Belgische phishing-slachtoffers krijgen schadevergoeding

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef: Gaat nooit gebeuren en maar goed ook. Waar ik werk, bellen wij constant uit met anonieme nummers. NIet alleen wij bij de centrale maar ook onze dienstverleners. Klanten hebben een centraal telefoonnummer waar ze kunnen in bellen. Het zou wat zijn mochten die klanten onze uitgaande nummers zien verschijnen. Op de centrale is dat nog niet zo een drama, maar de wegenwachters zouden daar zeker niet mee kunnen lachen.
Als je op je werk een degelijke telefooncentrale hebt, is het toch maar een kleine moeite om ipv. een anoniem nummer het centrale klantennummer door te sturen voor alle uitgaande oproepen. Stukken klantvriendelijker.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klanten hebben toch het centrale nummer waar ze heen moeten bellen? Stond hier toch te lezen? Ik begrijp niet waar je heen wilt met je bericht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stroper schreef:Als je op je werk een degelijke telefooncentrale hebt, is het toch maar een kleine moeite om ipv. een anoniem nummer het centrale klantennummer door te sturen voor alle uitgaande oproepen. Stukken klantvriendelijker.
Maar als ik met m'n GSM naar klanten bel dan kan ik niet het nummer van onze telefooncentrake meegeven... en klanten mogen m'n rechtstreeks nummer niet hebben (anders ben ik nooit meer gerust).
Jack Daniels schreef:Ik begrijp niet waar je heen wilt met je bericht.
Het gaat over de reden waarom iemand anoniem zou bellen... maar voor iemand die vast op een bankkantoor zit is die reden er inderdaad totaal niet.

Trouwens nummerherkenning loopt soms wel eens fout... zomaar alle gesprekken negeren met een anoniem nummer lijkt me ook wat kortzichtig.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Klanten hebben toch het centrale nummer waar ze heen moeten bellen? Stond hier toch te lezen? Ik begrijp niet waar je heen wilt met je bericht.
Het gaat erom wat ze te zien krijgen als ze opgebeld worden.
Bij een algemeen nummer kunnen ze het nummer koppelen aan een dienst en eventueel terugbellen met vragen naar Mr. Daniels(lastige terugbellers kan je altijd afschepen met die persoon zit momenteel in een meeting stuur maar een mail).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Stroper schreef:
Jack Daniels schreef:Klanten hebben toch het centrale nummer waar ze heen moeten bellen? Stond hier toch te lezen? Ik begrijp niet waar je heen wilt met je bericht.
Het gaat erom wat ze te zien krijgen als ze opgebeld worden.
Bij een algemeen nummer kunnen ze het nummer koppelen aan een dienst en eventueel terugbellen met vragen naar Mr. Daniels(lastige terugbellers kan je altijd afschepen met die persoon zit momenteel in een meeting stuur maar een mail).
Eén centraal nr van een organisatie kan altijd op het display verschijnen zodat de telefonische hinder geconcentreerd wordt en voor andere medewerkers beperkt blijft.

En verder: op den duur weet je niet meer met wie je belt. Bedrijven doen steeds meer beroep op call centers allerhande. Men kweekt alleen nog maar de illusie bij de klant dat hij iemand aan de lijn heeft van de organisatie van wie hij ook verwacht iemand aan de lijn te hebben maar in feite ben je dan weer met anderen aan het praten die van ver noch dicht iets te maken hebben met diegene die jij verwacht aan de tel.

En nogmaals, ik blijf de klantenservice altijd identificeren met het bedrijf in kwestie. Belfius of Belfius bijstand zal mij als klant worst wezen. Het enige wat voor mij telt is Belfius. En verder ... call centers hebben niet altijd feeling met een bedrijf/organisatie en dat hoor je ook genoeg aan hun uitleg vaak. Op die manier gaan ze klanten die al misnoegd zijn nog wat hoger de boom in jagen ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier zijn honderden algemene nummers, afhankelijk bij wie de klant een contract heeft. Die nummers dienen om in te bellen. Elke klant die een of ander contract heeft afgesloten heeft "zijn" algemeen nummer gekregen. En uitbellen gebeurt anoniem. En het gebeurt dat klanten niet antwoorden. Dan spreken we een bericht in. En soms reageren klanten maar soms ook niet. En als klanten niet reageren, dan houdt het op voor ons. We hebben wel andere dingen te doen dan constant naar klanten te bellen die het vertikken om hun telefoon op te nemen. Ik zou zeggen: live with it. Het is zo en het zal zo blijven. Als je naar een bijstandscentrale belt voor een medisch probleem (in het buitenland), een technisch probleem met de auto, een gebeurtenis (ramp) aan uw domicilie, dan weet je dat je een telefoon terug gaat mogen verwachten. Beetje idioot om dan een anonieme oproep niet te beantwoorden, vind je niet? Wij vertellen trouwens onze klanten ALTIJD dat een bijstandsverlener belt met een anoniem nummer en dat ze die oproep moeten beantwoorden.
koenraaddeconinck schreef:En nogmaals, ik blijf de klantenservice altijd identificeren met het bedrijf in kwestie. Belfius of Belfius bijstand zal mij als klant worst wezen
Je wilt het niet snappen hé? In het geval van Belfius (of DVV of AG of...) krijg je 1 telefoonnummer maar kom je afhankelijk van het tijdstip van de dag bij 2 verschillende "bedrijven" terecht. En als je niet in wilt zien dat een bank enkel en alleen geopend is van 9 tot 5 en dat je buiten die uren doorverbonden wordt met een totaal andere dienst (of bedrijf), dan noem ik dat domheid of koppigheid. Jij bent dus écht overtuigd van het feit dat een bank 24/7 bereikbaar is. Over naïef zijn gesproken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef: Je wilt het niet snappen hé?
Ik snap het maar al te goed. Het enig dat ik wil aanklagen is dat callcenters die werken voor verschillende bedrijven geen affiniteit hebben met de bedrijven, dit vertaalt zich in allerhande dwaze verantwoordingen en antwoorden die klanten op hun vragen krijgen waardoor de afkeer van het intiële bedrijf bij wie ze echt klant zijn, toeneemt. Dit komt hun imago niet ten goede.
Dit was het statement dat ik wou maken.

Hoe zou het komen dat die dame van - ik weet niet welk call center - me zaterdag in naam van Belfius een verkeerd e-mail adres van het lokaal kantoor gegeven heeft ?

Mijn werkgever werkt ook met een call center. De misnoegdheid en klachten van klanten hebben gemaakt dat ze het call center verplicht hebben om bij hun verwelkoming aan de tel. een bewoording te maken die mensen duidelijk maken dat ze niet rechtstreeks met mijn werk verbonden zijn maar met een organisatie die voor mijn werkgever hen te woord staat en enkel vragen / klachten aan medewerkers hier kan melden.
Dit maakt evenwel de rekening van de klant niet. Die wil enkel geholpen worden. Als ik naar Telenet bel en ik kom terecht in een call center dat voor hen werkt en ik krijg een prima service dan ben ik tevreden over Telenet. Verknoeit het call center de boel dan ben ik niet kwaad op het call center maar Telenet want met dat call center heb ik als klant geen uitstaans". Dat is nu toch elementaire psychologie of niet ... ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat maken wij ook mee, maar niet altijd. Als een klant goed geholpen werd, dan is hij tevreden over het bedrijf waar hij klant bij is. In het tegenovergestelde geval is hij boos op dat bedrijf. Ik geef een concreet voorbeeld: een klant met een BMW op reis in Spanje was heel erg tevreden over onze dienstverlening (depannage, sleping, hotelreservatie...) maar die was ontzettend boos over (de houding van) de BMW garage in Spanje. Een collega heeft die scheve situatie gelukkig kunnen rechttrekken. En dat heeft hij dan ook aan ons laten weten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

r2504 schreef: Maar als ik met m'n GSM naar klanten bel dan kan ik niet het nummer van onze telefooncentrake meegeven...
Tenzij je inbelt op je centrale, sterker nog ik denk zelf dat je met een paar aanpassingen zowat elk nummer kan meegegeven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom zou je de zaken ingewikkeld maken? Jij zou willen dat persoon A naar persoon B belt via centrale C in plaats van dat A rechtstreeks naar B belt? Met wat voor gekke toestanden zijn we dan bezig? Nee, mensen moeten er zich nu eenmaal bij neerleggen dat bepaalde partijen met een anoniem nummer bellen en zullen blijven bellen. En wil je een anonieme oproep niet beantwoorden terwijl je toch hulp nodig hebt? Simpel, dan word je niet geholpen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Jack Daniels schreef:
cadsite schreef:De meeste van mijn collega's en ik nemen nooit een telefoon aan op onze GSM zonder nummer.
Dan hoop ik voor u en voor uw collega's dat jullie nooit met pech langs de weg gaan staan. Want als onze depanneurs geen antwoord krijgen, dan komen ze gewoon niet.
Mijn voicemail vertelt je vriendelijk dat ik je privacy respecteer (geen nummer) en je een bericht mag inspreken en je telefoonnummer achterlaten indien nodig. Ze kunnen me dus wel de boodschap doorgeven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

