vergeet ook niet dat het anti-crosstalk signaal vanuit de DSLAM naar de CPE ook onderhevig is aan demping en een extra belasting geeft op het koperpaar. Dat verlies valt vooral op bij de korte lijnen (blauwe lijn ligt onder de groene).

Het is niet zozeer de vraag of vectoring nog goed werkt op de langere lijnen, maar waar dat het nuttig en rendabel is om in te zetten. Vectoring vraagt enorm veel rekenkracht die voornamelijk van de DSLAM moet komen. Dat is ook de rede waarom zone 4 bij PX nog niet aan vectoring toe is.
BTW je grafiek is niet correct, ze kunnen allang 300mbit down door de telefoonkabel pompen :-D
Op G.Fast en nog hogere frequenties en snelheden is het nog wel even wachten tot dat uitgerold zal worden. Momenteel zit alles nog in labofase. En afstanden waar het nut heeft zullen nog korter worden.
v2n126_fig_2.jpg
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

philippe_d schreef: Daar heb je 100% gelijk in, en dit heeft niets met vectoring te maken, maar met de "conservatieve" (dwonload) profielen die Proximus sedert de invoering van VDSL2 hanteert.
Op jouw lijntje zou Proximus probleemloos - en zonder vectoring - een profiel van 30/3 (of zelfs 40/3) kunnen geven.
Maar dat is een andere discussie (die we hier al hadden) ...
Conclusie: Ik kan geen hoger profiel krijgen omdat proximus dit niet wil wegens zijn conservatieve politiek. En mijn hoop op vectoring moet ik ook niet hebben omdat "het wss geen effect heeft". Dit terwijl alle grafiekjes die ik gezien heb wel aantonen dat een verbetering van 100% mogelijk is.
Dus s**** it, en zwijg maar.

Willy
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zat ook op het 12/1 profiel bij belgacom en ben daardoor overgeschakeld op Orange.
Heb nu een 100/10 profiel en Orange tv werkt ook perfect, ik zou zeggen niet twijfelen aan Orange maar gewoon doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

daydreamke schreef:Ik zat ook op het 12/1 profiel bij belgacom en ben daardoor overgeschakeld op Orange.
Heb nu een 100/10 profiel en Orange tv werkt ook perfect, ik zou zeggen niet twijfelen aan Orange maar gewoon doen.
Is enkel mogelijk icm met een GSM abbo bij Orange. Heb ik niet en heb ik ook niet nodig.
Voor mijn GSM kom ik toe met een herlaadkaart van € 20 per jaar.

Willy
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

daydreamke schreef:Ik zat ook op het 12/1 profiel bij belgacom en ben daardoor overgeschakeld op Orange.
Heb nu een 100/10 profiel en Orange tv werkt ook perfect, ik zou zeggen niet twijfelen aan Orange maar gewoon doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Orange biedt volgens mij enkel kabel aan. Dit heeft niets met xDSL profielen of vectoring te maken.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Vertaald met Google

Bedankt philippe_d

Hier kunt u bij Proximus geen antwoord als je vraagt voor vectoring, die is rondneuzen in de mist
Ik heb gecontroleerd met Google Maps, op de hoofdweg. is de distributeur, Fibre to, koper uit, dan zijn er 560m tot aan mijn huis
De Test Line 080022424 niet verandert, blijft bij 16K
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

16.500kbps zul je bedoeld hebben :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

lacer schreef:16.500kbps zul je bedoeld hebben :-)
16k = 16000. De k staat niet voor kbps, maar 'duizend'.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

petrol242 schreef:
Geert-Jan schreef:
En juist op midden en grote afstand kan dit het signaal verdubbelen waardoor je mensen van 60mbit naar 100 ziet gaan, maar ook mensen op 16mbit naar 30mbit
Tot zo'n 500 meter heb je nog een verdubbeling. Daarna is het toch wel wat minder. Demping is de grootste oorzaak van signaalverlies op langere lijnen. Daar zal vectoring uiteraard niet veel aan veranderen en minder effect hebben. Vergeet ook niet dat het anti-crosstalk signaal vanuit de DSLAM naar de CPE ook onderhevig is aan demping en een extra belasting geeft op het koperpaar. Dat verlies valt vooral op bij de korte lijnen (blauwe lijn ligt onder de groene).

Het is niet zozeer de vraag of vectoring nog goed werkt op de langere lijnen, maar waar dat het nuttig en rendabel is om in te zetten. Vectoring vraagt enorm veel rekenkracht die voornamelijk van de DSLAM moet komen. Dat is ook de rede waarom zone 4 bij PX nog niet aan vectoring toe is.
Bijna, het probleem van de lange lijnen en vectoring is niet dat vectoring niet werkt maar dat die domweg niet aanstaat en ook nog niet aan kan.
De reden is simpel, er zit nog steeds ADSL en ISDN op de lijnen, daardoor is in het lage gebied geen vectoring mogelijk.
Van zodra de ADSL en ISDN weg is zullen ze de lage profielen ook vectoring krijgen en dan zullen die het verschil duidelijk gaan merken.
Vectoring is enkel mogelijk als ALLE aderparen MET dezelfde frequenties meedoen, dat is nog niet het geval.
Daarom is het ook precies dat ze service-profiel in dat gebied zetten met dezelfde frequenties als ADSL en geen Hz hoger.
Misschien wil PX wel de "oude" modems versneld uitfaseren alsook ADSL zo rap mogelijk kwijtspelen.
Of je voor vectoring dichtbij of ver weg gaat rekenen, dat maakt niks uit, want vectoren gebeurd op mijn weten op de gehele kabel op alle aderparen die VDSL voeren en in het vectoring bereik zitten, rekenen moet die toch op het gehele spectrum.

