BBOX-3 ervaringen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

de laatste software versie van bbox3 is toch 10.5.D.U.CX ?
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Bij mij geeft die "Softwareversie 3.28.35G".. Ik heb hierover nog nergens iets van gevonden.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat zal wel de Software versie van de decoder zijn bedoel je ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Naamloos.jpg
Dit is wat men modem zegt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Tiens, da's gelijk een volledig ander uiterlijk. Is dat een Bbox3 van Technicolor of van een andere fabrikant ?
Bij een Bbox3 van Technicolor ziet het er zo uit:
http://ubuntuone.com/20UUdABZorqqcAlE4ON0pc
Laatst gewijzigd door lacer 25 dec 2013, 12:40, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Versie 3.28.35G is blijkbaar de laatste versie van la b-box 3 /S (Sagem)
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ja, de Sagem versie heb ik.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Nu ben ik eigenlijk wel eens benieuwd wat de eigenlijke verschillen zijn. Zal wel niet alleen zijn die dat zou willen weten 8)
De configuratie vensters, software en data-pump versie...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze komen wat groot uit :P

PS:
Heb net nog is een lijntest gedaan en nu staat er dat er werkzaamheden gepland zijn.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Met welke browser bekijk je deze pagina's onder welk besturingssysteem ?
Misschien dat er daardoor wat verschillen kunnen zijn in uiterlijk want deze printscreens lijken toch een heel klein beetje op de Technicolor versie.

Wie weet of de onvolkomenheden en bugs in de T versie niet zitten in de S versie, of omgekeerd :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Windows 8.1 Pro 64-bit en mijn browser die ik gebruik is Mozilla Firefox.
Joneszy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 08 jan 2010, 13:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

zeppeman, bij mij stond dat er ook op dat er werken gepland waren, eva zei dat dat kwam door installatie bbox3, en dus normaal was en er niemand zou langskomen ofzo, zal vanzelf verdwijnen
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Heb de klantendienst maar is gebeld. Blijkbaar is er een fout op de lijn en er komt dus maandag een technieker langs. Ben benieuwd wat het is want met de bbox2 nooit problemen mee gehad (tot de adapter het begaf :P ).
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Gisteren is de technieker geweest. Blijkbaar wou hij snel naar huis ofzo.. Hij kwam hier toe met een nieuwe bbox3 in zijn handen. We leggen hem alles nog is uit. Hij zegt dan ja inderdaad, ik heb ook gezien dat er fout op de lijn was, maar we gaan een nieuwe bbox3 plaatsen, het kan zijn dat de huidige modem een defect heeft.. Hij had hem geïnstalleerd en weg was die. Hij ging wel volgende week nog is bellen om te zien of we nog problemen hadden.

Het zappen gaat nog altijd even traag met "oude" en de nieuwe bbox3. We hebben zelfs aventoe groene blokjes of een millisecond "geen signal". Dit hebben we nooit gehad met de bbox2.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

en is de nieuwe bbox3 dan opnieuw een Sagem of een Technicolor? Want zoals Lacer terecht opmerkt:
lacer schreef:Wie weet of de onvolkomenheden en bugs in de T versie niet zitten in de S versie, of omgekeerd :bang:
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Het is weer een Sagem.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

volgende keer eens een Technicolor vragen?
EMVelomobiel
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:16

Hallo
Sinds gisteren zijn we in het bezit van de bbox3. Televisie werkt maar onze laptop werkt niet draadloos... wel met de eternet kabel, dit zonder problemen,laptop van de dochter werkt ook zonder problemen draadloos, net zoals, gsm, tablet. 2x gebeld met technicus van belgacom gisteren maar helaas is ons probleem niet op te lossen. We hebben wel 100x opnieuw alles geprobeerd: verbinding verbreken, de wifi2.7-.... verwijderd, opnieuw ingesteld aan de hand van de nodige sleutel, die achter op de modem staat vermeld, maar steeds duikt hetzelfde probleem op: netwerkcentrum vermeldt uitstekende signaalsterkte via de draadloze netwerkverbinding. De linklijn van onze laptop vermeldt geen kruisje naar het netwerkicoontje dat in het midden staat. Onder dit middelste icoontje staat genoteerd 'onbekend netwerk' en de linklijn naar het interneticoontje toont een lijn met een rood kruisje. Als ik de netwerkverbinding status weergeef, dan vermeldt hij dat er activteit is met verzonden bytes nu bv. op 4.644 bytes maar de ontvangen bytes staat op '0'. Laptop dochter, gsm, tablet waren onmiddellijk met internet verbonden door enkel de sleutelcode in te geven maar laptop met vista krijgt maar geen internet verbinding. Onderaan de taakbalk is het icoontje met de 2 schermpjes actief maar de wereldbol op de 2 schermpjes komt niet te voorschijn. Ook de firewall hebben we al eens uitgezet, ook dit verhelpt niets. Ook de IPv4 en -6 instellingen staan beide op automatisch, ook hier staat alles juist. Het is ook niet dat de modem niet werkt want dan hadden we uiteraard op geen enkel toestel draadloze verbinding. Het is net of het IP adres van onze laptop niet de juiste frequentie is met de internetverbinding want de draadloze netwekverbinding is er wel degelijk maar geen internetverbinding. Weet iemand raad met ons probleem?
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Via welke frequentie maak je de connectie?
Wanneer ik met onze toestellen via de 5 GHz wil surfen gaat het veel trager - soms denk ik dat de bbox gecrasht is - dan via de 2.4 GHz frequentie.
Momenteel gebruik ik die 5 GHz enkel voor de Wi-Fi bridge, de rest via 2.4 Ghz.
Victory Not Vengeance
EMVelomobiel
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:16

Oei oei geen flauw idee waar ik dit vind, op welke frequentie ik zit met de laptop?
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

Ik zou onderstaande even uittesten:
Inloggen in b-box3 via browser: http://192.168.1.1/
Log in met gebruikersnaam: user en wachtwoord: terug te vinden op b-box3

Ga naar de instellingen van draadloze verbinding. Blauwe knop bij mij met tandwiel en 2,4GHz.
Bij de algemene instellingen verander je de modus van 802.11b/g/n naar 802.11b/g
Vervolgens onderaan op 'ok' klikken.

Test zo eens even uit of de computer nadien al dan niet verbinding kan maken.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ga naar:
Configuratiescherm / Apparaatbeheer / Netwerkadapters
kies jou wifi adapter
en klik er op met rechtermuisknop zodat er een snelmenu opent
kies dan eigenschappen.
in het venster dat opent, ga naar geavanceerd
kijk tussen da mogelijkheden of je kan kiezen voor 5GHz of voor 2,4GHz
Best eens kiezen voor 2,4
zo kan je de snellere Wifi-n behouden
EMVelomobiel
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:16

Alvast dank voor jullie reacties. Ik had ingelogd op het http adres via de tablet. Toen ik de 'n' wegdeed bleek er niks meer te werken en via mijn gsm gaf ie aan dat de pagina verhuisd was. Ik heb de bbox dan nu gerecet en oef' had terug internetverbinding met de apparaten die voordien ook werkte. Onze probleem-laptop had ook geen internetverbinding gekregen toen ik de 'n' had verwijderd. Dus helaas werkt die optie ook niet... Wel staat de frequentie in onze mdem sowieso op 2.4ghz heb ik gezien en ook staat de probleem-laptop 'connected' met de modem. Daaruit maak ik op dat denkelijk het niet aan de instellingen ligt van de bbox zelf maar 'iets' tss bbox3 en de vista connecties in de laptop. De bbox staat ook aangegeven in de laptop en moet hem niet meer toevoegen. We hebben ook al die instellingen verwijderd en hem terug toegevoegd. Doch blijft echter het netwerkverbinding gaan maar geen verbinding maken met het internet. Omdat de netwerk verbinding 'onbekend' is benoemd, heb ik geprobeerd om deze instellingen aan te passen in 'particulier' ipv ''openbaar' maar dit verandert automatisch weer naar openbaar. Als ik het 'netwerk overzicht weergeven' aanklik, meldthij dat er geen overzicht kan maken omdat het netwerk 'openbaar' staat... ik snap er de botte ni meer van, pfff.
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

wifi probleem bbox3 in combinatie met bepaalde windows vista pc's is al een tijdje bekend. is hier ook al eens ergens op het forum vermeld geweest. ik denk dat het afwachten is op een firmware upgrade voor de bbox3. wat wel een eventuele oplossing kan zijn is een externe wifi stick via usb aan te sluiten.
EMVelomobiel
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:16

