Fritzbox connection lost

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

philippe_d schreef:Hier moet je jouw werkelijke internetsnelheid vermelden, niet je BBox2 modem sync
voorbeeld: Upstream = 3.800 kbit/s, Downstream = 38.000 Deze instelling wordt gebruikt voor de QoS (voor zoveel het waard is). Een getal opgeven dat niet overeenkomt met je werkelijke snelheden heeft geen zin.
Aangepast naar:
- Upstream = 2300 kbit/s
- Downstream = 48000 kbit/s

Edit: Volgens mijn eerste testen, blijft de VDSL2 verbinding in deze BBOX2 stabiel. Waar de VDSL2 verbinding in de Fritzbox er soms uitlag. Via de Line Settings (in de Fritzbox) kun je kiezen voor MAX stability versus MAX performance. Bij mij stond die op MAX performance. Mogelijks lag daar ook nog wat verbetering. Maar gezien mijn lijn via deze BBOX2 nu stabiel is, laat ik het zo. Een mens kan zo bezig blijven :wink:

Mijn problemen met die Fritzbox en zijn VDSL2 zijn overigens begonnen in de periode dat Belgacom met 50 Mbps uitkwam. Zolang ik nog op 30 Mbps synchroniseerde, was er niets aan de hand.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

Dit lijkt wel een "Never Ending Story"...

Ik dacht dat mijn lijn nu 100% stabiel was. Maar dit is ze nog altijd niet. Ook via de BBOX2 valt mijn internet verbinding soms nog weg. Dit kan tijdens het surfen zijn. Of tijdens het bekijken van een video (via flashplayer), etc. Het komt zowel voor op mijn Windows 7 pc als op de Windows XP pc. Dus pc gebonden is het niet.

Mijn netwerk is volledig bekabeld aangesloten (en via switches met elkaar verbonden). De zwakste schakel is mijn verbinding tussen bureau en garage. Die loopt via stroomadapters. Maar tijdens zo een internet uitval, blijft de verbinding tussen beide stroomadapters behouden (volgens de Devolo Cockpit software). In de garage staat de Fritzbox 7390 (= router) en BBOX2 (= VDSL2 modem). Mijn VDSL2 lijn is ok (volgens een meting die userbaser sbghannibal heeft uitgevoerd).

Een paar vaststellingen:

1. Het moment dat mijn internet verbinding wegvalt, kan ik tijdelijk geen verbinding meer met mijn Fritzbox webpagina maken. Is dit normaal ? Immers is enkel mijn internet verbinding weg. En niet mijn IP (routering) functionaliteit. Of zie ik dit verkeerd ? Ik ga de volgende keer eens proberen naar de Fritzbox zijn IP adres te pingen, het moment dat mijn internet verbinding terug uitvalt.

2. Toen de Fritzbox 7390 rechtstreeks op VDSL2 was aangesloten, geraakte ik na een tiental seconden weer op zijn webpagina, om dan vast te stellen, dat de internet connectie verbroken was. En iets later weer opgebouwd werd. Deze herstelling verliep blijkbaar in twee fases. Fase 1 is connectie met de Fritzbox herstellen (= routering ?). Fase2 is connectie met VDSL2 herstellen (= internet).

3. Nu zit de Fritzbox via een PPOE sessie achter de BBOX2. Als de Fritzbox webpagina nu terug online komt, is de internet verbinding nog altijd actief. Ze is daar zelfs (volgens de log files) nooit verbroken geraakt. Vermoedelijk geraakt die VDSL2 verbinding nu in de BBOX2 modem verloren. Maar dit moet ik nog eens verder onderzoeken. Daarvoor moet ik de laptop eens rechtstreeks op die BBOX2 aansluiten. En de logging informatie daar uitlezen (mits die bestaat).

Samengevat:

1. Tijdens het uitvallen van de internet verbinding, verlies ik steevast connectie met de Fritzbox (als router). Hoe dit komt, geen idee.

