Hallo! Eerste post hier maar ik heb hier al veel opgestoken over onze Belgische ISPs
Een naast familielid is onlangs overgestapt naar Proximus. Ik had hem duidelijk doorgegeven dat hij 'modem only' moest aanvragen (wat Telenet aanbiedt als je weet hoe je 't moet vragen), en hij heeft dat waarschijnlijk ook wel zo aan Proximus gevraagd. Alleen heeft Proximus natuurlijk gedaan alsof z'n neus bloedde en hem een B-Box 3V+ (geweldige zoekterm trouwens...) geleverd. Nu draait er bij hem thuis een zorgvuldig uitgekiende set-up (OpenWrt router en APs), maar ik vind geen enkele mogelijkheid om de 3V+ in bridge-modus te zetten zoals dat bv. wel met de oudere Sagem-modems kon
Is dit mogelijk? Ik heb mensen al zien suggereren om een DMZ op te zetten maar dat lijkt me wat cru en ook niet bevorderlijk voor de prestaties? Als bridge mode echt geen optie is, wat kan ik dan best doen?
Als ik de router op PPPoE instel, dan meldt hij dat CHAP authentication geweigerd werd. In tegenstelling tot wat sommige mensen lijken te beweren staat de 3V+ standaard niet in bridge mode; en de interface waar je als gewone gebruiker in kan is ook lekker beperkt.
Alle hulp is welkom. Bedankt!
B-Box 3V+ in bridge mode?
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
- Bedankt: 26 keer
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- Didymus
- Elite Poster
- Berichten: 1099
- Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
- Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
- Bedankt: 94 keer
Je denkt een beetje te hard in Telenettermen, vrees ik.
Proximus heeft geen modem-only. B-Box3 en later staan standaard in bridge mode.
edit: Je hebt die router toch niet op de WAN-poort aangesloten hoop ik?
Proximus heeft geen modem-only. B-Box3 en later staan standaard in bridge mode.
edit: Je hebt die router toch niet op de WAN-poort aangesloten hoop ik?
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
- Bedankt: 26 keer
Oude gewoonten slijten niet snel hé Ik heb de kabel in één van de gele poorten gestoken. De blauwe is RJ-11, de rode (WAN) poort lijkt alleen voor glasvezel te zijn? Ik neem aan dat dit dan de enige correcte aansluitmogelijkheid is?
Zoja: de gebruikersnaam ([email protected]) heb ik op 'Mijn Proximus' kunnen vinden maar het paswoord wordt niet geafficheerd. Ik heb daarvoor het op de B-Box geplakte paswoord gebruikt, maar als ik 'm juist heb aangesloten dan is het waarschijnlijk niet dat paswoord.
Zoja: de gebruikersnaam ([email protected]) heb ik op 'Mijn Proximus' kunnen vinden maar het paswoord wordt niet geafficheerd. Ik heb daarvoor het op de B-Box geplakte paswoord gebruikt, maar als ik 'm juist heb aangesloten dan is het waarschijnlijk niet dat paswoord.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- Didymus
- Elite Poster
- Berichten: 1099
- Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
- Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
- Bedankt: 94 keer
Rood is inderdaad voor glasvezel.
Waarschijnlijk zijn je login credentials gewoon fout. login eindigt op @SKYNET (zonder .be), wachtwoord ga je niet op dat stickertje vinden. Vroeger stond dit in de welkomstbrief die je bij aansluiting kreeg, maar ik weet niet of dit nog zo is.
Waarschijnlijk zijn je login credentials gewoon fout. login eindigt op @SKYNET (zonder .be), wachtwoord ga je niet op dat stickertje vinden. Vroeger stond dit in de welkomstbrief die je bij aansluiting kreeg, maar ik weet niet of dit nog zo is.
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik vreesde er al voor
Ik lees overal (ook hier) dat Proximus (en Scarlet, waar ik zelf bij zit) die logingegevens ondertussen niet meer vrijgeven? In 'Mijn Proximus' lijk je online wel je paswoord te kunnen resetten, maar het is niet duidelijk of dat over dat paswoord gaat dat op de B-Box geplakt is, of over het paswoord van de PPP-sessie.
