Ik had een abonnement met zowel internet als telefonie. Ik kreeg een verbindingssnelheid vna 25Mbps op mijn modem.
Ik heb enkele weken geleden een aanvraag ingediend om mijn telefoonlijn te laten porten naar VOIP.
Enkele dagen geleden is die porting gebeurd. Jammer genoeg was Belgacom te ijverig en hebben ze alles geannulleerd, zowel telefonie (zoals gevraagd) als internet. Ik had op voorhand met de klantendienst gebeld en gevraagd wat er zou gebeuren als ik telefonie zou opzeggen. De klantendienst had me verzekerd dat er aan mijn internet niet ging veranderen. Het internet zou zelfs niet eens wegvallen. Gelukkig heeft BGC mij heel snel terug internet kunnen geven, dezelfde avond als waarop het ook weggevallen was.
Wat blijkt nu?
Ik krijg plots nog maar een snelheid van 16,5Mbps. Reden? Ik heb nu een (fictief) ander telefoonnummer gekregen en daar konden ze die 25Mbps niet op toewijzen.
Mij klinkt dat als pure pesterij. Alles is hetzelfde:
- mijn huis staat nog steeds waar het enkele dagen geleden ook stond
- modem is dezelfde als voordien
- bekabeling is hetzelfde als voordien
- ...
Ook een upgrade van mijn lijn (van Start naar Comfort of Maxi ofzo) zou niets aan deze situatie veranderen. Ik zou altijd op 16,5Mbps blijven zitten.
Wat een service:
- internet annuleren als dat niet gevraagd is
- 35% lagere snelheid leveren als voordien
Of wilt Belgacom me duidelijk maken dat ik beter op een ander kan gaan?
Telefoonlijn opzeggen: lagere internetsnelheid
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Wat een zever hebben ze jou verkocht (of jij hebt het verkeerd begrepen).heist_175 schreef:Ik krijg plots nog maar een snelheid van 16,5Mbps. Reden? Ik heb nu een (fictief) ander telefoonnummer gekregen en daar konden ze die 25Mbps niet op toewijzen.
Ook een upgrade van mijn lijn (van Start naar Comfort of Maxi ofzo) zou niets aan deze situatie veranderen. Ik zou altijd op 16,5Mbps blijven zitten.
Niemand kan jou 25mbps toewijzen. Zo'n profiel bestaat niet als provisioning profiel. Wat er gebeurd is:
- - je bent teruggevallen op 16.5 mbps. Dat is het standard profiel die bij jou lijn hoort (kwa afstand, verzwakking).
- je zal nu geduld moeten hebben tot DLM actief wordt (enkele dagen, tot weken).
- als de lijncondities het toelaten, zal DLM je automatisch verhogen naar 25mbps.
Maar dat wil niet zeggen dat je "voor altijd" op 16,5Mbps zal blijven zitten

PS. Post eens de resultaten van de modemtool.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1180 keer
- Recent bedankt: 6 keer
De juffrouw in kwestie vertelde me dat mijn nieuw telefoonnummer (zij het dan een fictief nummer) in "de kast" op "een ander segment" was aangesloten. De plaats die mijn vorig telefoonnummer had ingenomen, was ondertussen al door een andere klant ingenomen, dus mijn de facto downgrade was onomkeerbaar.
't Is dat Telenet zo'n belabberde service geeft (en van de Amerikanen is), anders had ik mijn aanvraag ei zo na al verstuurd.
Ik moet dus gewoon geduldig wachten tot "DLM" (virtueel) langs mijn straat/kast passeert. Op magische wijze zal ik dan plots wel 25 en niet 16,5 krijgen.
Dat is natuurlijk al een heel ander verhaal.
Hoop doet leven
.
(+ bedankt voor het snelle antwoord)
(edit)
Ik heb het standaard paswoord op de modem vervangen en sindsdien wil de VDSLTool mijn stats niet meer uitlezen, ook al geef ik mijn paswoord in.
Kan ik die gegevens niet op de "Status" pagina vinden?
't Is dat Telenet zo'n belabberde service geeft (en van de Amerikanen is), anders had ik mijn aanvraag ei zo na al verstuurd.
Ik moet dus gewoon geduldig wachten tot "DLM" (virtueel) langs mijn straat/kast passeert. Op magische wijze zal ik dan plots wel 25 en niet 16,5 krijgen.
Dat is natuurlijk al een heel ander verhaal.
Hoop doet leven

(+ bedankt voor het snelle antwoord)
(edit)
Ik heb het standaard paswoord op de modem vervangen en sindsdien wil de VDSLTool mijn stats niet meer uitlezen, ook al geef ik mijn paswoord in.
Kan ik die gegevens niet op de "Status" pagina vinden?
- heist_175
- Moderator
Na een factory reset van de modem (bbox2) heb ik de nieuwe firmware gekregen en werkt de VDSL2Tool ook terug.
De stats:
Hopelijk krijg ik met de nieuwe firmware ook terug het 20/2 profiel terug dat ik daarvoor al had...
De stats:
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 16536 kbps 2056 kbps
Modem max: 51016 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 41886 kbps 8776 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 491 m Estimated!
Training margin: 25.1 dB
Attenuation: 13.0 dB
- heist_175
- Moderator
ik zit nu terug op 25/2
gisteravond:
deze ochtend: