VDSL2 60-70 mb/s profielen
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Ergens heeft hij toch geen ongelijk, de snelste maken ze nog sneller in de toekomst en degene die in het sukkelstraatje zitten zien de andere hun "snelheid" verder evolueren. Hoop gewoon dat ze iedereen in de toekomst betere snelheden kunnen geven met een minimum van pakweg 30Mbps gegarandeerd voor iedereen.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Blino schreef:Serieus? Dat wist ik niet. Dus de kloof tussen "rijk en arm" wordt alleen nog maar groter? Dat ze eerst eens iets doen om de massa die vast zit op de lagere profielen te upgraden in plaats van de snelsten nog sneller te maken. Maja, men moet de illusie kunnen geven dat ze telenet nog kunnen bijhouden qua geadverteerde snelheden hé.philippe_d schreef:Indien je verder dan 400m woont, kan je die snelheden niet krijgen (geen vectoring).

- Devilzown
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 60 keer
Waar de armeren wonen (steden) zijn de lussen meestal korterBlino schreef:Serieus? Dat wist ik niet. Dus de kloof tussen "rijk en arm" wordt alleen nog maar groter? Dat ze eerst eens iets doen om de massa die vast zit op de lagere profielen te upgraden in plaats van de snelsten nog sneller te maken. Maja, men moet de illusie kunnen geven dat ze telenet nog kunnen bijhouden qua geadverteerde snelheden hé.philippe_d schreef:Indien je verder dan 400m woont, kan je die snelheden niet krijgen (geen vectoring).

