Heb nog één jaar geduld en je zal in de DSM club terecht komen. Discipline Sado Masochisme clubDIBO schreef:'k vind dat ze dat zouden moeten verbieden, 50Mb krijgen en ze niet gebruiken (getekend: 'de minder dan 50 Mb sync-club')![]()
![]()
VDSL2 60-70 mb/s profielen
- vuurvos
- Erelid

- Berichten: 978
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 207 keer
- Contacteer:
-
CCfan
- Plus Member

- Berichten: 114
- Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Met de nieuwe profielen in aantocht ben ik toch eens terug gaan kijken naar mijn set-up hier thuis. Tot nu toe deed ik het met rond de 20 mbps down omwille van powerlines en wat ik dacht dat een te grote afstand was. Nu blijkt dat er nog een oude dsl aandsluiting van belgacom in de kelder was, waar normaal ook minder afstand en verstoring op de powerlines zou moeten zijn, dus de bbox eens naar daar verschoven, helaas zonder verschil. Daarjuist ontdekt dat het probleem was dat de 2e router (waar ik achter zit) zelf zijn PPPoE sessie aanmaakte (wat ooit wel geholpen heeft als ik me niet vergis). Toen ik dat uitzette kwam ik mooi op 37 mbps (40/6 profiel). Wat dinsdag ook zal brengen, ik ben alvast tevreden dus
.
Iemand een idee hoe ver je met deze waarden ongeveer zou moeten kunnen geraken?
Iemand een idee hoe ver je met deze waarden ongeveer zou moeten kunnen geraken?
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 40200 kbps 6048 kbps
Modem max: 90908 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 74640 kbps 15638 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 320 m Estimated!
Training margin: 20.9 dB
Attenuation: 10.6 dB
-
brampiec
- Plus Member

- Berichten: 102
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 4 keer
Wil je hiermee zeggen dat als je 2 pppoe sessies hebt dmv van een 2de router je dan niet kan genieten van de snelheidsupgrade? Want ik kan nog steeds maar aan 28mbps downloaden terwijl ik een 40mbps profiel heb.CCfan schreef: Daarjuist ontdekt dat het probleem was dat de 2e router (waar ik achter zit) zelf zijn PPPoE sessie aanmaakte (wat ooit wel geholpen heeft als ik me niet vergis). Toen ik dat uitzette kwam ik mooi op 37 mbps (40/6 profiel). Wat dinsdag ook zal brengen, ik ben alvast tevreden dus.
[
Post made via mobile device ]-
CCfan
- Plus Member