axs schreef:Mijn voicemail vertelt je vriendelijk dat ik je privacy respecteer (geen nummer) en je een bericht mag inspreken en je telefoonnummer achterlaten indien nodig. Ze kunnen me dus wel de boodschap doorgeven.
Zo werkt het systeem helaas niet. Niet opnemen is geen interventie en een telefoonnummer geven doen ze al zeker niet. Hopelijk val je nooit in panne in het spreekwoordelijke hol van pluto. Als je dan de keuze hebt tussen een anonieme oproep beantwoorden of blijven staan waar je staat, dan denk ik dat de keuze snel gemaakt is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Waarom zou je de zaken ingewikkeld maken? Jij zou willen dat persoon A naar persoon B belt via centrale C in plaats van dat A rechtstreeks naar B belt? Met wat voor gekke toestanden zijn we dan bezig?
Nee, ik zo willen dat als persoon A naar persoon B belt dat ofwel nummer A te zien is of algemeen nummer C. Een beetje een centrale kan dat perfect.
Dan kan nummer C buffer spelen voor persoon A.
Jack Daniels schreef:En wil je een anonieme oproep niet beantwoorden terwijl je toch hulp nodig hebt? Simpel, dan word je niet geholpen.
Waar zeg ik dat ik hulp nodig heb?
Ik heb een bijberoep, dus mijn GSM nummer is online te vinden en in redelijk wat gidsen. Ik kan je verzekeren dat het aantal shit-oproepen aan de hoge kant is en zowat allemaal zonder nummer.
Als ik effectief hulp nodig heb, zal ik wel opnemen, maar dat is gelukkig minder dan 1 keer per jaar. Die tientallen andere telefoons zijn toch maar verkoopspraatjes om mijn 'patrimonium' te onderhouden, goedkoper WC papier, Quebec water dispensers, EHBO paketten,...
Mijn vrouw heeft sinds een dik jaar ook een zaakje en begint me stilletjes aan te verstaan als het gaat over anonieme nummers opnemen. :angel:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Jack Daniels schreef:Waarom zou je de zaken ingewikkeld maken? .
Uiteraard maken de meeste scammers zich het gemakkelijk, waarom moeilijk als gemakkelijk ook gaat.

Wat ik zeg is dat het voor mensen met kwade bedoelingen geen enkel probleem is om zich een telefoonnummer toe te eigenen van een bedrijf. Een iet of wat uitgeruste scammer kan zijn slachtoffer benaderen met een nummer waarmee het slachtoffer vertrouwd is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jack Daniels schreef:Zo werkt het systeem helaas niet. Niet opnemen is geen interventie en een telefoonnummer geven doen ze al zeker niet. Hopelijk val je nooit in panne in het spreekwoordelijke hol van pluto. Als je dan de keuze hebt tussen een anonieme oproep beantwoorden of blijven staan waar je staat, dan denk ik dat de keuze snel gemaakt is.
Ik denk dat iedereen jou begrijpt.
In sommige, zeldzame gevallen, is het natuurlijk belangrijk om een anoniem oproep aan te nemen. Als je hulp gevraagd hebt, en je verwacht een telefoontje, zal je dit natuurlijk wel aannemen.
Dit moet niet alleen in noodsituaties zijn (bijstand, pech), maar ook als je bijvoorbeeld een Telenet of Proximus technieker verwacht, die wil bellen om te zeggen dat hij er binnen 15 minuutjes aankomt :-) .

Maar de meeste anonieme oproepen zijn toch verkopers of scammers (de "Microsofts") enz ...
Die kan je beter niet opnemen (ik hou ze aan het lijntje door hen door te verbinden met "Lenny" :-D ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Fritzbox Lenny? :-D
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zie niet in waarom een klant je gsm nummer niet zou mogen hebben.

Ik werk al 20+ jaar in een dienstverlenende rol, eerst met semafoon dan met gsm, mijn nummer is altijd gekend geweest door mijn klanten en nooit misbruikt geweest.

