Belgacom TV achter eigen router maar met Publiek IP

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Devil103
Starter
Starter

Hi all,

wat moet een mens doen op een regenachtige vrije dag? In mijn geval experimenteren met mijn nieuwe belgacom box en de optimalisatie van mijn netwerk :angel:
Eerst even de situatie uitleggen: mijn BBOX2 (die enkel als modem dient en voorlopig ook Belgacom TV) staat in de kelder waar de telefoon lijn binnenkomt.
Vanuit de kelder vertrekken een heel aantal ethernet kabels naar iedere kamer van het huis (2 per kamer). Op termijn zet ik hier aan deze switchbox nog een gigagbit switch maar ik heb nog niet echt mijn gedacht gevonden.

Voorlopig staat mijn router (een Linksys e2000 geflasht met TomatoUSB by Shibby) beneden mee in de kelder maar ik zou deze liefst naar de woonkamer verhuizen zodat het wireless signaal wat beter kan verdeelt worden. De twee aansluitingen in de woonkamer worden nu gebruikt door 1x NAS en 1x Belgacom TV decoder.

Ideaal zou zien moest ik nu Belgacom TV decoder bij op de E2000 kunnen plaatsen zonder dat die in mijn intern netwerk komt te hangen. Ik had hiervoor 2 oplossingen in gedachten

- Een ethernet poort van de E2000 aan het WAN toewijzen. Zo hangt de Belgacom TV decoder rechtstreeks aan de BBOX2. Maar ik vraag mij af of QoS hier dan nog werkt?
- 802.1q taggigng. Aangezien mijn e2000 vlan id's kan toevoegen vroeg ik me af of de BBOX2 een trunk poort zou aankunnen? Een poort waarop traffic toekomt voor zowel zijn eth1.10 als zijn eth1.30. (volgende pagina vermeldt toch vlan tagging http://wiki.yobi.be/wiki/Modem_BBox-2)

Wat is volgens jullie de beste methode (of is er nog een derde alternatief?)

Greetz
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik heb vorige week een vergelijkbare opstelling gemaakt: vlak na de BBox2/Sagem een DIR-615 (met OpenWRT) die zowel data als TV binnenkrijgt, ze tagt en doorstuurt via de ene kabel die ik maar heb richting TV. Bij de TV een Belkin Play (met TomatoUSB Toastman) die instaat voor én het draadloze netwerk (2.4GHz en 5GHz) en waarbij poort 1 en 2 voor data bestemd zijn en poort 3 en 4 voor TV. Gezien mijn Belkin maar 16 VLAN's toelaat, heb ik ipv. VLAN 10/20/30, VLAN 11/12/13 toegewezen (waarbij VLAN12 eigenlijk niet gebruikt wordt).
Ik weet niet of het strict nodig is die DIR-615 vlak na mijn BBox2 te plaatsen als die BBox2 fully routed zou zijn, maar ik speel liever op safe.

Wat in bovenstaande configuratie de invloed is van QoS (of het ontbreken ervan) is mij niet bekend. Voorlopig zet die DIR-615 zelf een PPPoE-sessie op om problemen met de ingebouwde NAT/Firewalling op de BBox2 te omzeilen. Mocht Krisken hier meelezen: neen, de PPPoE op de BBox2 zelf staat (nog) niet uit.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Devil103 schreef:Voorlopig staat mijn router (een Linksys e2000 geflasht met TomatoUSB by Shibby) beneden mee in de kelder maar ik zou deze liefst naar de woonkamer verhuizen zodat het wireless signaal wat beter kan verdeelt worden. De twee aansluitingen in de woonkamer worden nu gebruikt door 1x NAS en 1x Belgacom TV decoder.
* Gezien jouw enig probleem het wireless bereik is in de living, denk ik dat de eenvoudigste oplossing erin bestaat om in de living een bijkomend access point te zetten (op de UTP naar de NAS). Dan blijft het TV gebeuren op de ene UTP, je intern netwerk op de andere.

