VPN achter BBox 2 + IAD

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jmb1973
Starter
Starter

Hallo iedereen,

Eerst en vooral, sorry voor m'n Nederlands. Ik ben franstalig, ik werk voor een Japans bedrijf en woon in Wallonie :-)

Tot gisteren, had ik een Fritzbox 7390 en een Twin ISDN centrale. Maar Belgacom heeft die Twin door een nieuwe box vervangen, omdat de technologie verandert :-( Dat is een OneAccess One 100 box (IAD box). OK, maar ze hebben ook de BBox 2 opnieuw aangezet. De technieker heeft mij gezegd dat hij enkele poorten heb forwarded naar de IAD box, maar die vind ik niet in de web console van de BBox 2.

En dus is de situatie zo:

Internet ----- VDSL2 filter ----- BBox 2 ----- IAD box

Op de IAD box is de ISDN centrale geconnecteerd. De BBox in bridge mode te zetten is geen oplossing, omdat de LAN gebruikt wordt door die IAD box.

Ik heb mijn LAN gescand om de IP van de IAD te vinden. Die heb ik wel gevonden, maar niet welke poorten open zijn. Heeft iemand al die IAD box gezien en weet hoe die te configureren of tenminste door te lezen ?

Vroeger kon ik dus een VPN aansluiting maken op de Fritzbox, maar dat is nu onmogelijk natuurlijk.

Achter de BBox 2 heb ik ook een Zywall.

Mijn eerste mogelijke oplossing is de volgende:
- De geforwarde poorten terug te vinden (misschien in een telnet sessie naar de BBox2) en die op de Fritzbox te configureren. Daarna hoop ik mijn Fritzbox terug aan te zetten.

Als die oplossing niet werkt, dan zal ik wwarschijnlijk de WAN poort van mijn Zywall als DMZ host op de BBox2 zetten en dan poort 1723 openen.

Wat denken jullie van de eerste oplossing ? Hebben jullie misschien meer info om hoe die geforwardeerde poorten terug te vinden ?

Als die oplossing niet werkt, ik heb gelezen dat het mogelijk is om GRE protocol 47 te openen op de BBox2, maar het is mij niet gelukt (een speciale regel aan te maken met een bijzondere naam creeren, de configuratie naar bestand te dumpen, en dan die regel terug te vinden, en de protocol vervangen met GRE). Het werkt niet bij mij. Zou het altijd zo werken ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

MVG

Jean-Marc
Belgacom Internet Maxi / ISDN
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Heel interessant ....
De nieuwe technologiën die Belgacom geleidelijk invoert (ter voorbereiding van het sluiten van de LEX'en) beginnen hun weg te vinden naar Userbase :lol: .
  • IAD (als vervanging voor de klassieke ISDN lijnen).
  • AGW (PSTN simulatie op de ROP kaarten, als vervanging van klassieke analoge lijnen).
Gezien dit alles nieuw is, en nog maar weinig info publiek beschikbaar is, zullen we in het begin waarschijnlijk af en toe de bal mis slaan, dus op voorhand excuses :(
Maar we zullen vlug bijleren denk ik, dank zij de input van de kenners ...

Terug naar de TS.
Ik zou je aanraden om dit in 2 stappen op te lossen
  1. als "quick work-around" de FritzBox achter de BBox2 zetten.
  2. van zodra we meer weten over de IAD, en hoe we die kunnen aansluiten achter de FritzBox, kan je de BBox2 misschien vervangen door de FritzBox (zoals je tot gisteren had).
  3. last but not least: ik neem aan dat de IAD gewoon een soort ISDN VoIP ATA is. Misschien kunnen de VoIP gegevens overgenomen worden in de FritzBox, en kan de FritzBox jouw BBox2 + IAD vervangen.
Wat betreft de voorlopige oplossing:
  • - FritzBox LAN1 verbinden met BBox2 LAN 1 of 2
    - FritzBox internet instellen (Internet via LAN1)
    - Belgacom PPPoE gegevens (fx123456@SKYNET & paswoord) instellen in fritzBox
    - Nu krijgt de FritzBox een extern IP, je zal dus perfect een VPN kunnen opzetten zoals je (tot gisteren) al deed.
    - Ik zou in dit scenario ook de IAD verbinden met de FritzBox ISDN ingang, en de ISDN centrale op de FritzBox So. Hiermee heeft je ISDN centrale toegang tot alle Telefonie features van de FritzBox (telefoonboek, dialing rules, VoIP, etc...
Dit geeft jou (ons) de tijd om te zoeken naar een betere oplossing.
Ik vermoed (sorry: puur gissing) dat de IAD op een aparte VLAN zit (zoals i-Talk) wegens QoS. Vandaar dat je die niet "ziet" in de portforwarding (LAN servers) console van de BBox2 ??
We gaan dus moeten te weten komen op welke VLAN (20?) en hoe die VLAN naar een externe poort op de FritzBox kan gepresenteerd worden (bridge mode?).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jmb1973
Starter
Starter

