Bad Wifi & kanaal wijzigen

NielsH
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Bad Wifi & kanaal wijzigen

Berichtdoor NielsH » 26 Jun 2013, 08:25

Sinds een maand of twee is de Wifi thuis om te huilen... Ga je op vijf meter van de BBOX2 staan dan mag je beginnen te hopen. Een tiental meter dan is het helemaal om zeep. Niet alleen de Wifi doet vreemd, ook het tv-signaal valt bij momenten weg. De ene dag kunnen we zonder problemen kijken, de andere dag zit ik de BBOX en de tv-doos :-) elk uurtje te herstarten.

Ondertussen van Belgacom een aantal SMSjes ontvangen met de boodschap dat mijn modem instabiel is en dat ik de modem moet updaten. De Dummy-methode (met een exe-bestand) kan ik niet gebruiken wegens enkel linux & Mac in huis, maar wanneer je de stap-voor-stap uitleg volgt zou er geen probleem voor mij moeten zijn.

Gisteren ten lange lesten dan maar even naar Belgacom gebeld. Voor de eerste maal eens met een onvriendelijke helpdeskmedewerker gesproken (jammer overgigens, ik stoefte altijd over de vriendelijkheid van de Belgacom-medewerkers).

"De lijntest is ok, u heeft geen problemen"
Tja, ik zie anders
"na 4 meter heb je altijd problemen met je draadloos netwerk"
Vermindering in sterkte ja, maar zo moeilijk surfen als nu? En, waarom werkte het vroeger wel?

Zijn laatste antwoord (toen hij mij onderbrak):
"Verander het kanaal van uw wifi"

Zogezegd zogedaan. Scan gedaan van de wifi-netwerken in de buurt en gezien dat de BBOX op een druk kanaal (1) zat (zeker 6 andere routers). Hem dan even op 8 gezet.

Alles leek goed te gaan alleen geraakte 1 laptop niet meer online (de mac).

Dan naar kanaal 3 verschoven maar ook daar leek het niet te lukken (zelfs na een herstart van de modem en laptop). De android-telefoons geraken er zonder problemen op.

Ik ben een beetje ten einde raad. En, ja, ik heb al een repeater gekocht, maar dat lost alles maar beperkt op. Die dingen zijn geen wondermiddeltjes, zeker niet wanneer de lijn instabiel is.

Ik surf nu van thuis uit op de Telenethomespot van één van de buren. Die werkt zeer snel doorheen heel het huis. Dat is toch vreemd seg. Moet ik dan echt overstappen naar Telenet (heb daar geen zin in).

Enfin, concrete vraag:
- zijn er bepaalde OS die niet goed overweg kunnen met een wifi-kanaal (lijkt me onmogelijk)
- wat kan ik nog doen om dat signaal te versterken
- wat kan ik doen om het signaal (niet alleen wifi, de stabiliteit van het geheel) te verbeteren.

bedankt voor jullie input!

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 458 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer

Re: Bad Wifi & kanaal wijzigen

Berichtdoor heist_175 » 26 Jun 2013, 09:12

wifi stabiliteit: effectief veranderen van kanaal, gebruik bv kanaal 13 ofzo. Check met InSSIDer welke kanalen druk bezet zijn (maar blijkbaar heb je dat al gedaan).
als het de bbox is, zou je met kabel ook het probleem moeten hebben

alternatief: laat uw vriendin bellen en zeg haar dat ze zich van "de domme" moet houden,
veel kans mag je een nieuwe bbox gaan halen (ik spreek uit ervaring, niet met Belgacom, maar met andere bedrijven, een vrouw die de "dommerik" speelt, wordt vlotter geholpen :))

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1357 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer

Berichtdoor raf1 » 26 Jun 2013, 09:15

Probeer eerst eens de BBOX2 Wifi volledig uit te schakelen en de Wifi-repeater als access point in te stellen.

NielsH
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Berichtdoor NielsH » 26 Jun 2013, 13:07

Teruggebeld naar Belgacom (neen, niet mijn vrouw, al was het een interessante suggestie - ze riep overigens wel luid "neen hoor" toen ik het haar suggereerde ;-)

Deze keer vriendelijke dame (Limburgse dan nog :-) aan de lijn.

"Jawel, u heeft daadwerkelijk stabiliteitsproblemen, ik stuur een technieker langs..."

Das leuk...

niels

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”