B-Box 2 internetsnelheid via wireless

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Deroni
Starter
Starter

Hallo

Sinds kort is mijn lijn overgeschakeld van ADSL naar VDSL, uiteraard gebruik ik ook de B-Box 2.
Opzich werkt alles naar behoren, maar op de vaste pc die verbonden is met een ethernetkabel haal ik snelheden van zo'n 17Mbit terwijl dit met de laptop via wireless slechts 6Mbit is. Het lijkt alsof de snelheid van het internetgedeelte via wireless gelimiteerd wordt op 6Mbit door de router, want een bestand lokaal overzetten van de vaste pc naar de laptop gaat tegen ruim 22Mbit.

Graag had ik dus geweten of andere mensen dit "probleem" ook hebben en of dit eventueel verholpen kan worden (in de instellingen van de router vind ik hierover niet meteen iets terug).

Mvg, Deroni
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je hebt ook een zeer kwalitatieve draadloze router NOT :lol:

geloof me, het draadloos van die boxen is niet veel waard, dit is waarschijnlijk het enige probleem.
Voor zover ik weet bestaat er geen oplossing voor, en helaas mag je geen andere modem gebruiken.
Niks weerhoud je ervan om zelf een andere router te plaatsen, en de box als modem te gebruiken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Valt te zien hoever ge ervanaf zit en of er muren ed tussenzit.

Maar valt wel mee hoor, ik haal makkelijk 17Mb/s afstand 9m met muur en eiken kast tussen.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Schakel de WiFi van de bbox uit en hang op een vrije poort een WRT54 als WAP en config die als gateway ... :wink:
vooropgesteld dat ge misschien zoiets liggen hebt :wink:
Deroni
Starter
Starter

De kwaliteit van de Wi-Fi kan er opzich toch niets mee te maken hebben, via een FTP server op de vaste pc haal ik via de wireless meer dan 20Mbit. Ik zit ook niet ver van de router af, dus het signaal is dik inorde, het is enkel bij het surfen dat hij maar 5-6Mbit doorgeeft..
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ik weet niet of het volledig juist is wat ik zeg en ik probeer het heel simpel voor te stellen:

Verkeer van internet naar je lokaal adres omleiden kost rekenkracht van je router...
Wanneer je router daarbij dit ook nog eens draadloos moet doen, lijkt het logisch dat je nog extra rekenkracht nodig hebt om je beveiliging,... af te handelen.
Wanneer je lokaal bestanden kopieert heb je de rekenkracht niet nodig voor het omleiden.
Wanneer je met de kabel op het internet gaat, heb je de rekenkracht niet nodig voor de beveiliging.

Kortom lijkt het me dus dat ofwel de router niet snel genoeg is, ofwel de firmware van belgacom slecht geprogrammeerd is, en je router onnodig belast.

Als je niet overtuigd ben dat het geen goede routers zijn, dan moet je maar eens wat verder zoeken op dit forum...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Regulus
Pro Member
Pro Member

Deroni schreef:De kwaliteit van de Wi-Fi kan er opzich toch niets mee te maken hebben, via een FTP server op de vaste pc haal ik via de wireless meer dan 20Mbit. Ik zit ook niet ver van de router af, dus het signaal is dik inorde, het is enkel bij het surfen dat hij maar 5-6Mbit doorgeeft..
Ik denk dat je metingen ergens rammelen .. de theoretisch haalbare snelheid op een vdsl2, 20Mbps lijn is gemideld ergens rond de 18500 Kbps ... dacht ik.

.. en hier op m'n enigszins oude laptop met d-link usb antenne en de WRT54 als WAP waar ik vlak boven zit kom ik ook niet verder dan ...

Afbeelding
FWIW
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Deroni schreef:De kwaliteit van de Wi-Fi kan er opzich toch niets mee te maken hebben, via een FTP server op de vaste pc haal ik via de wireless meer dan 20Mbit. Ik zit ook niet ver van de router af, dus het signaal is dik inorde, het is enkel bij het surfen dat hij maar 5-6Mbit doorgeeft..
Als je 'intern' verkeer via je router laat lopen, zou je toch dichter tegen de 54 mbps (theoretische max snelheid van je draadloos signaal) dan tegen de 20 mbps moeten zitten. Het lijkt me dus toch een probleem met het signaal op zich te zijn.

Heb je dit ook wanneer je met je laptop dicht bij de router zit?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Maglor schreef:
Als je 'intern' verkeer via je router laat lopen, zou je toch dichter tegen de 54 mbps (theoretische max snelheid van je draadloos signaal) dan tegen de 20 mbps moeten zitten. Het lijkt me dus toch een probleem met het signaal op zich te zijn.

