Disconnects and VoIP...

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.

Iemand die hier meer van af weet?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6555
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Astralon schreef:Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.

Iemand die hier meer van af weet?
Als je VOIP bij BC hebt zal dat wel voorzien zijn zeker? :-)
Hier is het zo dat mijn Fritzbox een disconnect forceert tijdens de nacht (ik wacht niet op de 36u. VOIP is bij voipcheap.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Hm, misschien toch een beetje te weinig info gegeven...
VoIP operator is 3Starsnet en router en telefooncentrale zijn 2 verschillende toestellen !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18443
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Astralon schreef:Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.?
Een korte Telenet disconnect zal geen probleem geven, gezien je IP niet wijzigt. Indien je een IP release / renew zou doen op je Telenet modem om een nieuw IP te forceren, zou je misschien wel problemen zien ?

Zoals ik in een andere topic al aangaf, kan zo'n disconnect wel een tijdelijk probleem geven bij incoming calls.
Zolang je VOIP provider niet weet dat jouw IP adres gewijzigd werd, zullen binnenkomende oproepen naar je oud IP adres gestuurd worden - en dit zolang er geen nieuwe SIP registratie plaatsvond met je nieuw IP.

Wat kan je doen om problemen te beperken ?
a) de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.
b) de disconnect forceren om de 24 uur - en op een tijdstip dat je de telefoon nooit gebruikt (3-4 uur 's morgens). Dit vermijdt de 36u disconnect van Belgacom.
c) Indien je VOIP router de (PPPoE) connectie zelf verzorgt is er natuurlijk géén probleem: deze weet vanzelfsprekend je nieuw IP adres, en zal onmiddellijk alle VOIP registraties vernieuwen.

PS - Voor uitgaande oproepen is er natuurlijk geen enkel probleem....

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@Philippe: bedankt !
philippe.deleye schreef:Een korte Telenet disconnect zal geen probleem geven, gezien je IP niet wijzigt.
Zoals ik al vermoedde is er dus alleen een probleem als het IP adres wijzigt.

a) Graag bevestigen.
b) Hoe zit dat tegenwoordig? Hoe groot/klein is de kans dat je een nieuw IP adres krijgt bij Belgacom?
Telenet heeft ook een dynamisch IP adres maar dat is in mijn geval nog nooit gewijzigd.
philippe.deleye schreef:a) de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.
Staat nu op 5 minuten.
philippe.deleye schreef: b) de disconnect forceren om de 24 uur - en op een tijdstip dat je de telefoon nooit gebruikt (3-4 uur 's morgens). Dit vermijdt de 36u disconnect van Belgacom.
Hm, ik weet nog niet welke router ik ga gebruiken maar ik zou initieel eens met mijn Cisco willen testen. Moet eens bekijken of dit kan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18443
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Astralon schreef:Zoals ik al vermoedde is er dus alleen een probleem als het IP adres wijzigt.
a) Graag bevestigen.
b) Hoe zit dat tegenwoordig? Hoe groot/klein is de kans dat je een nieuw IP adres krijgt bij Belgacom?
Telenet heeft ook een dynamisch IP adres maar dat is in mijn geval nog nooit gewijzigd..
a) Inderdaad
b) Bij een 36u disconnect krijg je in principe altijd een nieuw IP adres. Uitzonderlijk hetzelfde.
Astralon schreef:
philippe.deleye schreef:de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.
Staat nu op 5 minuten.
Dan ben je toch maximaal 5 minuten onbereikbaar voor binnenkomende gesprekken (dus gemiddeld 2.5 minuten). Als je daarmee kan leven is er toch geen probleem :wink:

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
rpr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Kan je gewoon niet instellen om automatisch om 4 uur 's nachts te disconnecten en dat uw voip een signaal naar de server zend om 4:01 door bevoorbeeld de service te herstarten?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

rpr schreef:Kan je gewoon niet instellen om automatisch om 4 uur 's nachts te disconnecten
Ik heb e.e.a. al bekeken en waarschijnlijk kan ik mijn router programmeren om dit te doen.
rpr schreef: en dat uw voip een signaal naar de server zend om 4:01 door bevoorbeeld de service te herstarten?
Dit kan niet maar doordat ik om de 5 minuten registreer zou ik na het disconnecten maximaal 5 minuten niet telefonisch bereikbaar zijn.
Hier kan ik mee leven.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15140
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Kijk hier voor dat automatisch reconnecten.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6155
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Heeft er nog nooit iemand geprobeerd om VOIP over de VOIP-PPPoE-sessie van belgacom te routeren?
Dan heb je geen disconnects, en met een beetje geluk moet dit werken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Goztow schreef:Kijk hier voor dat automatisch reconnecten.
In mijn geval moet de BBOX in bridge mode staan en staat de router in voor de PPPoE sessie en dus ook voor het reconnecten.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”