geen ipv6 meer?

Gebruikersavatar
bitbite
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 Dec 2012
Bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

geen ipv6 meer?

Berichtdoor bitbite » 13 Apr 2017, 10:55

Aangezien mijn tunnelprovider ermee stopt dacht ik nog eens de ipv6 van proximus te proberen.

Ik bouw zelf mijn pppoe sessie op (op een linux doos), en krijg daar geen ipv6 meer toegewezen, en ik krijg onderstaande error. Is er iets veranderd of toevallig nu net kapot?

In de pppd options staat +ipv6 ipv6cp-use-ipaddr

pppd[23198]: CHAP authentication succeeded
[...]
pppd[23198]: peer from calling number A4:B1:E9:EA:2F:41 authorized
pppd[23198]: sent [IPCP ConfReq id=0x1 <addr 0.0.0.0> <ms-dns1 0.0.0.0> <ms-dns2 0.0.0.0>]
pppd[23198]: sent [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::54e0:94de:1cc0:a268>]
pppd[23198]: rcvd [IPCP ConfReq id=0xa7 <addr 62.4.194.129>]
pppd[23198]: sent [IPCP ConfAck id=0xa7 <addr 62.4.194.129>]
pppd[23198]: rcvd [IPCP ConfNak id=0x1 <addr 81.243.136.123> <ms-dns1 195.238.2.22> <ms-dns2 195.238.2.21>]
pppd[23198]: sent [IPCP ConfReq id=0x2 <addr 81.243.136.123> <ms-dns1 195.238.2.22> <ms-dns2 195.238.2.21>]
pppd[23198]: rcvd [LCP ProtRej id=0xe7 80 57 01 01 00 0e 01 0a 54 e0 94 de 1c c0 a2 68]
pppd[23198]: Protocol-Reject for 'IPv6 Control Protocol' (0x8057) received
pppd[23198]: rcvd [IPCP ConfAck id=0x2 <addr 81.243.136.123> <ms-dns1 195.238.2.22> <ms-dns2 195.238.2.21>]
pppd[23198]: local IP address 81.243.136.123
[...]

Gebruikersavatar
bitbite
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 Dec 2012
Bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor bitbite » 14 Apr 2017, 15:16

Ok, blijkbaar is ipv6 een optie in je account. Via de helpdesk (mits wat verantwoording - "ik wil dat" was niet genoeg) was het snel ingeschakeld.
Ben er echter vrij zeker van dat dit ooit gewerkt heeft op mijn account, dus waarom het uitgeschakeld stond weet ik niet.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5668
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 425 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor ITnetadmin » 14 Apr 2017, 16:37

Verantwoording?
Begint da spelleke nu ook al hiervoor?

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2917
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Bedankt: 318 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor Splitter » 14 Apr 2017, 17:01

is eerder luiheid/onbekwaamheid denk ik... heb ook moeite moeten doen om het (terug!) geactiveerd te krijgen een tijd terug.
sja, helpdesk is al lang geen correct woord meer en klantendienst ook niet bepaald.
beste tip: hoe groter de provider, hoe sneller je via facebook moet gaan ipv telefoon ofzo.
ooit zal hier iets nuttigs staan

FlashBlue
Moderator
Moderator
Berichten: 1621
Lid geworden op: 20 Jan 2006
Locatie: Gent
Bedankt: 224 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 955 keer

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor FlashBlue » 14 Apr 2017, 17:38

Verantwoording zal een groot woord zijn, eerder "op aanvraag".

En ergens begrijp ik het wel, ipv6 is en blijft een risico voor mensen die geen kaas hebben gegeten van networking. Je hebt niet meer de (unintended) "security" die NAT per default geeft op ipv4. Dus iemand die spontaan een eigen modem/router aansluit, en zijn ipv6 fw rules niet goed instelt, kan de boel voor zichzelf serieus verkloten.

Dat gezegd zijnde, het moet dan idd ook echt "op aanvraag" zijn, maw 1 simpele vraag "activeer ipv 6 voor mijn eigen ppoe verbinding" en niet uzelf moeten verantwoorden waarom je het wilt.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 12794
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 1955 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 552 keer
Contact:

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor philippe_d » 15 Apr 2017, 00:42

Voor zover ik het begrijp wordt IPv6 automatisch geactiveerd, van zodra je met een B-box3 een PPPoE sessie hebt.
Eens geactiveerd (op jouw PPPoE logon), blijft IPv6 normaal actief (zelfs als je dan een eigen modem gebruikt, of een eigen router achter de B-box3).

Los daarvan, kan de Helpdesk dit ook manueel activeren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
bitbite
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 Dec 2012
Bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor bitbite » 15 Apr 2017, 09:37

philippe_d schreef:Voor zover ik het begrijp wordt IPv6 automatisch geactiveerd, van zodra je met een B-box3
Bij mij was het dus duidelijk niet het geval - met enige frustratie tot gevolg alvorens ik door had dat het niet aan mij lag. Het enige wat ik niet nagekeken heb is of op de pppoe sessie van de bbox3 zelf geen ipv6 zat (ik bekijk dat ding zo weinig mogelijk en doe alles met mijn eigen routertje).

ITnetadmin schreef:Begint da spelleke nu ook al hiervoor?
Het was nu ook niet dat ik de helpdesker door de telefoon heb moeten sleuren, maar hij heeft toch een paar keer gevraagd of ik zeker was, en "ge kunt er niets meer mee hoor mijnheer". Pas nadat ik een voorbeeld uit mijn mouw had geschud (sensoren IoT koelkast blabla) werd er met een collega overlegd en was het in orde.

FlashBlue schreef:kan de boel voor zichzelf serieus verkloten.
Je hebt gelijk natuurlijk, maar is het de taak van een provider om zich met zo'n gevallen te moeien? 't Is niet dat ze een soort baby-internet aanbieden waar de ISP voor u alles tegenhoud en scant en filtert. De "default situatie" met de bbox3 die zij beheren gaat al ver genoeg denk ik?

FlashBlue
Moderator
Moderator
Berichten: 1621
Lid geworden op: 20 Jan 2006
Locatie: Gent
Bedankt: 224 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 955 keer

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor FlashBlue » 15 Apr 2017, 10:29

bitbite schreef:Je hebt gelijk natuurlijk, maar is het de taak van een provider om zich met zo'n gevallen te moeien? 't Is niet dat ze een soort baby-internet aanbieden waar de ISP voor u alles tegenhoud en scant en filtert. De "default situatie" met de bbox3 die zij beheren gaat al ver genoeg denk ik?


Voor de duidelijkheid, niet op u persoonlijk gericht:

In een maatschappij waar alle wetten en regeltjes gericht zijn op het beschermen van domheid, laksheid, en luiheid, ja, daar is het de taak van de provider om zich daarmee te moeien.
Waarom: Op het moment dat het misgaat is die klant de eerste om de provider met de vinger te wijzen "ze hebben mij niet verteld dat", "ik dacht dat", "maar het is toch niet mijn schuld" , "ik wist het niet", enz. Gevolgd door weer een onderzoekscomissie hoe we toch kunnen voorkomen dat mensen slecht worden ingelicht door providers, enz...

Klinkt misschien absurd, maar denk er eens over na...
Hoeveel mensen hangen nog STEEDS camera's, nas'en, printers, en noem maar op, open en bloot aan het internet, zelfs MET hindernissen zoals een bbox of telenet AIO ertussen? En gaan dan klagen in de media?

Zolang het op simpele aanvraag of met een checkbox in de customer portal terug te activeren is, vind ik het niet erg. Al is het wel zo dat jij al teveel moeite hebt moeten doen. Gewoon vragen zou genoeg moeten zijn, verantwoording afleggen zou niet moeten.

Tom36
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 Jun 2012
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor Tom36 » 16 Mei 2017, 11:43

Bij ons ook nog altijd problemen met ipv6. Eind 2015 opeens ipv6 ingeschakeld gekregen, alles in orde kunnen krijgen buiten dan PTR record (zou dit ondertussen al mogelijk zijn?)
Enkele maanden later zetten ze het terug af, weer zonder waarschuwing, wat een hoop problemen geeft op mijn netwerk.
In de volgende tijd al 5-10 keer gebeld om dat terug aan te krijgen, maar in eerst wisten ze niet wat dat was, dan werd het een paar keer aangezet met telkens geen verschil, dan werd ik doorgestuurd naar een andere helpdesk die het dan ook zogezegd aanzette. Laatste keer een emailadres gekregen om naar te mailen, maar nog niets van gehoord sinds vorige donderdag.

Tom36
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 Jun 2012
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: geen ipv6 meer?

Berichtdoor Tom36 » 1 week 4 dagen 2 uur geleden (17 Jul 2017, 13:27)

En de ipv6 problemen blijven zich opstapelen.. De bbox3 geeft zich op als dns server voor ipv6 op mijn netwerk, terwijl dhcp is uitgeschakeld. Windows prefereerd ipv6 dns servers, dus problemen alom.

Nog altijd geen mail van hun terug gehad.


Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast