Fon HotSpot info actief @ e-services

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Zou de FON-optie ook werken als je de WAN van je Bbox2 gedisabled hebt?
Ik heb die namelijk gedisabled omdat mijn eigen router voor de internetconnectie zorgt, en zo hou ik nog één vrije internetconnectie over.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

vrees van niet .. ik zie trouwens dat je een Fritzbox met VDSL modem hebt ..
Dus vermoed ik dat je BBOX2 niet gebruikt als modem zelfs ..

Enige mogelijkheid zou zijn BBOX2 als modem gebruiken en op zowel de fritbox als de bbox2 een PPOE sessie .

Is bij mij hier ook zo .. mijn Pfsense router maakt PPOE Connectie , en de BBOX2 ook ( anders werkt FON dus niet net getest )
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb inderdaad een Scarlet abonnement met een FB 7390, vandaar mijn signature.
Daarnaast heb ik nog een Belgacom generation abonnement, met een BBox2 en een fritzbox 7270. Daar zou ik dus de FON op kunnen activeren.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer
Te Koop forum

Ik heb reeds eergisteren FON geactiveerd via e-services, waarbij de melding stond dat de moden(BBOX2) een update nodig had die binnen de 24u zou gebeuren, maar blijkbaar is dit nog altijd niet zo. Wat zijn de ervaringen bij andere gebruikers of is dit normaal omdat men nog maar in een "beginfase" zit en alles nog niet draait zoals het hoort.
Via de e-services wel al de melding dat ik mijn aangemaakte account kan gebruiken op een belgacomfon hotspot, maar nog steeds de melding van update binnen de 24u.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

zie bericht Eva, zit nog in testfase... de vereiste firmware updates van de modem worden blijkbaar nog niet gepushed, dus kan je er nog geen gebruik van maken, als je firmware manueel gaat flashen werkt het blijkbaar al
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

ik heb'm geflasht met http://cpe.mirrors.skynet.be/Sagem_BbOx2_60A05G.img
maar geen "hotspot" sectie te zien in de GUI...

maar ik las dat het 60A05E moet zijn? maar de G lijkt alfabetisch recenter of toch niet?
Kitt
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb ook de G versie , maar heb de BBOX2 moeten resetten voor de "Hotspot" functie in de lijst kwam op de webif ...

Maar het werk maar voor 10 min ofzo ..

Dan krijg je dit :

Hotspot
Hotspot info
Hotspot: Enabled
Service status: hotspot is down : heartbeat triggered offline

Vermoed nog ergens heartbeat die dus niet werkt ...
Kitt
Elite Poster
Elite Poster

Wel wel wel wel ... Belgacom is mij goed gezind vandaag ...

Ik kijk naar m'n BB0X2 en zie dat hij synct op 50mbit ... zou dat te maken het met die FON ??? Of eerder verdere uotrol van 30 -> 50 ?

Downstream line rate 50192 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 15.7 dB

Jammer dat ik er niet veel ga aan hebben .. er zal nog wel ergens een cap op zitten voor internet .. ( heb geen Belgacom TV )

Afbeelding
Bijlagen
bbox2-50mbit.png
(5.26 KiB) Nog niet gedownload
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Petervanakelyen schreef:Ik geloof dat ik hiervoor al ergens heb vermeld, maar je moet de 60A05G firmware hebben. Hij staat hier :)
kan je ook gewoon een account aanmaken of moet dit een van Belgacom zijn? Ik wil anders wel graag mijn Scarlet box upgraden naar deze filmware. Ik heb wel interesse in Fon, maar minder in de afzonderlijke hardware :p
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

@Kitt: als je met pfsense een tweede PPPoE sessie maakt en loadbalancing tussen deze twee sessies toepast, kan je 50Mbit down halen (ook al is je abonnement gelimiteerd) :)

@MClaeys: ik heb me hetzelfde afgevraagd. Belgacom firmware flashen op de Scarlet Box is geen probleem, de vraag is of Scarlet de FON-service ook remote activeert (ik vermoed dat het Belgacom-only is).
Kitt
Elite Poster
Elite Poster

Ja Peter .. dat heb ik geprobeerd ... 2 Sessies zijn actief ...Maar krijg precies geen load er door .
Skynet + andere internet uplink gaat wel ...