Meeste villawijken zitten op 8d

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3754 keer
- Recent bedankt: 8 keer
blino schreef:Dat ze eerst eens iets doen om de massa die vast zit op de lagere profielen te upgraden in plaats van de snelsten nog sneller te maken.
"Iedereen" zal wel niet gaan, Belgacom heeft zelf aangegeven dat de VDSL2 dekking 88.5% van de bevolking is.TiTanium schreef:Hoop gewoon dat ze iedereen in de toekomst betere snelheden kunnen geven met een minimum van pakweg 30Mbps gegarandeerd voor iedereen.
Maar die "massa" die vastzit aan lagere profielen valt nog mee denk ik.
Als ik enkele cijfertjes mag wagen ...
ADSL > VDSL
- Belgacom heeft onlangs meegedeeld dat ze >1.000.000 actieve VDSL2 klanten hebben. Dit is een sterke stijging van het VDSL2 aandeel.
- Volgens de Q3 resultaten hebben ze 1.7 miljoen breedband klanten, er zijn dus ongeveer 700.000 mensen die nog op ADSL zitten (Q4 resultaten worden pas vrijdag bekend gemaakt)
- Als we ervan uitgaan dat hiervan 90% VDSL2 kan krijgen, dan kunnen er nog 600.000 klanten overschakelen van ADSL2 > VDSL2
30 mbps
- Als je de 20/2 lijnen meerekent die met DLM verhoogd werden naar 30 mbps, dan schat ik dat 70% van de VDSL2 klanten nu al op 30 mbps of hoger syncen.
- Van zodra ze vectoring (in een volgende fase) ook uitrollen naar <700m, dan zal dit aantal nog stijgen tot >80%
Dat Belgacom vectoring éérst uitrolt op de <400m lijnen heb ik alle begrip: ze moeten ergens beginnen, en gezien er nergens in de wereld op zo'n grote schaal vectoring commercieel uitgerold word, mogen ze geen risico's nemen.
Van zodra ze de nodige field ervaring opdoen, zal de rest wel vlug volgen? Eens alle ROPs de upgrade hebben (2016), zal het uitrollen van vectoring naar <700m een veel kleinere stap zijn, en veel vlugger gaan (denk ik).
PS - de genoemde cijfers zijn schattingen - correcties welkom
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 197 keer
Philippe, kunnen we ergens volgen welke ROP's ze al geupgrade hebben ?
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
Waarom zitten deze mensen nog op ADSL2 of lager? Heel waarschijnlijk omdat ze zelf de stap niet zetten om overgeschakeld te worden?
Wel straf dat Belgacom al die mensen dan zelf niet contacteert met de vraag of ze eventueel willen overschakelen naar VDSL2!
Ik heb wel al gehoord dat ze soms mensen opbellen met de vraag of ze gratis willen overschakelen, maar dan zouden ze dit toch voor al die mensen moeten doen die in dit geval zijn.
Wel straf dat Belgacom al die mensen dan zelf niet contacteert met de vraag of ze eventueel willen overschakelen naar VDSL2!
Ik heb wel al gehoord dat ze soms mensen opbellen met de vraag of ze gratis willen overschakelen, maar dan zouden ze dit toch voor al die mensen moeten doen die in dit geval zijn.
Ik zit nu al vele jaren op ADSL (ja zelfs geen ADSL2) heb het al verschillende keren aan Bcom gevraagd... helaas word ik genegeerd... in het begin stuurden ze je met een kluitje in het riet met beloftes als later in het jaar etc... maar tegenwoordig zeggen ze gewoon dat ze voorlopig geen plannen hebben...philippe_d schreef: Waarom zitten deze mensen nog op ADSL2 of lager? Heel waarschijnlijk omdat ze zelf de stap niet zetten om overgeschakeld te worden?
De oudste vraag die terugvond was van 2011:
En denk nu niet dat ik ergens in de middle of nowhere woon, alle straten rond mij hebben VDSL access alleen mijn straat niet. Ik kan zelfs de bbox wifi's ontvangen van mensen die achter mij wonen... en ook dit al jaren...VDSL2 is op dit moment nog niet beschikbaar voor 016 xx xx xx.
Ik kan u geen exacte datum bezorgen vanaf wanneer het wel beschikbaar is.
Uiteraard wordt u op de hoogte gebracht zodra het mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Eva
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
Ik begrijp ook niet waarom BGC eerst vectoring uitrolt ipv.
de bestaande infrastructuur te verfijnen door de criteria
voor de bestaande profielen efficienter te definieren.
Wat belet BGC om het 17a profiel beschikbaar te maken tot
minstens 500m of 6OOm. En de andere profielen progressief
opschuiven; daar zouden veel meer klanten iets aan hebben!
de bestaande infrastructuur te verfijnen door de criteria
voor de bestaande profielen efficienter te definieren.
Wat belet BGC om het 17a profiel beschikbaar te maken tot
minstens 500m of 6OOm. En de andere profielen progressief
opschuiven; daar zouden veel meer klanten iets aan hebben!
-
- Moderator
Volgens mij hebben ze daar de capaciteit niet voor.jackho schreef:Wel straf dat Belgacom al die mensen dan zelf niet contacteert met de vraag of ze eventueel willen overschakelen naar VDSL2!
Belgacom beweert dat hun VDSL2 netwerk een dekking heeft van 88.5% van de bevolking.
Je moet deze uitdrukking heel letterlijk nemen: het VDSL2 netwerk heeft een geografische dekking die 88.5% van de bevolking omvat (dit is dus 88.5% van de 4.6 miljoen aansluitbare adressen).
