als je een fon gebruikt en geen bbox of andere modem is het maar normaal dat je maar 1 pppoe hebt..en eigenlijk zefs nog dat niet want je connecteert op een intern ip met evt dubbele NAT wanneer je er zelf een router tussenzet...
't Is hier vandaag weer sukkelen met PPPoE. Ik gebruik momenteel een FB 7170 achter BBOX2. Dit heeft meer dan een week goed gewerkt.
En nu plots niet meer , op een zondagvoomiddag. Al een uur geen verbinding meer.
De FB dient nog alleen voor telefonie. De computers hangen rechtstreeks aan BBox2. Omdat het via FB zo onbetrouwbaar is.
Bijlagen
Laatst gewijzigd door MarkDM 10 aug 2014, 18:40, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102 Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360 TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Of het iets met dit onderwerp te maken heeft weet ik niet .
Ik hier n fb7390 adsl 2+ rechtsteeks op de tel lijn .
De laatste tijd, overdag en s´avonds,- enorme lange pppoe reconnect tijden , n fb 7170 en bbox2 ook maar een speedtouch 716 gek genoeg niet.
´s nachts bij de automatische reconnect gaat t normaal snel zie ik in mn log . Ook af en toe deze regel in mn log "PPPoE error: Timeout. pads: hostuniq mismatch"
Heeft Belgacom iets veranderd ?
franjo schreef: Ook af en toe deze regel in mn log "PPPoE error: Timeout. pads: hostuniq mismatch"
Heeft Belgacom iets veranderd ?
De foutmelding "Timeout. pads: hostuniq mismatch" heeft te maken met het PPPoE protocol (RFC 2516):
De router (FritzBox) zendt bij het initiëren van een PPPoE sessie een PADI paket uit (PPPoE Active Discovery Initiation) naar de Belgacom servers.
Hierbij wordt (optioneel) een Host uniq Tag meegestuurd.
De server antwoordt dan met een PADO paket PPPoE Active Discovery Offer. Volgens de standard moet hierbij het volledige, ongewijzigde, door de client opgegeven Host uniq Tag terug meegestuurd worden.
Hierop volgt nog een PADR (PPPoE active discovery request) van de modem naar de server, en een PADS antwoord (PPPoE Active Discovery Session-confirmation) van de DSLAM naar de modem, waarmee de PPPOE sessie dan tot stand komt.
Om het verhaal volledig te maken: de sessie wordt beëindigd met een PADT paket (PPPoE Active Discovery Termination), dat zowel van de modem kan komen als van de server.
Een "pads: hostuniq mismatch" fout duidt dus erop dat het PADS antwoord van Belgacom niet overeen komt met de uniq host Tag die de FritzBox uitstuurde.
Dit is een schending van de RFC 2516: http://www.faqs.org/rfcs/rfc2516.html
Waarom sommige modems (B-box?), of een Windows PPPoE sessie daar geen last van hebben, kan zijn dat:
a) ze géén Host uniq Tag meesturen (PADI, PADR), gezien dit optioneel is?
b) of de Host uniq Tag bij het antwoord (PADO, PADS) niet controleren?
MarkDM schreef:'t Is hier vandaag weer sukkelen met PPPoE. Ik gebruik momenteel een FB 7170 achter BBOX2. Dit heeft meer dan een week goed gewerkt.
En nu plots niet meer , op een zondagvoomiddag. Al een uur geen verbinding meer.
De FB dient nog alleen voor telefonie. De computers hangen rechtstreeks aan BBox2. Omdat het via FB zo onbetrouwbaar is.
Ik had hetzelfde probleem (zie hogerop), maar ik heb nu de Fritz!box 's nachts automatisch laten reconnecten tussen 4 en 5 uur, en dan wordt de PPPoE sessie vreemd genoeg meteen weer opgebouwd. Als ze geforceerd onderbroken wordt (om de 96u, of wat was het alweer) dan probeert hij ook 30 min tevergeefs te reconnecten, waarna het dan weer wel werkt. Dit is een aantal maanden geleden plots begonnen.
Gisteren gestest met DD-WRT router. Die bouwt zonder probleem PPPoE-sessie op.
Heel de nacht verbonden gebleven.
Deze morgen een Fritzbox 7360 aangesloten in de plaats. Werkt niet. Soms verbinding, maar niet lang.
FB7360 geeft meer detail over fout dan FB7170.
Ik heb Belgacom gecontacteerd via mail, met screenshot van de Fritzbox-log.