- Berichten: 114
- Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Dat was bij mij wat uiteindelijk het verschil maakte, het kan uiteraard gewoon aan mijn router liggen. Mijn router gaf met de eigen sessie slechts 19mbps door terwijl ik via de input op de router 37mbps kreeg. Na die instelling te veranderen kreeg ik ook 37mbps er uit. Het kan natuurlijk ook toevallig zijn omdat er iets bv. gereset is tijdens het toepassen van de instelling.brampiec schreef:Wil je hiermee zeggen dat als je 2 pppoe sessies hebt dmv van een 2de router je dan niet kan genieten van de snelheidsupgrade? Want ik kan nog steeds maar aan 28mbps downloaden terwijl ik een 40mbps profiel heb.CCfan schreef: Daarjuist ontdekt dat het probleem was dat de 2e router (waar ik achter zit) zelf zijn PPPoE sessie aanmaakte (wat ooit wel geholpen heeft als ik me niet vergis). Toen ik dat uitzette kwam ik mooi op 37 mbps (40/6 profiel). Wat dinsdag ook zal brengen, ik ben alvast tevreden dus.
[Post made via mobile device ]
Ik zou zeggen, steek de inputkabel van je router eens rechtstreeks in een toestel en kijk of er een verschil is met de routeroutput.
EDIT: Eens teruggezet op eigen sessie en hij halveert de downloadsnelheid weer naar +- 20 mbps.
Zucht... Vanavond naar de technische dienst bij BGC gebeld en ik had het beter niet gedaan.
Aangezien ik vermoedde dat ik op een 8d profiel zit (VDSL tool lijkt niet meer te werken dus kan het niet met zekerheid zeggen) leek het me verstandig om eens naar de helpdesk te bellen aangezien ik las dat 50/6 op de hoogste abo's de nieuwe standaard wordt. Met de vraag aan een vriendelijke dame om me op het 17a profiel te zetten kreeg ik het antwoord dat ze het nodige zouden proberen en me een half uurtje later terugbellen.
Een disconnect later zag ik ineens dat ik was teruggevallen van 30/2 (sinds enkele maanden mijn nieuwe snelheden, vermoedelijk door tussenkomst van DLM) naar 20/2 zoals ik haalde vanaf dag 1 dat we VDSL hebben.
Drie kwartier later besloot ik dan ook maar eens om zelf even terug te bellen, waarna ik een man aan de lijn kreeg die me vertelde dat ik op de gebruikelijke snelheden voor mijn profiel zat. Om terug op 30/2 te vallen moest ik bovendien wachten tot de volgende automatische "beoordeling van mijn lijn" door DLM, hetgeen "enkele weken" kon duren.
Uiteraard was ik hier niet zo tevreden mee, maar niet veel later belde de vrouw van voorheen me terug. Ze liet weten dat er wel een aantal disconnects op m'n lijn waren geweest, die nu wel weg waren. Ze zou nog eens proberen om me op een hoger profiel te zetten en me een half uurtje later terugbellen. Helaas moest ik haar toen meedelen dat ik nog steeds op 20/2 zit. Ze liet weten dat ze alvast een mailtje naar de expert klaar had en ze zou me nog op de hoogte houden.
Nu zit ik hier dus terug op 20/2 terwijl ik al maanden aan 30/2 surfte. Ik mag hopen dat ze mij tenminste geen kosten gaan aanrekenen...
Aangezien ik vermoedde dat ik op een 8d profiel zit (VDSL tool lijkt niet meer te werken dus kan het niet met zekerheid zeggen) leek het me verstandig om eens naar de helpdesk te bellen aangezien ik las dat 50/6 op de hoogste abo's de nieuwe standaard wordt. Met de vraag aan een vriendelijke dame om me op het 17a profiel te zetten kreeg ik het antwoord dat ze het nodige zouden proberen en me een half uurtje later terugbellen.
Een disconnect later zag ik ineens dat ik was teruggevallen van 30/2 (sinds enkele maanden mijn nieuwe snelheden, vermoedelijk door tussenkomst van DLM) naar 20/2 zoals ik haalde vanaf dag 1 dat we VDSL hebben.
Drie kwartier later besloot ik dan ook maar eens om zelf even terug te bellen, waarna ik een man aan de lijn kreeg die me vertelde dat ik op de gebruikelijke snelheden voor mijn profiel zat. Om terug op 30/2 te vallen moest ik bovendien wachten tot de volgende automatische "beoordeling van mijn lijn" door DLM, hetgeen "enkele weken" kon duren.
Uiteraard was ik hier niet zo tevreden mee, maar niet veel later belde de vrouw van voorheen me terug. Ze liet weten dat er wel een aantal disconnects op m'n lijn waren geweest, die nu wel weg waren. Ze zou nog eens proberen om me op een hoger profiel te zetten en me een half uurtje later terugbellen. Helaas moest ik haar toen meedelen dat ik nog steeds op 20/2 zit. Ze liet weten dat ze alvast een mailtje naar de expert klaar had en ze zou me nog op de hoogte houden.
Nu zit ik hier dus terug op 20/2 terwijl ik al maanden aan 30/2 surfte. Ik mag hopen dat ze mij tenminste geen kosten gaan aanrekenen...
-
nolfie
- Pro Member

- Berichten: 285
- Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
zoals je hier al vaak op het forum kon lezen, kunnen ze bij BGC zelf DLM niet activeren of laten lopen. Dat is een automatisch proces.
Als je dus belt naar Belgacom om je lijn te laten controleren is de kans héél groot dat je teruggeschakeld zult worden naar je provisioningsprofiel. (Hetgeen hier dus ook is gebeurt)
Als je dus belt naar Belgacom om je lijn te laten controleren is de kans héél groot dat je teruggeschakeld zult worden naar je provisioningsprofiel. (Hetgeen hier dus ook is gebeurt)