Ik maak die 2 sessies wel over 1 netwerkaart in de PF .. en ik zie keurig de 2 PPOE's online met elk hun Wan ip en GW ..
Die 2 heb ik dan in een gateway group gestoken tier1 en tier1 om te load te verdelen .
En dan mijn rule aangepast dat hij die gateway groep moet usen ... maar bijvoorbeeld met newsleecher krijg ik maar de helft van de draadjes ...
Bijlagen
skynet-multi2.png
(3.58 KiB) 2451 keer gedownload
skynet-multi1.png
(5.05 KiB) Nog niet gedownload
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Kan je eens proberen om Newsleecher op te zetten op een PC rechtstreeks op de bbox2 en eentje op een PC die een eigen PPPoE sessie maakt? (Dat kan namelijk ook prima rechtstreeks vanuit Windows). Misschien houden ze dit tegen met de laatste firmware update :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3729 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

Op de Belgacom Community Event gisteren avond hebben we een demo gezien van Belgacom Fon, en zijn er enkele van onze vragen beantwoord. Hieronder een overzichtje:
  • De Fon Hotspot is alleen beschikbaar op de laatste Firmware. Deze Firmware wordt geleidelijk (in batches) gepusht naar de Bbox2. Dus iedere Bbox2 wordt in de toekomst een Fon Hotspot (alleen als je VDSL2 synct, niet op ADSL).
  • Mensen die hun VLAN20 uitgezet hebben (wegens VoIP) krijgen deze update natuurlijk niet automatisch.
  • Iedere (VDSL2) Bbox2 zal automatisch het Fon Hotspot signaal uitzenden. Er is dus gekozen voor een opt-out model. Op die manier zal het aantal Fon Hotspot aanzienlijk groter zijn dan bij een opt-in model. Er zal wel gecommuniceerd worden hoe gebruikers deze optie kunnen uitschakelen.
  • De bandbreedte voor Fon zal beperkt worden (sommige gebruikers rapporteren 3/3 mbps).
  • Het Fon verbruik zal niet in mindering komen van het volume van de Fon Bbox2 (uiteraard), maar wel op het volume van de Fon gebruiker (via jouw Belgacom.Fon login). Uiteraard weinig impact voor mensen met onbeperkt volume abbo's.
  • Volgens Belgacom zal de Fon bandbreedte niet ten koste gaan van de bandbreedte van de gebruiker van de huidige surfsnelheid/TV-ervaring. Het dataverkeer van de klant zal ten alle tijden voorrang krijgen op het FON-verkeer dat ook nog eens gecapt wordt. Op de vraag hoe dit dan technisch geregeld wordt konden ze niet antwoorden (aparte VLAN ? VPN? ). Ze verwezen ons naar het "BT model", waar Fon blijkbaar ook aangeboden wordt zonder negatief effect op de bandbreedte van de gedeelde modem ??
  • De Hotspot krijgt wel een apart publiek IP. Dus geen gevaar voor de gebruiker die zijn internet deelt (vb illegaal gebruik door de Hotspot gebruiker).
  • Sommige gebruikers hebben al gemeld dat Fon niet actief is als je de PPPoE sessie op de BBox2 uitschakelt. Dat betekent dus dat gebruikers die hun BBox2 alléén als modem gebruiken (met eigen router) de Fon niet kunnen inschakelen (tenzij 2 PPPoE sessies). Gezien de Fon dus dezelfde PPPoE sessie gebruikt, hebben wij toch het vermoeden dat de bandbreedte zal gedeeld worden :-( .
  • Mensen die een Bbox2 hebben uitsluitend voor Belgacom TV (dus géén Internet), zullen geen Fon Hotspot zijn (om dezelfde reden als hierboven: geen PPPoE).
Wat betreft inschrijven/gebruik:
  • Klanten die zelf een Hotspot willen gebruiken moeten zich voor deze dienst inschrijven via e-services. Je krijgt dan een login (zelfs te kiezen user-id en paswoord).
  • Tijdens je aanmelding wordt gecontroleerd of je een "compatibele" modem hebt (bbox2 met de laatste FW), en wordt indien nodig de recente FW gepusht (zie boven).
  • Vanaf het ogenblik dat je je hebt aangemeld, ben je een een Fon gebruiker, en lid van de internationale Fon Community. Je hebt dus overal (in België en in het buitenland) gratis toegang tot de Fon Hotspots.
  • Gezien nog niet alle modems compatibel zijn (oude modems, oude Frmware, ADSL2 gebruikers) geldt een overgansperiode, waarbij niet gecontroleerd wordt of jouw eigen Hotspot actief is. Je kan dus (voorlopig) effectief andere Fon Hotspots gebruiken, zonder dat je eigen Hotspot actief staat.
  • Er is maximaal één Hotspot sessie per login toegelaten. Je kan dus met één login niet op verschillende plaatsen aangemeld zijn.
  • Voorbijgangers die géén Fon Hotpsot gebruikers zijn (vb Telenet klanten) kunnen wel gebruik maken van jouw Hotspot (mits betaling via de Fon inlog pagina).
  • Last but not least: je krijgt géén credits als iemand van jouw Fon Hotspot gebruik maakt. In ruil hiervoor heb je wel gratis toegang tot alle Fon's wereldwijd (en hoef je geen Fonera toestel te kopen, gezien het ge-integreerd is in je BBox2 (dus volgens Belgacom een win-win).
Dit waren de belangrijkste punten. Indien opmerkingen/verbeteringen hoor ik het graag.