Hallo Philippe,

Bedankt voor jouw feedback !

In verband met jouw oplossing (fritzbox achter de BBox2) en de pppoe gegevens in the Fritzbox instellen, ben ik niet zeker dat het zal werken.

Ik denk (ben nog niet zeker) dat de IAD box op dezelfde VLAN is als de computers. Met de scanner heb ik kunnen zien dat de IP adres van de IAD op dezelfde segment (BBox LAN: 192.168.x.1, Zywall: 192.168.x.2, IAD: 192.168.x.200). Hoe kan ik dat te weten komen ? Ik heb nog telnet toegang tot de BBox2.

Moet ik dus de BBox 2 in bridge mode zetten en daarna de pppoe gegevens in de Fritzbox instellen ofwel kan ik de pppoe gegevens in de BBox en in de Fritzbox houden (en dus 2 pppoe connecties tegelijktertijd) ?

In verband met de IAD, is er een vrije ethernet poort. Ik zal daar eens op aansluiten, en zien als ik een IP adres krijg en misschien is er wel een webserver daar...

Ik zal jullie op de hoogte brengen als er vooruitgang is :-)

Nogmaals bedankt !

Jean-Marc
Laatst gewijzigd door jmb1973 24 mei 2013, 13:54, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1674 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Je Nederlands is trouwens beter dan sommige Nederlandstaligen hier. Veel geluk met het oplossen van het probleem.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jmb1973 schreef:Ik denk (ben nog niet zeker) dat de IAD box op dezelfde VLAN is als de computers. Met de scanner heb ik kunnen zien dat de IP adres van de IAD op dezelfde segment (BBox LAN: 192.168.x.1, Zywall: 192.168.x.2, IAD: 192.168.x.200). Hoe kan ik dat te weten komen
[speculatie mode on]
Gezien je IAD een IP adres krijgt in de LAN range van de BBox2 (192.168.1.200) vermoed ik dat de BBox2 op fully routed staat, en de IAD routed naar VLAN20 (beetje zoals TV decoders een 192.168.1.64 adres krijgen en deze gerouted worden naar VLAN30)
[/speculatie mode off]

Kan je eens een screenshot maken van de BBox2 status pagina. Misschien vinden we meer info zoals:
  • 1) bridged of fully routed
    2) VLAN's
jmb1973 schreef:Moet ik dus de BBox 2 in bridge mode zetten en daarna de pppoe gegevens in de Fritzbox instellen ofwel kan ik de pppoe gegevens in de BBox en in de Fritzbox houden (en dus 2 pppoe connecties tegelijktertijd) ?
Zolang Belgacom ondersteuning biedt voor meerdere PPPoE sessies, moet je op de BBox2 NIETS wijzigen, en gewoon een 2de PPPoE sessie instellen op de FritzBox.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Poort 9090 naar 22 op vlan 20 je kan die daarom nie zien want die geeft die enkel van vlan 10, je kan perfect de bbox briged zette maar als vlan 20 down is kan je dan nie bellen, hij heeft zo i zo geen gegevens om met iets ander nog maar te proberen aan te melden belgacom beveiligt deze verbinding dus denk niet dat dit zelf maar zam gaan
jmb1973
Starter
Starter

Philippe,

OK, il zal proberen met een tweede PPPoE sessie.