Ik zei er wel altijd bij dat ik nu tijd maak voor hen en dat ze moeten begrijpen dat ik ook tijd maak voor een andere klant ans ik daar ben. Maar dat ik ze zeker terugbel.
Nooit problemen gehad, kwestie van het opvoeden van uw klanten denk ik. Iets wat trouwens tegenwoordig veel te weinig gebeurt.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

philippe_d schreef:Maar de meeste anonieme oproepen zijn toch verkopers of scammers (de "Microsofts") enz ...
Of "proximus" die ons (proximus klant) wil overtuigen om over te stappen naar proximus. :roll:

Ik geef ook gewoon mijn GSM nummer door aan onze klanten en leveranciers die ernaar vragen. In al die jaren kan ik me geen enkele keer herinneren dat ik een telefoontje kreeg op een fout moment. 't Zal er wel mee te maken hebben dat wij vooral B2B zijn, dan is het al minder moeilijk om je klanten wat op te voeden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Ik zie niet in waarom een klant je gsm nummer niet zou mogen hebben.
Omdat klanten procedures moeten volgen en de normale kanalen aanspreken. Het is niet omdat je een klant ooit hebt geholpen (en dat doe ik maar in zeer uitzonderlijke gevallen) dat men je voortaan rechtstreeks moet opbellen voor ieder probleempje (met de extra hoop dat men geen factuur krijgt).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

da's dus de opvoeding waar ik het over heb.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:Ik zie niet in waarom een klant je gsm nummer niet zou mogen hebben.
Omdat klanten procedures moeten volgen en de normale kanalen aanspreken. Het is niet omdat je een klant ooit hebt geholpen (en dat doe ik maar in zeer uitzonderlijke gevallen) dat men je voortaan rechtstreeks moet opbellen voor ieder probleempje (met de extra hoop dat men geen factuur krijgt).
Beter dan dit kan ik het niet verwoorden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat zegt meer over uw klantgerichtheid dan over uw klant, besef je dat ?
Je kan mensen (klanten zijn ook mensen, btw) vertellen dat ze de geijkte procedure moeten volgen, je kan ze opvoeden tot modelklanten.
Ik doe dat al meer dan 20 jaar met al mijn klanten. En ze zijn tevreden en volgen de procedures.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik denk dat je dat verkeerd bekijkt... als al die klanten rechtstreeks naar mij bellen dan kan ik me niet meer bezighouden met mijn andere taken en de ernstige problemen (en worden die klanten ook niet meer geholpen) en zit tevens de first line support met z'n duimen te draaien. De klanten kennen trouwens goed genoeg de procedures... ze proberen alleen maar omdat ze denken dat hun probleem echt complex/belangrijk is (wat trouwens een normale reflex is).

Maar we geraken off-topic...feit is dat een bank geen reden heeft om anoniem te bellen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ongelooflijk maar waar: vandaag opnieuw een gelijkaardige mail ontvangen met dezelfde inhoud (bankkaart verouderd, beveiligingsprobleem, zelf opdraaien voor schade bij niet vernieuwing, betaling bij niet vervanging voor bepaalde datum, etc. etc.).

Belangrijkste verschil met de vorige mail: deze mail bevatte taalfouten en het belfius logo samen met hun reclamebanner "95% voor 100% tevreden klanten", ontbrak. Deze mail heb ik geforward naar politie en Belfius.

Nu een zeer domme vraag (maar ik ben computerliefhebber en geen expert): kan men op basis van mijn geforward bericht het ip adres acherhalen van waar de mail gestuurd is en zo de daders op het spoor komen ?

Bericht gehad van Belfius dat men de desbetreffende site zal laten blokkeren maar iemand moet deze site toch ergens 'hosten' en kan dit leiden tot de daders.

Verder worden dergelijke mails dan automatisch verstuurd vanaf websites of ... ? Al veel gelezen over phishing maar in alle artikels telkens dezelfde info: mail met link = malware installeren je pc waardoor de daders je pc kunnen overnemen en alles kunnen "zien" wat je typt, doet, etc. Verder ook de toename van deze vorm van computercriminaliteit op steeds meer verfijnde manieren, etc. etc.

Sorry voor amateuristische vragen maar ik veronderstel dat deze site toch ook voor de computer liefhebber en niet-expert bedoeld is ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:Nu een zeer domme vraag (maar ik ben computerliefhebber en geen expert): kan men op basis van mijn geforward bericht het ip adres acherhalen van waar de mail gestuurd is en zo de daders op het spoor komen ?
Nee, dan moet je je mail als attachment meesturen... door een forward verlies je de headers.

