Mogelijke upgrade pro segment?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

TomG schreef:Zoveel kunnen/gaan ze die Pro Compact abonnementen niet verhogen hoor (zijn die nu al geen 20 Mbit downstream)?
Er zijn al een hele tijd speculaties rond een upgrade naar 30Mbit voor Pro Compact. Helaas hebben we hier tot hiertoe niets van gehoord, we hebben in ieder geval reeds contact opgenomen met de PR van Belgacom.

In ieder geval hoop ik dat Belgacom een serieuze aanpassing doet i.v.m Pro Compact want ik voel mij op dit moment persoonlijk in de zak gezet als ik de aanbiedingen van andere ISP's zie...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

gr4vity schreef:
TomG schreef:Zoveel kunnen/gaan ze die Pro Compact abonnementen niet verhogen hoor (zijn die nu al geen 20 Mbit downstream)?
Er zijn al een hele tijd speculaties rond een upgrade naar 30Mbit voor Pro Compact. Helaas hebben we hier tot hiertoe niets van gehoord, we hebben in ieder geval reeds contact opgenomen met de PR van Belgacom.

In ieder geval hoop ik dat Belgacom een serieuze aanpassing doet i.v.m Pro Compact want ik voel mij op dit moment persoonlijk in de zak gezet als ik de aanbiedingen van andere ISP's zie...
Prijs je gelukkig ;-)
ADSL Office klanten (o.a Scholen en openbare instellingen) zitten nog altijd op 4,6Mbit ADSL1! :(
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

der komt een profiel bij : 30 dl / 6 ul.
deze testen zijn al een tijdje bezig. een 500 gezinnen draaien al een tijdje op 30/6.
b.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Benbits schreef:der komt een profiel bij : 30 dl / 6 ul.
deze testen zijn al een tijdje bezig. een 500 gezinnen draaien al een tijdje op 30/6.
b.
Het profiel 6 Mbps upload, of effectief 6 Mbps upload? Zal enkel voor professionele klanten zijn vrees ik.
gr4vity
Erelid
Erelid

vasonline schreef:ADSL Office klanten (o.a Scholen en openbare instellingen) zitten nog altijd op 4,6Mbit ADSL1! :(
Ik ben niet echt op de hoogte van die abonnementen. Maar bij een aantal bedrijven die ik ken en office hadden heeft men nu een explore toegang waardoor men VDSL2 heeft.
Benbits
Pro Member
Pro Member

gr4vity schreef:
vasonline schreef:ADSL Office klanten (o.a Scholen en openbare instellingen) zitten nog altijd op 4,6Mbit ADSL1! :(
Ik ben niet echt op de hoogte van die abonnementen. Maar bij een aantal bedrijven die ik ken en office hadden heeft men nu een explore toegang waardoor men VDSL2 heeft.
yep, ze zijn office aan het vervangen door explorer, over vdsl2 is dat effectief de 20/2. explorer is ook dynamischer kwa instelling,
kan werken als gewoon router maar ook als volledig in bridge, dus vast wan ip in uw eigen privé router.
b.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Benbits schreef:
gr4vity schreef:
yep, ze zijn office aan het vervangen door explorer, over vdsl2 is dat effectief de 20/2. explorer is ook dynamischer kwa instelling,
kan werken als gewoon router maar ook als volledig in bridge, dus vast wan ip in uw eigen privé router.
b.
Komt er ook een aanbod naar Scholen en openbare instellingen ?
De laatste keer kon men mij (nog?) niets vertellen.
http://www.belgacom.be/companies/nl/jsp ... ne_schools
http://www.scarlet.be/nl/onze-pakketten ... cholen.php

Groetjes en bedankt voor de moeite!
S,
gr4vity
Erelid
Erelid

Benbits, mag ik uit je signature opmaken dat je op dat 30Mbit/6Mbit profiel zit? Of zit je op een ander?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Benbits schreef:
gr4vity schreef:
b.
Gaat pro compact in de toekomst ook dergelijk profiel krijgen en flexibiliteit (WAN IP op eigen router ipv stomme Thomson) ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Benbits
Pro Member
Pro Member

gr4vity schreef:Benbits, mag ik uit je signature opmaken dat je op dat 30Mbit/6Mbit profiel zit? Of zit je op een ander?
das een glasvezelke op den bureau,
pro compact gaat 100 % zeker de hoogte in. (30/3 of 30/4) voorlopig wel nog via de thomson.
voor scholen weet ik niet of dat daar iets speciaal wordt gedaan.
effekens wat technische informatie voor de techneuten over de belgacom snelheid en performance.
vdsl2 gaat tot 30 mhz in bandbreedte. momenteel gebruikt belgacom alleen profiel 8D. dit wil zeggen een bandbreedte tot 8,832 mhz. max doorvoorsnelheid is 50 mbit/s symmetrisch.
sommige banden voor upload worden voorlopig niet gebruikt voor overslag tegen te gaan op de kabel bij adsl2(+) en sdsl; daarom is vdsl2 profiel asymmetrisch.
bij 30 / 3 of 4 sycnhro gebruiken we profiel 17A (17,664 mhz) symmetrisch 100 mb, zelfde verhaal dat sommige banden niet worden gebruikt in de upload.
één rop wordt aangestuurd via dubbel glasvezel waar maar 1 van wordt gebruikt , de aanvoer is 1gbit/sec. belgacomtv wordt afgeleverd via het drop-off systeem. belgacom klanten pakken de data gewoon op. elke rop glasvezel komt van een glasvezel switch , deze switch is aangesloten via glasvezel op een Ip router, deze is aangesloten via de clusterring met 4 x 10 gbit/sec (elke centrale). tis de bedoeling dat deze iprouter alle verkeer van de centrale overneemt van de oude apparatuur, zo zijn der verschillende dslams van centrales al overgezet op de iprouter en nieuwe clusterring. dit verklaart ook dat sommige klanten geen connectie kunnen maken via pppoA. technisch is belgacom klaar voor de toekomst met nog meer snelheid.
en voor upload heeft dit systeem geen problemen, bandbreedte genoeg beschikbaar. momenteel lopen er ook testen met apparatuur voor de pstn lijnen te laten vertrekken van uit de rop.
b.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt, interessante info ! Maar begrijp ik het goed dat iedere rop 'slechts' een 1 Gbit connectie heeft of is dit enkel voor BGC TV ?
Benbits
Pro Member
Pro Member

VOiD schreef:Bedankt, interessante info ! Maar begrijp ik het goed dat iedere rop 'slechts' een 1 Gbit connectie heeft of is dit enkel voor BGC TV ?
yep 1 gbit/sec volledige rop , kan natuurlijk softwarematig opgetrokken worden omdat belgacom al gebruikt maakt van single fibre , dus meerdere kleuren spectrums over 1 vezel, vroeger had je een TX en RX vezel, dat is nu niet meer nodig. elke rop heeft apparatuur "voorlopig" voor 4 x 24 gebruikers.
b.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Hopen dat een hele buurt dan niet op één rop zit, allemaal een Intense-abo heeft en dan nog zijn volledige lijn constant dichttrekt. :P

Is inderdaad zeer nuttige info. Zo mag er meer komen!
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

wat gebeurt er als er meer dan 96 mensen moeten aangesloten worden?

1000 mbit/96 klanten = bijna 10mbit dus dat valt wel mee
gr4vity
Erelid
Erelid

Heel het internet werkt met overboeking, dus 1Gbit is niet zo weinig moet ik zeggen.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik zeg niet dat 10mbit weinig is, juist omgekeerd

ik vroeg me af wat doet belgacom als er meer dan 96 klanten moeten aangesloten worden?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Benbits schreef:
VOiD schreef:Bedankt, interessante info ! Maar begrijp ik het goed dat iedere rop 'slechts' een 1 Gbit connectie heeft of is dit enkel voor BGC TV ?
yep 1 gbit/sec volledige rop , kan natuurlijk softwarematig opgetrokken worden omdat belgacom al gebruikt maakt van single fibre , dus meerdere kleuren spectrums over 1 vezel, vroeger had je een TX en RX vezel, dat is nu niet meer nodig. elke rop heeft apparatuur "voorlopig" voor 4 x 24 gebruikers.
b.
Bedoel je met drop-off voor BGC TV multicasting ? Ben ik dan correct om te zeggen dat voor een 70-tal zenders (+ nog x thema zenders) er alleen al een 300 a 400Mbit nodig is (gerekend aan 4Mbit/zender) ?
Benbits
Pro Member
Pro Member