Hier kan je de screenshot van de BBox status vinden. Ik heb wel alle adressen gewist:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/483 ... status.jpg

Maar de IP adres van de VLAN 20 is dezelfde als de IPoE adres.
En de IP adres van de VLAN 10 is dezelfde als de PPPoE adres.

Er is een switch op poort 1 in de BBox en de IAD is geconnecteerd op poort 2 in de BBox.

Als ik goed begrijp, is de BBox op bridged mode, en niet fully routed. Dus is misschien poort 1 voor VLAN 10 en poort 2 voor VLAN 20. Heeft dat zin ?

Hoe kan ik te weten komen de koppeling tussen poort en VLAN ?

MVG

Jean-Marc
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik zou je aanraden om jouw opstelling in stapjes te optimaliseren, en niet alles tegelijk te willen:
  1. eerste stap is een PPPoE op je FritzBox, zodat je de vroegere functionaliteit terug krijgt (VPN etc). Als je hier ook nog eens het ISDN gebeuren over de FritzBox laat verlopen (Fritzbox tussen IAD en ISDN centrale), dan kan je het telefonie stuk ook volledig naar wens instellen.
  2. Daarna kunnen we eens kijken om de BBox2 eruit te gooien, en de IAD met de Fritz te verbinden.
    Voortgaande op het vorige (bbox2 niet fully routed) vermoed ik dat de IAD gewoon ingesteld staat met een fixed IP (192.168.1.200). Gezien je geen toegang hebt tot de OneAccess One 100 box, zal je dus waarschijnlijk de IP range van de FritzBox moeten wijzigen naar 192.168.1.1).
  3. Als dat goed werkt, kan je misschien kijken hoe je die IAD eruit kan gooien, en ook het ISDN gedeelte laat afwikkelen door de FritzBox? Hiervoor zal je de SIP gegevens nodig hebben van je ISDNoIP account
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

1. op zich geeft dit geen probleem om de pppoe op de fritzbox te zette maar zo lang je ook en sessie hebt op de bbox of vlan 20 niet down is. anders ligt de telefoon der uit.
2. op zich denk ik dat je dat je de bizz ip box er gewoon gaat kunnen achter hangen alleen gaat die dan geen updates krijgen als die vlan20 niet door krijgt. ik denk alleen dat het niet verstandig meer is om nog en fritzbox als modem te gebruiken gebruik hier gewoon liever de bbox voor, dan ga je zekker geen exstreem verlaagt profiel krijgen binnen kort.
3. Vrees dat dit niet gaat gaan belgacom gaat denk ik niet zo maar die gegevens prijsgeven. men wil liever niet hebben dat de klant met eigen apparatuur gaat werken moeilijker voor support te kunnen geven.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

De poortforwarding op de bbox2 is nodig om via OPV ondersteuning te geven. Public poort wordt geforward op vlan 20.
De IAD heeft 192.168.1.200 als ip adres.

De portforwarding wordt via telnet erin gezet.

solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

Even waarschuwen dat je Belgacom username nog zichtbaar is :cop:
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

In de b-box in Advanced Settings kijken in LAN server, daar kan je de poorten en IP adres vinden van IAD box ....
technieker schreef:De poortforwarding op de bbox2 is nodig om via OPV ondersteuning te geven. Public poort wordt geforward op vlan 20.
De IAD heeft 192.168.1.200 als ip adres.

De portforwarding wordt via telnet erin gezet.

Dit is korrekt ....
jmb1973
Starter
Starter

Bedankt iedereen voor jullie feedback.

Bedankt ook voor de waarschuwing over m'n username ;-)

Ik heb een beetje nagedacht en zal waarschijnlijk de Fritzbox laten vallen, en een andere oplossing vinden voor de VPN.

Ik ben nog niet zeker, maar zal misschien de Zywall achter de BBox plaatsen, vpn sessies naar de Zywall maken en de IAD op de BBox laten.