Na 2 minuten kreeg ik telefoon van de helpdesk: het ligt niet aan hen maar aan de Fritzbox. De helpdeskmedewerker had thuis een Cisco-router en die werkte perfect met PPPoE. Ik had in de mail ook de link naar dit topic gestoken. Geen verhaal. Het ligt niet aan Belgacom, niet aan de Bbox2 maar wel aan de Fritzboxen. "U moet de fabrikant van dat toestel contacteren".
Bijlagen
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102 Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360 TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Ik heb ooit een gelijkaardig probleem gehad met een tweede router, en va laptop werkte dit perfect (ja een wachtwoord kan ik juist typen ).
Ik heb mijn PPPoE-wachtwoord aangepast en alles werkte.
heb nu ook n skynet inlog en ik kan meedelen dat het geen verschil maakt of ik inlog bij skynet of dommel. Het is dus zeker n Belgacom en fritzbox pppoe probleem. Ik zal het ook nog met bbox 2 en 3 proberen.
philippe_d schreef:Misschien toch eens een ticket sturen naar AVM?
Met de diagnose tools van de FritzBox zullen ze toch waarschijnlijk een oorzaak kunnen vaststellen?
Ik heb nu een ticket lopen bij AVM. Dit PPPoE probleem duurt al vele maanden. Duikt af en toe acuut op en gaat dan weer weg. Mysterieus.
Zowel met Fritzbox als modem of als PPPoE-router alleen. Met alle types en firmware-versies.
Hopelijk lossen ze dit eens op.
Blijkbaar zijn er hier ook problemen ik gebruik op mijn consoles (PS3 & PS Vita) PPPoE om te connecten voor internet allebei draadloos. Nu kan ik er met maar 1 console op... schandalig
Internet Favorite & BBOX3. Vroeger nooit problemen mee gehad. Waarom passen ze dit aan? Vind dit niet kunnen!!!
Het probleem van de PPPoE time-outs bij het gebruik van een FritzBox op een Belgacom VDSL2 lijn werd de laatste tijd al in verschillende topics gemeld. Blijkbaar toch een serieus probleem waar veel FritzBox gebruikers last van hebben.
Ik blijf bij mijn mening dat dit te maken heeft met een implementatie fout van het PPPoE protocol (RFC 2516). De vraag is natuurlijk waar de foute implementatie zit: bij Belgacom of in de FritzBox.
Indien de fout bij de FritzBox zou zitten, dan zou de producent overspoeld worden van klachten, gezien 50% van alle Duitse DSL klanten een FritzBox gebruiken. Of indien het een probleem zou zijn bij de internationale versie, dan zou het probleem zich ook voordoen in de andere landen waar deze versie gebruikt wordt.
Indien de fout bij Belgacom zou zitten, dan zou het probleem zich ook moeten voordoen bij andere modems, of bij Windows PPPoE sessies. Tenzij de andere modems:
- geen hostuniq tag meesturen (blijkbaar is dit iets optioneel, dus het hoeft niet)
- ofwel geen controle doen of de PPPoE server de correcte hostuniq tag terugstuurt?
Hopelijk krijgen we vlug uitsluitsel wat het probleem is ...
PS. Wat soms ook helpt bij PPPoE problemen (voortgaande op een aantal vroegere posts hier op Userbase) is je DSL paswoord wijzigen in e-services (en natuurlijk ook in je modem).
Het probleem van de PPPoE time-outs bij het gebruik van een FritzBox op een Belgacom VDSL2 lijn werd de laatste tijd al in verschillende topics gemeld. Blijkbaar toch een serieus probleem waar veel FritzBox gebruikers last van hebben.
Bedankt philippe_d
vandaag een FB 7360 (synced 16.5/10 EDPnet contract) een paar uur vervangen door een B-BOX3. Lijn blijft langer. Maar effectieve snelheid was 15/7. FB 7360 terug gezet en nu is die synced 16.5/8 ... Hopen dat DLM snel langs komt
Wij zien het ook overal en wij gebruiken zelfs hun eigen BBOX3 modems die het ook hebben!!!
Al enkele malen aangekaard maar ze hebben er geen oren naar...
Het heeft niks met simultaneous-use te maken, maar volgens ons eerder met een overlaadde control-plane van de BRAS (of L2TP LNS if any)
En dit omdat tijdens testen s'nachts (00u46-05u00) blijkt dat de full PPPoE discovery phase binnen de seconde afrond (inclusief correcte PADS) waar dit overdag het tot 30 seconden of langer duurt.
Een typische PPPoE discovery phase heeft echter een timeout van 5 seconden, wat resulteert in een eindeloze loop zonder internet tot het wel eens lukt.