Heb je dit ook wanneer je met je laptop dicht bij de router zit?
Neen ... de "echte" maximale doorvoer snelheid is wegens de interne protocollen niet hoger te tillen dan (ongeveer) een effectieve 22Mbps ...ttz voor de 802.11g standaard. Dat is uitgebreid besproken en te vinden via google en reeds bekend van toen de standaard erkend werd in 2003 :wink: Sommige bronnnen zijn nog voorzichtiger met de cijfers en spreken van een "... expected real throughput between 10 and 20Mbps" .. 8)
FWIW
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ah ok, my bad...

Andere poging dan. Heb je hem al eens op een ander kanaal gezet? Wie weet zit je buur toevallig op het zelfde kanaal als jij (hetgeen dan nog niet het verschil in die snelheden verklaart natuurlijk)?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Als je echt wil weten welke draadloze snelheid je hebt (met overhead) moet je maar eens googelen op IPerf

http://www.noc.ucf.edu/Tools/Iperf/
Regulus
Pro Member
Pro Member

honda4life schreef:Als je echt wil weten welke draadloze snelheid je hebt (met overhead) moet je maar eens googelen op IPerf

http://www.noc.ucf.edu/Tools/Iperf/
Even uw CL parameters meegeven aub .. deze dos toepassing heeft nogal wat cryptische switches waarmee ik hier totaal geen enkele connectie kan krijgen .. ofwel een "connection refused" ofwel een "connection timed out" .. :eek: :?
Deroni
Starter
Starter

Maglor schreef:Ah ok, my bad...

Andere poging dan. Heb je hem al eens op een ander kanaal gezet? Wie weet zit je buur toevallig op het zelfde kanaal als jij (hetgeen dan nog niet het verschil in die snelheden verklaart natuurlijk)?
Kanaal 1 en 13 geprobeerd (de 2 uitersten dus), zelfde resultaat.
Ik heb trouwens ook met een andere laptop getest en daar is het dus net hetzelfde, snel lokaal, 5-6Mbit via internet.

Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat ik de enige ben die dit voor heeft..
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Deroni schreef:Kanaal 1 en 13 geprobeerd (de 2 uitersten dus), zelfde resultaat.
Ik heb trouwens ook met een andere laptop getest en daar is het dus net hetzelfde, snel lokaal, 5-6Mbit via internet.
Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat ik de enige ben die dit voor heeft..
Beste,
Ik heb juist volgende testen gedaan op speedtest.telenet.be
- PC wireless op BBox2: download 18.92 Mbps / upload 1.11 Mbps (ping 52ms)
- PC wireless via FritzBox router: download 17.99 Mbps / upload 1.40 Mbps (ping 51ms)
- PC via UTP kabel verbonden met FritzBox: download 18.19 Mbps / upload 1.40 Mbps (ping 51ms)

Ik heb geen enkel probleem met de WLAN download snelheid van de BBox2 (staat wel in dezelfde ruimte als de PC). Alleen is de upload iets lager dan normaal.
Er is dus blijkbaar toch iets mis met jouw BBox2. Breng hem terug naar de BGC winkel en ruil hem om, zou ik zeggen.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Deroni
Starter
Starter

Hallo Philippe

Ik heb al een nieuwe B-Box aangezien er met de eerste iets mis was (wireless wou soms gewoon niet werken) en ik heb dus met beide toestellen hetzelfde voor. Misschien ligt het dan aan de instellingen die ik kies, als ik eens tijd heb zal ik de router nog eens resetten en dan een speedtest doen zonder instellingen te wijzigen.
Deroni
Starter
Starter

Ok, ik heb nog eens getest met een nieuwe B-Box van een vriend die ook VDSL heeft aangevraagd. Die B-Box had dus nog alle standaardinstellingen enzo, was nog nooit gebruikt. Ik heb enkel mijn internetgegevens ingevoerd en verder niks gewijzigd, maar krijg dus nog steeds hetzelfde resultaat..
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Deroni schreef:Ok, ik heb nog eens getest met een nieuwe B-Box van een vriend die ook VDSL heeft aangevraagd. Die B-Box had dus nog alle standaardinstellingen enzo, was nog nooit gebruikt. Ik heb enkel mijn internetgegevens ingevoerd en verder niks gewijzigd, maar krijg dus nog steeds hetzelfde resultaat..
t'is dus uw laptop die kapot is
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Er is miss een stoorzender in de buurt, kapotte microgolf, dect?
Deroni
Starter
Starter

skynetbbs schreef: t'is dus uw laptop die kapot is
2 laptops hebben hetzelfde voor dus de kans is klein
Gray schreef:Er is miss een stoorzender in de buurt, kapotte microgolf, dect?
Mja lokaal iets overzetten via wireless gaat dus wel tegen 20+ Mbit
Deroni
Starter
Starter

MTU gewijzigd in Windows XP en nu is het inorde, case closed.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Deroni schreef:MTU gewijzigd in Windows XP en nu is het inorde, case closed.
Kan je ook eens uitleggen waar/hoe je de MTU van je wireless gewijzigd hebt in XP ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Ik zou dat ook wel eens willen weten aangezien ik knal het zelfde probleem heb met zelfs dezelfde aangehaalde snelheden ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”