FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor de FritzBox 7490 (en ook de 7590) is er een nieuwe BETA verschenen: https://en.avm.de/fritz-lab/fritz-lab-f ... /overview/
  • FritzBox 7490: OS 06.98-53357
    FritzBox 7590: OS 06.98-53358
Voor wie zijn FritzBox 7490 als VDSL2 modem gebruikt, dit zijn de driver versies:
  • - nieuwe DSL driver = 1.100.136.15
    - previous DSL driver = 1.100.133.44 (whitelisted)
Je kan dus probleemloos de nieuwe BETA testen op je VDSL2 aansluiting, als je de optie "Use previous DSL driver" aantikt.

Ik vernam dat er wat slordigheidjes inzitten in de Engelstalige versie (Duitse niet vertaalde woorden), waar ik geen last van heb gezien ik de Duitse interface gebruik.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Hallo Philippe,
Als ik de beta firmware installeer, moet ik dan eerst de FB loskoppelen van van de lijn om een fallback profiel te vermijden?
Of blijft de instelling "Use previous DSL driver" gewoon behouden bij de update?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neen, de "Use previous DSL driver" instelling wordt niet behouden bij de update.
Je komt dus eerst even on-line met de nieuwe driver.
Soms interessant om te zien welke lijnwaarden ke krijgt met de nieuwe driver :wink: .

Maar dan moet je zo snel mogelijk terug de "Use previous DSL driver" instelling aanvinken, waarna je terug een reboot krijgt.
Het duurt soms wel 2 uur voor je op fall-back komt, maar je kan dit inderdaad best vermijden.

De FB loskoppelen voor de update, en pas terug aankoppelen nà de 2de reboot is natuurlijk ook een goede (en zekere) werkwijze!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Sinds de update (denk ik) geen tv meer??
Yep heeft te maken met de update, BBox terug aangesloten en terug tv.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dit soort bugs moet je dringend melden via de feedback knop:
https://en.avm.de/fritz-lab/fritz-lab-f ... -feedback/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Feedback gegeven.

Ok, heb downgrade gedaan naar 6.83, maar heb nog altijd geen PX tv.
Heb al geprobeerd van Annex A naar Annex B, maar zelfde resultaat.
Iemand een idee aan wat dit kan liggen.

En terug PX tv, lan kabel naar decoder in lan poort 4 van FB gestoken en dan werkt het wel. Ik dacht dat enkel poorten 1&2 mochten gebruikt worden voor PX tv.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Daddy007 schreef:Sinds de update (denk ik) geen tv meer??
Yep heeft te maken met de update, BBox terug aangesloten en terug tv.
Ik heb zopas nagevraagd bij AVM, en er is aan de profielen niets gewijzigd.
De Beta Firmware kan dus niet de oorzaak zijn :-D
Daddy007 schreef:En terug PX tv, lan kabel naar decoder in lan poort 4 van FB gestoken en dan werkt het wel. Ik dacht dat enkel poorten 1&2 mochten gebruikt worden voor PX tv.
Dat is toch altijd zo geweest? In de FritzBox heb je 2 keuze's:
  • Profiel "Proximus + TV": dit is de bridge functie, waarbij LAN1 + 2 voor internet is, en LAN 3 + 4 voor Proximus TV
  • Profiel "Proximus": dit activeert de "dynamic bridge", waarbij de TV decoder op je LAN (1-4) mag aangesloten worden, automatisch herkend wordt door de FritzBox, en naar VLAN30 gebridged wordt (werkt niet voor de V6).
Dat heeft dus niets met de Beta Firmware te maken, maar met jouw provider instellingen :wink: .
Daddy007 schreef:Heb al geprobeerd van Annex A naar Annex B, maar zelfde resultaat.
Annex A/B heeft geen invloed op de Proximus TV instellingen (maar op de VDSL2 synchronisatie).
Bij de nieuwe Beta gaat de FritzBox trouwens automatisch syncen op Annex A (zelfs als je die instelt op B) - van zodra een Broadcom DSLAM gedetecteerd wordt :-) .
Je moet wel de optie "Use previous driver" gebruiken, anders ga je naar fall-back.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Hey Philippe,
Bedankt voor de feedback.
Mijn instellingen zijn "Proximus+TV" en tot gisteren staken de 2 lan kabels voor de decoders in lan poorten 1&2. Dit heeft altijd gewerkt tot gisteren :???: .
Met je uitleg ga ik morgen dan toch nog eens de beta installeren, want het hele mesh verhaal wil ik eens uitproberen met de Fritz repeater 1750E.
Ik zal mijn ervaringen hierover delen in dit topic. :wink:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Omschakeling naar Fritzbox ging vlot, alleen voorlopig terug Bbox 3 gezet. Telfonie is niet analoog bij ons blijkbaar, Fritzbox achter Bbox hangen vind ik maar zonde van de elektriciteit, dus hoop ik toch ergens di telefonie gegevens te kunnen scoren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Daddy007 schreef:Mijn instellingen zijn "Proximus+TV" en tot gisteren staken de 2 lan kabels voor de decoders in lan poorten 1&2. Dit heeft altijd gewerkt tot gisteren.
Sorry hoor, maar dat kan ik moeilijk geloven (tenzij je bij een vroegere Firmware ooit de "dynamic bridge" hebt ingeladen via het bestand dat hier eens is gepubliceerd)?
Als je decoders werkten op lan1+2, dan is dat toch het teken dat jij het "dynamic bridge" profiel had!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