Bedankt genksta voor je reactie. Ik vrees dat er idd iets tss de bbox3 en de vista niet compatibel is. Ik probeer ook nog is te zoeken op google om de 'atheros ar5007eg wireless network adapter' te kunnen configuren met onze vista instellkngen. Bij de atheros eigenschappen probeer ik nu uit te zoeken in het configuratiescherm of dat het normaal is dat in de onderverdeling 'geavanceerd' het 'netwerk adres' leeg is. Mss moet hier wel iets vermeld staan. Ik geloof ook graag dat er op dit forum over dit probleem al wel berichten staan maar als nieuwkomer op dit forum is dit een speld zoeken in de hooischuur door de vele informatie vermeld. Ben al heel erg blij dat er leden zijn die mijn vraag gelezen hebben om toch mee te helpen om ons probleem mee proberen op te lossen, waarvoor onze dank.
EMVelomobiel
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:16

ziezo, probleem opgelost sinds eergisteren! Gewoon via PCPitstop gratis de juiste driver voor onze vista gedownload voor de Atheros die we hebben en klaar! Zo 'simpel' kan het zijn.
Sulya
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2014, 15:37

Bssoft schreef:Een Bbox2 vervangen door een B-box3 zal je terug vallen en moet je wachten terug op DLM :cry:
Idem dito voor het vervangen van B-box2 door B-box 2 .... DLM moet weer langs komen :cry:
DLM kan je altijd "forceren" door voor 3x verlies van synchro binnen 20 minuten te zorgen
En mensgen die zeggen dat "zij bij belgacom toch gewoon mijn 70/6 profiel terug selecteren" hebben jammer genoeg geen gelijk. Een DLM is op zich maar 1 van profielen naast alle andere, manueel kunnen ze niets boven 30/6 kiezen (dit uit 2 jaar technische dienst ervaring via een van outsource callcenters)
Bssoft schreef:Heeft er iemand al iets kunnen testen met de WAN poort op de b-box3 ... ?
Ja, sinds gisteren heb ik een bbox3 (technicolor versie) kunnen lenen om die op mijn scarlet verbinding te testen. Internet gedeelte werkt uitstekend, ook auto-configuratie, maar TV werkt niet omdat scarlet routed mode niet ondersteunt, en met user profiel is het niet te wijzigen. Daar ga ik morgen eens voor bellen zowel naar scarlet als naar belgacom. Bij belgacom kunnen ze dit (en heel veel andere dingen) voor alle OLOs ook aanpassen maar een agent tegenkomen die het wilt doen is een ander verhaal...
Dus voor mijn TV moest ik sagem als vdsl modem behouden en bbox3 als access point gebruiken. Wan port deed het niet- als je kabel van lan@sagem op wan@bbox3 aansluit blijft WAN lampje rood en bbox blijft offline. MAAR als je die kabel gewoon op lan aansluit is er wel verbinding. Nadat ik aantal combinaties heb getest (dhcp enkel op bbox3, dhcp op beide met verschillende ip's, dhcp enkel op sagem) heb ik toch besloten om dhcp op bbox uit te zetten en enkel op sagem aanlaten, want anders had ik wat dns problemen. Nu zorgt die bbox enkel voor fatsoenlijk wifi en sagem doet de rest.
Zo heb ik ook geen probleem met geen/zelf assigned IP dat ik regelmatig via sagem heb.

