B-Box 3V+ in bridge mode?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

Hallo! Eerste post hier maar ik heb hier al veel opgestoken over onze Belgische ISPs 8)

Een naast familielid is onlangs overgestapt naar Proximus. Ik had hem duidelijk doorgegeven dat hij 'modem only' moest aanvragen (wat Telenet aanbiedt als je weet hoe je 't moet vragen), en hij heeft dat waarschijnlijk ook wel zo aan Proximus gevraagd. Alleen heeft Proximus natuurlijk gedaan alsof z'n neus bloedde en hem een B-Box 3V+ (geweldige zoekterm trouwens...) geleverd. Nu draait er bij hem thuis een zorgvuldig uitgekiende set-up (OpenWrt router en APs), maar ik vind geen enkele mogelijkheid om de 3V+ in bridge-modus te zetten zoals dat bv. wel met de oudere Sagem-modems kon :evil:

Is dit mogelijk? Ik heb mensen al zien suggereren om een DMZ op te zetten maar dat lijkt me wat cru en ook niet bevorderlijk voor de prestaties? Als bridge mode echt geen optie is, wat kan ik dan best doen?

Als ik de router op PPPoE instel, dan meldt hij dat CHAP authentication geweigerd werd. In tegenstelling tot wat sommige mensen lijken te beweren staat de 3V+ standaard niet in bridge mode; en de interface waar je als gewone gebruiker in kan is ook lekker beperkt.

Alle hulp is welkom. Bedankt!
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Je denkt een beetje te hard in Telenettermen, vrees ik.

Proximus heeft geen modem-only. B-Box3 en later staan standaard in bridge mode.

edit: Je hebt die router toch niet op de WAN-poort aangesloten hoop ik?
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

Oude gewoonten slijten niet snel hé :-) Ik heb de kabel in één van de gele poorten gestoken. De blauwe is RJ-11, de rode (WAN) poort lijkt alleen voor glasvezel te zijn? Ik neem aan dat dit dan de enige correcte aansluitmogelijkheid is?

Zoja: de gebruikersnaam ([email protected]) heb ik op 'Mijn Proximus' kunnen vinden maar het paswoord wordt niet geafficheerd. Ik heb daarvoor het op de B-Box geplakte paswoord gebruikt, maar als ik 'm juist heb aangesloten dan is het waarschijnlijk niet dat paswoord.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Rood is inderdaad voor glasvezel. :)

Waarschijnlijk zijn je login credentials gewoon fout. login eindigt op @SKYNET (zonder .be), wachtwoord ga je niet op dat stickertje vinden. Vroeger stond dit in de welkomstbrief die je bij aansluiting kreeg, maar ik weet niet of dit nog zo is.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

Ik vreesde er al voor :cry:

Ik lees overal (ook hier) dat Proximus (en Scarlet, waar ik zelf bij zit) die logingegevens ondertussen niet meer vrijgeven? In 'Mijn Proximus' lijk je online wel je paswoord te kunnen resetten, maar het is niet duidelijk of dat over dat paswoord gaat dat op de B-Box geplakt is, of over het paswoord van de PPP-sessie.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Scarlet geeft inderdaad geen inloggegevens meer vrij, maar bij Proximus zou dit geen probleem mogen zijn.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

pppoe wachtwoord via MyProximus > Mijn producten > Internet XXX > b-boxX > YYYYYYYY@SKYNET > wijzig uw internet wachtwoord.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Inderdaad, er staat expliciet "Wijzig uw internetwachtwoord" boven. Zonet geprobeerd en moeilijk te missen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Borromini schreef:Ik lees overal (ook hier) dat Proximus (en Scarlet, waar ik zelf bij zit) die logingegevens ondertussen niet meer vrijgeven?
Dat heb je dan verkeerd gelezen. Dit geldt voor Scarlet, maar niet voor Proximus. iedere nieuwe klant krijgt keurig zijn PPP login gegevens per brief.
Borromini schreef:In 'Mijn Proximus' lijk je online wel je paswoord te kunnen resetten, maar het is niet duidelijk of dat over dat paswoord gaat dat op de B-Box geplakt is, of over het paswoord van de PPP-sessie.
Je kan via Mijn Proximus zelf een nieuw PPP paswoord ingeven
pas op: dit paswoord moet exact 8 tekens bevatten
Borromini schreef:de gebruikersnaam ([email protected]) heb ik op 'Mijn Proximus' kunnen vinden maar het paswoord wordt niet geafficheerd. Ik heb daarvoor het op de B-Box geplakte paswoord gebruikt, maar als ik 'm juist heb aangesloten dan is het waarschijnlijk niet dat paswoord.
De gebruikersnaam is verkeerd, het moet iets zijn als FX123456@PROXIMUS
Het ww op de B-box3 gedrukt is gewoon de user login voor de web interface.
Borromini schreef: In tegenstelling tot wat sommige mensen lijken te beweren staat de 3V+ standaard niet in bridge mode; en de interface waar je als gewone gebruiker in kan is ook lekker beperkt.
Wat is jouw definitie dan wel van "bridge mode" voor een VDSL2 modem/router?
De B-box 3V+ staat standaard wel met "PPPoE passtrough" geactiveerd. Met andere woorden: je kan de modem "in bridge gebruiken"
Borromini schreef:Is dit mogelijk? Ik heb mensen al zien suggereren om een DMZ op te zetten maar dat lijkt me wat cru en ook niet bevorderlijk voor de prestaties? Als bridge mode echt geen optie is, wat kan ik dan best doen?
Wat is daar cru aan?
Voor de meeste gebruikers is dat een goede manier van werken. Je hebt een dubbele NAT, so what?
De achterliggende router is dan je firewall. Waarom zou dat de prestatie beinvloeden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

