Winteruur - Zomeruur

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Inderdaad bij de volgende wijziging naar winteruur, doen gewoon een half uurtje en stop dan met die zever.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Om toch een idee te geven waar we mee bezig zijn.

Moest Brussel de "normale" tijd aanhouden
- dan zou zonsondergang om 15u30 zijn eind december, en bijna gans december/januari voor 16u
- dan zou zonsopgang om 3u30 vallen eind juni, en bijna gans juni/juli voor 4u

Moest Brussel continu +1 aanhouden
- dan zou zonsondergang om 16u30 zijn eind december, en bijna gans december/januari voor 17u, zoals nu het geval is
- dan zou zonsopgang om 4u30 vallen eind juni, en bijna gans juni/juli voor 5u

Moest Brussel continu +2 aanhouden
- dan zou zonsondergang om 17u30 zijn eind december, en bijna gans december/januari voor 18u
- dan zou zonsopgang om 5u30 vallen eind juni, en bijna gans juni/juli voor 6u, zoals nu het geval is

U kiest...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Zolang we de klokken geen 2x per jaar moeten veranderen om verzonnen redenen. (energiebesparing)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik heb dinsdag de klok verzet (-1), vanmorgen ook (+1) en daarnet nog eens (+1). Een mens moet er wat voor over hebben om een citytripje te doen :-D
Voor de rest geen probleem met zomer/winteruur. Ik vind het gezaag twee keer per jaar eigenlijk wel grappig. Het is blijkbaar een probleem om over te schakelen maar niet om in een andere tijdszone op vakantie te gaan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

on4bam, voor die reis kies je zelf :bang:

Als je die uren ieder half jaar verzet heb je 2 weekends op een jaar waar er meer ongelukken kunnen gebeuren... of dingen die misgaan(hartfalen etc)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

fryelectro schreef:Ik heb drie jonge kids en ik zie duidelijk de nadelige effecten hiervan.
Tijdens de zomer buiten voetballen tot 11 uur 's avonds zit er dan niet meer in. En tijdens de herfst 'vroeger' donker, zeker als het guur weer is, dat heeft ook een bepaalde gezelligheid. 't Is een ambetant iets maar het creëert toch ook wel een speciaal sfeertje, zeker voor avondmensen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

boonpwnz schreef: Als je die uren ieder half jaar verzet heb je 2 weekends op een jaar waar er meer ongelukken kunnen gebeuren... of dingen die misgaan(hartfalen etc)
In de VS zien ze dat slim en doet de overheid in de week vooraf altijd een mediacampagne om de mensen aan te sporen bv hun brandblussers of de batterijen van hun rookmelders na te zien/te vervangen tijdens de switch. Het is bij elke switch iets anders dat aan bod komt, telkens een item dat periodiek nagekeken moet worden.

Dit vanuit de overtuiging dat de mensen meer geneigd gaan zijn naar die boodschap te luisteren want als ze toch sowieso door hun hele huis moeten om de klokken te verzetten, dan kunnen ze hun rookmelders/brandblussers/etc ook wel nog snel checken (minder weerstand). Zo kan men iets negatiefs misschien toch nog - netto gezien - omdraaien in iets positiefs, als deze campagnes levens redden.

Onze overheid mist die kansen jammer genoeg.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:...
Moest Brussel continu +1 aanhouden
- dan zou zonsondergang om 16u30 zijn eind december, en bijna gans december/januari voor 17u, zoals nu het geval is
- dan zou zonsopgang om 4u30 vallen eind juni, en bijna gans juni/juli voor 5u
So what, das omdat we relatief noordelijk wonen. In Scandinavische landen is het bv. veel extremer en niet op te lossen met al dat geswitcht.
Een half uur switchen lijkt mij ook niet wenselijk aangezien de meeste timezoneverschillen in uren uit te drukken zijn.
Sowieso zie ik niet in waarom dat een EU bevoegdheid moet zijn. Er zijn toch al meerdere zones(Ierland,Portugal en UK lopen 1uur achter. En in de Oostersere landen lopen ze ook voor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Spock schreef:Later is gebleken dat het invoeren van zomer- en wintertijd geen noemenswaardige besparingen opleverden.
Energiebesparing of niet... het is gewoon veel aangenamer langer licht te hebben in de zomer 's avonds.