Morgen dus even naar beide technische diensten bellen met hoop dat zij mij met bridged mode op bbox3 of een expert/admin wachtwoord willen helpen.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

Sulya schreef:Daar ga ik morgen eens voor bellen zowel naar scarlet als naar belgacom. Bij belgacom kunnen ze dit (en heel veel andere dingen) voor alle OLOs ook aanpassen maar een agent tegenkomen die het wilt doen is een ander verhaal...
Bespaar je de moeite naar Scarlet te bellen: de service gateway wordt door Belgacom beheerd, dus daar brandt de lamp
Wan port deed het niet- als je kabel van lan@sagem op wan@bbox3 aansluit blijft WAN lampje rood en bbox blijft offline.
klopt, want de bbox3 gaat op zoek naar de service GW op VLAN20, en die wordt door de Sagem niet doorgestuurd, dus het lampje blijft rood. Heb je geprobeerd om je PPP-credentials manueel in de bbox3 in te vullen, want via ZTC werkt dat dus niet.
Morgen dus even naar beide technische diensten bellen met hoop dat zij mij met bridged mode op bbox3 of een expert/admin wachtwoord willen helpen.
Dan moet je uiteraard eerst de bbox3 terug aan de VDSL hangen, zodat de service GW er aan kan. Ik weet niet of Belgacom jouw bridged profiel kan bewaren, want anders krijg je bij elke SW-upgrade weer je routed profiel gepusht.

Bottom line: het wordt dringend tijd dat Scarlet ook de 21e eeuw binnenstapt en eveneens routed video begint te ondersteunen. Als dit voor Belgacom lukt, waarom zou dit dan niet op krek hetzelfde netwerk met dezelfde servers voor Scarlet lukken?
Sulya
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2014, 15:37

flupke19 schreef:Heb je geprobeerd om je PPP-credentials manueel in de bbox3 in te vullen, want via ZTC werkt dat dus niet.
Ja, credentials waren nog altijd in orde nadat bbox3 op dsl heeft gehangen en ZTC ging toen door, maar geen geluk met wan poort. Ik zal idd eens moeten proberen om PPP op sagem eens uitzetten.
flupke19 schreef:Dan moet je uiteraard eerst de bbox3 terug aan de VDSL hangen, zodat de service GW er aan kan. Ik weet niet of Belgacom jouw bridged profiel kan bewaren, want anders krijg je bij elke SW-upgrade weer je routed profiel gepusht.
Ja, op moment van naar bgc te bellen was die bbox terug op dsl (en gereset voor zekerheid). 2 agenten aan de lijn gehad, 1ste agente heeft mij eerst op mute gezet en uiteindelijk opgehangen, 2de agent heeft zijn best gedaan om na te vragen hoe dat moet maar hij wou het niet (riskeerde niet, mocht niet) op scarlet lijn doen. Dus jammer genoeg hangt die bbox3 nog altijd op sagem.
Binnen 2-3 weken zal ik die bbox op mijn moeder haar belgacom lijn kunnen aansluiten, nog eens naar BGC bellen en daar gaan ze het waarschijnlijk wel willen aanpassen. Maar het is idd twijfelachtig van hoe lang het op bridged blijft.

Moest het iemand van belgacom TSO lezen en dit voor mij willen aanpassen zou ik natuurlijk heel dankbaar zijn :D

En ja, het is idd hoogtijd dat scarlet video in routed mode ondersteunt... Ik weet niet of het wel waar is maar iemand van scarlet zei dat het van belgacom niet mocht omdat het een van privileges van belgacom klanten was...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

flupke19 schreef: Bottom line: het wordt dringend tijd dat Scarlet ook de 21e eeuw binnenstapt en eveneens routed video begint te ondersteunen. Als dit voor Belgacom lukt, waarom zou dit dan niet op krek hetzelfde netwerk met dezelfde servers voor Scarlet lukken?
Je denkt toch niet dat Scarlet daar zelf over beslist? Hun hele marketing strategie wordt toch door Belgacom bepaald, en voor de techniek zijn ze ook van Belgacom afhankelijk toch?
Sulya schreef: En mensgen die zeggen dat "zij bij belgacom toch gewoon mijn 70/6 profiel terug selecteren" hebben jammer genoeg geen gelijk. Een DLM is op zich maar 1 van profielen naast alle andere, manueel kunnen ze niets boven 30/6 kiezen (dit uit 2 jaar technische dienst ervaring via een van outsource callcenters)
Niet overdrijven hé. Het is niet omdat je 2 jaar ervaring hebt in een Belgacom callcenter (en toegang had tot een beperkt aantal systemen of functies), dat je mag concluderen dat ze manueel niets boven 30/6 kunnen kiezen.
Een Belgacom technieker met de juiste permissies kan veel meer dan wat een callcenter agent kan ...
Sulya schreef: Daar ga ik morgen eens voor bellen zowel naar scarlet als naar belgacom. Bij belgacom kunnen ze dit (en heel veel andere dingen) voor alle OLOs ook aanpassen maar een agent tegenkomen die het wilt doen is een ander verhaal...
Officiëel ben je klant bij Scarlet, en niet bij Belgacom. Ik vind het dus volkomen normaal dat een Belagcom Helpdesk jou niet kan/mag helpen.
Ik denk niet dat Dommel / EDPNet / Scarlet etc... het op prijs zouden stellen, als Belgacom rechtstreeks zaken zou wijzigen aan modem instellingen van hun klanten. Daar heeft Belgacom absoluut geen zaken mee!
Sulya schreef: Wan port deed het niet- als je kabel van lan@sagem op wan@bbox3 aansluit blijft WAN lampje rood en bbox blijft offline
De Wan poort van de B-box is er voor toekomstig gebruik (vb B-box3 achter een FTTH modem). Volgens mij is de WAN poort met de huidige Firmware gewoon disabled.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