Ik lees overal (ook hier) dat Proximus (en Scarlet, waar ik zelf bij zit) die logingegevens ondertussen niet meer vrijgeven? In 'Mijn Proximus' lijk je online wel je paswoord te kunnen resetten, maar het is niet duidelijk of dat over dat paswoord gaat dat op de B-Box geplakt is, of over het paswoord van de PPP-sessie.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Dat heb je dan verkeerd gelezen. Dit geldt voor Scarlet, maar niet voor Proximus. iedere nieuwe klant krijgt keurig zijn PPP login gegevens per brief.Borromini schreef:Ik lees overal (ook hier) dat Proximus (en Scarlet, waar ik zelf bij zit) die logingegevens ondertussen niet meer vrijgeven?
Je kan via Mijn Proximus zelf een nieuw PPP paswoord ingevenBorromini schreef:In 'Mijn Proximus' lijk je online wel je paswoord te kunnen resetten, maar het is niet duidelijk of dat over dat paswoord gaat dat op de B-Box geplakt is, of over het paswoord van de PPP-sessie.
pas op: dit paswoord moet exact 8 tekens bevatten
De gebruikersnaam is verkeerd, het moet iets zijn als FX123456@PROXIMUSBorromini schreef:de gebruikersnaam ([email protected]) heb ik op 'Mijn Proximus' kunnen vinden maar het paswoord wordt niet geafficheerd. Ik heb daarvoor het op de B-Box geplakte paswoord gebruikt, maar als ik 'm juist heb aangesloten dan is het waarschijnlijk niet dat paswoord.
Het ww op de B-box3 gedrukt is gewoon de user login voor de web interface.
Wat is jouw definitie dan wel van "bridge mode" voor een VDSL2 modem/router?Borromini schreef: In tegenstelling tot wat sommige mensen lijken te beweren staat de 3V+ standaard niet in bridge mode; en de interface waar je als gewone gebruiker in kan is ook lekker beperkt.
De B-box 3V+ staat standaard wel met "PPPoE passtrough" geactiveerd. Met andere woorden: je kan de modem "in bridge gebruiken"
Wat is daar cru aan?Borromini schreef:Is dit mogelijk? Ik heb mensen al zien suggereren om een DMZ op te zetten maar dat lijkt me wat cru en ook niet bevorderlijk voor de prestaties? Als bridge mode echt geen optie is, wat kan ik dan best doen?
Voor de meeste gebruikers is dat een goede manier van werken. Je hebt een dubbele NAT, so what?
De achterliggende router is dan je firewall. Waarom zou dat de prestatie beinvloeden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik test het dit weekend even. Op Mijn Proximus stond duidelijk een Skynet-adres. Het lijkt me dan ook niet onlogisch dat (ondanks de recente naamswijziging) de credentials dan ook @skynet zijn. Mocht het toch @proximus zijn dan maakt het natuurlijk alleen maar verwarrender...
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Berichten: 4315
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 278 keer
Bij oudere klanten is dit zeker nog het geval dat op Myproximus xxxxxxxx@SKYNET staat, maar in de b-box zelf staat normaal nu xxxxxxxx@PROXIMUS en ik denk als je xxxxxxxx@SKYNET invoert op de b-box het nog altijd gaat werken.
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Of je nu @SKYNET gebruikt, of @PROXIMUS, het maakt niets uit.Borromini schreef:Ik test het dit weekend even. Op Mijn Proximus stond duidelijk een Skynet-adres. Het lijkt me dan ook niet onlogisch dat (ondanks de recente naamswijziging) de credentials dan ook @skynet zijn. Mocht het toch @proximus zijn dan maakt het natuurlijk alleen maar verwarrender...
Maar in een vorige post sprak je over de gebruikersnaam (xxxxx@skynet.be), en dat was in ieder geval verkeerd!
Dat is niet de gebruikersnaam, maar een mailadres ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
- Bedankt: 26 keer
Dat was inderdaad verkeerd (nu ik er zelf over nadenk zijn mijn eigen credentials ook @SCARLET en niet @scarlet.be ). Ik ga ze allebei testen en houd jullie op de hoogte. Alvast bedankt voor de hulp!
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
- Bedankt: 346 keer
Dit is nog steeds het geval. ik kreeg 3 weken geleden onze welkomstbrief en daar stonden deze gegevens op.Didymus schreef: Vroeger stond dit in de welkomstbrief die je bij aansluiting kreeg, maar ik weet niet of dit nog zo is.