Ik heb met telnet de regels van de IAD gevonden. Hier zijn ze voor informatie:

Code: Selecteer alles

(enabled(1))
          (fwd_from(22))
          (fwd_to(22))
          (if(eth1.20))
          (rdir
            (item
              (0
                (hostname(192.168.XXX.200))
                (release_duration(0))
                (remote_host(0.0.0.0))
              )
            )
          )
          (services
            (0
              (name(IAD))
              (trigger
                (0
                  (dst
                    (end(9090))
                    (start(9090))
                  )
                  (fwd
                    (end(9090))
                    (start(9090))
                  )
                  (protocol(6))
                  (src
                    (end(65535))
                    (start(0))
                  )
                )
              )
            )
          )
Nogmaals bedankt iedereen voor jullie hulp. Ik ben niet nederlandstalig, maar had geen enkel probleem om jullie te begrijpen ;-)
jmb1973
Starter
Starter

Nog een vraagje voor mijn persoonlijke voldoening (ik weet niet of die uitdrukking in het Nederlands bestaat).

Is het mogelijk om de VLAN20 in te stellen in de Fritzbox en daarna het IAD verkeer routen naar die VLAN20 ?

Mijn idee is de BBox2 vervangen door de Fritzbox, voor de volgende reden:
Met een tweede router achter de BBox2 (Zyxel Zywall), heb ik twee keer NAT. Met de Fritzbox kon ik LAN adressen van de Zywall zetten in firewall regels, en dus had ik alleen NAT nodig in de BBox2.

Ik heb geprobeerd om LAN adressen van de Zywall in de BBox2 zetten, maar dan kon ik niet meer toegang tot Internet krijgen. Misschien heb ik iets gemist...

Bedankt !

MVG

Jean-Marc
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Zoals ik in mijn vorig antwoord al schreef: zolang we niet meer informatie hebben hoe de BBox2 - IAD interface werkt, zal het moeilijk zijn (of niet aan te raden) om de BBox2 door de FritzBox te vervangen.
- De IAD heeft dus blijkbaar een vast IP (192.168.1.200). Dit is buiten de standaard range van de FritzBox (192.168.178.xxx), je zal dus al de IP van de FritzBox moeten wijzigen
- We weten ook niet welke poorten / hoe (VLAN20) geforward staan ...

Via de webinterface van de FritzBox is het niet mogelijk om de VLAN20 in te stellen en daarna het IAD verkeer routen naar die VLAN20 ? Via telnet is dat misschien wel mogelijk (als je weet wat je doet).
Je kan wel VLAN20 instellen voor de interne VoIP van de FritzBox (hiermee kan je i-Talk werkend krijgen).
jmb1973 schreef:Ik heb geprobeerd om LAN adressen van de Zywall in de BBox2 zetten, maar dan kon ik niet meer toegang tot Internet krijgen. Misschien heb ik iets gemis
- Ik begrijp niet goed wat je hiermee juist bedoelt.
- Kan je geen PPPoE verbinding opzetten in de Zywall? Dan is jouw poort/dubbele NAT/VPN probleem toch ook opgelost?
jmb1973
Starter
Starter

philippe_d schreef:Zoals ik in mijn vorig antwoord al schreef: zolang we niet meer informatie hebben hoe de BBox2 - IAD interface werkt, zal het moeilijk zijn (of niet aan te raden) om de BBox2 door de FritzBox te vervangen.
- De IAD heeft dus blijkbaar een vast IP (192.168.1.200). Dit is buiten de standaard range van de FritzBox (192.168.178.xxx), je zal dus al de IP van de FritzBox moeten wijzigen
- We weten ook niet welke poorten / hoe (VLAN20) geforward staan ...
Ik ben wel bewust dat het niet aan te raden is, ik was juist curieus :-)
De IP van de FB veranderen is niet moeiljik. Dat had ik gedaan. De info een beetje hoger geeft misschien al een beetje informatie (zie de telnet extract van de BBox2).
philippe_d schreef:Via de webinterface van de FritzBox is het niet mogelijk om de VLAN20 in te stellen en daarna het IAD verkeer routen naar die VLAN20 ? Via telnet is dat misschien wel mogelijk (als je weet wat je doet).
Je kan wel VLAN20 instellen voor de interne VoIP van de FritzBox (hiermee kan je i-Talk werkend krijgen).
OK, niet zo gemakkelijk dus :-)
philippe_d schreef:- Ik begrijp niet goed wat je hiermee juist bedoelt.
- Kan je geen PPPoE verbinding opzetten in de Zywall? Dan is jouw poort/dubbele NAT/VPN probleem toch ook opgelost?
Jawel, maar ik heb op dit forum gelezen dat met 2 pppoe sessies is de snelheid in twee verdeeld. Ik heb een 50 Mb/s profiel, en dus 2 keer 25 Mb/s lijkt me niet zo interessant.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jmb1973 schreef:maar ik heb op dit forum gelezen dat met 2 pppoe sessies is de snelheid in twee verdeeld. Ik heb een 50 Mb/s profiel, en dus 2 keer 25 Mb/s lijkt me niet zo interessant.
Dat is verkeerde informatie:
  • a) Jouw BBoox2 synct op 70 mbps, iedere PPPoE sessie zal dus gemiddeld 35 mbps krijgen (indien balanced).
    b) Gezien er op de PPPoE sessie van de BBox2 géén traffiek zal zijn, zal je op de 2de PPPoE sessie de maximale snelheid krijgen (50 mbps).
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