philippe_d schreef:
Sulya schreef: En mensgen die zeggen dat "zij bij belgacom toch gewoon mijn 70/6 profiel terug selecteren" hebben jammer genoeg geen gelijk. Een DLM is op zich maar 1 van profielen naast alle andere, manueel kunnen ze niets boven 30/6 kiezen (dit uit 2 jaar technische dienst ervaring via een van outsource callcenters)
Niet overdrijven hé. Het is niet omdat je 2 jaar ervaring hebt in een Belgacom callcenter (en toegang had tot een beperkt aantal systemen of functies), dat je mag concluderen dat ze manueel niets boven 30/6 kunnen kiezen.
Een Belgacom technieker met de juiste permissies kan veel meer dan wat een callcenter agent kan ...
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Het is wel zo dat een technieker door oa ervaring en omdat hij ter plaatse is veel beter de informatie kan interpreteren en gebruiken dan een pipo in een callcenter die enkel wat cijfertjes ziet zonder te beseffen wat ze willen zeggen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

En dan nog als hij een hoger profiel zou kunnen toekennen, dan moet het verder toch automatisch geanaliseerd worden,
want anders zou alles in de soep draaien bv. voor andere vdsl klanten dus dan zal het automatisch sysyteem toch weer beslissen
of de het hoger profiel toelaatbaar is of niet,
of is mijn redenering verkeerd
mistertaliban
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 aug 2011, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Ongeacht de snelheidsperikelen (sta nog maar op 20/2), helpdeskmedewerkers ... toch ook even mijn bevindingen over de bbox3.

- probleem bij connectie via wifi als ik van een ander netwerk kom en laptop stond in stand by. Vb: op het werk bekabeld bezig, zet de de laptop in stand by, laptop thuis terug aanzetten, de laptop verkrijgt na een minuut wel een netwerk maar geen internetconnectie. Netwerkadapter van laptop uit / aan zetten helpt. Dit had ik dus niet voor bij de bbox2, laptop is dezelfde gebleven. Vermoedelijk ligt het gewoon aan de stand by en niet zozeer aan het ander netwerk want had het ook tijdens m'n verlof enkele keren voor.
- bbox3 valt volledig uit bij opzetten vpn connectie naar werk (via wifi, via netwerkkabel werkt het wel).

Dit zijn voor mij twee grote ergernissen waarvan ik hoop dat er snel een oplossing komt door een firmware upgrade, hoe rapper hoe liever.


Om dan nog even te muggenziften: moeten die lampjes echt zoveel licht maken? 's nachts lijkt het alsof de brandweer buiten staat ... .
ZeppeMan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 aug 2010, 08:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Sulya schreef:DLM kan je altijd "forceren" door voor 3x verlies van synchro binnen 20 minuten te zorgen
Je hebt PM.
Sulya
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2014, 15:37

philippe_d schreef: Niet overdrijven hé. Het is niet omdat je 2 jaar ervaring hebt in een Belgacom callcenter (en toegang had tot een beperkt aantal systemen of functies), dat je mag concluderen dat ze manueel niets boven 30/6 kunnen kiezen.
Een Belgacom technieker met de juiste permissies kan veel meer dan wat een callcenter agent kan ...
Een belgacom technieker kan rechtstreeks op je ROP werken en daar alle instellingen aanpassen. Een technieker kan natuurlijk veel meer dan een gewoon agent. Wat ik zei is dat DLM aparte profiel is naast 30/6 en alles wat lager is. Als DLM profiel actief is wordt je snelheid vooral door DLM-systeem bepaald. Een mecanicien kan een automatische versnellingsbak op je auto ook vastzetten op hoogste/laagste versnelling maar dit is een beetje ander niveau.
philippe_d schreef: Officiëel ben je klant bij Scarlet, en niet bij Belgacom. Ik vind het dus volkomen normaal dat een Belagcom Helpdesk jou niet kan/mag helpen.
Ik denk niet dat Dommel / EDPNet / Scarlet etc... het op prijs zouden stellen, als Belgacom rechtstreeks zaken zou wijzigen aan modem instellingen van hun klanten. Daar heeft Belgacom absoluut geen zaken mee!
Officieel heb ik bbox3 van belgacom en niet van scarlet, en zoals U zegt moet elk bedrijf hun producten ondersteunen. Een verbinding heb ik van scarlet, maar bbox3 is een product van belgacom die door belgacom en niet scarlet ondersteund zou moeten worden. Ik heb niet gevraagd om iets aan lijn of verbinding te aanpassen (nochtans is het mogelijk en dagelijks gebeurt) maar gewoon een instelling op hun product. Jammer genoeg kwam ik juiste agent niet tegen...
PS Je zal benieuwd zijn hoeveel OLO-klanten er dagelijks naar belgacom bellen gewoon omdat ze nodige hulp/ondersteuning van hun dienstverlener niet krijgen
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Officieel heb ik bbox3 van belgacom en niet van scarlet, en zoals U zegt moet elk bedrijf hun producten ondersteunen. Een verbinding heb ik van scarlet, maar bbox3 is een product van belgacom die door belgacom en niet scarlet ondersteund zou moeten worden. Ik heb niet gevraagd om iets aan lijn of verbinding te aanpassen (nochtans is het mogelijk en dagelijks gebeurt) maar gewoon een instelling op hun product. Jammer genoeg kwam ik juiste agent niet tegen...
PS Je zal benieuwd zijn hoeveel OLO-klanten er dagelijks naar belgacom bellen gewoon omdat ze nodige hulp/ondersteuning van hun dienstverlener niet krijgen
Je OLO biedt zelf een modem aan dus in feite moet je HUN modem gebruiken, de Sagem en niet de b-box. Als de OLO toestemt met het gebruik van een Bbox, moeten ZIJ de ondersteuning bieden en niet Belgacom.
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb sinds vandaag ook de bbox-3, een zwarte Sagem op een voet. Ik was eerst klant bij Dommel maar nadat ze mijn jaarcontract eenzijdig omgezet hebben in een veel duurder maandcontract, ben ik overgestapt naar Belgacom.

Voordien gebruikte ik een FritzBox 7390. De Belgacom technicus (een hele bekwame kerel!) zei dat het hem sterk leek dat ik mijn 7390 ipv de bbox-3 zou kunnen gebruiken. Hij heeft zijn werk natuurlijk alleen met de bbox-3 geverifieerd, en alles werkt goed: internet en TV lopen als een zonnetje. Maar de bbox-3 is wel heel beperkt qua mogelijkheden. Deze router ondersteunt alleen maar 192.168.* subnets. Laat mijn hele netwerk net gebaseerd zijn op 10.0.0.*! :(

Als ik de 7390 verbind, is er wel een internetverbinding, maar geen TV. Ik wil de bbox-3 daarom graag in bridged mode zetten, zodat de FritzBox PPPoE't in de hoop dat ik dan ook TV kan kijken. Ik vind alleen nergens de optie in het bbox-3 menu om zoiets voor elkaar te krijgen. Ja, ik kan wel PPP uitzetten, maar dan heb je geen internet meer tout court.

Weet er iemand meer? Ik heb de search op dit topic gebruikt, maar ik krijg 0 hits op "7390", "fritz", "route" en "bridge". Vreemd. :D

[update]
Ik maakte het allemaal wat te moeilijk. Ik heb de bbox-3 aangezet en met de RJ-11 telefoonstekker verbonden. Deze gebruikt het standaard 192.168.1.1 IP. WLAN heb ik volledig uitgezet, samen met alle "fancy features" (DLNA, Samba, DynDNS, FON, UPnP IGD, Remote access, ...).

Mijn 7390 heb ik via UTP aan de bbox-3 gehangen, allebei op LAN-poort 1. De 7390 krijgt via de DHCP server van de bbox-3 een IP adres. Ik heb dat IP adres gekoppeld aan het MAC-adres van de 7390 zodat hij altijd hetzelfde IP zal krijgen (in de bbox-3: "My modem -> DHCP -> Advanced -> Add Static Address").

In het configuratiescherm van de 7390 heb ik onder "Internet -> Account information -> Internet Connection -> Internet Service Provider" gekozen voor "Existing connection over LAN". De 7390 doet dus geen PPPoE.

Als laatste heb ik mijn port forwarding rules van de 7390 1:1 overgenomen in de bbox-3. Je moet er dan ook aan denken om je "gebruikersprofiel" op "basic" te zetten in je Belgacom administratie pagina. Zie Belgacom Support voor meer info.

De Belgacom TV decoder "werkt" ook. Ik heb beeld en geluid, de rest heb ik nog niet kunnen controleren.

[update2]

Te vroeg victorie gekraaid. Ik merkte dat de TV decoder nog een IP adres had in de bbox-3 range (192.168.1.0/24), terwijl hij in het subnet van de 7390 hing (10.0.0.0/24). Ik heb toen de decoder uitgezet, en weer aan en sindsdien krijg ik alleen nog de melding dat er een netwerkprobleem is. Ik zie in de logs van mijn DHCP server wel dat hij een IP adres in het 10.0.0.0-subnet heeft gekregen.

In de statuspagina van de bbox-3 heb ik ook per toeval een aantal extra tabbladen gevonden met meer informatie over de netwerkverbinding die de bbox-3 heeft opgezet. Als je naar http://192.168.1.1/57../gui/tpl/src/int ... twork.html surft, zie je extra tabbladen "WAN", "VLAN10", "VLAN20" en "VLAN30" staan. Als dat niet het geval is, moet je de source van deze pagina openen en zoeken naar "VLAN" om achter de links te komen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

FUBAR schreef:De Belgacom TV decoder "werkt" ook. Ik heb beeld en geluid, de rest heb ik nog niet kunnen controleren.
Ik neem aan dat je de TV decoder(s) hebt verbonden met de B-box3, en je andere toestellen (PC's) op je FritzBox?
FUBAR schreef:In het configuratiescherm van de 7390 heb ik onder "Internet -> Account information -> Internet Connection -> Internet Service Provider" gekozen voor "Existing connection over LAN". De 7390 doet dus geen PPPoE.
In dit geval zou ik de voor de FritzBox niet kiezen voor "Existing connection over LAN", maar de FritzBox een PPPoE connectie laten maken. Op die manier zal jouw FritzBox een publiek IP krijgen, en vermijd je de dubbele NAT (en de noodzaak om je port-forwarding rules 1:1 over te moeten nemen in de fritzBox
FUBAR schreef:Als ik de 7390 verbind, is er wel een internetverbinding, maar geen TV. Ik wil de bbox-3 daarom graag in bridged mode zetten, zodat de FritzBox PPPoE't in de hoop dat ik dan ook TV kan kijken. Ik vind alleen nergens de optie in het bbox-3 menu om zoiets voor elkaar te krijgen. Ja, ik kan wel PPP uitzetten, maar dan heb je geen internet meer tout court.
Zo'n optie in de b-box3 heb je niet nodig: als je de PPP van de b-box3 uitzet, dan gaat TV (via de b-box3) gewoon blijven werken, hiervoor heeft de b-box3 geen internet nodig.
FUBAR schreef:Je moet er dan ook aan denken om je "gebruikersprofiel" op "basic" te zetten in je Belgacom administratie pagina. .
Enkel en alleen nodig als je poort 23, 80, 443 (inkomend) wil openen. heb je dat echt nodig ??

