Locatiebepaling Smartphone

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Beste,

Sinds enkele weken heb ik problemen met de locatiebepaling van mijn smartphone (Sony Xperia Z1 Compact). Het zit namelijk zo dat hij een helemaal verkeerde locatie toont bijvoorbeeld: voor het weer te bepalen op de locatie waar ik ben, toont hij het weer van "Broek op Langendijk" in Nederland terwijl ik zelf nabij Oostende woon.
WeerLocatie.png
WeerLocatie.png (180.44 KiB) 2008 keer bekeken
Het is pas als hij de GPS gebruikt (en dus locatie vindt via de GPS) dat hij dan terug gaat naar de correcte locatie.

Echter ben ik niet de enige thuis. Mijn zus (Samsung Galaxy A5 2017) heeft net hetzelfde probleem en mijn vader ook (Samsung Galaxy S4).
Onze vaste internet verbinding is via Proximus met een BBOX3 T-AC en een WiFi-extender Maginon wlr-755ac.
Onze mobiele internet verbinding is via Orange (ik en mijn zus) en Proximus (mijn vader)

Ik heb een licht vermoeden dat het zou te maken hebben met de locatie van het MAC-adres van de modem die in één of andere database een verkeerde locatie heeft. Echter weet ik niet waar ik kan melden dat de locatie verkeerd is. (Als het te maken heeft met het MAC-adres)

Hieronder nog twee afbeeldingen met de verkeerde locatie (Huisje is waar ik woon):
LocatieGoogleMaps.png
LocatieGoogleMaps.png (64.83 KiB) 2008 keer bekeken
LocatieGoogleMaps2.png
LocatieGoogleMaps2.png (79.93 KiB) 2008 keer bekeken
Hopelijk kunnen jullie mij helpen naar een oplossing?

Mvg,
Bert
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Het kan inderdaad vanalles zijn, vrees ik... Plaatsbepaling zonder GPS gebeurt (volgens ik weet) mogelijks op 3 manieren (en allicht een combinatie soms):

1) GSM-mast(en) in de buurt
2) Draadloos accesspoint (Google heeft deze eens allen in kaart gebracht)
3) Bluetooth (dat laatste is me zelf wat vaag)

Ik zou denken dat de GPS gebruiken ("high accuracy" plaatsbepaling in Android) op den duur tot gevolg heeft dat Google de update automatisch doorvoert. Dit is echter niet instant (heb dat ook eens voorgehad na verhuis, waarbij ik de router mee nam)...

https://support.google.com/websearch/an ... roid&hl=en
ooh. shiny.
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

cloink schreef: Ik zou denken dat de GPS gebruiken ("high accuracy" plaatsbepaling in Android) op den duur tot gevolg heeft dat Google de update automatisch doorvoert. Dit is echter niet instant (heb dat ook eens voorgehad na verhuis, waarbij ik de router mee nam)...

https://support.google.com/websearch/an ... roid&hl=en
Deze staat op mijn smartphone al op high accuracy maar na een maand nog steeds dezelfde locatie in Nederland. Wij zijn ook niet verhuisd. Het is vreemd dat opeens de locatie veranderd is zonder dat er een instelling of apparaat is bijgeplaatst... :|
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik zie ook steeds overal Gent terwijl ik aan de Westkust woon. Geen idee hoe het komt. Dacht altijd dat de locatie van de servers van Scarlet als maatstaf genomen werd.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

-KoeKe- schreef:Deze staat op mijn smartphone al op high accuracy maar na een maand nog steeds dezelfde locatie in Nederland. Wij zijn ook niet verhuisd. Het is vreemd dat opeens de locatie veranderd is zonder dat er een instelling of apparaat is bijgeplaatst... :|
Kan "verschillende weken" duren. Blijkbaar is het MAC-adres van je router wijzigen een mogelijke workaround (zelf nooit geprobeerd).

EDIT: vanuit Google Maps op Android kan je blijkbaar ook een "Locatie probleem" melden: https://support.google.com/maps/answer/ ... roid&oco=1 - worth a try?
ooh. shiny.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Het kompas van je smartfeun eens kalibreren kan ook wonderen doen! Hier gaf ie redelijk accuraat plaatsen aan, maar bij apps als bvb skie-view (sterrenhemel bekijken) ging die volledig de mist in. Da's 6 maal een achtje draaien met je GSM met GPS aan, je vindt up youtube wel hoe het moet..
Drones moeten ook gekalibreerd worden bij elk gebruik...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gezien zijn zus en vader hetzelfde probleem hebben, heeft het dus niets met zijn Smartphone te maken.

