Familus voor korte tijd testen?

fibrbuzz1
Member
Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Familus voor korte tijd testen?

Berichtdoor fibrbuzz1 » 13 Dec 2017, 19:32

Hoi allemaal,

Ik heb nu internet van Orange, heb al sinds jaar en dag kabelinternet. Maar VDSL wordt steeds interessanter, heb het bij vrienden al geprobeerd en de pings zijn stuuukken lager dan op Orange, met vectoring zelfs bijna altijd onder de 10ms en dat zelfs op de buiten... Ook de upload van 40mbps is interessant (bij alternatieve providers dan).

Daarmee had ik graag eigenlijk eens VDSL voor korte tijd bij mij thuis getest, om zo een inschatting te kunnen maken van de betrouwbaarheid en de snelheid bij mij thuis. Een lijntest is interessant maar geeft niet direct garanties uiteraard...

1) Kun je een maand (of korter) Familus nemen en dan gratis annuleren? (mits betaling van de eerste maand uiteraard?) Hoe zit het met promo's van gratis installatie? Moet je die kosten dan betalen als je zo vroeg opzegt?
2) Kun je via Proximus Familus testen of je lijn 40mbps up aankan?

Wat raden jullie me aan om VDSL te testen op zo'n goedkoop mogelijke manier? (extra info: mijn lijntest is zeker positief)
Ter info mijn lijntest: https://i.imgur.com/8GkYJBX.png
lijntest.be: https://i.imgur.com/V6hs3Fv.png

Alvast bedankt!

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2197 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 609 keer

Re: Familus voor korte tijd testen?

Berichtdoor philippe_d » 13 Dec 2017, 19:57

fibrbuzz1 schreef:1) Kun je een maand (of korter) Familus nemen en dan gratis annuleren? (mits betaling van de eerste maand uiteraard?) Hoe zit het met promo's van gratis installatie? Moet je die kosten dan betalen als je zo vroeg opzegt?

Wettelijk mag een ISP maximal 6 maanden abonnement opeisen bij vroegtijdige opzeg binnen de 6 maand
Maar Proximus hanteert geen contracten met bepaalde duur (tenzij bij koppelverkoop), en rekent geen opzegkosten aan.
Je moet dan wel tijdig modem en decoder(s) inleveren

fibrbuzz1 schreef:2) Kun je via Proximus Familus testen of je lijn 40mbps up aankan?

Neen, om verschillende redenen:
  1. Jouw lijn krijgt niet onmiddellijk het hoogste profiel, maar start bij het basisprofiel (in jouw geval 70/30). Het DLM process, data weken kan duren zal jouw lijn dan in stapjes verhogen, naar het hoogste profiel dat jouw lijn aankan (max 100/40), maar er is hiervoor geen garantie.
  2. Tenzij je een B-box3/S krijgt (Sagem), kan je de juiste lijnwaarden (sync) niet te weten komen
  3. Jouw upload wordt gecapt door het soort abonnement (Start, Comfort, Maxi ...), en bij mijn weten is er geen enkel Familus abbo die 40 mbps upload heeft
En waarom zou je een Familus nemen alleen om "VDSL2 te testen": hierin zit telefoon (vaste lijn), TV en internet
Als je toch van plan bent om alles na één maand op te zeggen, kan je beter gewoon een Internet-only formule nemen (Maxi) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

fibrbuzz1
Member
Member

Berichtdoor fibrbuzz1 » 13 Dec 2017, 20:14

philippe_d schreef:En waarom zou je een Familus nemen alleen om "VDSL2 te testen": hierin zit telefoon (vaste lijn), TV en internet
Als je toch van plan bent om alles na één maand op te zeggen, kan je beter gewoon een Internet-only formule nemen (Maxi) ?

Ik was eigenlijk van plan om de huidige actie van Familus te pakken van 47 euro (4 maanden) met gratis installatie i.p.v. 59 euro (vandaar de vraag i.v.m. installatiekost). Die zou ik dan binnen een maand ofzo cancellen indien de resultaten niet positief zijn/anders zou ik edpnet nemen (en dus ook Proximus cancellen).

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1340 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer

Berichtdoor raf1 » 13 Dec 2017, 20:15

Als je correct de Bbox3 en Proximus-decoder terugbrengt naar een UPS Access Point volgens de instructies van Proximus zal je inderdaad zonder extra kosten een maand Familus kunnen uitproberen voor 47 euro

fibrbuzz1 schreef:Wat raden jullie me aan om VDSL te testen op zo'n goedkoop mogelijke manier?