En dan zijn er nog de providers die eigen apparatuur op de lijn gebruiken, op dat moment is vectoring ook niet mogelijk.

En dan nog even dit, demping en ruis op koperparen; twisted-pair, coax of twin-lijn is allemaal hetzelfde en staat los van ether-gebruik, het is een transmissielijn en de kwaliteit ervan bepaald de demping alsook de maximale frequentie.
Bundel je er meerdere dan krijg je overspraak, eender de toepassing of type kabel.

Als ik de tabellen moet geloven van doorvoer bij lage profielen dan gaan die nog veel bij krijgen eens ADSL weg is. :banana:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

EotT schreef:
lacer schreef:16.500kbps zul je bedoeld hebben :-)
16k = 16000. De k staat niet voor kbps, maar 'duizend'.
Akkoord voor k = 1000, maar lees eens de vorige post van haribo:
Vertaald met Google ...
...
De Test Line 080022424 niet verandert, blijft bij 16K
Wat wilde hij hier mededelen denk je :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
eddyfr
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 mei 2009, 21:57
Locatie: Yellow City
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

doglover schreef:
daydreamke schreef:Ik zat ook op het 12/1 profiel bij belgacom en ben daardoor overgeschakeld op Orange.
Heb nu een 100/10 profiel en Orange tv werkt ook perfect, ik zou zeggen niet twijfelen aan Orange maar gewoon doen.
Is enkel mogelijk icm met een GSM abbo bij Orange. Heb ik niet en heb ik ook niet nodig.
Voor mijn GSM kom ik toe met een herlaadkaart van € 20 per jaar.

Willy
Voor zover ik weet kan je gewoon internet + TV nemen bij orange zonder GSM abbo.
Was een promo pakket voor 39€ eerste 6 maanden en daarna 49€/maand.

edit: idd je hebt gelijk, blijkbaar een gsm abbo nodig lol. Die klein letterkes toch...

BTW on topic: Hier bij mij is het ook een mix van zone 3 en 4 (zijstraat van grote baan). Buren naast mij zitten op 12/1, paar huizen verder een 16,5/2. Is zo al een tijdje, ik heb dit profiel ook nog gehad. Nuja ik was het wachten beetje beu en daarom overgestapt op telenet. Was op zich een verademing, zeker de uploadsnelheid. VDSL2 was op zich wel stabiel. Dat kon niet van ADSL gezegd worden haha, keren dat die lijn eruit gekletst is amai. Enigste oplossing was de modem laten syncen op 2Mbit zodat ik rond de 10 SNR margin zat ipv default ingestelde 6.
TV: CanalDigitaal VU+ Solo2 / Telenet digicorder
ISP: Telenet Business modem-only 300/30
MOBILE: Telenet 30GB
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Haribo schreef:Vertaald met Google
Ik heb gecontroleerd met Google Maps, op de hoofdweg. is de distributeur, Fibre to, koper uit, dan zijn er 560m tot aan mijn huis
Nog wat geduld tot vectoring actief wordt op jouw lijn :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ik geloof niet meer, wacht schon1 jaar
hoe weet je dat het Vectoring wordt geactiveerd, voor Broadcom in de ROP?
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Haribo schreef:Ik geloof niet meer, wacht schon1 jaar
hoe weet je dat het Vectoring wordt geactiveerd, voor Broadcom in de ROP?
Post eens de screenshots van je DSL waarden.
En zit je al op een Broadcom?
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Geert-Jan
staat enkele posts hoger: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 65#p683965
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:Geert-Jan
staat enkele posts hoger: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 65#p683965
Ik had op zijn berichten geklikt maar er kwamen geen plaatjes bij.
Vandaar dat ik het niet zag.

Anyway, z'n G.Vector staat uit, dus de mogelijkheid tot Vectoring (G.INP) is er dan ook niet.

Wacht even!!!!

Afbeelding

Er staat Line-instellingen-aangepast! Als die allemaal op Max-stability staan dan kan je wachten tot je met pensioen kan gaan voor die veranderen.
Zet de lijn instellingen op Max-speed! en doe dan een Lijntest, dan zal er wel het een en ander veranderen.
Tenminste G.Vector zou dan al aan moeten gaan, met Max-stabiel blijft die uit.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

EotT schreef:
lacer schreef:16.500kbps zul je bedoeld hebben :-)
16k = 16000. De k staat niet voor kbps, maar 'duizend'.
Maar 16K = 16 Kelvin. :angel:
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

16 Kelvin, dat is supergeleiding temperatuur :-), nieuwe technologie van Proximus, nice!
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
yoho
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 sep 2005, 13:46
Locatie: Roeselare-Beveren
Bedankt: 1 keer

yoho schreef:hallo,

sinds vier dagen staat G.Vector nu op FULL ipv OFF.
Wanneer mag ik nu verwachten dat G.INP nu ook op ON komt te staan en vectoring ook effectief actief wordt ?

Sinds vandaag heb ik een 20/6 sync op profiel 17a ipv 50/10 sync (dit had ik gedurende één maand).
Had voorheen proximus maar sinds één maand geleden exact overgeschakeld naar EDPNET via de fritzbox 7360.

Hopelijk komt DLM en/of vectoring langs om dit terug te verhogen.
Een TBF helpt niet. Het rare is ook dat sync niet eventjes wegvalt als ik een tbf aanvraag.
Mijn lijnnummer heb ik eerst via 1924 via een analoog toestel op de ntp aangevraagd en daarna meermaals TBF via 0800...
krijg steeds de melding dat de aanvraag succesvol is maar ik zie niets gebeuren, ook geen disconnect dus.
Bijlagen
Capture2.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”