Misschien is er op de foutieve locatie ook een router/Wifi AP met hetzelfde MAC adres zoals de TS?
In dit geval kan alleen een wijziging van het MAC adres van jouw router helpen?

Anders gewoon afwachten.
Na een tijdje zal Google het MAC adres van jouw router of AP kunnen localiseren, en dit aanpassen in hun Database.
Dat kan enkele weken duren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Merci Cloink voor de tip, ik zal het eens proberen, hopelijk komt er dan snel shot in de zaak. En anders vrees ik dat ik zal moeten afwachten, desnoods een andere MAC = ?nieuwe modem?
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Telefoons gebruiken iets wat assisted GPS heet (A-GPS). Dat komt erop neer dat ze, in afwezigheid van een gps-signaal, omgevingsinformatie gaan gebruiken om hun positie te bepalen. Dat kan onder andere zijn: het IP-adres van de telefoon en/of de namen (SSID) en MAC-adressen (BSSID) van de Wifi-netwerken in bereik.

Daarom dat het een raar verhaal is. Eén enkel fout gegeven zou nooit de doorslag mogen geven, want dat zou conflicteren met alle andere informatie.

Stappenplan:
1. Ga naar https://www.iplocation.net/ en kijk wat hij je vertelt over je IP-adres.
2. Idem op https://whatismyipaddress.com/
3. Ga naar https://www.wigle.net/search (advanced search), en zoek op de ssid en bssid van je Wifi. Bij het MAC-adres laat je best de twee laatste octetten vallen om een ruimer zoekbereik te hebben.
4. Doe hetzelfde met het MAC-adres van die Wifi-extender (ik vermoed dat hij er één heeft?). Schakel ook die extender eens uit en kijk of je telefoon zich verbetert.
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Gautier schreef:Telefoons gebruiken iets wat assisted GPS heet (A-GPS). Dat komt erop neer dat ze, in afwezigheid van een gps-signaal, omgevingsinformatie gaan gebruiken om hun positie te bepalen. Dat kan onder andere zijn: het IP-adres van de telefoon en/of de namen (SSID) en MAC-adressen (BSSID) van de Wifi-netwerken in bereik.

Daarom dat het een raar verhaal is. Eén enkel fout gegeven zou nooit de doorslag mogen geven, want dat zou conflicteren met alle andere informatie.

Stappenplan:
1. Ga naar https://www.iplocation.net/ en kijk wat hij je vertelt over je IP-adres.
2. Idem op https://whatismyipaddress.com/
3. Ga naar https://www.wigle.net/search (advanced search), en zoek op de ssid en bssid van je Wifi. Bij het MAC-adres laat je best de twee laatste octetten vallen om een ruimer zoekbereik te hebben.
4. Doe hetzelfde met het MAC-adres van die Wifi-extender (ik vermoed dat hij er één heeft?). Schakel ook die extender eens uit en kijk of je telefoon zich verbetert.
De aap komt uit de mouw! Merci Gautier!
Volgens 1 en 2 liggen ze in België.
Via 3, Wigle heb ik gezocht op mijn SSID. Niets gevonden (in mijn buurt zijn ze al lang niet meer geweest om te scannen)
MAC van mijn BBOX3 leverde ook geen resultaten op.
Ik heb dan maar de MAC van mijn WiFi extender opgezocht en ja hoor ik had prijs! 80:3F:5D:99:1B:89 geeft mij de exacte locatie van waar Google Maps denkt dat ik ben, in Langedijk.

Wat is nu de beste oplossing?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik merk op dat je Wifi op de smartphone aanstaat (eerste afbeelding van de Bert) Hoe is de locatiebepaling als deze uitstaat ?

En misschien mis ik iets, maar wat heeft het mac adres van de router of wifi-accespoint te maken met een smartphone die verbonden is met een of meerdere gsm masten in de buurt ?
Steeds bereid om bij te leren :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

lacer schreef:Ik merk op dat je Wifi op de smartphone aanstaat (eerste afbeelding van de Bert) Hoe is de locatiebepaling als deze uitstaat ?

En misschien mis ik iets, maar wat heeft het mac adres van de router of wifi-accespoint te maken met een smartphone die verbonden is met een of meerdere gsm masten in de buurt ?
Steeds bereid om bij te leren :-)
Als mijn wifi uit staat dan geeft hij de correcte locatie weer.