-
ubremoved_15739
- Elite Poster

- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Misschien is je router te oud?CCfan schreef:EDIT: Eens teruggezet op eigen sessie en hij halveert de downloadsnelheid weer naar +- 20 mbps.
Oude routers blijven nog al eens rond deze snelheid hangen.
-
CCfan
- Plus Member

- Berichten: 114
- Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Kan zijn natuurlijk, het is een netgear WNDR3700 (toch wel een van de betere gewone consument modellen toen). Overigens weet ik nu weer waarom hij een eigen sessie startte, het was om de bbox2 lan management miserie te vermijden. Daar ben ik nu nog wel ff mee zoet dus...eternum schreef:Misschien is je router te oud?CCfan schreef:...
Oude routers blijven nog al eens rond deze snelheid hangen.
-
philippe_d
- Moderator

- Berichten: 18672
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1024 keer
- Bedankt: 3821 keer
- Recent bedankt: 13 keer
- Als jouw modem synct aan 40 mpbs, dan moet je met één PPPoE sessie die 38mbps halen (indien niet, kan je best eens een reconnect gaan doen.brampiec schreef: Wil je hiermee zeggen dat als je 2 pppoe sessies hebt dmv van een 2de router je dan niet kan genieten van de snelheidsupgrade? Want ik kan nog steeds maar aan 28mbps downloaden terwijl ik een 40mbps profiel heb.
- Als jouw modem synct aan 60 of 70 mpbs, dan kan je met 2 PPPoE sessies je internet snelheid maximaliseren. Iedere sessie krijgt 50 mbps max, het totaal van 2 sessies zal dan 60 of 70 mbps zijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
Joneszy
- Plus Member

- Berichten: 211
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 13:10
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 4 keer
mijn modem synct aan een hele tijd aan 50/6 , maar nog steeds 28mbit met 1 ppoe sessie. Heb al eens telefoonkabel uitgetrokken en ingestoken, maar dus nog geen snelheidsverhoging... zou het normaal al voor iedereen actief moeten zijn, of is het wachten tot DLM nog eens passeert?
Nu ik terug wat meer bezig ben met de snelheid van mijn internetverbinding, heb ik VDSL-tool toch aan 't bollen gekregen. Ik had er niet aan gedacht dat BGC sinds kort het SN van je Bbox als wachtwoord vraagt bij het inloggen, dus dat eens ingevuld bij die tool en nu heb ik toch een calculatie kunnen doen.
Ik zit m.a.w. op een 8d (20/2) provisioning profiel terwijl ik op minder dan 400m van de centrale zit. Die calculated max heeft wel ooit hoger gelegen volgens mij, al weet ik niet zeker of dat mogelijk is? De bekabeling hierbinnen zou toch in orde moeten zijn...
In ieder geval, een 50/6 (17a) profiel zal hier wel nooit mogelijk gaan worden zeker?
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 20056 kbps 2040 kbps
Modem max: 57000 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 46800 kbps 9805 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 392 m Estimated!
Training margin: 25.1 dB
Attenuation: 14.5 dB
In ieder geval, een 50/6 (17a) profiel zal hier wel nooit mogelijk gaan worden zeker?
-
philippe_d
- Moderator

- Berichten: 18672
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1024 keer
- Bedankt: 3821 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Hou rekening met een foutmarge op de "estimated line lenght" ...FleXe schreef:Ik zit m.a.w. op een 8d (20/2) provisioning profiel terwijl ik op minder dan 400m van de centrale zit
Never say "never" ... maar rekening houdend met de huidige criteria die Belgacom gebruikt, zal je inderdaad op een 8d profiel blijven, met een max van 30/2FleXe schreef:In ieder geval, een 50/6 (17a) profiel zal hier wel nooit mogelijk gaan worden zeker?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
Uzzi
- Elite Poster

- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 34 keer
Iemand een idee wanneer ze de 60/6 en 70/6 profielen beginnen uit te rollen buiten West- en Oost-Vlaanderen
Ik kan alvast niet wachten
Ik kan alvast niet wachten
Code: Selecteer alles
__________________________________________________
/ \
| VDSL2Tool 3.0 | © Arno Raps | http://hierzo.net/ |
\__________________________________________________/
downstream upstream
Line: 50192 kbps 6048 kbps
Max: 84289 kbps 17660 kbps
Profile: 17a
Distance: 104 m
Training: 21 dB
Attenuation: 6,4 dB
-
philippe_d
- Moderator

