Diskless Folding

Hier kan je alles posten dat te maken heeft met Folding@Home.
Gesloten
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Heb me daarstraks eens zitten bezig houden met een Diskless Folding Server op te zetten .. (zie hier voor info)

Enkele kleine zijwegen van de procedure: heb m'n bestaande 2003 server gebruikt voor DHCP adressen uit te delen (die deed dat al) en gewoon 2 DHCP scope options toegevoegd:
066 Boot Server Host Name HOSTNAMESERVER
067 Bootfile Name pxelinux.0

In de tftpd32 heb ik dan uiteraard enkel TFTP aangevinkt.

Werkte allemaal netjes bij de eerste client die ik probeerde ... bij de tweede echter lukte het al niet meer :roll:

Ik krijg steeds DNS errors ... hij kan ineens de url voor de client download niet resolven. Nochtans lukt dat wel vanaf elk ander toestel hier in't netwerk :(

Iemand hier toevallig al ervaring mee? (kans is klein denk ik maar ik kan't maar vragen he :) )


Kwestie van mensen te motiveren dat thuis ook op te zetten:
Eerste WU die ik binnen krijg: een 2662 voor 1920 points: 1795 PPD :D

't is wel met die nieuwe a2 core ... zou dat liggen aan het feit dat ik 64bit client geselecteerd heb tijdens het booten van de pxelinux?

/EDIT: linkje vergeten toe te voegen
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Update: alles draait nu :)

Ik heb alle mogelijke combinaties zitten proberen que DHCP (Server 2003) en tftpd32 (tftp server) settings en niks wilde werken.

Ik heb zelfs geprobeerd om zelf een DNS server te draaien op de server 2003 :lol:

Uiteindelijk is het mij opgevallen dat sommige toestellen wel de goeie DHCP scope options meekregen en sommige niet. 'Sending discover' 2x op't scherm en dan bootte hij door, terwijl bij andere toestellen er dan mooi het lijstje van DNS servers van de de DHCP server verscheen.

Gisteren dan nog eens terug met goeie moed gestart en gekeken of je de PXE ROM niet kan updaten ... dat bleek niet het geval te zijn dus heb ik de BIOS upgrade maar geprobeerd. Die bleek op de laatste versie te staan dus voor alle zekerheid terug er over geflashed, reset to defaults en tadaaaa het werkte :)

Maar dan ... toch maar eens voor alle zekerheid de volgende opgestart ZONDER die upgrade te doen en die werkte ook ... en de volgende ook .. en de volgende ook .. :eek:

Bottom line: alles werkt nu ineens ... het enige dat ik aangepast heb is het startup script voor de folders ... dat heb ik gecustomized zodat je shell login hebt en zo .. maar dat was al zo toen ik de laatste keer de problemen ondervond.

Jullie zullen dus de komende dagen een serieuze boost aan PPD zien :D

Enkele voorbeelden van WU's om aan te tonen dat die PXE diskless clients HEEL erg hard gaan:
C2D T7300: WU 2662 -> +/- 1800PPD
C2D T7500: nog te testen later op de week
C2D T9300: WU 2662 -> +/- 2350PPD :eek:

Nog op de planning om diskless te testen: Dual QuadCore Xeon E5320 (clocked @ 2.33Ghz)
Momenteel draait die Windows Server 2003 met 2 SMP clients:
WU 2665: 1460 en 1520PPD -> samen +/- 3000 PPD

Dat kan hardeeerrrrrrr :-D
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Ted, we need pictures of your farm....
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

à(ç_àç&(_à&"'à("_'à_ kut met peren zoals we hier zeggen.

Ik probeer de Proliant: test NOK. WEER die "Sending discover" die de DHCP scope options niet terug krijgt :evil:

Dus weer zitten zoeken en zoeken ... en ik heb het gevonden :D

De boosdoener was mijn switch (Cisco Catalyst 2950)

Na een tijdje kwam ik op onderstaande post:
http://techreport.com/forums/viewtopic. ... 6d#p851258
notfred schreef:Sounds like you need the equivalent of "spanning-tree portfast" on the ports to the PCs. I'm not familiar with the the HP ProCurve line but a quick Google turned up this that suggests you need to configure RSTP rather than STP to get the ports to come up fast enough.
De oplossing die notfred aanhaalt deed me aan iets denken. Ik had in de Cisco webpage de poorten van de farm op 'desktop port' gezet.

Dit via de Smartports config page.

Blijkbaar brengt dit de poort sneller terug online waardoor de DHCP discovery niet meer timeout.

Problem solved :)

Oplossing: buy the cheapest ass switch you can find and everything will always work :roll:

Straks update over de PPD increase van de server :D
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Keep them coming!
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ter info: ik heb het in de gaten gehouden en die poort gaat effectief even offline tijdens die sending discover ... iemand een verklaring waarom?

De oplossing van notfred (die kerel is ECHT beregoed) klopt ... door die poort op desktop mode te zetten komt ze sneller terug op en lukt de DHCP discover wel.

2 vragen dus:

Linux guru: waarom wordt een switch poort gereset tijdens de DHCP dicovery?

Cisco guru: wat doet die Desktop Mode juist allemaal en waarom?

/me likes to learn :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Bah , allemaal een beetje te ingewikkeld voor me :roll: :lol:

Dat men GPU2'kes maar goe blijven pompen :)
The eternal and true pessimist :D
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Goed idee .. anders kan ik u weer ni meer volgen :P
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Cisco en desktop environment is meestal een nono... probeer maar eens een eenvoudige autosens op een 10/100 switch.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Sven.VdS schreef:Linux guru: waarom wordt een switch poort gereset tijdens de DHCP dicovery?
Tijdens het booten gaat het OS over van de dhcp settings van de PXEboot naar de DHCP settings van zijn eigen gelanceerde OS (idem als je zou van lokale schijven booten). Dan stuurt de kernel een reset naar de nic en wordt er opnieuw een negotiatie gestart voor de linkspeed enzo. Daarom dat de switch poort even down gaat.
Sven.VdS schreef:Cisco guru: wat doet die Desktop Mode juist allemaal en waarom?
Ik veronderstel dat dit een 'reeks' van settings of een soort template is voor een poort. Dingen die ik mij kan inbeelden zijn dat de poort naar access port gezet wordt, spanning tree aanzetten (staat standaard aan op cisco, ... Het nut van de portfast spanning-tree is dat er eerst gekeken wordt door de switch zelf (samen met de andere) of het op brengen van de poort geen switching loops kan veroorzaken. Door port-fast aan te zetten is de tijd die de switch nodig heeft veel korter (maar is niet overal ondersteund). De achterliggende reden hiervoor is dat de pxe boot timeout voor de DHCP request al begint te lopen terwijl de switch nog aan het onderhandelen is of hij de poort wel up mag zetten. De poort komt dan pas up als de timeout al verstreken is. Je moet maar eens zoeken naar kickstart van vmware servers enzo. Die hebben hetzelfde probleem.

Spanning tree en consoorten zijn al een hele tijd geleden, maar 't zal wel iets in die aard zijn...
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Folding@Home”