* Als je dan toch je router naar boven haalt, wordt één UTP kabel gebruikt naar je (toekomstige) gigabit switch voor je intern netwerk. Je zal dus de 2de kabel moeten gebruiken voor Belgacom TV + WAN.
  • één mogeljkheid is om die kabel te splitten (zie andere topics over UTP spliiten). Nadeel is dat je op die kabel géén gigabit kan krijgen, maar dat is ook niet nodig, noch voor Belagcom TV, noch voor WAN.
  • 2de mogelijkheid is om je BBox2 op fully routed te zetten (en dan zoals je voorstelde één ethernet poort van de E2000 aan het WAN toewijzen), maar geen idee of je een PPPoE sessie kan opzetten achter een fully routed BBox2 (ik vermoed van wel).
  • 3de mogelijkheid is inderdaad te werken met VLAN tagging, maar dan moet je een managed switch gebruiken in de kelder om je TV signaal en WAN te taggen, en op die éné kabel naar de E2000 te sturen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Devil103
Starter
Starter

Net even getest met fully routed mode en dit aan deze poort aan het WAN vlan toegevoegd.
Ik heb inderdaad onmiddelijk TV maar is het nog steeds zo dat TV on Demand niet werkt in fully routed? :cry:
Net even geprobeerd om het Journaal van gisteren te bekijken zonder succes.

Waarom zou de BBOX dan überhaupt in fully routed moeten staan? Wat is eigenlijk het verschil?
Een tweede nuttig experiment is misschien de e2000 aan een TV poort te hangen ipv een computer poort op de BBOX?

BTW PPoE sessie achter fully routed BBOX is geen probleem
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

"maar is het nog steeds zo dat TV on Demand niet werkt in fully routed"

welke Runtime Code Version heb je is dit de 60R10A-60A06W

full routed = van alle vier je poorten TV1,TV2,PC1en PC2 kan je zowel het IP-TV als het Internetsignaal afnemen
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Devil103 schreef:Waarom zou de BBOX dan überhaupt in fully routed moeten staan?
Omdat in deze mode TV en internet op alle LAN poorten van de de BBox2 komen.
In "bridged" mode heb je TV op poort 3/4 en internet op poort 1/2 (gescheiden).

In fully routed krijgt je TV decoder een LAN adres van je BBox2 (192.168.1.64) en wordt door je BBox2 gerouted naar VLAN30.
In bridge mode krijgt je TV decoder direct een IP adres in de VLAN30 (10.x.x.x).
Devil103 schreef:Ik heb inderdaad onmiddelijk TV maar is het nog steeds zo dat TV on Demand niet werkt in fully routed? :cry:
Net even geprobeerd om het Journaal van gisteren te bekijken zonder succes.
Volgens deze post van een kenner, zijn er geen problemen (meer) met BBox2 fully routed.
Welk IP kreeg je decoder?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

En toch zijn er nog altijd mensen die mij melden dat ze in full routed mode problemen ondervinden met nPVR en VOD
daarom mijn vraag welke runtime code hij heeft !
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Ik heb de laatste s/w versie en als ik de modem in fully routed zet dan werkt Vod noch nPVR. Misschien dat het een "intermiterend" probleem is ? In ieder geval, op dit moment krijg ik in beide gevallen een zwart scherm. Sta ondertussen terug op bridged an alles werkt terug. Bizar.
Afbeelding Afbeelding
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

Zelfde probleem hier. Bbox in fully routed en alles werkt behalve VOD en nPVR. Runtime Code Version: 60R10A-60A06W..
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Het zal wel zo zijn want er zijn al te veel mensen die mij dit al gemeld hebben en daarom had ik ook deze vraag aan vuurvos gesteld en was ik ten zeerste verwonderd dat het werkte volgens hem !!
Devil103
Starter
Starter

Firmware versie is:

Code: Selecteer alles

Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012  
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jackho schreef:Het zal wel zo zijn want er zijn al te veel mensen die mij dit al gemeld hebben en daarom had ik ook deze vraag aan vuurvos gesteld en was ik ten zeerste verwonderd dat het werkte volgens hem !!
OK, in dit geval moeten we dan fully routed uitsluiten als een optie.
Voor de TS rest er dan in feite maar 2 opties (als hij persé zijn router in de living wil:
  1. bestaande UTP splitsen in 2 * 100mbit verbindingen voor TV en internet
  2. managed switch achter BBox2 voor VLAN tagging, en VLANs instellen op zijn router.
Tenzij hij TV draadloos wil doorsturen (Devolo etc).
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Sommige opteren voor: bestaande UTP splitsen in 2 * 100mbit verbindingen voor TV en internet .