2. Waarom valt mijn VDSL2 verbinding weg ? Hetzij in de Fritzbox, hetzij in de BBOX2 modem (vermoedelijk). Ik kan hiervoor eens een ticket bij Belgacom aanmaken. Misschien zit er iets in de VDSL2 rob verkeerd ? Of elders, buiten mijn 'huis' (eigen bekabeling) om.

3. Ik vind het nog altijd vreemd, dat deze problemen opgedoken zijn, het moment dat Belgacom zijn snelheid van 30 naar 50 Mbps heeft opgetrokken. Mijn VDSL2 lijn is stabiel (volgens SNR metingen, etc). Toch treden er soms VDSL2 errors op in de CENTRAL EXCHANGE (volgens de oude logging in de Fritzbox). Dit doet me denken aan één of ander probleem in een centrale/rob.

Wat denken jullie ?

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren heeft een technieker van Belgacom me opgebeld.

Hij vindt enkel een dagelijkse PPPOE disconnect terug, om 3u30 's nachts (die ik zelf zo heb ingesteld). Andere disconnects ziet hij niet. Wat ik vreemd vind, gezien mijn internet verbinding op andere tijdstippen soms ook wel eens uitvalt.

Hij vermoedt dat het aan de Devolo stroomadadapters ligt. Ik ga dit zelf eens nakijken. De volgende keer dat mijn verbinding wegvalt, snel naar de garage beneden lopen en kijken of het @ lampje (verbinding) en DSL lampje op de BBOX2 nog brandt. Is dit niet het geval, neem ik terug contact op met de Belgacom support.

Groetjes,
Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Gent32m schreef:Nu zit de Fritzbox via een PPOE sessie achter de BBOX2. Als de Fritzbox webpagina nu terug online komt, is de internet verbinding nog altijd actief. Ze is daar zelfs (volgens de log files) nooit verbroken geraakt. Vermoedelijk geraakt die VDSL2 verbinding nu in de BBOX2 modem verloren. Maar dit moet ik nog eens verder onderzoeken.
Als de VDSL2 verbinding zou wegvallen op jouw BBox2, dan zou je onmiddelijk de PPPoE sessie op de FritzBox verliezen. Gezien je in de logfiles van de FritzBox niets ziet, is dit een teken dat je VDSL2 connectie in de BBox2 niet onderbroken wordt.

Ter controle kan je op de FritzBox de "Info" led verschillende functies geven. Eén van de functies is om de "Info" led te laten oplichten bij een actieve internetverbinding - dus dezelfde functie als het @ lampje op de BBox2 (System > INFO Display > "lights up when an internet connection is active").

Ik denk dat je jouw probleem inderdaad intern moet gaat zoeken (Devolo's?)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dag philippe_d,
philippe_d schreef:Ter controle kan je op de FritzBox de "Info" led verschillende functies geven. Eén van de functies is om de "Info" led te laten oplichten bij een actieve internetverbinding - dus dezelfde functie als het @ lampje op de BBox2 (System > INFO Display >lights up when an internet connection is active).
Dit staat al zo ingesteld. De Fritzbox bevindt zich ook in de garage. Als ik naar beneden loop, kan ik eens kijken of de lampjes op beide toestellen nog branden.
philippe_d schreef:Als de VDSL2 verbinding zou wegvallen op jouw BBox2, dan zou je onmiddelijk de PPPoE sessie op de FritzBox verliezen. Gezien je in de logfiles van de FritzBox niets ziet, is dit een teken dat je VDSL2 connectie in de BBox2 niet onderbroken wordt.
Ik zal nog eens in die logfiles kijken. Of ik daar een melding van "connection lost" terugvindt. Maar ik dacht het niet.
philippe_d schreef:Ik denk dat je jouw probleem inderdaad intern moet gaat zoeken (Devolo's?)
Op den duur begin ik ook zoiets te vermoeden. Het is alvast vreemd dat ik op zulke momenten ook totaal niet meer aan de Fritzbox kan. Niet enkel mijn internet valt weg, maar ook mijn IP toegang, tot de webpagina van de Fritzbox.