Verder ook regelmatig BBOX2 modems die per regio volledig vastlopen (ganse straat ineens plat) waarbij het VDSL2 signaal niet meer synced. Modem herstarten is enige remedie of upgraden naar BBOX3, die niet zomaar te verkrijgen is
Laatst gewijzigd door Studenteninternet 19 aug 2014, 09:23, in totaal 4 gewijzigd.
Enkel conclusies:
Hostuniq pppoe error is hier erg afhankelijk van het tijdstip van de dag .
In de trage periode is het browsen soms ook erg langzaam tot stilstand ,duurt meestal maar n paar minuten.
Het lijkt er op dat de fritzbox in drukke periodes niet het antwoord krijgt wat het verwacht.
Is al 2 maanden zo. We hebben iets dergelijks, overbelaste lijn , een paar jaar geleden ook al gehad en zijn toen op n andere (retour) lijn gezet , dat is nu niet meer mogelijk.
Heeft niets met de provider te maken
ADSL heeft er evenveel last van als VDSL
Fritzbox achter bbox die eigen pppoe opbouwt heeft er evenveel last van als n frizbox direct.
BBox doet er in deze periode soms ook langer over om n pppoe verbinding te krijgen.
Speedtouch 716 verbind altijd even snel.
....bij mij lag door kortsluiting gisteren om 12u de hoofddiferentieel uit...geen spanning dus...
om 13u terug spanning op de bbox3 om 13u03 waren 2 draytek 2820 routers online, echter de bbox3 ppoe sessie kwam alsmaar in het rood, het was uiteindelijk 20u08, dus 7u later !!! tot de PPPOE sessie van de bbox3 zelf werd gemaakt, heb dit al regelmatig gezien, wanneer je de bbox verplaats of reset, stopcontact eruittrekt dat de modemfunctie na enkele minuten werkt maar het toestel behoorlijk wat problemen heeft om zijn PPPOE sessie te maken, mss heeft dit ook te maken met de geforceerde IPV6 vanuit IPV4 ?
Ik vrees dat het lang zal duren. Ik heb er al een jaar last van en het einde is nog niet in zicht.
Voorlopig blijft de FB met een IP-koppeling achter de Bbox. Met PPPoE of als modem is het onbetrouwbaar.
Bij AVM hebben ze de diagnose-loggings bekeken:
Thank you for your patience.
After the initial investigation of your data, we unfortunately are not able
to determine the cause for your reported issue. Therefore at this stage, we
are unable to conclude whether the cause can be solved on behalf of our
support. We are in contact with Belgacom to find out on whose side the
cause for the issue is lying. If, for instance, external factors as the
cause must be taken into consideration, a solution on our side may not be
possible.
Our detailled analysis will be presumably completed in the next two to
three weeks. We will contact you as far as our examination should provide
any specific solutions.
If, from our side, no direct assistance is possible, we will have to refer
you to a forthcoming firmware update. With our regular updates, we increase
the performance scope of our products and improve the interaction with
other devices as well as the operation in different scenarios. If our
reseach reveals possibilities for optimisation, we will implement these in
a future update.
Interferences caused by external factors or due to misconfigurations are
not always fully captured in the analysis data and can remain undiscovered.
We would also gladly receive a reply, should the issue be solved in the
meantime. In this case, please report which measures have been taken.
Best regards,
Heeft niks met de Fritzbox of elk ander client device of hun firmware te maken.
Dit kan enkel door belgacom opgelost worden (en het wordt hoog tijd dat ze't oplossen!)
Een tijdelijke en snellere oplossing zou zijn om de PPPoE discovery timeout op de fritzbox (of eender ander toestel met PPPoE-client) configureerbaar te maken zodat dit hoger kan ingesteld worden bv. 30 seconden wat de BRAS voldoende tijd geeft om te replyen.
MarkDM schreef:Ik vrees dat het lang zal duren. Ik heb er al een jaar last van en het einde is nog niet in zicht.
Voorlopig blijft de FB met een IP-koppeling achter de Bbox. Met PPPoE of als modem is het onbetrouwbaar.
Bij AVM hebben ze de diagnose-loggings bekeken:
Nooit geen last gehad met 7390
en de 7490 hangt nu bijna 2 maand en ik heb die melding 1x gehad bij een grote outage op een nacht.
Het zou dus best wel kunnen dat avm en bgc op zoek zien naar iets wat onder omstandigheden lokaal problemen kan geven.
“Insanity is my only means of relaxation " My excuse? Being dunk. Whats yours?