Heb nooit gehouden van dat splitsen, kan miserie geven, vooral als je niet goed weet hoe de kabel er aan toe is ....
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider
Te Koop forum

Hier werkt dat toch al een paar jaar naadloos zo.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bssoft schreef: Heb nooit gehouden van dat splitsen, kan miserie geven, vooral als je niet goed weet hoe de kabel er aan toe is ....
Ook als je een kabel niet splitst, kan die miserie geven, als je niet goed weet hoe de kabel er aan toe is ???
Die uitspraak begrijp ik eigenlijk niet:
  • 1) Ofwel ken je er iets van, en doe je het zelf: dan heb je het zelf 100% in handen
    2) Ofwel ken je er niets van, of je hebt het materiaal niet, dan koop je toch die speciale UTP splitsers.
Bij de meesten die op die manier werken, werkt het 100%: ik heb nog niemand horen klagen ...
Devil103
Starter
Starter

Het zou sowieso de bedoeling zijn om een managed switch beneden te zetten dus in dat geval lukt dat nog wel.
Maar voorlopig vraag ik me af of ik het niet zou kunnen oplossen met de BBOX zelf.

Als de BBOX in fully routed staat en hij ziet een IP pakket met vlan id 30 (dat kan ik toevoegen in de e2000) moet de BBOX dit toch juist afhandelen?
En in bridge mode is vlan30 dan actief? (Om zo het TV on demand probleem op te lossen...)

Develo e.d. vind ik maar niks. Te veel problemen met RF storing op andere frequenties die ik gebruik.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Develo e.d. vind ik maar niks. Te veel problemen met RF storing op andere frequenties die ik gebruik.

Ruckus geeft minder problemen dan devolo, ik had ook dikwijls problemen met devolo, maar met Ruckus heb ik goede ervaringen.
Devil103
Starter
Starter

Hier ben ik weer.

net nog eens geprobeerd om mijn TV box aan mijn e2000 te hangen zonder succes.
Ik heb wel degelijk een tweede poort toegewezen aan vlan2 maar wanneer ik de TV decoder hieraan hang krijgt deze enkel een 169.x.x.x adres.
Ook wanneer de e2000 daarna aan een TV poort hangt (waarop de e2000 zijn PPPoE sessie verliest)

Jammer! Dus fully routed is hier blijkbaar toch de enigste oplossing...
Runtime version is trouwens.

Code: Selecteer alles

60R10A-60A06W
Is er nog toch een bugfix of iets dergelijks ivm de pvr functionaliteit met een andere runtime versie?
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

philippe_d schreef:
Bssoft schreef: Heb nooit gehouden van dat splitsen, kan miserie geven, vooral als je niet goed weet hoe de kabel er aan toe is ....
Ook als je een kabel niet splitst, kan die miserie geven, als je niet goed weet hoe de kabel er aan toe is ???
Die uitspraak begrijp ik eigenlijk niet:
  • 1) Ofwel ken je er iets van, en doe je het zelf: dan heb je het zelf 100% in handen
    2) Ofwel ken je er niets van, of je hebt het materiaal niet, dan koop je toch die speciale UTP splitsers.
Bij de meesten die op die manier werken, werkt het 100%: ik heb nog niemand horen klagen ...
Je kan zien dat je geen storingen gaat doen .... je zou anders fluiten !
Lees nogmaals kan.
Het is niet omdat jij technisch onderlecht bent dat iedereen dat is ....
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Vraagje is het mogelijk om :

Fritz -> managed switch -> losse kabels
-> managed switch -> bgc decoder
-> losse kabels
-> managed switch -> bgc decoder
-> losse kabels

Tussen de switches zou maar 1 kabel lopen. Moet vlan per switch poort of kan alles samen gewoon over 1 kabel?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”