En verder begrijp ik heel die heisa niet... als je eens een keertje op stap gaat en een uur later in bed ligt klaag je daar toch ook geen ganse week over :bang:
Gebruikersavatar
Cristallx
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:36
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 15 keer

MaT schreef:Dat was dan ook vooral figuurlijk bedoeld, maar u heeft geen enkel toestel met een simpel ingebouwd klokje (oven, microgolf, wekkerradio, klassiek polshorloge,...)?
Jawel hoor,

Ik bedoel maar ... is dat nu echt zo'n moeite ?

Van die meer ongelukken en hartfalen geloof ik helemaal niets .

Moeten ze bij mij op het werk snel het werken in shiften afschaffen. Maar nee deze regering gaat nachtwerk nog promoten. Dat een mens overdag onvoldoende kan slapen en regelmatig gestoord wordt in zijn slaap is dan niet van tel. Maar 2 maal per jaar een uurtje verschil o maar.

En al die tegenstanders van het Winter Zomeruur reizen die nooit naar een andere tijdzone ?

:???: :???:
Blijft ze eindelijk slapen .... Slaapt ze :-(
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ik heb toch al 4 klokjes in huis die ik nog manueel moet verzetten plus alle voertuigen waarmee ik rijd (want niemand anders neemt de moeite of kan het niet uiteraard). En allemaal hebben ze hun eigen procedure om uit de 2 of misschien 3 knopjes het menu tevoorschijn te toveren en het uur te veranderen, meestal maar in 1 richting: bijtellen tot je op het uur komt dat je moet zijn.
Voor iets dat misschien niet nodig is vind ik dat toch een overbodig gedoe.

De ongevallen komen nochtans voor in de statistieken:
Het BIVV vergeleek de ongevallenstatistieken van 2002 tot en met 2013. Opmerkelijk, elk jaar in november na de invoering van de wintertijd zijn er een kwart meer ongevallen.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/25-pr ... 13138.html
“Van oktober tot november stijgt het aantal zware ongevallen tijdens de avondspits met 53 procent, van oktober tot december met zelfs 84 procent”, aldus het BIVV. “Ook de ernst van de ongevallen met voetgangers stijgt na de uurverandering. Meestal gaat het om ongevallen met een voetganger en een auto op een kruispunt.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151023_01934551
De overschakeling naar het winteruur is de start van een risicovolle periode. 'Van oktober tot november stijgt het aantal letselongevallen met voetgangers in de avondspits met 28 procent. Het aantal zwaargewonde en doden bij voetgangers neemt zelfs met 63 procent toe', luidt het in een persbericht.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161027_02542260

Elk jaar komen gelijkaardige berichten opnieuw naar boven. Op reis gaan kies je zelf voor en wie slim is voorziet een periode om de jetlag weg te werken. Dat is ook maar een klein aantal van de bevolking die verspreid over het hele jaar op reis gaat. Zomer- en winteruur geld voor iedereen, jong en oud, op dezelfde dag.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Persoonlijk snap ik het nut niet van 4u30 zonsopgangen die een continu winteruur zou opleveren in de zomer, zeker niet in een 9-5 maatschappij. Da's gemiddeld 2u nuttig daglicht dat de meesten in hun bed liggen.

Continu +2 betekent inderdaad "daylight saving" in de zomer, en toch nog een sprietje daglicht 's avonds in december. Zie post hierboven waarin staat dat het de overschakeling naar winteruur is die de ongevallen veroorzaakt. Langer licht 's avonds kan hier waarschijnlijk bij helpen.

Als continu +1 in voege komt kunnen we dan maar beter naar een 8-4 werkrooster gaan en dat is dan netto hetzelfde als +2 met 9-5...

Continu +1 heeft wel zin als het 9-5 systeem in het algemeen zou verdwijnen en de mensen vrijer hun werkuren kunnen kiezen. Je zou dan zelfs kunnen overschakelen naar een gans jaar UTC, de correcte tijdszone voor ons land.

Maar in de zomer +1 met een 9-5 systeem is niet logisch.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Er zijn genoeg landen waar mensen opstaan om 5:00 en gaan slapen om 20:00, omdat de MIDDAG (weet wel, het midden van de dag) ongeveer op 12:00 valt en ze het merendeel van hun werkdag dan al afgewerkt willen hebben, willen ze daarna nog enkele klare uren willen kunnen besteden aan vrije tijd.

Mensen die tot 8 of 9 des morgens in hun nest blijven stinken, moeten niet klagen, vind ik. Als zij tot het eerste kwart van het daglicht willen verspillen door te laat te gaan slapen en idem op te staan, dan is dat hun probleem.

Gemiddeld is de middag in België in de winter trouwens rond 12:45 en in de zomer rond 13:45, een pak verwijderd van de anders compleet logische 12:00
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:[...]
En verder begrijp ik heel die heisa niet... als je eens een keertje op stap gaat en een uur later in bed ligt klaag je daar toch ook geen ganse week over :bang:
Nee toch niet. Het is iets heel anders, want elk uur van de dag lijkt verkeerd tot je aangepast bent. Ik loop al 25 jaar shiften en telkens dat omschakelen bezorgt me meer last dan de shiften zelf. Het is niet dat uurtje slaap meer of minder, maar de verschuiving op zich die me parten speelt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als men z'n horloge uit doet durf te ik wedden dat men in de loop van de dag niet in staat is tot op 1 of zelfs 2u na de tijd te vertellen.

Wat mij betreft zit dit dus bij velen gewoon tussen hun twee oren...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee r2504, bij mij zit het absoluut niet tussen de oren. Je verschuift je bezigheden en kijkt al eens raar op als je dan uit de raam kijkt. Er bestaat wel degelijk iets als een biologische klok. En dat is zeker geen alu hoedje verhaal dit keer. Je slaap-waak ritme wordt wel degelijk verstoord. Melatonine wordt nog altijd aangemaakt onder de invloed van daglicht. Ga je daarmee spelen, komt die balans te verleggen, vandaar dat het toch wel wat tijd vraagt voor aanpassing.

Voor mij mag heel dat gedoe elke keer, afgeschaft worden. Om nog niet te spreken over de praktische rompslomp.
Gebruikersavatar
Cristallx
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:36
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 15 keer

petrol242 schreef:Nee r2504, bij mij zit het absoluut niet tussen de oren. Je verschuift je bezigheden en kijkt al eens raar op als je dan uit de raam kijkt. Er bestaat wel degelijk iets als een biologische klok. En dat is zeker geen alu hoedje verhaal dit keer. Je slaap-waak ritme wordt wel degelijk verstoord. Melatonine wordt nog altijd aangemaakt onder de invloed van daglicht. Ga je daarmee spelen, komt die balans te verleggen, vandaar dat het toch wel wat tijd vraagt voor aanpassing.

Voor mij mag heel dat gedoe elke keer, afgeschaft worden. Om nog niet te spreken over de praktische rompslomp.
Schaf dan ook dat werken in nachtshiften af en reizen naar andere tijdzone's ... slecht voor het hart en kans op meer ongevallen.

Man man man ....
:bang:
Blijft ze eindelijk slapen .... Slaapt ze :-(
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat een lege reactie is dat nu weer. Eentje die niets bijbrengt alvast aan de discussie en dus nutteloos voor mij. Ik had het voor zover ik weet niet over hartklachten en meer ongevallen. Misschien wat teveel gazet gelezen dit weekend ? :smash2:

Ik zal het nog eens herhalen voor de slechte verstaner. Ik had het voor zover ik weet over de invloed van licht en de inwerking daarvan op het slaap-waak ritme. En daar is wel degelijk een causaal verband aangetoond en zit het dus degelijk niet alleen tussen de oren als reactie op r2504.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vóór 1914 en tussen 1918 en 1940 gebruikte België gewoon Greenwich Mean Time.