Maar mails verzonden via de meeste webmail accounts (Gmail, Hotmal, ...) bevatten geen client IP-adres in hun headers.
koenraaddeconinck schreef:Bericht gehad van Belfius dat men de desbetreffende site zal laten blokkeren maar iemand moet deze site toch ergens 'hosten' en kan dit leiden tot de daders.
Men host ergens in een ander land en met de privacy wetgeving heeft zelfs de politie problemen om erachten te komen.
koenraaddeconinck schreef:Verder worden dergelijke mails dan automatisch verstuurd vanaf websites of ... ?
Er zijn diverse manier om mails quasi anoniem te versturen... combinatie VPN en open mail relay bv.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je gaat ontgoocheld zijn. Voor elke site die hier geblokkeerd wordt, worden er 10 nieuwe geopend. Het IP adres zal waarschijnlijk ergens in een of andere bananenrepubliek zitten waardoor de politie niets kan/mag/wil doen. Bovendien is dit geen prioriteit voor de politie. Wat is er trouwens nog prioritair voor de politie behalve flitsen en het innen van boetes? Eerlijk gezegd: ik zou zelfs de moeite niet doen om de politie hier van op de hoogte te brengen. Het is een plaag en die bestrijden is een beetje zoals dweilen met de kraan open.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:ik zou zelfs de moeite niet doen om de politie hier van op de hoogte te brengen.
Toch doen... is voer voor statistieken en ondertussen valt de politie geen andere mensen lastig :lol:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik snap het allemaal niet meer. Maw. tgo. computermisdrijven heerst een gedoogbeleid want politie en gerecht kunnen niets doen omdat een aantal jongens hun technisch te slim af zijn, of omwille van te weinig personeel, etc. etc. ? OK, als ze IP adressen niet kunnen, willen, ... achterhalen dan kunnen ze het in mijn geval toch anders aanpakken.

1 tankshop waar om 1.021 euro aankopen gedaan zijn met mijn frauduleus verkregen bankgegevens heeft meerdere foto-opnames van een koper doorgespeeld aan de politie. Mens heeft ondertussen zelfs de identiteit van de man.

2 andere zaken, Mediamarkt en 'Nike', beiden gehuisvest in het koopcentrum Akerspoort hebben ook duidelijk beeldmateriaal van koper(s) van goederen, evenzeer frauduleus aangekocht op dezelfde manier als hierboven beschreven. Meer nog, medewerkers van de Nike- vestiging hebben de personen h erkend op de beelden van Mediamarkt en kennen ze als personen die geregeld hun vestiging bezoeken.
Mediamarkt beschikt ook over identiteitsgegevens omwille van afgeleverde facturen die overeenstemmen met het uur waarop mijn bankgegevens gebruikt zijn door personen herkenbaar op de camera.

Parket hier kan dus toch makkelijk aan parket in Nederlands vragen om de Amsterdamse politie op die kerels af te sturen en die 'hun tong pellen'. Ze plegen strafbare feiten en hebben ofwel mijn afhandig gemaakte bankgegevens gekregen van iemand ofwel zijn zij het die ze "opgevist" hebben.

Zie ik dit nu allemaal zo simplistisch, zeker rekening houdend met het feit dat Nederland geen honderdduizend km van België verwijderd is. We kunnen mekaar zelfs nog verstaan zonder tolk. We zijn ook beiden onderdeel van het machtige, grote Europa. Of wordt criminilateit dan gewoon gedoogd om ik weet niet welke reden?

In elk geval is het bewijs geleverd
1. dat ik de aankopen niet gedaan heb door video beelden en mijn tijdsbestek die dag
2. dat ik alles heb gedaan om de politie de daders aan te wijzen
3. dat ik dit alle op eigen initiatief gedaan heb met toelating van de lokale politie hier.

Misschien wel nog mee geven dat Mediamarkt de beelden ter beschikking wil stellen van de daders op eenvoudig politioneel verzoek ...

Nieuwsgierig naar de houding van de bank finaal.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Doe aangifte in NL ook, zo ver is dat nu ook niet hé.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Puur om die gangsters te laten klissen, zou ik de trein genomen hebben naar Roosdaal om net over de grens aangifte te doen.

Ik heb de Amsterdamse politie gecontacteerd. Helaas ... men heeft daar wel de feiten genoteerd op basis van een meldingsformulier dat ik ingevuld heb voor criminele feiten in de stad maar men blijft formeel bij de Amsterdamse politie : je kan geen 2X aangifte doen van hetzelfde strafbare feit binnen de EU ...

Dus heb ik me voor alle zekerheid de bijkomende kost van een treinticket en de moeite bespaart ...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”