- Berichten: 18672
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1024 keer
- Bedankt: 3821 keer
- Recent bedankt: 13 keer
de 60/6 en 70/6 profielen zijn landelijk uitgerold, gewoon geduld hebben (in het slechtste geval 90 dagen = 13 wekenUzzi schreef:Iemand een idee wanneer ze de 60/6 en 70/6 profielen beginnen uit te rollen buiten West- en Oost-Vlaanderen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
jackho
- Elite Poster

- Berichten: 4333
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
in het slechtste geval 90 dagen = 13 weken
Er zijn er die het na 90 dagen nog niet krijgen dus dit is nog een slechter geval
Wat is daar dan de reden vani?
zelf mensen met veel beter waardes die Eva aanspreken omdat het blijkbaar niet in orde komt krijgen van Eva het antwoord hierop dar de DLM op de lijn actief staat!
het is een echte soep als je het mij vraagt en kan het niet zijn dat dit systeem soms zijn werk niet goed doet of tilt slaat , enfin ik weet het ook niet meer !!.
ik heb de indruk dat hoe meer je het wenst hoe minder je het krijgt
de wet van murphy mss 
Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat voor mijn geval het ook allemaal heel eigenaardig in orde gekomen is, ook volgens Eva was de DLM actief op mijn lijn tot ik heb bliven zagen en klagen dat het niet normaal was met mijn waardes ; afstand en verzwakking; ineens na 14 dagen was het allemaal OK ik kreeg 50/6 op mijn provisioning van 30/6 .
Er zijn er die het na 90 dagen nog niet krijgen dus dit is nog een slechter geval
Wat is daar dan de reden vani?
zelf mensen met veel beter waardes die Eva aanspreken omdat het blijkbaar niet in orde komt krijgen van Eva het antwoord hierop dar de DLM op de lijn actief staat!
het is een echte soep als je het mij vraagt en kan het niet zijn dat dit systeem soms zijn werk niet goed doet of tilt slaat , enfin ik weet het ook niet meer !!.
ik heb de indruk dat hoe meer je het wenst hoe minder je het krijgt
Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat voor mijn geval het ook allemaal heel eigenaardig in orde gekomen is, ook volgens Eva was de DLM actief op mijn lijn tot ik heb bliven zagen en klagen dat het niet normaal was met mijn waardes ; afstand en verzwakking; ineens na 14 dagen was het allemaal OK ik kreeg 50/6 op mijn provisioning van 30/6 .
-
jackho
- Elite Poster

- Berichten: 4333
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
Ik hoop dat het niet overal de zelfde weg zal opgaan zoals bv bij internet bankieren,
wat neer komt op doe het maar allemaal zelf van achter je computerken thuis en we zullen wel de overbodig geworden mensen afdanken
't ziet er allemaal wel veel belovend uit maar er zijn keerzijden aan die medailles.
Ik was maar even aan het doordenken, niet te veel van aantrekken
wat neer komt op doe het maar allemaal zelf van achter je computerken thuis en we zullen wel de overbodig geworden mensen afdanken
't ziet er allemaal wel veel belovend uit maar er zijn keerzijden aan die medailles.
Ik was maar even aan het doordenken, niet te veel van aantrekken
-
DIBO
- Elite Poster

- Berichten: 914
- Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
- Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
- Bedankt: 98 keer
't is daarom dat ik het schrijf, zie voorlaatste paragraaf in dit document: "The last phase of DARE will be
implemented at end 2010. One of our biggest objectives then will be self repair."
implemented at end 2010. One of our biggest objectives then will be self repair."
- vuurvos
- Erelid