De huidige tijd is gewoon nazistische waanzin.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

JamesEarlGray schreef: Gemiddeld is de middag in België in de winter trouwens rond 12:45 en in de zomer rond 13:45, een pak verwijderd van de anders compleet logische 12:00
Is normaal als je in de winter de tijd aanhoudt van Sicilie en in de zomer de tijd van Istanbul (telkens ipv de tijd van Londen).
raf1 schreef:Vóór 1914 en tussen 1918 en 1940 gebruikte België gewoon Greenwich Mean Time.
Is idd ook de tijdzone waar we toebehoren los van politieke beslissingen. De oostgrens van de GMT-0-zone loopt gemakkelijkheidshalve zelfs bijna parallel met onze grens met Duitsland. Als je Nederland, Belgie, Frankrijk en Spanje allen in GMT ipv CET zet zou het resultaat redelijk goed overeenstemmen met de werkelijke GMT-0 tijdzone.

Nogmaals met de bedenking dat GMT hier wel met een zonsopgang om 3u30 zou komen in juni/juli. Op zich niet abnormaal, maar dat zijn we hier niet echt gewend.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Shit, het is al tien na één en het voelt alsof het nog maar middernacht is...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Wat een lege reactie is dat nu weer. Eentje die niets bijbrengt alvast aan de discussie en dus nutteloos voor mij.
Het is helemaal geen lege reactie... ganse groepen mensen switched regelmatig... zelf sta ik sommige dagen ook bijna een uur vroeger op omdat ik dan in Brussel zit of naar West-Vlaanderen moet voor sommige projecten. Volgens jou theorie moet dit dan ook een enorm probleem zijn... moet ik dan netjes iedere dag (ook in het weekend) op exact hetzelfde uur opstaan ?
petrol242 schreef:Ik had het voor zover ik weet niet over hartklachten en meer ongevallen. Misschien wat teveel gazet gelezen dit weekend ?
Nochtans stond dat in de krant... alsof men plots op één dag statistieken kan verzamelen (iets wat men anders op een jaar nog niet eens kan) en deze op een wetenschappelijke manier met die van de dag ervoor kan vergelijken :bang:
petrol242 schreef:Je verschuift je bezigheden en kijkt al eens raar op als je dan uit de raam kijkt.
Je moet dan wel net dat ene uur uit het raam kijken dat er een verschil is... de rest van de dag merk jij buiten helemaal niets.
petrol242 schreef:Om nog niet te spreken over de praktische rompslomp.
Twee keer op een jaar je wekker verzetten ? Buiten m'n oven en m'n wekkerradio (waar ik gewoon op het knopje DST moet drukken) gaat trouwens alles vanzelf... maar als dat al een rompslomp is dan denk ik dat je wel van meer dingen gaat wakker liggen dan louter het zomeruur.
CCatalyst schreef:Nogmaals met de bedenking dat GMT hier wel met een zonsopgang om 3u30 zou komen in juni/juli. Op zich niet abnormaal, maar dat zijn we hier niet echt gewend.
Een zonsopgang om 3u30 vind je niet abnormaal, maar van een uurtje de klok verzetten vergaat hier volgens sommigen wel de wereld ? Hoe zotter kan het nog worden vraag ik me hier soms af...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Voor (kleinere) kinderen is dit toch ook een probleem hoor. Zeker als ze klokvast slapen is het niet simpel om ze een uur te laten opschuiven.
Gelukkig zijn ze bij ons al wat ouder... :-)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

verstoring van het bioritme is gewoon slècht voor de gezondheid, en meer kans op ongevallen in het verkeer.

Dat men daaruit afleidt dat een uurtje slaap meer/minder daar een impact op heeft is dus niet ver gezocht. (gelukkig is de switch in het weekend dus kan de meerderheid zelf beslissen of ze vroeger/later opstaan)

Maar het verschil met nacht/shiftenwerkers is dat zij daar zelf voor "kiezen".
Ik doe zelf shiften en weet dat het gewoon heel slecht voor de gezondheid is.
Je slaapt sommige periodes sowieso amper of slechter en als ik dan achter het stuur kruip merk ik dat ik
1 zeer prikkelbaar ben
2 reflexen een stuk trager worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gray schreef:verstoring van het bioritme is gewoon slècht voor de gezondheid
En wie heeft er in onze moderne Westerse maatschappij nog een normaal bioritme ?

Volgens mij is dat geleden van de boeren 100 jaar geleden die opstonden en ging slapen met hun kippen.