Wil dat zeggen dat 88.5% van de bevolking VDSL2 kan krijgen?
Bijlange niet. Want Belgacom heeft absoluut niet de capaciteit om 88.5% van de bevolking, dit is 4 miljoen aansluitingen, van VDSL2 te voorzien. Hiervoor zouden ze nog tienduizenden ROPs moeten bijbouwen ....
Daar is er noch het budget voor, noch de middelen ... toch niet op korte termijn.
Wat ze wel aankunnen, is bijna alle (88.5%?) nieuwe klanten op VDSL2 zetten. Maar zoveel zijn dat er niet, ongeveer een 10.000 per kwartaal...
Wat met de bestaande ADSL klanten?
Volgens mij is het ook onmogelijk om de 700.000 bestaande ADSL klanten op korte termijn om te zetten naar VDSL2, hoewel er wel vooruitgang gemaakt is. Niettegenstaande er hier op het Forum al geschreven is dat een ROP 96 lijnen kan bedienen, of zelfs 192 (?), krijgen we toch van techniekers in het veld te horen dat het merendeel van de ROPs maar 48 lijnkaarten telt, en nu al boordevol zitten.
Vandaar dat zoveel ADSL gebruikers die willen overgaan, te horen krijgt dat ze niet kunnen.
Misschien komt daar verandering in, eens alle ROP's vernieuwd zijn? Want als iedere ROP in de toekomst inderdaad 192 VDSL2 lijnen zou kunnen bedienen, dan is er geen probleem meer ...
PS - de genoemde cijfers zijn schattingen - correcties welkom
-
- Premium Member
- Bedankt: 165 keer
Een standaard born heeft een verbinding naar de centrale (LEX) van 400 paar .... dus maximum 400 lijnen !philippe_d schreef:Volgens mij hebben ze daar de capaciteit niet voor.
Niettegenstaande er hier op het Forum al geschreven is dat een ROP 96 lijnen kan bedienen, of zelfs 192 (?), krijgen we toch van techniekers in het veld te horen dat het merendeel van de ROPs maar 48 lijnkaarten telt, en nu al boordevol zitten.
Vandaar dat zoveel ADSL gebruikers die willen overgaan, te horen krijgt dat ze niet kunnen.
Misschien komt daar verandering in, eens alle ROP's vernieuwd zijn?
Want als iedere ROP in de toekomst inderdaad 192 VDSL2 lijnen zou kunnen bedienen, dan is er geen probleem meer ...
Naar de huizen toe 800 paar.
Dus die 48/96/192 is misschien niet genoeg tussen ROP en "sommige" bornen ....
En wat nog dodelijker is, de heen en terug die nog altijd bestaat voor klanten met vaste lijn, op sommige bornen .... dan kan het zijn:
48 / 2 = 16 paar beschikbaar
96 / 2 = 48 paar beschikbaar
192 / 2 = 96 paar beschikbaar
Zoals je schrijft er zijn Born's/ROP's die moeten vernieuwd worden of hun capaciteit verhogen ....
En ook kabel tussen ROP en Born = meer paren ....
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Soms begrijp het systeem nie goe
Heb een profiel van 50/6 maar als om internet gaat kan ik max 30 downloaden
Een paar dagen nadat ze upload hadden verhoogd kon ik ook van hogere download genieten en plots blijkbaar nadat DLM is langs gekomen had ik terug maar max 30 Blijkbaar sta ik met een beperking wat internet betreft
Wat wel is met die beperking is er geen invloed of ik HD kijk en terzelfdertijd HD opneem mijn snelheid voor internet blijft constant 30 ( zijnde 28,8)
Maar waarom ik met een beperking zit begrijp ik nie
Is hier BBox3 (Saghem) dus daar kan ik via url nu wel lijnprofiel zien
Heb een profiel van 50/6 maar als om internet gaat kan ik max 30 downloaden
Een paar dagen nadat ze upload hadden verhoogd kon ik ook van hogere download genieten en plots blijkbaar nadat DLM is langs gekomen had ik terug maar max 30 Blijkbaar sta ik met een beperking wat internet betreft
Wat wel is met die beperking is er geen invloed of ik HD kijk en terzelfdertijd HD opneem mijn snelheid voor internet blijft constant 30 ( zijnde 28,8)
Maar waarom ik met een beperking zit begrijp ik nie
Is hier BBox3 (Saghem) dus daar kan ik via url nu wel lijnprofiel zien
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
30 + 20 = 50 Mbps
Dus ik veronderstel dat er om één of andere reden 20 Mbps gereserveerd is
door bv. decoders die opstaan en/of PVR opnames die er op gebeuren.
Dwz dat je de download van 50 Mbps pas zult halen als er geen decoders opstaan en en ook geen PVR opnames bezig zijn op de decoder(s).
Dus ik veronderstel dat er om één of andere reden 20 Mbps gereserveerd is
door bv. decoders die opstaan en/of PVR opnames die er op gebeuren.
Dwz dat je de download van 50 Mbps pas zult halen als er geen decoders opstaan en en ook geen PVR opnames bezig zijn op de decoder(s).
- lacer
- Elite Poster
Die 28,8M bit/s is dit bekabeld of via Wifi ?
Indien je nog de Wifi G standaard zou gebruiken is het normaal. De Bbox3 ondersteund wel Wifi N, maar waarschijnlijk wist je dit al.
Indien je nog de Wifi G standaard zou gebruiken is het normaal. De Bbox3 ondersteund wel Wifi N, maar waarschijnlijk wist je dit al.
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- lacer
- Elite Poster
Ok,ok, half duplex van 54Mb/s is 27Mb/s. My mistake 

Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
- Recent bedankt: 1 keer
98% van de vdsl klanten zou 70 moeten kunnen halen.
Is dit niet een klein beetje te optimistisch
http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 800880.htm
Is dit niet een klein beetje te optimistisch
http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 800880.htm
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
-
- Moderator
Met een combinatie van enerzijds vectoring en anderzijds het relaxen van de "conservatieve" provisioning criteria zit er nog veel meer in, dan wat ze er nu uithalen.
Dat vergt natuurlijk de durf om hun (technische) comfort zone te verlaten, en wat meer risico's te nemen .. maar met de nieuwe wind in Belgacom, zie ik dat er wel aankomen
. Zoals:
Dat is natuurlijk niet in één dag mogelijk, maar niet on-realistisch om op redelijk korte termijn (enkele jaren) uit te rollen ...
Dat vergt natuurlijk de durf om hun (technische) comfort zone te verlaten, en wat meer risico's te nemen .. maar met de nieuwe wind in Belgacom, zie ik dat er wel aankomen

- - vectoring uitbreiden > 400m
- vectoring voor upload.
- verhoging van de huidige provisioning profielen.
- herzien van de provisioning criteria (wat betreft afstand/verzwakking).
- bounding (waarmee je via 2 koperparen de snelheid kan verdubbelen en zelfs méér dan verdubbelen).
Dat is natuurlijk niet in één dag mogelijk, maar niet on-realistisch om op redelijk korte termijn (enkele jaren) uit te rollen ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Ik hoop dan toch wel dat de "wedren" naar hogere snelheden zeker niet ten koste gaat van stabiliteit.
Persoonlijk ben ik veel meer gewonnen voor een super stabiele VDSL verbinding dan wel enkele Mbps te winnen en opgescheept te zitten met een minder stabiele verbinding.
Wat mij betreft mag Belgacom rustig in een technische comfortzone blijven.
Wel denk ik dat voor een aantal technische criteria de teugels iets gevierd kunnen worden zonder dat Belgacom haar technische comfortzone hoeft te verlaten. Daarin volg ik je redenering alvast.
Persoonlijk ben ik veel meer gewonnen voor een super stabiele VDSL verbinding dan wel enkele Mbps te winnen en opgescheept te zitten met een minder stabiele verbinding.
Wat mij betreft mag Belgacom rustig in een technische comfortzone blijven.

Wel denk ik dat voor een aantal technische criteria de teugels iets gevierd kunnen worden zonder dat Belgacom haar technische comfortzone hoeft te verlaten. Daarin volg ik je redenering alvast.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 30064 kbps 6048 kbps
Modem max: 111872 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 91852 kbps 19244 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 96 m Estimated!
Training margin: 28.5 dB
Attenuation: 4.1 dB

-
- Elite Poster
Amai.
Zo'n lijntje zou ik natuurlijk ook wel graag hebben.
De ROP mogen ze altijd vlak voor de deur zetten, indien ze dat zouden zien zitten.
Afin, iets naast de deur ... dat ik toch nog binnen kan.

Zo'n lijntje zou ik natuurlijk ook wel graag hebben.

De ROP mogen ze altijd vlak voor de deur zetten, indien ze dat zouden zien zitten.
Afin, iets naast de deur ... dat ik toch nog binnen kan.

- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Kans zit er inderdaad in Philippe dat men dit uiteindelijk gaat doorvoeren. Zoals je zegt zal dit niet voor vandaag of morgen zijn, maar pakweg binnen 2 jaar misschien. Om Dominique Leroy even te quoten op één van haar voorbije persconferenties : "De internetsnelheid is en blijft voor ons van groot belang". Dus wie weet 

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Liefst helemaal tegen de muur opdat ze hem zeker niet omrijden.lacer schreef:Staat ie zo goed

En ... dan kan ik de pot verf er ook nog eens opzetten om de ramen te schilderen.