- Berichten: 978
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 207 keer
- Contacteer:
Interessant document. Blijkbaar is BGC ervan afgestapt om dit te implementeren, who knows ?DIBO schreef:'t is daarom dat ik het schrijf, zie voorlaatste paragraaf in dit document: "The last phase of DARE will be
implemented at end 2010. One of our biggest objectives then will be self repair."
Naar aanleiding van mijn contacten met de technische dienst werd ik vandaag nog eens vanzelf gecontacteerd. Helaas was ik net te laat bij de telefoon dus belde ik nog maar eens uit mezelf terug. Dit keer had ik een man met een Waals accent aan de lijn.
Ongelofelijk hoe weinig die mannen daar eigenlijk weten. Met de research die ik op ocharm één avond heb kunnen doen weet ik meer dan zij blijkbaar wisten. Ik liet weten dat zijn collega's al hadden geprobeerd om me op een 17a profiel te zetten, hetgeen niet gelukt was waardoor ik terug op mijn provisioning profiel, zijnde 8d, was terecht gekomen. Tot slot liet ik weten dat ik me ervan bewust was dat het nu terug afwachten geblazen was tot DLM zich moeit, maar dat ik toch graag nog even had geweten of dit nu daadwerkelijk actief was op mijn lijn en indien ja, welk DLM-profiel juist. Deze persoon had duidelijk nog nooit van DLM gehoord en moest eens navraag gaan doen bij een collega. Tien minuten later bevestigde hij wat ik hem voordien al had gezegd. Hij liet wel nog weten dat DLM om de 10 dagen je lijn evalueert. Hieromtrent heb ik intussen al verschillende cijfers horen rondwaaien. Of die 10 dagen effectief klopt of puur uit de lucht gegrepen is weet ik niet, maar 't is alleszins wel interessant. Anyway, 10 dagen op 20/2, daar kan ik nog wel mee leven.
Tien minuten later kreeg ik terug de vrouw van afgelopen weekend aan de lijn. Ik liet alvast weten dat ik na een gesprek met haar collega en wat research al wat wijzer was geworden. Toen ze daarna wilde weten wat ik dan nu wist, deed ik mijn verhaal nog eens opnieuw en liet ik weten dat ik omwille van lijnverzwakking en afstand tot de ROP niet op een 17a profiel kon worden geplaatst. Ineens kon ze hetzelfde bevestigen, want exact hetzelfde was gebleken uit wat ze had afgestemd met hun expert. Toch stelde ze voor om een technieker te laten langskomen "op hun kosten". Dit verzoek heb ik vriendelijk afgewezen en ik heb nog laten weten dat ik overweeg om naar een goedkoper abonnement over te stappen aangezien ik toch geen baat meer heb bij het duurste abo. Hier kwam uiteraard geen respons meer op.
In het vervolg kom ik rechtstreeks naar Userbase i.p.v. mijn tijd aan die commercanten te verdoen.
Ongelofelijk hoe weinig die mannen daar eigenlijk weten. Met de research die ik op ocharm één avond heb kunnen doen weet ik meer dan zij blijkbaar wisten. Ik liet weten dat zijn collega's al hadden geprobeerd om me op een 17a profiel te zetten, hetgeen niet gelukt was waardoor ik terug op mijn provisioning profiel, zijnde 8d, was terecht gekomen. Tot slot liet ik weten dat ik me ervan bewust was dat het nu terug afwachten geblazen was tot DLM zich moeit, maar dat ik toch graag nog even had geweten of dit nu daadwerkelijk actief was op mijn lijn en indien ja, welk DLM-profiel juist. Deze persoon had duidelijk nog nooit van DLM gehoord en moest eens navraag gaan doen bij een collega. Tien minuten later bevestigde hij wat ik hem voordien al had gezegd. Hij liet wel nog weten dat DLM om de 10 dagen je lijn evalueert. Hieromtrent heb ik intussen al verschillende cijfers horen rondwaaien. Of die 10 dagen effectief klopt of puur uit de lucht gegrepen is weet ik niet, maar 't is alleszins wel interessant. Anyway, 10 dagen op 20/2, daar kan ik nog wel mee leven.
Tien minuten later kreeg ik terug de vrouw van afgelopen weekend aan de lijn. Ik liet alvast weten dat ik na een gesprek met haar collega en wat research al wat wijzer was geworden. Toen ze daarna wilde weten wat ik dan nu wist, deed ik mijn verhaal nog eens opnieuw en liet ik weten dat ik omwille van lijnverzwakking en afstand tot de ROP niet op een 17a profiel kon worden geplaatst. Ineens kon ze hetzelfde bevestigen, want exact hetzelfde was gebleken uit wat ze had afgestemd met hun expert. Toch stelde ze voor om een technieker te laten langskomen "op hun kosten". Dit verzoek heb ik vriendelijk afgewezen en ik heb nog laten weten dat ik overweeg om naar een goedkoper abonnement over te stappen aangezien ik toch geen baat meer heb bij het duurste abo. Hier kwam uiteraard geen respons meer op.
In het vervolg kom ik rechtstreeks naar Userbase i.p.v. mijn tijd aan die commercanten te verdoen.
- vuurvos
- Erelid

- Berichten: 978
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 207 keer
- Contacteer:
Neen, DSM komt in de plaats van DLM. Of DARE nog actief zal zijn of een andere rol krijgt, dat weet ik niet.jackho schreef:Wat ik mij nu verder afvraag is, als de DSM zal in dienst komen, blijft de DARE en de DLM dan zijn werk verder doen zoals nu ?
-
jackho
- Elite Poster

- Berichten: 4333
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
Dat de DLM om de 10 dagen je lijn evalueert, dat is inderdaad initieel zo geweest,
maar of ze dit nu ondertussen veranderd hebben dat weet ik ook niet !
Het probleem is dat je met die ing. op deze dienst niet kunt in contact komen om deze details te weten te komen.
want er wordt heel veel gezegd en soms ook maar door iemand die het dan weer via iemand anders te weten gekomen is, je weet hoe dat gaat !
Wat niet betekend dat die persoon het niet met de beste bedoelingen meegeeft.
maar of ze dit nu ondertussen veranderd hebben dat weet ik ook niet !
Het probleem is dat je met die ing. op deze dienst niet kunt in contact komen om deze details te weten te komen.
want er wordt heel veel gezegd en soms ook maar door iemand die het dan weer via iemand anders te weten gekomen is, je weet hoe dat gaat !
Wat niet betekend dat die persoon het niet met de beste bedoelingen meegeeft.
Maar geldt dat ook als ze je profiel manueel hebben gereset? Ik dacht dat die 90 dagen eerder van toepassing was na een "succesvolle" eerdere interventie door DLM. Of anders gezegd, dat de tijdspanne vergroot als je lijn "recent" al eens onder handen werd genomen.
Ik wéét 100% zeker dat mijn lijn 30/2 aankan, aangezien ik (als ik me niet vergis) voorheen al langer dan 90 dagen aan die snelheid heb gesurft (met een DTM van +18dB).
Ik wéét 100% zeker dat mijn lijn 30/2 aankan, aangezien ik (als ik me niet vergis) voorheen al langer dan 90 dagen aan die snelheid heb gesurft (met een DTM van +18dB).
- heist_175
- Moderator

- Berichten: 16735
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 1228 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Idem hier.
Ik heb nu een 16,5/2 profiel, verkregen na het foutieflijk afsluiten van mijn abonnement door Belgacom.
Sinds mijn "nieuw" abonnement zit ik op 16,5/2 en voordien heb ik enkele maanden lang op 25/2 gezeten.
Ik zit al bijna 3 maanden (sinds 21/1 ofzoiets) op 16,5/2 en ik zit echt op die verhoging te wachten...
Ik heb nu een 16,5/2 profiel, verkregen na het foutieflijk afsluiten van mijn abonnement door Belgacom.
Sinds mijn "nieuw" abonnement zit ik op 16,5/2 en voordien heb ik enkele maanden lang op 25/2 gezeten.
Ik zit al bijna 3 maanden (sinds 21/1 ofzoiets) op 16,5/2 en ik zit echt op die verhoging te wachten...
- fryelectro
- Elite Poster

- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
- Locatie: 03BOO0
- Uitgedeelde bedankjes: 373 keer
- Bedankt: 177 keer
- Recent bedankt: 1 keer
heist, een telefoontje naar BGC om het manueel aan te passen of eens heel vriendelijk aan Eva vragen?
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
schneider
- Plus Member