Vandaag de dag doet niemand dat nog... we wisselen constant (week-weekend), blijven wat langer voor TV hangen of gaan naar feestjes, ... dus van enige biortime is amper nog sprake.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wakker worden in een kamer waar het zonlicht komt piepen is veel aangenamer dan een wekker die afgaat als het nog donker is. Het maakt mij eigenlijk niet uit of we het zomer- of winteruur volgen (met een lichte voorkeur voor het winteruur) maar geef me één degelijk argument waarom we nog zouden switchen. Als ik zie hoeveel verkeer er 's morgens om zes uur de ring van Antwerpen op rijdt, denk ik niet dat het nog enige zin heeft om te denken dat mensen in een 9-5 regime actief zijn.
r2504 schreef:Het is helemaal geen lege reactie... ganse groepen mensen switched regelmatig... zelf sta ik sommige dagen ook bijna een uur vroeger op omdat ik dan in Brussel zit of naar West-Vlaanderen moet voor sommige projecten. Volgens jou theorie moet dit dan ook een enorm probleem zijn... moet ik dan netjes iedere dag (ook in het weekend) op exact hetzelfde uur opstaan ?
Neen, dat is het probleem ook niet. Het is de volledige verschuiving over een ganse dag.
r2504 schreef:Nochtans stond dat in de krant... alsof men plots op één dag statistieken kan verzamelen (iets wat men anders op een jaar nog niet eens kan) en deze op een wetenschappelijke manier met die van de dag ervoor kan vergelijken :bang:
Ja, die argumentatie van één en dezelfde journalist over die ongevallen en dat hartfalen stond in de krant, maar nogmaals (pffff) daar had ik het niet over. :bang: :bang: :bang:
De relatie tussen licht en de aanmaak van serotonine en melatonine zijn wél degelijk wetenschappelijk onderbouwd en daar ging het mij initieel over.
r2504 schreef:Je moet dan wel net dat ene uur uit het raam kijken dat er een verschil is... de rest van de dag merk jij buiten helemaal niets.
Wat ik merk is niet aan jou om te bepalen.
r2504 schreef:Twee keer op een jaar je wekker verzetten ? Buiten m'n oven en m'n wekkerradio (waar ik gewoon op het knopje DST moet drukken) gaat trouwens alles vanzelf... maar als dat al een rompslomp is dan denk ik dat je wel van meer dingen gaat wakker liggen dan louter het zomeruur.
Alsof alleen wekkers en klokken aangepast moeten worden. Al eens een trend gevolgd 's nachts op één of andere procescomputer in een kontrolekamer? Of neem nu Polar, die heel hun systeem hebben moeten afsluiten op de nacht van zaterdag op zondag om zeker te zijn dat geen enkele horloge net om 2 uur zijn gegevens zou synchroniseren... Ik denk dat hier genoeg techneuten zitten die wél begrijpen wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb er heel weinig last van. Maar met de kinderen is het toch elke keer wat moeilijker.
Deze ochtend kregen we hen bijvoorbeeld weer lastig uit bed.

Het argument van de koeien begrijp ik dan weer totaal niet. Die beesten kunnen volgens mij niet kloklezen. Als de boer dus beslist om de klok van zijn dagplanning niet te verzetten verandert er voor die dieren niets. Het al dan niet volgen van de uurwissel voor de dieren is geen politieke beslissing, maar eentje van de boer zelf.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:...
Al eens een trend gevolgd 's nachts op één of andere procescomputer in een kontrolekamer? ...
Inderdaad :)


's Nachts werken kan je nog voor kiezen, nachtwerk afschaffen dan denk ik niet dat er nog veel nood is aan fora zoals userbase ;-)
Reizen naar een andere tijdzone, kan je ook nog voor kiezen
Dat wisselen van uren, is het erg? Soms, als ik met de vroege sta zondag en ik geraak 's avonds niet goed in slaap, dan is een uur rap 20-25% minder slaap, en dat voel je. OK, mijn keuze. Anderzijds wat is het probleem om het gewoon af te schaffen?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wel R2504 of je nu wilt of niet maar ik had deze ochtend verdomd lastig om op te staan. Nog niet veel gehad dat ik een uur later was.
En nee dat was niet omdat mijn wekker niet afging maar in het oude uur voelde het als 4u30 en niet als nu 5u30...