[Edit] wijzigingen in de originele tekst in blauw
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

dank voor de mooie uiteenzetting, philippe_d
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Philippe,

misschien een kleine rechtzetting. Er is niet gezegd dat het geen impact zou hebben op de bandbreedte die je op dit moment hebt. Er is wel gezegd dat er geen merkbare verschillen zouden zijn in je huidige surfsnelheid/TV-ervaring.
Het dataverkeer van de klant zal ten alle tijden voorrang krijgen op het FON-verkeer dat ook nog een gecapt wordt op ? Mbps
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

OK, tekst aangepast.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Leuk, dan heb je zowat overal gratis en snel wifi ter beschikking. Ben benieuwd of telenet hetzelfde gaat doen...
xenne
Elite Poster
Elite Poster

enkel jammer van het zwakke draadloze signaal van de bbox2.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Iets wat ze mss met een bbox3 kunnen oplossen, betere wifi (en N dan natuurlijk). Zowieso moeten ze nieuwe hardware hebben voor Vectoring echt te kunnen gebruiken, de huidige bbox2 kan alleen vector-friendly gemaakt worden mbv firmware)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bedankt, Philippe!
Als je tussen de lijntjes leest, moet je dus tijdens de 'overgangsperiode' de PPPoE-sessie van je BBox2 niet activeren om er zelf gebruik van te maken?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef:Leuk, dan heb je zowat overal gratis en snel wifi ter beschikking. Ben benieuwd of telenet hetzelfde gaat doen...
telenet heeft in zijn nieuwe routers een afgezonderde hotspot zitten die ze kunnen activeren (toch een tijd geleden ergens gelezen), ik denk het dus wel.

Verder is het wel jammer dat je maar met 1 tegelijk kan inloggen. Een gezin waarvan er 3 personen zijn die willen fonnen hebben dus pech.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

johcla schreef:Als je tussen de lijntjes leest, moet je dus tijdens de 'overgangsperiode' de PPPoE-sessie van je BBox2 niet activeren om er zelf gebruik van te maken?
Dat is inderdaad het geval. Ook mensen die zelf geen BBox2 gebruiken zullen kunnen gebruik maken van de "grace period" ;)
MClaeys schreef:Verder is het wel jammer dat je maar met 1 tegelijk kan inloggen. Een gezin waarvan er 3 personen zijn die willen fonnen hebben dus pech.
Als die 3 personen gelijktijdig op verschillende locaties willen fonnen (nieuw werkwoord voor de Van Daele :)), heb je inderdaad pech. Als je met 3 gezinsleden op dezelfde locatie willen fonnen, moet je een wireless accesspointje gebruiken, instellen als wireless client, en het internet sharen ...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 244 keer
Provider