PS
Zolang er nog geen vectoring is, kan je de FritzBox alléén gebruiken, voor zowel Internet (LAN1+2) als TV (LAN3+4).
Gewoon bij provider de optie "belgacom + IPTV" kiezen, en klaar :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef: Ik neem aan dat je de TV decoder(s) hebt verbonden met de B-box3, en je andere toestellen (PC's) op je FritzBox?
Dat is jammergenoeg niet mogelijk door de manier waarop de kabels doorheen het huis liggen. Alles hangt ofwel aan de b-box3, ofwel aan de FritzBox. Ik kan het niet selectief verbinden.
philippe_d schreef: In dit geval zou ik de voor de FritzBox niet kiezen voor "Existing connection over LAN", maar de FritzBox een PPPoE connectie laten maken. Op die manier zal jouw FritzBox een publiek IP krijgen, en vermijd je de dubbele NAT (en de noodzaak om je port-forwarding rules 1:1 over te moeten nemen in de fritzBox
Ik had de b-box3 "vooraan" gezet omdat ik had gelezen over vectoring dat Belgacom zou (gaan) toepassen. Belgacom zou daarbij vreemde modems van hun netwerk weren, vandaar mijn onorthodoxe setup.
philippe_d schreef: Zo'n optie in de b-box3 heb je niet nodig: als je de PPP van de b-box3 uitzet, dan gaat TV (via de b-box3) gewoon blijven werken, hiervoor heeft de b-box3 geen internet nodig.
Goed om te weten, bedankt!
philippe_d schreef: Enkel en alleen nodig als je poort 23, 80, 443 (inkomend) wil openen. heb je dat echt nodig ??
Ja, en nog wel meer poorten ook. VPN heb ik nog niet opnieuw aan de praat gekregen, maar dat is voorlopig het minst van mijn zorgen.
philippe_d schreef: PS
Zolang er nog geen vectoring is, kan je de FritzBox alléén gebruiken, voor zowel Internet (LAN1+2) als TV (LAN3+4).
Gewoon bij provider de optie "belgacom + IPTV" kiezen, en klaar :-) .
Dat is een goeie tip. Ik heb daarnet mijn UTP voor internet in LAN1 gestoken, en die voor TV in LAN3 op de Fritz. Het nadeel is dat op de UTP voor TV ook een PC zit die een internetverbinding nodig heeft.

Het schema is als volgt:

Code: Selecteer alles

POTS --- Fritz --- LAN3 --- Switch --- Server + BGC TV decoder
               |
               \-- LAN1 --- Switch --- PC + PlayStation
PC kan op internet, daarmee post ik dit verhaal. Server en BGC TV decoder hebben geen internetverbinding. Ik kan vanaf PC wel Server pingen en erop inloggen. Server kan echter Fritz niet bereiken.

Als laatste nog dit: ik heb mijn Fritz!Box 7390 net geüpdated naar FRITZ!OS 6.01 om ik in de changelog "Ready for vectoring" las. Ik heb als internet service provider "Belgacom with TV" gekozen:

Code: Selecteer alles

connected since 08.01.2014, 21:53, Belgacom with TV, IP address: 81.241.*.*
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

FUBAR schreef:Het nadeel is dat op de UTP voor TV ook een PC zit die een internetverbinding nodig heeft.
Als je TV decoders en LAN devices door mekaar op hetzelfde netwerk staan, heb je geen andere keus dan alles aan de B-box hangen.
De FritzBox heeft hiervoor (nog) geen ondersteuning (niet fully routed).
FUBAR schreef:Ja, en nog wel meer poorten ook
Ja, er worden inderdaad meer poorten gesloten.
Wat ik bedoelde is dat het op "basic" zetten van je gebruikersprofiel alléén invloed heeft op het openen van poort 23, 80 en 443. Andere poorten in de lijst blijven ook voor "basic" gebruikers gesloten.
FUBAR schreef:Als laatste nog dit: ik heb mijn Fritz!Box 7390 net geüpdated naar FRITZ!OS 6.01 om ik in de changelog "Ready for vectoring" las.
Of je nu een vectoring firmware hebt of niet, dat maakt niets uit. Belgacom zal niet goedgekeurde modems op een lager profiel zetten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”