Opzet die wij al eens gemaakt hebben en stabiel lijkt te draaien;

Vul in de BBox2 de ECO (EKO ?) login van de BGC technicus in met incorrect wachtwoord, BBox krijgt dan geen binding en er kan succesvol een PPPoE sessie op eigen CPE gemaakt worden net zoals wanneer de BBox in "Bridged" zou staan.

Maar de BBox krijgt op die manier wel een correct IP in het VLAN voor de ISDNoIP doos en de nodige forwardings kunnen ingesteld worden. Bovendien blijft dat toestel uit uw interne netwerk op die manier.

Je kan dit eventueel ook met bogus PPPoE credentials doen, maar wij hebben ondervonden dat al er een probleem is met de verbinding de helpdesk de gewoonte heeft om hier terug een ZTC over te laten lopen, welke de correcte PPPoE credentials gaat invullen, er is binding op de BBox en de verbinding op eigen CPE valt weg. Blijkt dat het ZTC gebeuren wel snap dat hij geen ECO login mag overschrijven, vandaar ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik begrijp het nut van deze "omweg" niet, want zelfs al zou de BBox2 binding krijgen (wegens overrule ZTC), kan er toch nog altijd succesvol een PPPoE sessie op eigen CPE gemaakt worden?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Soms is het gewoon niet wenselijk dat de bbox zelf een PPPoE sessie maakt. Ik spreek dan niet over huis/tuin/keuken omgevingen maar specifieke cases.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Dat is juist, maar daar ging het niet over.
De vorige poster beweert dat als er binding is op de BBox, de verbinding op eigen CPE weg valt.
En dat is volgens mij onjuist.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Voorlopig is dit inderdaad onjuist : je kan bij mijn weten bij de meest courante providers 2 PPPoE verbindingen opzetten.
Echter weet je nooit wat de toekomst brengt en dat men dan wel gaat limiteren op aantal sessies.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

philippe_d schreef:Ik begrijp het nut van deze "omweg" niet, want zelfs al zou de BBox2 binding krijgen (wegens overrule ZTC), kan er toch nog altijd succesvol een PPPoE sessie op eigen CPE gemaakt worden?
Wel, dat dachten wij ook, dus "gewoon" bogus PPPoE credentials erin gezet en alles werkte. Tot de klant een probleem had met de verbinding, zelf contact opnam met de BGC helpdesk, daar een ZTC gestart werd en de BBox2 terug binding kreeg ... volgens de BGC helpdesk was alles in orde en was er verbinding (voor zover zij dat kunnen zien was dat ook, dus ze hebben hun job goed gedaan) ... maar voor de klant was er nog steeds geen access want onze CPE kon geen verbinding meer opzetten.

Wat de exacte reden daarvan was is me nooit echt duidelijk geweest, want 2 PPPoE sessies zou inderdaad moeten lukken, maar goed ... het werkte niet. Samen met een, ZEER behulpzame, BGC technicus die ter plaatste was de work-around via ECO login bedacht & opgezet. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Sindsdien nog op een aantal plaatsen zo opgezet, misschien zou het daar wel werken met 2 simultane sessies, maar beter voorkomen dan genezen !! (alhoewel dat in mijn branche, farma, niet helemaal gedragen wordt :p)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”