- lacer
- Elite Poster
Heb daar 25 jaar geleden gewoond, dat zijn PVC ramen 

Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Kun je eigenlijk zonder een aansluiting weten of je 70Mbps kan krijgen?
Ik zit 170m van de ROP, maar 6 jaar geleden werkte ADSL/VDSL helemaal niet (tenzij op 1Mbps)... Tegenwoordig geen enkele klant van Belgacom meer in de straat.
Zijn er manieren om dat te testen?
Ik zit 170m van de ROP, maar 6 jaar geleden werkte ADSL/VDSL helemaal niet (tenzij op 1Mbps)... Tegenwoordig geen enkele klant van Belgacom meer in de straat.
Zijn er manieren om dat te testen?
- lacer
- Elite Poster
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Volgens lijntest is het 30Mbps. Maar da's gewoon een tool die afstand tot ROP meet als ik me niet vergis?
Maar vraag is of de lijnkwaliteit in 6 jaar eindelijk terug normaal is. (een hele hoop werken in die 6 jaar in de straat uitgevoerd, misschien hadden ze de lijn meteen dan ook gefixed?)
Maar vraag is of de lijnkwaliteit in 6 jaar eindelijk terug normaal is. (een hele hoop werken in die 6 jaar in de straat uitgevoerd, misschien hadden ze de lijn meteen dan ook gefixed?)
- lacer
- Elite Poster
Heb je werkelijk aan al je buren in de straat gevraagd of ze BGC internet hebben ?
Probeer anders eens de klantendienst, of moest je een Belgacom technieker tegenkomen die in de Rop in je buurt aan het werk is, eens vragen misschien.
Probeer anders eens de klantendienst, of moest je een Belgacom technieker tegenkomen die in de Rop in je buurt aan het werk is, eens vragen misschien.
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
een vdsl lijn van 1MB heb ik nog nooit geweten.
Als tijdens de installatie blijkt dat het signaal niet voldoet, dan zullen lassers wel ter plaatse komen om dit op te lossen. Als je echter maar enkele honderden meters van de ROP woont, denk ik dat er weinig kans dat er problemen met de lijnsnelheid/kwaliteit zullen zijn.

Als tijdens de installatie blijkt dat het signaal niet voldoet, dan zullen lassers wel ter plaatse komen om dit op te lossen. Als je echter maar enkele honderden meters van de ROP woont, denk ik dat er weinig kans dat er problemen met de lijnsnelheid/kwaliteit zullen zijn.

-
- Elite Poster
Aan vele buren gevraagd en geen enkele bbox signaal. Enkel Telenet dingen...lacer schreef:Heb je werkelijk aan al je buren in de straat gevraagd of ze BGC internet hebben ?
VDSL konden ze niet stabiel krijgen dus schakelden ze terug naar ADSL, maar zelfs 4mbps (normale snelheid vr afstand) konden ze niet stabiel krijgen, dus overgeschakeld naar 1Mbps.nolfie schreef:een vdsl lijn van 1MB heb ik nog nooit geweten.![]()
Hogere snelheden = 50% package loss...
Ik zou in ieder geval EDPNet nemen, deze hebben tenminste een deftige klantendienst, iets wat ik niet kan zeggen van BGC.
-
- Moderator
Hieronder enkele buitenlandse (UK) voordelen. Hiermee wil ik niet reklameren dat het "elders beter is", gewoon als voorbeeld hoe andere ISP's met VDSL2 (FTTC) omgaan:eternum schreef:Wel denk ik dat voor een aantal technische criteria de teugels iets gevierd kunnen worden zonder dat Belgacom haar technische comfortzone hoeft te verlaten. Daarin volg ik je redenering alvast.
download upload
Max. DSLAM throughput kbit/s 54000 5000
Min. DSLAM throughput kbit/s 27000 2496
Attainable data rate kbit/s 49154 5166
Current throughput kbit/s 40643 4872 <<<<<
Signal-to-noise ratio dB 7 6
Line attenuation dB 21 3
download upload
Max. DSLAM throughput kbit/s 54000 5000
Min. DSLAM throughput kbit/s 27000 2496
Attainable data rate kbit/s 48586 5750
Current throughput kbit/s 48586 4996 <<<<<
Signal-to-noise ratio dB 6 6
Line attenuation dB 21 3
- Bij ons is het profiel altijd veel lager dan wat de lijn aankan, je snelheid wordt dus gelimiteerd door je profiel.
- Deze Engelse gebruiker heeft een 54/5 profiel, dus hoger wat zijn lijn aankan (ik denk gelinkt aan zijn abbo)
- Zijn modem synct eerst aan 40.643/4.872 (bijna het max. van zijn lijn)
- Na enkele dagen verhoogt DLM de lijn naar 48.586/4.996 (download = max van de lijn, upload = limiet van zijn profiel). Hiermee wordt de SNR naar 6dB gebracht, en de lijn blijft stabiel.
DLM komt daar blijkbaar iedere dag voorbij tussen 05.00 en 07.00 am - Voortgaande op de lijnwaarden, schat ik dat deze gebruiker 600-700m van de ROP zit. In het Belgacom systeem zou hij dus maximaal een 8d profiel krijgen, dus 16.5/2 of 20/2, en DLM zou hem ten hoogste op 25/2 of 30/2 gebracht hebben.
download upload
Max. DSLAM throughput kbit/s 80000 20000
Min. DSLAM throughput kbit/s 128 128
Attainable data rate kbit/s 100960 31164
Current throughput kbit/s 79992 20000
Signal-to-noise ratio dB 12 12
Line attenuation dB 9
- Deze gebruiker zit waarschijnlijk 200-250 m van de ROP.
- Bij ons zou hij op 30/6 zitten, met een beetje geluk op 50/6.
- Hier krijgt hij de volle 80/20 (= zijn abbo).