Het is niet alleen van die ongevallen maar puur ook omdat een uur verschil veel kan veroorzaken. dit is een permanent verschil en jij vergelijkt het met iets dat periodiek is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Als ik zie hoeveel verkeer er 's morgens om zes uur de ring van Antwerpen op rijdt, denk ik niet dat het nog enige zin heeft om te denken dat mensen in een 9-5 regime actief zijn.
Dus eigenlijk zeg je nu zelf dat het toch niet uitmaakt... al is het feit wel dat ze 's avonds nu langer licht zullen hebben.
petrol242 schreef:Neen, dat is het probleem ook niet. Het is de volledige verschuiving over een ganse dag.
Er is geen verschuiving over gans de dag... louter 's morgens en 's avonds een beetje. Eén uur op 24... da's 5%.
petrol242 schreef:De relatie tussen licht en de aanmaak van serotonine en melatonine zijn wél degelijk wetenschappelijk onderbouwd en daar ging het mij initieel over.
En net door de maatregel krijg je MEER licht... je geeft nu dus al argumenten pro winter/zomeruur :roll:
petrol242 schreef:Of neem nu Polar, die heel hun systeem hebben moeten afsluiten op de nacht van zaterdag op zondag om zeker te zijn dat geen enkele horloge net om 2 uur zijn gegevens zou synchroniseren... Ik denk dat hier genoeg techneuten zitten die wél begrijpen wat ik bedoel.
Dat Polar z'n IT systeem niet op orde heeft is hun probleem... als ze alles loggen in UTC hebben ze dit probleem niet !
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Er is geen verschuiving over gans de dag... louter 's morgens en 's avonds een beetje. Eén uur op 24... da's 5%.
Geen pro of contra, maar wat je hier zegt klopt niet.
Er is gewoon een verschuiving van 1 uur.
Tracht anders eens je uurwerk niet te verzetten en leef compleet volgens dat 'oude' uur. Je gaat vaak voor gesloten deuren staan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef: Dus eigenlijk zeg je nu zelf dat het toch niet uitmaakt...
Nee, ik argumenteer hiermee dat heel dat switchen zijn nut niet meer bewijst. Dus waarom zouden we het dan nog doen.
r2504 schreef: En net door de maatregel krijg je MEER licht... je geeft nu dus al argumenten pro winter/zomeruur :roll:
Je bent écht niet mee hé. Het gaat niet over de hoeveelheid licht, maar hoe we er aan blootgesteld worden. Een vit-D tekort hebben we sowieso al allemaal op dit ogenblik...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:maar wat je hier zegt klopt niet. Er is gewoon een verschuiving van 1 uur.
Voor de hoeveelheid licht maakt dit niet uit... of je dat nu 's morgens of 's avonds hebt... belangrijk is dat je het hebt.
cadsite schreef:Tracht anders eens je uurwerk niet te verzetten en leef compleet volgens dat 'oude' uur. Je gaat vaak voor gesloten deuren staan.
Misschien een beetje afhankelijk van het bedrijf maar ik kan gerust m'n klok laten staan zonder voor gesloten deuren te staan.

Ik heb nu ook collega's die vroeger en later beginnen... dat noemt nu ook flexibele uren (en mensen gebruiken dat ook willekeurig per dag om diverse redenen). Bizar dat het (ver)zetten van de norm dan plots dramatisch zou zijn aangezien al die mensen de norm toch niet volgen !
petrol242 schreef:Je bent écht niet mee hé. Het gaat niet over de hoeveelheid licht, maar hoe we er aan blootgesteld worden. Een vit-D tekort hebben we sowieso al allemaal op dit ogenblik...
Ik denk dat jij niet mee bent... de aanmaak van serotonine en melatonine heeft niets te maken met het uur van de dag, wel met de hoeveelheid natuurlijk licht per dag. Het doel van het zomeruur is net om die blootstelling te verhogen... je argument slaat de bal dus compleet mis !