VOiD schreef:
Benbits schreef:
b.
Bedoel je met drop-off voor BGC TV multicasting ? Ben ik dan correct om te zeggen dat voor een 70-tal zenders (+ nog x thema zenders) er alleen al een 300 a 400Mbit nodig is (gerekend aan 4Mbit/zender) ?
drop-off is op de iprouter, iedereen van op een rop pakt daar op. zal binnenkort eens wat foto's hierop het forum plaatsen van een installatie.
b.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Benbits schreef:drop-off is op de iprouter, iedereen van op een rop pakt daar op.
Blijft de vraag echter of alle TV streams constant tot op de ROP gaan, of er enige intelligentie is om dit enkele te doen wanneer er ook vraag is naar een stream op de ROP. Zonder die intelligentie is er namelijk continue zo'n 400 Mbits van de 1 Gbits al in gebruik wat betekend dat die 96 gebruikers het moet stellen met 6.25 Mbits (al gaan die 96 natuurlijk allemaal tegelijk downloaden, al vergroot die kans natuurlijk wel als je ook meer volume geeft).
Benbits
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
Benbits schreef:drop-off is op de iprouter, iedereen van op een rop pakt daar op.
Blijft de vraag echter of alle TV streams constant tot op de ROP gaan, of er enige intelligentie is om dit enkele te doen wanneer er ook vraag is naar een stream op de ROP. Zonder die intelligentie is er namelijk continue zo'n 400 Mbits van de 1 Gbits al in gebruik wat betekend dat die 96 gebruikers het moet stellen met 6.25 Mbits (al gaan die 96 natuurlijk allemaal tegelijk downloaden, al vergroot die kans natuurlijk wel als je ook meer volume geeft).
ip router staat in de centrale, dus geen extra data tot op de rop. als der mee klanten komen steekt ge gewoon apparatuur bij, momenteel is der 2 u 19 inch bezet, dus nog plaats genoeg.
b.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Benbits schreef:
r2504 schreef:
ip router staat in de centrale, dus geen extra data tot op de rop. als der mee klanten komen steekt ge gewoon apparatuur bij, momenteel is der 2 u 19 inch bezet, dus nog plaats genoeg.
b.
Op een of andere manier moeten de streams toch bij de klant geraken ? Wat als (theoretisch) alle 96 klanten BGC TV hebben en ieder naar een verschillende kanaal kijkt ? Dan gaat er toch 96 x 4Mbit naar de ROP of zie ik dit verkeerd ?
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Maar, zoals Benbits al zei, moesten er toch problemen zijn met de capaciteit, dan verhogen ze die softwarematig van op afstand.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

VOiD schreef:Op een of andere manier moeten de streams toch bij de klant geraken ? Wat als (theoretisch) alle 96 klanten BGC TV hebben en ieder naar een verschillende kanaal kijkt ? Dan gaat er toch 96 x 4Mbit naar de ROP of zie ik dit verkeerd ?
Nee, je bent correct... maar gelukkig is dat dus worst-case... vermoedelijk zal Jan-Met-De-Pet meestal wel kijken naar een zender of 5 a 10, en heb je dus aan een 40 Mbits genoeg, ipv. constant 400 Mbits. Nog interessanter zou zijn als er enige (routing) logica in de ROP zou zitten zodat indien iedereen naar dezelfde zender kijkt het signaal zelfs slechts éénmaal tussen IP-router en ROP moet gaan.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
VOiD schreef:Op een of andere manier moeten de streams toch bij de klant geraken ? Wat als (theoretisch) alle 96 klanten BGC TV hebben en ieder naar een verschillende kanaal kijkt ? Dan gaat er toch 96 x 4Mbit naar de ROP of zie ik dit verkeerd ?
Nee, je bent correct... maar gelukkig is dat dus worst-case... vermoedelijk zal Jan-Met-De-Pet meestal wel kijken naar een zender of 5 a 10, en heb je dus aan een 40 Mbits genoeg, ipv. constant 400 Mbits. Nog interessanter zou zijn als er enige (routing) logica in de ROP zou zitten zodat indien iedereen naar dezelfde zender kijkt het signaal zelfs slechts éénmaal tussen IP-router en ROP moet gaan.
Ik veronderstel dat er toch wel multicasting is tussen router en ROP waardoor iedere stream slechts 1x naar de ROP gaat ? Jan-Met-De-Pet zal inderdaad voornamelijk naar een handvol zenders (VRT-VTM-...) kijken waardoor de nodige bandbreedte inderdaad zeer beperkt is.
gr4vity
Erelid
Erelid

seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Benbits schreef:yep, ze zijn office aan het vervangen door explorer, over vdsl2 is dat effectief de 20/2. explorer is ook dynamischer kwa instelling,
---
pro compact gaat 100 % zeker de hoogte in. (30/3 of 30/4) voorlopig wel nog via de thomson.
Als de prijs ook niet de hoogte in gaat is 30/3 of 30/4 met vast wan ip in je eigen router een mooi product.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Benbits schreef:... bij 30 / 3 of 4 sycnhro gebruiken we profiel 17A (17,664 mhz) symmetrisch 100 mb, zelfde verhaal dat sommige banden niet worden gebruikt in de upload...
Nee hoor, bij het profiel 17a wordt het 998 assymetrisch bandplan gebruikt.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Volgens wat ik in de lessen van Belgacom heb gehoord werkt de bgctv als volgt:

De eerste die tv kijkt "opent" een kanaal van de centrale naar de ROP waarmee hij bvb één of vtm of whatever kan bekijken. Als een tweede gebruiker op dezelfde ROP zijn tv aan zet op dezelfde zender, dan kijkt deze gewoon mee (dus één signaal van centrale tot rop, en meerdere signale van rop naar de diverse gebruikers) waardoor er dus maar één stream is tussen centrale en rop. Uiteraard als morgen elke gebruiker op de ROP naar god-weet-welke-zender kijkt, gaan er diverse streams open liggen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”