En dit is nog zonder vectoring ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Als je dit ziet vraag je je toch af waarom Belgacom zich dan jaren de naam heeft geriskeerd van veel trager te zijn dan Telenet en tenminste op papier zo te verliezen. Met een beetje 'rek' hadden ze dus al even toch wel hogere cijfers kunnen geven.
Tenzij het natuurlijk aan de dikte/kwaliteit van het koper ligt.
Duidelijk een andere visie nu in het bedrijf.
Duidelijk een andere visie nu in het bedrijf.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
- Recent bedankt: 1 keer
ik denk dat belgacom vooral gokt op de veelverbruikers.
Want bij hen is onbeperkt echt onbeperkt.
Toen ik snelheden had van 50/6 heb ik eens gedownload om te downloaden en na 3.5TB opgegeven want had nog niks gekregen.
Zie dit bij telenet niet gebeuren zonder gecapt te worden in de rode uren.
Want bij hen is onbeperkt echt onbeperkt.
Toen ik snelheden had van 50/6 heb ik eens gedownload om te downloaden en na 3.5TB opgegeven want had nog niks gekregen.
Zie dit bij telenet niet gebeuren zonder gecapt te worden in de rode uren.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
mercedes e220 OML
-
- Moderator
Belgacom weet en beseft dat ze de wedren voor snelheid nooit kunnen winnen van de kabel.iRockabizzydilly schreef:Als je dit ziet vraag je je toch af waarom Belgacom zich dan jaren de naam heeft geriskeerd van veel trager te zijn dan Telenet en tenminste op papier zo te verliezen. Met een beetje 'rek' hadden ze dus al even toch wel hogere cijfers kunnen geven.
En bij de keuze tussen stabiliteit en snelheid heeft stabiliteit altijd de grootste nadruk gehad. Dat was volgens mij een goede keuze, maar nu ze toch heel veel ervaring en data hebben na x-aantal jaar VDSL2, is het misschien tijd dat ze de lat wat verleggen ...
-
- Premium Member
- Bedankt: 41 keer
Afgaande op de buitenlandse voorbeelden van Philippe_D hierboven
vraag ik mij echt af waarom BGC eerst vectoring nog uitrolt voor
hogere snelheden op enkel maar het hoogste actuele profiel???
Dat terwijl er DUIDELIJK rek op zit om IEDEREEN iets te geven.
Had BGC een volledig privé bedrijf geweest was het waarschijnlijk
meer zoals in de buitenlandse voorbeelden; werk voor de nieuwe CEO.
vraag ik mij echt af waarom BGC eerst vectoring nog uitrolt voor
hogere snelheden op enkel maar het hoogste actuele profiel???
Dat terwijl er DUIDELIJK rek op zit om IEDEREEN iets te geven.
Had BGC een volledig privé bedrijf geweest was het waarschijnlijk
meer zoals in de buitenlandse voorbeelden; werk voor de nieuwe CEO.