Hoe meer ik deze non-argumenten lees, hoe meer er de bevestiging is dat het gewoon tussen die twee oren zit.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je draait en keert he.
Dat heet dan misschien "flexibele uren", maar dat is eerder uitzondering.
Als ik mijn kinderen aan 't school afzet is dat op het 'nieuwe uur', mocht ik mijn gat vegen aan de uurswissel zouden mijn kinderen zo'n 3 kwartier te laat zijn. Idem voor de openingsuren van de bakker waar ik mijn ontbijt ga halen en het postpunt waar ik mijn pakket ga afhalen.
Dat jij toevallig mag beginnen en eindigen zoals het je uitkomt maakt dat niet tot de norm.

Ik zeg trouwens nergens dat het dramatisch is, gewoon dat een uur verzetten, effectief een verschuiving van een uur betekent.
Vind ik dat erg? Om eerlijk te zijn, ik trek er mij geen bal van aan. Het is wat lastig, maar dat is het dan. Ik doe zelfs niet de moeite om te denken wat ik liever zou hebben, afschaffen of houden. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Je draait en keert he.
Huh... ben je nog niet goed wakker of zo ?
cadsite schreef:Vind ik dat erg? Om eerlijk te zijn, ik trek er mij geen bal van aan. Het is wat lastig, maar dat is het dan. Ik doe zelfs niet de moeite om te denken wat ik liever zou hebben, afschaffen of houden. :roll:
Winter/zomeruur draait allemaal om de maximalisatie van het aantal uren natuurlijk licht per dag... ik vind het gewoon heel bizar dat mensen hier tegen zijn (maar dan wel met argumenten afkomen dat natuurlijk licht belangrijk is voor de aanmaak van bepaalde stoffen en vitamines) ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:Je draait en keert he.
Huh... ben je nog niet goed wakker of zo ?
Neeje, een uur te vroeg moeten opstaan, heel mijn bioritme naar de kloten. :twisted:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Ik denk dat jij niet mee bent... de aanmaak van serotonine en melatonine heeft niets te maken met het uur van de dag, wel met de hoeveelheid natuurlijk licht per dag. Het doel van het zomeruur is net om die blootstelling te verhogen... je argument slaat de bal dus compleet mis !

Hoe meer ik deze non-argumenten lees, hoe meer er de bevestiging is dat het gewoon tussen die twee oren zit.
Man toch, het is het moment van blootstelling aan licht dat bepalend is voor de aanmaak van serotonine en het slaap-waak ritme en niet de hoeveelheid licht! Ik denk dat je je verward met de aanmaak van vit D bij blootstelling van de huid aan UV-licht.

Zie het als een schakelaar. Alle licht in het blauwe gebied dat via de ogen binnen komt, zal de aanmaak van serotonine starten en dus niet alleen daglicht! En euh...melatonine wordt niet aangemaakt onder invloed van licht maar uit de precursor serotonine...

Maar als biochemicus zal ik waarschijnlijk niet weten waarover ik het heb en de bal volledig mis slaan...? :bang:
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Stroper schreef:Sowieso zie ik niet in waarom dat een EU bevoegdheid moet zijn. Er zijn toch al meerdere zones(Ierland,Portugal en UK lopen 1uur achter. En in de Oostersere landen lopen ze ook voor.
Omdat dit niet over de tijdszones gaat die landen aanhouden, maar over de omschakeling zomer-/wintertijd die we in Europa 2 keer per jaar ondergaan. Als individuele landen hier van willen afstappen, dan komen de economische tegenargumenten op de voorgrond.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef: Moest Brussel continu +2 aanhouden
- dan zou zonsondergang om 17u30 zijn eind december, en bijna gans december/januari voor 18u
- dan zou zonsopgang om 5u30 vallen eind juni, en bijna gans juni/juli voor 6u, zoals nu het geval is

U kiest...
Bij deze.

Het is overduidelijk dat in het zomeruur het licht veel beter verdeeld is op de momenten dat je er van kan genieten.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:...
Winter/zomeruur draait allemaal om de maximalisatie van het aantal uren natuurlijk licht per dag...
Dat aantal uren veranderd toch niet? Je kan natuurlijk een flexibele job zoeken waarbij je volledig binnen de uren van het natuurlijk licht aan het werk bent :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”