Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.
Iemand die hier meer van af weet?
Disconnects and VoIP...
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Als je VOIP bij BC hebt zal dat wel voorzien zijn zeker?Astralon schreef:Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.
Iemand die hier meer van af weet?

Hier is het zo dat mijn Fritzbox een disconnect forceert tijdens de nacht (ik wacht niet op de 36u. VOIP is bij voipcheap.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Een korte Telenet disconnect zal geen probleem geven, gezien je IP niet wijzigt. Indien je een IP release / renew zou doen op je Telenet modem om een nieuw IP te forceren, zou je misschien wel problemen zien ?Astralon schreef:Ik overweeg over te stappen van Telenet naar Belgacom maar ik vraag me af of de 36 uur disconnects geen problemen geven voor VoIP?
Daarnet even geprobeerd en Telenet disconnect geven dit probleem niet.?
Zoals ik in een andere topic al aangaf, kan zo'n disconnect wel een tijdelijk probleem geven bij incoming calls.
Zolang je VOIP provider niet weet dat jouw IP adres gewijzigd werd, zullen binnenkomende oproepen naar je oud IP adres gestuurd worden - en dit zolang er geen nieuwe SIP registratie plaatsvond met je nieuw IP.
Wat kan je doen om problemen te beperken ?
a) de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.
b) de disconnect forceren om de 24 uur - en op een tijdstip dat je de telefoon nooit gebruikt (3-4 uur 's morgens). Dit vermijdt de 36u disconnect van Belgacom.
c) Indien je VOIP router de (PPPoE) connectie zelf verzorgt is er natuurlijk géén probleem: deze weet vanzelfsprekend je nieuw IP adres, en zal onmiddellijk alle VOIP registraties vernieuwen.
PS - Voor uitgaande oproepen is er natuurlijk geen enkel probleem....
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
@Philippe: bedankt !
a) Graag bevestigen.
b) Hoe zit dat tegenwoordig? Hoe groot/klein is de kans dat je een nieuw IP adres krijgt bij Belgacom?
Telenet heeft ook een dynamisch IP adres maar dat is in mijn geval nog nooit gewijzigd.
Zoals ik al vermoedde is er dus alleen een probleem als het IP adres wijzigt.philippe.deleye schreef:Een korte Telenet disconnect zal geen probleem geven, gezien je IP niet wijzigt.
a) Graag bevestigen.
b) Hoe zit dat tegenwoordig? Hoe groot/klein is de kans dat je een nieuw IP adres krijgt bij Belgacom?
Telenet heeft ook een dynamisch IP adres maar dat is in mijn geval nog nooit gewijzigd.
Staat nu op 5 minuten.philippe.deleye schreef:a) de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.
Hm, ik weet nog niet welke router ik ga gebruiken maar ik zou initieel eens met mijn Cisco willen testen. Moet eens bekijken of dit kan.philippe.deleye schreef: b) de disconnect forceren om de 24 uur - en op een tijdstip dat je de telefoon nooit gebruikt (3-4 uur 's morgens). Dit vermijdt de 36u disconnect van Belgacom.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 13 keer
a) InderdaadAstralon schreef:Zoals ik al vermoedde is er dus alleen een probleem als het IP adres wijzigt.
a) Graag bevestigen.
Telenet heeft ook een dynamisch IP adres maar dat is in mijn geval nog nooit gewijzigd..
b) Bij een 36u disconnect krijg je in principe altijd een nieuw IP adres. Uitzonderlijk hetzelfde.
Dan ben je toch maximaal 5 minuten onbereikbaar voor binnenkomende gesprekken (dus gemiddeld 2.5 minuten). Als je daarmee kan leven is er toch geen probleemAstralon schreef:Staat nu op 5 minuten.philippe.deleye schreef:de registratie-interval verkorten: dan verkort de tijd gedurende de welke je niet bereikbaar bent.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Elite Poster
Ik heb e.e.a. al bekeken en waarschijnlijk kan ik mijn router programmeren om dit te doen.rpr schreef:Kan je gewoon niet instellen om automatisch om 4 uur 's nachts te disconnecten
Dit kan niet maar doordat ik om de 5 minuten registreer zou ik na het disconnecten maximaal 5 minuten niet telefonisch bereikbaar zijn.rpr schreef: en dat uw voip een signaal naar de server zend om 4:01 door bevoorbeeld de service te herstarten?
Hier kan ik mee leven.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Heeft er nog nooit iemand geprobeerd om VOIP over de VOIP-PPPoE-sessie van belgacom te routeren?
Dan heb je geen disconnects, en met een beetje geluk moet dit werken.
Dan heb je geen disconnects, en met een beetje geluk moet dit werken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
In mijn geval moet de BBOX in bridge mode staan en staat de router in voor de PPPoE sessie en dus ook voor het reconnecten.Goztow schreef:Kijk hier voor dat automatisch reconnecten.