Ze worden gewoon lid van het grote fon netwerk, dus ik heb al een FON user dan kan ik daarmee ook inloggen op de belgacom fonnetjes ? Zonder dat het aan de limiet telt ?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Correct !
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Theoretisch gezien (en ik hoop dat ik hier niemand mee op ideeën breng) zou je dus aan je streng gelimiteerde Belgacom 'Internet Start' verbinding een Fon kunnen hangen en tegen dezelfde snelheid 950GB downloaden op de Belgacom verbinding van de buren? Probleem met downloadlimieten is ineens opgelost :P
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

speed via fon zal wel gecapt worden zodat dit niet gaat ;)
als je toch wil via de buren gaan doe het dan ineens ergens waar de modem niet gelock staat
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Vraag me ook wel af hoe het met de beveiliging zit. Zou de bbox2 volledig afgeschermd zijn van de fon gast gebruiker? Kan deze de bbox2 niet laten crashen of vastlopen door veel gelijktijdige connecties te openen zoals bv bij torrents het geval is?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

Petervanakelyen schreef:Theoretisch gezien (en ik hoop dat ik hier niemand mee op ideeën breng) zou je dus aan je streng gelimiteerde Belgacom 'Internet Start' verbinding een Fon kunnen hangen en tegen dezelfde snelheid 950GB downloaden op de Belgacom verbinding van de buren? Probleem met downloadlimieten is ineens opgelost :P
Denk dat dit niet zal lukken
philippe_d schreef: [*]Het Fon verbruik zal niet in mindering komen van het volume van de Fon Bbox2 (uiteraard), maar wel op het volume van de Fon gebruiker (via jouw Belgacom.Fon login). Uiteraard weinig impact voor mensen met onbeperkt volume abbo's.
[
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb deze lijnwaarden:
Downstream line rate 30064 kbps
Maar mijn abbo is Comfort dus 15mbps download. Zal dan de snelheid van Fon gebruik maken van de overige 15 mbps die ik niet kan gebruiken wegens mijn abbo?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Awel, dat vroegen we ook. Ze zouden prioritisatiesoftware voorzien, maar ik dacht dat ze hebben gezegd dat het afgetrokken werd van jouw 15 Mbps. Ofwel ben ik fout, want het was nogal verwarrend.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

malinwa001 schreef:speed via fon zal wel gecapt worden zodat dit niet gaat ;)
als je toch wil via de buren gaan doe het dan ineens ergens waar de modem niet gelock staat
Snelheid van Fon wordt gecapt op 3Mb/s down, wat exact dezelfde snelheid is als het 'Internet Start' abbo heeft.
jorisx schreef: Denk dat dit niet zal lukken:
Maar als je je Fon niet hebt via Belgacom, kunnen ze moeilijk het volume van jouw login aftrekken ;)
Avenger 2.0 schreef:Vraag me ook wel af hoe het met de beveiliging zit. Zou de bbox2 volledig afgeschermd zijn van de fon gast gebruiker? Kan deze de bbox2 niet laten crashen of vastlopen door veel gelijktijdige connecties te openen zoals bv bij torrents het geval is?
Client Isolation staat aan, dus clients op het publiek signaal kunnen elkaar niet zien, noch de gebruiker van het private signaal (of de LAN-poorten). Tevens hebben de Fon-gebruikers een ander publiek IP-adres dan jijzelf. Ik vermoed dat er in chillispot (de service die de Fonspot verzorgd op de bbox2) wel een limiet op het aantal connecties zal staan. Om Fon te kunnen gebruiken moet je ook de laatste firmware hebben, waarin de bug die het TR-69 process op 100% deed lopen (en ervoor zorgde dat de bbox2 aanzienlijk trager werd) volgens mij gefixt is.
-KoeKe- schreef:Ik heb deze lijnwaarden:
Downstream line rate 30064 kbps
Maar mijn abbo is Comfort dus 15mbps download. Zal dan de snelheid van Fon gebruik maken van de overige 15 mbps die ik niet kan gebruiken wegens mijn abbo?
Dat zou het meest voor de hand liggend zijn.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Vanwaar haal je al die info ivm. chillispot enz ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Als je met telnet inlogt op de bbox2 en 'shell' uitvoert, kom je gewoon in een linux shell terecht en kan je rustig de configuratiescripts en processen op de box bekijken. ;)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 244 keer
Provider