Proximus Familus
Ik denk niet dat er goedkopere VDSL2-formules met onbepaalde contractduur, gratis installatie en activering worden aangeboden.

fibrbuzz1
Member
Member

Berichtdoor fibrbuzz1 » 13 Dec 2017, 20:31

Klinkt goed! :-) Nog twee bijkomende vraagjes:

1) Kun je in de allerlaatste bbox3 gemakkelijk je lijnsnelheid zien of is dat inmiddels meer dichtgetimmerd?
2) (om te vermijden een nieuw topic te openen) Als ik van die Familus overstap op EDPNet, dien ik dan ook die 50 euro 'raw copper installation/activation' te betalen? Ik begrijp de bestelpagina van EDPnet niet 100%

Bedankt!

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 251 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Berichtdoor jackho » 13 Dec 2017, 21:24

1) als je de allerlaatste versie van B-box3 krijgt, en dat is de B-box3V+, kan je dat inderdaad met het B-box3 sagem tool, aangezien de B-box3V+ een Sagemcom is.
Laatst gewijzigd door jackho op 13 Dec 2017, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 38 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Berichtdoor boonpwnz » 13 Dec 2017, 21:31

Dat is wel geen zekerheid dat je de laatste versie krijgt.

Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

Berichtdoor Jelly » 14 Dec 2017, 07:10

Ik heb gisteren op dezelfde reden bestelling geplaatst bij Proximus. In de bevestigings e-mail werd reeds vermeld dat er een Bbox 3v+ wordt geïnstalleerd. Is hier wel wachten tot 29/12.

Mvg
Everything that has a beginning has an end.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 38 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Berichtdoor boonpwnz » 14 Dec 2017, 09:10

Er werd vermeld dat die Nieuwe bbox zal geinstalleerd worden maar bij mij klopt dat niet. Bij mij hebben ze gewoon de gewone Bbox 3 geinstalleerd. Dat was een bevestigingsmail op 1 september dit jaar.

Weet ook niet waarom maar zelfs die bevestigingsmail klopt niet :cry:

decat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer

Berichtdoor decat » 14 Dec 2017, 16:48

Is de ping bij Orange dan zo hoog?
Wij zijn misschien ook van plan naar Orange over te stappen, alhoewel het EDPnet aanbod (100/40) ook wel aantrekkelijk lijkt. Volgens de lijntest zou dat op ons adres haalbaar moete zijn.

fibrbuzz1
Member
Member

Berichtdoor fibrbuzz1 » 14 Dec 2017, 22:24

Niet persé hoog, eigenlijk perfect oké, maar VDSL (vectoring!!) heeft een lagere ping. Maar eigenlijk ben ik zeer tevreden van Orange, dus ik twijfel nog sterk... Het is de combinatie van een leuke ping met een leuke upload die me wel aanspreekt :-)

Uit ervaring:
Proximus of Scarlet VDSL met bbox3: tussen de 7 en 12ms
Proximus of Scarlet VDSL met bbox2: rond de 25-30ms (groot verschil!)
Orange: rond de 15ms (was in het begin, gedurende de testperiode, veel slechter. Nu is de ping zeker oké!)

Is het een probleem dat ik niet duidelijk weet waar de telefoonkabel binnenkomt? Rond 2004 hadden we Scarlet ADSL, ik weet nog waar de 'telefoonstekker' precies zit maar de Telenet-technieker heeft die stekker 'omgezet' naar de telefoonlijn van Telenet (kabeltje liep tot aan de telefoon input vd TN modem) en sinds ik Orange heb, heb ik het achter een zo'n ip-to-dect-convertertje gestoken voor Weepee. Ik weet niet hoe dat precies werkt, ben niet echt een technieker op dat vlak :P

fibrbuzz1
Member
Member

Berichtdoor fibrbuzz1 » 18 Dec 2017, 20:10

Kun je EDPnet gebruiken met een 'gewone' bbox3 of moet dat zo'n speciaal 'obox' type zijn?

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2197 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 609 keer

Berichtdoor philippe_d » 18 Dec 2017, 21:48

Een bbox3 werkt perfect op EDPNet, als je alleen internet wilt
Gezien de bbox3 geen VOIP client is, heb je nog een aparte ATA nodig indien je ook telefonie wilt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”