- Berichten: 160
- Lid geworden op: 24 mei 2011, 00:10
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
technieker schreef:Voor alle duidelijkheid : DLM evalueert uw lijn na 90 dagen terug.
DLM evalueert de lijn 10 dagen. vanaf dan is DLM actief (dit wil niet zeggen dat er reeds een verhoging is)
Vanaf dan wordt de evaluatie periode opgetrokken.
voorbeeld
1:Start TBF = +-10 dagen evaluatie
1a : gaat een beslissing nemen voor een verhoging.
2: evalueert 5 dagen + beslissing
3: evalueert 10 dagen + beslissing
4: evalueert 20 dagen + beslissing.
5: etc...
Laatst gewijzigd door schneider 03 apr 2013, 19:54, in totaal 1 gewijzigd.
-
schneider
- Plus Member

- Berichten: 160
- Lid geworden op: 24 mei 2011, 00:10
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Dit lijkt niet juist.heist_175 schreef:Idem hier.
Ik heb nu een 16,5/2 profiel, verkregen na het foutieflijk afsluiten van mijn abonnement door Belgacom.
Sinds mijn "nieuw" abonnement zit ik op 16,5/2 en voordien heb ik enkele maanden lang op 25/2 gezeten.
Ik zit al bijna 3 maanden (sinds 21/1 ofzoiets) op 16,5/2 en ik zit echt op die verhoging te wachten...
Als je lijnnummer even pm'ed kan ik voor jou éénmalig eens nakijken.
- heist_175
- Moderator

- Berichten: 16735
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 1228 keer
- Recent bedankt: 9 keer
@fryelectro
ik heb er zelfs een aparte thread over gemaakt, maar geen reactie
ik heb wel pas recent de stats uit de VDSL tool kunnen geven, want voordien werkte die tool niet (meer)
ik heb er zelfs een aparte thread over gemaakt, maar geen reactie
ik heb wel pas recent de stats uit de VDSL tool kunnen geven, want voordien werkte die tool niet (meer)
Blijkbaar heb ik gisteren ook nog een antwoord op mijn privébericht aan Eva gekregen:
Moet wel zeggen dat ik weer wat wijzer ben geworden. Ik vermoed dat Eva zo'n team van de zogeheten "experts" binnen de TD van BGC is. Ik vraag me af waarom je op een forum wel met die mensen in contact kunt komen, maar dat je, wanneer je naar de TD zelf belt, op je honger blijft zitten.
Zonde zonde zonde...
Er bestaan dus heel wat tegenstrijdige opvattingen omtrent dit onderwerp, maar bovenstaande lijkt schneider's uitvoerige uitleg wel te bevestigen.30/2 is een DLM-profiel, en is tevens het hoogst mogelijke profiel dat je door DLM kan krijgen als je basisprofiel van de lijn (toegekend op basis van afstand tot de straatkast en verzwakking van de lijn) 20/2 is. Je lijn zal in deze situatie niet hoger kunnen gezet worden als 30/2.
De operator heeft een TBF laten draaien op je lijn, een belangrijke kwaliteitstest waarover je hier op het forum wel wat informatie terugvindt. Het gevolg van deze test is dat TBF een evt. profiel dat door DLM werd toegekend desactiveert om de lijn ten gronde te kunnen testen op de belasting van het gekozen basisprofiel.
Op basis van de resultaten van TBF, welke positief zijn, zal DLM al dan niet geactiveerd worden op je lijn. Dit proces gebeurt volautomatisch, een 14-tal dagen na TBF. Nog een beetje geduld, DLM zal terug actief worden op je lijn en zal de lijn allicht terug opwaarderen naar 30/2, maar niet hoger.
Moet wel zeggen dat ik weer wat wijzer ben geworden. Ik vermoed dat Eva zo'n team van de zogeheten "experts" binnen de TD van BGC is. Ik vraag me af waarom je op een forum wel met die mensen in contact kunt komen, maar dat je, wanneer je naar de TD zelf belt, op je honger blijft zitten.
Zonde zonde zonde...
-
billeman
- Pro Member

- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 23 keer
Men zou bijna vergeten dat er mensen zijn die altijd op 16,5/2 Mbit zitten, en niet direct verbetering kunnen verwachten.
Vind de discussie of het nu 50,60 of 70 is een beetje een luxe-probleem
Maar goed, het blijft wel een interessante discussie, no offense intended
Om iets toe te voegen over discussie over DLM, deze heeft mijn lijn ooit op 20/2 gezet voor een paar dagen, maar dan terug omlaag ( omdat ik wat teveel reboots achtereen gedaan had ?) Persoonlijk verkies ik de 16,5/2 met een Snr van 13 dB dan de 10 dB die ik had met 20/2, in de stats van de Sagem waren er ook error packets te zien op 20/2. Liever (bijna) geen errors dan.
STATS CONTROLEREN :
login: admin
Password: ***************
[admin @ home]$ shell
BusyBox v1.01 (2012.08.07-10:27+0200) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.
# cat /etc/perfvdsl.stat
350. UncorrectableBlocks: [ 0]
2. Frames Received...: [ 325684]
5. Frames Transmitted...: [ 601044]
6. CheckSequence errors...: [ 0]
7. Alignment Errors...: [ 0]
22. Broadcast Frames...: [ 53]
25. Frames too long (oversize)...: [ 0]#
#
Vind de discussie of het nu 50,60 of 70 is een beetje een luxe-probleem
Maar goed, het blijft wel een interessante discussie, no offense intended
Om iets toe te voegen over discussie over DLM, deze heeft mijn lijn ooit op 20/2 gezet voor een paar dagen, maar dan terug omlaag ( omdat ik wat teveel reboots achtereen gedaan had ?) Persoonlijk verkies ik de 16,5/2 met een Snr van 13 dB dan de 10 dB die ik had met 20/2, in de stats van de Sagem waren er ook error packets te zien op 20/2. Liever (bijna) geen errors dan.
STATS CONTROLEREN :
login: admin
Password: ***************
[admin @ home]$ shell
BusyBox v1.01 (2012.08.07-10:27+0200) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.
# cat /etc/perfvdsl.stat
350. UncorrectableBlocks: [ 0]
2. Frames Received...: [ 325684]
5. Frames Transmitted...: [ 601044]
6. CheckSequence errors...: [ 0]
7. Alignment Errors...: [ 0]
22. Broadcast Frames...: [ 53]
25. Frames too long (oversize)...: [ 0]#
#
Laatst gewijzigd door billeman 03 apr 2013, 19:29, in totaal 1 gewijzigd.
-
jackho
- Elite Poster

- Berichten: 4333
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
schneider
Ik heb ook ooit ergens "white papers" tegen gekomen, toevallig door te googelen,
en inderdaad daar stond ook zoiets in te lezen.
Ik herinner me niet meer het juiste antal dagen tussen iedere actie, maar het komt er inderdaad op neer
dat de afstand in aantal dagen na positieve bevinding van ieder process groter wordt.
Maar volgt BGC ook dit algorithme !?
Ik heb ook ooit ergens "white papers" tegen gekomen, toevallig door te googelen,
en inderdaad daar stond ook zoiets in te lezen.
Ik herinner me niet meer het juiste antal dagen tussen iedere actie, maar het komt er inderdaad op neer
dat de afstand in aantal dagen na positieve bevinding van ieder process groter wordt.
Maar volgt BGC ook dit algorithme !?
-
schneider
- Plus Member

- Berichten: 160
- Lid geworden op: 24 mei 2011, 00:10
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Ja, BGC volgt deze . tot een max van 90 dagen (niet 100% zeker)
En bij elke wijziging van profiel wordt deze gereset.
een vb
Evaluatie 20d ---> decision: geen impact
Evaluatie 40d ---> decision: verhoging van profiel!!
Evaluatie 0.5d....
Evaluatie 2d
etc.
Volgens mij zijn dit de evaluatie periodes.
TBF--- +-10dagen (dit is soms minder en meer)
Daarna DLM evaluatie's in dagen 0.5 / 2 / 5 / 10 / 20 / 40 / 80 / 90
En bij elke wijziging van profiel wordt deze gereset.
een vb
Evaluatie 20d ---> decision: geen impact
Evaluatie 40d ---> decision: verhoging van profiel!!
Evaluatie 0.5d....
Evaluatie 2d
etc.
Volgens mij zijn dit de evaluatie periodes.
TBF--- +-10dagen (dit is soms minder en meer)
Daarna DLM evaluatie's in dagen 0.5 / 2 / 5 / 10 / 20 / 40 / 80 / 90
Laatst gewijzigd door schneider 03 apr 2013, 21:51, in totaal 1 gewijzigd.