MClaeys schreef:Omschakeling naar Fritzbox ging vlot, alleen voorlopig terug Bbox 3 gezet. Telfonie is niet analoog bij ons blijkbaar, Fritzbox achter Bbox hangen vind ik maar zonde van de elektriciteit, dus hoop ik toch ergens di telefonie gegevens te kunnen scoren.
Ombudsman?
We hebben hier op het Forum toch een precedent, waarbij een Scarlet gebruiker - na klacht bij de Ombudsman - zijn login gegevens heeft gekregen (PPP, VoIP, ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Ok,
Gisteren de beta firmware op mijn 7490 geïnstalleerd. Alles werkte. Dan de wlan repeater 1750E geüpdatet naar laatste firmware versie.
Dan het mesh gedeelte. Ik koppel de FB met de repeater via de de WPS knoppen, zoals beschreven op de site van AVM.
Resultaat: noch de FB, noch de repeater zijn nog te zien bij de wifi netwerken.
Dan maar de 6.83 terug gezet.
Ga volgende week nog eens proberen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ben vrijdag nog bij Edpnet geweest en daar zei men officieus dat de certificering van de 06.83 rond de zomer rond zou kunnen zijn. De nieuwe DSL driver zou beter functioneren...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Waarom zouden ze die moeite doen om de "oude" 06.83 nu nog te gaan certifiëren?

AVM is toch volop bezig met OS 7.0 ?

Tegen deze zomer is 06.83 al verouderd :(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als de nieuwe vdsl driver goedgekeurd is, en deze ook in 7.xx gebruikt wordt (al dan niet als previous driver), dan maakt het toch niet zoveel uit? Dan kan je dat toch ook gewoon gebruiken?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:Waarom zouden ze die moeite doen om de "oude" 06.83 nu nog te gaan certifiëren?
Tja, Tegen dat een certificering rond is, is AVM natuurlijk al aan de volgende versie bezig :roll:
Ze wisten mij ook wel te vertellen dat de DSL driver in de 06.83 van een betere orde is dan die van de 06.5x.

Hopelijk blijft de "Previous DSL Driver" optie in de 7.0 bestaan. Die is eigenlijk in het leven geroepen specifiek voor België om toch de andere functionaliteiten mee te krijgen voor die arme Belgiekskes die een PX blok aan hun been hebben.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

philippe_d schreef:
MClaeys schreef:Omschakeling naar Fritzbox ging vlot, alleen voorlopig terug Bbox 3 gezet. Telfonie is niet analoog bij ons blijkbaar, Fritzbox achter Bbox hangen vind ik maar zonde van de elektriciteit, dus hoop ik toch ergens di telefonie gegevens te kunnen scoren.
Ombudsman?
We hebben hier op het Forum toch een precedent, waarbij een Scarlet gebruiker - na klacht bij de Ombudsman - zijn login gegevens heeft gekregen (PPP, VoIP, ...)
Ja, ombudsman, maar ik ga het toch eerst gewoon proberen, ombudsman is last resort.
Zit telefonie nog steeds in vlan20?
In de bbx staat een username, een (jammer genoeg hidden) wachtwoord. Als server wist men mij te melden dat het ims. belgacom.be was. Vreemd genoeg staat in de Bbox internet telefonie uitgeschakeld, terwijl telefoon werkt zonder analoge lijn aan te sluiten.
Ze zeggen dat ik het pw online op MyProximus kan aanpassen, maar behalve voor mijn internetverbinding kan ik die optie toch niet vinden.
Ik krijg in de logs steeds een 403 error (al zou ik verwachten ergens meer gedetailleerde logs te vinden).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ombudsman moet je niet zien als last resort, maar gewoon een mogelijkheid die je moet benutten. Klacht neerleggen. Je hebt er recht op en het moet ondubbelzinnig kenbaar gemaakt worden aan de gebruiker. Via via in een verborgen hoekje op de website is geen optie hé.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ze zeggen dat ik het pw online op MyProximus kan aanpassen, maar behalve voor mijn internetverbinding kan ik die optie toch niet vinden.
Door je wachtwoord te wijzigen
wachtwoord internetverbinding
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik zie de ombudsman als last resort omdat ik bij voorkeur niet meteen de lastige klant uithang, in tegendeel.
Het is niet het wachtwoord van uw internetverbinding, dat wist ik namelijk. Maar met behulp van iemand bij Proximus (en wat oude berichten hier op het forum) het aan de praat gekregen zonet :). Zowel mijn Weepee nummer als mijn Proximusnummer staan nu op de Fritzbox :).