De portal is wel nog een 404

https://belgacom.portal.fon.com/SAGBEL01/belgacom/

Code: Selecteer alles

# cat chilli.conf 
radiusserver1 a.sagbel01.ra.fon.com
radiusserver2 b.sagbel01.ra.fon.com
radiussecret garrafon
uamsecret garrafon
swapoctets
dhcpif eth1
uamanydns
uamallowed 213.134.44.0/23
uamserver https://belgacom.portal.fon.com/SAGBEL01/belgacom/
# 
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Je kan beter kijken naar chilli.conf in /tmp:

Code: Selecteer alles

# cat chilli.conf
radiusserver1 a.sagbel01.ra.fon.com
radiusserver2 a.sagbel01.ra.fon.com
radiussecret F0nb3LShAr3dS3cr3t!
uamsecret garrafon
swapoctets
dhcpif eth1
uamanydns
uamallowed 213.134.44.0/23
uamserver https://belgacom.portal.fon.com/SAGBEL01/belgacom/xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Je kan overigens gebruik maken van wget en tftp om bestanden in de firmware te verzenden en te ontvangen :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Als het met chilispot werkt, moet je dan de BBox 2 wel gebruiken? DD-WRT heeft ook chilispot en in principe toch te configureren als Belgacom Fon dan? Tzou wel handig zijn omdat ge dan een betere router kunt gebruiken dan de BBox 2 :p
Ik heb Scarlet, dus kan het jammer genoeg niet uittesten op mijn Linksys E3000
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Petervanakelyen schreef:Maar als je je Fon niet hebt via Belgacom, kunnen ze moeilijk het volume van jouw login aftrekken ;).
Dat is wel waar, maar mensen die een niet-Belgacom Fon hebben, moeten hun verbinding delen via Fonera, en wat anderen verbruiken via jouw hotspot gaat dan wel van jouw volume af.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Als het met chilispot werkt, moet je dan de BBox 2 wel gebruiken? DD-WRT heeft ook chilispot en in principe toch te configureren als Belgacom Fon dan? Tzou wel handig zijn omdat ge dan een betere router kunt gebruiken dan de BBox 2 :p
Ik heb Scarlet, dus kan het jammer genoeg niet uittesten op mijn Linksys E3000
Volgens mij is dat perfect mogelijk. Aanpassingen die worden uitgevoerd moet je natuurlijk wel handmatig doen, want naar DD-WRT kunnen ze die niet pushen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Hoe gaat het gebruik van die FON hotspots in z'n werk?

Worden er steeds dezelfde ssid's gebruikt (zodat je niet expliciet moet connecteren)? Encryptie (WPA/WPA2) of het principe van een hotspot waarbij je via https redirect moet inloggen en netwerk zelf onbeveilgd is?

Zou praktisch zijn mocht er een manier zijn om je toestel (bvb op mac adres) te registreren zodat je overal automatisch geconnecteerd en ingelogd ben van zodra er dergelijke FON hotspot binnen bereik is... Mac adressen in centrale databank die de router dan via soort van radius kan verifiëren zodra iemand probeert te verbinden...
Of anders WPA enterprise, waarbij je voor wifi netwerk zelf moet inloggen met user/pass, wat natuurlijk nog veel beter is (wel meer config werk op Windows pc's).
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Netwerk zelf is onbeveiligd, je logt in via een captive portal. De SSID mag je zelf kiezen, maar is altijd in de vorm 'FON_MijnEigenSSID'. Er is een app in de Android Market waar je je gebruikersnaam/wachtwoord inbrengt en die automatisch voor je verbind en inlogt als er een Fon in de buurt wordt gedetecteerd.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”