De Fritzbox zit nu achter de BBOX2. Toen de Fritzbox nog rechtstreeks op het Belgacom VDSL2 netwerk was aangesloten. Kon ik na het wegvallen van mijn internet verbinding, gedurende een 10 tal seconden eerst de Fritzbox webpagina niet meer bereiken. Iets later kreeg ik wel terug toegang tot de Fritzbox webpagina, maar zag ik daarop dat er geen verbinding met het internet meer was (internet connection lost). Een paar minuten later maakte hij dan wel terug verbinding met het internet.

In dat geval, kan dit toch niet aan de stroomadapters liggen ? Immers geraakte ik bv wel op de Fritzbox (na een tijdje), dus had ik verbinding (via de stroomadapters) met mijn netwerk. Al lag wel mijn internet op dat moment nog uit (die verbinding moest nog opnieuw gemaakt worden).

Ik moet zeggen, dat ik met mijn "verstand" hier niet goed bij kan. Ik probeer het te begrijpen, de oorzaak te vinden. Heb al veel verbeteringen ondertussen aangebracht. Maar 100% stabiel is mijn lijn nog niet.

Die stroomadapters ga ik proberen 'uitsluiten' (desnoods door tijdelijk een lange netwerk kabel van beneden naar boven eens te leggen, en zo die stroomadapters te omzeilen). Probleem is wel dat de kleine van 15 maanden hier rondkruipt (ondertussen ook beginnen stappen is). Hij prutst nogal graag aan van alles. Het zal misschien een goede technieker worden :wink: Ik zal dus eerst eens moeten zien, wanneer ik dergelijk test scenario hier thuis kan opzetten. Alsook de vrouw niet begint te klagen over die lange kabel die er dan in huis ligt. Ge kent dat wel :wink:

Ik geef het alvast nog niet op.

Groetjes,
Gent32m
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Update:

Het heeft me vele uren werk gekost (om die kabel via gootjes, e.d. mooi afgewerkt te krijgen), maar ik heb geen stroomadapters meer nodig. Er loopt nu een rechtstreekse Cat 6 netwerkkabel van de Fritzbox 7390 naar de switch in de bureau.

Op hoop van zegen...

Als mijn VDSL lijn na al deze doorgevoerde aanpassingen nu nog niet stabiel is, dan ...
heb ik even een muurtje nodig :wink: :bang:

Voorlopig ziet alles er ok uit...

Groetjes,
Gent32m
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

@ Gent32m:
waarom heb je via je kabelgootjes geen extra kabeltje gelegd om het ledje op je Fritzbox ook boven zichtbaar te krijgen ?
Je zou dit eigenlijk ook via de Utp Cat 6 kabel kunnen doen, maar dan heb je twee speciale eco-splitters nodig. Ja dat vergt wel een beetje geknutsel :roll:
Dan kan je boven zien of je internet wegvalt en moet je niet meer naar beneden koersen :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef:Dan kan je boven zien of je internet wegvalt en moet je niet meer naar beneden koersen :wink:
Ik ga ervan uit, dat mijn internet niet meer weg zal vallen nu :-D

Gezien de verbinding nu bekabeld is aangesloten, kan ik altijd op de Fritzbox WebPagina inloggen, en daar zien of er nog internetverbinding is of niet.

Die zwakkere schakel (stroomadapters) is er uit. Er zijn ondertussen al meerdere zwakke schakels uit. Als het nu nog niet werkt, is Belgacom de zwakke schakel. :wink: Of de Fritzbox (maar VDSL2 sync gebeurt via BBOX2, niet de Fritzbox)

Groetjes,
Gent32m
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”