Om de locatie te bepalen enkel adhv WiFi zal Google proberen data van de GPS samen met de router (MAC adres, immers normaal is een MAC bijna altijd een uniek adres (sommigen kun je aanpassen), in mijn geval niet want er is één in Nederland ook met dezelfde MAC adres) te linken aan 1 bepaalde locatie. Zo is het dus mogelijk dat iPad's (non cellular) met geen GPS ontvangst toch een correcte locatie tonen.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

-KoeKe- schreef:Via 3, Wigle heb ik gezocht op mijn SSID. Niets gevonden (in mijn buurt zijn ze al lang niet meer geweest om te scannen)
Hier wordt niet expliciet op gescand, en ook niet door Google. Dit zijn databases die aangevuld worden door een veelvoud van bronnen. Telkens je gsm zijn plaats bepaalt, stuurt hij een lijst van alle SSID's en BSSID's door naar de aanbieder van de localisatiedienst (Google, Apple, enz.). Dus die krijgen iedere minuut miljoenen van die gegevens binnen. Vroeger reden ook taxichauffeurs met scanners rond. Begrijp je hoe het niet moeilijk is om snel zo'n database aan te leggen.
-KoeKe- schreef:Ik heb dan maar de MAC van mijn WiFi extender opgezocht en ja hoor ik had prijs! 80:3F:5D:99:1B:89 geeft mij de exacte locatie van waar Google Maps denkt dat ik ben, in Langedijk.
Ik had al zo'n vermoeden. Da's meestal nogal goedkope rommel, made in ergens-in-het-Oosten, die allemaal als klonen dezelfde kernels hergebruiken.
Nu ben ik wel geen expert in MAC-toestanden, maar ik dacht dat MAC's altijd uniek moesten zijn. ALTIJD. Nu, 80:3F:5D behoort aan "Winstars Technology Ltd", en blijkbaar nemen die het dus niet zo nauw met de regels.
lacer schreef:En misschien mis ik iets, maar wat heeft het mac adres van de router of wifi-accespoint te maken met een smartphone die verbonden is met een of meerdere gsm masten in de buurt ?
Niks, maar een telefoon kan z'n locatie niet bepalen via de gsm-mast. De telefoonoperator kan dat wel, via triangulatie bijvoorbeeld, maar de telefoonsoftware beschikt die niet over die data. Het enige wat die aan de hand van het celnummer weet, is dat hij verbonden is met een cel die een bereik heeft van een paar kilometer. Voor verdere verfijning moet hij via het IP-netwerk data doorsturen waar wel op gezocht kan worden: namen van Wifi-netwerken en hun MAC-adressen.
-KoeKe- schreef:Om de locatie te bepalen enkel adhv WiFi zal Google proberen data van de GPS samen met de router
Nee, niet noodzakelijk. De telefoon stuurt een lijst door van alle netwerken die hij opvangt. Het is dan aan de programmeur van de telefoonsoftware en de localisatiedienstverlener om te beslissen wat hij met al die data wil doen, en hoeveel van die data gebruikt wordt om je locatie approximatief te bepalen. Het hoeft niet noodzakelijk enkel het MAC-adres te zijn van de router waarmee je verbonden bent.
-KoeKe- schreef:Wat is nu de beste oplossing?
Er is geen éénduidig antwoord.
1. Probeer eerst eens wat meer te weten over die extender. Kijk eens of je daar iets aan kan veranderen. Dip switches of zo waarmee je instellingen kan veranderen, via de software, enz.
2. Als dat niet werkt, ga je moeten zien om de registratie van dat MAC-adres op het internet te veranderen. Kan zelfs conflicten opleveren als dat ding in Nederland ook nog gebruikt wordt, maar volgens Wigle is diens registratie van januari. Nu, hoe en waar, en in welke databases hij verkeerd staat, daar heb ik zelf ook geen idee van. Begin alvast met eens in Wigle te kijken of je daar iets manueel kan veranderen. Anders moet je nieuwe data doorgeven. Ik heb dat vroeger zelf ooit ook nog gedaan. Op m'n telefoon gebruikte ik daar een scanner voor als WiFiFoFum. Die scant alle netwerken in je omgeving, en vervolgens moet je dat uploaden in kml-formaat, of de applicatie doet het automatisch. In ieder geval kan het een tijdje duren alvorens je de oude data hebt weggeduwd. Je zal ook eens moeten googelen om te zien waar Google z'n plaatsbepalingsdata haalt, en of je dat kan beïnvloeden.

Wigle heeft overigens een goed forum. Alhoewel het hun zaak niet is, zou ik de vraag daar eens stellen. Ben ook wel benieuwd naar het antwoord.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”