In MyProximus ga je naar"Mijn Producten"
Daar selecteer je telefonie en ga je naar beheer videotalk (niet logisch, maar ok dan maar). Daar bij "beheer configuratie" kan je voor een IP telefoon een wachtwoord genereren. (Eerst geeft hij een foutmelding dat hij de poorten van uw modem niet kan lezen (als je de Fritzbox ipv Bbox gebruikt), gewoon next klikken.)
Geef een naam in en klik creëer. Je krijgt dan een samenvatting van wat instellingen.
Telefoonummer: +[email protected]
Username: [email protected]
Wachtwoord: xxxxxxxxxx
Domain: ims.belgacom.be

In de Fritzbox, nieuw telefoonnummer toevoegen: internetnummer.
Telefoonnummer gewoon +325xxxxxxx, intern nummer 05xxxxxxx
Username: [email protected]
Password: het gegenereerde wachtwoord
Registrar: ims.belgacom.be
Proxy server: leeg laten
STUN server: leeg laten

Vink "use telephone number for registration" aan.
Vink "always register via an internet connection" aan.
Vink "Provider does not support REGISTER-fetch" aan.

Dan bij Telephone numbers => Line settings => Telephony connection => Change connection settings open klikken => VLAN required for Internet telephony: VLAN ID: 20. (deze laatste setting vond ik in een post van Philippe_d uit 2011 nog terug :D)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bedankt, dat is inderdaad zéér nuttige info voor wie een alternatieve modem, of alternatieve VoIP toestel wil gebruiken ....

Korte reactie (vanuit buitenland):
- indien "always register via an internet connection" aangevinkt staat, dan bel je over internet (VLAN10) en niet over VLAN20!

Als je dus zowel een Proximus als een Weepee nummer hebt, dan zou ik
* Inderdaad VLAN20 activeren voor Telephony.
* bij het Proximus nummer de optie "always register via an internet connection" niet aanvinken.
* voor de andere providers deze optie wel aanvinken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het vreemde is in dat geval dat hij zonder de VLAN20 niet wou werken en die optie toch aan staat. Ik zal vanavond voor de zekerheid nog eens die optie uitvinken, misschien had ik gewoon niet genoeg geduld :). Het werkt alleszins, dus t vrouwke content en ik dan ook :D

Edit: die optie aan of uit maakt (hier alvast) geen verschil :)

Edit2: Vandaag geen HD zenders meer op tv, dus vriendin kon een HD opname niet bekijken. Moest nog tot vrij laat wat doen voor het werk dus daarna toch maar eens gekeken op de modem, blijkbaar ergens t vinkje van previous driver vergeten aanvinken/afgevinkt :bang: Lijntest gestart, minder dan 5 minuten erna terug naar 70Mbps down en 29Mbps up. We komen van 90+ dus dat zal de komende dagen wel weer stijgen dan. Stom van me :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

petrol242 schreef:Tja, Tegen dat een certificering rond is, is AVM natuurlijk al aan de volgende versie bezig :roll:
Ze wisten mij ook wel te vertellen dat de DSL driver in de 06.83 van een betere orde is dan die van de 06.5x.

Hopelijk blijft de "Previous DSL Driver" optie in de 7.0 bestaan. Die is eigenlijk in het leven geroepen specifiek voor België om toch de andere functionaliteiten mee te krijgen voor die arme Belgiekskes die een PX blok aan hun been hebben.
"Use DSL previous driver" is er absoluut niet gekomen omwille van België hoor :-) .
Deze mogelijk bestaal al lang (sedert de grootte van het interen geheugen van de FritzBoxen het toevoegen van 2 drivers toeliet), en bestaat ook in de Duitse FritzBoxen.
De reden is dat in Duitsland een grote verscheidenheid van DSLAM's bestaat (verschillende ISP's, verschillende merken, verschillende versies en Firmwares, met/zonder vectoring), waarbij in sommige gevallen een nieuwe FritzBox Firmware slechter presteerde dan de vorige.
"Use Previous driver" is dus in het leven geroepen om klanten de mogelijkheid te bieden om de oude driver te blijven gebruiken, in geval de nieuwe driver het slechter doet!

Wat betreft België.
Het is meer per toeval dat wij ontdekt hebben, dat Proximus eigenlijk niet de Firmware whitelistet, maar de DSL driver, en er op die manier een mogelijkheid bestond om met een nieuwe Firmware de oude (goedgekeurde) driver te kunnne gebruiken.

De "Previous DSL Driver" optie zal vanzelfsprekend blijven bestaan in de 7.0 versie, maar er is géén enkele garantie dat AVM de Proximus gekeurde versie als "oude driver" zal blijven integreren in de nieuwe Firmwares, toch?
Dat de nieuwe Beta's nog altijd met de "oude"driver 1.100.133.44 komen is volgens meer toeval dan speciaal voor België :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

philippe_d schreef:Het is meer per toeval dat wij ontdekt hebben, dat Proximus eigenlijk niet de Firmware whitelistet, maar de DSL driver, en er op die manier een mogelijkheid bestond om met een nieuwe Firmware de oude (goedgekeurde) driver te kunnne gebruiken.
Wil dat trouwens niet zeggen dat andere Fritzboxen zoals die nieuwe die een tijdje geleden verloot werd ook kunnen gebruikt worden? (als de driver daarop klopt).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neen, gezien de andere modellen (vb 7590) een andere VDSL chip aan boord hebben (en dus een andere driver).

Dat is wel de reden waarom de 7430 als laatste toegevoegd werd aan de lijst: dit is een "afgeslankte" versie van de 7490 (geen gigabit, geen 5GHz Wifi, 1 * USB2.0, 1 * RJ11 ...), maar met dezelfde DSL chipset en dezelfde driver.

Deze kon dus wel zonder extra testen aan de lijst toegevoegd worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En dat is ook de rede waarom ze een gestripte en geen eigen firmware voor de 7430 hebben "ontwikkeld".
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

The new FRITZ!OS 06.98-55302 Labor is available for your FRITZ!Box 7490

Code: Selecteer alles

New features:

Internet: 
NEW - MyFRITZ! Access to FRITZ!Box without warnung  (Let's Encrypt - SSL-certificate)
NEW - experimental detection of malicious activity in your home network

DECT: 
NEW - FRITZ!Fon Startscreen can display received faxes
NEW - FRITZ!Fon Mediaplayer: Save and load playlists als .xsfp Files via FRITZ!Nas
NEW - FRITZ!Fon Startscreen for Smart-Home now scrollable
NEW - FRITZ!Fon Support for up to five custom ringtones per FRITZ!Fon
NEW - FRITZ!Fon can now update FRITZ!Box firmware (optional with PIN)
NEW - FRITZ!Box supports Software update of compatible DECT CAT-iq devices (CAT-iq SUOTA)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor wie zijn FritzBox 7490 als VDSL2 modem gebruikt, dit zijn de driver versies:
  • - nieuwe DSL driver = 1.100.136.15
    - previous DSL driver = 1.100.133.44 (whitelisted)
Het zijn dus dezelfde DSL drivers als de vorige BETA (53357)
Met andere woorden: je kan probleemloos de nieuwe BETA testen op je VDSL2 aansluiting, als je de optie "Use previous DSL driver" aantikt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Enkel dus 1.100.133.44 ?
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Duitse 7362SL (1&1) kan ook gebruikt worden op het Proximus netwerk. FW 6.83 heeft als previous driver eveneens 1.100.133.44.

Voordeel tov 7360: heeft ook een labor firmware die Mesh ondersteunt.
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

The new FRITZ!OS 06.98-56046 Labor is available for your FRITZ!Box 7490
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

The new FRITZ!OS 06.98-56046 Labor is available for your FRITZ!Box 7490
Heb ik ook gezien, maar is de 1.100.133.44 versie ook beschikbaar in deze firmware?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor wie zijn FritzBox 7490 als VDSL2 modem gebruikt, het zijn nog steeds dezelfde driver versies als bij de vorige BETA:
  • - nieuwe DSL driver = 1.100.136.15
    - previous DSL driver = 1.100.133.44 (whitelisted)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

philippe_d schreef: Dat is toch altijd zo geweest? In de FritzBox heb je 2 keuze's:
  • Profiel "Proximus + TV": dit is de bridge functie, waarbij LAN1 + 2 voor internet is, en LAN 3 + 4 voor Proximus TV
  • Profiel "Proximus": dit activeert de "dynamic bridge", waarbij de TV decoder op je LAN (1-4) mag aangesloten worden, automatisch herkend wordt door de FritzBox, en naar VLAN30 gebridged wordt (werkt niet voor de V6).
Met die VLANs op de Fritzbox heb ik eigenlijk nog een vraag. Ik heb sinds vandaag een managed switch, kan ik de decoder zelf in een vlan 30 steken of moet ik deze in de default 1 (LAN) houden?
Voorlopig heb ik poorten genoeg, ik zou dan poort 4 instellen als gastennetwerk op de Fritzbox, untagged uplink naar managed switch vlan 20.
Poort 3 op de Fritzbox dan als TV poort waar ik dan untagged VLAN 30 op zou zetten
En een van de overige poorten als VLAN 1 voor men LAN. Kwestie van het gastenverkeer van men AP's te splitsen en de decoder mag in principe ook afzonderlijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Enkele opmerkingen
  • Laat je vooral niet misleiden door VLAN10/20/30 (resp Internet/VoIP/TV). Dit zijn de VLAN's die Proximus gebruikt op de VDSL2 (WAN) zijde van de modem. Deze hebben niets te maken met wat je doet op de LAN zijde van de router.
  • Een aparte VLAN30 aanmaken op je managed switch heeft geen enkele zin, en volgens mij is er ook geen reden om de decoders af te splisten: deze komen toch in een aparte netwerk range (FritzBox dynamic bridge).
Dus volgens mij kan je het best het volgende doen:
  • - LAN4 van de FritzBox untagged in een VLAN (ik zeg maar iets: VLANID 5).
    - LAN1 van de FritzBox untagged (VLAN1).
    - Voor de AP's moet je een trunk aanmaken op de managed switch (VLAN1 untagged, VLAN 5 tagged).
    - In de instellingen van je AP moet je een 2de SSSID aanmaken (VAP) voor het gasten netwerk, die je toevoegt in VLAN5.
    - alle andere apparaten in je netwerk (inclusief decoders) kunnen op een willekeurige poort op de switch of op één van de overblijvende poorten op de FritzBox (LAN2, LAN3)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zo draait het al, maar ik dacht de decoder af te splitsen zodat het geen invloed kan hebben op andere streams (eigen uplink naar FB). Streaming gebeurt hier nogal veel.
Ik dacht dat de vlan30 op de LAN was, vandaar.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Helaas is het gedaan met de blog met firmware informatie.
Waar nu info halen?

http://bgctv.skynetblogs.be/#Proximus-g ... ing-Modems
Beste bezoeker, beste blogger,

Het blogplatform van Skynet zal op vrijdag 29 juni definitief de deuren sluiten. Als onderdeel van een geleidelijke afsluiting, is de blog die jij momenteel bezoekt niet langer toegankelijk. Als jij de beheerder van dit blog bent, nodigen we je uit je blog zo snel mogelijk te exporteren en opnieuw te importeren. Als je deze twee bewerkingen niet hebt uitgevoerd op 29 juni, is je blog verloren. Je vindt alle benodigde informatie om jouw blog over te zetten in onze stapsgewijze handleiding (http://www.skynet.be/mijn-skynet-blog-exporteren). Wij danken je voor je vertrouwen gedurende deze jaren en wensen je het beste voor de toekomst.

Het Skynet-team
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Hier vind ik identiek het zelfde op deze site terug.
Misschien wel niet allemaal up to date.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Wie heeft die blog destijds gemaakt en onderhouden ?
Waarschijnlijk heeft hij of zij wel ergens een recente back-up ervan staan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

De "oude" data is gewoon opvraagbaar via de wayback machine.
https://web.archive.org/web/20180327094 ... tblogs.be/

Maar waar er updates zullen komen voor de info is nog de vraag.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”