-
- ISP Staff
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 69 keer
Er bestaat wel degelijk een modem-only nl. de A-mod bbox. (Technicolor).
Deze worden gebruikt bij de prof klanten in combinatie met Cisco router. De ppoe gebeurt dan in de cisco.
Deze worden gebruikt bij de prof klanten in combinatie met Cisco router. De ppoe gebeurt dan in de cisco.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 103 keer
^En met deze setup kun je nog minder dan met een particuliere BBOX.
Zelfs port forwarding is niet mogelijk zonder interventie van Proximus.
Zelfs port forwarding is niet mogelijk zonder interventie van Proximus.
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
- Bedankt: 26 keer
Uiteindelijk bleken de eerste documenten die hij van Proximus ontvangen had al bij zijn boekhouder te liggen... Dat weten we dan ook weer. Paswoord aangepast in My Proximus, B-Box gereset en werkt zoals het hoort.
Bedankt voor de hulp!
Bedankt voor de hulp!
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Zo'n welkomstbrief krijg je ook altijd als je iets wijzigt aan jouw internet opties via My proximus.MClaeys schreef:Dit is nog steeds het geval. ik kreeg 3 weken geleden onze welkomstbrief en daar stonden deze gegevens op.Didymus schreef: Vroeger stond dit in de welkomstbrief die je bij aansluiting kreeg, maar ik weet niet of dit nog zo is.
Ik heb al 3 keer zo"n brief gekregen:
- - bij een nieuwe aansluiting (logisch).
- bij mijn overstap van Internet Maxi naar Internet Start.
- onlangs nog, toen ik de gratis optie "bestelde" om mijn Fonspot te openen voor meer dan 4 gebruikers (standaard staat dit ingesteld op max 4).
Bij de 2 laatste brieven was dat het PPPoE paswoord dat ik zelf had gewijzigd in My Proximus.
Grappig is dat je via de Helpdesk je paswoord niet kan opvragen (wel resetten), ook niet dat ze het je per brief opsturen.
Maar als je een optie wijzigt, krijg je de bief met je paswoord ongevraagd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 156 keer
Inderdaad heb ook een verandering gedaan .... en ook eens mijn ogen uitgewreven toen ik mijn oud paswoord kreeg toegestuurd in plain text.philippe_d schreef:Telkens stond hier mijn login en mijn paswoord in plain text.
Bij de 2 laatste brieven was dat het PPPoE paswoord dat ik zelf had gewijzigd in My Proximus.
Grappig is dat je via de Helpdesk je paswoord niet kan opvragen (wel resetten), ook niet dat ze het je per brief opsturen.
Maar als je een optie wijzigt, krijg je de bief met je paswoord ongevraagd
En waarom zou de helpdesk van alle klanten hun paswoord moeten kunnen hebben? Om ongevraagd de klanten hun skynet/proximus mailbox te openen?philippe_d schreef:MClaeys schreef:Didymus schreef:
Grappig is dat je via de Helpdesk je paswoord niet kan opvragen (wel resetten), ook niet dat ze het je per brief opsturen.
Maar als je een optie wijzigt, krijg je de bief met je paswoord ongevraagd
Nee, de helpdesk mag mijn paswoord niet kennen.
Als ik het vergeten ben, zal ik wel een automatisch gegenereerde brief ontvangen met mijn paswoord.
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Probeer maar eens bij Proximus een automatisch gegeneerde brief te vragen met je paswoord.
Op geen enkele manier kan je die krijgen ...
Maar je krijgt die wel ongevraagd als je een stomme (niet betalende) optie wijzigt in My Proximus (vorrbeeld FonSpot) die niets met je PPPoE logon te maken heeft.
Vandaar dat ik dat grappig vindt
PS
Je PPPoE logon heeft niets met jouw mail paswoord te maken, en hiermee kan je niet ongevraagd een skynet/proximus mailbox openen.
Op geen enkele manier kan je die krijgen ...
Maar je krijgt die wel ongevraagd als je een stomme (niet betalende) optie wijzigt in My Proximus (vorrbeeld FonSpot) die niets met je PPPoE logon te maken heeft.
Vandaar dat ik dat grappig vindt
PS
Je PPPoE logon heeft niets met jouw mail paswoord te maken, en hiermee kan je niet ongevraagd een skynet/proximus mailbox openen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.