Ja, dat zou best kunnen. Het is af en toe iemand die er ergens last van heeft. En dan gaat het 'probleem' vanzelf weg na een tijdje.
Bij mij is dat al meer dan een jaar zo. Maar bij Belgacom bots ik tegen een muur: met de Bbox2 werkt het altijd.
Ik hoop dat ze binnenkort vectoring-kaarten in mijn ROP steken. Ik ga daar niet veel aan hebben, 400m ver. Maar hopelijk is het PPPoE probleem ermee opgelost.
Hier ook al jaar en dag "last" van datzelfde probleem met een 7390. Dit valt voor bij elke IP refresh, zijnde dus alle 4 dagen voor een periode van 10 minuten. In het begin viel het al voor dat het een halfuur duurde, waardoor ik me gek begon te zoeken naar de oorzaak. Aangezien het dus meestal binnen de 10 minuten vanzelf opgelost is, kan je best de IP refresh ergens in het holst van de nacht uitvoeren, zodat je er in praktijk nooit last van hebt.
@kenw00t: als je een automatische reconnect instelt zodat je modem zelf dagelijks de verbinding verbreekt zou je het probleem niet meer mogen hebben... Het probleem doet zich volgens mijn bevindingen enkel voor bij de geforceerde 96u disconnect.
edit: dit is volgens mij enkel geldig als je de fritz.box achter een bbox2 of 3 hangt. Als er rechtstreeks een vdsl connectie wordt opgezet met de fritz.box komen deze issues amper of niet voor.
Laatst gewijzigd door fryelectro 21 aug 2014, 09:11, in totaal 1 gewijzigd.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Hier op een mikrotik router ook het hostuniq issue, komt er wel door na een paar minuten, moest er wel de debug voor opzetten. Misschien moet ik eens iets dieper debuggen nog.
Het lijkt me een probleem te zijn op de belgacom BRAS en sinds de laatste upgrade / patch ?
fryelectro schreef:@kenw00t: als je een automatische reconnect instelt zodat je modem zelf dagelijks de verbinding verbreekt zou je het probleem niet meer mogen hebben... Het probleem doet zich volgens mijn bevindingen enkel voor bij de geforceerde 96u disconnect.
edit: dit is volgens mij enkel geldig als je de fritz.box achter een bbox2 of 3 hangt. Als er rechtstreeks een vdsl connectie wordt opgezet met de fritz.box komen deze issues amper of niet voor.
Fout : kijk naar de problemen die studenteninternet ondervind. Deze werken niet met fritzboxen, maar met andere routers.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië Telefonie = EDPnet + OVH GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
In het verleden ook al problemen gehad met PPPOE sessies die niet gestart konden worden. Ik gebruik een Bbox2 en een Synology NAS hiervoor. Heb de problemen al op beide gehad, maar nu is het toch al een tijdje geleden dat ik er effectief problemen mee had.
philippe_d schreef:Misschien toch eens een ticket sturen naar AVM?
Met de diagnose tools van de FritzBox zullen ze toch waarschijnlijk een oorzaak kunnen vaststellen?
Ik heb nu een ticket lopen bij AVM. Dit PPPoE probleem duurt al vele maanden. Duikt af en toe acuut op en gaat dan weer weg. Mysterieus.
Zowel met Fritzbox als modem of als PPPoE-router alleen. Met alle types en firmware-versies.
Hopelijk lossen ze dit eens op.
wat met de ANNEX settings in de Fritzbox ? A of B , blijkbaar moet deze voor belgacom VDSL2 op Annex B staan ( ISDN )
Annex a of b heeft met frequenties te maken imho en op adsl was annex b idd de standaard icm ISDN, echter op vdsl2 wordt in België blijkbaar annex b gebruikt als standaard, onafgezien van het lijntype.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
dejean schreef:wat met de ANNEX settings in de Fritzbox ? A of B , blijkbaar moet deze voor belgacom VDSL2 op Annex B staan
Annex settings hebben geen invloed op PPPoE.
- De juiste Annex settings zorgen ervoor dat je modem kan syncen.
- De "PPPoE discovery" start pas, nadat je modem gesynct is, en je dus verbonden bent met het Belgacom netwerk. Via de PPPoE sessie krijg je dan een verbinding met het internet.
Geen PPPoE disconnects meer, ze hebben toch tools zoals CoA en PoD als het nodig zou zijn om wijzigingen door te voeren. Op deze manier is het internet veel stabieler en heb je enkel ander IP als je modem of router herstart.
Misschien moet men daar vanuit userbase eens deftig voor gaan lobbyen als ze het niet op tijd opgelost krijgen?