Ik test het dit weekend even. Op Mijn Proximus stond duidelijk een Skynet-adres. Het lijkt me dan ook niet onlogisch dat (ondanks de recente naamswijziging) de credentials dan ook @skynet zijn. Mocht het toch @proximus zijn dan maakt het natuurlijk alleen maar verwarrender...
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Bij oudere klanten is dit zeker nog het geval dat op Myproximus xxxxxxxx@SKYNET staat, maar in de b-box zelf staat normaal nu xxxxxxxx@PROXIMUS en ik denk als je xxxxxxxx@SKYNET invoert op de b-box het nog altijd gaat werken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Borromini schreef:Ik test het dit weekend even. Op Mijn Proximus stond duidelijk een Skynet-adres. Het lijkt me dan ook niet onlogisch dat (ondanks de recente naamswijziging) de credentials dan ook @skynet zijn. Mocht het toch @proximus zijn dan maakt het natuurlijk alleen maar verwarrender...
Of je nu @SKYNET gebruikt, of @PROXIMUS, het maakt niets uit.
Maar in een vorige post sprak je over de gebruikersnaam (xxxxx@skynet.be), en dat was in ieder geval verkeerd!
Dat is niet de gebruikersnaam, maar een mailadres ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

Dat was inderdaad verkeerd (nu ik er zelf over nadenk zijn mijn eigen credentials ook @SCARLET en niet @scarlet.be :roll: ). Ik ga ze allebei testen en houd jullie op de hoogte. Alvast bedankt voor de hulp!
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Didymus schreef: Vroeger stond dit in de welkomstbrief die je bij aansluiting kreeg, maar ik weet niet of dit nog zo is.
Dit is nog steeds het geval. ik kreeg 3 weken geleden onze welkomstbrief en daar stonden deze gegevens op.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

Er bestaat wel degelijk een modem-only nl. de A-mod bbox. (Technicolor).
Deze worden gebruikt bij de prof klanten in combinatie met Cisco router. De ppoe gebeurt dan in de cisco.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

^En met deze setup kun je nog minder dan met een particuliere BBOX.
Zelfs port forwarding is niet mogelijk zonder interventie van Proximus.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

Uiteindelijk bleken de eerste documenten die hij van Proximus ontvangen had al bij zijn boekhouder te liggen... Dat weten we dan ook weer. Paswoord aangepast in My Proximus, B-Box gereset en werkt zoals het hoort.

Bedankt voor de hulp!
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:
Didymus schreef: Vroeger stond dit in de welkomstbrief die je bij aansluiting kreeg, maar ik weet niet of dit nog zo is.
Dit is nog steeds het geval. ik kreeg 3 weken geleden onze welkomstbrief en daar stonden deze gegevens op.
Zo'n welkomstbrief krijg je ook altijd als je iets wijzigt aan jouw internet opties via My proximus.
Ik heb al 3 keer zo"n brief gekregen:
  • - bij een nieuwe aansluiting (logisch).
    - bij mijn overstap van Internet Maxi naar Internet Start.
    - onlangs nog, toen ik de gratis optie "bestelde" om mijn Fonspot te openen voor meer dan 4 gebruikers (standaard staat dit ingesteld op max 4).
Telkens stond hier mijn login en mijn paswoord in plain text.
Bij de 2 laatste brieven was dat het PPPoE paswoord dat ik zelf had gewijzigd in My Proximus.

Grappig is dat je via de Helpdesk je paswoord niet kan opvragen (wel resetten), ook niet dat ze het je per brief opsturen.
Maar als je een optie wijzigt, krijg je de bief met je paswoord ongevraagd :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

philippe_d schreef:Telkens stond hier mijn login en mijn paswoord in plain text.
Bij de 2 laatste brieven was dat het PPPoE paswoord dat ik zelf had gewijzigd in My Proximus.

Grappig is dat je via de Helpdesk je paswoord niet kan opvragen (wel resetten), ook niet dat ze het je per brief opsturen.
Maar als je een optie wijzigt, krijg je de bief met je paswoord ongevraagd :-D
Inderdaad heb ook een verandering gedaan .... en ook eens mijn ogen uitgewreven toen ik mijn oud paswoord kreeg toegestuurd in plain text.
etiennem
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2005, 21:26

philippe_d schreef:
MClaeys schreef:
Didymus schreef:

Grappig is dat je via de Helpdesk je paswoord niet kan opvragen (wel resetten), ook niet dat ze het je per brief opsturen.
Maar als je een optie wijzigt, krijg je de bief met je paswoord ongevraagd :-D
En waarom zou de helpdesk van alle klanten hun paswoord moeten kunnen hebben? Om ongevraagd de klanten hun skynet/proximus mailbox te openen?
Nee, de helpdesk mag mijn paswoord niet kennen.
Als ik het vergeten ben, zal ik wel een automatisch gegenereerde brief ontvangen met mijn paswoord.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Probeer maar eens bij Proximus een automatisch gegeneerde brief te vragen met je paswoord.
Op geen enkele manier kan je die krijgen ...

Maar je krijgt die wel ongevraagd als je een stomme (niet betalende) optie wijzigt in My Proximus (vorrbeeld FonSpot) die niets met je PPPoE logon te maken heeft.

Vandaar dat ik dat grappig vindt :)

PS
Je PPPoE logon heeft niets met jouw mail paswoord te maken, en hiermee kan je niet ongevraagd een skynet/proximus mailbox openen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”